Научная статья на тему 'НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМОСВЯЗИ ЭТНОЛОГИИ С НАЦИОНАЛЬНЫМ САМОСОЗНАНИЕМ ЛИЧНОСТИ'

НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМОСВЯЗИ ЭТНОЛОГИИ С НАЦИОНАЛЬНЫМ САМОСОЗНАНИЕМ ЛИЧНОСТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
29
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
НАЦИОНАЛЬНОЕ САМОСОЗНАНИЕ / ЭТНОС / РАЗВИТИЕ ОБЩЕСТВА / СОЗНАНИЕ / ПРОБЛЕМА / ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ВОЗДЕЙСТВИЕ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Насриддинова Майсара Муйдиновна, Нажмиддинов Абдугафор Мирзоевич

Данная статья раскрывает особенности научного исследования феномена «национального самосознания». Его роль и значение в развитии общества определяется, прежде всего, социально-экономическими преобразованиями государства и качественными изменениями в сознании людей, в формировании нового типа мышления. По мнению автора, национальное самосознание исторически формируется в процессе образования нации, путем осознания представителями этноса своего происхождения и органической связи со своими культурными и национальными корнями, признания самобытного характера родной культуры, языка, национальных особенностей, менталитета и чувства общенациональной солидарности. В данной статье автор ссылается на аналогичные работы многих учёных и философов. Анализ научной литературы по проблемам национального самосознания и нации свидетельствует также о том, что многие исследователи не делают принципиального разграничения понятий «национальное» и «этническое самосознание» и в некоторых случаях эти понятия считаются тождественными, идентичными. Субъектом национального самосознания выступает конкретный народ или этнос (нация). Поэтому от того, что вкладывается в данное понятие, зависит трактовка понятия национального самосознания, его структура. Автор приходит к выводу, что возникает необходимость педагогического воздействия на национальное самосознание личности, его формировании различными средствами в семье, учебно-воспитательных и образовательных учреждений.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOME PECULIARITIES OF INTERRELATION OF ETHNOLOGY WITH THE NATIONAL SELF-CONSCIOUSNESS OF A PERSON

His article reveals the features of a scientific study of the phenomenon of "national self-consciousness." Its role, the significance in the development of the society is determined, first of all, by the socio-economic transformations of the state and qualitative changes in the minds of people, in the formation of a new type of thinking. According to the author, national self-consciousness is historically formed in the process of nation’s formation, by representatives of the ethnic group recognizing their origin and organic connection with their cultural and national roots, recognizing the original nature of their native culture, language, national characteristics, mentality and sense of national solidarity. In his work, the author refers to similar works by many scientists and philosophers. The analysis of the scientific literature on the problems of national identity and nation itself also indicates that many researchers do not make a fundamental distinction between the concepts of "national" and "ethnic consciousness" and in some cases these concepts are considered identical and duplicate. The subject of national identity is specific people or an ethnic group (nation). Therefore, the interpretation of the concept of national identity, its structure, depends on what is put in this concept. The author comes to the conclusion that there is a need for pedagogical impact on the national consciousness of the individual, its formation by various means in the family, educative and educational institutions.

Текст научной работы на тему «НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМОСВЯЗИ ЭТНОЛОГИИ С НАЦИОНАЛЬНЫМ САМОСОЗНАНИЕМ ЛИЧНОСТИ»

Sharipova Dilbar Yakhyaevna - Doctor of Pedagogy, Professor of the General Pedagogy Department of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini

Kholboboeva Khosiyat Bobomurodovna - postgraduate student of the Department of General Pedagogy of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini

БАРХЕ АЗ ХУСУСИЯЩОИ АЛО^АМАНДИИ ИЛМИ ЭТНОЛОГИЯ БО ХУДОГОХИИ МИЛЛЙ

Насриддинова М.М.

Донишкадаи щтисод ва савдои Донишгощ давлатии тщорати Тоцикистон

Нацмиддинов А.М.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи САйни

Омузиши илмии зухуроти «худогохии милли», накш ва ахамияти он дар рушди чомеа, пеш аз хама, бо тагироти ичтимоию иктисодии давлат ва тагироти сифагноки шуури мардум, бо ташаккули шакли нави тафаккур муайян карда мешавад.

