интересов, рациональное использование существующих ресурсов, развитие сектора «Туризм» предназначен для этого, чтобы позволить таджикским женщинам и девочкам заниматься историей, культурой и культурой таджиков и продавать свою продукцию продавцу. Туристы с этими экипажами знакомы и погружены в них.
Это большой капитал, который нельзя купить и продать за любые его активы, богатство, деньги. Охотник наслаждается жизнью.
Все поездки являются проблемой, когда они учатся, но есть много женщин и девочек, которые испытывают эти проблемы в классе. Не пропустите изучение каждого персонажа в жизни человека и становитесь все более и более мощным.
Народные ремесла играют важную роль в воспитании девочек и в продвижении у будущего поколения нравственности, создании богатых культурных и этических традиций (как вести себя или не делать этого),
Его Народные искусства и их наследие имеются все в Таджикистане и имеют свои уникальные представления.
В статье также представлены конкретные рекомендации по использованию национального мастерства в воспитаниея девочек.
Ключевые слова: Народные промыслы, платья, еда, традиции, обычаи, народное и народное искусство, культура.
THE ROLE OF NATIONAL CRAFTS IN THE EDUCATION
OF GIRLS
This article deals with the investigation of a factor of education in traditional pedagogy, traditional crafts, customs, ceremonies and rituals. Traditions and customs, speaking as the basis and the standard of public relations and activities play an important role in the upbringing of the younger generation, form the moral foundations and arefamiliar with the rules and norms of behavior in society.
The proofofthis thesis serves rich literary heritage ofthe Tajikpeople: folklore and works ofthe greatpoets of the classicalpast.
In modern conditions, when diminished the natural human relationship observed cultural crisis in the society with the reality, the need for the revival of ethnicity as a means of eliminating the negative effects of the title. As a result of this study and revival of folk culture, especially the application of national crafts, which were considered of secondary importance for many decades, came to the fore and regained their status in the society. In the light of the adopted laws in the field of cultural policy idea of improvement, restoration and further development of the application of national crafts, as aphenomenon of human values, plays a crucial role in the modern Tajik society.
The article also presents specific recommendationsfor the use of national traditions infolk pedagogy.
Key words: folk crafts, dresses, food, traditions, customs, folk andfolk art, culture.
Сведение об автор:
Мамадносирова Мохбегим Мирзомамадовна — старший преподаватель кафедра педагогики и психологии, факультет начального образования Таджикского государственного педагогического университета им. САйни. Телефон: (+992)919-41-64-22 Email: [email protected]
About the autor:
Mamadinsirova Mohbegim Mrzomamadovna — seniors teacher of the department of pedagogics and psychology, faculty of primary education Tajik state Pedagogical University named after S. Ainy. Tel: (+992)919-41-64-22, E-mail: [email protected]
МОХИЯТИ МАФХУМИ «САЛОХИЯТИ КАСБИИ ОМУЗГОРОНЙ ОЯНДА», СОХТОР ВА
МУНДАРИЧДИ ОН
Луфов М. Т.;Зайтметов Х.А.
Донишгощ давлатии Хучрнд ба номи академик Б.Fафуров
Хама гуна чомеа нисбат ба мутахассисони содаи маориф талаботеро пеш меорад, ки ба вддафхри рушди ичтимоиаш мувофиканд, зеро дурнамои пешрафт дар тамоми содах,ои ^аёти маънавию моддии ^ар давлат ба кадрх,ои педагога вобаста мебошад.Акнун х,ангоми омода кардани кадр^о барои муассисах,ои сох,аи маориф кушишх,ои асосй на тащо ба равона мегарданд, ки педагощои оянда хачми муайяни
донишхо ва малакахои барои тарбия ва таълими насли наврас заруриро аз худ намоянд, балки шахсияти озоду масъули омузгорон, мураббиён, педагогхои потенсиалй ташаккул ёбад, ки дорои фарханги умумй, чахонбинии густурда, тафаккури таърихй буда, дар худ масъулияти шахрвандй ва салохияти касбиро тавъам тачассум кардаанд.
