Ноанъанавий са^на-майдон томошалари драматургиясида инверсия услуби - композицион гоявий бирлик асоси
Ю.Зайнидинов, Узбекистон давлат санъат ва маданият институти
Аннотация - Мазкур маколада ноанъанавий сахна-майдон томошалари драматургиясида инверсия услуби - композицион гоявий бирлик асоси юзасидан маълумотлар ва тахлиллар ёритилган.
Калит сузлар - сценарий, трагедия, драма, комедия, конфликт, характер, жанр модификацияси, драматургия, импровизация.
Inversion style in non-traditional stage-play dramatics - the basis
of compositional ideological unity
Yu.Zayniddinov, Uzbekistan state institute of art and culture
Abstract - This article presents data and analysis on the basis of the compositional ideology of inversion in non-traditional stage-play dramatics.
Keywords - scenario, tragedy, drama, comedy, conflict, character, genre modification, dramaturgy, improvisation.
Эстрада ва оммавий томошалар драма-тургиясини яратиш ижодий жараён булиб, уз урнида адабиёт назариясига, драматургия конуниятларига буйсунади. Шу сабаб х,ам эстрада ва оммавий томошалар драма-тургияси, яъни сценарийси бу тулаконли адабий асардир.
Драматик турнинг асосий жанрлари сифатида трагедия, комедия ва драма ("драма" атамаси х,ам адабий тур маъносида, х,ам уша турнинг бир жанри маъносида кулланилади) курсатилади.
Драматик асарларни жанрларга ажратиш-да уларнинг асосий эстетик белгиларига таянилади. Трагедиянинг асосий эстетик белгиси - трагиклик, комедиянинг асосий эстетик белгиси - комиклик, драманинг асосий эстетик белгиси - драматиклик саналади.
Айтиш керакки, адабиётшуносликка оид ишларда биз "асосий эстетик белги" деб атаган нарса купрок пафос деб юритилади. Пафос деганда, тасвирланаётган характер-ларни миллий ва умуминсоний ахдмиятини эътиборда тутган х,олда гоявий-х,иссий идрок этиш хдмда бах,олаш натижаси уларок, юзага келган, асарнинг бутун тукимасига сингди-риб юборилган ру^ тушунилади. Бу жихдт-
дан каралса, трагедия трагик пафос билан, комедия сатирик ёки юмористик пафос билан, драма драматик пафос билан йугрилган булади.
Трагедия (грекча - "эчки кушиги") кадим-даёк шаклланган драматик жанр булиб, генетик жихдтдан у маъбуд Диониснинг улими ва кайта тирилиши муносабати билан ижро этилган маросим кушиклари асосида юзага келган. Трагедиянинг жанр хусусият-лари трагик конфликт, трагик х,олат ва трагик ках,рамон тушунчалари билан белгиланади.
Комедия (грекча "комос" - оммавий кушик номи) драматик турнинг комикликка асос-ланган жанридир. Комедиянинг марказида комик характер туради. Одатда комик характер деганда, узида идеалга тамоман зид иллатларни жам этувчи ёки улардан айрим-ларини намоён этувчи персонажлар назарга олинади.
Бу уринда, асосий шартлардан бири шуки, комик персонаж узининг мавжуд х,олатини идрок этмайди, узига реал бах,о беришдан ожиз. Аксинча, у узини бор х,олига нисбатан тамоман тескари бах,олашга мойил: гирт тентак булгани х,олда узини аклли санайди, маънан тубан булгани х,олда узини покдомон билади, узини узгаларга шундай сифатларда
такдим этишга чиранади. Масалан, "Парвона"даги Уткурий: у узининг маънан тубанлигини, ахлокан бузуклигини, плагиат-лигини, оддий махмаданалигию фирибгар-лигини тан оладими? Йук, аксинча, у узини аклли, сузамол, уддабурон, яшашни билади-ган ва хоказо фазилатлар эгаси деб билади, шундай куринишга уринади. Натижада, характернинг мохияти билан мавжудлиги орасидаги номутаносиблик, зиддият комик-ликни юзага чикади. Комедияда характер комиклиги билан холат комиклиги купинча уйгунлашиб келади, бир-бирини тулдиради.