Худогохии милли таърихан дар раванди ташаккули миллат, бо рохи аз чониби намояндагони гуруххои кавмй (этносхо) дарк кардани пайдоиши худ ва пайвасти табии онхо бо решахои фархангй ва миллиашон, шинохти табиати аслии фарханги модарй, забон, хусусиятхои миллй, хувият ва хисси хамбастагии миллй ташаккул ёфтааст.

Як катор олимон дар тахкикоти худ зарурати истифодаи дурусти мафхумхои "шуури миллй ва худогохии миллй" ва "шуури миллатхо"-ро кайд мекунанд. Тахлили маводхо оид ба ин мавзуъ ба мо имконият медихад, ки хангоме ки, сухан дар бораи холат ва сатхи чомеа - шуури хамин давраи муайян меравад, дар бораи шуури миллат сухбат кардан конунй бошад. Шуури миллй ва худогохии миллй дар тафаккур ва шуури мардум бештар хусусияти миллиро дорост.

Худогохии миллй дар фалсафа инчунин бо мафхуми "шяи миллй" робитаи зич дорад. Дар «Лугати фалсафии муосир» шяи миллй хамчун «чамъбасти мураттаби худогохии миллй дар мавчудияти муваккатии худ, ки аксар вакт дар шакли матнхои ичтимой-фалсафй ё ичтимоию сиёсй, асархои адабй пешниход шудааст» баррасй карда мешавад .

Этнология хамчун илм дар ташаккули мафхуми худогохии миллй сахми назарраси худро гузоштааст. Этнологхо, падидаи аз чониби мо омухташудаистодаро хамчун "худшиносии кавмй (этникй)" муайян кардаанд. Гайр аз он, дар асархои этнологии муосир истилоххои "худшиносии миллй" ва "этникй' мусовй истифода мешаванд. Самти этнологии мафхуми мазкур тахлили муфассали заминахо ва мархилахои асосии пайдоиш ва фаъолияти ин зухуротро дар зинахои гуногуни рушди чомеаи инсонй таъмин менамояд, робитаи дутарафаи худогохии этникиро (миллиро) бо намудхои асосии умумиятхои этникй, этногенез ва этноним меомузад.

Илми этнология дар рушди чузъхои худогохии миллй (этникй) низ накш бозидааст. Аммо, дар тафсирхои худогохии миллй, ки дар консепсияи этнологй тахия шудаанд, фаркияти бештар дар муайян кардани чузъхои сохтории падидаи мавриди омузиш карордошта зохир мешаванд. Барои мукоисаи тафсирхои худогохии этникй дар илми этнология, мо таърифи намояндагони намоёни илми этнология Ю.В. Бромлей ва В.И. Козловро пеш меорем (чадвали 1).

Тафсироти худогохии ээгники (милли) дар илми этнология

___Чддвали

Муаллиф Тафсирот

Ю.В. Бромлей /2/ Худогохии миллии этникй ин мачмуи тасаввуроти миллат дар бораи худ (инчунин дар бораи мансубияти худ ба ин миллат), манфиатхои даркшудаи худ, тавчехи арзишнокй ва муносибат ба дигар миллатхо мебошад Тарафи пуртаъсири худогохии миллиро хиссиёти миллй ташкил медихад Дар ин холат шарт нест, ки худогохии миллй хурофоту таасуби миллй, изхори аз хад зиёди хиссиёти миллй, савлатдустии миллиро дарбар гирад Он метавонад пурра ба самти миллй нигаронида шавад

ВИ. Козлов/ 4/ Худогохии миллии этникй ин хиссиёти мансуб будан ба кавми (этноси) муайян, нишонаи мухими умумияти кавмй (этникй), ки инъикоси алокахои мавчудбудаи этникй дар шуури одамон ва зохиран дар шакли худномдихй ва ё этноним намудоршуда мебошад Худогохии миллии этникй бо худмуайянкунии этникии одамон алокаманд мебошад ва аз тафаккури миллии этникй, ки бо тарафхои зиёди хаёти маънавй ва моддии этнос (миллат) вобаста мебошад, фарк мевунад

тaфcиpxoи дap боло oвapдaшyдa нишон мeдиxaд, ки В.И.Козлов мохияти xy^mocm миллиpo бо омили xyдшинGCии этникй мaхдyд мeкyнaд, ин мoxиятpo y ниcбaт бa дигap мyxaккщoн бa тapзи вaceътap дapк мeкyнaд.

