Научная статья на тему 'Нутқ санъатининг ўзига хос хусусиятлари: муаммо ва ечимлар'

Нутқ санъатининг ўзига хос хусусиятлари: муаммо ва ечимлар Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
810
602
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
нотиқлик / нутқ санъати / шева / драматургия / аудитория / public speaking / speech / drama / drama / audience

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — У Болтабоева

Ушбу мақолада нутқ санъатининг ўзига хос хусусиятлари билан бирга унинг ўзига хос муаммо ва ечимлари тўғрисида маълумотлар келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Characteristics of speech art: problems and solutions

This article describes specific features and solutions of speech art, along with its features.

Текст научной работы на тему «Нутқ санъатининг ўзига хос хусусиятлари: муаммо ва ечимлар»

Нутк; санъатининг узига хос хусусиятлари: муаммо ва

ечимлар

У.Болтабоева, Узбекистон давлат санъат ва маданият институтининг Фаргона

минтацавий филиали

Аннотация - Ушбу маколада нутк санъатининг узига хос хусусиятлари билан бирга унинг узига хос муаммо ва ечимлари туFрисида маълумотлар келтирилган. Калит сузлар - нотиклик, нутк санъати, шева, драматургия, аудитория.

Characteristics of speech art: problems and solutions

U.Boltaboyeva, Fergana regional branch of Uzbekistan state institute of art and culture

Abstract - This article describes specific features and solutions of speech art, along with its features.

Keywords - public speaking, speech, drama, drama, audience.

Инсониятнинг тараккиёти - гоялар тарак-киёти. Гояларнинг турли-туманлиги ва узаро уйгунлиги, шунингдек, вакт силсиласида уларнинг бир-биридан афзал жихдтлари намоён була бориши билан замонлар узгаришларга юз тутди. Х,ар бир даврнинг янгича карашлари пайдо булди. Шунда мазкур узгаришларни хдётга тадби; этиш масаласи уз-узидан хдётнинг инсонга куйган навбатдаги талабларига айланиб борди. Гоялар х,ар канча кучли, кенг камровли булмасин, уз х,олича - гоялигича колиб кетиши мумкин. Шу гояларни одамлар орасига ёйиш, уларни атрофлича тушун-тириш провардида хдётга жорий килиш учун инсон узидаги энг камтар, таъбир жоиз булса, бир карашда эътиборга х,ам олин-майдиган воситага мурожаат килишга тугри келади. Мана шу "камтаргина" восита унинг тил имкониятлари эди. Сузлар воситасидан гояларнинг асл кийматини одамларга англатиш ва шундан кейин айни гояларнинг мазмун-мох,иятига мос тарздаги саъй-хдракатларни амалга ошириш мумкин. Шу уринда миллий гоя ва унинг киши камолоти-даги урни не чоглик мух,им эканлигини эслаб утиш кифоя. Миллий гоя уз борлиги билан миллатнинг уз кадриятлари асрлар давомида шаклланган дунёкарашини узида акс эттирганини назарда тутадиган булсак, бу кадриятлар тизимида авлоднинг камолга

етиши мисолида унинг кудрати не чоглик тарбиявий ахдмиятга молик экани англанади.

Бир карашда оддийгина сузлашувга, узаро сух,батлар учунгина аскотувчи тилимиз -нуткимизнинг имконлари шу тарика бекиёс куламга эга эканлиги ойдинлаша борди. Замонлар оша кишининг айни шу имкон-ларидаги усишлар кенгайгандан кенгайди ва тараккиётнинг узи шундай даврга куйдики -хдммаси айни шу имконият - тил ва сузнинг имконларидан не чоглик унумли фойдала-ниш билан боглик булиб колди, бугунги кунда аксарият жабхдларда эришиладиган муваффакиятларнинг энг мух,им шартлари-дан бири х,ам шунда экани барчага бирдек маълум.

