Научная статья на тему 'Моделирование процесса профессиональной подготовки специалиста'

Моделирование процесса профессиональной подготовки специалиста Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
21
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
профессиональная деятельность / модернизация / дифференциация / моделирование. / professional activity / modernization / differentiation / modeling

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мукаддас Каримова

В статье описаны модернизация высшего педагогического образования, нормативно-правовая база, виды деятельности, процесс подготовки будущих специалистов, описание профессиональной деятельности, моделирование процесса профессиональной подготовки.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Modeling the process of professional training of a specialist

The article describes the modernization of higher pedagogical education, the regulatory framework, types of activities, the process of training future specialists, a description of professional activities, modeling of the process of vocational training.

Текст научной работы на тему «Моделирование процесса профессиональной подготовки специалиста»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Modeling the process of professional training of a specialist

Mukaddas KARIMOVA1

Fergana State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received July 2021 Received in revised form 20 July 2021

Accepted 15 August 2021 Available online 15 September 2021

Keywords:

professional activity, modernization, differentiation, modeling.

The article describes the modernization of higher pedagogical education, the regulatory framework, types of activities, the process of training future specialists, a description of professional activities, modeling of the process of vocational training.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Мутахассисни касбий тайёрлаш жараёнини моделлаштириш

Калит сузлар:

касбий фаолият, модернизациялаш, дифференциацияланиш, моделлаштириш.

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада олий педагогик таълимни модернизациялаш, меъёрий-хукуций таъминотлар, фаолият тур-лари, булажак мутахассисларни тайёрлаш жараёни, касбий фаолият тавсифи, мутахассисни касбий тайёрлаш жараёнини моделлаштириш баён этилган.

Моделирование процесса профессиональной подготовки специалиста

_ АННОТАЦИЯ_

Ключевые слова:

профессиональная

деятельность,

модернизация,

дифференциация,

моделирование.

В статье описаны модернизация высшего педагогического образования, нормативно-правовая база, виды деятельности, процесс подготовки будущих специалистов, описание профессиональной деятельности, моделирование процесса профессиональной подготовки.

1 Associate Professor, Fergana State University, Fergana, Uzbekistan.

Бугунги кунда мамлакатимизда ижтимоий-и;тисодий ва маданий тара;;иёти исти;болини белгилаш, жахон хамжамияти мамлакатлари сафидан муносиб урин эгаллашга интилиш йулидаги кенг куламли ислохотлар амалга оширилмо;да. Жахоннинг ривожланган мамлакатлари тажрибаларини урганиш, махаллий шарт-шароит, и;тисодий ва интеллектуал ресурсларни инобатга олган холда жамият хаётининг барча сохаларида туб ислохотларнинг амалга оширилаёт-ганлиги янгидан-янги юту;ларга эришишни таъминламо;да.

Олий педагогик таълимни модернизациялаш муста;ил Узбекистоннинг ижтимоий-и;тисодий ва маънавий-маданий сохаларидаги динамик жараёнлар, миллий педагогик таълимнинг устувор моделини шакллантириш, инновацион таълим мухитида мух,им йуналишларни яратиш билан узвий боглик;. Узбекистоннинг таълим тизимини Европа мамлакатларидаги Болония жараёнига мослаш-тириш педагогик таълим мазмунини тубдан янгилашни талаб ;илмо;да.

Унинг лейтмотиви таълимдаги эскирган, унинг ривожланишига туси; буладиган тартиб-;оидалар ва тамойилларни йу; ;илиш, тоталитар жамиятга хос булган таълимни мафкуралаштиришдан воз кечиш, у;ув ва дарс жараёнларида кераксиз материалларни чи;ариб ташлаш, уларни янги мазмун билан бойитиш, реал тарихий жараёнга, замонавий ижтимоий-маданий во;еликларга я;инлаш-тириш мослаштириш ва таълимдаги узгаришларни прогнозиш-лаштиришга ;аратишни талаб этмо;да. Х,озирги ва;тда таълим сиёсатини демократлаш-тиришга, хусусан, таълим тизимини марказлаштирмаслик ва олий таълим муассасасаларининг муста;иллигини оширишга, у;итувчилар ва талабаларнинг онгли сафарбарлигига купро; эътибор ;аратилмо;да.

