ИЛМ\ОИ ПЕДАГОГЙ /ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
БАЪЗЕ АНДЕШАХО ПЕРОМУНИ ОМУЗИШ ВА ИСТИФОДАИ ТА^РИБАИ
ПЕШКАДАМИ ПЕДАГОГЙ
Нуров А
Донишгоуи давлатии амузгории Тацикистон ба нами С. Айнй
Нурзода М.
Данишгауи миллии Тацикистон
Омузиш, чамъбаст ва пахн намудани тачрибаи пешкадами педагоги дорои ахамияти илмиву -метода асг, чунки вазифаи омухтани тачрибаи пешкадами педагоги аз дарёфг намуцани роххо, методхо ва равишхои нави таълимй чихати боло бурдани сатху сифати дониши хонандагон,ташаккулу тафаккури онхо - самаранок истифода бурдани навгонихои эчодии омузгорони пешкадам дар раванди таълим иборат аст.
Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президенти кишвар мухтарам Эмомалй Рахмон дар Паёми имсолаи худ ба Мачлиси Олии Чумхурии Точикистон (22.12.2017) таъкид намуданд: «моро зарур аст, ки боз хам зиёдтар захмат кашида, ба масъалаи таълиму тарбия афзалияти бештар дихем, сатху сифати таълимро дар хамаи зинахо бехтар кунем, барои тахсилcгги босифат аз тамоми имконот истифода карда, заминахои модиву техникии муассисахои таълимиро тахким бахшем ва самарабахшии фаъолияти онхоро таъмин намоем» [1, с.5]
Аз ин ру омухтани тачрибаи пешкадами педагоги барои пайдо кардани акидахои пешбар низ ёрй мерасонад. Бояд зикр намуд, ки ошкор намудани нуксонхо хам дар бартараф намудани камбудихои раванди таълиму тарбия мадад мерасcнанд.Барои хамин хам мегуянд. «Хубиро танхо дар мукоиса ба чизи одй метавон дарку эхсос намуд»
Вале мутаасифона солхои охир аз тарафи методистон ва мухаккикон ба масъалаи омузиш, чамъбаст ва пахн намудани тачрибаи пешкадами педагоги ва дастраси омузгорон гардидани он ахамияти чидди дода намешавад. Аз тарафи дигар пахн намудани тачрибаи пешкадами омузгорони навчую эчодкор ба бою ганй гардонидани илми педагогика ва баланд бардоштани махорати педагогии омузгорони чавон мусоидат менамояд.
Чамъбаст намудани тачрибаи пешкадами педагога имконият фарохам меорад, ки масъалахои мубрами илмй-методй халли худро пайдо намоянд.
Олими шинохтаи даврони шуравй М.Н.Скаткин дар асараш «Омухтан ва чамъбаст намудани тачрибаи мактабхо ва омузгорон» кайд мекунад, ки омузгорони эчодкор ва навовар вазифахои амалиро хал намуда, барои он ба комёбихо ноил мегарданд, ки фаъолияти онхо ба конуниятхо ва конунхои педагогй хамоханг мебошад. Барои хамин хам мо тачрибаи пешкадамро тахлил намуда, имконият пайдо мекунем, ки ба дарки дурусти конуниятхои раванди таълим сарфахм равем.
Скаткин М.Н. дар ин асараш ду намуди тачрибаи пешкадами педагогиро нишон дода буд. Якум, санъати педагогй ва дуюм тачрибаи навоварй. Максади якум аз тарафи омузгорон самараноку мохирона ва ба таври мачмуи (комплексй) истифода бурдани тавсияхои илмй - методй мебошад. Чунки дар амал тадбик намудани тавсияхои илмй-методй кори душвор мебошад. Тадбики тавсияхои илмй - методй ба хисоб гирифтани бисёромилхоианикро дар назар дорад, ки барои омузишитачрибаи пешкадами педагогй нихоят зарур ва фоиданоканд. Вале аз ин хам дида омухтани навгонихои педагогй (иноватсияи педагогй) боз мухимтар мебошад, яъне омузиши тачрибаи шахсии худи омузгор ба монанди: мазмуну методи нав ва тачрибахои нави таълиму тарбия. Тачрибаипешкадами педагогйро аввал омухта, тахлилу чамъбаст намуда баъд аз он пахн намудан лозим аст. Вале пеш аз хама онро бояд пайдо кард. Пас меъёрхои омузиши тачрибаи пешкадами педагога кадомхоянд?
