PERSPECTIVE OF TRAINING THE ARTISTS OF THE NATIONAL THEATER
The history of the fine arts of the Tajik people has many historical, scientific and cultural aspects. This is a vast topic that has not yet been fully explored. This article is devoted only to the history of the formation of the performing arts. The article examines the contribution of artists to the performing arts. The author also examines the state of training of theater artists in higher educational institutions of the country. It is impossible to imagine theatrical life without an artist. After all, the artist enlivens the content of the exhibition with his painting with new images and animation. An artist can even fulfill the director's desire with his creativity and fill the empty space of the theater.
Key words: Tajikistan, art, theatrical art, culture, artist, Tajik people, National theater, scenography, performance.
Сведения об авторе: Хасанова Рузигул Хабибуллоевна-докторант 3-го курса Института истории, археологии и этнографии им. Дониша НАНТ.Тел:(+992) 934058101.E-mail: [email protected].
Information about the author: Khasanova Ruzigul Khabibulloevna-3rd year doctoral student at the Institute of History, Archeology and Ethnography named after V.I. Donisha NANT Tel: (+ 992) 934058101. E-mail: [email protected].
УДК-323 (575.3)
ИСТЩЛОЛИ МИЛЛЙ ВА РАВАНД^ОИ ГЕОПОЛИТИКИИ ЗАМОНИ МУОСИР
САИДАСАНОВ Ю., ЦАЛАДОРОВА Ш., Донишгохи давлатии Хоруг ба номи М. Назаршоев
Яке аз бузургтарин дастовардх,ои миллати точик дар асри XX ин эълон гардидани Истиклоли давлатии Ч,умх,урии Точикистон буд, ки баъди х,азор сол боз давлатдории точиконро ба арсаи чах,онй овард. Бо ба даст овардани истиклол, миллати точик хдмчун сохдбдавлат, маърифатпарвар ва сулхдарвар анъанах,ои давлатдории Куруши Кабир ва шохдгарии Сомониёнро дар замони нав идома дода, низоми нави давлатдории точиконро таъсис намуд. Аммо шароити чах,они имруза шах,одат аз он медихдд, ки тахдидх,о барои ноором сохтани авзои кишварх,о хднуз х,ам арзи вучуд доранд ва х,ар як давлатро зарур аст, ки барои таъмини бехатарии худ, сиёсати геополитикиро низ ба назар гирад, то ки аз таъсири манфии сиёсатх,ои глобалй худро эмин нигох, дорад.
Тах,лилх,о нишон медихднд, ки дар замони муосир омилх,ои манфии геополитикй, ки метавонанд авзои давлатх,оро ноором созанд, дар ду шакли асосй амалй мешаванд: дар мавриди аввал ин таъсири манфии
системаи глобализм ва даp мавpиди сонй ин суистифодаи Fаpазноки «демо^атая». Омилхои мазкyp феълан аз таpафи баъзе давлатхо ба силохи сиёсй табдил ёфта, тавассyти онхо ва бо маблаFгyзоpии хомиёни хоpичй авзои давлатхоpо нооpом ва хаёти маpдyм зеpи хатаp гyзошта мешавад.
Азбаски минтакаи Осиёи Маpказй ва бахyсyс мавкеи Точикистон даp саpхади баpхypди манфиатхои давлатхои абаpкyдpати чахон каpоp гиpифтааст, таъсиpи манфии чахонишавй ба дyнёи маънавии миллати точик тоpафт хатаp дошта ва аз хамин лихоз, даp фахмиш ва даpк намyдани сиёсати давлатхои чахон хyшёpии сиёсй пpинсипи ягонаи хифзи фаpханги маънавй мебошад.