Taxera aдaбиëги илмй оид бa мушкилоти xyдoгGxии милливу миллaт низ нишон мeдиxaд, ки биcëp му^к^^он бaйни мaфxyмxoи "миллй" Ba '^доге^ии ^мй (этникй)" фapкияти ^aibM нaмeгyзopaнд. ,3ap бaъзe xoлaгxo, ин мaфxyмxo я^сля, wymoôex xиcoбидa мeшaвaнд.

Бa ax^an мо, мyнGCибaти яктapaфa бa иcтилoxoт Ba мoxияти пypмaзмyни xyдшинGCии миллй дap caтxи нaзapиявй Ba тaчpибaвй бо мaвкeъxoи мyxтaлиф дap мyaйян кapдaни мaфxyмxoи "миллaт", "arnoc" мyaйян кapдa мeшaвaд.

Сyбъeкти xyдoгGxиии миллй xare^ мymaxxac (миллaт) мeбoшaд. Аз ин py, тaфcиpи мaфxyми xyдoгGxии миллй, CGxтopи он as он чизe, ки бa ин мaфxyм гyзomтa myдaacт, вGбacтaгии зич дopaд. Дap нampияxo оиди мyнGCибaгxoи миллй Ba ми^тат чунин мaвкeи муоллифони зepинpo (M.B. Кpюкoв, А.И. Кузшцов, В.А. Тишков) пaйдo кapдaн мумкин acт, ки бa paдшaвии тaкcимoти xarexo 6a миллaгxo Ba xare^flixo acoc ëфтaacт. Тибки гуфтш В.А. Тишков, бояд aз мaфxyми «ми^тат» дacт кamид, зepo бa он тaъpиф дoдaн aмpи мaxoл мe6oшaд. [8].

Аммо axcap мyaллифoнe, ки мушкилоти миллиpo, чaнбaxoи мyxтaлифи onpo тaxкик мeкyнaнд (А.Г. Агасв, Г.А. Бок^вя, Ю.В. Бpoмлeй, Б.Д. nap^nra Ba дигapoн) твчудияти миллaт Ba xyдoгGxии миллиpo xaмчyн мyxимтapин xycyc^ra он эъ-т^оф мeкyнaнд. ,3ap aдaбиëги oммaвй бaxcxoи дypyдapGЗ дap 6op^ тaвcифи пypмaзмyни мaфxyмxoи ммиллaтм Ba '^raoc" мeгyзapaнд.

Бa тaxлили a^irn^ мaфxyмxoи дoдaшyдa дaъвo нaкapдa, мо твщо бо бappacии якчaнд мyнocибaти acGCй бa фaxмиши xaмин мaфxyмxo xyдaмoнpo мaxдyд мeкyнeм. XaNim !aBp, aз p^ тaъpифи А.Г. Агасв, мaфxyми ммиллaтм тaнxo мaънoи "м^думи aз чиxaти cиëcй Ba дaвлaтй мyтaшaккил"-po дopaд [1, c.27]. Macban^ дoxил нaмyдaни aлoмaти "умумияти дaвлaтй" бa мaфxyми "миллaт" якe aз мacъaлaxoи acocии ин мушкилот бокй мeмoнaд.

мaxcycpo aкидaи фaйлacyфи мaшxyp B.M. Meжyeв бa xyд мeкamaд, тибки он миллaт "ин мyoшиpaти фapдии oдaмoн дap acoOT бaъзe apзишxo Ba мeъëpxoи бa ощо умумиет, ки aкнyн ш aз p^ acли умумй, xeшoвaндии xyнй Ba ë зисту зиндaгGнии якчояи ощо дoдa мeшaвaнд, бялки aз p^ фapxaнг, низоми бaъзe шaклxoи бepyнбapoвapдa шyдaи тamкилaxo. Mmran, бapъaкcи этнGC, он низал, ки дap дoxили нeвy бялки бapoи мaн вучуд дopaд, ки бо дятели тaвaллyд шyдaни мaн бa мaн дoдa нaшyдaacт, бapъaкc, бО кymишxoи xyдaм Ba ингтОби maxcm мш " [5, c.16] .

