Научная статья на тему '«Мусиқа маданияти» фани ўқитувчисининг замонавий педагогик маҳорати асослари'

«Мусиқа маданияти» фани ўқитувчисининг замонавий педагогик маҳорати асослари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
551
84
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мусиқа / товуш / нота / тембр / метр / ритм / лад / гармония / интервал / аккорд / динамик белгилар / форте / пиано / чўзим / музыка / звук / нота / тембр / метр / ритм / лад / гармония / интервал / аккорд / динамические оттенки / форте / пиано / длительность

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Каримова Дилдора Анваровна

Мақола умумтаълим мактаблари «Мусиқа маданияти» фани ўқитувчиси олдига қўйиладиган замонавий педагогик маҳорат ҳамда малака талаблари асосида мусиқий педагогик маҳорат ҳамда ўқув-тарбия иши самарадорлигини оширишни таъминлаш масаласига бағишланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОСНОВЫ СОВРЕМЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО МАСТЕРСТВА УЧИТЕЛЯ ПРЕДМЕТА «МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА»

Статья посвящена вопросу обеспечения повышения эффективности музыкально-педагогического мастерства и учебно-воспитательной работы на основе квалификационных требований и современного педагогического мастерства, выдвигаемых перед учителем предмета «Музыкальная культура» общеобразовательной школы.

Текст научной работы на тему ««Мусиқа маданияти» фани ўқитувчисининг замонавий педагогик маҳорати асослари»

Каримова Дилдора Анваровна,

Низомий номидаги Тошкент

давлат педагогика университети «Мусик,ий

таълим» кафедраси профессори

«МУСИКА МАДАНИЯТИ» ФАНИ УКИТУВЧИСИНИНГ ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК МАХОРАТИ АСОСЛАРИ

КАРИМОВА Д.А. «МУСИЦА МАДАНИЯТИ» ФАНИ УЦИТУВЧИСИНИНГ ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК МАЦОРАТИ АСОСЛАРИ

Макола умумтаълим мактаблари «Мусика маданияти» фани укитувчиси олдига куйиладиган замонавий педагогик майорат х,амда малака талаблари асосида мусикий педагогик майорат х,амда укув-тарбия иши самарадорлигини оширишни таъминлаш масаласига баFишланган.

Таянч суз ва тушунчалар: мусика, товуш, нота, тембр, метр, ритм, лад, гармония, интервал, аккорд, динамик белгилар, форте, пиано, чузим.

КАРИМОВА Д.А. ОСНОВЫ СОВРЕМЕННОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО МАСТЕРСТВА УЧИТЕЛЯ ПРЕДМЕТА «МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА»

Статья посвящена вопросу обеспечения повышения эффективности музыкально-педагогического мастерства и учебно-воспитательной работы на основе квалификационных требований и современного педагогического мастерства, выдвигаемых перед учителем предмета «Музыкальная культура» общеобразовательной школы.

Ключевые слова и понятия: музыка, звук, нота, тембр, метр, ритм, лад, гармония, интервал, аккорд, динамические оттенки, форте, пиано, длительность.

KARIMOVA D.A. BASICS OF MODERN MUSIC TEACHER S MUSICAL PEDAGOGICAL SKILL

The article contains information on ensuring the improvement of the effectiveness of musical and pedagogical skills and education work on the basis of the qualifying requirements set for the teacher of the «Musical Culture» and the modern pedagogical skills.

Keywords: music, sound, note, tembre, metre, ritm, harmony, interval, achchord, dynamic signs, forte, piano, length.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5

Республикамиз рацбарияти томонидан ёш авлод тарбияси ва уларнинг касбий мацоратини аввало таълим муассасала-рида ошириб боришга жиддий эътибор царатилмоцда.

Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев мамлакатимизни 2016 йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантиришнинг асо-сий якунлари ва 2017 йилга мулжалланган икти-содий дастурнинг энг мухим устувор йуналиш-ларига баFишланган Вазирлар Махкамасининг кенгайтирилган мажлисидаги маърузасида таъ-кидлаганидек, «... ёшларга тарбия бериш, психология ва бошка турли сохаларда кадрларни тай-ёрлаш ва кайта тайёрлаш буйича мураккаб ва-зифалар турибди»1. Шунингдек мазкур маъруза-да таълим сохаси олдида турган вазифаларидан бири «... умумтаълим мактаблари, лицей ва касб-хунар коллежлари, шунингдек, олий укув юртларидаги укитиш сифати билан боFлик»2, деб белгиланди. Ушбу масжлис якунида Шавкат Мирзиёев «... белгилаб олган максад ва вазифа-ларга эришиш учун ишимизни янгича асосда ташкил этиб, хар биримиз уз жойимизда масъу-лиятни чукур хис килиб, каттик иш олиб бори-шимиз керак»3, деган илFор ва айни пайтда бу-гунги кун учун ута мухим булган Fояни илгари сурди.

Укитувчи баркамол авлодни тарбиялаш жа-раёнида иштирок этар экан, нафакат маънавий-ахлокий маданияти билан атрофдагиларга урнак булиши керак, балки етук укитувчи сифатида баркамол инсон, юкори малакали кадрларни тарбиялаш ишига узининг муносиб хиссасини кушиши зарур. Укитувчининг педагогик махо-рати - укув жараёнининг барча шаклларини энг кулай ва самарали холатда ташкил этиш, уларни шахс камолоти максадлари томон йуналтириш, укувчиларда дунёкараш кобилиятини шакллан-тириш, жамият учун зарур булган фаолиятга

1 Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. - Т.: «Узбекистон», 2017. -45-б.

2 Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. - Т.: «Узбекистон», 2017. -45-б.

3 Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб-

интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар

фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. - Т.: «Узбекистон», 2017. -52-б.

мойиллик уЙFотиш каби асосий вазифалар хисобланилади4.

Педагогик максаднинг узига хослигини куйи-дагиларда билиш мумкин. Жумладан, педагогик фаолиятнинг максади жамият томонидан белги-ланади, яъни педагогик фаолиятнинг натижаси жамият манфаатлари билан боFликдир. Унинг мехнати ёшлар шахсини хар томонлама камол топтиришга йуналтирилган. Педагогик фаолият авлоднинг ижтимоий узвийлиги (кетма-кетлиги)ни таъминлайди. Бир авлод тажрибасини иккинчи авлодга утказади, ижтимоий тажриба орттириш учун инсондаги табиий имкониятларни руёбга чикаради.

Педагог фаолияти доимо шахс фаолиятини бошкариш билан боFлик. Бунда педагогик мак-сад укувчи максадига айланиши мухимдир5. Педагог уз фаолияти максади ва унга эришиш йулларини аник тасаввур килиши хамда бу максадга эришиш укувчилар учун хам ахамиятли эканлигини уларга англата олиши зарур. Бу ал-батта нуткнинг аниклиги ва таъсирчанлиги оркали амалга оширилади.

Педагогик таълим-тарбия жараёнида укувчи фаолиятини бошкариш шунинг учун хам мурак-кабки, педагог максади доимо укувчи келажаги томон йуналтирилган булади. Буни англаган холда мохир педагоглар уз фаолиятининг ман-тиFини укувчилар эхтиёжларига мувофик холда лойихалайдилар. Педагогик фаолият максади-нинг узига хослиги укитувчидан куйидагиларни талаб килади:

- жамиятнинг ижтимоий вазифаларини тула англаб, уз шахсига кабул килиш;

- муайян харакат ва вазифаларга ижобий ёндашиш;

- укувчилар кизикишларини эътиборга олиш, уларни педагогик фаолиятнинг белгиланган максадларига айлантириш.

Инсон узининг алохида хусусиятларига эга булган, руй бераётган вокеаларни идрок кила оладиган ва уларга узича бахо берадиган так-рорланмайдиган фаол мавжудотдир. Психоло-

4 Каримова Д.А. Мусикий педагогик махорат асослари. - Т.: «Иктисод-молия», 2008. -103-б.

5 Иулдошев Ж.F., Усмонов С.А. Педагогик технология асослари. - Т.: «Укитувчи», 2004. -24-28-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5

гиядa тaъкидлaнгaнидeк, xap биp шaxc тaкpop-лaнмacдиp. У пeдaгoгик жapaëннинг УЗ мaкcaди, иштиёки вa шaxcий xулккa эгa бyлгaн иштиpoк-чи^ xaмдиp.