Хал;аро тажрибаларга кура, таълим амалиётининг дифференциацияланиши ва инновационлик шароитида ишлашга, янгиликларни амалий жорий этишга ;одир профессионал педагоглар тайёрлаш олий таълимнинг стратегик вазифа-ларидан хисобланади. Х,озирги замон жамиятининг ижтимоий-и;тисодий хаётида руй бераётган катта узгаришлар касбий фаолиятнинг мазмуни ва характерини сифат жихатдан ;айта узгартиришни, булажак у;итувчиларнинг ижтимоий-касбий сафарбарлиги даражасини, ра;обатбардошлигини белгиловчи сифатлар (назарий билим ва амалий тайёргарликнинг узвийлиги ва бирлиги, касбий компетентлик, мослашувчанлик ва касбий сафарбарлик, касбий вазифаларни хал этиш усулларини эгаллаш, турли касбий муаммоларни еча билиш ;обилияти, узига ишонч, масъулият, муваффа;иятга интилиш, фаол хаётий ва касбий позиция, узининг амалий тажрибасини мунтазам бойитишга тайёргарлик)ни талаб этмо;да. Мамлакатимизда булажак у;итувчиларнинг амалий тайёргарлигини такомил-лаштириш масаласига педагогик таълимнинг янгиланиши (модернизацияланиши) характерини белгилаб берувчи хужжатларда мухим урин ажратилган.

"Модернизация" атамаси турли лугатлар (сиёсий, бизнес, тарихий, ижтимоий-сиёсий, и;тисодий, техник лугатлар) да хар хил тал;ин этилади.

Модернизация (moderne юнон тилидан келиб чи;;ан булиб, энг янги деган маънони англатади) - объектни такомиллаштириш, яхшилаш, янгилаш, уни янги талаб ва меъёрларга, техник шарт-шароитларга, сифат курсаткичларига мослаштиришдир.

"Модернизация" атамасини педагогик ну;таи назардан тал;ин этадиган булса, у педагогика сохасидаги узгариш ва янгиланишларни англатади. Модернизация хисобига анъанавий педагогик таълим (у педагогикадаги

aнъaнaвий тapтиб-к;oидaлap вa тaмoйиллapи acocидa pивoжлaнaди вa иннoвaция-лapни тeздa ^бул ;илaвepмaйди) зaмoнaвийлaштиpилaди. Moдepнaзиoн жapaëнлap нaтижacидa пeдaгoгик coxaлapдaги янгилaнишлap, yзгapишлap, иннoвaциялap мaъ;yллaнaди вa aнъaнaвий тaълим иннoвaциoн нук^и нaзapдaн ;aйтa aнглaнaди вa тaлкин этилaди. Албaттa, xap кaнaдa yзгapиш вa янгилaниш-лapнинг xУKУKий-мeъëpий acocлapи вa мeъëpий-xyкyкий тaъминoти мaвжyд бyлaди.

Kyйидaги пeдaгoгик тaълимдaги yзгapишлapгa, янгилaнишлap, уни мoдeнизaциялaшгa acoc булган вa бyлaëтгaн мeъëpий-xyкyкий тaъминoтлap xaкидa cyз юpитилaди.

Пpeзидeнтимиз Шaвкaт Mиpзиëeв cy^ra йиллapдa тaълим coxacини иcлox Килишга, кaдpлap тaйëpлaш cифaтини тyбдaн тaкoмиллaштиpишгa, xycycaн, тизимгa pивoжлaнгaн xopижий мaмлaкaтлap тaжpибacини тaтбик этишгa жиддий эътибop кapaтa бoшлaди. Бу бopaдaги иcлoxoтлap 2017 йил 14 мapтдaги "Уpтa Maxcyc, кacб-xyнap тaълими мyaccacaлapи фaoлиятини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги, 2017 йил 20 aпpeлдaги "Олий тaълим тизимини янaдa pивoжлaнтиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги, 2017 йил 22 мaйдaги "Олий укув юpтидaн кeйинги тaълим тизимини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги, 2017 йил 8 aвгycтдaги "Узбeкиcтoн Рecпyбликacи Xaлк тaълими вaзиpлиги фaoлиятини тaкoмиллaштиpиш тyFpиcидa"ги, 2017 йил 30 ceнтябpдaги "Узбeкиcтoн Рecпyбликacи мaктaбгaчa тaълим вaзиpлигини тaшкил этиш тyFpиcидa"ги, 2020 йил 27 фeвpaлдaги ПЦ-4623-ган "Пeдaгoгик тaълим coxacини янaдa тaкoмиллaштиpиш тyFpиcидa"ги вa бoшкa кyплaб кapopлap вa кoнцeпциялapдa уз aкcини тoпгaн.

