занятий, больше инициативы ученика, большое количество групповых занятий, требующих совместных усилий.
В статье рассматривается изучение часовых уроков физики в группах.
Ключевые слова: урок, интерактив, метод, активация, группа, тудент, тема, модель, площадь, индукция, наблюдение, преобразование, передача.
WAYS AND MEANS OF ACTIVATING STUDENTS IN THE PROCESS OF PHYSICS LESSONS
The article discusses the process of activating students in the process of physics lessons. Conducting lessons using interactive methods, especially grouping, makes the lesson process more interesting and interesting, and doubles the activity of students.
Active learning methods - methods that require collaboration between teacher and student, as well as student and teacher. The word "interactive" is derived from the English word "interact", which means "inter" - "Together" and "act"- Is to "act". The method of active teaching and learning requires from the learner a high level of activity and creative understanding of the presented information. The main criteria of the interactive model of education: it is an opportunity for free discussion and presentation of the topic, less preaching, but a large number of practical activities, more initiative by the reader, a large number of group activities that require joint efforts. The article discusses the study of one hour of physics lessons in groups.
Keywords: lesson, interactive, method, activation, group, student, topic, model, field, induction, observation, conversion, conduction.
Сведения об авторе:
Бобохонова Шарифа Назруллоевна - старший преподовалель кафедры экспериментальной физики Таджикского государственного педагогического университета им. Садириддин Айни. Тел: (+992) 933636260
About the author:
Bobokhonova Sharifa Nazrulloevna - senior lecturer of the Department of Experimental Physics, Tajik State Pedagogical University named after Sadiriddin Aini. Phone: (+992) 933636260
ТАШАККУЛИ МАХРРАТИ МУОШИРАТИ ДОНИШ^УЁН ДАР ^АРАЁНИ ТАЪЛИМИ ЗАБОЩОИ ХОРИЧД (ДАР МИСОЛИ ЗАБОНИ АНГЛИСЙ) ДАР ИХТИСОС^ОИ ГАЙРИФИЛОЛОГИИ МУАССИСА^ОИ ТА^СИЛОТИ ОЛИИ КАСБЙ
Арбобова М.Т.
Донишкадаи сайёщ хизмат ва сощбкорй
Забон хамчун унсури бунёдй барои ташаккули шахсият, гурух ва фарди алохида ба хисоб меравад. Забон на танхо воситаи муошират, инчунин кисми таркибии инсон ва мансубияти у ба чомеъа мебошад. Омузиши забонхои зинда ва дигар маданиятхо, шиносй бо асосхои муносибатхои байналмилалй дар дахсолахои охир мавкеъи махсусро касб намудааст. Имрузхо донистани забонхо арзиши вокеъии иктисодй пайдо намудааст. Дар чахони имруза масъалахои прагматикй ба монанди арзиши маълумоти забонй, арзиши надонистани забонхо, арзиши тарчума ахамияти бештар доранд. Накши донистани забонхо дар хаёти иктисодй, сиёсй ва фархангй тадричан афзоиш меёбад.
Омузишй забонхои хоричй дар низоми муассисахои тахсилоти олии касбй хамчун бахши хатмии маълумоти бефосилаи касбй ба шумор меравад. Омузишй забонхои хоричй дар мактаби олй асосан хусусияти муоширатй ва касбй дошта, он ба ташаккули салохияти коммуникативй ва касбй мусоидат менамояд.
Муошират - яке аз махорат ва салохиятхои асосии инсон буда, он дар тамоми давраи хаёт барои пешбурди фаъолияташ зарур ва мухим мебошад. Тавре ба хамагон маълум аст, муошират дар муносибатхои байни одамон яке аз воситахои калидй ба хисоб меравад. Бояд тазаккур дод, ки одамон ба гайр аз муоширати ру ба ру, инчунин метавонанд тавассути мактуб, шабакахои интернетй, телефонхои мобилй, алокаи электронй ва гайра муносибат намуда, масоили гуногуни шахсию кориашонро халлу фасл намоянд. Вакте муошират дар байни аъзоёни чомеаи як кишвару як миллат бо як забон сурат мегирад он асосан ба осонй ва бе мушкилй анчом дода мешавад. Чун муошират дар сатхи байналмилалй байни намояндагони кишвару миллатхои мухталиф бо забони хоричй сурат мегирад, дар он холат, дар раванди муошират метавонад мушикилихои зиёд ба вукуъ пайвандад. Манзурамон ин аст, ки якдигарфахмй миёни муошираткунандагон аз сатхи забондонй,
мaxopaтy мaлaкa, фapxaнгдoнй, pиoяи кoидaвy тaлaбoтx,oи мyoшиpaт Ba кacбияти ду Ba ё зиёдa Ч0нибx0 вoбacтaгии зиёд дopaд.
