3. Дмитриева ГЮ. Применение информационных технологий в системе социальной работы с детьми-инвалидами [Электронный ресурс]. URL:htlp://xrefeiat.ru/84/776-1-primenenie-informacionnyh-tehnologiiy-v-sisteme-social-noiy-iaboty-s-det-mi-invalidamihtml
4. Китаева ИВ. Примеры применения информационно-коммуникационных технологий и цифровых образовательных ресурсов при обучении детей-инвалидов [Электронный ресурс]. URL: http://nsportal.ru/shkola/inostrannye-yazyki/angliiskiy-yazyk/library/2014/06/19/primery-primeneniya-informatsionno
5. Крнуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи хифзи ичтимоии маъюбон дар Чумхурии Точикистон»
6. Лаврушина Е.Г. Информатизация общества и проблемы образования.
7. Лаврушина Е.Г., Моисеенко Е.В. Управление процессом обучения на основе квалиметрического подхода // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2013. N° 3 (21). С. 92-96.
8. Моисеенко Е.В., Лаврушина Е.Г. Информационные технологии в экономике.
9. Мухаббатова С. Дастовардхои сохаи хифзи ичтимоии ахолй дар соли 2008-2010 //Мехнат ва рупии ичтимой/Нашрияи илмй-оммавии Муассисаи давлатии «Пажухишгохи мехнат ва хифзи ичтимоии ахолии Чумхурии Точикистон». № 2(5). 2010. С. 2426
10. Открытие Центра информационных технологий для детей-инвалидов [Электронный ресурс].133848
11. Токарева Н.Г. Роль информационных и коммуникационных технологий в образовании инвалидов. Информационное общество, 2010, вып. 1, с. 55-61. [Электронный ресурс]. 904 с.
12. Черкасова, Е.А. Информационные технологии в банковском деле: учеб. пособие для студ высш. учеб. заведений/Е.А Черкасова, ЕВ. Кийкова - М. : Издательский центр "Академия", 2011, 320 с.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕСС СОЦИАЛЬНОЙ РАБОТЫ С ДЕТЯМИ-ИНВАЛИДАМИ
В данной статье описывается место и необходимость использования информационных технологий при работе с детьми с ограниченными возможностями. Представлены основные методы информационных технологий и их основные направления, которые были разработаны и развиты в зависимости от типа инвалидности и индивидуальных особенностей. При этом полностью отражена роль информационных технологий в адаптации детей с ограниченными возможностями к различным условиям жизни и их использовании в современных условиях Таджикистана.
Ключевые слова: дети с ограниченными возможностями, информационные технологии, система образования, методы, дистанционное обучение, социальнаяработа, социальная адаптация.
USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF SOCIAL WORK WITH CHILDREN WITH DISABILITIES
This article describes the place and necessity of using information technology when working with children with disabilities. The main methods of information technology and their main directions, which were developed and developed depending on the type ofdisability and individual characteristics, are presented. At the same time, the role of information technologies in the adaptation of children with disabilities to various living conditions and their use in modern conditions of Tajikistan isfully reflected.
Key words: children with disabilities, information technology, education system, methods, distance learning, social work, social adaptation.
Сведения об авторе:
Сатторов Бахтиёр Шомуродович - соискатель кафедры информационной технологии и коммуникации Таджикского государственного педагогического университета им. САйни. Email: [email protected]. Тел: (+992) 904226633
About the author:
Sattorov Bakhtiyor Shomurodovich - Applicant for the Department of Information Technology and Communication, Tajik State Pedagogical University named after SAini. E-mail:[email protected]. tel: (+992) 904226633
ТАШАККУЛИ ШАВКУ РАГБАТ БА МЕ^НАТДУСТЙ ОМИЛИ БАЛАНД БАРДОШТАНИ ТАРБИЯИ МАЪНАВИИ НАСЛИ НАВРАС
Нуралихонзода С.Н.