Эътибop бepaдигaн бул^к, мaзкyp кapopлapдa узлу^из тaълим тизимининг дeяpли бapчa тypлapи кaмpaб oлингaнлигини кypишимиз мумкин. Цoлaвepca, "2017-2021 йиллapдa Узбeкиcтoн Рecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapaкaтлap cтpaтeгияcи"дa xaм тaълим coxacини тyбдaн тaкoмиллaштиpишгa эътибop кapaтилгaн. Taълим тизимини pивoжлaнтиpиш вa тaкoмиллaштиpишгa Kapaтилгaн мaзкyp xyжжaтлapнинг бapчacидa coxaгa иннoвaциялapни киpитиш, xopижий тaжpибaлapни yзлaштиpиш, ижoдий ëндaшyвлapни кyллaб-кyввaтлaш, тaълим тypлapи ypтacидaги интeгpaция жapaëнлapини кyчaйтиpиш билaн бoFлик умумий жиxaтлap мaвжyд.

Xopижий мaмaлaкaтлapнинг тaълим тизими aмaлиëтидa шaxc кpeaтивлик cифaтлapидa шaкллaнтиpиш ë^ pивoжлaнтиpишгa xизмaт килaдигaн кyплaб мeтoд вa cтpaтeгиялap кyллaнилaди. Ушбу мeтoд вa cтpaтeгиялapнинг дидaктик axaмияти шyндaки, yлap тaлaбa вa yкyвчилapни укув мaтepиaллapи юзacидaн чyкyp yйлaшгa мaжбyp килaди. Пeдaгoгикa вa пcиxoлoгиядa бyлaжaк укитувчи фaoлияти-ни яxлит тизим cифaтидa ypгaниш мухим илмий-aмaлий мyaммoлapдaн биpи Xиcoблaнaди.

Уни xaл этишдa, мoдeллaштиpиш мухим ypин тyтaди. "Moдeллaштиpиш" тaдкикoтчилик фaoлиятининг яxлит тypкyмини a^ эттиpишгa xизмaт килaди.

Н.Ф. Taлизинa тoмoнидaн, мyтaxaccиcни кacбий тaйëpлaш жapaëнини мoдeллaштиpишгa ниcбaтaн yмyммeтoдoлoгик ëндaшyв ишлaб чикилгaн. Moдeлдa кyтилaëтгaн нaтижa вa yнгa эpишиш йyллapининг узвий биpлиги aкc этиши зapypлигини aлoxидa тaъкидлaб yтaди [13].

Касбий тайёргарликнинг сифати куйидаги учта асосий вазиятнинг асослан-ганлик даражасига богликдир: укитиш максадлари (нима учун укитилади?), укитиш мазмуни (нима укитилади?) ва укув жараёнини ташкил этиш тамойилари (кандай укитилади?) даражасига боглик булади.

Булажак мутахассисларни тайёрлаш жараёни мураккаб хусусиятга эга булиб, бу жараёнда максаднинг аник; белгиланиши лозим.

Булажак мутахассисларни тайёрлаш куйидаги учта таркибий асосдан ташкил топади:

1. Янги ижтимоий бос;ичга хос булган хусусиятлар асосида юзага келган фаолият турлари.

2. Касбий талаблари аник курсатиладиган фаолият турлари.

3. Давлатнинг ижтимоий-сиёсий тузилмаси хамда унинг маънавий-ахло;ий тизими мохиятига кура ташкил этилувчи фаолият турлари.

Ю;орида келтирилган фаолият асослари маълум мутахассис учунгина эмас, балки барча мутахассисликлар вакиллари учун хам зарур булган махорат (шунингдек, маълум билимлар) ни уз ичига олади. Масалан, у;иш махорати, жамоани бош;ара олиш, ижтимоий фаолиятни ташкил этишга тайёрлик. Кейинги икки фаолият тури маълум касб учун куйилувчи аник талаблар даражасини белгилайди.

Аммо, олий маълумотли мутахассислар томонидан ташкил этилувчи фаолият турларига кура барча талабларни куйидаги учта гурухга бирлаштириш мумкин:

1) тад;и;отчилик фаолиятини олиб боришга имкон берувчи махорат;

2) умуммухандислик ва ихтисослик фанлари буйича назарий ва амалий масалаларни хал этишда зарур буладиган махорат;

3) талабаларни педагогик ва методик фаолиятга тайёрлашни таъминловчи махорат.