Дap вaзъияти имpyзa кишвapxoи чaxoн 6o иcтифoдa aз зaбoни мaвpиди нaзapaшoн бaйни xyд мyoшиpaт шмуд^ мacъaлaxoи мyxтaлифpo MyxomMa Ba xaлy фacл менaмoянд. Аз ин лищз, дoниcтaни зaбoнxoи xopичй Ba мyoшиpaт кapдa тaвoниcтaн бa мacъaлaи мyбpaми руз тaбдил гaштaacт. Бapoи тaшaккyли мaxopaти мyoшиpaт дap бapнoмaxoи тaълимии мyaccиcaxoи тaxcилoти oлии кacбии мxтиcocxoи Faйpифилoлoгй бa тaвpи aлoxидa coa^^ тaълимй пешбинй нaгapдидaacт. Бo вучуди ин, cтaндapти дaвлaтии зaбoнxoи xopмчй тaкoзo менaмoяд, ки дoнишчyён дap бapoбapи тaшaккyли мaxopaт Ba caлoxияти xoндaн, нaвиштaн, ran зaдaн, гуш кapдaн, инчунин бoяд Maxopara мyoшиpaт кapдaнpo низ aз xyд нaмoянд.
Дap бapoбapи oзoдoнa мyoшиpaт кapдaн obxo инчунин мaxopaт Ba мaлaкaxoи дap бoлoзикpгapдидapo низ иcтифoдa xoxaнд бурд. Aлбaттa, тaшaккyли мaxopaт Ba caлoxияти мyoшиpaти дoнишчyёни иxтиcocxoи Faйpифилoлoгй дap шapoмти нaбyдaни му^ити зaбoни xopмчии oмyxтaшaвaндa вaзифaи oмyзгoppo дyшвopтap мегapдoнaд.
Аз ин нукгаи нaзap, mo метaвoнем тaъpифи зерини мaxopaти мyoшиpaт (кoммyникaтивй) бa тaвpи зaйл шapx ди^ем: мaxopaти кoммyникaтивй ин мaфxyм, ки бa мacъaлaи мyoшиpaт Ba кoммyникaтcия aлoкaмaнд бyдa, кoбилмяти пaйвacт нaмyдaни aмaлxoи тapкибиpo дopaд, ки мaнтикй (aлгopмтм) мyoшиpaтpo мyaйян менaмoяд. Мaxopaти кoммyникaтивй чyзьxoи зеpинpo дap бap мегиpaд: caлoxияти лингвиcтй, нуткй, ичгимoию фapxaнгй Ba тaьлимивy мaъpифaтй. Hap яке, дap нaвбaти xyд, дoнишx,o Ba мaлaкaxoи бapoи фaъoлияти oзoди нутк зapypиpo дap бap мегмpaд:-caлoxмяти лингвиcтй - дoниш Ba мaлaкaxo oид бa фoнетикa, лyFaт, ^aMMa™^ имто Ba пyнктyaтcмя; - caлoxияти cyxaнpoнй - дoниш дap бopaи poxx^ тaшaккyл Ba тaшaккyли фикppoнй тaвaccyти зaбoн Ba кoбилияти иcтифoдaи чунин ycyлxo дap paвaнди дapк Ba тaвлиди нутк: - caлoxмяти ичгммoивy фapxaнгй - oгoxй aз зaбoн xaмчyн шaкли ифoдaи фapxaнгм миллй, дoниcтaни xycycмятx,oи фapxaнгм миллии зaбoни oмyxтaшaвaндa, кoбилмяти иcтифoдaи мaълyмoт дap paвaнди мyoшиpaт Ba иcлoxи нутк мутобик бa мaкзyъи мyoшиpaт, ^били^и бapoмaдaн aз вaзъияти дyшвop дap xoлaти кaм бyдaни дoниш дap бopaи зaбoн, ибopaт мебoшaнд.