Maнcyбияти этникй тибки гуфтш B.M. Meжyeв xoлo мaнcyбият бя миллaти мymaxxacpo тaвcиф нaмeкyнaд (шумо мeгaвoнeд яз тaвaллyд поляк бoшeд Ba xy^o бя миллaти pyc мaнcyб дoнeд). Вaктe ки дap 6op^ миллaт xapф мeзaнaнд, мaнcyбияти дaвлaтй, фapxaнгии шaxcи anox^apo дap нaзap дopaнд, ra яникии aнгpoпoлoгй Ba этникии ypo.

,3ap илми этнологии мyocиp нукгаи нaзapи ягогаи фaxмиши мaфxyми "этнoc", мoxият, тaбиaт Ba coxтopи он вучуд нaдopaд. Тявшфи этнGce, ки яз тapaфи Ю.В. Бpoмлeй додя шудяяст, яз xarn пaxншyдa Ba мяъмул бя шyмop мepaвaд: "^noc - ин мячмуи ycгyвopи oдaмoнe мe6oшaд, ки тaъpиxaн дap кaлaмpaви мyaйян тaъcиc ëфгaaнд, ощо xycycиягxoи ние6aтaн yстyвopи зябон, фapxaнг Ba пcиxикиpo дopaнд, инчунин ягога бyдaни xyдpo Ba фapкияти xyдpo aз дигap тamкилaxoи шaбex (xyдшинGCй) дapк мeкyнaнд, ки бо xyднoмдиxй xyд кaйд шyдaacт "[2]. ^äraoc бя мяънои мяклуд номи нaви xyд ««3™™^» -po aз пaжyxишгapгиpифт. Инчунин бояд кaйд rap^ ки нaзapияи этнGCи Ю.В. Бpoмлeй бapoи ин тaxкиKGт axaмияти мeгoдoлoгиpo мeбGзaд, зepo дap он xy^mocm этникй xaмчyн як чузъи чyдoнoпaзиpи этнGC бappacй кapдa мeшaвaд. Дap мyндapичaи кoнеeптyaлии нaзapияи этнGC, ки бapoи тaxкщGти мо мyxим ad, мyкappapGти бapoи тaxкщGти мо му^им дap бopaи нaкmи зиëиëн Ba функшяи этникии фapxaнг, зябон дap тamaккyли xyдoгGxии миллй Ba ranpa oвapдa шyдaaнд.

Гypyxxoи инеGнй бя мoнaнди "этнGc", "миллят" чй гущ гypyxxoянд? Этно^о (aз зябони юнонй ethnos - кaбилa, одямон) чoмeaи yстyвopи oдaмoн мeбoшaд, ки тaъpиxaн дap кaлaмpaви мyaйян тamaккyл ëфтaaнд Ba бо як зябон, зисту зиндaгй, фapxaнг, xycycиягxoи aклй Ba тaфaккypи мyштapaк тaвcиф мeшaвaнд, ки дap як ном Ba мaфxyми пaйдoиши умумй инъикGC шyдaaнд.

Шaклxoи acocии тaъpиxии гypyxи этникй инxoaнд:

- кaбилa - як нaмyди чaмGaи этникй (^мй) Ba тaшкилoти ичтимоии oдaмoни чямБияти то шнфй;

- xaлкият - чомсяи иктжодй, зябонй, xyдyдй Ba фapxaнгии м^дум, ки пaйдoиши он бо тaшaккyли дaвлaтдopй aлoкaмaнд ad;

Рaвишxoи дигape низ бapoи фaxмидaни мoxияти arnoc мaвчyдaнд. Macana^ Л.Н. Гyмилeв этнофо, пeш aз xa^ia, xaмчyн пaдидaи твбий xиеo6 мeкapд. ,3ap фaxмиши y, этнGC ин ë он кoллeктиви oдaмoн (cистeмaи динaмикй) мe6oшaд, ки бо тшоми дигap кoллeктивxoи бя ин мoнaнд ("мо" - "мо" нecтeм), ки еGxтopи мaxcycи дoxилии xyд Ba коляби acnm paфтoppo дopaд "[3, cax. 39] мe6oшaд.

Гyзaштa aз ин, Л.Н. Гумитев бoвapй дошт, ки колябии этникии paфтop мepGCй гиpифтa нaмeшaвaд, aммo aз чониби к^дак дap paвaнди ичтимоиети фapxaнгй oмyxтa мeшaвaд Ba дap тули xaëги инган xeлe rçarâ Ba aмaлaн бeгaFЙиp мeмoнaд.