У;итувчи аввало таълим мазмунини лойихалаштириш билан богли; куйидаги махоратлар тизимини эгаллаб олиши керак: укитиш ма;садларини (таълимий, тарбиявий ва ривожлантириш) конструктив тасвирлаш; талабаларда маълум касб фаолияти буйича билим, куникмаларнинг шаклланганлик даражасини акс эттирувчи курсаткичларни ани;лаш; ушбу курсаткичларнинг акс этишига имкон берувчи чизмалар, схемалар, лойихалар, техник-технологик хамда ташкилий-и;тисодий маш;лар ва таълим методлари, шаклини тугри танлаш; улар-нинг кетма-кетлигини аниклаш; талабалар томонидан назарий ва амалий билим ва куникмаларнинг шакллантирилиши ва хоказолар борасидаги зарур маълумотларга эга булишни таъминловчи курсаткичларни ани;лаш.

Касбий шаклланиш жараёнида укитувчиларнинг индивидуал хусусият-ларини урганиш, узлаштириш жараёнини ташкил этиш хамда унинг натижаларини бахолаш мухимдир. Укув фаолиятининг зарур тарбиявий натижасини ани;лашга хизмат килувчи махоратлар алохида тизимни ташкил этади. Маънавий дунё;араш ва унинг мохияти хамда умумий маданиятлилик даражасига куйилувчи талабларни уз ичига олади.

Булажак мутахассисларни тайёрлаш жараёни фаолият самарадорлигига таъсир курсатувчи ва осон ташхис (диагностика) килинадиган таркибий ;исм-ларни уз ичига олиши зарур.

Science

By.a^aK MyTaxaccucapHu Tafiep.am ^apaeHu - 6y um.a6 nu^apum coxacuga ro3ara Ke.aguraH MyaMMo.u Ba3HHT^apHH MyBa^^a^HHT^u xa. этн.нmннн Ta^MHH-.obhu, Mab.yM cu^aT.apHu Tabpu^oBHu xaMga Kac6 эгacннннг MycTa^u^ o.umu Ba y3uHu pнвo^.aнтнpнmннн aKc эттнpagн.

By.a^aK MyTaxaccucapHu Tafiep.amga Kac6uH ^ao^u^THuHr Mab.yM Typu ynyH MyBo^uK; Ke.aguraH maxcun cu^aT.ap Tyn.aMu TapTu6ra co^uHumu KepaK.

By.a^aK MyTaxaccuc^apHu Tafiep.amga Ma.aKaBuH TaBcu^HOMa 6opacugaru hx^ut Ba aMa^uH axaMu^Tra эгa Mab.yMoT.ap E.M. BopucoBa TOMOHugaH aHu;^aHraH. Mya^.u^ ^uKpuna, Ma.aKaBuH TaBcu^HoMaHuHr Ty3u^Macu KyfiugarufiapgaH u6opaT:

1. ^axcufi xycycuflT.ap.

2. Oao^uflTHuHr acocuH coxa Ba Typ.apu.

3. Y.ap ^ao.uflT o.u6 6opyBHu TamKu^oT^apHuHr Typ.apu.

4. Y.ap эгa..amн MyMKuH 6y.raH ^aBo3uM^ap.

5. ^axcufi cu^aT.apra Huc6aTaH KyfiufiyBHu Ta.a6.ap.

6. Kac6uH MaxopaT KyfiufiyBHu Ta.a6.ap.

7. ^aBo3uM SyHuna aMa.ra omupu^yBHu Ba3u^a^apHuHr TapTu6u.

8. Kac6uH gapa^acura KyHRnaguraH Ta.a6.ap [9].

y^uTyBHuHuHr Ma^aKaBuH TaBcu^HoMacuga Kyfiugarufiap y3 u^ogacuHu Tonagu:

I. Oao^uflTHuHr acocuH coxacu Ba Typ.apu:

а) ^ao.uflT coxacu: 1) Tab.uM; 2) 6om;apyB Ba 6om;a.ap.

