Жамият ва инновациялар -
Общество и инновации -
Society and innovations
Journal home page:
https: //inscience.uz/index.php/socinov/index
Science
through time and space
How important is the electoral function of political parties in the
election process: theoretical and legal views and national
practice
Ikhtiyor BEKOV!
Tashkent State Law University
ARTICLE INFO ABSTRACT
Article history: The article examines the role of political parties in the
Received February 2021 electoral culture of society, electoral technologies, peculiarities
Received in revised form of working with voters in the electoral process, the order, forms
20 February 2021 and methods of implementing the electoral functions of political
Accepted 15 March 2021
Available online
5 April 2021
Keywords:
political party,
electorate,
electoral function,
electoral platform,
parties. The author notes that in Uzbekistan not enough attention
is paid to the use of the electoral functions of political parties,
there are gaps in the legislation on this issue.
The author argues that the main direction of improving
domestic practice and legal solutions to these issues is the
effective use of information technology.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International
program of a political party.
(CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Сиёсий партияларнинг электорал Ффункцияси сайлов
жараёнида канчалик мухим: назарий-хукукий карашлар ва
миллий амалиёт
АННОТАЦИЯ
Калит сузлар: Мазкур маколада сиёсий партияларнинг жамият
партия, электорал маданиятида тутган урни, сайлов
сиесии партия, v .. v
лекторат технологиялари, сайлов жараёнида сайловчилар билан
ишлашнинг уУзига хослиги, сиёсий партияларнинг
электорал функцияларини амалга ошириш тартиби,
шакллари ва усуллари тадкик килинган. Муаллиф
дастури. Узбекистонда сиёсий партияларни электорал
функцияларидан фойдаланиш масалаларига етарлича
электорал функция,
сайлов олди платформа,
сиёсий партиянинг
1 PhD in Law, Associate Professor of the Department of Tashkent State Law University, Tashkent, Uzbekistan
E-mail: [email protected]
Orcid: 0000-0001-5367-7523
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
эътибор каратилмаётганлиги, конунчиликда бу борада
бушликлар мавжудлигини таъкидлайди.
Муаллиф ушбу масалаларни хукукий ечимини Ттопишда
миллий амалиётни такомиллаштиришда асосий йуналиш
ахборот технологияларидан самарали фойдаланиш зарур
деган катъий позицияни илгари суради.
Насколько важна электоральная функция политических
партий В избирательном процессе. теоретико-правовые
взгляды и национальная практика
АННОТАЦИЯ
Ключевые слова: В статье исследуются роль политических партий в
партия, политическая электоральной культуре общества, избирательные
партия, электорат,
технологии, особенности работы с избирателями в
электоральная функция,
избирательная избирательном процессе, порядок, формы и методы
платформа, программа реализации электоральной функций политических партий.
политической партии. Автор отмечает, что в Узбекистане недостаточно внимания
уделяется использованию избирательных функций
политических партий, есть пробелы в законодательстве по
этому вопросу.
Автор утверждает, что основным направлением
совершенствования отечественной практики и правовых
решений этих вопросов является эффективное
использование информационных технологий.
Халкаро сайлов стандартлари ва ривожланган давлатлар тажрибасида сиёсий
партияларнинг электорат билан ишлаш йуналишлари, усуллари ва шакллари
буйича турли хил хукукий механизмлар мавжуд. Ушбу хукукий коидалар ва
механизмлар орасида фукароларнинг хохиш-иродасини эркин ифода этиш,
хокимият органларини сайлаш, давлат фаолиятининг тийиб туриш ва улар устидан
кучли жамоатчилик назоратини урнатиш, сиёсий кучларга тенг имкониятлар ва
шароитлар яратиш оркали озчиликни манфаатларини камситмасликка каратилган
чора-тадбирларни белгилашни алохида курсатиб утиш зарур.
Мазкур коидалар ва механизмларнинг фундаментал асосини оптимал давлат
хокимиятини шакллантиришнинг энг макбул демократик усули -сайловлар
ташкил килади.
М.Миракулов тутри таъкидлаб утганидек, "“демократик тараккиёт йулидаги
давлатларда сайловда катнашиш фукароларни оммавий хокимият муносабатларига
жалб килишнинг мухим шаклларидан бирига айланмокда, шунинг учун
сайловларнинг ахамияти бекиёсдир” [1. Б. 24-25]. Мазкур караш асосида муаллиф
фукароларнинг оммавий хокимият ишларини бошкаришда сайлов энг демократик
усул эканлигини уреу беради. Ушбу фикрга тулик кушилиш мумкин.