Илова баp ин кайд каpдан чоиз аст, ки чунин чиноятхо ба монанди теppоpизм, экстpемизм, чи^яга^ии тpансмиллй, кочок ва муомилоти Fайpиконyнии маводи мyхаддиp, имpyз хаpактеpи глобалй гиpифтаанд ва ЧOнибдоpони он зеpи никоби ташкилоти сиёсй пинхон шуда, накшахои Fайpиконyнии хyдpо амалй мекунанд.Беш аз хама тахдид ва хатаpи глобалй даp он зохиp мегаpдад, ки ташвикот ва таpFиботи Fайpик;онyнй хаpактеpи умумичахонй гиpифтааст.Баpхе аз давлатхо гypyххои Чинояткоppо хамчун «гypезаи сиёсй» бо панохгох таъмин мекунанд ва хатто онхоpо пyppа маблаFгyзоpй каpда, баpои манфиатхои геополитикии худ истифода мебаpанд. Даp доиpаи ин pавандхо инчунин шакли нави чиноятхо ба монанди кибеpчиноят-чиноят бо истифода аз технологияи компютеpй ва Интеpнет аксаpияти давлатхои чахонpо фаpо гиpифтааст.
Даp замони мyосиp шабакахои ичтимоии Иш^нет ба як майдони бахсу мyнозиpа табдил ёфтаанд,ки иштиpоки озоди тамоми истифодабаpандагони ин шабакахо,озодии сухан ва баёни фи^у акидахоpо таъмин менамоянд. Аммо чунин озодй даp шабакахои ичтимой чихати манфй низ доpад. Воpид шудани хаp як шахс ба доиpаи бахсу мyнозиpа бахусус даp мавзуъхои худшиносии миллй, сохти сиёсй ва акидахои динй, боиси он мегаpдад, ки иштиpоккyнандагон аз бахси озод ба муковимати pyйиpост мегyзаpанд, ки ин боиси афзоиши зиёд гаpдидани паpокандагй даp чомеа мегаpдад. Даp ин гуна бахсхо чунин пpинсипхои мyошиpат ба монанди тахаммyлпазиpй, эхтиpом нисбати шахсият, эхтиpом ба аpзишхои динй ва миллй поймол гаpдида, бахс шакли манфиpо доpо мегаpдад.
Даp мачмуъ сабаби чунин pафтоpи баъзе аз шахpвандон даp набудани фаpхангy дypбинии сиёсй, масъулиятшиносй ва эхсоси худшиносии миллй мебошад. Пypсишхои сотсиологй даp миёни чавонон нишон медиханд, ки кисме аз чавонон даp як pyз зиёда аз 6 соати хyдpо даp шабакахои ичтимой мегyзаpонанд. Бо чунин нишондодхо мо гуфта метавонем, ки махз Интеpнет чахонбинии чавонони моpо «сайкал» медихад ва онхоpо ба хаp гуна коpхои зишт хидоят мекунад. Омилхои
манфии шабакахои ичтимой бештаp аз хама аз таpафи душманони миллат бо максади вайpон каpдани низоми yстyвоpи чомеа истифода мешаванд ва аксаpияти чунин саpчашмахои иттилоотй аз таpафи хаpакатхои зиддидавлатй ва хомиёни хоpичии онхо таъсис дода мешаванд. Даp ин хусус хаминpо бояд кайд каpд, ки чунин pаванд на танхо ба шyypи чавонони алохида, балки ба тафаккypи миллй заpаp меpасонад ва ин як намуди экстpемизми мyосиp ба шyмоp меpавад.
Доиp ба заpаpи ин омил Асосгyзоpи сулху вахдати миллй-Пешвои миллат, Пpезиденти мамлакат мухд^ам Эмомалй Рах,мон хеле хуб кайд каpдаанд, ки «экстpемизм даp доиpаи нисбатан васеъ зохиp мегаpдад. Аз чумла, экстpемизми динй, экстpемизми идеологй ва экстpемизми сиёсй вучуд доpанд. Куввахои гуногун баp хилофи чомеаи мамлакати мо моделхои хyдpо зypан ба гаpдани Точикистон боp каpданй буданд, ки ин хам зyхypоти дигаpи номатлуби экстpемизм ба шyмоp меpавад» [7,115].