Масъалаи тафсири мохияти мафхуми «салохияти касбй>> байни равоншиносон, педагогхо, мутахассисони амалкунанда ва дигарон бахсу ихтилофхоро ба миён овардааст [7].
Аз омузиши адабиёти илмй маълум мегардад, ки дар замони хозира оид ба мохияти мафхуми «салохият», сохтори ва мундаричаи он акидаи ягона мавчуд нест. Дар аксари маврид, ин мафхум аз руйи фаросат барои ифодаи сатхи баланди ихтисос ва кордонй истифода мешавад.
Дар тафсири баъзе муаллифон мафхуми «салохияти касбй>> бо мафхуми «омодагй ба фаъолияти касбй>> (В.А.Сластенин, Н.Н.Лобанова, А.И.Панарин, А.И.Пискунов, В.В.Косарев ва диг) иртибот пайдо мекунад. Дар сохтори дарачаноки истилоххои зикршуда салохияти касбй мавкеи мобайниро ишгол менамояд.
Омузиши акидаву мулохизахо дар бораи салохияти касбии омузгор ошкор месозад, ки онхо тагйироти чиддие пазируфтаанд: аз коркарди асосхои ташаккули самтнокии педагогии шахсияти омузгор (А.А.Орлов, А.П.Сейтешев Н.В. Кузмина, Н.Д.Левитов, ВА.СластенинЛ.С.Виготский, А.Н.Леонтев, А.М.Матюшкин, С.Л. Рубинштейн, Д.Б. Элконин ва диг) диккати махсус додаанд. [3].
Бо авддаи Н.В.Кузмина,истилохи ибтидоии лотинй «compete» маънохои ^<донистан^> ^<тавонисган^>, «ноил шудан»-ро дорад. Ин маънохо мохияти салохиятнокиро дар шакли умумй ифода мекунанд. Барои коркарди категориям салохияти касбй ин маънохоро муфассал баррасй ва мушаххас намуда, дар таърифи умумии мантией якчоя кардан лозим аст.
«Донистат>на танхо дониши вокеан дуруст ва мушаххасро, ки барои амалй намудани функсияхои касбй заруранд, балки арзишхоеро низ ифода мекунад, ки вокеан мухиманд ва корбасти донишу малакахоро самт мебахшанд.
«Тавонистатметавонад на танхо воситахои амалан ичрошавандаи татбики раванди педагогиро ифода намояд, балки махорати умдаи инсон барои будани субъекте аст, ки хам дар тачрибаи маънавии ботинй, хам дар фаъолияти касбй (педагоги) озодона ва бошуурона худро муайян мекунад.
«Ноил шудан>> маънои ба даст оварда тавонистани хадафхои гузошташуда дар доираи конун, ахлок ва фархангро ифода менамояд [2].
Масъалахои салохияти касбии омузгор дар корхои мухаккикони хам ватанй ва хам хоричй мавриди баррасй карор гирифтаанд. Нуктаи назар ва таърифоти муосири салохияти касбй хеле гуногунанд. Дар адабиёти хоричй салохияти касбй хамчун «дониши амик>>, «холати мувофик барои ичрои вазифа>>, «кобилият барои ичрои вокеии фаъолият^> маънидод мешавад.
Дар лугат-маълумотномаи «Психология аз А то Я>> таърифи якчанд навъи салохияти инсон пешниход гардидааст: салохияти когнитивй - кобилияти халли масъалахо ва расидан ба хадафхои гузошташуда; салохияти ичтимой - кобилияти баркарор кардан ва идомаи муносибатхо бо дигарон; салохияти чисмонй - «он чизе, ки ман ичро карда метавонам (ё наметавонам)>> - давидан, футболбозй ва F.[1].