Бугунги кунда мамлакатимизда сиёсий партияларнинг давлат хокимияти
вакиллик органларини сайлаш жараёнида ва хокимиятни бошкаришда тенг ва
эркин иштирок этиш хукукининг конституциявий кафолатларини янада
такомиллаштириш мухим ахамият касб этмокда.
152
Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
Сиёсий партияларнинг давлат ишларини бошкаришда иштирок этиши
уларнинг давлат хокимияти органларини ташкил килиш жараёнига, оммавий
бошкарув ва конун ижодкорлиги фаолиятига жалб килинишдаги энг самарали
усули хисобланади.
Давлат хокимияти вакиллик органларининг демократик шаклланиши жараёни
куп жихатдан давлат хаётида сиёсий партиялар ролининг ошиши, конституциявий
тузумнинг асоси сифатида сиёсий хилма-хилликнинг ривожланиши билан боглик.
Мазкур уч жихат бир-биридан ажралмас ва бир-бирини тулдирувчи саналади. Гарчи
Узбекистон Республикасининг “Сиёсий партиялар тутрисида’ги конунинг 5-
моддасида давлат ва партияларнинг бир-бирининг фаолиятига узаро аралашишини
такикласа-да, айнан сиёсий партияларнинг сайловларда иштирок этиши
конституциявий сиёсий ва мафкуравий хилма-хилликни таъминлаш тутрисидаги
коидаларни ривожланишига хизмат килади.
Мамлакатимизда карор топган бугунги куп партиявийлик тизими боис, турли
сиёсий карашлар ва кояларга эга булган партияларни сайловларда давлат
хокимиятининг вакиллик органларига Уз номзодларини курсатиш шаклида давлат
ишларини бошкаришда иштирок этади [2. Б. 143].
Мутахассис олимларнинг баъзилари сиёсий партияни, бир томондан, “партия
— ташкилот” сифатида, иккинчи томондан, “сайловчилар партияси” сифатида
таърифлайдилар. Масалан, Э.Доунснинг таърифига кура: партия - бу “ташкил
этилган сайловларда лавозимларга эга булиш оркали давлат аппаратини
бошкаришни истаган одамлар жамоасидир. [3. Б. 3]
Ривожланган давлатларда сиёсий партиялар ва уларнинг электорат билан
ишлаш усуллари, уларнинг шакллари буйича куплаб тадкикотлар утказилган.
Шулардан сунги йилларда эълон килинган тадкикотларга эътибор каратсак, сиёсий
партия ва электоратнинг узвий алокаси, партиянинг жамиятдаги сиёсий
плюрализмни ривожлантиришдаги Урни бУуйича салмоклик тадкикотлар
Утказилганлигини кайд этиш зарур.
XycycaH, Y.Mersel - сиёсий партияларнинг таркатиб юборилиши, улар
фаолиятини тугатилишини ички демократиянинг хал килиши зарур булган
муаммоси эканлигини тахлил килган булса [4. Б. 84-113], В. СМЯоп Уз тадкикотида
АКШда мавжуд сиёсий партиялар дастурлари ва максадларининг мамлакат
конституциясига канчалик мослиги масаласини куриб чикиб, судлар томонидан
сиёсий партияларнинг дастурий максадлари ёки электорат манфаатлари АКШ
конституциясига зид келган холатларда уни судлар томонидан бекор килиш
зарурлигини кайд этади [4] (бу уриндазид келган холатлар деганда конституциявий
тузумга карши партиялар эмас, балки максадларини умумконституциявий
принципларга зидлиги назарда тутилмокда - муаллиф изохи).
Сиёсий партияларнинг электорат манфаатлари нафакат ривожланган
давлатлар балки демократик ривожланиш жараёнини бошидан кечираётган
Африка давлатлари мисолида хам тахлил килинган. Хусусан, С. М.ЕотБаа Африкада
конституционализмни таъминлашда ва конституциявий хукукларни амалга
оширишда юзага келаётган муаммоларни хал килувчи асосий восита сифатида
сиёсий партияларни курсатиб утади [6. Б. 1-45].
R.Gabryszak Y3 тадкикотида Польшада сиёсий партияларнинг электоратнинг
ижтимоий масалаларини хал килиш буйича позицияларини хар сайлов Ййилида Уз
158
Е
e
u a Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
i a Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
дастурларида Узгариш динамикасини тахлил килган холда, ушбу жараёнларнинг
Xap бир сайлов Йилидаги мамлакат иктисодий-ижтимоий ривожланиш даражаси,
молиявий-иктисодий шарт-шароитларга мос холда Узгаради деган карашни илгари
суради [". Б. 95].
СУнги Йилларда хам сиёсий партияларнинг хукукий макоми ва айникса
мамлакатни ривожлантиришдаги Урни буйича бир катор маколалар эълон
килинган.