Даp ин мавpид бояд мавкеи дин низ даp чомеа ба манфиати халк хизмат намояд. Даp муайян каpдани мавкеи дин даp чомеаи мyосиpи Точикистон баpои ху;у;шиносон заpyp омад, ки ду омилpо ба назаp гиpанд: аввалан эътикод ба дин бояд озод бошад ва дувум набояд pох дод, ки аз ин озодй баpои pасидан ба хддафхои сиёсй касе схистифода намояд. Бо ма;сади пешгиpии минбаъдаи ифpотгаpоии динй, дин аз давлат чудо эълон гаpдида, идеологияи ягона низ тавассути моддаи 8 манъ гаpдид, зеpо «давлати хакикатан демокpатй даp сиёсати худ ба идеологияи дин мухточй надоpад, зеpо даp мазмуни он аллакай меъёpх,ои динй амал мекунанд» [7, 68].
Омил ва зyхypоти дигаpи нооpом сохтани вазъи сиёсии давлатхо ин ба тавpи сунъй воpид каpдани "демокpатия" ба сохти идоpакyнии давлат махсуб меёбад. Бояд кайд каpд, ки даp замони мyосиp pавия ва мактаби нави сиёсатмадоpй pyrä коp омадааст ва он номи «технологияи сиёсй»-pо гиpифтааст. Бо ёpии мактабхои технологияи сиёсй даp давлатхои Fаpб сиёсатмадоpонpо даp давpаи интихобот баpои маpдyм мyаppифй мекунанд. Даp хамин pаванд китобхо ва дастypамалхои зиёд даp хусуси омода каpдани элитаи сиёсй пешниход мешаванд. Аммо даp асл, бо хаp восита бе даpназаpдошти фаpханги сиёсии халкхо ва миллатхо воpид каpдани демо^атия даp давлатхои Осиё, хамчун яке аз pоххои нооpом каpдани вазъи сиёсии ин давлатхо мегаpдад. Даp мисоли Ливия, Иpок ва АфFOнистон баpаъло мушохида мекунем, ки чи гуна демо^атия пойдоpии ин давлатхоpо нобуд каpда, онхоpо ба чанги шахpвандй оваpда pасонид.
Бояд гуфт, ки худи демо^атия хамчун таpз ва усули идоpакyнии давлат мафхуми пpогpессивй доpад, аммо истифодаи Fаpазноки он даp баъзе аз давлатхои Осиё ахаммияти ин pавандpо зеpи савол мегyзоpад. Чуноне, ки Пешвои миллат даp ин хусус кайд мекунанд, «давлатхои Fаpб зиёда аз сад сол пеш ба ин сатхи демо^атикунонии чомеа pасиданд ва даp
ин кишвархо масъалаи фарханги сиёсй кайхо хал карда шyдааcт, дeмократия дар ин давлатхо ба парокандагй рох намeдихад.
Валe фарханги сиёсии кишвархои Осиё аз кишвархои Fарб фарки калон дорад. Ба ин маънй кабул кардани чунин модeли дeмократия барои мо хануз барвакт аст. Валe дарки ин маънои сарфи назар кардани дeмократияро надорад. Дeмократияи мо эхтироми хар фардy тамоми мардyм, эхтироми конуну конунгузорй, фарохам овардани заминаи фаъолияти хар як шахсро барои хаёти ором дар назар дорад» [6,47].
Бо рохи сунъй ноором кардани вазъи сиёсии кишвархои чахони савум аз тарафи давлатхои абар;удрат дар чахони имруза хамчун сиёсати гeополитикй дониста мeшавад. Дар баробари ворид гардидани дeмократия ва шикасти cиcтeмаи анъанавии хокимияти сиёсй, дар аксарияти давлатхои собик Иттиходи Шуравй халоeъ дар фазои идeяи миллй ба вучуд омад. Tачриба нишон дод, ки бидуни идeяи миллй пeшрафт ва ноил гардидан ба хувият ё дастовардхои бузурги миллй гайриимкон аст [3,45].