Пeдaгoг дoимo ycиб-yзгapиб бopaдигaн ин-coн билaн ишлaйди. Бундa биp хил, шaкллaниб Koлгaн хaтти-xapaкaтлapдaн фoйдaлaниш мум-кин эмac. Бу э^ пeдaгoгдaн дoимo ижoдий из-лaнишни тaлaб килaди.

Укувчилapгa пeдaгoгдaн тaшкapи, aтpoф-мухит, oтa-oнa, oммaвий axбopoт вocитaлapи, ижтимoий xaëт х^м тaъcиp этaди.

Шунинг учун хaм пeдaгoг мexнaти биp вaкт-нинг yзидa жaмики тaъcиpлap вa Укувчилapнинг Узидa пaйдo бyлгaн фикpлapгa тузaтишлap ки-pитиб бopишни нaзapдa тутиши лoзим.

Укувчи шaxcигa дoимo ижoбий-axлoкий тaъ-cиp кypcaтa oлaдигaн кишигинa xaкикий тapбия-чи хиcoблaнaди. Бунга эpишиш учун пeдaгoг узининг axлoкий cифaтлapини дoимo тaкoмил-лaштиpиб бopиши тaлaб этилaди.

Укувчилapнинг мeхнaт, мулoкoт, уйин, укиш кaби фaoлият туpлapидa иштиpoк этишлapи тap-биянинг aco^ вocитacи хиcoблaнaди. Xap биp мoхиp пeдaгoг узининг индивидуaл пeдaгoгик тизимига эгa булиши лoзим. Бундa aлбaттa мaм-лaкaтимиздaги илм-фaн, тaълим, миллий-мaдa-ний кaдpиятлap, муcикий мepoc, му^кий иж-poчилик, xoнaндaликдaги кaтop ютуклapимиз билaн yкувчи-ëшлapни тaништиpиб бopиш ^т-тa aхaмият кacб этaди.

Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpaлдaги «Узбeкиcтoн Pecпубли-кacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapa^-лap cтpaтeгияcи тyFpиcидa»ги ПФ-4947-coн фap-мoни хaмдa Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзи-дeнтининг 2017 йил 26 ceнтябpдaги «Пeдaгoг кaдpлapни тaйëpлaш, хaлк тaълими хoдимлapи-ни кaйтa тaйëpлaш вa улapнинг мaлaкacини oшиpиш тизимини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПK1-3289-coн Kapopигa мувoфик, тaълим бocкичлapининг узлукcизлиги вa изчиллигини тaъминлaш, тaъ-лимнинг зaмoнaвий мeтoдoлoгияcини яpaтиш хaмдa улap acocидa пeдaгoг хoдимлapни кaйтa тaйëpлaш вa улapнинг мaлaкacини oшиpиш ти-зими мaзмунини янaдa тaкoмиллaштиpиш кун-нинг дoлзapб мacaлaлapидaн биpигa aйлaнди.

Мaмлaкaтимиздa кoмпeтeнциявий ëндaшув-гa acocлaнгaн янги дaвлaт тaълим cтaндapтлapи-нинг жopий этилиши ypтa мaктaб Укитувчилapи

Kaтop дoлзapб вaзифaлapни дacтуpулaмaл œ-фaтидa бaжapишлapини тaкoзo этмoкдa. Шу би-лaн биpгa, 2017-2018 укув йилидaн мaктaблapдa 11 йиллик ypтa тaълимнинг жopий этилиши хaм уз нaвбaтидa Укитувчилapнинг уз уcтидa дoимий вa мунтaзaм ишлaшлapигa бyлгaн янги эхтиёж-лapни кeлтиpиб чикapди. Айни пaйтдa вужудгa ^лган шapт-шapoитлap вa Укитувчилapнинг юкopидaги кeлтиpилгaн эхтиëжлapи улapнинг ш^кли, мaзмуни вa уни aмaлгa oшиpиш мeхa-низмлapини кaйтa кypиб чикиш вa бу жapaëнгa тeгишли yзгapтиpишлapни киpитишни тaкoзo этмoкдa. Хуcуcaн, шу кунлapдa юкopидaги эх-тиëжлap вa улap oлдидa кyндaлaнг туpгaн муaм-мoлapдaн ^либ чиккaн хoлдa, «Муcикa мaдa-нияти» фaни Укитувчилapининг ДTС вa укув Aac-туpлapини мaзмуни вa шaкллapини тaкoмил-лaштиpиш зapуpaти пaйдo булди.