Комедия сатирик ёки юмористик рухда булиши мумкин. Х,ар икки холда хам у гоявий-хиссий инкор килади: сатирик рухдаги комедия каламга олинган характер ёки холатни тула инкор килса, юмористик рухдаги комедия характер ёки холатдаги айрим жихатларни кисман инкор килади. Масалан, Абдулла ^аххорнинг "Тобутдан товуш", "Огрик тишлар" комедиялари сатирик рухдаги асарлар саналса, "Олтин девор"да юмористик рух устиворлик килади.
Юкоридаги асосий жанрлардан ташкари кичик драматургик жанрлар, шунингдек, турли жанр модификациялари хам мавжуд. Жумладан, жанр модификацияси сифатида мусикали драма, мусикали комедиялар курсатилиши мумкин. Мусика журлигида ижро этишга мулжаллангани, диалог ва монологлар урнини кисман вокал (ария ва дуэтлар) эгаллаши уларнинг узига хослиги-ни, синтетик санъат намунаси эканлигини курсатади. [1]
Бадиий адабиётда яна бир адабий жанр борки, бу жанр номланиши жихатдан янгича жанр булиши билан биргаликда аслида шаклланиш жихатидан комедия ёки трагедиядан кадимийрокдир. Бу адабий жанр сценарий булиб кадимги юнон байрам ва томошаларининг асоси, яъни драматургия-сини ташкил этган.
Сценарий - деб ёзади байрамшунос олим УДорабоев - итальянча суз булиб, асарнинг схемаси, плани деган тушунчани билдиради. [2]
Оммавий байрам ва томошалар драма-тургиясининг асосини ссенарий ташкил
этади. Сценарий (итальянча "Scenario" -адабий-драматик асар деган маънони англа-тади) тадбир мазмунини адабий таъсвирлаш булиб, бунда жиддий кетма-кетлик асосида харакат элементлари булмиш мавзу ва гоя, бир булакдан иккинчисига утиш, блоклар, безаклар, матнлар тулик курсатилади. [3]
Драматург, соха педагоги Х,айдар Мухам-мад "сценарий" тушунчасига куйидагича таъриф беради: "Сценарийнавислик - ёзув-чиликдир. Сценарий - итальянча суз булиб, кинода, телевидениеда, театрларда куйила-диган пьесалар оммавий томошалар дастури, режаси, сюжет ва схемаси, кириш пайти, чи;иш вазиятидир. Сценарийнавислик -"Сценарий" сузига форсча "Нависанда" -ёзувчи, адиб маъносидан "навис" олиниб, "Сценарийнавис" атамаси яратилган ва жорий килинган". [4]
Узбекистон Миллий Энциклопедиясида "Сценарий (итал. scenario) - 1) пьеса мазму-нининг киска баёни, импровизация театри, томошаси, балет спектакллари, оммавий томоша ва бошкалар уйинлар яратиладиган сюжет тузилиши; 2) кино анъати ва телевидение воситалари ёрдамида гавдалан-тириб курсатишга мулжалланган адабий асар" - деб таъриф берилган. [5]
Эстрада ва оммавий томошалар сценарий-си - синтетик асардир. Эстрада ва оммавий томошаларда кахрамонларнинг масштаби жуда хам кенг булади. "Х,ар бир сценарий-нинг бадиий даражаси, умумий драматур-гияда булганидек, эпизодларнинг драматур-гик тугалланганлиги, картинанинг образли якунланганлиги, томошабинга таъсир этувчи эмоционал кучларнинг бошидан охиригача ривожи, драматургия талабларига жавоб бера олиши билан белгиланади. Шундай булишига карамай, оммавий байрам ва томошалар сценарийси, театр учун ёзилган пьесадан, бадиий фильмга ёзилган сценарий-дан фарк килади. Ундаги публицистик вазифалар, ахамиятли, ижтимоий ходисалар аник кахрамонларнинг шахсий карама-каршиликлари оркали эмас, балки ижтимоий зиддиятларни эпик принцип буйича, яхлит намойиш этилади". [5]