Жумладан, O.Heath, А.Лезе9алар Уз маколаларида Хиндистонда
сайловларнинг Xap даврда уУзгарувчанлиги, ушбу жараёнларга сиёсий
партияларнинг кириб келиши ва Уз фаолиятларини тугатишига бахо берган холда,
сиёсий партиянинг мавжудлиги унинг карашларини айнан кайси электорат
манфаатларига мослиги билан богликлигида деган хулосани илгари суришган [8. Б.
570].
Юкоридагилардан ташкари А.бе ла [9. Б. 1-32], В.АЪеть, ]. 1.Со!оп-В10$ [10], ].
M.Mbaku [11], W.Wagner [12. b. 20-41], V.Gamurari [13. Б. 13], J.Bugajski [14]Ba
бошкаларнинг хам сиёсий партияларнинг макоми, электорат манфаатларини
химоя килишга каратилган фаолияти эволюциясига багишланган тадкикотлари
йирик илмий журналларда эълон килинган.
Мисол учун, М.5${еуеп томонидан 2020 йилда 1824 йилдан буён илмий
маколалар ва тахлилий материаллар эълон килиб борадиган Мапспе$ег Ошуетг$ Ку
Press журналида Узининг монографик тадкикотини эълон килган. Ушбу тадкикот
ишида Европа консерваторлари ва ислохотчилари 2014 Йилдан 2019 йилгача
либераллар, яшиллар ёки радикал чап ва Унг канот фракцияларига караганда
купрок депутатларга эга булсада, сиёсатчилар ва жамоатчилик томонидан куллаб-
кувватланмаслик сабаблари тахлил килинган [15]. Ушбу тадкикот иш оркали
Европада сиёсий партияларни равнак топишида электорат манфаатларини уз
етарли эмаслигини тушуниб етиш мумкин.
А. Буоч ва М.дийкага томонидан аёлларни сиёсий партиялардаги фаолияти,
уларнинг иштирок этиш даражасига хукукий бахо берилган холда, сиёсий
партияларнинг электорал функцияларини муваффакиятли бажарилишида
аёлларнинг урни чоракда сезиларли ахамият касб этганлиги курсатиб утилган [16.
Б. 601-610].
Утган асрда Утказилган тадкикотларда сиёсий партияларнинг электорал
самарадорлик даражаси ва уни бахолаш масалалари буйича бир катор фундаментал
фикрлар илгари сурилганлигини кайд этиш зарур. Жумладан, К.Дешоуер
овозларнинг сони билан Улчанадиган “электорал самарадорлик” ва хукумат
таркибида иштирок этиш хамда етакчилик билан Улчанадиган “сиёсий
самарадорлик”ни ажратиб курсатади [17. Б. 6] Ушбу тадкикотчи фикрига кушилган
холда, мазкур икки самарадоликни бир-бири билан узвийлигини унутмаслик зарур,
деб хисоблаймиз. Сабаби, “электорал самарадорлик” Уз навбтида хукуматни
бошкариш ва сиёсий етакчиликни Таъминлайдиган “сиёсий самарадорлик”ни
таъминлашга хизмат килади.
Партология сохасидаги таникли эксперт К.Жанда сиёсий партиянинг
функцияларига тухталар экан, ушбу ташкилотни “Уз вакиллари томонидан давлат
лавозимларини очикдан очик эгаллашга йуналтирилган ташкилот”, деб таъриф
беради [18. Б. 32].В.Е.Чиркиннинг сузларига кура, партияларнинг куплаб мухим
154
J Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
хусусиятларидан бири - сиёсий хокимиятни эгаллаш, хокимият органларини
шакллантиришда иштирок этишдир [19. Б. 125-126].
Дархакикат, сиёсий партиялар факат маълум ижтимоий манфаатларни
ифодалаш ва химоя килишда катнашибгина колмай, балки улар учун асосий вазифа
электорал манфаатларидан келиб чиккан холда давлат даражасидаги карорларни
кабул килиш ва амалга оширишда хам иштирок этишдир.
Мазкур иштирок этиш мохиятан сайлов якунига кура уларнинг вакиллик
органларида эгаллаган Уринларга боглик булиб, сиёсий партиялардан электорал
самарадорлик курсаткичларини ошириш буйича доимий изланишларни утказишни
такозо этади. Шу боис, сиёсий партияларнинг сайловларда иштироки
парламентдаги купчилик уринларни эгаллаш, хукуматни шакллантириш ёки уни
тузишда иштирок этиш ва сайловлар Йули билан давлат хокимияти учун
курашишда ифодаланади.