Эътибор берган булсангиз купинча сиёсий мавзулардаги сух,батларда ёки бевосита сиёсат билан боглик булган информация-ларнинг окимини кузатаётганимизда "лидер-лик" тушунчасига дуч келамиз. Бугунги кунда лидерлик, асосан, хдммага бирдек тушунарли сузлардан бирига айланиб улгур-ган. Аммо бу борада, купинча, одамларнинг эътиборидан четда колувчи шундай бир мух,им жихдт борки, бу жихдт - одамларнинг узаро бевосита муносабатларига, уларнинг орасидан етишиб чиккан ва купчиликка мурожаат килувчи ёки уларни маълум тадбир, йигин, мавзу юзасидан - таъбир жоиз булса - фикрлаш тарзи ва йуналишини

белгилаб бериб, маълум йуналишга бошловчи одамларнинг фаолияти билан боглик. Нутк санъати билан боглик бошловчилик санъати х,ам шу жихдтдан лидерликнинг маълум куринишларини узида мужассам килувчи фаолият сифатида х,ам маъсулиятли ва узига хос тарзда мураккаб фаолият тури х,исобланади.

Х,озирги узбек театрларида сах,на нутки-нинг х,озирги савиясининг тула-тукислигига жавоб бермаслигининг катор сабаблари бор:

1. Маъсулиятсизлик. Масалан бирор бир созни чолгучи ёки раккосанинг машк килмасдан туриб сах,нага чикишини тасаввур х,ам килиб булмайди. Бу санъат намоёнда-лари мунтазам машк киладилар ва шу билан узларининг устиларида ишлаб ижро услуб-ларини устириб борадилар. Х,озирги кунда жуда куп актёрларимиз иш соатидан бошка вактда уз устида ишламайдилар. Х,еч кандай профессионал машк билан шугулланмайди-лар. Шу билан бирга уз нуткининг бойитиш-га ва уни такомиллаштиришга интилмайди-лар. Натижада актёрларда нутк санъати утмаслашиб бораверади. Окибатда бундай ижодий изланишдан мах,рум санъаткорлар Гамлетни х,ам, А.Навоийни х,ам, Фарх,одни х,ам, Мажнунни х,ам бир х,ил талаффузда гапирадилар. Бундай нуксон ва камчилик-ларни олдини олишнинг бирдан-бир йули санъатда маъсулиятсизлик ва бефаркликни олдини олишдир.

2. Шунингдек, узбек тили шеваларга бой тил. Махдллий шевалар бир-биридан тубдан фарк килади. Шунга карамай баъзи актёрларимиз узларининг махдллий шеваларида гапирадилар. Айникса х,озирги кунда телевидение бошловчиларининг баъзилари уз-ларининг шеваларида гапирадилар. Бунинг натижасида адабий тил нормалари бузилади.

Бошловчиликнинг асослари инсоният тараккиётининг айни шундай тамаддуни ва тамаддуннинг узвийлигида маълум бир инсоннинг ахдмиятли, мух,им урни билан боглик тарзда намоён булади. Бугунги кунга келиб эса, бошловчи деганимизда одамлар-нинг куз унгида гавдаланувчи инсон киши-лик тараккиётининг айни шундай х,осиласи сифатида "улгайиб", вояга етган, десак

муболага булмайди. Ана энди бугунги тезкор даврнинг шиддатига "мослашган х,олда" фикр юритадиган булсак, бошловчиликнинг узи х,ам алох,ида урганиш объектига эга, х,ар томонлама билимларни узида пинх,он тутган илмлар сирасига кираётганини куришимиз мумкин. Бошловчиликни - качон, кайси вазияту шароитда булишидан катъий назар -одамларнинг фикрлаш тарзига таъсир килиб, уни маълум эътиборли томонларга йунал-тириб турувчи бошловчиликни урганиш, урганган х,олда бошка жамиики илмлар каби узлаштирилиб олиш мумкинми? Бугунги куннинг шиддат билан узгариб борувчи вокеа - х,одисаларини дафъатан англашни узи мушкулдек таассурот уйготади. Баъзан мана шу вокеа - х,одисаларнинг идрок килинишига тааллукли шарх,ловчилик эмас, айнан бошловчилик х,озирги даврда одам-ларнинг орасидаги муносабат учун зарурат булиб майдонга чикди. Бошловчилик одамларнинг орасида "шунчаки" узининг сузамоллигини намоён килиш эмас, айнан купчилик манфатлари учун зарурат -одамларнинг келажак фаолиятлари учун мух,им аломатларга аниклик киритувчи илм экани х,ам тобора ойдинлашиб бормокда. Шу маънода бошловчиларнинг узига хос сир-асрорлари борлиги, тугрироги, шу пайтгача улар мавжуд булгани ва эндиликда, инсон бошка илмларни узлаштиргани сангари бошловчиларнинг х,ам сир-асрорларидан бохабар булишлари лозимлиги ойдинлашди.