Сценарий - бу булгуси тадбирни тайёрлаш
ynyH acocuM 6aguuH MaH6agup. C^HapuMga Tag6upHHHr Foacu, onuM MaKcagu, K0Mn03H-цнон Tysunumu aKC эттнpнnagн. fflyHHHrgeK, c^HapuMga Tag6up yTKa3HnaguraH «oh (cax,Ha, MaMgoH)HHHr 6e3aTHnumu, Karaamnu-nap cy3napuHHHr Maranapu, 6aguuH Ba x,y««aTnu MaTepuannap, 6aguuH $oh Ba $oh rypyx,H TacBupu, nupoKnap, cax,HanamTupum pe«acu Ba pe«uccepnuK Taxgunu x,aM KypcaTunu6 yTunagu. C^HapuHHHHr nyxTa 6ynumu 6yna«aK Tag6upHHHr энг acocuM WTyKnapugaH 6upugup. C^HapuHHHHr 6ym e3HnumH эсa Tag6upHHHr MexaHHK KHCMnap yMyMnamMacura, aroHa cro«eTHHHr 6y3Hnu-mura, FoaBuM Ma3MyHHHHr Tyna epuTunMac-nurura onu6 Kenagu. [6] fflyHHHr ynyH H«oguM rypy^ at3onapu aMHaH my Kac6HHHr MyTaxac-cucnapu 6ynumu x,aMga H«oguM rypyx,ga axunnuK Tana6 Kunagu.
Pe«uccep BaxTuep CaM^ynnaeB c^HapuM apaTum x,aKuga ranupu6, yHH 3 xun Tou^ara a«paTagu, atHH,
- ogguM c^HapuM (MaB«yg MaTepuannapHH KeTMa-KeTnuru 6enrunaHu6, 6om^apyBHH 6OF^OBHH cu^aTuga umTupoK этagн);
- HHFMa c^HapuM (Typnu xun c^HapuM-napgaH umnaTunraH MaTepuannapgaH $oMga-naHraH x,onga e3unagu);
- opuruHan c^HapuM (T0M0ma6uH Ky3 onguga y3H KyTMaraH Typnu 6ypunumnapra, TyKHamyBnapra, xuccueTnapra gyn Kenagu Ba HaTH«aga y 3epHKMaMgu, Tag6upgaH эстeтнк 3aBK onagu). [7]
C^HapuHHHHr 6aguHH «ux,aTgaH MyKaM-Mannuru, yHHHr opuruHannurura apumam -yTKa3unaguraH 6aMpaM Ba T0M0manapHHHr roKopu caBuaga yTumura Ka^onaTgup. Pe«uccep Ba сцeнapнстнннг ronaHyBnaHnuru Tag6up eKH TOMomaHHHr TeMnopuTMHHH caKna6 Typumga x,aM Myx,HM ponb yHHaMgu.
Эстpaga Ba OMMaBuM TOMomanapHH TaMep-nam «apaeHuga c^HapuM e3um ynyH u«ogKop maxcnap, moup eKH e3yBnunap TaKnu$ KunuHagu. y pe«uccep 6unaH H«oguM x,aMKop-nuKga c^HapuM apaTagu. HeKHH, 6at3H Tag6upnapuMH3ga aMHHKca, neKKa TyMaH Ba KumnoKnapuMH3ga yTKa3unaguraH Tag6upnap-ga Ma3Kyp xygyggaru MagaHuaT MapKa3H pax,6apu eKH Maxcyc MyTaxaccucHHHr 6up y3H
myFynnaHagu. ByHgaM x,onaTga y x,aM Tag6up c^HapuMcuHH e3agu, x,aM yHH cax,Hanam-Tupagu. Bat3H x,onnapga 6y h«o6hh, 6at3H xonnapga can6uM HaTH«a 6epagu. BaMpaM-myHOC onuM, npo^eccop y.X.^opa6oeB 6y xycycuga myHgaM e3agu: "Сцeнapнн e3um 6unaH khm myFynnaHMacuH, y KyMugaru Tana6napra «aBo6 6epMOFH no3HM:
а) H«THMOHH-cuecHH, MagaHHH ^aeTHH, Ma^annuM a^onu Me^HaTH Ba TypMymuHH nyKyp TymyHa onaguraH x,aMga yHH TyFpu Ta^nun Kuna onaguraH maxc 6ynMOFu;
б) aga6ueT Ba gpaMaTyprua co^acuga 6unuMra эгa 6ynraH, ynapgaH caMapanu ^oMganaHa onaguraH Kumu 6ynumu;
g) ^aeTHH MaTepuannapHH, x,y««aTnH ganunnapHH MuFa onaguraH, ynapHH aga6uM-6aguuH maKnga 6aeH Kuna 6unaguraH u«ogKop 6ynMOFH nO3HM". [8]
C^HapuM e3HnHmuga KyMugaru Ba3H^a-napHH aManra omupum no3HM ge6 TatKug-naMgu my co^a negarornapugaH B.PycTaMOB:
- 6aMpaM eKH T0M0ma yTKa3unaguraH «oh ypraHunagu;
- Ma^annuM mapouTgaH MaB3y, Tag6up FoacugaH Kenu6 HHKKaH x,onga MaH6anap H3naHagu;
- ^y««aTnu MaTepuannap 6agHHHnamTHpu-nagu;
- ca^HaBHH ycynnapgaH, ^oMganaHum Myn-napu H3naHagu, TatcupnaH BOCHTanap TaHnaHagu.