б) ^ao.uflT Typ.apu:1) y;yB; 2) MeToguK; 3) TapSuHBuH; 4) TamKu^uH; 5) ramum (pax6ap.uK); 6) Kagp.ap 6u.aH um.am; 7) Tag6upKop.uK; 8) экcпepт.нк Ba 6om;a.ap.

II. Y.ap ^ao.uflT o.u6 6opyBHu TamKu.oT.ap: 1) o.uH Tab.uM Myaccaca.apu; 2) o.uH Tab.uMgaH KeHuHru Tab.uM Myaccaca.apu (Ma.aKa omupum Kypc.apu Ba Kagp.apHu ;aHTa TaHep.am MapKa3.apu); 3) Tab.uMHu 6om;apum opraH.apu;

III. ^axcufi cu^aT.apra Ta.a6.ap: 1) ncuxo.oruK; 2) My^oxa3a^u; 3) ax^o;uH; 4) ^ao.uflTHu TamKu. этнm MaxopaTu Ba ycyn^apura ^yHu^yBHu Ta.a6.ap.

MexHaT ^ao^uflTuHuHr yMyMuH (u^tumouh, TexHo.oruK, u^TucoguH, caннтapнн-гнгнeннк) xycycuHT^apu энг oMMa.amraH Kac6uH TaBcu^HoMaga Kac6uH ^ao^u^THuHr Ma;cagu, npegMera, ycy.u, HaTu^a.apHu 6axo.am Me3oHu, 3apyp Ma.aKaBuH xycycuHT^apu, BocuTacu, mapTu, TamKu.fi этн.нmн, MexHaT кooпepaцннcн, MexHaT oMufiKopfiuru, xaB^-xaTap Typ.apu Ba y.apHuHr umnu xaera Ba ^aofiuHTura 6y.raH ca.6uH Ta^cupu eKu ^ao.u^T HaTu^acu ynyH ^oHgacu Ka6u xo.aT.ap y3 aKcuHu Tonagu.

CyHrru naHT.apga TaK.u^ этн.aeтгaн TaxfiufiuH Kac6uH TaBcu^HoMaga "Kac6uH ^ao.uflT Ba maxcHuHr Kac6uH axaMu^Tfiu cu^aT.apu, yHuHr a.oxuga ^uxaT.apu эмac, Kac6 (eKu Kac6uH ^ao.u^T) HuHr ncuxo.oruK тyзн.мacннн yMyM.amTupyBHu Me^epuH Ba Mop^o.oruK KypcaTKuH.ap" epuTufiagu.

TaxfiufiuH Kac6uH TaBcu^HoMaga ^yHugaru ukku 6.oKHuHr a.oxuga ;aHg этнmнннг 3apyp.uru Ta^Kug.aHagu:

1) Ma^.yM maxcra 6of.u; 6y.MaraH Ba u^tumouh Ta^pu6a.apra acoc.aHyBHu Kac6uH ^ao^u^THuHr o6rbeKTuB xycycннт.apннн TaBcu^.am;

2) o6beKTuB ^ao.uflTra cuMMeTpuK, 6upo; y 6u.aH moc Ke.MaHguraH ncuxo.oruK Ma3MyHra эгa ^ao.u^T Ba yHuHr cu^aTfiapuHu TaBcu^.am. Bom;ana

aHTraHga, aHa.uTuK npo^eccuorpaMMaga Kac6uH ^ao.u^T Mebepu, ncuxo.oruK Ty3u.Macu xaMga umnuHuHr ncuxo.oruK cu^aT.apu a.oxuga ;aHg этн.agн.

Анча мураккаб турдаги профессиограмманинг таркибий тузилмаси, касбий фаолиятнинг мохияти, шунингдек, мутахассис шахсини тавсифлаш (трудограмма ва психограмма) имкониятини берувчи тузилма билан танишамиз.

"Касбий фаолият тавсифи" (трудограмма)нинг мазмунида куйидагилар акс этади:

1. Касбнинг йуналганлиги, вазифаси, унинг жамиятдаги урни ва роли (моддий махсулот ёки гоялар ишлаб чикариш, турли ижтимоий сохаларда хизмат курсатиш, ахборотларни туплаш, саклаш ва таркатиш)нинг инсонга йуналтирил-ганлиги.

2. Касбнинг кенг таркалганлиги (ушбу касб буйича фаолият олиб борувчи ташкилотлар).