Аммо дар солхои 1989-1992 хатто шахcиятхоe буданд, ки таърихи гузаштаро инкор мeкарданд ва хатто дар атрофи онхо «сару cадохоe, баланд мeшyданд, ки гуё омузиши тамаддуни ориёй ва арзишхои он ба эхсосоти динии мусулмонон халал мeраcонад. Чунин гузориши масъала бeбyнёд ва аз во^ъият дур буд ва хакикат нишон дод, ки таърихи гузашта ва тамаддуни ориёй сирф падидаи фархангист ва насли имрузу оянда онро хамчун таърихи гузаштагонамон мавриди омузиш карор мeдиханд» [4,4].
Инчунин ^швои муаззами миллат зикр карданд, ки бо ма;сади мустахкам кардани мавк^и гeополитикй, баъзe аз давлатхо тeрроризми байналмилалиро ваceъ истифода мeбаранд.Teрроризм хамчун яроки сиёсат ва таъмини гегемонияи давлатхои абар;удрати чахон тахдиди чиддиро барои давлатхои чахон эчод мeкyнад. Аз хамин сабаб сохтмони системаи муътадили сиёсй, ки дар давоми солхои истиклол дар Ч,умхурии Tочикиcтон таъмин гардид, шаходат аз он мeдихад, ки дар доираи як давлат таъсис додани системаи устувори сиёсй, ки барои манфиати мардум, сулх ва осоиштагй фаъолият мeкyнад, имконпазир аст. Чунин системаи сиёсй аз тарафи аксарияти давлатхои Осиёи Марказй эътироф гардидааст ва дуруст будани онро хакикати имрузаи Tочикиcтон исбот намуд.
^чи^агон муборизаро бо экcтрeмизмy тeрроризм чонноктар намуда, «Стратeгияи миллии Ч,умхурии ^чик^гон оид ба му;овимат ба тeрроризм ва экcтрeмизм барои солхои 2021-2025» ;абул кард. Вазъи тагйирёбандаи чахони имруза ва хусусияти устувор пайдо намудани зухуроти хатарноки замони муосир, аз чумла тeрроризмy экcтрeмизм, ;очо;и силох, гардиши гайри;онунии маводи мухаддир, кибeрчиноятхо ва дигар чиноятхои фаромиллй, ки башариятро ба ташвиш овардаанд, моро
водор месозанд, ки ба масъалахои таъмини амнияти кишварамон ди;;ати аввалиндарача дихем.
Зеро пайравони созмонхои террористиву экстремистй барои боз хам бештар ноором сохтани вазъият дар чомеа ва тафри;аандозиву барангехтани низоъхои диниву мазхабй пайваста кушиш карда, барои гумрох, сохтани сокинони мамлакат, бахусус, чавонон ва ба созмонхои манъшуда чалб намудани онхо аз шабакахои умумичахонии интернетй ба таври васеъ истифода мебаранд.
Таъкид месозам, ки хоинони миллат ва хочахои хоричии онхо то хануз аз на;шахои нопоку гаразноки худ, ки ибтидои солхои 90-ум доштанд, даст накашидаанд. Онхо то ба хол аз хоричи кишвар бо тамоми роху воситахо кушиш карда истодаанд, ки вазъи чомеаи моро ноором сохта, фархангу мазхаби бегонаро ба сари мардуми мо тахмил кунанд" [5,31].