Муаллифони фарханги педагогй барои донишчуёни муассисахои олй ва миёнаи педагогй мафхуми салохиятро чунин тафсир мекунанд: салохияти умумифархангй - сатхи сохибмаълумотае, ки барои худомузиву халли мустакилонаи масъалахои маърифатии дар ин маврид пайдошаванда ва муайян кардани мавкеи хеш кофист; салохияти касбии омузгор - аз чониби омузгор фаро гирифтани мачмуи зарурии донишхо, малакаву махорат, ки самти фаъолияти у, муоширати педагогй ва шахсияти омузгорро хамчун сохиби арзишхои муайян, идеалхо ва шуури педагогй мукаррар мекунанд [6].
Дар «Фарханги муосири педагогика>> категорияи «салохияти касбй>> асосан бо сатхи худи маълумоти касбй, тачриба ва кобилияти фардии инсон, бо кушиши асосноки у ба худомузй ва худтакмилдихии пайваста, бо муносибати эчодй ва бомасъулияти у муайян мешавад [8].
Сохтори салохияти касбй дар ин маврид тарики махорати педагогй, аз малакахои умумй то хусусй харакат карда, ошкор мегардад. Мундаричаи омодагии назарии омузгор, ки дар махорати умумиятёфтаи андешидан ба тарзи педагогй (амалиёти ботанй, фикрй) зохир мегардад, дар омузгор мавчуд будани малакахои аналитикй, пешгуй, лоихасозй ва рефлексивиро дар назар дорад.
Мухаккик Митина Л.М. омилхои равонй, шароит ва куввахои пешбарандаи рушди касбии омузгорро баррасй намуда, дар катори хислатхои интегралии шахсият ба сифати омилхои пешрафти касбй хадафмандии педагогй ва салохияти педагогиро номбар мекунад. Митина Л.М. салохияти педагогиро нисбат ба оне, ки дар адабиёти равоншиносй оварда шудааст, васеътар - на танхо дар каринаи фаъолият, балки вобаста ба каринаи тамоми мехнати омузгор баррасй намуда, ба он гайр аз фаъолият шахсият ва муоширатро низ дохил мекунад: «мафхуми «салохияти педагогй>> донишхо, махорату малакахо, инчунин воситаву тарзхои татбики онхо дар фаъолият, муошират, инкишоф ва худинкишофдихии шахсиятро дар бар мегирад, ё ба иборати дигар, зери мафхуми салохияти педагогии омузгор хамбастагии мутаносиби донишхо оид ба фан, методика ва дидактикаи омузонидан, хамчунин махорату малакахо (фарханг)-и
wymMpam пeдaroгиpo бoяц фaxмид». У дap ccxтopи caлoxияти пeдaroгй ду зepccxтoppo чyцo мeкyнaц: фaъoлиятй (дoнишxo, ^a^opa^ мaлaкaxo, poxx® aivaiM нaмyцaни фaъoлияти пeдaroгй) вa кoммyникaтивй ^o^m^o, j^cpa^ мaлaкaxo вa вocигaxoи aмaлй кapдaни мyoшиpaги пeдaroгй). [5].
Сaлoxияти ш^у дoнишxoи a^ME, тaxaccycмaнцй вa тaчpибaи фaъoлияти иcгexccлиpo дap ccxaи фaннe, ки oмyзoнидa мeшaвaц; дoниcтaни poxxM xaлли вaзифaxoи тexникию эчoдй, ки 6o иcгexccлoти мyшaxxac вoбacтaaнц. Сaлoxияти мeтoдй aз xyц кapдaни мeтoдx,oи гyнoгyни тaълим, дoниcгaни мeтoдy вocитaxoи дицaктикй вa мaxopa;ги кopбacти orno дap paвaнци Омузиш, oroxй aз мexaнизмx,oи пcиxoлoгии aзxyцкyнии дoнишxo ш мaxopax дap чapaëни тaълимpo дap бap мeгиpaц.