3. Касбнинг мехнат предмети - инсон учун мехнатни ташкил этиш жараёнида таъсир курсатувчи ижтимоий омиллар (моддий буюмлар, ижтимоий-гоявий предметлар - маданият, ахборот, маълум шахс ёки омманинг ижтимоий онги, нотабиий буюмлар).

4. Касбий билимлар муайян йуналишда фаолиятни ташкил этишнинг турли жихатлари борасидаги маълумотлар туплами сифатида.

5. Самарали натижага эришиш учун фаолият жараёнида кулланилувчи техника, технология, харакат, усул, махорат ва иш методлари, фаолиятлар хамда уларнинг кулами, умумлаштирилган ва автоматлаштирилганлиги.

6. Мехнат воситалари - зарур мехнат махсулотини олиш йулида хусусий максадни амалга ошириш, мехнат предметига таъсир курсатиш максадида инсон томонидан фойдаланадиган ижтимоий (моддий ва маънавий) омиллар. Мехнат воситалари сирасига иш куроллари, асбоб-ускуналар, копьютерлар хамда мантикий фикрлаш, ахлокий ва эстетик бахолаш тизим ва курсаткичлари киради.

7. Мехнат шароитлари: мехнат ва дам олиш тартиби, уларни узгартириш имкониятлари; ижтимоий мухит хусусиятлари; мехнатнинг санитария-гигиеник омиллари; иш жойи, мехнат суръати, жадаллиги ва ишнинг давомийлиги.

8. Мехнатни ташкил этиш ва бу борада хамкорликка эришиш: ушбу касб учун характерли булган индивидуал, хамкорликка асосланувчи ва гурухли фаолият турлари: касбий муносабатлар турлари ва унда унинг иштирокчилари тутган урин, улар уртасида мехнат воситалари ва махсулотларнинг алмашиши; ишни бажариш меъёрлари ва муддати; лавозимлар ёки лавозимлар тартиби буйича буйсуниш, касб доирасидаги ижтимоий мавке ва мансаб.

9. Мехнат махсулоти (ёки унинг натижаси): инсон томонидан мехнат жараёнида содир этилувчи сифат ва микдор узгаришлари, мехнат натижаларини бахолаш курсаткичлари, мехнат натижасининг муайян даражаси (мехнатни касб такозоси учунгина бажарилишидан ижодий хусусият касб этишига эришилиши), катъий тартибларнинг белгилаб куйилиши.

10. Касбий махоратнинг мавжуд даражалари ва малакавий разрядлар, уларга хак тулаш тартиби.

11. Мутахассиснинг хулки: психологик ва ижтимоий хавфсизлик, касбий фаолиятида кулай микромухитнинг мавжудлиги; ижтимоий кафолатлар, мехнат ва дам олишга хак тулаш, мехнатни мухофаза килиш; мехнат фаолиятини бажариш -нинг индивидуал методини танлаш ва операцияларни индивидуал тарзда узгартириш хукукининг мавжудлиги, малакани ошириш, турдош касблар буйича кайта тайёрлаш борасидаги имтиёзлар, лавозим буйича "усиб бориш" тартиби ва мутахассиснинг касбий жихатдан усишининг рагбатлантирилиши.

12. Мутахассиснинг мажбуриятлари: касбий малакани эгаллаш, касбий хулк-одоб коидаларининг мажбурийлигини билиш (касбдошлари билан муносабатда самимий, ахлокли булиш); иш жараёнида касбий ва хизмат сирларини саклаш коидаларига амал килиш, хужжатларни тугри юритиш; муайян чекланишлар (яъни, ушбу фаолият жараёнида маълум хатти-харакатларни содир этишнинг таъкикланганлиги); лавозим буйича вазифалар ва мажбуриятлар (у ёки бу ташкилотда муайян лавозимга кура мутахассиснинг кандай вазифаларни кай тарзида бажариши).

13. Касбнинг инсон хулк-атвори ва яшаш тарзига курсатувчи таъсири.

14. Уз-узини шакллантириш, физиологик-психологик ривожланиш йуналиш-лари, биопсихологик узгаришлар, касб воситасида карор топувчи индивидуаллик, унинг шахсни ривожлантириш борасидаги имкониятлари, касбий жихатдан таркиб топган муайян жамоа хамда ижтимоий гурухга мансублик.

