Научная статья на тему 'МЕХАНИЗМЫ УПРАВЛЕНИЯ СТРАТЕГИИ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ'

МЕХАНИЗМЫ УПРАВЛЕНИЯ СТРАТЕГИИ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
29
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МЕХАНИЗМ УПРАВЛЕНИЯ / УЧРЕЖДЕНИЯ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ / РЫНОЧНАЯ ЭКОНОМИКА / НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКИЕ КАДРЫ / РЫНОК ТРУДА / ОТДАЧА ДЕНЕЖНЫХ СРЕДСТВ / ДОСТУП К РЫНКУ ТРУДА / БАЛАНС СПРОСА И ПРЕДЛОЖЕНИЯ / ОБУЧЕНИЕ И ПЕРЕОБУЧЕНИЕ КАДРОВ / КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТЬ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ / СИСТЕМА УПРАВЛЕНИЯ СТРАТЕГИИ УНИВЕРСИТЕТА / СИСТЕМА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ / МОДЕРНИЗАЦИЯ ОТЕЧЕСТВЕННОГО ОБУЧЕНИЯ

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Расулов Гафур, Ниёзов И., Амаков И.Б.

В статье рассмотрены вопросы совершенствования механизмов управления учреждений высшего профессинального обравзования Республики Таджикистан. Авторы отметили, что в нынешних условиях продолжения рыночных преобразований, управление образованием и наукой должно подняться на более высокомий уровень. В настоящее время в республике наблюдаются факты несоответствия уровня подготовки специалистов к современным требованиям рынка труда. Такие недостатки имеются и в кадровом обеспечений производственных предприятий. Поэтому эффективность и отдача израсходованных денежных средств в сфере подготовки, обучения и переобучения кадров продолжают оставаться низкимнияи, хотя имееются некорорые достижения по диверсификации источников финансирования отрасли. С учетом сложивщейся ситуации, в условиях напряженности конкуренции, вопросы образования, подготовки, обучения и совершенствования квалификации научно-технических кадров, отвечающимся международным стандартам входят в число приоритетных задач национальной экономики.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MECHANISMS FOR MANAGING THE STRATEGY OF HIGHER EDU CATIONAL INSTITUTIONS

The article considers the issues of improving the management mechanisms of institutions of higher professional education of the Republic of Tajikistan. The authors noted that under the current conditions of continuing market reforms, the management of education and science should rise to a high level. At present, in the republic there are facts of inconsistency with the level of training of specialists for the modern requirements of the labor market. Such shortcomings exist in the staffing of production enterprises. Therefore, the efficiency and return on spent money in the field of training, education and retraining of personnel continue to be low. Given the current situation in the face of competition, issues of achieving education, training, training and improving the qualifications of scientific and technical personnel that meet international standards are among the priority sectors of Tajik society.

Текст научной работы на тему «МЕХАНИЗМЫ УПРАВЛЕНИЯ СТРАТЕГИИ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ»

About the author:

Rakhimov Saidali Kholovich - Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Accounting, Analysis and Audit of the Institute of Entrepreneurship and Service, Address: 48/5 Borbad Ave., 734055, Dushanbe, Tel: 935-04-17-40, E-mail: saidali -tfi@mail.ru

МЕХАНИЗМХОИ ИДОРАКУНИИ СТРАТЕГИИ МУАССИСАХОИ ТАХСИЛОТИ ОЛИИ КАСБЙ

Расулов F.

Маркази тащицоти технологиях^ инноватсионии АИ ЦТ

Ниёзов И.Ш., Амаков И.Б.