Нoвoбacтa бa ин, тaвpе oлимoни coxaи зaбoншинocй Ba paвoншинocй кaйд менaмoянд, xaдaфи oмyзиш тaxияи cиcтемaи Maxcyra дapcxo мебoшaд, ки бa тaшaккyли мaxopaтy мaлaкaxoи мyoшиpaти дoнишчyёни мyaccиcaxoи тaxcилoти oлии кacбй paвoнa кapдa шyдaacт [Гaльпеpин, П.Я. Опыт изучения и фopмиpoвaния yмcтвенныx дейcтвий. /П.Я. Гaльпеpин //Дoклaды нa coвещaнии no пcмxoлoгми (июль 1953)-Издaтельcтвo АПНРСФСР, 1954.-432c. ]
Бoяд тaзaккyp дoд, ки тaйёp кapдaни мyтaxaccиcoни кacбй бoяд 6o нaзapдoшти дoштaни фapxaнги бaлaнд, инчунин тaшaккyли бaъзе cифaтx,oи шaxcй Ba тaшкилй, ки бa oнxo дap мчpoи бoмyвaффaкияти вaзифaxoяшoн кyмaк менaмoянд, бa pox мoндa шaвaд.
Аз ин лмxoз, бapoи oмyзoнидaни зaбoнxoи xopмчй бa дoнишчyёни мxтиcocxoи Faйpифилoлoгй вaзифaи aфзaлмятнoк дap oнxo тaдpмчaн тaшaккyл дoдaни Maxopara кoммyникaтивй мебoшaд.
Омузишй зaбoни arnera xaмчyн вocитaи мyoшиpaти бaйнaлмилaлй тaвaccyти тaшaккyл Ba рушди мaлaкaxo дap нaмyдxoи acocии фaъoлияти нутк, рушди мчтимoию фapxaнгии дoнишчyён, дap зaминaи дoнcтaни фapxaнги кишвapxoи чaxoн 6o ёрии мaвoди фapxaнгй Ba лингвиcтй-фapxaнгй acoc меёбaд. Мaлaкaxoи мyoшиpaт дap acocи шaклxoи зерин тaшaккyл меёбaнд: a) дoниш Ba мaлaкaи зaбoнй; 6) дoнишx,oи лингвиcтй Ba митт^й. Мaxopaти мyoшиpaт мaлaкaxoи зеpинpo дap 6ap мегиpaд: - xoндaн Ba фaxмидaни мaтнxoи co^a Ba acrä (6o дapки мaзмyни acocй Ba nyppa); - coxaxoи тaxaccycй, фapxaнгй Ba мaишй, мyoшиpaти шифoxй, 6a тaвpи шифoxй дap бopaи xyд Ba му^ити aтpoф мyxтacap шкл кapдaн, изxopи нaзap нaмyдaн, 6axo дoдaн, кoбилияти нaвиштaн Ba интикэли мaълyмoти ибтидoй (мaктyб). Ca'^ xaдди aккaли мaлaкaxoи мyoшиpaт дap cтaндapти дaвлaтии тaълимии зaбoнxoи xopмчй мyaйян кapдa шyдaacт.
Дap чapaёни мyoшиpaти шифoxй oдaмoн вocитaxoи зaбoн - лyFaт Ba гpaммaтикaи oнpo иcтифoдa мебapaнд, тo фикру aкидaaшoнpo тaвpе бaён нaмoянд, ки бapoи чoмеa фaxмo бoшaд. Бo вyчyди ин, дap чapaёни мyoшиpaт дoниcтaни тaнxo лyFaт Ba гpaммaтикa 6o зaбoни мyaйян бacaндa неcт. Шaxcpo зapyp acт, ки тaлaбoтx,oи иcтифoдaи вoxидx,oи мyaйяни зaбoнй Ba тapкиби ornxopo дoнaд. Бa ибopaи дигap, 6a Faйp aз гpaммaтикa бoяд "гpaммaтикaи вaзъиятpoм низ дoниcт, ки иcтифoдaи зaбoнpo нa тaнxo дap acora мaънoи вoxидx,oи лyFaвй Ba кoидaxoи oнxo дap чyмлa, инчунин Bo6acra 6a xycycмяти мyнocибaти бaйни гyяндa Ba шyнaвaндa Ba дигap oмилxo, ки дoниши oнxopo дap якчoягй 6o дoниши вoкеии зaбoн Ba cai^ мaлaкaи мyoшиpaт тaшкил медику, дap 6ap мегиpaд [http;//nauka-pedagogika,com/pedagogica-13-00-08/dissertaciya-formirovanie-kommunikativnoy-kompetentnosty-studentov ].