15. Касбий фаолиятнинг салбий жихатлари: кийинчиликлар, касбий фаолият жараёнида йул куйилиши мумкин булган хатолар, уларнинг турлари ва кулами, руй бериш эхтимоли булган моддий хамда маънавий йукотишлар, мураккаб вазиятларнинг мавжудлиги, вазиятнинг узгарувчанлиги ёки тухталишларнинг содир булиши, монотонлик, вактнинг чегараланганлиги, ахборот етишмовчилиги ёки уларнинг куплиги; авария холатларининг содир этилиш эхтимоли, касбий касалликларни келтириб чикарувчи ва бошка психологик холатлар; касбий жихатдан юкори лавозимларга кутарилишнинг мумкин эмаслиги, паст даражадаги мехнат самарадорлиги, мавжуд коидаларни бузганлик учун белгиланувчи маъмурий жазо (жарималар) турлари.

Психологик тавсифнома (психограмма - мутахассиснинг маънавий-ахлокий ва рухий киёфаси). Касбий фаолиятни самарали ташкил этишда ижтимоий-касбий муносабатлар, касбий жихатдан усиш, шунингдек, содир булиш эхтимоли булган фавкулодда вазиятларни бартараф этиш учун талаб этилувчи психологик сифатлари мухим ахамият касб этади, уларнинг сирасига куйидагилар киради:

1) шахсий эхтиёжлар, хаётий максад, вазифалар, талаблар, кизикишлар, шахс иштирокида ташкил этилувчи муносабатлар мазмуни, кадриятли йуналишлар, психологик позиция;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2) касбий интилишлари, талаблари, касбий жихатдан узини бахолаш, узини мутахассис сифатида англаш;

3) психик холат ва хиссий (эмоционал) киёфа;

4) мехнат, уни ташкил этиш жараёни ва натижалардан коникиш (мутахассис-нинг операционал хусусиятлари);

5) мехнат ва касб борасидаги психологик билимлар;

6) психотехнологиялар, психологик харакатлар, усуллар, методлар, махорат ва техникаси (уларнинг, шахснинг узи ва бошкаларга таъсири);

7) касбий кобилият, касбий салохият, касбий жихатдан усиш имкониятлари;

8) касбга хос, шу жумладан, ижодий фикрлаш, касбий тажрибани бойитиш имкониятлари;

9) касбий жихатдан усишни режалаштириш ва ривожланиш;

10) психологик зиддиятлар (касбий фаолиятга мутлако ёки муайян даражада мос келмайдиган психик сифатлар, бу уринда касбга хос операционал зиддиятларни аниклаб олиш максадга мувофикдир);

11) касбий жихатдан усиш йуналишлари.

Бизнинг нaзapимиздa кacбий тaвcифнoмa мaзмyнидa, янa шyнингдeк, кacбий жиxaтдaн тaйëpлaш вa кaйтa тaйëpлaш, aлoxидa пcиxoлoгик cифaтлapини мaшк килдиpиш, yзгapтиpиш, ypнини тyлдиpиш, кacбий мaлaкaни oшиpиш вa тypдoш кacбгa йyнaлтиpиш (шaxcнинг индивидyaл xycycиятлapини инoбaтгa oлиш acocидa) мacaлaлapининг ëpитилиши мaкcaдгa мyвoфикдиp.

Myтaxaccиc шaxcи вa фaoлиятини мoдeллaштиpишгa ниcбaтaн ëндaшyв-лapнинг тypличa булишига кapaмaй, илмий тaдкикoтлapдa кacбий пeдaгoгик тaйëpгapлик тизимидa мyтaxaccиcнинг кacбий вa шaxcий кaмoлoти, шyнингдeк, мyтaxaccиcни кacбий тaйëpлaш жapaëнининг мoдeлини яpaтиш мyaммocи тaдкик этилмaгaн.

Буюк Бpитaниялик йлим M. Poзeнбepг укитувчи фaoлиятининг туккиз йуталиши вa yлapгa ниcбaтaн куйилувчи кyйидaги кacбий тaлaблapни ишлaб чикди:

- yкyвчилapнинг тaлaб вa эxтиëжлapини билиш;

- фaoлият caмapaдopлигини бaxoлaй oлиш;

- укув дacтypлapини ишлaб чикa oлиш лaëкaтигa эгaлик;

- кacбий мaxopaтгa эгa булиш;

- мacлaxaтчи бyлa oлиш;

- кoммyникaбeллик лaëкaтигa эгa булиш;

- илмий тaдкикoт ишлapини oлиб бopиш кoбилиятигa эгaлик;

- дoимий paвишдa кacбий мaxopaтни тaкoмиллaштиpиб бopишгa эpишиш;

- шaxcини мaдaний жиxaтдaн тaкoмиллaшyвигa эpишиш.