Юкоридаги танкидий ёндашувлар талаба-ларга театр, телевидение, радио ва дубляж сохдларида фаолият юритувчи х,ар бир ижодкор учун мух,им булган жихдтлар, яни микрофон билан ишлаш куникмаси, ургу, интонация, орфоэпия каби суз устида ишлаш ва ижодкорнинг узи устида ишлаш омил-ларини урганиш имконини беради.

Келтирилган маълумотлар талабаларнинг сах,на маданияти ва бошловчилик мах,оратига доир билим ва куникмаларни оширади.

Мустакил Узбекистонимиз утган киска вакт ичида хукукий демократик давлат ва фукаролик жамияти куришда дадил кадам-ларни ташлади. Ватанимиз узига хос тарак-киёт йулини танлаб, шу йулда дадил

ungaMnaMoKga. Y36eKucroH Pecny6nuKacu-HHHr 6hphhhh npe3HgeHTH H.A.KapuMoBHuHr geapnu xap 6up KuTo6uga, xap 6up MaB3ycuga MatHaBuaT Macanacura anoxuga ypry 6epunu6, gaBnarauHr puBo^naHumu Ba TapaKKuM этнmн ynyH MatHaBHAT acocuM xan KunyBHu KyH экaн.пнгн, xa^KHHHr MatHaBuM pyxuHu MycTax.KaM.nam Ba roKcanTupum gaB.aT Ba «aMHATHHHr энг MyxuM Ba3u$acu экaнnнгн anoxuga KaMg этн6 yTunagu. EyHgaH TamKapu, a«gognapuMH3 MatHaBuM MepocuHu HyKyp ypraHum, acpa6-aBaMnam, yTMumga ama6 yTraH 6yroK cuMMonapHu eg этнm 3apypnuru KaMg этнnagн.

X,o3upru gaBpga MunnuM Foa, MunnuM MaK^ypa MacanacuHuHr KyTapunumu xaM 6e^u3 эмac. 3epo, uMmohu 6aKyBBaT, BaTaH-napBapnuK TyMFycu, MunnuM pyxu Kynnu uHcoHnapruHa ^aMuaTgaru uKTucoguM Ba MatHaBuM y3rapumnapHu aManra omupa onagu. Ym6y ^uKpnap MycraKun Y36eKuc-ToHuMu3HuHr 6нpнннн npe3ugeHTuHuHr 'TOKcaK MatHaBuaT - eHrunMac KyH" hom.U acapuga xaM 6aTa$cun 6aeH KunuHraH.

MatHaBuaTHu roKcanTupumga Ba xanK oMMacuHuHr ^axoH MagaHuaTu Ba caHtaTu xa3uHacugaH 6axpaMaHg 6ynнmнga caHtaT-HuHr ponu 6eKuec экaнnнгн my6xacu3gup. Y36eKucroH Pecny6nuKacu 6upuHHu npe3ugeHTuHuHr 1998 Mun 26 MapTga Ka6yn KunuHraH "Y36eKucToH TeaTp caHtaTuHu puBo^naHTupum тyFpнcнga"гн ^apMoHu caxHa caHtaTu y^KnapuHu, ^yMnagaH, cyxaHgoH.uK Ba hotuk.uk caHtaTura 6ynraH эtтн6opнн KynaMTupumra onu6 Kenagu. Y36eKucroHga acpnap oma ama6 KenaeTraH ToMoma caHtaTuHu 6omnoBHunapcu3, guKTop-napcu3 TacaBByp этн6 6y.MaMgu. X,ap 6up 6omnoBHu, xap 6up guKTop TyFpu Ba caBognu e3umgaH TamKapu HupoMnu ranupa onumu, MagaHuaT.u HyTKKa эгa 6ynumu, hotuk.uk caHtaTu cupnapugaH boku$ 6ynumu Ba, an6aTTa, 6aguuM cy3 ycruga umnaM onumu 3apypgup. AMHuKca, xo3upru Te3Kop ax6opoT-namTupum Ba тeneкoммyннкaцнa puBo^-naHumu MycraKun Y36eKucTOH ^yKaponapuga aHruna gyHeKapamHuHr hotuk.uk caHtaTuHu эгannaгaн 6aguuM cy3 ycranapu 3uMMacura y.KaH Ba3u$anap roKnaMgu. X,ap 6up

6omnoBHu eKu guKTop hotuk.uk caHtaTugaH xa6apgop 6ynumu Ba 6y caHtarau MyKaMMan эгannamн MaKcagra MyBo^uK.