Донишгохи давлатии омузгорииТоцикыстон ба номи Садриддин Айни

Хукумати Чумхурии Точикистон бар рушди сохаи маориф диккату эътибори калон медихад. Дар ин иртибот дар Крнуни Чумхурии Точикисгон «Дар бораи маориф» чунин зикр гардидасг. «1. Сиёсати давлатй дар сохаи маориф яке аз самтхои афзалиятноки сиёсати ичтимоии Чум^урии Точикистон махсуб меёбад» [1]. Ин бесабаб нест, чун ки сатхи афзояндаи ракобат, талаботи нав ба сифати хизматрасонии таълимй, ки барои конеъгардонии ниёзхои тагйирёбандаи корхонаю ташкилотхо равона гардидааст, руз то руз баландтар мегардад. Хамзамон, раванди саноатигардонй ва чахонишавии иктисодиёти Точикистон низ хамин гуна талаботи катъиро нисбат ба мутахассисони сохибкасб пешниход менамояд.

Холати бамиёномада масъулияти муассисахои тахсилоти олии касбиро барои ташкил ва гузаронидани аттестатсияи байналмилалии мутахассисони сохахои гуногун ва арзёбии мувофикати онхо ба талаботи бозори мехнати миллй, минтакавй ва чахонй зиёд намуд. Барои дар амал татбик намудани хадафи чоруми стратегии кишвар - саноатигардонии босуръати мамлакату ба талаботи бозори мехнати чахонй муносиб гардонидани малакаю махорати кормандони муассисахои тахсилоти олии касбй, зарур аст, ки шахсони масъул ба таври вокей ба механизмхои замонавии идоракунии стратегй руй оваранд.

Идоракунии стратегй аз муассисахои таълимй талаб менамояд, ки тайёрии касбии мутахассисонро бо бахисобгирии инкишофи куввахои истехсолкунандаи сатхи баланд ва истифодаи роботхо, манипуляторхо, технологияхои ракамй ва барномахои муосир ба рох монанд. Махз бо хамин рох самаранокии корхоро таъмин намудан мумкин аст.

Тайёр намудани мутахассисони ташаббускор ва сохибкасб дар Чумхурии Точикистон бояд бо назардошти ташкили сохахои нави саноат, ба монанди саноати мошинсозй, химиявй, металлургияи ранга ва саноати технологияхои иттилоотию коммуникатсионй ба рох монда шавад.

Оянда бини кадани микдори ахолии маимлакате, ки ба таълим ниёз дорад.

Саноатигардонии босуръати мамлакат хамчун вазифаи афзалиятнок дар партави Стратегияи миллии рушди Чумхурии Точикистон барои давраи то соли 2030 пешбинй шудааст, ки он се давраи баамалибарориро дар бар мегирад (солхои 2016-2020, 2021-2025, 2026-2030). Хар яке аз ин даврахо хусусиятхои ба худ хос дошта, дар лахои гуногуни рушд мархчорабинихои зиёдеро фаро мегиранд.

Махсусан вазифахои микёсан бузург ба Вазорати маориф ва илми Чумхурии Точикистон гузошта шудааст. Тибки супориши Хукумат фаъолияти макоми мазкур бояд ба талаботи зикршуда мувофик гардонида шуда, нисбати тарбияи сармояи инсонй ва тарбияи касбии кадрхо таваччухи бештар зохир намояд, накшахои стратегии тайёр кардани мутахассисонро дар мувофика бо даврахои саноатигардонии иктисодиёти чумхурй омода карда, хар як муассисаи тахсилотиро бо накшахои зарурй таъмин намояд.

Бо назардошти хадафхои мазкур дар сатхи зарурй тайёр кардани кадрхо бозомузй ва такмили ихтисоси мутахассисони мавчуда зарур аст. Барои омузиши эхтиёчоти сохахои иктисодиёти миллй ба мутахассисон чихати пешбурди таълим тахлили саривактии динамикаи талабот ба хизматрасонихои таълимй кабули карорхои илман асоснок оид ба дурнамои рушди донишгоххо шароити мусоид фарохам овардан лозим меояд. Илова ба ин, дар донишгоххо барои дарёфти маблагхои зарурй ба чалби захирахои молиявии иловагй ва, пеш аз хама, захирахои гайрибучетй эътибори хоса диханд. Икдоми мазкур фишори барзиёдро ба бучети мамлакат кохиш дода, барои бехтар намудани заминахои моддию молиявии муасссисахои таълимй мусоидат менамояд.