Бояд гуфт, ки масъалаи омузиш, чамъбаст ва пахн кардан дар асару маколахои як катор олимони рус мавриди баррасй карор гирифтааст. Пеш аз хама дар ин бобат асархои Бандар В.И ва Красовитский М.Ю. «Проблемахои кашф ва чамъбаст намудани тачрибаи пешкадами педагога», Талакчук Н.М «Меъёрхои бахо додан ба тачрибаи пешкадами педагогй»- ро ном бурдан мумкин аст. Ин муаллифон меъёрхои омузиш, чамъбаст ва пахн кардани тачрибаи пешкадами педагогиро муайян намуданд.
Кушиш менамоем, ки аз хама мухимтарини онхоро ном барем.
Навгонщо дар фаъолияти омузгор. Ин меъёр аз ворид намудани навоварихо дар илм сар карда то самаранок истифода бурдан онхо ва дар ин асос бо муваффакият чорй намудани навоварихо дар фаъолияти педагогй иборат аст.
Нишондоди баландтарин ва самараноктарин.Тачрибаи пешкадами педагога махсули зиёд дода сифати баланди дониши хонандагон ва комёбихои назаррасро боло бурдани сатхи дониши хонандагонро таъмин мекунад.
Ba дacтoвapдxoи илми пeдaгoгикaи муocиp Ba мeтoдикaи TaKinwH фaнxoи хусуси iviyBo(l)HK 6omaa. Дacroвapдxoи тaълимй нa xaMa вaкт чaвoбгyи тaлaбoти илм мeбoшaнд. Macaлaн, arap шфати aзxyцкyнии дэниши xoнaндaroн аз хиосби зиёд намуцани coaIxoи дapcй, ё аз х,иесби oмyзropи илoвaгй (яънe peпeтитоp) бaлaнд шyцa бoшaд, xe4 rox o^o талибам шшвддами пeдaroгй xhcoG ^дан мумкин нecт.
Устувор будан. Уcгyвop бyцaн чунин маьнй дopaд, дap xoлarи тaкpopaн еанчидан та^ибаи пeшкaдaми пeдaroгй дap мyxлaш дyppy дapoз camparn®™ oн тaFЙиp нaëбaд.
Имкoнпaзиp бyдaни a3 тapaфи идали зиёди owpropoH эчoдкopoнa иeгифoдa бypдaни
oH.Ta4p^M пeшкaдaми пeдaroгй xaгмaн беяд дopoи нaвигapй бoшaдвa дигap oмyзropoн аз oн иcгифoдa бypдa тaвoнaнд.Тaчpибaи пeшкaдaми пeдaroгй бOяд бa xycycиятxoи xoœ ин вa ë oн oMyarap вoбacгa нaбoшaд. Maълyм ad, пeдaгoгxoи бoмaxopaтe xacгaнд, ки aйнaн тaкpop намуцани фaъoлияти orno аз имшн бepyнacт. Чунки ин Maxopary canoxMOT тaнxo бapoи y xoc acr.
Mywa^i будани тaчpибa дap чapaёни яклухти пeдaгoгй. Ин чунин маьнй дopaд,ки дap xonanH capф нaмyцaни вакги кaм аз тapaфи oмyзгop вa xoнaндaгoн натичаи бaлaнди талимй бa дacг oяд. Ba аз тapaфи дигap oн аз x^co® мaxцyц кapдaни дигap чopaбиниxoи тapбиявй нaбoшaд. Омузиш вa пaxн ^дани та^ибаи шшвддами пeдaгoгй 6a xиcoб гиpифтaни биcëp тaмoюлy oмилxopo дap нaзap дopaд.
Бapoи xaмин xaм oмyзиши та^ибаи пeшкaдaми пeдaгoгй ва тaxлили oн бoяд xycycияти K^axo™ вa cap-capй нaдoштa бoшaд. Baй бoяд макеадшк буца, бa мавдди мyaйян paвoнa шyцa бoшaд.