HyTK MagaHuaTu Ba hotuk.uk 6up Kapamga geapnu 6up TymyHHaHu u$oga KunaeTraHgeK Tyronca-ga, acnuga y3apo 6oF.aHumu aeH an6aTTa. By ypuHga hotuk.uk caHtaTu 6up KumuHuHr anoxuga кo6нnнaтннн caHtaT gapa^acura KyTapa onumu, HyTK MagaHuaTu эca ^aMuaT, oMMa MuKecuga onuHraH TymyHna экaнннн эtтн6opгa onum 6unaH neKnaHaMu3. fflyHuHr ynyH ym6y MaKona MaKcag-MyggaonapugaH Kenu6 huku6, ranHu aBBano, Mynoxa3anapuMu3ra moc Tap3ga ranHu HyTK MagaHuaTuHuHr энг MyxuM TapKu6uM kucmu 6ynraH hotuk.uk caHtaTugaH 6omnaMMu3.

Hotuk.uk caHtaTu Kumugaru MaB^yg Ko6unuaT Ba ucTetgogHu maKnnaHTupumra KapaTunraH coxa 6ynu6, HoTuKHuHr кo6нnнaтн xaMga ucTetgoguHu yзnamтнpyвнн Ba maKn-naHTupyBHu unMgup. By caHtaT ^aH cu^araga 6yTyH 6opnuFu 6unaH aK.Hu napxnaMgu, ^aMuaT xaeTuHu 6oMuTagu, ^aMuaTHu 6omKapumga aKn-^apocaT ycTyBopnuruHu TatMuHnaMgu, maxcHuHr maKnnaHum ^apa-eHuHu yHuHr cy3u, HyTKuM MaxopaTu opKanu HaMoeH этagн Ba ^muat TapaKKueTuHu aHaga ^apoBoHnuK capu eTaKnaMgu. Hotuk.uk KaguMuM gaBpgaH 6yeH anoxuga caHtaT cu^aTuga MyaMaH maxcra aTo этнnгaн Hoe6 Ko6unuaT xuco6naHagu. ffly MatHoga hotuk-.uk Ba HyTK MagaHuaTu opacuga 6oFnuK.uK 6ynca-ga, xap KaMcucu y3ura xocnuru 6unaH ^apK.aHu6 Typagu.

HyTK MagaHuaTu nuHaKaM MatHoga Tun 6unaH 6of.uk xogucagup. YHuHr naMgo 6ynumu, Tana6 Ba Me3oH.apu aga6uM Tun Ba yHuHr Me3oH.apu 6unaH 6of.uk. HoTuKnap opacuga aga6uM Tun Ta.a6napura Tyna aMan KunMaMguraHnap, MatnyM nax^a eKu meBaga xaM nuHaKaM hotuk.uk caHtaTuHu HaMoMum KunyBHunap ynpaMgu. Cy3ra nenaHnuK HyTK-HuHr TatcupnaHnurura, HyTKuM caHtaTra Kapa6 6enrunaHagu.

Hotuk.uk - 6y HyTKHuHr oF3aKu maKnugup. Hotuk.uk caHtaTu - oF3aKu HyTK caHtaTugup. HyTK MagaHuaTu эca HyTKHuHr xaM oF3aKu, xaM e3Ma maKnu ynyH TaanyKnu TymyHHagup.

ByTyH xanKHuHr HyTK MagaHuaTu ^aMuaT

аъзоларининг умумий нутрий фаолиятини кузда тутади. Нутк маданият сохасининг пировард максади ва орзуси барчанинг, бутун халкнинг нуткини маданийлаштириш-ни кузда тутади. Классик маънодаги нотик-лик эса, алохида шахсларнинг нуткий махоратини ифодалайди. Нотиклик асосан нутк воситасида кишиларга муайян гоя ва максадларни етказишни, маълум максадга сафарбар килишни кузда тутади. Яъни нотиклик санъатида тингловчиларни маълум бир максадга етказишни маълум бир максадга жалб килиши асосий урин тутади.