KypuHu6 Typu6guKH, c^HapuM Myannu^u pe«uccep 6unaH H«oguM x,aMKopnuKga ^aeTHH Ba Ma^annuM MaTepuannapgaH $oMganaHu6, 6aguuaT KOHyHuaTnapu acocuga, y3 Foacura, Ma3MyHura эгa 6ynraH aHru acapHH apaTa onaguraH u«ogKop 6ynMOFH no3HM. Myannu^ nyxTa сцeнapнн apaTum Ba yHH TamKunuM rypy^ra y3 BaKTuga Tonmupum ynyH um «apaeHHHH pe«anamTupum no3HM.
Cцeнapнн apaTumga 6yna«aK Tag6upnap-HHHr FoaBHH - MaB3y acocuHH nyKyp yMnaMOK no3HM. Энг Myx,HMH myHgaKH, сцeнapнн acocuga Myx,HM h«thmohm Ba Ma^annuM a^onuHHHr ^aeTura aKHH 6ynraH KH3HKapnu MaB3y eTumu KepaK.
fflyHH yHyTMacnuK KepaKKH, сцeнapнн x,ap gouM MatnyM 6up caHa Ba MyaMaH a^onu ynyH
мулжалланиб ёзилади. Сценарий ёзаётганда махаллий шарт-шароитларни эътиборга олиш максадга мувофик булади.
Эстрада ва оммавий томошалар драматур-гиясини яратишда махаллий далиллар: архив хужжатлари, махаллий тарихий шахслар ва уларнинг илмий-ижодий мероси, махаллий ютуклар (ижтимоий-сиёсий, маданий-маърифий ва спорт сохаларидаги ютуклар), оммавий ахборот воситаларида берилган драматик объект хакидаги маълумотлар асосий манба саналиб, бадиий воситалар оркали синтезланади.
Эстрада ва оммавий томошалар драма-тургиясини яратишда нега айнан махаллий далиллардан фойдаланилади? Сабаб махал-лий далил томошабинга якин булиб, ундаги маълумотлар тез хазм булиши ва эмоционал таъсири билан бирламчидир. Шунингдек, сценарийда махаллий далилларнинг берили-ши шу драматик объектга хос реал вокеликнинг сахнавий вокеликка айланиши натижасида томошабинларда ватанпарвар-лик туйгуларини янада оширади.
Эстрада ва оммавий томошалар драматур-гиясини тайёрлашда дастлаб драматик объект хакидаги илмий ва тарихий адабиётлар билан танишиш, улкашунослик музейи ва махаллий архивларга бориб, у ерда сакланаётганётган хужжатлар ва экспонант-лар билан чукур танишмоги лозим. Шунингдек, махаллий ахоли билан сухбат олиб бориши хам мухим жараёндир. Уша худуд-нинг халк ижодиёти асарларини кунт билан урганмоги махаллий далилларнинг бадиий синтезидаги асосий мезон саналади.