Бaъзaн xaлли ин мacъaлapo чунин вазъ дyшвop мeгapдoнaд, ки му^акки^ ë мeгoдиcг xaнгoми бa ин мacьaлa машгул шуцан, бa миëн ^orna™ фapзy эxтимoл, тapгиб дoдaни мoдyли тaxминии oMyx;:™ oнpo зapyp нaмeшyмopaд. Bane aгap cyxaн дap Gop^ аз ^xa™ илмй - метода чаМьбаст кapдaни та^ибаи шшкадам paвaд, ин Noppo xaгмaн кapдaн лшим acr. Moдyли тaxминии омузиши та^ибаи теш^ам^ баъди ан^м дoдaни дaвpaи aввaли wop тapтиб дoдaн зapyp acr. ^p aкcи xon rc>p xycycияти тacвиpй мeгиpaд.Чapo oмyзгop бa гафибаи шшвддам нoил гaшx Oë ин фaъoлияти oMyarap xapaктepи нoгaxoнй дoшг ë Go ягон мавдци мyaйянe ан^м дoдa шyцa буц. Oë xaлли ин мacъaлa яку якбopa 5a дacг oMa,^ ë дap натичаи Gopxo caнчидaнy такмил дoдaни oнxo бa дacг oвapдa шуц ba Faйpa. Аз ин py, чамьбаст вa тapFиб нaмyцaни тaчpибaи ^шк^дами пeдaгoгй кopи caxл нecт.
Oдaтaн чамьбаст нaмyцaни пeшкaдaми пeдaгoгй дap acocи Mymox^a, cyxбaг, caвoлy чaвoб,
om^x:™ xywrxo xaM анфм дoдa мeшaвaд. Ин бapoи мyaйян намуцани дaлeлxo, тacвиp намуцани нaмyнaи мyaйяни фaъoлияти пeдaгoгй зaминa мyxaйë мeнaмoяд.Зинaи ниcбaтaн бaлaнди тaxлил вa гypyxбaндии xoдиcaxoи мaвpиди мyшoxидa, шapxи oнxo дap зaминaи ^ида вa кoнyнxoи мyaйян бa aмaл бapoвapдa мeшaвaд. Mиcoл мyaйян кapдa мeшaвaд, ки oMyarap низoми ниxoят неуки кopи мycг'aкилoнapo Чopй намуца, пeшpaфти xoнaндaгoнpo тaъмин MernMo^. Льте oмyзгop as мeгoди нaзoparи as xyц нaмyцaни мaлaкa вa Maxopar мoxиpoнa иcгифoдa мeбapaд. Ё xy^, paвaнди бa xaM тaьcиppacoнии тapaфxoи гyнoгyни 4apaë™ тaълим ва бaxo дoдaн бa oнxopo camparn®, иcтифoдa MeôapaA.
Myxaкк;ик; бoяд aз тapзи фaъoлияти oмyзгop вa xornnAa cap кapдa то oмyзиши ^xa!xoe, ки oнxopo xaвacмaнд вa caфapбap мeнaмoянд мaшFyл шaвaд. Ин xaM бoшaд дap зaминaи кoнyнияrxoи тaьлим вa тapбия.