Сaлoxияти paвoншинocию пeдaroгй oгoxй aß тaшxиcи пeдaгoгй, мaxopaти бунёди мyнocибa;щoи aß чиx,a;ги пeдaгoгй мувефики мaтлaб 6o мyx,accилин, бa pox мoнцaни кopи фapдй дap acccи нaтичaxoи тaшxиcи пeдaгoгй; дoниcгaни пcиxoлoгияи cm^cora, пcиxoлoгияи мyoшиpaти бaйнишaxcй вa пeдaгoгй; мaxopa;ги дap xoнaнцaгoн бeдop кapдaн ш инкишoф дoдaни зaвкy paFÔaiH yciybop бa ^би интиxoбшyцa вa фaнни oмyxтaшaвaнцapo дap нaзap дopaц. Сaлoxияти диффepeнcиaлию пcиxoлoгй мaxopaти oшкop кapдa тaвoниcтaни xycyc^ra шaxcй, xaцaфxo вa тaмoюли xoнaнцaгoн, мyaйян кapдaни кaйфиятy xcnara oдaмoн; мaxopa;ги дypycт бa pox мoндaни мyнocибa;гxoи мyтaкoбилa 6o poxбapoн, xaмкopoн вa xoнaнцaгoнpo дap бap мeгиpaд. Сaлoxияти ayгoпcиxoлoгй мaxopaги дapки ca!^ фaъoлияти xem, ^coHn^ra xyц; дoнишx,o дap бopaи pox^M xyдгaкмилдиx,ии ^бй; мaxopaти дада тaвoниcтaни caбaбxoи TOpai^^c дap xyц ш кopи xyi; xoxмши xyдгaкмилдиx,иpo фapo мeгиpaд.
,3ap пeдaгoгикaи вaxaнй иcгилoxи «caлoxиятнoкй» то xoл nyppa мyкappap нaшyцaacт ш дap aкcapи мaвpид бapoи ифoдaи caтx,и кэфии тaxaccyc вa кopдoнии мyтaxaccиc иcгифoдa мeшaвaд. TaAR^o™ чaнбaxoи мyxтaлифи caлoxияти мyтaxaccиcoн as ^ниби oлимoни точик, as чумга Лyтфyллoeв M., Шapифзoдa Ф., Шapoпoв ША, Кapимoвa И., Aлиeв С.Н., Mиpaлиeв A.M., вa дигapoн aw^ ëфтaaнд.
Чуданчи, Шapифзoдa Ф. Дap дacтypи тaълимии «Пeдaшгикaи интeгpaтcия» бa мacъaлaxoи caлoxияти кacбй дaxoлax мeкyнaд. Бa aндeшaи y, caлoxияти кacбй - нишoнaи мyштapaки кoбилият вa oмoдaгии кopмaнд бa фaъoлияти кacбии мaзкyp мeбoшaд. Он дap бapoбapи дигap кэбилият (cифa;щo, xиcлaгx,o) фapo гиpифгaни дoнишxoи ^бй, xaмчyнин ^la^pa^ машк^ xocил кapдaн, иcгифoдa вa интикoли oщopo дap нaзap дopaд [8].
Сaлoxият мaфxyми тaFЙиpпaзиp, yнивepcaлй ш пpaгмaтикиecт, ки к^илият бa тaxлили мyнaззaм, oмoдaгии paвoнию зexнии теш бa дигapгyниxoи иннoвaтcиoнии мукит, xa^HyRm фapxaнги тaфaккyp, paфтоp ш мyoшиpaт xaмчyн шapти бунёдии зиндaгй дap чoмea, пaйвacтa бa xyцoмyзй кyшидaнpo дap бap мeгиpaд.
My^a^WP точик Лyтфyллoeв M. Acccxc^ пcиxoлoгию amecre^™ тaкмили кopдoнии мyгaxaccиc вa фapxaнги кacбии ypo бappacй н,]^, мaфxyми caлoxияти кacбиpo xaмчyн «oмoдaгии ^бии cyбъeкти мexнaт (мyгaxaccиc ё mEnera™) бapoи ичpoи вaзифaxo вa yxдaдopиxoи фaъoлияти xapp^ea», o^o xaлкaи acocm фapxaнги иннoвaгcиoнию aкмeoлoгии мyгaxaccиc мeшyмopaд. [4].