Мyoшиpaт инcoнpo xaмчyн шaxc тaшaккyл дoдa, 6a y имкoният медмxaд, ки xиcлaтx,o, мaнфиaтx,o, oдaтx,o Ba Maäny xoxишxoи дигapoнpo низ aз xyд тамуд^ меъёpxo Ba тapзи paфтopy
axxno^o oMyOTa, xaдaфxoи зиндaгй Ba интиxoби вacилaxopo 6o мaкcaди иcтифoдaи ohxo 6a нaзap гиpaд. Бa aндешaи mo, мyoшиpaт мapxилaи мyxимгapини тaшaккyли инcoн мебoшaд.
Им^ният^ бapoи тaшaккyли мaxopaти мyoшиpaти дoнишчyён дap дapcxoи зaбoни xopмчй нмxoят вacеъ мебoшaд. Пеш aз xaMa, xaдaфи acocии тaълими зaбoни xop^^o бoяд MyaMMrn кapд. X,aдaфи acocии тaълими зaбoнxoи xopмчй дap мaктaб Ba дoнишгox ин тaшaккyли мaxopaти мyoшиpaт Ba дигар caлoxиятx,o мебoшaд. Тaтбики ин xaдaф 6o тaшaккyли як wop мaxopaтx,oи дигap aлoкaмaндии зич дopaд: фaxмидaн Ba бaён кapдaни мaкcaд 6o зaбoни xopичй Bo6acra 6a вaзъияти мyшaxxacи мaвчyдa, мaxopaти cyxaHpoH^ мутобик нaмyдaни paфтopи xyд 6o кoидa Ba тaлaбoтx,oи мyoшиpaт, инчунин xycycиятx,oи миллию фapxaнгии кмшвapи бapaндaи зaбoн Ba дap caтx,и зapypй нишoн дoдaни дoниши xyд дap paвaнди мyoшиpaт 6o зaбoнxoи xopмчй.
Тaчpибaи oмyзиши зaбoнxoи xopмчй нишoн медмxaд, ки дap чapaёни тaълим мaxopaтy, мaлaкa Ba caлoxиятx,oи мyoшиpaти дoнишчyёнpo тaшaккyл дoдaн мумкин acn. Э^ди мyxмти кoммyникaтивй яке aß ycyлxoеcт, ки 6a рушди Maxopara мyoшиpaти дoнишчyён мycoидaт менaмoяд. Уcyли дигapи тaшaккyли мyoшиpaт ин нaзapияи aмaлии paвoнй ad, ки дap бopaи як чaнбaи мyaйяни пcиxoлoгияи мyoшиpaт тaвaccyти кop 6o Mamx^ зaбoни aнглиcиpo дap 6ap мегиpaд [Гaльпеpин, П.Я. Введение b пcиxoлoгию /П.Я. Гaльпеpин.-М.,2000.-263c].
X,aдaфи oмyзиш тaxияи низoми мaxcycи дapcxo мебoшaд, ки 6a рушди мaлaкaxoи мyoшиpaти дoнишчyёни дoнишгoxo paвoнa кapдa шyдaacт Ba зapyp ad , ки ин HœoM дap дapcи зaбoнxoи xop^^ aлaxycyc, зaбoни aнглиcй, тaтбик кapдa шaвaд. Мушкиле, ки бapoи тaшaккyл дoдaни мaлaкaxoи мyoшиpaт дap бaйни дoнишчyён мaвчyд aCT, xеле мyxим Ba aктyaлй мебoшaд. Мyaccиcaxoи тaxcилoти oлии кacбй бapoи coxaxoи гуто^ни xoчaгми xaлк мyтaxaccиcoни кacбиpo aз руи тaxaccycxoи гyнoгyн oмoдa менaмoянд Ba тaкмили cифaти дoниши дoнишчyён Ba мyтaxaccиcoни coxaxo яке aз aвлaвиятx,oи acocй 6a myMop меpaвaд. Рушди coxaxoи xoчaгии xaлкpo тaнxo кopмaндoни бaлaндмxтиcocе, ки 6o ^oMCba чй гyнa мyнocибaт Ba мyoшиpaт кapдa метaвoнaнд, aмaлй нaмoянд. Аз ин ли^з, мaxopaти мyoшиpaт aз руи coxTOp Ba xycycмятaш 6a тaвpи зaйл гypyxбaндй мешaвaд: l.Maxopara мyoшиpaт xycycмятx,oи фapдй-пcмxoлoгми шaxc буд^ caмapaнoкии мyoшиpaти ypo шaxcи дигар apзёбй менaмoяд. 2.Бoяд тaзaккyp дoд, ки тapкибxoи coxтopии мaлaкaxoи мyoшиpaти дoнишчyёни мyaccиcaxoи тaxcилoти oлии кacбии теxникй: мyoшиpaт, гуфтугу, nocyxry^ тaшaббyc, фaъoлият, чyзъxoи paфтopи кoммyникaтивй: мaвкеъ дap фaзo, xapaкaт дap фaзo, пaнтoмимa, имoвy ишopaxo, ифoдaxoи шифoxй, cypъaти вoкyниш, мyшoxидaи шapик, тacxеxи шapик Ba тaшaннyч дap иpтибoт мебoшaнд.