Санъаткор нутки, асосан, купчилик тингловчига, кенг аудиторияга мулжал-ланган булади. Нутк маданияти мана шундай тингловчилардан ташкари кишилар орасида оддий сухбатларни, якка кишига каратилган нуткларни хам камраб олади. Х,ар бир киши она тилининг имкониятларини яхши эгал-лаган, нутк маданияти талабларига жавоб берадиган, сузамол шахс булиши мумкин. Аммо хамма шахс хам нотиклик санъати даражасига кутарила олмайди. Лекин адабий тилдан фойдаланувчи нотик нутк маданияти-дан хабардор булиши шарт. Агар нутк органининг бирор кисмида камчилик мавжуд булса, у нотик була олмайди, балки меъёрда хам сузлаша олмайди. К.С.Станиславский айтганидек, "Яхши ижрочида, актёрда хар бир унли ва ундош яхши эшитилиши керак. Ана шундагина у сузнинг нима эканлигини тушуна олади ва у сузни сева олади. Агар шунга одатланса у куп вайсамайди".

Товушларнинг аник талаффузида эса нутк органлари харакати ётади. Нутк органлари-нинг камчилиги яхши санъат асари яратиш учун тускинлик килади. Буларни бартараф килиш учун ижодкор нотик тинимсиз узи-нинг нутки устида махсус нуткий махоратни ошириш учун машкларни мунтазам бажариши лозим. Инсон нутки ёзма ва огзаки холда мавжудлигини хисобга олган холда, нотиклик санъати хам бадиий суз билан чамбарчас боглик. Шу уринда бадиий суз хакида фикр билдириш уринли. Адабиётда бадиий суз ёзма нутк бадиийлигини англатади. Бадиий суз мустакил ижрочилик жанри сифатида "Бир актёр театри", "Якка

суз ижрочилиги", "Бадиий суз санъати"каби турли номлар билан юритилган бу соха узбек халк театри заминида жуда узок ва бой тарихга эга. Театр санъати бадиий сузни энг зарурий таркибий кисми сифатида кабул килади. Театр-мусика, ракс, безак каби катор имкониятлардан бахраманд булган холда нутк ва унинг нафосатига алохида замин яратди. Чунки драматургия асарларидаги бекиёс маънавий хазиналарни руёбга чикаришда бадиий суз хал килувчи рол уйнайди. Телеведение бадиий суз санъати сохасида театр, кино, радио, якка суз ижрочилиги санъати каби барча мавжуд имкониятларни узида мужассамлаштирувчи ягона синтетик воситадир. Радио - суз санъатига таянувчи восита хисобланади. Х,еч бир тармок радио каби кенг тингловчилар оммасига эга эмас. Радио дикторлари ва бошловчилари театр актёрларидан фарк килади. Радио микрофони олдида ишловчи диктор ёки бошловчи кул харакати, имо-ишора, куз караш бой ифода имкониятларидан махрум. Ана шунинг натижасида ижрочи зиммасига юкланган ички ва мантикий вазифалар кучаяди ва, албатта, факат бадиий суз санаътини эгаллашига мажбур булади.

Нотик - бошловчи ва диктор, унинг маълум бир коидалари мавжудки, албатта, уларни билиши фойдадан холи булмайди.

1. Энг аввало, оммабоп йусинда суз-ланаётган муаян нутк нутк агар когозда ёзилган булса, укиб узлаштириши ёки тахминан уйланган ёки тайёрланган булишига эришиш;

2. Х,ар бир фикрнинг бошланиши, уртаси-да ва охири булади. Энг мухими, укилаётган матн ёки гапирилмокчи булган нутк кандай тугатишини эсда саклаш;

3. Бошловчи ёки диктор расмий хабар-ларни, шунингдек узига нотаниш булган матнларни укиши мумкин. Бу вактда матнга кушимча матнни уз холдича ёзиш мумкин эмас. Чунки маълум бир матнга киритилган озгина бир кушимча хам гапиришни кийин-лаштиради. Тажрибасиз бошловчи эса ёзил-ганлардан ниманидир тушириб колдириш-дан куркиб, хатога йул куйиши мумкин;