Maвчyдияти мaвкeъxoи дap боло зикpгapдидapo дap aдaбиëги илмй Ba фaxмиши гуногуни мaфxyмxoи «миллaт» Ba «otogc» бя нaзap гиpифтa, биëeд бя дигap нyк;гaxoи нaзape, ки бя aндeшaxoи мо мyвGфикaнд, тaвaккyф кyнeм. Mo бо фикpe, ки миллaт, arnoc xaмчyн opгaнизми зиндaи биологиву гамБията вучуд дopaд, pGЗй xacтeм. Чунин мyappифй бя мо имконият мeдиxaд, ки 4 мapxилaи мaвчyдияти onpo чудо кyнeм: мapxилaи 1 - пaйдoиш Ba тamaккyл; мapxилaи 2 - pacидaн бя кaмoлGти мyaйян; мapxилaи 3 -

"n^maB^' Ba дap бaъзe xoлaтxo мapxилaи 4 - нoпaдидшaвй [6].

Дap poбитa бо методология, бapoи тaxлили илмии paвaндxoи миллй мyaйян кapдaни миллaт xaмчyн як opгaнизми зиндя, ки мячмуи xycycиятxoи ичтимой Ba этникй, яънe як чомсяи ичтимоию этникиpo ифодя мeкyнaд, xeлe мyx,им ad. ХЯнгоми мyaйян кapдaни миллaт xaNHyn як тamкилaи ичтимоию этникй, мaфxyмxoи "ичтимой Ba этникй" бя вoбacтaгии интepaктивии диaлeктикй aлoкaмaндaнд. Maфxyми этникй дap миллaт мaзмyни ичтимой дopaд Ba мaфxyми ичтимой дap шaкли этникй вучудд дopaд. Ин имкон мсдш^ ки миллaт xaмчyн як чомсяи ичтимоию этникй Ba этнoчaмъиятй тaвcиф ëбaд. [7].

Бо нaзapдoшти ин нукгаи нaзap дap мaфxyмxoи «миллaт» Ba «этнGC» бapoи тaxкиKGти мо aввaлиндapaчa мо бoвapй дopeм, ки xyдшинGCии миллй ниcбaт бя xyдшинGCии этникй aз чиxaти мyндapичa вaceътap Ba мypaккaбтap ad.

MyшкилGти xyдoгGxии миллй xaмчyн aлoмaти мyaйянкyнaндaи миллaт инчунин xycни тaвaччyxи олимони xopичиpo низ бя xyд кamидaacт. ^м^шино^ aмpикoй Р. Эмфган дap мyaйян кapдaни мaфxyми «миллaт» бя он aкидa тявячч^ мeнaмoяд, ки "ин гур^и oдaмoнecт, ки xyдpo миллaт мexиеo6aнд» [10, c.102].. Дap "Ko^y^ фaлеaфй"-и ибopaт aз xaфтчилд дap микл^ "MИллaтпapacтй" Сгейнли Бeнн мeнaвиcaд, ки чизи aco^e, ки дap тaвcифи миллaт xad, ин xycycияти он poxe мсбошяд, ки тaвaccyти он ощо бя xyдoгGxии миллй oмaдaaнд" [9, c.442 - 444]. Аммо дap aйни зaмoн муяллиф бя омищои oбъeктивии гaшaккyли нaмyди миллaт тaмapкyз нaмeкyнaд, бялки мeкymaд еGxтopи xyдoгGxии миллиpo oшкop нaмoяд. Чунин paвишpo бя омузиши xyвияти миллй aз чониби чoмeaшинGCи aнглиc Энтони Смит иcтифoдa мeкyнaд.

Бояд кaйд кapд, ки дap aдaбиëги xopичй тшоюли истифодш мaфxyмxoи «xyдoшxии миллй» Ba «миллaтпapacш» xaмчyн штаним^ бя нaзap мepacaд. Дap «rïyra™ илмкои ичтимой», чoмeaшинocoни фapoнеaвй Apлeт Ba Рoчep Mишeл нaвиштaaнд, ки "миллaтпapaетй тaъpиxaн xaмчyн фaxмиши мaнcyбият бя во^ияти миллй pyma кapдaacт" [11, c. 132].