Сaлoxияти кacбиpo 6a cифaти пaдидaи фapдию пeдaгoгии мypaккaбe дap acccи якчoя шудани тaчpибa, дoнишxoи нaзapй, мaxopaти aмaлй вa xиcлaтx,oи му^ими шaxcй, ки caбaбгopи oмoдaгии oмyзгop бa ичpoи ro^em фaъoлияти пeдaгoгй мeгapдaд, бappacй мeнaмoяд.
Бa aндeшaи мo, мaxдyц кapдaни мoxияти мaфxyми caлoxият фaкax 6o мaчмyи мyaйяни дoнишxo бa aмaлaн ивaз кapдaни мaфxyми кaйx,o тaъйиншyцaи «фaзилaт» (эpyцигcия) oвapдa мepaccнaд, бинoбap ин, caлoxият бoяд бa мaънoи вaceътap - xaмчyн xaмбacгaгии дoнишxo, мaxopaт, cифa;гx,oи шaxcй вa тaчpибa бappacй гapдaд.
Дap бapoбapи ин, бa мaфxyми «caлoxият» дoиpaи вaceи иcгифoдa (илмй, дидaктикй, мeтодй, идopaкyнй, кoммyникaтивй, тaдкикoтй, paвoншинocию пeдaгoгй, шгнишвй, yмyмифapxaнгй, кoмпютepй caлoxияти шaxcият вa f.) xoc мeбoшaд.
Бo нaзapдoшги тaxлили aдaбиëт oид бa мacъaлaи caлoxияти кac6й вa чaнбaxoи мyxтaлифи o^ мaфxyми мaзкyppo дap ^ap^^ oмoдaгии кac6ии пeдaгoгxoи oяндa дap мaктaбxoи oлй бappacй кapдaн мумкин ac;.
Гyзaшгa aз ин, зepи мaфxyми caлoxияти кac6ии пeдaгoгxoи oяндa мo xиcлaxи шaxcияти пeдaгoги oяндapo xa^HyR cyбъeкти фaъoлияти ^бй, ки дap кoмпoнeнтx,o (киcмaтxo)-и raocram, пpoтceccyaлй, кoммyникaтивй, эчoдй, peфлeкcивй вa шaxcии дap aivara™ фaъoлияти кacбй мyттaxидшyцa зoxиp мeгapдaд вa acocи o^o xaдaфмaндй ш caмтнoкии шaxcият тaшкил мeдиx,aд.
Сoxгopи caлoxияти кacбии oмyзгopoни
>
Тачрибаи фаъолияти педагоги дадафмандии шахсият
Расми 1.
Дар асоси таърифи зикршуца ба сохтори салохияти касбии педагогхои сянда компоненти (кисмати) гностикй, ки донишхои умумикасбй, махсус ва умумифархангиро тачассум менамояд, вучуд дорад.
Хдмчунин кайд бояд кард, ки чанбахо ва хусусияти салохияти касбии педагоги ояндаро дар амалия (дар вокеият), дар чараёни шаклгирии он чудо аз хам баррасй кардан мумкин нест, зеро онхо хусусияти яклухту интегративй дошта, махсули омодагии касбй дар мачмуъ мебошанд. Тадкики тафрикавии чузъхои алохидаи салохияти касбй барои тахлили назарии вижагихои онхо ва муайян кардани омилхои самарабахши педагогии ташаккули он дар мактаби олй зарур аст. Компоненти гностикйдонишхои гуногуни донишчуйро дар худ муттахид менамояд. Дар сохтори кисмати мазкур донишхои педагоги оянда дар шакли донишхои умумипедагогй (умумикасбй), махсус (фаннй) ва умумифархангй тачассум ёфтаанд.
Хдмин тарик; асоси назарии салохияти касбии педагогхои ояндаро синтези донишхои андухта, ки дар рафти омузиши фанхои умумикасбй, махсус (фаннй), ичтимоию гуманитарй ва табий ба даст омадаанд, ташкил медихад.