4. Жуда каттик хаяжонланиш табиий. Ундан кочишни бирдан-бир усули чикиш килиш олдидан яхши нарсаларни уйлаб, нутк мазмунидан узини чалгитиш, аудитория хакида вахима килмаслик зарур. Агар бу хам ёрдам бермаса, кулларни елка кенглигида куйиб бармокларни букиш, сунгра сакраб бир канча харакатлар килиб, оркага чалкашиш мумкин;

5. Нутк олдида ёки эфирга чикаётган вакт-да сув ичиш тавсия этилмайди. Сув юракка кераксиз юк булади ва овозни бугади. Бу эса фикрни жамлашга халакт беради;

6. Оммавий томошалар, концерт залларида бошловчилик килаётган нотик албатта кийимга, либосига эътиборли булиши керак. Кийимлар тор булмаслиги, поябзал оёкларни сикиб куймаслиги, таклган галстук эса буйинни бугиб куймаслиги лозим. Либос-ларнинг кенг ёки торлиги эркин гапиришга ва гавдани эркин тутишга халакт беради. Гапираётган вактда овозни матн мазмунига караб узгартириб туриш керак. Нутк юмшок ва ишончли булиши, лекин жуда чузилиб кетмаслигикерак;

7. Сахнада, телевидение ёки радиода овозни юкорига ёки пастга йуналтириш тугри келмайди. Бунда овознинг йуналиши узгара-ди, тингловчи ёки томошабинга булган муносабат эса кутилган натижа бермайди. Нуткда суз ва жимликнинг (пауза) галма-галдан алмашиб туриши керак. Жим туриш -суз ва жумлаларнинг тузилишига вакт ажратиш демакдир. Айни вактда фикр-ларингизга аудитория бераётган бахонани англашингиз мумкин. Аммо ноурин жойда сукут, яъни пауза килиш ярамайди.

Биз кадимдан одамийликни, кадр-киммат, мехр-окибатни хар кандай зару олтинлардан, маъдану бойликлардан афзал билган буюк халкнинг авлодимиз. Булардан-да кадрлирок Аллох берган бир неъмат бор. Бу - суз ва сузлаш неъматидир. Шу боис буюк аллома-ларимиз томонидан сузнинг барча нарсадан устун эканлиги таъкидланиб келинган.

Суздирки, нишон берур уликка жондин,

Суздирки, берар жонга хабар жанондин.

Инсонни суз айлади жудо щйвондин,

Балким, гущри шарифрой йуц ондин.

дея сузнинг буюк кудратини курсатган хазрат Навоий Хусайн Бойкаро "Суз сохиб-кирони" деб лутф эткан эди. Замондош шоиримиз Узбекистон ^ахрамони Абдулла Орипов эса:

Темур тиги етмаган жойни,

Калам билан олди Алишер.

дея суз кадрини кукларга кутарди. Ширин муомалали булиш хам катта санъат. Одам-зотдан коладиган энг энг улуг мерос битта. У хам булса яхши ва ширин суз. Инсонни урганиш кийин, унинг калбиги йул топиш хам кийин. Инсон калбига топилганда хам манзилга хар кандай тезликда юрадиган техника билан етиб булмайди.

Бунга эришишнинг бирдан-бир йули - бу сузнинг кудрати. Инсон хамиша содда ва самимий сузни согиниб, табиийликка интилиб яшайди. Айникса, яхши суз санъат-кор ва ижодкорларга, ёш боладан тортиб нуроний боболару мехрибон момоларга хам ёкади. Тугри фикр ундан тугилган суз - биз юкорида айтган фикрларимизнинг асоси хисобланади.

Келажак авлодни тарбиялашда санъатнинг урни ва ахамияти нихоятта катта. Санъат олийгохида билимли, маданиятли, маънавий баркамол, истеъдодли, давр талабига жавоб бера оладиган етук кадрларни таёрлаш бугунги куннинг долзарб вазифаларидан биридир.