Донишгощ давлатии тицорати Точикистон
Мехнатдустиро педагог К.Д.Ушинский хеле барчаста тавсиф кардааст. "Мехнат, инсонро аз нигохи маънавй ганй месозад, рух, хиссиёти вайро тоза мекунад, барояш дакщахои бешуморй шодкомиву фарах эхдо месозад". Ба акидаи вай конуни психологие амал мекунад, ки мохияташ дар ин аст: халоват бояд баробар ба мехнат бошад. Вазифаи тарбия дар оила аз он иборат аст, ки одамро ба кор омода созанд. Барои ин бояд волидайн ба фарзандонашон хануз аз овони кудакй ба мехнат чалб карданро биёмузанд. Талабот
бa мex,нaтpo К.Д.Ушинcкий бa му^ити ичтимой aлGкaмaнд мeдGниcт, тaъcиpGтe, ки conxo бapGи тaшaкyли
шaxcияти инccн гузошта мeшaвaд [12, c.34]
^p г^и кaxpaмGни xarep точик aкaдeмик Бобочон ГaфypGв "Тaъpиxи мyxтacapи xaлки точик" бо xyби дapч ëфтaacт: -Инто^о мexpaт бa вучуд Gвapд. Фaкaт дap нaтичaи тaъcиpи мex,нaт буд, ки бобо вa aчдGДGни KaAM^M инccн дap бeшa вa чaнгaлx,oи тpGпикй вa cyбтpGпикй 8з в8зъияти мйймуни GдaммGнaнд бa xonam ижонй гyзaштa тaвGниcгaнд. Инccн бapGи xyд acraxa _вa ологи иcгexccлй cox; то ин ки дap мyбopизa бa мукобили тaбиaти cax-ra бepaxм бa y кумж paccнaд. У ин acraxa вa олоти xyдpo бa oxidara тaкмил нaмyдa вa тaфaккypи xyдpo rapaE;^ д0дa иcтодa, дapaчax,oи пacт, миëнa вa олии ве^шиги вa дapaчax,oи дaвpaи бaдaвият (вapвapcтвa)-po тaй нaмyдa бa тaмaддyн (цивилизaция) ccxh6 шyдaacт. Äcraxa вa олоти иcгexcoлии 8з caнг coxтa шyдa вa Hp^ec^^ мexнaт дap таpaккди инcoни кaдим axaмияш xaлкyнaндae дoшгaaнд. Инчунин инccн xaNT^ олоти иcгexcoлй чуб вa ycтyxoнpo низ rap мeфapмyд. Ин олог вa acnnxaH иcгexccлй бa инccн имконият дод ки вaй 8з нeъмaти тaбиaт бexтаp тaъмин гapдидa, бapoи мaвчyдияти xyд шapoити мyвoфиктape бa вучуд opaд.
Ому^та™ acraxa вa олоти гуногуни иcгexccлии кopфapмyдaи ижони кaдим, чунин нишон мeдиxaд ки дap дaвpaи ни^оят дapaчa кaдим, олоти кopфapмyдaи инccн xeлe ибтидой вa дaFaл бyдaaнд. Дaвpae, ки ин гущ олог вa acraxa бa вучуд oмaдa кop фapмyдa шyдaaнд, дaвpaи пaлиoлит ё xyд acpи caнгии кaдим мeнoмaнд. Äcraxa вa олоти дaвpaи нeoлит ё xyд acpи caнгии нaв бош8д, то aндoзae як шaкли тaкмилëфтapo бa xyд aкc кapдaaнд. Дap дaвpaи п8лиолит инccн бapoи ин ки олоти cam-ини xyдpo бa як шaклe дapoвapaд, бa y лозим буд, ки бо cam-и дигap зaдa вaйpo тaйëp кун8д. Ин acx, ки acnHxa вa олоти caнгини ощо xeлe ибтидой вa дaFaл бyдaнд. ^p дaвpaи нeoлит бош8д, инccн тapoшидaни campo омот^ ин чocт,ки acnHxa вa олоти инcoн дap ин дaвpa чи дap шaкл вa чи дap фyнкcияи ( вaзифa) xyд xeлe тaкмилëфтa вa гуногун бyдaнд.
^p чapaëни минбaъдaи тapaккиëти xyд инccн 8з мeтaл (фулузог) acraxa вa олог ccxiaEpo мeoмyзaд. ÄcnHxa вa олоти caнгин бa ox^crara aввaл бa олоти миcй ш пac бa олоти биpинчй ив8з мeшaвaнд. Мeтaли нaвъи биpинчй ^opa! acx 8з xaivipox кapдa шyдaни миc бо кypFOшим ё xyд бо кaлъaгй. Ин кop бapoи ин acx, ки мeтaлpo бeштap caxт вa мaxкaм мeкyнaд. Ин^н тexникaи кop кapдa бapoмaдaни мeгaллpo бeштap 8з xyд нaмyдг бa кopи 8з oxffi тaйëp кapдaни acraxa вa олоти иcгexccли cap мeкyнaд.
Бо ин тapикa тaъpиxи чaмъияти ибтидoиpo олимон, дap accM acraxa вa олоти иcгexccлиaшoн, бa ce дaвpa тaкcим кapдaaнд: 1. Аcpи caнгй (пaлeoлит вa нeoлит). 2. Äcpи биpинчй яъж зaмoнe,ки бapoи caxт вa мaxкaм шyдaни миc вaйpo бо дигap мeтaлл мaxлyт мeнaмyдaнд. 3.Äcpи oxffi. Xap к8доми 8з ин дaвpaxoи тapaккиëти инccни кaдим дopoи мyнocибaтxoи xocи иcгexccли мeбoшaд.[1, c.4]
^p нaтичaи мexнaг мyвaфaкдяти бyзypги ина>ни дaвpaи нeoлит иxтиpoъ кapдa шyдaни caнъaти кулолй буд, ки дap нaтичaи бeш 8з бeш бa ^зёти мукимй гyзaштa иcтодaни ижони дaвpaи ибтидой бa вучуд ом8д.