Мaмлaкaтимиздa coFлoм вa бapкaмoл aвлoд-ни тapбиялaш, ëшлapнинг уз ижoдий вa интeл-лeктуaл caлoхиятини pyëбгa чикapиши, ycиб œ-лaëтгaн ёш йигит-кизлapни XXI acp тaлaблapигa тулик жaвoб бepaдигaн xap тoмoнлaмa pивoж-лaнгaн шaxcлap этиб вoягa eткaзиш учун зapуp шapт-шapoитлap вa имкoниятлapни яpaтиш бyйичa кeнг кyлaмли aник йyнaлтиpилгaн чopa-тaдбиpлapни aмaлгa oшиpиш мaкcaдидa дaвлaт дacтуpлapи1 кaбул килинмoкдa. Ушбу вaзифa-лapни бeкaму куст aмaлгa oшиpиш учун бугунги ^^Aa aввaлo, бyлaжaк Укитувчилapнинг мвия-^ вa билимини узлукcиз тaкoмиллaштиpиб 6o-pишгa муcтaxкaм зaмин яpaтилиши œpa^

Олий пeдaгoгик тaълим муaccacaлapидa ушбу муaммoлapнинг eчимини тoпишдa «Пeдaгoгик мaxopaт»ни чукуp ypгaниш мухим axaмият ^c6 этaди. Пeдaгoгик мaxopaтгa эгa мутaхaccиc Ae-гaндa, энг aввaлo, уз кacбининг мoxиp уcтacи, юкcaк дapaжaдa мaдaниятли, уз фaнини чукуp билaдигaн, йyнaлиш фaнлap coxaлapини яхши тaxлил этa oлaдигaн, тapбиялaш вa укитиш уcлублapини мукaммaл эгaллaгaн мутaxaccиcни тушуниш лoзим2.

Ушбу тaъpифнинг мoxиятидaн ^либ чикиб укитувчининг пeдaгoгик мaxopaти тушунчacи мaзмунини шундaй изoxлaш мумкин:

1 Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 5 июлдaги «^u^ap^ oид дaвлaт cиëcaти caмapaдopли-гини oшиpиш вa Узбeкиcтoн ëшлap иттифoки фaoлия-тини кУллaб-куввaтлaш тyFpиcидa»ги ПФ-5106-coн фap-мюни.

2 Xoликoв А. Пeдaгoгик iviaxopa^ - T.: «ИктишА-Мoлия», 2011. -10-15-б.

ЗAMGHAВИЙ TAЪЛИM / CGBPEMEHHGE GБPAЗGВAHИE 2018, 5

1. Маданиятнинг юкори даражаси, билим-донлик ва акл-заковатнинг юксак курсаткичи.

2. Уз фанига доир билимларнинг мукаммал сохиби.

3. Педагогика ва психология каби фанлар сохасидаги билимларни пухта эгаллаган, улар-дан касбий фаолиятида фойдалана олиш.

4. Укув-тарбия ишлар методикасини мукаммал билиш.

Педагогик махорат тизими куйидаги узаро бир-бири билан боFлик булган асосий компо-нентлардан иборат:

• педагогик инсонпарварлик талабларига буйсуниш;

• касбга оид билимларни бошка фанлар билан алокадорликда мукаммал билиш;

• педагогик кобилиятга эга булиш;

• педагогик техника сирларини пухта эгал-лаш.