Сузнинг кудрати унинг жонли ва таъсир-чан эканлиги билан белгиланади. Шу боис-дан хам сузга талаб катта булиб, у хамиша уз тингловчиларига етиб бориши учун,унинг онгига таъсир этиб, кайфияти, дунёкарашида узгариш ясаши учун нотик бошловчига булган талаб хам юкори булади. Демак, суз санъати, тил маданияти, сахнада адабий тилга эътибор бадиий ижро билан шугул-ланувчи барча ёш санъаткорлар - бошловчи сухандонларга катта масъулият юклайди. Чунки, биз билган ва билмайдиган хикматли сузлар, образли иборалар, маколлар замон-лар оша сайкалланиб, мазмунан бойиб, теранлашиб халкимизнинг маънавий мулки-га айланиб бораверади. Алломаларимиз томонидан яратилган ва огиздан-огизга утиб келаётган угитлар, хикматли сузлар

xa.KuMu3 pyxuaTu, yHuHr uhku KenuHManapu, op3y-ucTaK.apu, $anca$uM Mymoxaganapu Maxcynura aMnaHagu.

Энgнгн rangaru Ba3u$a - cy3 u^ogacu opKanu TeaTp caxHacu Ba эcтpaga caHtaTuga, u^poga yHu ^»HnaHTupum, TuHrnoBHura, ToMoma6uHra TepaH Ma3MyHHu aHrnaTu6, Tatcup этнm, xuc-xaa^oHHu ^yM6ymra KenTupaguroH roKcaK u^po MagaHuaTura эpнmнmgaн u6opaT. CaxHa aKTep ynyH $aKaT 6upop $ukphu u^oganam BocuTacu 6ynu6ruHa Ko.MaM, 6a.Ku KaxpaHoHHuHr UHKU gyHecuHu $aon u^oganaM 6нnнmн, ToMoma6uH xuc-xaa^oHuHu ^yM6ymra KenTupa onaguraH cy3napHu umnaTa onumu KepaK 6ynraH cu^aT.apu 6unaH MyxuM axaMuaT Kac6 этagн. fflyHuHr ynyH pon u^po aTaeTraH aKTepgaH cy3ra KaTTa MatcynuaT Ba ho3uk gug 6unaH eHgamum Tana6 KunuHagu. CaHtaTuMu3HuHr ynyF gapFanapugaH A6pop XugoaToB, 06ug ^anunoB, fflyKyp BypxoHoB, o.um Xy^aeB, Copa ЭmoнтУpaeвa, A66oc BaKupoB, Pa33oK XaMpoeB, ^t^UXOHUM CapuMcoKoBa, CatguxoH Ta6u6ynnaeB, Ha6u PaxuMoB, XaM3a YMapoB.ap caxHa Tunura, Tana$$y3ura, cy3HuHr aHuK, paBoH aMTunumura Ba TatcupnaHnurura KaTTa этн6op 6epumraH. Ynapgaru ^apaHrgop HyTK, Typnu ^unonapra 6oM, TatcupnaH cy3 Ma3MyHu Ba yHuHr cexpu 6unaH xap KaHgaM эcтeтнк gugu 6anaHg ToMoma6uH.apHu xaM y3uHuHr

oxaHrpa6onuru 6unaH Ma^TyH этa onumuHu anoxuga TatKugna6 yTupumra xo^aT 6y.Maca KepaK.fflyHuHr ynyH xaM 6y caHtaTKopnap y3 Kac6uHuHr Moxup ycTacu gapa^acura KyTapuna onraH.

MyxTacap Kunu6 aMTraHga, xap 6up pe^uccep eKu aKTep gpaMaTypr e3raH gpaMaTuK acap MarauHu eKu yKuna^aK MaTHHu Kynura onran:

1. cuhhkob.uk 6unaH MaTHHu momunMacgaH 6up Hena 6op yKu6 HuKumu KepaK Ba yHuHr FoacuHu aHuK.a6 onumu KepaK.

2. ^ap 6up cy3Hu Ty6 MatHocu 6opnнгннн aHrnamu, yHu Tona 6unum кo6нnнaтннн umra cona 6нnнmн no3uM.

3. CaxHa HyTKuHuHr xunMa-xun ycny6 Ba 6oM maкnnapннн6нnнmн ynapHu Kynnam

MynnapuHu KyHT 6unaH ypraHumu 3apyp.