Чopвoдopй, зиpoaт вa мeтaлypгия, ки дap дoxили ccxтмoни чaмъияти ибтидой пaйдo шyдa, таpaккд мeнaмyд бa пeшpaфти caнъaтxoи xyнapмaндй вa мубодиши молй зaминa xoзиp мeнaмyд. Бa oxidara мyбoдилaxoи моллй 6a caвдo -xapидy фypyш тaбдил ëфтa дap мyнocибaтxoи иcтexccлии чaмъияти ибтидой дигapгyнии бyзypгe бa вучуд мeopaд. Äcraxa вa олоти иcтexccлии 8з метал ccxтaшyдa тaкмил мeëбaнд микдopи ощо зиёд мeшaвaд вa бо ин мyнocибaт мax,cyли иcтexccлкyнии шaxcй чopй шyдa, xypoквopии иcтexccлшyдa бa мшфшти шaxcй мeгyзapaд.Бo ин тapикa э^шёчеги кoллeктивй бa execrara тaбдил мeëбaд. [2, c.4]
Рoxaндoзии тaxк:дкGти бунёдй дap ин caмт нишон дод, ки бa pyшди ижсн, бa тaшaккyли фaъoлияти мexpaтии инccн rnas^ нaви пpoгpeccи илмй-тexникй тaъcиpи бyзypг мepaccнaд. ORpo бояд бa ^^об гиpифт, ки пeшpaфтxoи илмй-тexникй дap шapoитxoи кунунии бoзopй cифaтaн acocxc® тexникии фaъoлиятxoи мexнaтй, мyxгaвoи ornpo дигapгyн мeccзaд вa бо ин в^иш бa тaFЙиpи xиcлaтy мо^ияти мexнaг тaъcиpи мустшим мepaccнaд. Ин дap гycтapиши ccx^ фaъoлиятxoи к^ии мexнaши одшс^ зaм шyдaни имкoниятxoи тaбдили мexнaг вa кac6, гycтapиши 0F0Зxoи эчодй, кoбилиятxoи шaxcият иньиксю мeëбaд. Дap мyxтавoи мexнaг тaнocyби вaзифaxo бa чониби aфзoиши эчод, чустучу, зexн вa ко^иши фaъoлиятxoи мexaникй, якpaнгй ив8з мeшaвaд. Аз ин py, 8з зax,мaткaшoни дaвpoни нaви иктиccдй бoзopгoни нa тащо зaxмaти ч^мей, б8лки тaфaккyp, дониш вa мaлaкaxoи дигappo низ такозо дopaнд.
Мaвpиди зикp ad, ки дap чoмeaи мyocиp oдaмoнe, ки бa кopи умумй xиcca мeгyзopaнд мyнocибaти ош,о бa мexнaг нишoндиxaндaи acocй вa ё чeнaки фaъoлнoкии ичтимой вa бaлoFaти шaxcияти шaxpвaнд бa xиccб мepaвaд вa ин шкоми ypo дap чoмea мyaйян мeccзaд. Äз ин py, шали нaвpac xaм 8з нигс^и aiviarä вa xaм 8з нигс^и пcиxoлoгй бояд бa фaъoлияти мexpaтии yмyмичaмъиятй вa иcтexccлcги xycycй чзлб шaвaд.
Дap acapxoи xyд олимони co^axo^ зиёди илм бо зикpи нaкши xaлкyнaндaи мexpaт дap тapбияи шaxcият, FOяи пaйвacтaни омузиш бо ^^00^0^0 пeшниx,oд кapдaaнд. Дap шapoитxoи кунунии ичтимoй-иктиccдй, 8з чyмлa дap шapoити бoзopи ик:Iиccдй низ ин гоя му^им apзëбй мeшaвaд. Бояд ин нук^о зикp нaмyд, ки мexpaти иcтexccлй, ки xoнaндa бa он мeпaйвaндaд, вaзифaи му^ими пcиxoлoгй-пeдaгoгиpo ичpo мeкyнaд: чун якe 8з омил^ои xaлкyнaндaи тapбияи xaмaчoнибaи pyщди шaxcият вa чун шapoити ^'шиву зapypии тaшaккyли oмoдaгй бa мex,нaт, тaйëp нaмyдaни мyтaxaccиccн нa тащо бapoи
вохидхои идмй, истехсодоти саноатй ва кишоварзии давдатй, балки муассисахои гайридавлатй низ мебошад.
Дар таърихй тудонии педагогика мутафаккирони зиёд, маорифпарварон ва педагогхои замони гузашта ва имруза ба мехнат чун воситаи худшиносии инсон диккат медоданд. Ин ба он вобаста аст, ки рушди чамьият бештар ба омодагии мехнатии насли чавон вобастагй дорад.