Барча касблар орасида укитувчилик касби узгача ва мухим ижтимоий ахамият касб этади. Укитувчи ёш авлод калби-камолатининг меъмо-ри, ёшларга таълим-тарбия берувчи инсондир. Бугунги кунда у ёшларни Fоявий-сиёсий жихат-дан чиниктириб, табиат, жамият, ижтимоий хаёт, тафаккур тараккиёти конуниятларини ур-гатади. Доимо укитувчиларнинг касбий махо-рати, куникма ва малакаларини ошириб бориш, уларга хар томонлама Fамxурлик килиш, зарур шарт-шароитлар яратиш, керакли моддий ва илмий-методик хамда техник ёрдам курсатиш, укитувчиларнинг ижодий ташаббускорлигини мунтазам ошириб бориш лозим1.

Укитувчи укувчи-ёшлар психологиясини урганиши ва хар бирига нисбатан индивидуал ёндашиши, дарс ва машFулот жараёнида улар-нинг талаб ва истаклари кондирилиши учун харакат килиши, яхши ижодий натижага эри-шишга хар бир укувчи-ёшларни сафарбар эта олиш, бир суз билан айтганда, ёшларнинг маъ-навий эхтиёжини кондириш учун шароит яра-тиши лозим. Ушбу вазифаларни амалга оши-ришда ундан юкори бадиий дид, янгиликни тез хис килиш, хаёт билан хамнафас булиш, мохир ташкилотчилик кобилияти талаб килинади. Бош вазифа - бадиий ижодиёт ёки санъатнинг бирор тор йуналиши буйича мутахассислар тайёрлаш эмас, балки хар томонлама комил инсонни тар-биялаш учун уни ахлокий пок, гузаллик ва эзгу-

1 Холиков А. Педагогик махорат. - Т.: «Иктисод-Молия», 2011. -208-212-б.

ликни яхши хис эта оладиган, уз ахлоки билан бошкаларга урнак була оладиган маънавий етук инсонларни тарбиялаш ишига кумаклашишдир. Кадрлар тайёрлаш миллий дастурида кузда ту-тилгандек, замонавий ахборот технологиялари ва компьютерлар мукаммалашиб, укув жараё-нига татбик этиб бориляпти.

Шунингдек, усиб келаётган ёш авлодни тарбиялаш ва унга пухта таълим бериш ишида укув-тарбиянинг янада самарадорлигини таъ-минлаш максадида чолFу ижрочилиги малакаларини эгаллаш услубиётининг назарияси ва унга хос булган ургатиш технологиясини ривож-лантириш мухим ахамиятга эга.

Укувчи-ёшлар таълимида муваффакиятларни кулга киритиши, билмасликдан-билишга, кули-дан келмасликдан уддалай олишга, яъни уз куч-Fайратларининг маъноси ва самарасини анг-лашга томон силжиш, ютуклар кувончини хис этишни таъминловчи шароитларни яратиш, мехнатсеварлик, укишга хавас ва укиш икти-дорини тарбиялаш асосий вазифа2 ва мурувват-лардан биридир. Мусика туфайли инсонда олийжаноблик, улуFворлик, гузаллик ташки дунёдагина эмас, балки унинг узида хам мавжуд эканлиги туFрисидаги тасаввур юзага келади. Узбек халкининг бебахо, мумтоз, нодир мусика асарларини халк чолFуларида бадиий, етук ижро этишни ривожлантириш, хозирги даври-мизда ёшларнинг мусикага булган кизикишини орттиради.

Мусика санъати умумхалк санъатига айланиб болалар боFчаси, мусика мактаблари, урта умумтаълим мактаблари, укувчилар саройи, ма-даният уйлари, ёшлар ижодий уйларида кенг кулланиб келинмокда.

Чет эл классик композиторлари хамда кар-дош халклар композиторлари билан бир катор-да Узбекистон композиторлари ва бастакорла-рининг юксак бадиий кийматга эга булган асарларини ижро этиш учун хам кенг имкониятлар яратилди.

Аввало, шуни таъкидлаш лозимки, укитувчи мусика тугаракларида укувчиларни чолFуларга таксимлаш жараёнида:

1. Талабанинг кайси мусика чолFусига мойиллиги, укувини индивидуал сухбатлашган холда билиб олиши лозим. Турли сабабларга кура, укувчилар аклий усиш даражалари, муси-

2 Мавлянова Р., Тураева О., Холикбердиев К. Педагогика. - Т.: «Укитувчи», 2001. -86-98-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5

^Ta кизикишлapи, кoбилиятлapи вa pуxий гай-фиятлapи билaн биp-биpлapидaн фapк ^a-дилap.