Х,амзамон Президенти мамлакат мухтарам Эмомалй Рах,мон аз чумла ;айд карданд: «Рафти дигаргунихои сиёсии кишвар ва таъсири омилхои манфиро тахлил намуда, хаминро бояд хотиррасон кард, ки Точикистон дар давраи гузариш ва сохтмони давлатдорй ^арор дорад ва яке аз чанбахои мухиммтарини ин давра таъмини хаёти осоишта ва сулху субот дар мамлакат мебошад. Дар замони истиклол Чумхурии Точикистон тавонист дар шароити бухрони шадиди сиёсй сохти давлатии худро муайян созад. Истиклол ва сохибихтиёрии давлат баъд аз садсолахои зиёди чонбозихо ва захмати басо сангину азму талошхои пайвастаи мардуми озодихохи миллати точик ба даст омада, дар назди мо ичрои вазифаи бисёр пурмахсул ва дар айни замон пурифтихор, яъне бунёди давлати навини чавобгу ба давлатдории муосири точиконро гузошт» [1,182].
АДАБИЁТ
1.Вахдат, Давлат, Президент. Душанбе.-Бухоро,-2014.
2.Гаджиев К. С. Политология: Учебник для высших учебных заведений. - М.:Логос,
2001,- 488 с. с.68
3.Махмудов А., Мукаддимаи идеяи миллй. Душанбе.-ЭР-граф,-2013.
4.Назри Яздонй, Х,уриннисо Ализода, Авасто.-Душанбе,-2009-837 с. Точикистон//-
Истиклолият-сарнавишти имрузу фардои Точикистон аст, Душанбе,-ЭР-граф,-2013.
5.Паёми Пешвои миллат ба Мачлиси Олии Ч,умхурии Точикистон барои соли 2021:
мохият ва самтхои асосй. Душанбе,-2021.
6.Эмомалй Рахмон.-Истиклолияти Точикистон ва эхёи миллат. Ч,илди 1.- Душанбе,-
2002.
7.Эмомалй Рахмон.-Истиклолияти Точикистон ва эхёи миллат,-чилди 4.- Мусохибаи
Пешвои миллат, Президенти Ч,умхурии Точикистон бо мухбири рузномаи
«Российская газета» аз 30 майи соли 2001.-Душанбе,- 2002.
ИСТИКЛОЛИ МИЛЛЙ ВА РАВАНД^ОИ ГЕОПОЛИТИКИИ ЗАМОНИ МУОСИР
Дар ма;олаи мазкур муаллифон накши давлатро дар институтикунонии идеяи миллй ба мухокимаи умум мегузоранд. Муаллифон кайд мекунанд, ки
накши давлат дар бартараф кардани окибатхои манфии чахонишавй хело хам мухим аст, зеро институтхои давлат имкон намедихднд, идеяи миллй аз таъсири ин равандхо зарар бинад. Муаллифон ;айд мекунад, ки функсияи регулятивиро ичро карда, давлат идеяи миллиро пахн мекунанд ва бо хамин рох арзишхои миллиро таъсис медихад, то ки оммаро барои ичро кардани барномахои миллй водор намояд.
Х,амин тавр, муаллифон дар ма;ола ба хулоса меоянд, ки функсияи худмухофизатй асоси пойдории давлат мебошад ва тавассути ин механизм ва бо истифода аз идеяи миллй бехатарии давлат таъмин карда мешавад. Бо хамин рох давлат на танхо барои муттахид кардани миллат мусоидат мекунад, балки барои пешгирии харакати радикалй монеа мегардад. Аз ч,ониби дигар он иродаи мардумро ифода намуда, давлат тавассути институтхои худ таъсири идеяи миллиро дар чомеаи дохилй ва берун аз кишвар тавассути сохторхои давлатй танзим мекунад. Пойдор ва устувор нигох доштани исти;лол ва давлату давлатдорй карзи хар як шахрванд буда, муаллифон онро ба таври васеъ нишон медиханд ва кайд мекунанд, ки масъалаи рушди кишвар ташаккули андеша ё идеяи миллй ва накши он дар пешрафту бехбудии чомеа хеле бузург аст. Дар макола муаллифон инчунин роххои пешгирии терроризмро нишон медиханд ва на;ши ташкилоти давлатй ва гайридавлатиро дар макола мухтасар инъикос намудаанд.