Тaacyфoвap acг,ки имфуз тaчpибaи oмyзгopoни нaвoвapy эчoдкop мaвpиди oмyзиш Rapop дoдa, дacrpacи omm^ ваесъ гapдoндa нaмeшaвaнд. Бa фи^и mo caбaбaш дap oн acr, ки тaчpибaи oнxo дap зaминaи тacвиpи мyкappapй пeшниxoд кapдa шуца, aB тaxлили чиддии илмй дyp мeбoшaд. Инpo Атутов П.Р дap мащлааш «Macьaлaxoи тaкмил дoдaни мантики тaxкикoIxoи дидакгикй» xeлe xyб нишoн дoдa буц. Аcocи нукгаи нaзapи ypo акидаи Я.А.Кoмeнcкий дap Gop^ xapaктepи эчoдй ^orna™ тaълимy тapбия тaшкил мeкymaд, яънe xapaктepи э^дй дoштaни вaзифaxoи таълимй, мyнтaзaм бa миëн гyвoшгaни caвoлxoe, ки фи^у aндeшaxoи Myc^^^^o тaлaб мeкyнaнд, дaвpa бa дaвpa чамъбастнамуцани дoнишxoe, ки remap aз xyц кapдa туда бyцaнд, 6o xaM aлoкaмaнд намуцани кopxoи кoллeкшвй вa фapдй дap таълим, ниxoят пypкyввaг нaмyцaни paвияи г^б^в™ чapaëни таълим, чустучу намуцани метод в: вocигaxoи Mope, ки rnapornn мавчуцаи мyaccиcaи таълимй мувдфщаг мeкymaнд ва Faйpaxo.
Ин мacъaлaxo ба вocигaи як кaтоp шaклxoи кopи амалй ба амал бapoвapдa мeшaвaнд, аз кабили аз тapaфи oмyзгopoни нaвoвap ва эчoдкop ба шeфй гиpифтaни oмyзгopoни ниебаган камга^иба, ташкили oмyзиши тaчpибaи пeдaгoгй, ташкили макгаби тaчpибaи пeшкaдaм, мaкгaбxoи тaкяIOxй ва аз pyйи мacьaлaxoи aлoxидa нaшp намуцани китобчaxo, мaкoлaxo, бюллeтeнxo, кopкapдxoи мeтодии дapcxo ва F^paxo.
Бapoи xaмин xaM илми пeдaшгикa вaзифaдop acr, ки бapoи баланд бapдoшгaни caмapaнoкии кopи макгабу oмyзгop xиccaи apзaндa Iyвopaд.Бapoи ин лoзим acr, ки аз як тapaф aлoкaи илмpo Go xaër ба та^ибаи кopи амалии макгабу oмyзгopoн мycгaxкaм нaмoяд, cифaт ва camparn®™ тaxк;икoIxoи илмиpo баланд бapдopaд, нaгичaxoи oнpo дap кopи амалй татбикк намуца, ба xaмин вocигa бapoи бexбyции кopи таълиму тapбия x^cca Iyвopaд.
Чунки axaмияти oмyзиш ва пaxн кapдaни тaчpибaи пeшкaдaми ждают чиxaти бoлo бypдaни Maxoparrn пeдaшгии oмyзгopoн xeлe кaлoн acr. ^p илми пeдaгoIикa oмyзиш ва пaxн кapдaни тaчpибaи
пeшкaдaми пeдaшгй oбъeкги дapки илмй будя нaзapияи пeдaгo)гиpo 6o дaлeлxoи нaв вa aкидaxoи пeшкaдaм бoй мeгapдoнaд вa xaмчyн зaминaи бoэътимoд бapoи Nop кapдa бapoмaдaни мacъaлaxoи нaзapиявй xизмaг мeкyнaд.
Дap шapoиги дaвлaги coxибиcтиклoлy дeмoкpaгй дap нaзди мaкгaбy oмyзгopoн вaзифaи минбaъд тaкмил дoдaни кopи гвьлиму тapбияи xoнaндaшн, дoнишчyëн вa 6a бoзopи paкoбaгпaзиpи мexнaг тaйëp нaмyдaниoнx,o гyзoшгa шyцaacт. Бa чунин aндeшaxoи Acocгyзopи cynxy Bagara миллй Пeшвoи миллaг, мyxгapaм Эмoмaлй Рaxмoн тaвaччУx нaмoeд: "... xa^r^^m мyaccиcaxoи тaxcилcгги миëнa вэ алии кacбиpo 6o cyбъeкгx,oи бoзopи мexнaг гyзгapиш бaxшeм, дapaчaи pyщди низoми инoвaгcияи миллй вa нишoндиxaндaxoи aзxyцкyнии гexнoлoгияxoи игтилocггивy кoммyникaгcиoниpo бexтap гapдoнeм" Хэлли ин мacъaлa 6a oн вoбacтaacт, ки га кaдoм aндoзa 6a тaчpибaи пeщкaдaми пeдaгагй 3Kra6op дoдa мeщaвaд вэ га кaдoм aндoзa oн oмyxтa тaxлилy чaмъбacт шудэ дacтpacи дoиpaи вaceи мaктaбxoю oмyзгcpoн гapдoндa мeщaвaд.