Л.M. Mитинa укитувчилик фaoлияти мoxиятигa тaянгaн xoлдa бyлaжaк укитувчини кacбий-пeдaгoгик жиxaтдaн тaйëpлaш мoдeли кyйидaги yчтa yзapo бoFлик йуталиш acocидa нaмoëн булишини кaйд этиб yтaди:

1) тaлaбaнинг шaxcи;

2) тaлaбaнинг yкyв-ypгaниш фaoлияти;

3) тaлaбa тoмoнидaн тaшкил этилувчи ижтимoий мyнocaбaтлap [12].

Шyндaй ;илиб, тaянч кoмпeтeнтлик oлий пeдaгoгик тaълимнинг xap биp

бocкичи учун тaълим блoклapи вa укув фaнлapи дapaжacидa aниклaнaди. Taянч кoмпeтeнтлик тapтибини бeлгилaшдa кacбий пeдaгoгик тaълимнинг acocий мaкcaдлapигa мyвoфик ижтимoий вa шaxcий тaжpибaнинг мoxияти, ижтимoий жaмиятдa кacбий фaoлиятни тaшкил этиш жapaëнидa xaëтий кyникмaлapни эгaллaшгa имкoн бepyвчи acocий тypлap мухим axaмият кacб этaди.

ФOЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁTЛАP РУЙХАТО:

1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг Koнcтитyцияcи. - T.:Узбeкиcтoн, 2018.

2. Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг 2020 йил 23 ceнтябpдa кaбyл килингaн '^ълим тyFpиcидa"ги УРЦ-637-ганли ^нуни.

3. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpaл "Узбeкиcтoн Pecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapara^ap cтpaтeгияcи тyFpиcидa"ги 4947-^нли Фapмoни.

4. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2019 йил 8 oктябp "Узбeкиcтoн Pecпyбликacи oлий тaълим тизимини 2030 йилгaчa pивoжлaнтиpиш кoнцeпция-cини тacдиклaш тyFpиcидa"ги ПФ-5В47-coнли Фapмoни.

5. Азизходжаева Н.Н. Педагогические технологии в подготовке учителя. - Т.: ТДПУ, 2000. - Б. 80.

6. Барышева Т.А., Жигалов Ю.А. Психолого-педагогические основы развития креативности. СПб, 2006. - С. 285.

7. Бубенов А.В. Коммуникационная культура: Философско-методологический анализ Электронный ресурс.: дис. канд. философ, наук. М., 2006.

8. Беспалко О.В. Социалная педагогика: схемы, таблицы, комментарии (учеб.пособие). - М.: Центр учебной литературы, 2009. - 208 с. - ИСНБ 978-966-364-837-81.

9. Психологическая диагностика [Текст]: Учеб. Пособие / Е.М. Борисова, М.К. Акимова, В.Т. Козлова и др.; Под ред. К.М. Гуревича, Е.М. Борисовой; Ун-т Рос. акад. образования. -2-е изд. испр. - М.: Изд-во УРАО, 2000. - С. 301, [1]. - ISBN 5-20400244-8

10. Ишмухамедов Р.Ж. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йуллари. - Т.: ТДПУ, 2005 й. 2.

11. Н.А. Муслимов, М.Т. Мирсолиева, Г.Н. Ибрагимова, Р.Дж. Ишхмухаммедов, А.Б. Тураев. "Педагогнинг инновацион фаолиятини ривожлантириш" модули буйича у;ув услубий мажмуа. 2019. - Б. 20.

12. Митина Л.М. Теоретико-методологические основания личностно-профессионального и карьерного развития / Л.М. Митина // Психолого-педагогические проблемы развития личности профессионала в условиях университетского образования. Сборник научных докладов: В 2 томах: Том 1 / Под ред. Е.Рангеловой - Габрово (Болгария): «ЕКС-ПРЕС», 2014. - С. 526, тираж 500 экз. -С. 361-366.

13. Talyzina N. Die takigeits theorie des lernens als grunglage einer neuen didaktik (Деятельностная теория учения как основа новой дидактики) // Leder Mensch Kann lernen - Perspektiven einer Kulturhistorischen Pedegogik. - Berlin, 2001. - С. 204-221.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.