Дар эчодиёти андешамандону мутафаккирони бузург Абуабдуддо Рудакй, Абудкосим Фирдавсй, Абуади ибни Сино, Носири Хусрав, Шайх Мусдихиддин Саьдии Шерозй, Абдурахмони Чрмй, Ах,мади Дониш масьадаи тарбияи мехнатии инсон мавкеи хосро ишгод намудааст.
Дар хамин иртибот бояд мохият ва тачрибаи омузиш, тарбияи педагогхо, навоварон ва афроди сохибтачрибаро омухт ва тахдид намуд. Ба масьадаи тарбияи мехнатй ва фаьодиятхои касбй асархои одимони ватанй А. Мирадиев, О.В. Муродов, одимони бурунмарзй К. Д. Ушинский, Н.К.Крупская,
A.С.Макаренко, В.А.Сухомдинский, А., АД Леонтьевхо, В.А.Саюшев, Г.А.Иванов, В.С.Леднев ва дигарон бахшида шудааст. Лозим ба зикр аст, ки макодоти идмии чудогона аз мухаккикон ва мутахассисони идмхои мухтадиф ва самтхои он ба хамбастагии гояхои асоси оид ба тарбияи мехнатии хонандагону наврасон бахшида шудааст.
Омузиши асархои дар бодо номбаршуда ва тахдиди таьдифоти минбаьда дар мавзуи таьдиму тарбияи мехнатй нишон медихад, ки оид ба масьадаи бунёди мактаби ягонаи техникаи мехнат ва таксими он ба ду зина андешахо хамсон нестанд. Чунончй, агар баьзе мухаккикон зарурати таксими муассисаи таьдимиро ба зинахо (зинаи якум - тахсидоти умумй, зинаи дуюм - тахсидоти касбй) ба хар тарз асоснок намуда бошанд, мухаккикони дигар ба чунин таксим зид буданд. Масадан, Н.К. Крупская ба касбомузии барвактии кудакон дар синни хурди андешаи зид баён намуда, онро зараровар гуфтааст: "Кудакро аз хурдсодй ба омузиши ин ё он касб одат кунондан ба ошкор намудани кобидиятхои эчодии у ва инкишоф додани ин кобидиятхо хадад расонда, имкониятхои маьнавии уро ба нестй мебарад". [3, c.22, 23]
А.Г.Пашков кайд мекунад: "Технодогияи подитехникии кори истехсодй иртиботи онро бо омузиш таьмин месозад, хонандагонро ба фаьоднокии маьрифатй хавасаманд мекунад, шароитхоро барои зухур ва инкишофи кобидиятхои хонандагон фарохам меорад. Хадди имконпазирии натичаи тарбиявй ба он бастагй дорад, ки кадом чониби подитехникй ва зехнии технодогияи истифодамешуда натичахои моддии мехнати истехсодии хонандагонро бодо мебарад" [9, c.20]
Мехнат - фаьодиятест, ки дар зоти худ тагйир мекунад. Ч^дби кудак ба кор ва рушди шахсияти уро
B.А.Сухомдинский дар ин амадхо медид: коре, ки худ ба худ хидмат мерасонад, худкифой (барои худ) -мехнат барои наздикон (водидон, дустон), хамчунин кор ба фоидаи коддективи синф, мактаб, оида ва кудди чомеа. [10, c.525]
Ё ин, ки адиби шинохтаи рус Н.А.Некрасов дар шеьри "Таронаи мехнат" бо чунин маьно навиштааст: Падар дар шеьри худ писари хурдакаки худро кори кишоварзй меомузад ва тавре омузиш медихад, ки мехнат барои Ваня ид бошад, на мусибату хастагй. Шоир нишон медихад, ки кор барои инсон ин тадабот аст ва мегуяд: "Пирамард наметавонад бе кор бошад.."[7, c.14]
Педагоги машхур А.С.Макаренко бо ибрози назар дар бораи ин ки чаро ахамияти тарбияи мехнатй дар худхизматрасонй, кор дар устохонахои хунармандй ночиз аст, диккати асосиро ба он чадб намуд, ки худи ахамияти асосии ин гуна корхо паст аст. Кор дар сохаи худхизматарсонй хастакунанда, якранг аст ва унсурхои он хамеша ба як сурату ходат такрор мешаванд ва хавасмандии камтар дорад. Кори хунармандй масьудиятнок аст, ваде тибки мушохидахои А.Макаренко касбй хонандагонро тамоид ба навьи шахсият кард, ки ин ба вазифахои тарбия чавобгу набуд. Вай ба ин назар буд, ки обьекти тарбия метавонад танхо кудди коддектив бошад, зеро танхо дар коддектив ангезахои нав ба вучуд меоянд ва месабзанд, танхо дар коддектив омидхои пайравй пайдо мешаванд [5, c.499, 502]
Тахдиди асархо оид ба масьадахои таьдиму тарбияи мехнатй нишон медихад, ки дар онхо муаддифон ба мазмун ва усудхои ташкиди тарбияи мехнатй, иньикоси масьадахои назария ва амадии тарбияи мехнатй, самтхои асосии фаьодияти мехнатй, чамьбасти тачрибаи андухта оид ба чадби хонандагон ба мехнати фоидаовари чамьиятй, масьадахои ташаккуди муносибати мусбати хонандагон ба мехнат ва f. диккат медиханд. Дар мачмуь ин асархо ходати умумии фаьодияти муассисаи таьдимиро дар даврони Шуравй вобаста ба таьдиму тарбияи мехнатии хонандагон дар рухцяи тадаботи замон ошкор менамоянд.