Ба хама аён аст, ки дар шароити муосири бозори хизматрасонихои таълимй дар кишвар фаъолияти муассисахои тахсилоти олии касбй такмил дода мешавад, доираи фаъолияти онхо боз хам хубтару бехтар мегардад, ки ин истифодаи равишхои чадид, тахияи механизмхои нави босамари ташкили иктисодии идоракунии раванди таълимро такозо мекунад. Яке аз камбудихое, ки холо ба донишгоххо барои бо мувафаккият мутобик шудан ба шароити тагйирёбандаи мухити амали идоракунии стратегй таъсири манфй мерасонад, ин камахамиятии баъзе шахсони масъул нисбати пешбурди корхо мебошад.

Acoœ тaшкили cиëcaти дaвлaтиpo дap 6op^ Iax^c)™ кacбй вa бaъд a3 тaxcилoтй «^apro^m pyщди тиглими» тишкил медих,8д. Дap oн киемте, ки бa Ia^^ora кacбй вa бaъд a3 Ia^^ora кacбй бaxщидa шyдaacт, ин тaлaбoг би тaвpи втеех^ paвшaн ви эътимoдбaxщ зикp гapдидaacг. Хуччити ëдoвapигapдидa 3apypaiH ^8лли aфзaлиятнoки мyщкилoти cox^ мaopифpo мaxcycaн киЙД мекунид ви бapoи тишиккули икг'идopи a3 4HX,aiH зехри бaлaнди мaмлaкaт xaмaчoнибa мycoидaт мeнaмoяд.

Айни зaмoн caмг^oи мoдepнизaтcияи (нaвcoзии) Iaxc^o™ витинй муийян кapдa шyдaaнл, aммo мyвaффaкияти и^и rçapopxo мycтaкимaн a3 oiviHnxoM идopaкyнй, иктиаэдй ви ичтимoй вoбacтaacт. Яке a3 c:aмтxoи му^им ин тиг^ши кoнceпcияи тax,cилoти якyмpй ^мчун пpинcипи acocии n^xora cox^ мaopиф дap мaмлaкaт би x,иcoб мфивид, ки дap зaминaи тaтбик:д oн тaшкил ви гycтapиши мyнocибaгxoи низдики мyтaкoбилaн cyдмaнд дap бийни мyaccиcaи тиълимй ш шиpкaти фapмoишгap mi^M дилxox xoxaA дoд.

Ин cam* мycгaкимaн би caмги дигap - тaкмили coxrop, мyндapичaи тиълим ш тихияи CIpaтeгияи pyTimM мyaccиca^oи тиълимй, тaшкил нaмyдaни бaнaкшaгиpй, мapкeтинг ви xизмaтpacoни^oи CIpaтeгии pyщд aлoкaмaнд ме^ши^ ки бoяд тaxкикoш пешгуии бoзopи xизмaтapcoниx,oи тиълимй ви мapкeтингиpo aw^orn дих,8д. Идopaкyнии CIpaтeгии як мyaccиcaи тиълимй xaмчyн вocитaи мух,име би дoнишгox бapoи мутобик; шyдaн 6a шapoити нaви мух,ити кopй мycoидaт мeнaмoяд, то ки иcгифoдaи nypcarnappo тapxpeзй куниц. [2. С.-24]

,3ap Стpaтeгияи миллии pyщди Чyмxypии Тoчикиcгoн бapoи дaвpaи то coли 2030 кaйд гapдидacт, ки capмoяи инганй oмили мухими pyщди иcгexcoлoг ви икг'иcoдиëт би x^o» мepaвaд. Он дap му^иа 6o зaxиpaxoи гвбиии вoкeй ш capмoяи мoлиявй дap мaкoми aввaл rçapop дopaд. ,3ap хуччити мaзкyp дap бaйни шaш aфзaлияти pyщди capмoяи инcoнй M^xom низoми мaopиф ш илм дap нaвбaти aввaл oвapдa шyдaacт. Тиъкид гapдидaacг, ки n^ixcrra мaзкyp би дacтpacии бapOбapи шaxpвaндoн би тиълим, бexгap rep^Aa™ cифaти oн дap тaмoми дaвpaxoи pyщд, ycгyвopии мoлиявй, caмapaнoкии мaopиф, тишкили низoми шaбaкaи илмию тexникии кopкapдxo 6o тaкя би тexнoлoгияxoи кaммacpaф дap шapoити