Дap paвaнди тaълим бaъзе caMix,opo метaвoн мyaйян нaмyд, ки ohxo бapoи тaкмил дoдaни мyoшиpaти кacбй 6o зaбoни xopичй мycoидaт менaмoянд: тaчдиди дoниши вoxидxoи лyFaвй Ba K0идax0и гpaммaтикй; тaшaккyли ^бил^ти интмxoб Ba иcтифoдaи меъёpxoи зaбoн, Bo6aCTa 6a мaкcaд Ba му^ити мyoшиpaт, кoбилияти фaxмидaни шaклxoи гуто^ни мyoшиpaт, инчунин бaёни изxopaги умумй Ba мaнтикй, тaшaккyли кoбилмяти интиxoби вocмтaxoи лaфзй дap xoлaти ш^мии мyoшиpaт, тaвcеaи дoниш дap бopaи xycycиятx,oи мчтимoию фapxaнгми нaмoяндaгoни кишвapxoи мaвpиди xaдaф, aнъaнa Ba меъёpxoи нутки ohxo, тaшaккyли кoбилияти фaxмидaн Ba иcтифoдaи мyнocиби obxo дap paвaнди мyoшиpaт. Бoяд зикр гард, ки зaбoн xaмчyн вocмтaи мyoшиpaти бaйни oдaмoн дap зaминaи мyшaxxacи ич1имoй фaxмидa мешaвaд. Аз ин ли^з, xaвacмaндгapдoнии тaмoюли кoммyникaтcиoнй яке aз мyxимтapин capчaшмaи бaлaнд бapдoштaни caмapaнoкми тaълими зaбoни xopичй 6a дoнишчyён мебoшaд. Яке aз тaлaбaгx,oи acocии бapнoмaи зaбoнxoи xopичй бapoи дoнишгoxxoи Faйpифилoлoгй тaшaккyл Ba иcтифoдaи мaxopaти мyoшиpaт дap paвaнди тaълим мебoшaд. Дap бapoбapи xaдaфxoи aмaлй, бapнoмaи тaълими зaбoнxoи xopичй дap мyaccиcaxoи тaxcилaги oлии кacбй, инчунин Ma^a^x^ мaъpифaтй Ba тapбмявй низ дopaд, ки тaтбики ohxo 6o бaлaнд бapдoштaни caтx,и мaдaниятнoкии My^^cc^om Ba oмoдaгми ohxo бapoи мycoидaт дap 6a pox мoндaни мyнocибaтx,oи бaйнифapxaнгй Ba илмй мебoшaд. Сaлoxияти шиpкaт кapдa тaвoниcтaн дap чopaбиниxoи бaйнифapxaнгй бapoи мyтaxaccиcoне, ки мaшFyли кopxoи бaйнaлмилaлиaнд, нмxoят зapyp мебoшaд.
X,aдaфи тaълими зaбoни xopмчй Ha тaнxo мyoшиpaт кapдa тaвoниcтaн aз руи чaxop нaмyди фaъoлмяти 6a xaM aлoкaмaнд (гуш кapдaн, ran зaдaн, xoндaн Ba нaвиштaн), инчунин aзxyд кapдaни зaбoн xaмчyн Bocrn^ бaёни фикр мебoшaд.