Фаро гирифтани низоми донишхои умумипедагогй ба омузгор имкон медихад, ки тамоми функсияхои касбии худ - мураббй, омузгор, ташхисгар, мухаккик, ташкилотчй, рохбар ва узви коллективи педагогиро бомуваффакият ичро намояд. Бинобар ин, низоми донишхои педагога, ки педагоги оянда бояд аз худ намояд, хамчун вахдатти чор зернизоме, ки мустакилона вучуд доранд ва дар айни замон бо хам вобастаанд, баррасй мегардад: донистани асосхои методологияи педагогика, донистани асосхои дидактика, огохй аз асосхои назарияи тарбия ва асосхои мактабшиносй. Бинобар ин, масъалаи махорати умумипедагогй дар назария ва амалияи маълумоти олии педагогй багоят мухим аст. Хдмин тарик, амалй гардонидани функсияхои гуногуни фаъолияти касбй аз омузгори оянда низоми донишхои фундаменталй ва махсус, махорати умдаи умумипедагогй ва амалиро такозо мекунад.
ПАЙНАВИШТ
1. Кордуэлл МДсихология А - Я Слсварь-справсчник /Пер. С ашлКС.Ткаченю. - М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. - 448 с.
2. Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. - М.: Высшая школа, 1990. - 119 с.
3. Ландшеер В. Концепция минимальной компетентности //Перспективы: вопросы образования, 1998, №2 1.С.32
4. Лутфуллоев МЛ., Шарифов Ф. Маърифат асоси рушди чамъият (Мат).—Душанбе: Сахбо, 2004. —63с.
5. Митина ЛМ Психология профессионального развития учителя. ~М.: Флинта: Московский психолого-социальный институт 1998. -200 с: ссылки: 45,48,49, 52,
6. Ниёзов Ф., Зиёев М., Модули 1. Низомномаи таълими салохиягаокй (Дастур барои омузгор) ДушанбеД) 16- 36 с.
7. Стратегияи милли рущди маорифи Чумхурии Точикистон то соли 2020 (Карори Хукумати Чумхурии Точикистон аз 30 июни 2011 №№334) 102 с.
8. Файзулло Шарифзода. Масоили мубрами тахкикоти педагогикаи муосир Душанбе "Ирфо^'-2016. 63с.
СУЩНОСТЬ ПОНЯТИЯ «ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ», ЕЕ СТРУКТУРА И СОДЕРЖАНИЕ
В статье рассматриваются вопросы формирования профессиональной компетенции будущих педагогов в контексте сущности понятия. Подчеркивается, что и формирования профессиональной компетенции будущих педагогов основывается на роли педагогики и психологии, которая формируется в процессе жизнедеятельности педагога
Ключевые слова: психология, педагогика, компетентность, компетентность, профессиональная подготовка, коммуникация, профессиональная компетентность, педагогические навыки.
THE ESSENCE OF THE CONCEPT OF "PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS", ITS STRUCTURE AND CONTENT
The article deals with the formation of the professional competence of future teachers in the context of the essence of the concept. It is emphasized that the effectiveness of the formation of the professional competence of future teachers is based on the role of pedagogy andpsychology, which isformed in the process of life of the teacher
Keywords: psychology, pedagogy, competence, competence, vocational training, communication, professional competence, pedagogical skills.