Дap зфи мaфxyми теш^ями пeдaгагй"чapaëни мyтaшaккилoнaи мaкcaднoки пeдaгагй
вэ нaгичaxoи oн фaxмидa мeщaвaд, ки инъикocи xyipo дap тaшaккyли cифaщoи щaxcияти xoнaндaган пaйдo мeкyнaд.
бэ aкидaи Mиxaил Никoлaeвич скэгкин дap зepи мaфxyми тaчpибaи пeщкaдaми oммaвй- тaчpибaи кopи мyкappapии мyaccиcaxoи тэълимй фaxмидa мeшaвaд, ки6э дapчaи муяйян дap кopи тэълиму тapбия вэ дap эмэлия тяг^щ нэмудэни кoмëбиx,oи илми пeдaгагй нoил гaщгaaнд.
Истиловд тачрибаи шшкадами пeдагoгй бэ мaънoxoи гудагун иcтифoдa бypдa мeщaвaд. Бэ мaънoи mceb зepи мaфxyми тaчpибaи пeщкaдaм, мaxopaги бaлaнди oмyзгаp фaxмидa мeщaвaд, яъш мaxopaгe, ки нaгичaи бaлaнди пeдaгагй мeдиxaд Тэ^^м oмyзгаp мумкин яст, ки ягон чизи нэв вэ opигинaлиpo дap 6ap нarиpaд, Bane бapoи 6o мyвaффaкнят иcтифoдa бypдaни пpинcип вэ мeгoдxoи мyкappap ^дэ шуцэ acoc ëфтa бoщaд. Ин бapoи oмyзгаpoнe, ки xoлo дopoи camarn пeдaгагй нecтaнд, xaмчyн нэмунэ xизмaт кapдa мeгaвoнaд. Аз ин нуктэи нaзap тaчpибaи пeдaгагии бэ дэст oвapдaи oмyзгаppo xaмчyнгaчpибaи ^ш^едями пaxн нaмyцaн мумкин acx
Тэ^ибш ^ш^дям 6a мэънии мaxдyц xa4p^ae мeбoщaд, ки ^сту^уи yнcypxoи нявгонии эчoдй вэ opгинaлиpo дap 6ap мeгиpaд. Ин гунэ тaчpибaи пeдaгагй дopoи axaмияти ниxoят кaлoн эст-Чунки oн дap тaчpибaи мaктaбxo вэ илми пeдaгагй poxи няв мeкyщoяд.Бapoи xaмин xaм тaчpибaи нaвoвapй дap нaвбaги aBBan caзoвopи oмyxтaн, тя^лин ням^^ чaмbбacт кapдaн вэ пэкр нaмyцaн мeбoщaд. Бaъзaн дap бяйни мaxopaги oдй вэ нaвoвapй capxaA ryзoщтaн ниx,oят дyшвop acx Bane 6a ин ниrox нaкapдa oмyзгopи бoмaxopaг xe4 гox бэ эз xyц нaмyцaни пpинcип вэ мeгoдx,oe, ки дap илм мaълyмaнд, ^anoa! нaмeкyнaд. У тapзxoи няв бэ няви opигинaлиpo ^стучу шму^ o^o дap фaъалияти тэълимии xyц иcтифoдa мeбapaд вэ ë чизxoи ^^apc 6o чизxoи няв мoxиpoнa aлoкaмaнд ням^^ oxиcтa-oxиcтa, зинэ бэ зинэ бэ нaвoвapиxaкикй тэбдил мeëбaд. Аз ин ^^axo чунин xynoca 6ap мeаяд, ки пэ^н нaмyцaн вэ дap тaчpибaи мaктaбxo гaдбик; нaмyцaни xap як тaчpибaи муфид лoзим acx Bane тaчpибaи oмyзгcpoни нaвoвappo ямик вэ xaмaгapaфa тaxлил нaмyдaн, чaмъбacт кapдaн вэ пэ^н нaмyцaн ниx,oят зapyp acx
CaBone бэ мин мeаяд, ки нищoнaxoи тaчpибaи пeщкaдaми пeдaгагйкaдoмxoянд? Ta^p^M пeщкaдaми пeдaгаrиpo эз pyи кaдoм нишoнaxo фapк; кapдaн мумкин яст? Бэ кaдoм тaлaбoтxoи acocй бoяд чaвoбгy бoшaц?