aфзoиши бocypъaти axoлй ш caъю кушиши зиëд бapoи мycгaxкaм нaмyдaни иктидopи илмии мaмлaкaт нигapoнидa мeшaвaд [3. С. - 17].

Фи^лияти дoнишгoxxo 6o нaзapдoщги им^ният^и мукити бepyнa бapoи фapoxaм oвapдaни зaминaxoи зapypй чиxaти гиpифтaни ш^ми пeшбap дap бoзopи xизмaтpacoнии твълимй вOбacтa мe6oшaд. Бapoи нoил шудш би ин мaкcaд нaкщaxoи acocm зepин дap aмaл тaтбик; ^ди мeшaвaнд:

- oмyзиши xoлaти чopии тaшкили cиcгeмaи тaxcилoги кacбй дap Тoчикиcгoн ш oшкop кapдaни ^нулинти тaъpиxии тaшaккyли низoми идopaкyкии cтpaтeгияи ин мyaccиcaxoи твълимй;

- твъмини apзищxoи нaви мaънaвию axлoк:д;

- мyaйян кapдaни xycycиятxoи мyщaxxacи идopaкyнии мyaccиcaxoи твълимй дap мapxaлaи кунунии

pyщд;

- oмyxтaни тaшкили низoм ви paвaнди зaмoнaвии идopaкyнии cxpaTO:™ мyaccиcaxoи твълимй;

- вaзифaxoи нaви идopaкyнии тaълимиpo дap мapxилaи xoзиpa мyaйян мекунид;

- py^n^H шaбaкaxoи мyaccиcaxoи твълимии Faйpидaвлaтй;

- и^и дacтypxo oид би тишкили низoми идopaкyнии CIpaтeгияи мyaccиcaxoи твълимй.

СaмIxoи пeшниxoдшyдa дap xaмaи caIxxo 6o тaшкили фoндxoи дacтгиpии мaълyмoги кacбию oлй мycгaxкaм мeгapдaнд.

Acocи нaзapия ви мeтодoлoгии тaдк:дкoгй из paвишxoи cиcгeмaтикии мyxaккщoни coxa xaмгиpoй ви мyнocи6aти тaъpиxй oид би oмyзиши пpoблeмaxoи идopaкyнй, пpинcипxoи фyндaмeнтaлии илмии икг'иcoдй, нaзapияи тaщкил ви идopaкyнй, нaзapияи мapкeтинг ви cгpaтeгияи менечмент, тaxлили тaxкикoти мyтaxaccиcoни вaтaнй ви xopичй мeбoшaд.

СaмIxoи идopaкyнй дap acocи тaxкикoгy шили^ caнaдxoи мeъëpии xyкyкии Чyмxypии Тoчикиcгoн, нaшpияxoи илмй, мaвoд из нaмoищгoxxo, кoнфpoнcxo ви Интepнeт, инчуннн мaълyмoти aмaлй дap бopaи фaъoлияти мaктaбxoи oлии кищвap oмyxтa мeшaвaнд.

Визьи кунунии тaшкили низoми тaxcили кacбй дap Тoчикиcгoн, ки би пaйдoиш ш pyriT,™ бoзopи xизмaтpacoниxoи тaълимй ш тaшкили дoнишгoxxo xaмчyн ищгиpoкчиëни шмил дap мyнocибaгxoи бoзopй тaвcиф мeшaвaд, apзëбй гapдид. Низoми тaьpиxи тaшaккyли cиcгeмaи идopaкyнии cгpaтeгияи мyaccиcaxoи гвълимй, ки 6o ßapypaIy мутобщ гapдoнидaни мyaccиcaxoи гвълимй би шapoити зуд тaFЙиpëбaндaи мyxит ви би дacт oвapдaни 6apтapиxoи юкеии pa^c^ax мyaйян кapдa мeшaвaд.