2. ЧoлFулapнинг кaйcи туpи бyлмacин, тopли чoлFуми, дaмли чaлинaдигaнми ёки уpиб чaли-нувчи миллий чoлFулapми, Укитувчи-уcтoз биpинчи дapcдaн бoшлaб тaлaбaгa чoлFулapнинг пaйдo булиш тapиxи, диaпaзoни, ижpo имшни-ятлapи дapaжacи, штpиx (зapблap) xaкидa тушунчa бepиши лoзим. Муcикa чoлFуcидa ижpo этишдaги xoлaти (пocтaнoвкa)гa этибop бepиб, кузaтиш вaктидa кaмчиликлapни уз вaктидa тузaтиш ишлapини aмaлгa oшиpиши зapуp.

3. Укитувчи тaлaбaнинг бapмoк xapaкaти, aппликaтуpa кoидaлapи, унг вa чaп кул xapa^™ мутaнocиблигигa эpишиши, кул мушaклapи фao-лиятигa aлoxидa axaмият бepиши мухим ypин тутaди. Мacaлaн, Fижжaк, кaшкap pубoби, дутop, нaй, чaнг вa бoшкa муcикa чoлFулapининг ижpocидa укитувчи тaлaбaдaн бapмoклap xapa-^^Aa эpкин, мушaклapни зypиктиpмacдaн ижpo этишни шaкллaнтиpиши тaлaб этилaди. Мушaк зypиккaндa кaшкap pубoби ижpocидa oвoз титpaб, ëкимcиз эшитилaди xaмдa кУллap тeз чapчaйди; чaнг ижpocидa эca oвoз KУPУK вa бaлaнд эшитилaди; Fижжaкдa oвoз Fижиллaб, нoтeкиc эшитилaди. Аппликaтуpa кoидaлapигa pиoя этиб, эpкин, ижpo xoлaтини тyFpи эгaллaca, мушaклap чapчaмaйди, ижpoчи узини эpкин тутиб, acap xapaктepи, мoxияти вa мaзмунини тyFpи тушунгaн xoлдa ижpo этишгa эpишaди. Бу билaн чoлFудa бaдиий ижpo этиш мaлaкaлapини пуxтa эгaллaшгa acocий вa мухим зaмин тaйëp-лaгaн бyлaди.

4. Укитувчи-уcтoз тaлaбaгa ижpo этилaëтгaн муcикa acapининг Foяcи, унинг мaзмунини aтpoфличa тушунтиpиши, муcикa acapининг xapaктepи, тeмпи, шaкли, тузилиши, жaнpи, нюaнcи, aнcaмбль (фopтeпиaнo ёки op^crp жypлигидa бyлca), муaллиф тyFpиcидa мaълу-мoтлap бepиши ижpoнинг мувaффaкиятли чикишига xизмaт килaди. Акc xoлдa ижpoчи acapнинг xapaктepи вa мaзмунини тулик ëpитa oлмaйди. Бундaй ижpo тинглoвчининг кaлбигa eтиб бopмaйди, килингaн мexнaт зoe ^т^нли-гини aнглaтaди.

5. Му^^ acapлapи «pa^», «мapш» ёки «кушик»ми кaндaй cуpъaт (тeмп)дa ёзилган бyлмacин, acap билaн тaнишгaндa унинг oFиp, вaзмин cуpъaтдa ypгaнгaндaн кeйингинa унинг уз (тeмпи) cуpъaти вa бaдиий ижpocи уcтидa

ишлaшгa киpишиш кepaк бyлaди. Булapгa му-^^ acapининг динaмик бeлгилapи, муcикaвий уpFулapи, кoчиpим, нoлa вa acapAa учpaйдигaн xap хил бeзaклap, уcлуб вa уcуллap (штpиxлap)дaн ибopaт булиши мумкин. Бaъзaн yкувчилap муcикa acapининг бoшидaн oxиpигaчa биp хил динaмик кypинишдa ижpo этaдилap. Бaдиий-ликкa эpишиш учун муcикий мaшклapни кaйтa-Kaйтa тaкpopлaш укувчи caвияcини му^х-кaмлaйди, ypгaнгaнлapи oнгидa муxpлaниб Koлaди. Шунинг учун мaшFулoтлapнинг дacтлaб-ки дaвpидaн тyFpи бaжapишгa ypгaтиш лoзим.

Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 26 ceнтябpдaги «Пeдaгoг кaдpлapни тaйëpлaш, хaлк тaълими хoдимлapини кaйтa тaйëpлaш вa улapнинг мaлaкacини oшиpиш ти-зимини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги ПK1-3289-coн кapopигa мувoфик, KopaкaлпoFиcтoн Pecпубликacи, вилo-ятлap вa Toшкeнт шaxap хaлк тaълими хoдимлa-pини кaйтa тaйëpлaш вa улapнинг мaлaкacини oшиpиш инcтитутлapи тeгишли xудуддaги oлий тaълим муaccacaлapи тacappуфигa yткaзилди xaмдa ^nap нeгизидa Хaлк тaълими хoдимлapи-ни кaйтa тaйëpлaш вa улapнинг мaлaкacини oшиpиш худудий мapкaзлapи тaшкил этилди.

Худди шуниндак, Toшкeнт шaxap хaлк тaъ-лими хoдимлapини кaйтa тaйëpлaш вa улapнинг мaлaкacини oшиpиш институти Hизoмий нoми-дaги Toшкeнт дaвлaт пeдaгoгикa унивepcитeти тacappуфигa yткaзилди. Бу ypиндa Hизoмий нo-мидaги ^ш^нт дaвлaт пeдaгoгикa унивepcитe-ти жaмoacи xaм кaтop ишлapни бaжapишгa мувaффaк булди. Жумлaдaн, «Муcикa тaълими» йyнaлиши пpoфeccop-yкитувчилapи K1.Пaнжиeв, Д.Кapимoвa, Ш.Paxимoв вa H.Peжaмeтoвaлap-дaн ибopaт Ишчи ^ух хaлк тaълими муaccaca-лapидa фaoлият кypcaтaëтгaн «Муcикa мaдaния-ти» вa «Мaктaбгaчa тaълим муaccacaлapи муcикa paxбapлapи» фaнлapи Укитувчилapининг мaлaкacини oшиpиш куpcлapи учун мaлaкa тa-лaблapи, укув peжa вa фaн дacтуpлapи, ишчи фaн дacтуpлapи, «Муcикa мaдaнияти» вa «Ma^ тaбгaчa тaълим муaccacaлapи му^^ paxбap-лapи» фaнлapининг 6 тa мoдули бyйичa укув мaжмуaлapини яpaтдилap. Айни пaйтдa aнa шу укув-уелубий мaжмуaлapдaн худудий мapкaз-лapдa ^нг фoйдaлaнилмoкдa. Айнaн aнa шу укув aмaлгa oшиpилгaн ишлapдa юкopидa тил^ oлингaн мaълумoтлapни биp кaдap бaжapил-гaнлигини кypишимиз мумкин бyлaди.

ЗAMОHAВИЙ TAЪЛИM I CGBPEMEHHGE GБPAЗGВAHИE 2018, 5

Юкopидагилаpдан ^либ чиккан xoлда шуни алoxида таъкидлаш жйизки, Укитyвчи-ycтoзлаp бу бopада ëшлаpга ижйбий ypнак кypcата йли-ши, xаëтимизни гyзаллик кйнуни а^^да яpат-мйклик, xаëт, табиат, бopликни янада гyзал килиш йyлида ^ашмйк xал килувчи oмиллаp-дан эканлигини cингдиpиб бopиши лйзим. Бунга эpишиш учун уз маxopатимиз, камйлйтимиз уаида тyxтoвcиз ижйдий изланиш, энг макбул таълим ва таpбия ycyллаpини xаëтга жopий этиш талаб этилади. Мoxиp Укитyвчи-ycтoз шй-гиpдлаpини xаëтдаги pанг-баpанг x°диcа ва вoкeалаpни cинчкoвлик билан кузатадиган, таxлил кила йладиган, гузалликни кадpлайдиган, cанъатга кизикадиган килиб таpбиялайди.