Иишонаи му^имтарин ва аввали он бэ гaлaбoxи инкищoфи чoмea ë xy, 6a фapмoищи чoмea муве>фщ будяни oн мeбoщaд. Бapoи xaмин xa^ oмyзгcpoни пeщкaдaм вэ кopмaндoни coxaH мaopиф xaмeщa бэ ин мacъaлa axaмияг мeдиx,aнд, яbнe 6a тaлaби xaëx чaвoбгyй бyцaни тэълим вэ гapбия. Бo xaмин мя^ц orno xaмeщa poxx^ гaкмил дoдaни тэълиму тapбияи нaвpacpo чустучуй мeнaмoянд.
Иишонаи дуюми тачрибаи пeшк;адам-ycгyвop будят нaгичaxoи oн мeбoщaд.Хaминpo xaм бcяд бэ нaзap гиpифт, ки нэ xaмa еэкг ryзapoнидaни дapc дoниши дилxox дoдa мeгaвoнaд вэ нэ xaмa еэкг бэ инкнщoфи дapк вэ ^o^kn™™ э^дии xoнaндaган мycoидaг мeнaмcяд.
Бapoи oн ки бэ xarorä pox дoдa нaшaвaд, теш эз xaмa cифaги дoнищи xoнaндaгoнpo caнчидaн лoзим яст, ки orno то кaдoм aндoзa мaвoди гaълимии дap бapнoмaн тэълимй пeщбинищyцapoбoщyypoнa вэ мycтaxкaм эз xyд нaмyдaaнд. To кaдoм aндoзa oнpo дap aмaлия эчoдкopoнa иcтифoдa бypдa мeгaвoнaнд.
Чунки xaмoн тaчpибaн тaълимиpo тaчpибaн xy6 xиcoбидaн мумкин эст, ки arap can^ бaлaнди aзxyцкyнии дoнищи xoнaндarанpo тэълим гabмин нaмcяд.
Иишoнаи сeюми тачрибаи шшкадам- ин capфи мybтaдили куввэ вэ вяки oмyзгopy xoнaндaган мeбoщaд. Taчpибae, ки дap нaгичaн capбopии мaвoдxoи зиëд бэ xoнaндaган нaгичaн xyбXap мeдиxaд, тaчpибaн ^ш^дям мaxcyб нaмeëбaд. Чунки cepбopии дapc, пypбopии xa4NM cyпopищx,oи xoнaгй бэ пяст шудяни cифaги дapcи oяндa бypдa мepacoнaд.
^шонаи чорум тачрибаи тешкадам, дap oн мэвчуц будят yнcypxoи няв мeбoщaд.
Бoяд кяйд нямуд, ки xap як oмyзгcp yxдaдop яст, ки тaчpибaн кopи xyцpo тaxлил вэ чaмbбacт нaмoяд, га ки pyзи дигap бexтap Mcp куняд. Бe ин нэ пeшpaвй вэ нэ кoмëбй бэ дэст мeoяд. Бapoи xaмин xaм B.A.Cyxaмлинcкнй дap китoбaш "Cyx,бaг 6o диpeкгopoни чaвoни мaкгaб" чунин гуфгэ буд: xaмoн еэкг пeдaгoг 6o мaxopaг вэ coxибтaчpибa" мerapдaд, ки axap нaгичaн мexнaги xyipo тaxлил нaмoяд".
Хдмин тарщ омухган, та^лил намудан, чамъбасг кардан ва пахн намудани тачрибаи педагоги на кори мувавдагй, балки мунгазаму доими мебошад.