Режиссёр махаллий далилларни туплаб, уларни инсценировка килишдан олдин барча далилларни синчковлик билан урганмоги, унга замон рухи билан бахо бермоги лозим. Хужжатлардаги далилларнинг аниклиги ва тугрилиги, баъзи бир хужжатларда бир-бирини инкор этувчи маълумотлар булса, улардан тугрисини танлай олиш ёки бирлам-чисини танлаш буйича соха мутахассислари билан маслахатлашиши шарт. Шундан сунг тупланган далиллар инсценировка килиниб бадиий синтезланади.
Эстрада ва оммавий томошалар сценарий-
сида харакатнинг узвийлигига реал булаёт-ган вокеаларни факатгина кайд этиш билангина эмас, балки энг мухим масалалар гоя ва мавзудан келиб чикиб эришилади. Эстрада ва оммавий томошалар элемент-ларининг комплекслийлиги ва куп томон-лилиги унинг сценарийсининг узига хос хусусиятидир.
Сценарийда, албатта экспозиция булиши шарт (экспозиция лотинча "expisitio" -таърифлаш деган маънони билдириб, адабий асарнинг кириш кисмидир). Сценарийда экспозиция ривожланиб, тугунга боради. Экспозиция ва тугун жуда хам аник булиши лозим, чунки улар булиб утаётган вокеа-ходисаларни тугри кабул кила олиш учун томошабинни тайёрлай олиши керак. Купинча оммавий байрамларда, халк сайил-ларида ёки алохида уйин моментлари, томошаларда эса киновидео лавхалар экспозиция вазифасини бажариши мумкин.
Эстрада ва оммавий томошалар драма-тургиясининг хам узига хос композицион тузилиши булиб, уз урнида драматик композицияни ташкил этади. Драматик композиция драматургик компонентларга таяниб, уларнинг таъриф ва таснифи куйидагилар иборат:
Тадбир композицияси - асарда содир булаётган вокеа-ходисаларни бир максад сари етакловчи гоя оркали, драматургия конуниятлари асосида бир-бири билан богловчи тузилмадир. Театрлаштирилган тадбирларнинг композицион тузилиши пролог (мукаддима), бош вокеа, вокелар ривожи, тугун, карама-каршилик, кульминация, финал каби компонентларни уз ичига олади. Баъзи холларда театрлаштирилган тадбирлар, хусусан оммавий байрамларнинг композицион тузилишида тугун, карама-каршилик, ечим каби компонентлар учра-майди. Чунки бу тадбир тулаконли театр-лаштирилмаган булиб, максад ва гоя асосан кушик мазмуни ва ракс харакатларида юзага чикарилади.
Мавзу - бу тадбир учун танланган, махал-лий ахолини хар тамонлама кизиктирадиган, барча вокеа-ходисаларни бирлаштирувчи омилдир.
Гоя - бу тадбирда илгари суриладиган асосий фикр. Фикрнинг кучли ва аниклиги томошабинни зериктиришга куймайди. Шунинг учун гоянинг ойдинлашиши тадбир охирига мулжалланиши керак. Тадбир давомида томошабинлар ижтимоий гоя хакида, унинг асосий фикри хакида уйласин, кизикиши ортсин. Амалда эса купгина ташкилотчилар гояни тайёр куринишда, тадбирнинг бошланишидаёк бериб куйиша-ди. Бу эса томошабиннинг тадбирга булган кизикишини камайтиради, тадбир киймати пасаяди.
Максад - бу тадбирнинг томошабинга "нима демокчи" эканлигидир. Х,ар бир сценарий муаллифи ва режиссор асар яратишдан олдин, "мен бу оркали томошабинга нима демокчиман?" тарикаси-да узига савол бермоги ва уз урнида асар оркали жавоб кайтармоги лозим. Тадбирга куйилган максад вокеалар занжири булиб, у вокеа харакатларида ривожланиб боради.
Пролог - асарнинг бошланиш кисми булиб тадбир нима хакидалигидан хабар беради. Томошабин диккатини асосий вокеаларга каратади. У кутаринки кайфият, гузаллик ва нафисликни талаб килади. Бу кисмда
хужжатли материаллар, фильмлардан лавха-лар, таъсирчан воситалардан кенг фойдала-ниш мумкин. Пролог нафакат сахнада балки тадбир утказиладиган майдонга кириш йулакчаларидан хам бошланиши мумкин.