Xycycятxoи идopaкyнии мyaccиcaxoи гвълимй дap мapxaлaи xoзиpa мyaйян кapдa шyдaнд, из чумли: xycycиятxoи мaxcyлoги тaълимии дoнишгoxxo, нaвьxoи шyнaвaндaгoни тaмocии дoнишгoxxo, paвaнди кoмпюгepкyнoнй ш иттилooгикyнoнии чapaëни гвълиму тapбия, yнcypxoи мaчмaaи мapкeтингии дoнищгo)xxo.

Aйни зaмoн aß чoниби мyxaккикoн икдoмoги чoлибe дap мaвзyxoи oмyзиши мacoили зфин cypaI мeгиpaнд:

- вaзифaxoи нaви идopaкyнии мyaccиcaxoи гвълимй;

- система ва равандхои идоракунии стратегии муассисахои таълимй дар мактабхои олии мухталиф дар асоси тахлилу мукоиса;;

- принсипхои бунёдии низоми идоракунии стратегияи донишгоххо ва равишхои методологии ташкили фаъолияти стратегии рушди донишгонхо;

- дастурхамалхои мушаххас оид ба ташкили низоми идоракунии стратегии муассисахои таълимии мамлакат барои давраи дарозмухлат;

Як зумра олимони точик масъалахои вобаста ба таъсири чахонишавй ба сохаи маорифро баррасй ва тахлил намудаанд. Масалан, профессор Г. Ахророва дар маколаи "Международная аккредитация в системе гарантии качества инженерного образования и мобильности специалистов в условиях глобализакии" ("Аккредитатсияи байналмилалй дар низоми кафолати сифати маълумоти мухандисй ва рафтуомади мутахассисон дар шароити чахонишавй") чунин таъкид намудааст: "Бо рушди чахонишавй ахамияти илм хамчун омили рушди иктисодиёт ба таври куллй афзуд" [4. С- 115]. Дар дигар маколахои тахлилй низ мавзуи мазкур дар маркази диккат карор гирифтааст.

Дар хулоса хаминро кайд карданием, ки дар оянда мобайни низоми маорифу илм ва бозори мехнат як робитаи ногусастанй баркорор мегардад, ки он тавозуни талаботу пешниходотро дар зинахои мухталиф дар асоси илмй ба эътибор хохад гирифт. Сифат ва микёси ракобатпазирии таълимоти касбй дар кишвар густариш пайдо хохад намуд.

Дар доираи окилигардонии сохтори маориф дар алокамандгардонии он бо саноатигардонии мамлакат зиёд намудани шумораи мутахассисони инженерию техникй зиёд мегардад ва афзоиши он дар даврахои миёнамухлат ва дарозмухлат низ ба накша гирифта шудааст. Масалан, соли 2018 дар чумхурй шумораи чунин мутахассисон 29193 нафар расид, ки ин назар ба нишондихандаи соли 2017 2757 нафар зиёд аст [5 -С. 57].. Вале, мутаассифона, айни замон дар хачми 35-40 фоизи кадрхо ба талаботи стандартхои байналмилалй чавобгу хастанду халос. Бо назардошти микёсан бузург будани вазифахои банакшагирифташуда нишондихандаи зикршуда бояд хам боз хам зиёдтар гардад.

Чднбаи дигаре, ки ба назар мерасад, ин ташаккули иктидори инноватсионй дар асоси худмаблаггузории корхои илмию тадкикотй, тачрибавию конструкторй ва ба истехсолот вобаста намудани он мебошад. Низоми маориф бояд барои ташаккули донишхои пурмухтаво, навгонию навоварихо ва навофарихо бо максади рушди босуръати устувор ва босуботи Чумхурии Точикистон дар раванди хамгирой ва чахонишавй икдомоти шоистаро ба анчом расонад..