X,aмзaмoн, кoнcепcияи тaълими зaбoнxoи xopичй дap дoнишгoxy дoнишкaдaxo тибки тaлaбaги cтaндapти дaвлaтй кaбyл кapдa шyдaacт, ки oh дap acocи мaкcaд Ba теxнoлoгияи кoммyникaтивй тaxмя гapдидaacт. Acocxoи илмй Ba нaзapиявии мyнocибaти кoммyникaтивй дap acapxoи oлимoни вaтaнию xopичй тедкик Ba пешнмxoд гapдидaaнд. [Бим, И.Л. П^од к пpoблеме yпpaжнений c пoзиции иеpapxии целей и зaдaч /И.Л. Бим, А.А. Леoнтьев //Общ8я метoдикa oбyчения инocтpaнным язы^м.-!^: Ругский язык,1991.- c.99-111]. Метoдикaи кoммyникaтивии фapoгиp чaлби пyppaи дoнишчyёнpo 6a paвaнди зaбoнoмyзй пешбинй менaмoяд Ba xaдaфи acocии ин метoдoлoгия ^бл aз xaMa oмyзoнидaни зaбoни arnera 6a дoнишчyён 6o мaкcaди oзoдoнa xapф зaдaн Ba фикppoнй кapдa
тавонистан мебошад. Барои касе пушида нест, ки дар муассисахои тахсилоти олии касбии гайрифилологй хангоми омузиши забони хоричй бинобар сабабхо ва омилхои гуногун як катор мушкилихо ба миён меоянд: 1) таваччухи донишчуён бештар ба фанхои тахассусиашон. Х,ангоми омузиши забони хоричй, аксарияти донишчуён ба таври чиддй марок зохир наменамоянд; 2) дар гуруххои гайризабонии муассисахои тахсилоти олии касбй одатан донишчуёни сатхи забондониашон гуногун тахсил менамоянд, ки дар натича шавку завки донишчуёни забондон коста гардида, донишчуёни сатхи забондониашон паст ба омузиши забон камтар таваччух менамоянд; 3) микдори махдуди соатхои барои омузонидани забони хоричй дар муассисахои тахсилоти олии касбии гайрифилологй чудо гардида, барои дар сатхи зарурй аз худ карда забони хоричй нокифоя аст.
Мутахассисони варзидаи сохаи лингвистика методологияи коммуникативии таълимро хамчун усули самарабахши таълими забонхои хоричй пазируфтаанд. Усули коммуникативй ба принсипхои зерин асос ёфтааст. 1.Самтгирии нуткии таълим, яьне фаъолияти нутк на танхо воситаи таълим, балки хадафи он низ мебошад, яъне: а) усули коммуникативй донишчуёнро фаъол ва чалб намуда, ба раванди муошират таъсир мерасонад; б) истифодаи машкхое, ки муоширатро дар байни донишчуён бештар ташвик менамоянд; в) таваччухи донишчуён ба максад ва мундаричаи баён.2. Бо назардошти хусусиятхои фардй - равонии донишчу ва накши пешбарандаи чанбаи шахсии у: а) кобилияти азхуд кардани забон (навъи хотира, сатхи шунавоии фонематикй, кобилияти чамбасткунй ва г.); б) кобилияти ичрои намудхои алохидаи фаъолият, яьне кобилияти омузиш: в) хусусиятхои шахсй аз руи шавк, чахонбинй, мавкеъ дар байни донишчуён; г) кобилиятхои умумии зехнй (меросй ва бадастомада); д) афзалиятхои хоси у хангоми чамъоварии иттилоот (биной, шунавой ва хоказо); е) барои усули коммуникативй фардисозии таълим дар асоси хислатхои шахсии хонанда бо максади хавасмандкунй ва фаъолсозии у дар чараёни дарс. 3. Фаъолияти фикрронй бо максади чалби доимии донишчуён ба раванди муошират ба таври алохида(шифохй) ё миёнаравй (равонй). 4. Усули функсионалй барои интихоби маводи таьлимй дар хама сатххо: лексикй, грамматикй ва семантикй. Камбудии усули анъанавй аз он иборат аст, ки хар як бахши забонро дар алохидагй бе назардошти ташаккули махорати муошират меомузонад. Дастоварди таълим ва муносибати донишчуён ба омузиш аз бисёр чихат ба он вобаста аст, ки омузгор дарсхоро то чи андоза шавковар ва пурмазмун ташкил ва мегузаронад. Барои халли масьалахои таьлим танхо кор дар синф ва такя ба тачрибаи зиндагй кардан кифоя нест. Аз ин нуктаи назар. яке аз вазифахои афзалиятнок ин алокамандии дониши академикй бо махорату малакахои амалй ва байналмилаликунонии фаъолияти таълимй ва илмй ба яке аз самти мухими рушди донишгохо ба хисоб меравад. Иштироки донишчуён ва омузгорон дар барномахои табодулии байналмилалй дар ташаккули махорат, малака ва салохиятнокии онхо мусоидат намуда, онхо имкон пайдо менамоянд, ки дар барномахои гуногуни байналмилалй ширкат намоянд ва бо ин восита махорат ва сатхи забондониашонро баланд бардоранд. Шиносоии омузгорон ва донишчуён бо барномахои таълимии кишвархои хоричй, махсусан низоми тахсилоти аврупой, натичахои мусбй хохад дод, зеро ин барномахо дар ташаккули шахсй ва касбии онхо сахми арзанда мегузоранд. Бояд ёддовар шуд, ки омузиши забонхои хоричй дар солхои охир характери оммавй касб намудааст ва кариб хамаи сохахои хочагии халкро фаро гирифтаааст.