Бош вокеа - бу прологдан кейинги куриниш булиб, вокеалар ривожини таъмин-ловчи омилдир. Бунда тадбирнинг гоя ва максадига озрок булсада ургу берилади.
Вокеалар ривожи - бу тадбир мазмуни ва сюжетинининг мураккаблашувига ёрдам берувчи вокеалар булиб, улар тугун, карама-каршилик, кураш, тукнашув ва кийинчи-ликларни енгиш жараёнидир.
Тугун - бу томошабиннинг бевосита фикри ва хис-туйгусининг маълум бир жумбокка каратилиши. Яъни асар кахрамонларининг кутилмаган вокеаларга дуч келиши. Тугун асарда карама-каршиликнинг кучайишига, асосий вокеаларнинг ривожланишига туртки булиши керак.
Хулоса килиб айтганда, Ноанъанавий сахна-майдон томошалари драматургиясида инверсия услуби - композицион гоявий бирлик асоси сифатида мунтазам равишда ривожлантирилиб, сохада малакали кадрлар етиштирилиши шарт.
Фойдаланилган адабиётлар
[1] ^уронов Д. Адабиётшуносликка кириш. Тошкент, АДодирий номидаги халк мероси нашриёти, 2004, 142-148 бет
[2] Ахмедов Ф.Э. Оммавий байрамлар режиссураси асослари. Тошкент, Алокачи, 2008, 223 бет
[3] Мухаммад X,. Сценарийнавислик асослари. Тошкент, Фан ва технология, 2008, 3 бет
[4] Узбекистон Миллий Энциклопедияси. 8-жилд. Солнома - Туйтепа. Тахрир хайъати: А.Азизхужаев, М.Аминов, Т.Даминов ва б. Тошкент, Узбекистон Миллий Энциклопедияси Давлат илмий нашриёти, 2004, 188 бет
[5] Маматкосимов Ж.А. Оммавий байрамлар режиссурасида сахна маданияти. Тошкент, Фан ва технология, 2009, 24 бет
[6] Ал Д.Н. Основы драматургии и сценарного мастерства. Ленинград, 1991, Стр. 23
[7] ^орабоев У. Бадиий-оммавий тадбирлар. Тошкент, Укитувчи, 1986, 37 бет
[8] Рустамов ВД. Оммавий байрамлар режиссураси. Тошкент, ТДМИ босмахонаси, 2008, 25 бет
References
[1] ^уронов Д. Адабиётшуносликка кириш. Тошкент, АДодирий номидаги халк мероси нашриёти, 2004, 142-148 бет
[2] Ахмедов Ф.Э. Оммавий байрамлар режиссураси асослари. Тошкент, Алокачи, 2008, 223 бет
[3] Myx,aMMag X. C^HapuHHaBucnuK acocnapu. TomKeHT, OaH Ba TexHonorua, 2008, 3 6eT
[4] Y36eKHCTOH MunnuM Энцнкnопegнaсн. 8-«ung. ConHOMa - TyMTena. Taxpup x,aMtaTu: Ä.Ä3H3xy«aeB, M.Amhhob, T.^mhhob Ba 6. TomKeHT, Y36eKHCTOH MunnuM Энцнкnопegнaсн ^aBnaT unMHH HampueTH, 2004, 188 6eT
[5] MaMaTKOCHMOB ®.Ä. OMMaBHH 6aMpaMnap pe«uccypacuga cax,Ha MagaHuaTH. TomKeHT, OaH Ba TexHonorua, 2009, 24 6eT
[6] An ^.H. Ochobh gpaMaTypruu h сцeнapного MacTepcTBa. HeHHHrpag, 1991, CTp. 23
[7] ^opa6oeB y. BaguHH-OMMaBuM Tag6upnap. TomKeHT, YKHTyBHu, 1986, 37 6eT
[8] PycTaMOB B.^. OMMaBuM 6aMpaMnap pe«uccypacu. TomKeHT, T^MH 6ocMaxoHacu, 2008, 25 6eT