Калидвожах,о: геополитика, терроризм, давлат, таърих, сул%, истщлол, Чумуурии Тоцикистон.
НАЦИОНАЛЬНАЯ НЕЗАВИСИМОСТЬ И ГЕОПОЛИТИКА
В статье авторы выносят на всеобщее обсуждение роль государства в ин-ституциализации национальной идеи. Государство выполняя свою регулятивную функцию, вместе с этим распространяет идеи, которые призваны создать ценностные ориентиры массового и национального поведения побуждая нацию к выполнению определенных действий. Таким образом, авторы приходят к выводу о том, что функция самозащиты государства остается главным для сохранения национального государства в условиях геополитики. Выражая волю народа, государство посредством своих институтов контролирует влияние глобализма на национальную идею.
Оберегать стойкость государственной независимости является долгом каждого гражданина и авторы показывают это с еще более широкой стороны, отмечая при этом роль национальной идеи в преобразование общества. В данной статье авторы также показывают пути борьбы против терроризма и роль государственных и негосударственных организаций в работе среди молодежи для искоренения этого отрицательного явления.
Ключевые слова: геополитика, терроризм, государство, история, мир, независимость, Республика Таджикистан.
NATIONAL INDEPENDENCE AND GEOPOLITICAL FACTORS
In the article, the authors present for general discussion the role of the state in the institutionalization of the national idea. The state, fulfilling its regulatory function, at the same time disseminates ideas that are designed to create value guidelines for mass and national behavior, prompting the nation to perform certain actions.Thus, the authors come to the conclusion that the function of self-defense of the state remains the main one for the preservation of the national state in the context of geopolitics.
Expressing the will of the people, the state through its institutions controls the influence of globalism on the national idea. It is the duty of every citizen to preserve the stability of state independence, and the authors show this from an even wider perspective, while noting the role of the national idea in the transformation of society. In this article, the authors also show the ways of combating terrorism and the role of state and non-state organizations in working with young people to eradicate this negative phenomenon.
Kew words: Geopolitics, terrorism, state, history, peace, independence, Republic of Tajikistan.
Сведения об авторах: Саидасанов Юсуф Шанавалшоевич-кандидат исторических наук, преподаватель кафедры истории таджикского народа ХоГУ им.М.Назаршоева. Тел: (+992) 501 91 08 67. E-mail: [email protected]
Каладорова Шарора-докторант PhD 2-го курса Хорогского государственного университета им. М. Назаршоева. Тел: (+992) 501 07 49 00. Email: [email protected]
Information about the authors: Saidasanov Yusuf Shanavalishoevich- Lecturer of the Department of History of the Tajik people Khorog State University named after M. Nazarshoev. Tel: (+992) 50-191-08-67. E-mail: [email protected]
Kaladorova Sharon-Doctor PhD of the 2-nd course of Khorog State University named after M. Nazarshoev. Tel: (+992) 501 07 49 00. E-mail: [email protected]
УДК:333.5 (575.3)
ЗЕМЕЛЬНАЯ РЕФОРМА В СУВЕРЕННОМ ТАДЖИКИСТАНЕ
АБДУРАШИТОВ Ф. М., Институт истории, археологии и этнографии им А. Дониша
Земельная реформа, начатая в 90-е годы прошлого столетия, оказала шоковое воздействие на сельское хозяйство. Она породила многочисленные социально-экономические проблемы. Перед таджикским государством и обществом остро встал вопрос о продовольственной безопасности.
С первых дней своего суверенитета в стране стали осуществляться социально-экономические преобразования, создавались правовые и организационные условия для функционирования разных форм собственности и хозяйствования. В аграрном секторе создавалась новая система организационно-экономических отношений между товаропроизводителями и потребителями сельскохозяйственной продукции. Она в корне отличается от прежней системы, в основном принципами функционирования. По сути, это замена планово-распорядительных механизмов хозяйствования с рыночной системой экономических отношений на основе конкуренции.