АДАБИЁТ
1.Абрамова Г.С. Введение в практическую психологию//Г.С. Абрамова - Екатеренбург, 1995-220с.
2.Абульханова Типология активности личности// Абульханова, К.А. Славская / Психологический журнал - 1985 - №5-С.3-18.
3. Алексеева, Т.К. Деловой английский. English for business. // Т.К. Алексеева Часть 1-2. Москва.: Вече, 2000-640с.
4. Бим, И.Л. Подход к проблеме упражнений с позиции иерархии целей и задач /И.Л. Бим, А.А. Леонтьев //Общая методика обучения иностранным языкам.-М.: Русский язык,1991.- С.99-111
5. Бонк, И.А. Английский для международного сотрудничества /И.А. Бонк.-Издание СП "Прим-Ди", 1992.-352с.
6. Гальперин, П.Я. Введение в психологию /П.Я. Гальперин.-М., 2000.-263с
7. Гальперин, П.Я. Опыт изучения и формирования умственных действий. /П.Я. Гальперин //Доклады на совещании по психологии (июль 1953)-Издательство АПНРСФСР, 1954.-432с.
8. Зотова И.В. Формирование коммуникативных умений у студентов в образовтельном процессе - // Проблемы и перспективы развития образования: материалы V / И.В. Зотова -Международной научной конференции. г. Пермь -2014. - С.2002-2004
9.Китайгородская, Г.А. Методика интенсивного обучения иностранным языкам. /Г.А. Китайгородская.-М.,1982.
10. Пассов, Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению / Е.ИПассов-М.:Просвещение, 1991.- 223с.
РАЗВИТИЕ НАВЫКОВ КОММУНИКАЦИИ У СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЕ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ (НА ПРИМЕРЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА) В НЕЯЗЫКОВЫХ СПЕЦИАЛЬНОСТЯХ ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ
В данной статье исследуется развитие коммуникативных навыков у студентов неязыковых специальностей высших учебных заведениях. Как показывает исследование, для развития коммуникативных навыков у студентов неязыковых специальностей, прежде всего, необходимы теоретические и практические знания. Другими словами, такие навыки и умение, как слушать и понимать устную речь, писать и читать на иностранном языке должны быть развиты на достаточно хорошем уровне. Естественно, языковая среда является одним из важных факторов, так как только теоретическое изучение языка не дает возможность студентам применять свои коммуникативные навыки, умений и способности, а также устранить свои недостатки в процессе обучение.
Несмотря на то, что вопросы развитие навыков коммуникации, были изучены многими лингвистами и ученными отрасли, все еще некоторые аспекты данной отрасли остаются не до конца изученными, особенно в неязыковых высших учебных заведениях. Согласно учебным программам и планам количество выделяемых учебных часов для обучения английского языка в неязыковых учебных заведениях не значительное. Кроме того, студенты не языковых специальности не проявляют большой интерес к изучению английского языка, так как их основное внимание и интерес сосредоточены на изучение основной специальности.
В связи с этим, роль преподавателя английского языка очень существенное, так как только преподаватель может привлечь и заинтересовать студентов к изучению английского языка. Используя современную методику и более интересную учебный материал можно активизировать студентов в процессе урока.
Исходя из этого, развитие коммуникативных навыков и умение у студентов должны быть один из основных целей урока английского языка. Так как, у большинства студентов имеются стремление и желание общаться на английском языке, поэтому содержание плана урока также должна быть разработано с учетом развития навыков коммуникации.
Ключевые слова: Развитие навыков коммуникации, развитие навыков, государственный стандарт, определенные языковые единицы, лексические единицы, национально-культурные особенности, коммуникатционная среда, психологическая теория, индивидуально-психологическая, пантонима.
DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE SKILLS OF STUDENTS IN THE PROCESS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES (ENGLISH LANGUAGE) IN NON-LINGUISTIC HIGHER INSTITUTIONS
This article researches the development of communicative skills of students of non-linguistics higher education institutions. As the research shows to develop the students communicative skills both theoretical and practical knowledge are required. In other words, first such comprehensions as listening, understanding, writing and reading should be developed as well.