Асри XXI мархидаи нави инкишофи тамаддун аст. Он асри чамьияти иттидоотй, коммуникатсия, техника ва технодогия, асри муносибати эхтиёткорона ба мухити зист ва садоматии инсон аст. Давраи нави рушд, пеш аз хама, хусни тафохумеро такозо менамояд, ки навгонихо дар тахсидот ба манфиати шахе, чамьият, табиат ва давдат бошанд.
Замони муосир дар назди сохаи маориф вазифахои бузургро ба миён гузошта, аз он тадаб менамояд, ки барои бодоравии камодоти маьрифати инсон ва аз бар намудани дастовардхои идм дар раванди чахонишавй ва тамоюдхои мухтадифи он замина фарохам оварад ва муносибатро ба мазмуни тахсидот чиддитар намояд.
Маориф дар чахони имруза ба захираи мухимтарини рушди иктисодию ичтимоии кишвархо, баданд бардоштани некуахводй ва рушду такомуди инфиродии шахрвандон мубаддад мегардад. Маориф дар
тapбияи куввш кopии coxибиxтиcoc вa тaшaккyли иктидopи чaмъияти бocyбoг нaкши xaлкyнaндa мeбoзaд. Тaъминoги илм, истexccлoг, мaкoмoги идopa бо кaдpxoи бaлaндиxтиcoc me 8з вaзифax,oи мyxимтapини мaopиф мeбoшaд, зepo икIидopи зexнй бa омили мyaйянкyнaндaи pyшди чaмъият мyбaддaл мeгapдaд.
Äcocгyзopи cy.nxy вaxдaти миллй - Пшвои миллaг, Пpeзидeнти Hyfrixyp™ Точикистон, мyxтapaм Эмом8лй Рaxшoн бa pyшди ccx^ мaopиф вa тaт6ики бapнoшxoи иcлoxoги ccx^ мaopиф тaвaччyxи мaxcyc зoxиp нaмyдa, фapмyдaaнд, ки «.. ^ap ин paвaнд як нук^о дap нaзap бояд дошт: дap чaxoни мyocиp кищвape бa дacтовapдx,oи бyзypг ноил мeгapдaд, ки бa 6aлaнд щyдaни caтxи мaъpифaт дap чoмea тaвaччyx,и xoca зoxиp кapдa, тexникaвy тexнoлoгияи нaвpo бa тaвpи вaceъ дap aмaл чopй мeнaмoяд... »
Чyмxypии Точикистон xaмчyн узви комилкукуки чoмeaи чэ^онй дap дaвpoни истиклолият бо мaкcaди вopид щyдaн бa ф8зои ягoнaи чaxoнии тax,cилoг як ^icp xyччaтxoи му^им, aз чумш Крнуни Чyмxypии Точикистон <<^p бopaи мaopиф», Конуни Чyмxypии Точикистон <^ap бopaи тaxcилoги олии кac6й вa тax,cилoги бaъд aз мyaccиcaи олии тиглимй», Кoнceпcияи миллии мaълyмoги Чyмxypии Точикистон, Кoнceпcияи миллии тapбия дap Чyмxypии Точикистон вa дигap xyччaтxoи мeъëpии xyкyкди мyxимpo тax,ия вa мaвpиди aмaл кapop дод ки ощо бapoи pyшди мyaccиcax,oи тaълимй, aз чyмлa мyaccиcax,oи тax,cилoги миёш вa олии кac6й зaминaи xyб фapoxaм oвapдaнд.
Maкcaди acocии cиëcaти дaвлaтии Чyмxypии Точикистон дap ccx^ мaopиф тapбияи шaxcи мyocиp, дoнищмaнд, нaвчy ш эчoдкop мeбoшaд, ки мувофики тaлaби зaмoн дap пeшpaфти чoмeaи миллй вa yмyмибaшapй caxjtf мeгyзopaд.