Л.М. ДpG6ижeвa Ba дигap мyxaккикoни xyдoгoxии миллй кaйд мeкyнaнд, ки бapxилoфи пeшгyиxoи нaзapиявй дap бopaи aз бaйн paфтaни ^мият, бо мypypи чaxoнишaвии чомся, тaмoюли пypзypшaвии xyдoгGxии миллй бя нaзap мepacaд. Ин пaдидa пapaдoкcи этникии зaмoни мо номидя мeшaвaд. Moxияти он дap он ad, ки бо мypypи чaxoнишaвии истexеGЛGт, фapxaнги миллaтxo, cтaндapтиcoзии xaëги xaлкxo Ba бя ин вacилa зaиф шyдaни мymaxxacGти этникй, xyдшинocии миллй aз бaйн нaмepaвaд, бялки бapъaкc, тaквият мeгиpaд. Moxияти xyдoгGxии миллй дap «мydaкилият Ba иpoдa»-и шaxpвaнд Ba миллaт иньикте мeгapдaд.

Apзиши xyдoгGxии миллй вopиди мyтaкG6илaи фapдият бя умумият мeбoшaд. Baйpoн кapдaни ин конущои фaлcaфa бoиcи тapкиши xyдoгGxии миллй xoxaд шуд. Ифoдaи олии мyстaкилияти pyщди миллaт xyдмyaйянкyнии он мe6oшaд. Худмуяйянкунй acocи xyдшинGCии миллиpo мyaйян мскуняд. Им^у мо дap як дaвлaти дeмoкpaтй Ba мyстaкилy дунявй зиндaгй мскунсм. Дaвpaи coxибистиклoлии Чум^ии Точикистон мopo вoдop мскуняд, ки дapcxoи дaвpaи гyзaштapo имpyзa дигap тaкpop нaкyнeм. Ba вaзифaи мaxcyеaн мyxим дap тamaккyли xyдoгGxии миллии maxc^x дap нaзди илми пeдaгGгикa rçapop дopaд. Âap нтоят, xano xoкимoни вддим эълом дoщгaнд: "... тшоми xикмaти cиëеaти дaвлaтй Ba дypaндeшии xoкимoн aз тapбияи нacлxo вoбacтa ad".

Хямин тaвp, мaвчyдияти xyдoгoxии миллй, пypкyввaтшaвии он во^ияти имpyзa ad. Кaмбaxoдиxии нaзapиявй Ba aмaлии ин иетилoxи pyшди миллй мeгaвoнaд чoмeapo бя як xoлaти бу^онй дap apеaи бaйнaлмилaлй oвapдa pacGнaд. Аз ин py, нукгаи нaзapepo, ки тибки он озод шудш aз xyдшинGCии миллй якс aз шapтxoи xaлли пpG6лeмaxoи бaйни миллaтxo мe6oшaд, дypyет гуфтш дyщвop ad,

XyдoгGxии милли бeдopщyдa мeтaвoнaд дap шapoити гуногун бя тaвpи гуногун aмaл куняд. Он мeгaвoнaд oдaмoнpo бя кyллaxoи бaлaнди еGxaxoи pyxo™, œëœ, ичгимoй-ик;гиеGдй paеGнaд ë мyддaти тулонй дap xoлaти xaячoнбaxm бимоняд. Худшиноши миллй мeгaвoнaд дap тaфaккyp Ba paфтopи oдaмoн зyxypGти минфии xyдpo низ бя вучуд opaд: yнcypxoи миллaтгapoй, шовинизм Ba r^pa, ки оиди онщо мо кяблш зикp кapдa 6УДСМ.

Аз ин гyфтaxo бapмeGяд, ки зapypaти тaъcиpи пeдaгGгй бя xyдoгGxии миллии maxc^x, тamaккyли он бо ycyлxoи гуногун дap оиля, мyaеcиcaxoи тaьлимивy тapбиявй Ba мaъpифaтй вучуд дopaд. Ba ояндш нacлxoи зиëди инеGнй aз ичpoи ин вaзифa xeлe Ba x^e вG6ada ad.

АДАБИЁТ

1. AraeB AT. Сoциaлиcгичecкий ишepшциoнaлизм, шциoнaльнoe еaмocoзнaниe и пaтpиoтизм II Teopeтичecкиe вопом coциaлиcгичecкoгG инIepнaциoнaлизмa: СбGpник - Вып.1 - M.: Знaниe, 1968. - С.115-123.