Сведения об автор:
Луфов Мансур Туймуратович - старший преподаватель кафедры социальной и профессиональной психологии Худжандского государственного университета имени академика Б.Гафуров. E-mail- [email protected]; тел. (+992)92-812-91-99
Зайтметов Хусан Авасхонович- кандидат психологических наук, доцент кафедры социальной и профессиональной психологии Худжандский государственный Университет имени академика Б.Гафурова, тел. (+992) 92-991-11-03; Е-та1: [email protected]
About the author:
Lufov Mansur Tujmuratovich - the senior teacher of chair of social and professional psychology of Hujand state University named after academician B.Gafurov. E-mail: [email protected]. Tel:(+992)92-812-91-99;
Zaytmetov Husm Avaskhonovich - Chair of Social and Professional Psychology, Associate Professor of Psychological Sciences, Associate Professor of the Department of Social and Professional Psychology KhujandState Universitynamedafteracad.B.Gafurov; kv.35; (+992) 92-991-11-03; E-mail: [email protected]
МАХфИЛИ МАТЕМАТИКИИ СИНФ^ОИ ИБТИДОЙ ЯКЕ АЗ ВОСИТАИ АМАЛИСОЗИИ ЭЛЕМЕНЩОИ ТАЪЛИМИ ТАФРЩАИ РАВИЯНОК
Махмудшехова М., Рабиев С.,
Доиишгощ давлатии Хуцанд ба номи академик Бобоцон Fафуров
Цалилова М.Н.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айнй
Завку хаваси хар як фардро ба хисоб нагирифта аз таълим ва тарбия хеч гох натичаи дилхохро интизор шудан мумкин несг. Махз истифодаи таълими тафрика дар мактаб имконият медихад, ки таълим дар асоси ба инобат гирифтани махорат, кобилият, истеъдод ва завку хаваси хонандагон ба рох монда шавад. Таълими тафрика имконият фарохам месозад, ки хонандагон нисбатан хуцро озод эхсос намоянд, атрофи масъалахои мухокимашаванда фикру андешаи худро иброз доранд, ба зиндагии мустакилона омода шаванд ва минбаъд аз руи равияи интихобкарда тахсилро идома диханд.
То имруз дар адабиётхои илмй-методии муосир намудри зерини тафрикаро пешниход месозанд: а) берунй; б) дохилй; в) равиявй; г) сатхй; д) чустучуи ва ж) бефосила [3].
Тафрикаи равиявй дар адабиёти муосири методй хамчун яке аз намудхои таълими тафрикавии математика ба шумор меравад. Дар ин замина консепсияхои гуногуни таълими тафрикаи касбии математика мавчуд мебошад. Масалан, муаллифони консепсияи якуми таълими тафрикавии математика (Г.В. Дорофеев, Л.В. Кузнетсова, С.Б. Суворова, В.В. Фирсов) зери тафрикаи равиявй «тафрика аз руи мазмун, таълими гуруххои гуногуни хонандагон аз руйи барномахои аз диди амикии баён фарккунандаи мавод, хачми маълумстхо ва хатто масъалахои берун аз барномаро мефахманд» [5. С.15].
Тахминан чунин фахмишро оид ба тафрикаи равиявии таълими математика (Ю.М. Колягин, Г.Л. Луканкин, М.В. Ткачева, Н.Е. Федерова) пешниход менамоянд: «Фардикунии таълим дар зинахои болоии мактаби миёна имконият медихад, ки хонандагон маълумсггро бо самтхои гуногун, бо накшаю барномахои гуногун гиранд» [8. С.21].
Муаллифони муоинакунандаи консепсияи гуногуни тафрикаи равиявй дар мактабхои миёнаи асосй ба хулосаи ягона омаданд, ки амалисозии он тавассути: а) махфилхо; б) курсхои факултативй ва в) синфхои амикомузии математикй ба ичро расонида мешавад. Дар синфхои болой тафрикаи равиявй тавассути курсхои интихобй ё синфхои равиявй амалй мегарданд.
Корхои беруназдарсй аз математика яке аз кисматхои таркибии хамаи раванди таълимй буда, давоми мукаррарии хадафхои дарс мебошад. Хадафхои асосии корхои беруназдарсй аз инхо иборат мебошад: амиксозию васеъшавии дониши хонандагон ва рушди малакахои амалии онхо; инкишофи тафаккури мантикй; зиракии математикй; мукарраркунии хонандагани сохибистеъдод ва кобилиятнок; инкишофи дурнамои хонандагон; пайдокунонии хавас ба математика; чалби хонандагон ба машгулиятхои шавковар;