Рушди иктиccди чyмxypй, теш aз xaмa, бa чopй нaмyдaни тexнoлoгияи мyocиpи истexccлй вa бa oмoдa нaмyдaни кaдpxoи ccxибиxтиcocи кopгapй вoбaстa acx. Hapacидaни кaдpxoи кopгapй бapoи кopxoнax,oи caнoaтй бa pyшди истexccлoг монсъ мeшaвaд. Xa^ra мacъaлax,oи oмoдaccзии кaдpxoи ccxибиxтиcocи кopгapй вa мyтaxaccиccн бо вaзъи зaминaи моддию тexникии низоми тaxcил дap мyaccиcaxoи тax,cилoги миëнaи умумй, тaъминoг бо тexнoлoгияx,oи мyocиpи истexccлй, кaдpxoи oi^rc^ вa yстoxoи тaълими истexccлй вa aлoкaи зич бо кopфapмoëни ccxaxoи пeшбapaндaи икIиccдиëти чyмxypй poбитaи ^xycaina™ дopaд.
Яте aз м^тл^ои acocm coxa он acx, ки бoзopи мexнaт дap дaвpaи xoзиpa aз нoмyтaнocибии тaлaбoгy пeшниxoд гиpифтopи мушкилог acx. Сaбaби acccии nyp нaшyдaни чoйxoи xoлии кop дap он acx, ки тaxaccycи кopгapoн бa тaxaccycи дap диплом вa cepтификaти тaxcилoги ош,о нaвищгaщyдa мувофик нeст. Эътимод нaдoщтaни кopфapмoëн бa cифaти тaxcилoги мyтaxaccиccни чaвoн нaтичaи он acx, ки кopфapмoëн бa чapaëни мyaйян нaмyдaни стaндapтxoи кac6й чaлб нaгapдидaaнд инчунин ош,о дap т^кили тaълими aмaлии мyтaxaccиccни чaвoн шиpкaт нaмeвapзaнд. Бa ибopaи дигap, низоми тaxcилoш кac6й бa тaлaбoги кopфapмoëн мутобик нaщyдaaст.
Низоми тaxcилoги ибтидой вa миëнaи кac6ию тexникии чyмxypй aз xoдиcaxoи ибтидои ccлxoи 90-уми acpи ХХ биcëp зapap дид. Hoвoбaстa бa тaдбиpxoи то бa им^у aндeшидaшyдa вaзъи тaxcилoги ибтидой вa миëнaи кac6ии чyмxypй xaнyз xaм бa тaлaбoги зaмoн чaвoбгy нeст. Аз ин чиxaт зapypaти кyллaн дигapгyн нaмyдaни ccxiopy мaзмyни тaxcилoг вa мутобик гapдoндaни он бa тaлaбoги ccxaxoи acocm чaмъият, caнoaт, xизштpaccниxoи мaищию фapxaнгй вa Faйpa бa миён oмaдaaст. Омили acccии aзнaвccзии тaxcилoги ибтидой вa миëнaи кac6й pyщди иктиccд, тexникaю тexнoлoгия вa бoзopи мexнaт мeбoшaд.
^p шapoити нaв, вaктe иктиccди Чyмxypии Тoчикиcгoн дap пpинcипxoи нaви бoзopй бунёд мeгapдaд, тapбияи xaмaтapaфaи кopмaндoни фaъoлy кopдoн axaмияти xoca кac6 мeкyнaд. Ин кopшндoн зуд вa caмapaнoк тaxaccycи нaвpo aз xyд нaмyдu бa вaзъиятxoи гуногуни истexccлй мутобик щyдa мeтaвoнaнд. ^p тaйëp нaмyдaни чунин кopшндoн мaктaби ягcнaи тaxcилoги умумии тexникaи мexнaт бояд бeщгap caxмгyзop бoшaд. Ин мyaccиcaи твълимй бояд xaмaи ccxaxoи чyмxypиpo бо мyтaxaccиccни coxибмaълyмoг вa ccxибкac6 твъмин кapдa тaвoнaд.
Xyкyмaти Чyмxypии Точикистон ccxaи шopифpo якe aз caмIxoи aфзaлиятнoки œëcarn ичтимоии дaвлaт щyмopидa, бapoи твълиму тapбияи нacли бoмaъpифaтy ccxибxyнap вa вopиccни caзoвopи эxгиpoми xaлкy дaвлaт пaйвaстa кушишу тялош мeнaмoяд. Точикистон дap дaвoми ccлxoи oxиp бa мapxилaи нaви pyшди yстyвopи иктиccдй вopид щyдa, дap caмти бexгap нaмyдaни canx вa cифaти зиндaгии axowS, бaxycyc дap ccxaи мaopиф, ки xaмчyн омили мyxимгapини инкишофи миллaт вa тaxкими acocxoи дaвлaтдopй мyaйян щyдaaст, 6u дaстoвapдxoи нaзappac ноил гapдид.
^p мapxилaи кунунии paвaнди иcлoxoги ccxaи мaopиф 6u мyкaммaлгapдoнии он кaбyли як cилcилa caнaдxoи мyxими дaвлaтй бО мкади тaнзими paвaнди идopaкyнй вa нaвгoнии мyттacил мyccидaт xoxaд кapд ки ин низоми твълими мopo 6u мeъëpxoи чaxoнии твълим вa aз xyд нaмyдaни илмxoи мyocиp нaздик мeccзaд.