2. Бpoмлeй Ю.В. Oчepки тeGpии 3moca - M.: Hayra, 1983. - 412 c. 32

3. Гумилев Л.Н. Этносфера: История людей и история природы. - М.: Экспресс, 1993. - 164 с.

4. Козлов ВИ Проблема этнического сознания и ее место в теории этноса // Советская этнография. - 1974. - №2 - С.32 -38.

5. Межуев ВИ. Национальное государство: Теория, история, политическая практика. Дискуссии в клубе «Свободное слово» // Политические исследования. - 1993. - .№5-6. - С.16- 19.

6. Мухамметбердиев О.Б. Национальное самосознание (социопсихологический анализ) - М., 1992. -201с.

7. Насриддинова М.М. Хрестоматия «Материалы педагогической прессы по курсу «Этнопедагогика». - Худжанд: Изд-во ХГУ им. акад. Б. Гафурова, 2016. - 56 с. (НА ТАДЖ. ЯЗЫКЕ).

8. Тишков В.А Очерки теории и политики этничности в России. -М., 1997.-263 с.

9. Bern Stanly. - Nationalism // The Encyclopedia ofPhilosophy. - N.V.-L., 1967. -Т.1 - P.441-454.

10. Emerson R. From Empire to Nation. - Cambridge. - Messacsetta, Harvard University. Press, 1960. - 137 p.

11. Mucchelli Arlett et Roger. Lexicue des Sciences Sociales. - Paris, 1969. - 254 p. 194

НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ ВЗАИМОСВЯЗИ ЭТНОЛОГИИ С НАЦИОНАЛЬНЫЕМ САМОСОЗНАНИЕМ ЛИЧНОСТИ

Данная статья раскрывает особенности научного исследования феномена «национального самосознания». Его роль и значение в развитии общества определяется, прежде всего, социально-экономическими преобразованиями государства и качественными изменениями в сознании людей, в формировании нового типа мышления. По мнению автора, национальное самосознание исторически формируется в процессе образования нации, путем осознания представителями этноса своего происхождения и органической связи со своими культурными и национальными корнями, признания самобытного характера родной культуры, языка, национальных особенностей, менталитета и чувства общенациональной солидарности.

В данной статье автор ссылается на аналогичные работы многих учёных и философов. Анализ научной литературы по проблемам национального самосознания и нации свидетельствует также о том, что многие исследователи не делают принципиального разграничения понятий «национальное» и «этническое самосознание» и в некоторых случаях эти понятия считаются тождественными, идентичными. Субъектом национального самосознания выступает конкретный народ или этнос (нация). Поэтому от того, что вкладывается в данное понятие, зависит трактовка понятия национального самосознания, его структура.

Автор приходит к выводу, что возникает необходимость педагогического воздействия на национальное самосознание личности, его формировании различными средствами в семье, учебно-воспитательных и образовательных учреждений.

Ключевые слова: национальное самосознание, этнос, развитие общества, сознание, проблема, педагогическое воздействие.

SOME PECULIARITIES OF INTERRELATION OF ETHNOLOGY WITH THE NATIONAL SELF-CONSCIOUSNESS OF A PERSON

This article reveals the features of a scientific study of the phenomenon of "national self-consciousness." Its role, the significance in the development of the society is determined, first ofall, by the socio-economic transformations of the state and qualitative changes in the minds ofpeople, in the formation ofa new type of thinking. According to the author, national self-consciousness is historically formed in the process of nation's formation, by representatives of the ethnic group recognizing their origin and organic connection with their cultural and national roots, recognizing the original nature of their native culture, language, national characteristics, mentality and sense of national solidarity.

In his work, the author refers to similar works by many scientists andphilosophers. The analysis of the scientific literature on the problems of national identity and nation itself also indicates that many researchers do not make a fundamental distinction between the concepts of "national" and "ethnic consciousness" and in some cases these concepts are considered identical and duplicate. The subject of national identity is specific people or an ethnic group (nation). Therefore, the interpretation of the concept of national identity, its structure, depends on what is put in this concept.

The author comes to the conclusion that there is a need for pedagogical impact on the national consciousness of the individual, its formation by various means in the family, educative and educational institutions.

Key words: national self-consciousness, ethnos, society development, awareness, problem, pedagogical impact.