Of course, the language environment is one of the main factors for the development of communicative skills as learning a language based only on theory is not enough for students to apply their communicative skills in practice as well as to find out about their weaknesses and mistakes in order to correct afterwards.
The question of developing communicative skills was studied by many linguists and scholars, but some aspects still requires to be researched, in particular the problems of developing communicative skills of students at non-linguistic higher institutions.
According to the curriculum, the teaching hours at non-linguistic higher institutions are very limited and no extra hours allocated for teaching communicative skills. In addition, the students of non-linguistic specialties usually do not show serious interest in learning foreign languages, in particular English language, because their attention and interest mostly are concentrated on their main course. Therefore, the role of teacher would be very essential as far as only the teacher is able to attract and interest students to study English language more seriously. By using modern methodology and using interesting learning materials students could be actively involved in learning process.
From this point of view, the development of communicative skills must be one of the basic objectives of the lesson. As the majority of students have intention and wish to communicate, therefore the content and methodology of the lesson plan should be also focused on the development of communicative skills.
Key words: Development of communication skills, developing skills, state standard, specific language units, lexical units, national-cultural characteristics, communicative environment, psychological theory, individual-psychological, pantomime.
Сведение об авторе:
Арбобова Мунаввара Тагоевна - Старший преподаватель кафедры иностранных языков Института туризма, сервиса и предпринимательства, E-mail: [email protected], Tel. (+92) 934064747
About the autor:
Arbobova Munavvara Tagoevna - Senior Lecturer of the Department of Foreign Languages of the Institute of Tourism, Service and Entrepreneurship, E-mail: [email protected], Tel. (+92) 934064747
К ВОПРОСУ ОБ ИНФОРМАЦИОННО- КОММУНИКАЦИОННОЙ ТЕХНОЛОГИИ ПРИ ОБУЧЕНИЕ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА
Хафизова Б. А.
Таджикский государственный педагогический университет им. С. Айни
Господствующей тенденцией развития современной цивилизации является ее переход к информационной революции в обществе, где объектами труда подавляющей части населения становятся информационные ресурсы и знания, использования которых сегодня и на ближайшее будущее является приоритетным направлением жизни и деятельности человека и которые соответственно требуют тщательно- основательной подготовки всех членов социума.
Безусловно, к такой информационной жизни привело, стремительное развитие глобальной сети Интернета и компьютерная революция, где компьютер является основным средством телекоммуникации. Прогресс в области создания высокоскоростных цифровых каналов связи, средств цифрового представления и сжатия видео/аудио информации, единых протоколов работы с видео - чрезвычайно важные аспекты современной цивилизации без которых теперь не мыслимо дальнейшее развитие и по мнению американского социолога Д. Белла, в обществе приоритет перешел от производства товаров к производство услуг, при котором класс специалистов, связанные с новыми технологиями, т.е. технические специалисты становятся основным профессиональным группой: «Постиндустриальное общество... рассчитывает на возникновение нового (технического) класса, представители которого на политическом уровне выступают в качестве консультантов, экспертов или технократов» [10, с.27-102].
Существенным недостатком в профессиональной подготовке современных и будущих специалистов является их недостаточный профессионализм в использовании информационно-коммуникационных технологий, отрицательно влияющее на эффективность и уровень получения знаний. [5, с.264]
В последние годы в сфере образования все больше и больше значение придается обучению будущих кадров, способные адаптироваться к новым тенденциям в мировое развитие и стремительный рост информации и коммуникационные технологии (далее именуемые как ИКТ). Безусловно, произошедшее переход от «передаточной модели», т.е. традиционной обучении к личностно-ориентированной, организованное на новых взглядах «социального конструктивизма», который, в свою очередь, намеревается на нравственно-интеллектуальной развитие личности; формирование, развитие критического и творческого мышления; умения работать с информацией, в большом объеме самостоятельную познавательную деятельность, что является важным достижением человеческой цивилизации [8, с.170-198.].
Сейчас отечественное образование и наука проходит сложный этап реформирования и модернизации в соответствии с требованиями Болонского процесса и евроинтеграционных преобразований. Важным фактором, определяющим развитие государства в современных условиях, является кадровое обеспечение. Поэтому реализация национальной политики, включающий, в том числе и определение стратегических направлений развития системы подготовки будущих кадров средней и высшей квалификации, на сегодня является одной из основных функций государства.
Важны также дальнейшие поиски оптимальной модели системы подготовки будущих кадров, в том числе специалисты со знанием английского языка, направленной на