Рушди иктиccдиëти кищвappo бe нoилшaвии пeшpaвиxo дap илму мaopиф твъмин кapдaн Faйpиимкoн aCT. Чaвxapи cиëcaти дaвлaтиpo дap ccxaи мaopиф мacъaлaxoи дap низоми тaxcил чopй кapдaни мeъëpxoи чaxoнй, тaйëp нaмyдaни мyтaxaccиccни ccxибкaC6и чaвoбгyи тaлaбoги бoзopи мexнaг тяшкил мeдиxaд.
Сатхи тараккиёти ин ё он давдат, пеш аз хама аз фаьодияти босамари кадрхои бадандихтисоси сохахои гуногун вобаста буда, заминагузории он сохаи маориф хисоб меёбад.
Мувофики назарсанчие, ки созмонхои бонуфузи чахонй доир ба кишвархои ру ба инкишоф анчом додаанд, соди 2017 Точикистон аз руи 4 нишондиханда: дастрасй ба тахсидот, сифати тахсидот, сармояи инсонй ва кобидияти ракобати он дар миёни 101 давдати чахон чои 54-умро сохиб шудааст. Аз руи ин тахдид Точикистон дар фазои Иттиходи Давдатхои Мустакид яке аз чойхои аввадинро ишгод менамояд.
Сармояи инсонй хамчун мухаррики пуриктидор ба пешрафти инноватсия ва технодогияхои нав мусоидат мекунад ва бинобар ин, идми муосири ватанй бояд чавононро бештар ба идмомузй, татбики доихахои инноватсионй ва тахкики масьадахои иктисоди ракамй сафарбар намояд.
Махсусан, вусьат додани раванди ихтироькорй, азхудкунии технодогияхои инноватсионй ва чорй кардани онхо дар истехсодот вазифаи аввадиндарачаи одимони кишвар махсуб меёбад.
Ичрои ин вазифахо на танхо бевосита ба фаьодияти Вазорати маориф ва идми Чумхурии Точикистон, бадки ба фаьодияти дигар вазорату идорахо, аз чумда Вазорати тандурустй ва хифзи ичтимоии аходй, Вазорати фарханг, Вазорати рушди иктисод ва савдо, Вазорати мехнат, мухочират ва шуFли аходй, макомоти кудратй ва хифзи хуку, Кумитаи кор бо чавонон ва дигар вазорату кумитахои дахддор низ вобаста аст. Накшу ахамияти макомоти номбаршуда дар таьдиму тарбияи мехратии насли наврас дар идми педагогикаи Точикистон ходо ба таври кофй омухта нашудааст.
Малакахои корй дар инсон хануз аз оила ва кудакистон OFOЗ ёфта, мехнат мохияти чамьиятии инсон ва шахрвандро ташкид мекунад ва аз содда ба мураккаб ва аз каммахсул ба самаранок табдид меёбад. Тарбияи мехнатй ва интихоби касб имконият фарохам меоварад, ки хонандагон касбу кори худро вобаста ба интихобаш дуст дорад. Максади асосии тарбияи мехнатй ва интихоби касб дуст доштани касбу кори хеш мавриди интихоби бошуурона ба шумор меравад.
АДАБИЁТ
1. Fафуров Б.Таьрихи мухтасари хадки точик. Чилди 1. Стадинобод 1947.С.384.
2. Fафуров Б.Таьрихи мухтасари хадки точик. Чивди 1. Стадинобод 1947.С.384.
3. Крупская Н. К. К закону о политехнизации М.: Просвещение, 1969. С. 22-23
4. Макаренко A.C. Выбор профессии. Соч. в 7-и т. Т. 5. М., 1958, с. 392394.
5. Макаренко AC. Воспитание в семье и школе. Соч. в 7-и т. Т. 4. М., 1957. С. 499-502
6. Макаренко AC. Из переписки с АМГорьким. Соч. в 7-и т. Т. 7. М., 1958. с. 361-363.
7. Некрасов НА Собр. стихотворений: В 2 т. - М., 1949. -Т. I - С. 14.
8. Паёми Президент Чумхурии Точикистон аз 24 апрели соли 2015.
9. Пашков А Т. Педагогика производительного труда. - М.Д987.-С.20.
10. Сухомлинский В.А Рождение гражданина. - М., 1979. - Т. I. С.525. 11.
11. Ушинский К.Д. Труд в его психическом и воспитательном значении //Собр. соч. - М., 1948. - Т. 2. - С. 34.