Шу ypинда Укитyвчи-ycтoз куйидаги к°ида-лаpга pиoя этиши талаб этилади:

- биpинчидан, Укyвчи-ëшлаpнинг биpop-биp миллий мycика чoлFycига мййиллигини шакллантиpиш;

- иккинчидан, Укyвчилаpнинг аклий у^ш даpажаcи, мycикага кизикишлаpи, кoбилиятлаpи ва pyxий кайфиятлаpини «Му^ка маданияти» фанининг даалабки машFyлoтлаpидан билиш,

шу аcocида укув машFyлoтлаpни даcтyp аcocида файлият тypлаpи буйича тyFpи такcимлаш;

- учинчидан, Укyвчи-ëшлаpнинг биpop-биp мycика чoлFycида ижpo этишдаги xoлати (псста-нсвка^)^ эътибop бepиб, йул кУйилаëтган камчиликлаpни уз вактида баpтаpаф этиб бopиш;

- тypтинчидан, Укyвчилаpда чoлFyда бадиий аcаp ижpo этиш малакалаpини пухта эгаллаш-лаpи учун баpча имшният ва вocиталаpдан фййдаланиш;

- бeшинчидан, Укyвчилаpга ижpo этилаëтган мycика аcаpининг Foяcи, унинг мазмунини атpoфлича тyшyнтиpиш, мycика аcаpининг xаpактepи, тeмпи, шакли, тузилиши, жанpи, муаллиф тyFpиcидаги маълyмoтлаpни даcтлабки машFyлoтлаpда тyшyнтиpиб бopиш;

- йлтинчидан, ypганилган мycикий аcаp-лаpни мунтазам мycтакил кайта-кайта такpop-лаш opкали укувчида куникма ва маxopатни pивoжлантиpиш лйзим булади.

Албатта, ушбу кoидалаp малакали мyтахаccиc кадpлаpни тайëpлаш xамда yлаpни йна Ватанга ^дскат, миллий мycикий pyxда таpбиялашда пухта замин яpатади.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбeкиcтoн Рecпyбликаcининг «^а^лим тyFpиcида»ги кйнуни». - T.: «Шаpк», 1997.

2. Узбeкиcтoн Рecпyбликаcининг «Кадpлаp тайëpлаш миллий даг^и тyFpиcида»ги кйнуни. - T.: «Шаpк», 1997.

3. Узбeкиcтoн Рecпyбликаcи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpалдаги «Узбeкиcтoн Рecпyбликаcини янада pивoжлантиpиш буйича Xаpакатлаp cтpатeгияcи тyFpиcида»ги ПФ-4947-coн фаpмoни.

4. Узбeкиcтoн Рecпyбликаcи Пpeзидeнтининг 2017 йил 5 июлдаги «Ëшлаpга йид дав-лат cиëcати cамаpадopлигини oшиpиш ва Узбeкиcтoн ëшлаp иттифйки файлиятини куллаб-кувватлаш тyFpиcида»ги ПФ-510б-coн фаpмoни.

5. Узбeкиcтoн Рecпyбликаcи Вазиpлаp Маxкамаcининг 2017 йил 15 маpтдаги «Уму-мий ypта таълим тyFpиcидаги Низймни таедиклаш xакида»ги 140-coн каpopи.

6. Миpзиëeв Ш.М. Tанкидий таxлил, катъий таpтиб-интизoм ва шахcий жавoбгаpлик - xаp биp pаxбаp файлиятининг кундалик кйида^ булиши кepак. - T.: «Узбeкиcтoн», 2017.

7. Иyлдoшeв Ж.F., Уcмoнoв С.А. Пeдагoгик тeхнoлoгия аcocлаpи. - T.: «Укитувчи», 2004.

8. Каpимoва Д.А. Мycикий пeдагoгик маxopат аcocлаpи. - T.: «Иктиcoд-мoлия», 2008.

9. Мавлянйва Р., Typаeва О., Xoликбepдиeв К,. Пeдагoгика. - T.: «Укитувчи», 2001.

10. Хйликйв А. Пeдагoгик маxopат. - T.: «Иктиcoд-мoлия», 2011.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.