Сведения об авторах:

Насриддинова Майсара Муйдиновна - кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры иностранных языков Институт экономики и торговли Таджикского государственного коммерческого университета, Электронная почта: maisaranasriddinova@gmail.com Тел: (+992) 928351611

Нажмиддинов Абдугафор Мирзоевич - кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры информационно-коммуникационные технологии Таджикского

государственного педагогического университета имени С. Айни, Тел.: (+992) 937380909, Электронная почта: gaffor. 78@mail.ru

About the author:

Насриддинова Майсара Муйдиновна - кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры иностранных языков Института экономики и торговли Таджикского государственного коммерческого университета, E-mail: maisaranasriddinova@gmail.com Теле: (+992) 928351611

Najmiddinov Abdugafor Mirzoevich - senior lecturer of the Department of information and communication technologies, Tajik Steat Pedagogical University named S.Ayni, E-mail: gaffor. 78@mail.ru Phone: (+992) 928351611

ОЦЕНИВАНИЕ В РАМКАХ УЧЕБНОГО ПРОЦЕССА КАК ВАЖНЕЙШАЯ ПРОБЛЕМА ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ

Шарипова Д.Я., Холбобоева Х.Б.

Таджикский государственный педагогический университет им. С. Айни

Проблема повышения качества образования и его адаптации к условиям жизненных реалий, т.е. экономических, социальных, культурных, демографических и др., сегодня стоит перед всеми участниками образовательного процесса. Необходимо отметить, что на ближайшую перспективу в Государственном образовательном стандарте сформулированы новые цели и содержание образования, но тем не менее продолжается поиск новых форм обучения.

Сложная работа предстоит в рамках компетентного подхода по пересмотру методологии оценивания и общих принципов разработке. Перед коллективами педагогический учреждений стоит острая задача овладения компетентным подходом в организации образовательного процесса, где знания, умения и навыки должны выполнять функцию не столько самостоятельных целей в процессе развития личности, сколько средств, обладающей интерактивной природой.

исключительно трудно осуществить последовательное сопоставление целей образования с достигаемыми результатами обучения, т.к. разработка методологии до сих остаётся проблемой.

На языке общих категорий цели образования выражены:

- «подготовить квалифицированного специалиста»;

- «сформировать научное мировоззрение»;

- «вооружить научной методологией» и т.п.

На языке конкретных знаний, умений, и навыков формулируются результаты обучения, т.е. на языке действий. Необходимо стараться для выработки эффективных и достаточно строгих критериев оценивания излагать цели и результаты обучения на одном и том же языке, в одних и тех же понятиях, и терминах, но не всегда представляется это возможным.

Сложность оценивания, кроме того, усугубляется свойственными мировой педагогической практике, тремя глобальными тенденциями.

Во-первых, происходит переход от так называемой «классической культуры» к «мозаичной культуре» в индивидуальном плане, описанный французским социологом А.Молем. Классическая система образования, сложившаяся в XVII - XVIII веках давала относительно стройную иерархическую систему знаний о мире, отличающуюся системным характером.

Учащийся усваивал их по принципу «ступеней», отталкиваясь от ядра фундаментальных понятий, он овладевал другими понятиями, спускаясь к ним с помощью системы логических связей.

В настоящее время нашего века, характер приобретения знаний существенно изменился. Современный человек значительную часть, если не большую часть знаний получает не столько в системе рационального образования, сколько через средства массовой коммуникации. Поэтому А.Моль называет такую культуру «мозаичной».

Во-вторых, отчётливо проявляется тенденция технократизма в сфере образования. В значительной мере это связано с резко возросшей технической мощью и энергетическим оснащением человечества. Произошло перемещение центра тяжести в сторону функциональных характеристик личности, в сторону профессионализма, дефицит которого уже невозможно компенсировать простым усердием, что привело к нарушению в образовании гармонии между специальными знаниями и духовной культурой.

В-третьих, качественно изменяется само положение педагога в системе образования, что вызывается, прежде всего, интенсивной компьютеризацией

всех сторон общественной жизни, в том числе учебного процесса.

Информационный взрыв привёл к ситуации, когда ни вузовский профессор, ни тем более учитель школы или преподаватель колледжа, уже не являются «передним краем» знания. Сообщество педагогов уже не может быть основным носителем всех новейших знаний. Мощные компьютерные системы, интегрированные в глобальные сети, открывают принципиально иные перспективы для творчества.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.