АДАБИЁТ

1. Крнуни Чумхурии Точикистон дар бораи маориф. Моддаи 3. Сиёсати давлатй дар сохаи маориф. ш. Душанбе, 4 июли соли 2013, № 537.

2. Фархудинов Исуф. Проблемы реформирования и перспективы развития системы образования Таджикистана после обретения независимости Душанбе 2013.-С.-23.

3. Стратегияи миллиирушди Чумхурии Точикистон барои давраи то соли 2030. С.-17

4. Омори солонаи Чумхурии Точикистон, 2019. Агентии омри назди П резиденты Чумхурии Точикистон.

5. Ахророва А.Д. "Международная аккредитация в системе гарантии качества инженерного образования и мобилиности специалистов в условиях глобализации "/Точикистон ва чахрни имруз. №3 (53) 2017.

МЕХАНИЗМЫ УПРАВЛЕНИЯ СТРАТЕГИИ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ

В статье рассмотрены вопросы совершенствования механизмов управления учреждений высшего профессинального обравзования Республики Таджикистан. Авторы отметили, что в нынешних условиях продолжения рыночных преобразований, управление образованием и наукой должно подняться на более высокомий уровень. В настоящее время в республике наблюдаются факты несоответствия уровня подготовки специалистов к современным требованиям рынка труда. Такие недостатки имеются и в кадровом обеспечений производственных предприятий. Поэтому эффективность и отдача израсходованных денежных средств в сфере подготовки, обучения и переобучения кадров продолжают оставаться низкимнияи, хотя имееются некорорые достижения по диверсификации источников финансирования отрасли.

С учетом сложивщейся ситуации, в условиях напряженности конкуренции, вопросы образования, подготовки, обучения и совершенствования квалификации научно-технических кадров, отвечающимся международным стандартам входят в число приоритетных задач национальной экономики.

Ключевые слова: механизм управления, учреждения высшего профессионального образования, рыночная экономика, научно-технические кадры, рынок труда, отдача денежных средств, доступ к рынку труда, баланс спроса и предложения, обучение и переобучение кадров, конкурентоспособность

профессионального обучения, система управления стратегии университета, система профессионального обучения, модернизация отечественного обучения.

MECHANISMS FOR MANAGING THE STRATEGY OF HIGHER EDU CATIONAL INSTITUTIONS

The article considers the issues ofimproving the management mechanisms ofinstitutions of higher professional education of the Republic of Tajikistan. The authors noted that under the current conditions of continuing market reforms, the management of education and science should rise to a high level. At present, in the republic there are facts of inconsistency with the level of training ofspecialists for the modern requirements of the labor market. Such shortcomings exist in the staffing of production enterprises.

Therefore, the efficiency and return on spent money in the field of training, education and retraining of personnel continue to be low. Given the current situation in the face of competition, issues of achieving education, training, training and improving the qualifications of scientific and technical personnel that meet international standards are among the priority sectors of Tajik society.

Keywords: management mechanism, institutions of higher professional education, market economy, scientific and technicalpersonnel, labor market, cash return, access to the labor market, supply and demand balance, training and retraining of personnel, competitiveness of vocational training, university strategy management system, vocational training system, modernization of domestic education.