4. Cy3 caHtaTuHu arannamga Kypum Ba amnTum caHtaTura axaMuaT 6epumHuHr MyxuMnuruHu aHrnamu no3uM.

5. Cy3 KygpaTuHu Tatcup aTum Kyponura aMnaHTupum кo6нnнaтннн xaM y3uga maKnnaHTupum no3uM.

6. Pe^uccep xaMga aKTep TuHrnam, TacaBByp Kunum caHtaTuHu HyKyp y3namTupraH 6ynumu KepaK.

7. CaxHa HyTKu HuxoaTga cogga Ba uxnaM 6ynraH HyTK acocura KypunraH 6ynumu KepaK.

8. 0F3aKu HyTKgaru obo3, gнкцнa, nay3a, ypFy, oxaHr, ннтoнaцнa Ka6u yHcypnapHu y3 unura onraH caxHa HyTKu TexHuKacuHu HyKyp arannam noзнмnнгннн aHrna6 eTumu no3uM.

9. Cy3 ycTuga umnamra ypraHum, y36eK Tunugaru 6oM oxaHrHu HyKyp Kynnam 3apyp.

10. Acap FoacuHu oHum caxHa HyTKuHuHr acocuM Ba3u^acu aKaHura ypFy 6epum 3apyp.

11. CaxHaga aKTep gpaMaTypr ^uKpuHu u^ogana6ruHa Ko.MaM, KaxpaMoHHuHr uhku gyHecuHu ToMoma6uHra ^aon eTKa3umga aKTepra cy3 epgaMra KenumuHu, aHa my ogguM cy3 aKTep u^pocuga cexpra aMnaHumu KepaKnuruHu TymyHumu KepaK.

12. CaxHagaH aMTunraH xap 6up cy3 cexpra ara aKaHMu, geMaK, y KypyK Ba ^ohcu3 6ynмacnнгн no3uM.

13. Cy3 oxaHru aKTep xuccueTu opKanu MaTHHu KaHgaM yзnamтнpгaнннн KypcaTagu. ^eMaK, cy3ra Ta6uuM oxaHr Kam$ aTum, caxHa kuto6um pyxHu Ka6yn KunMacnuruHu HyKyp aHrnamu no3uM.

14. CaxHa HyTKuHuHr acocu 6ynraH aga6uM tu.hu nyxTa arannaMaM Typu6, roKopugaru MacananapHu xan Kunumra ypuHum $oMgacu3gup.

Xa.KuMu3 ucTetgognapra 6oM. Cy3Hu xocuaT.u geMumagu, arap yHu xanonnuK Ba noK.uK 6unaH umnaTcaK - Mappa 6u3huku. TeaTpnapuMu3 paBHaKu aHr aBBano axmu gpaMaTypruara, KeMuH pe^uccep Ba aKTepnap MaxopaTura 6of.uk.

Xo3upru em aKTepnapuMu3ga 6yroK caHtaT gapFanapu KongupraH 6oM xaeT Ba u^oguM MepocnapHu ypraHum, ycTo3.apuMu3 aca ym6y 6oM MepocnapHu HecT-Ho6yg aTMacgaH, ynapHu

ривожлантириш сари машаккатли мехнат килишлари такозо этилади.

Foydalanilgan adabiyotlar

[1] РДунгуров, Э.Бегматов, Ё.Тожиев, Нутц маданияти ва услубият асослари, Тошкент, Укитувчи,1992

[2] Р.Жуманиёзов, Нутций махорат, Тошкент, Адолат, 2005

[3] Н.Бекмирзаев, Нотицлик асослари, Тошкент, Фан, 2006

[4] С.Иномхужаев, Бадиий уциш асослари, Тошкент, Укитувчи, 1973

[5] И.Пулатов, Сауна нутци, Тошкент, Укитувчи, 1994

[6] К.С.Станиславский, Режиссёр ва актёр санъати уацида икки сухбат, Театр журнали №2 1952, 19-бет.

References

[1] РДунгуров, Э.Бегматов, Ё.Тожиев, Нутц маданияти ва услубият асослари, Тошкент, Укитувчи,1992

[2] Р.Жуманиёзов, Нутций махорат, Тошкент, Адолат, 2005

[3] Н.Бекмирзаев, Нотицлик асослари, Тошкент, Фан, 2006

[4] С.Иномхужаев, Бадиий уциш асослари, Тошкент, Укитувчи, 1973

[5] И.Пулатов, Сауна нутци, Тошкент, Укитувчи, 1994

[6] К.С.Станиславский, Режиссёр ва актёр санъати уацида икки сухбат, Театр журнали №2 1952, 19-бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.