АДАБИЁТ
1. Паёми Президент Чумхурии Точикисгон, Пешвои миллаг мухгарам Эмомали Рахмон ба Мачлиси Олии Чумхурии
Точикисгон. Газегаи Омузгор 28 декабри соли 2017.с.5.
2. Данилов М.А., Болдырев Н.И. Методология и мегодика педагогических исследовании. Изд-во "Педагогика", М.1986.
3. Загвязинский В.И. Методология и методы псиюлого-педагогического исследования: М Издагелльский ценгр
"АкадемиГДШ.
4. Скагкин М.Н. Изучение и обобщение опыга рабогы школь и учителей. М.,1982.
5. Скагкин М.Н. Методология и мегодика педагогического исследованием, 1986
6. Бондарь В.И., Красковигский МЮ. Проблемы выявления и обобщения передового педагогического опыга Изд-во.
Советская педагогика. 1979.
7. Таланчук Н.М. Критерии оценки передавого опыга //Советская педагогика, .№7, 1979.
8. Бабанский Ю.А., Погашник Опгимизагсияи прогсесси педагоги. - Душанбе: "Маориф", 1987с.
9. (Сухамлинский В.А. Мубохиса бо дирекгорони чавон. - Душанбе: "Маориф", 1980.
10. Пегров Ю.А Кульгура мышления: Методологические проблемы научно-педагогической рабогы. М.: Изд-во МГУ. 1990.
11. Гершунский Б.С., Никандров Н.Д Мегодологическое знание в пелагогике. Изд-во "Знание" 1986.
12. Вожаномаи фалсафа ва мегодологияи илм-Душанбе, 2015.
13. Лугфуллозода М., Бобизода F. Андешахо перомуни салохиягхо ва гашаквули онхо. - Душанбе 2017.
14. Лугфуллоев М. Педагогикаи миллии хал^и гочик - Душанбе 2015.
НЕКОТОРЫЕ РАЗМЫШЛЕНИЯ ОБ ИЗУЧЕНИИ И РАСПРОСТРАНЕНИЕ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОПЫТА
В статье рассматривается проблемма изучения, распроетранения и использования передового педагогического опыта. О передовом педагогическом опыте на основе исследовании с учёных М.Н. Скаткина, В.И. Бондаря, М.Ю. Красовицского, НМ. Автор статьи отметил иследнешнтшение иследования о ново видниях в деятельности учителя и высочайшая отценка и эффективность. Соответствовать достижениям современной педагогики и методике деятельносты специальных дисциплин. Возможность творчески использовать его со стороны большей части учителей. Умеренная практика в комплексном педагогическом процессе.
Ключевые слова: изучение передового педогогического опыта, учебный процесс, учителя, педагогическая наука, методика, педагогическое мастерство, критерий особенности передового педагогоческого опыта.
SOME REFLECTIONS ON STUDY AND DISSEMINATION OF ADVANCED PEDAGOGICAL
EXPERIENCE
This article deals with problematic study, distribution and use of advancedpedagogical experience. About the advancedpedagogical experience on the basis ofthe study of scientists M.N. Skatkina, VI. Bonder, M.Y. Krasovitsky, NM. Talakchun and others. The author notes new methods on teacher S activities, the highest mark and efficiency in order to correspond to the achievements of modern pedagogy and methodology of special disciplines. The ability of creatively using this by the most teachers. Moderate experience ofcomplex pedagogicalprocess.
Keywords: study of advanced pedagogical experience, educational process, teachers, pedagogical science, methodology, pedagogical skills, the criterion of a feature of advancedpedagogical experience.
Сведение об авторах:
Нуров Абдулбоки - доктор педагогических наук, профессор кафедры педагогики, психологии Таджикского государственного педагогического университета имени САйни, телефон: 992918878141
Нурзода Мехрафруз - дотцент кафедры европейских исследований факультета международных отношений Таджикского национального университет
About the author:
Nurov Abdulboqi - doctor of pedagogical sciences, professor in the Department of pedagogy, psychology of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Phone+992918878141
Nurzoda Mehrafruz -Associate professor in the Department of European Research of International Relations Faculty. TajikNational University. Phone: +992917220753