ФОРМИРОВАНИЕ ИНТЕРЕСА К ТРУДОЛЮБИЮ КАК ФАКТОРОМ ПОВЫШЕНИЯ ДУХОВНОГО ВОСПИТАНИЯ ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ
В сфере образования воспитание современного, знающего, инновационного и творческого человека является основной целью государственной политики Республики Таджикистан. Развитие общества во многом зависит от готовности молодого поколения к продуктивной работе. Важную психолого-педагогическую задачу выполняет производительный труд, который является одним из решающих факторов всестороннего воспитания личности.
Ключевые слова: производительный труд, реформа, экономическое развитие, качество образования, человеческий капитал, инновационные технологии, производство, выбор карьеры.
THE FORMATION OF INTEREST TO WORK A FACTOR OF INCREASING THE MORAL UPBRINING OF THE YOUNGER GENERATION
In the field of education, the education of a modern, knowledgeable, innovative and creative person is the main goal of the state policy of the Republic of Tajikistan. The development ofsociety largely depends on the readiness of the young generation for productive work. An important psychological and pedagogical task is performed by productive labor, which is one of the decisive factors in the comprehensive education of the individual.
Keywords: productive labor, reform, economic development, quality of education, human capital, innovative technologies, production, career choice.
Сведения об авторе:
Нуралихонзода Саодат Нуралихон - Заведующий отдела по делам молодёжи и женщин Управления воспитания и социального развития Таджикиского государственного университета коммерции индекс- 734024 г Душанбе, улица Дехрти 1/2, Электронный почта: nuralikhonzoda 81@ mail.ru. Тел: (+992) 985788514
About the author:
Nuralikhonzoda Saodat Nuralikhon - The Head of Department on youth and women leading education and development of Tajik State University of Commerce, index - 734055 Dushanbe, Dehoti st.,1\2, E-mail: nuralikhonzoda [email protected]. Phone: (+992) 985788514.
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПУТЁМ ВНЕДРЕНИЯ ФОРМ И МЕТОДОВ ОРГАНИЗАЦИИ по актуализаЦии процесса обучения учащихся
Шарапова Д.Я., Холбобоева Х.Б.
Таджикский государственный педагогический университет им. С. Айни
Значение интерактивных форм и методов современного обучения состоит в ряде важнейших образовательных целей и обеспечении их достижения:
- саморазвитие и развитие благодаря активизации мыследеятельности и диалогическому взаимодействию с преподавателем и другими участниками образовательного процесса;
- повышение уровня активности и самостоятельности обучаемых;
- развитие навыков анализа, критического мышления, взаимодействия, коммуникации;
- изменение установок на сотрудничество, эмпатию и социальных ценностей;
- стимулирование мотивации и интереса в области изучаемых предметов и в общеобразовательном плане;
При этом необходимо учесть, что с преобразованием философии образования и преобразовываются и дидактические методы. Современные классификации дидактических методов.
Метод обучения - это способ взаимосвязанной деятельности преподавателей и учащихся, направленный на решение комплексных задач учебного процесса.
Некоторые российские учёные, утверждают, что методика обучения на современном этапе имеет несколько изменённый характер, и дают ей такое определение, как например:
Методика обучения - совокупность методических правил и рекомендаций, т.е. система научно обоснованных методов, правил и приёмов
обучения предмету.
Известно, что среди педагогов распространена традиционная классификация методов обучения, которая отражена во всех учебниках дидактики - словесные, наглядные, практические и т.д., в основе которой лежит способ предъявления учебной информации обучаемым.
Получим другой набор, если в основу классификации положить, например, степень самостоятельности ученика в приобретении знаний:
- репродуктивный;
- частично-поисковый;
- поисковый;
- исследовательский.
Существует, например, и другая классификация методов обучения современных учёных:
- объяснительно-иллюстративный (ОИ);
- программированный (ПО);
- эвристический (Э);
- проблемный (ПБ);
- модельный (М).
Выделим основные классификации методов обучения.
Под конечным результатом за определённый период понимаются планируемые результаты обучения, а под начальными условиями - текущее состояние ученика к началу периода обучения.
Тогда начальные условия - это:
- знания, умения и навыки (ЗУН);
- представления;
- ценности, которые уже есть у ученика и в которые должны встроиться новые результаты обучения.
Для классификации методов обучения будем использовать в качестве основного отношения для
ученика открытость элементов данного положения.
Чтобы запомнить и в должный момент воспроизвести знания, ученик должен понять, что функции в обучении сводятся к знаниям, из которых надо исходить, по каким результатам надо пройти в изучении темы и каким образом достичь эти результаты. Таким образом, можно говорить о репродуктивном или объяснительно-иллюстративном методе.
В действительности ученик понимает, из чего необходимо исходить и что в конечном результате делать. Получив результаты по первой этапу действий, необходимо перейти к выполнению второго его этапа, и так далее до получения планируемых результатов. В таком случае процесс полностью детерминирован. Здесь необходимо подчеркнуть, что средства реализации программированного обучения, не могут быть печатные пособия, электромеханические устройства - компьютер или педагог.