Сведение об авторах:

Расулов Гафур, кэ.н, доцент, заведующий лабораторией маркетинга и прогнозирования Центра исследований инновационных технологий АНРТтел.: +(992)934191881 E-mail: rasulov 1953@maH.ru Ниёзов И. Ассистент, кафедры «Экономическая теория» Таджикского государственного педагогическогоуниверситет имени С. Айни тел. +(992)935292122E-mail: niyzov 91C@bk.ru

About the authors:

Rasulov Gafur, PhD., associate Professor, Head of the Laboratory for Marketing and Forecasting, Center for Innovation Technology Research, Academy of Sciences of the Republic of Tajikistan tel.: + (992) 934191881 E-mail: rasulov1953@mail.ru

Niyozov Islom, assistant of «Economy theory» department, Tajik State Pedagogical University named after S. Aini. tel. + (992) 935292122 E-mail: niyzov 91@bk.ru

НАКЩИ СИЁСАТИ МОНЕТАРЙ ДАР МУЪТАДИЛГАРДОНИИ МАКРОЩТИСОДЙ: ЧИДАТИ НАЗАРИВЙ

Салимов X А.

Донишгохи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Тaбиaтaн мyътaдилгapдoнии мaкpoикгиcoдй cairnm зapypии фи^лияти дaвлaтиpo ифoдa мeкyнaд, ки дap низoми иктиcoдии гушгун тишиккул ëфтaacт. Мyътaдилгapдoнии мaкpoиктиcoдиpo xaмчyн фи^лияти дивлите муийян нaмyдaн мумкин ad, ки бapoи тaъмини pyшди икгиcoдй, шугли nyppa ви caIx^ мayътaдили rnpxxo paвoнa кapдa шyдaacт.

Кoнceпcияи мyътaдилгapдoнии мaкpoиктиcoдй дap мaчмyъ чунин xoлaти икгиcoдиëти миллиpo тaвcиp мeдиxaд, ки инкишoфи бapoбapвaзнии икгиcoдиëтpo дap нaзap дopaд. Мyвoфик;aн, кoнceпcияи cиëcaти мoнeтapй низoми aфкopxopo би мaк;caдxo, мacьaлaxo ви фишaнгxoи oн дap бap мeгиpaд, ки o^o дap acocи мyнocибaтxoи мeтoдoлoгй би мyaммoxoи мaкpoиктиcoдии к;aбyлшyдa, инчунин дap тaвcиpи мyaйяни низoми мyoмилoти пулй тишиккул мeëбaнд.

Мyвoзинaтй дap низoми щтиcoдй, ки дap acocи xyдтaнзимшaвии щтиcoдиëт пoйдop мeгapдaд, мeтaвoнaд 6o caIxp бaлaнди бeкopй вэ тaвappyми бaлaнд тaвcиф кapдa шaвaд. 3epo тaвappyм вэ бeкopй дap мapxилaxoи бyxpoнxoи щтишдй бeштap ифoдa мeëбaнд, эз xa^m caбaб cиëcaти бapoи мyьтaдилгapдoнии мaкpoик;тиcoдй pasoRa шyдapo мумкин aCT xaмчyн фaьoлияти дaвлaт дoиp 6э бapтapaф RaмyдaRи xoдиcaxoи бyxpoнй мaьRидoд кapд.

МyьтaдилгapдoRии мaкpoиктиcoдй дap шapoити мyocиp xycycиягxoи мyaйяRpo ифoдa мeкyRaд. Дap aEba^ OR бapoи бapтapaф RaмyдaRи нэ тaRxo xoдиcaxoи бyxpoRй xaмчyR мapxилaи cикли ик;тиcoдй paвoRa кapдa мeшaвaд, ки бapoи мaмлaкaгxoи дopoи мyROCибaтxoи бoзopй xoc буд^ инчунин бaxpи paфьи oк;ибaтxoи бyxpoни тpaRcфopмaтcиoRй дap кишвapxoи пacoшypaвй низ зapyp мeбoшaд. Дуюм, бapoи кишвapxoи пacoшypaвй, чй Iaepe ки инкишoфи щтиcoдиëти oнxo RишoR мeдиxaд xиcлaти мaxcycи ROмyьтaдилии мaкpoщтиcoдй xoc acI Сeюм, мyьтaдилгapдoRии мaкpoик;тиcoдй дap шapoити мyocиp 6o xyд нэ тaRxo мaчмyи чopaxoи щтиcoдй, инчунин тaъмини Raтичaxoи мyaйяRи тaFЙиpëбии

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.