Сиёсий партияларнинг давлат хокимияти учун кураши уларнинг сиёсий
ракобатлашувини акс эттиради.Партияларнинг мухим вазифаси - алохида
фукароларнинг, ижтимоий катламлар ва манфаатдор гурухларнинг
манфаатларини Узларининг умумий сиёсий манфаатларига айлантиришдан
иборатдир.Партиялар ва сайлов тизимлари оркали фукароларнинг энг мухим
сиёсий хукуклари руёбга чикади.Россиялик тадкикотчи Е.А.Волкованинг
таъкидлашича, партиялар сиёсий хокимият амалга ошириши механизмида фаол
иштирок этади ёки унга билвосита таъсир курсатади [20. Б. 6].
Сиёсий партияларнинг хукукий макоми ва фаолиятини уУрганувчи
тадкикотчилар партияларнинг электорал функцияга алохида эътибор
каратишади.Шу билан бирга, улар илмий билишнинг махсус усули -функционал
ёндашувдан кенг фойдаланадилар.Шундан килиб чиккан холда, функционал
ёндашувнинг баъзи вакиллари партиянинг функциясини кенг маънода: “... маълум
бир ижтимоий ёки сиёсий максадга эришиш” [21. Б. 5]ва тор маънода: “... сайловлар
оркали ёки сайловларга кушимча равишда сиёсий хукмронликни амалга ошириш
учун халкнинг берган ваколатларини ёки унинг бир кисмини кенгайтириш истаги
хамда сиёсий бошкарувни давом эттириш” [22. Б. 3-4] ни тушунишади.
Сиёсий партияларнинг асосий функцияси сиёсий фаолиятни
легитимлаштириш, жамият ва давлатнинг турли гурухлари Уртасида узаро
келишувни излаш, ижтимоий жараёнларни мувофиклаштириш, демократик асосда
оммавий хокимият органларини сайлов Йули билан шакллантиришда иштирок
этишдан иборат.
СУнгги функция, одатда, электорал функция деб хам номланади. Ушбу
функцияни амалга оширган замонавий сиёсий партиялар демократик сайлов
(электорал) амалиётининг мухим факторига (элементига) айланиб бормокда.
Илмий адабиётлар шаклланган нуктаи назарга кура, электорат ибораси (лот.
“@есбог” - сайловчи, инг. “@Шесюогае” - сайловчилар жамоаси, сайлов корпуси)
— муайян давлат, маъмурий-худудий бирлик ёхуд сайлов округидаги жами
сайловчилар мажмуаси, деган маънони англатади. Бундан ташкари, мазкур
тушунчау ёки бу партия вакили булган депутатни, сайлаб куйиладиган мансабдор
шахсни куллаб-кувватловчи сайловчиларни англатиши хам мумкин.
Демак, электорат тушунчасига ягона ёндашув мавжуд эмас. Биринчи
ёндашувга кура “электорат” деганда барча сайловчиларни тушуниш таклиф
155
J Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
этилмокда. Иккинчи ёндашувга кура - электорат - бу партиянинг сайловчилари.
Бизнингча иккинчи талкин “электорат” категориясининг мохиятига мос келади.
Ушбу караш бир катор хорижий мамлакатлар амалиёти тахлилига асосланади.
Хусусан, “сиёсий партияларнинг номзодларига овоз берувчи, давлат органларига
шу партия вакили сайланишини куллаб-кувватловчи сайловчилар катлами
электоратни ташкил этади”. Шунга кура, электорат муайян сиёсий партиянинг
тарафдорлари, уни кувватловчи сайловчилар оммаси, яъни партиянинг социал
базаси хисобланади.
Электорал функция тарафдорлари (М. Дувергер, Р. Катс, Ж. Ламберт, 3.
Лейкман, Р. Таагепера, М. Шугарт ва бошкалар) [23] партиянинг сиёсий хаётини
факат электорал жараён билан, яъни партияларнинг сайловлар оркали хокимият
вакиллик органларини шакллантиришда легитим тарзда иштирок этиши билан
тулик боглашади.
Демак, электорал функция сиёсий партияларнинг бошка функциялари
катори уларнинг ижтимоий-сиёсий роли, максадлари ва вазифаларига эришишдаги
фаолиятнинг мухим ИЙУналишларидан бири сифатида тушунилади. Сиёсий
партияларнинг электорал функцияси уларнинг бошка функциялари билан Узаро
боглик ва бир-бирига таъсир этиш оркали амал килади.
Электорал функциянинг мазмунига алокадор вазифалардан яна бири -
кадрлар захирасини етиштириш, яъни партия хокимият вакиллик органларига
сайловлар учун номзод сифатида курсатмокчи булган шахслар доирасини
шакллантириш, унинг учун вакил танлаш ва рагбатлантириш, уларни оммавий-
хокимият фаолиятига тайёрлаш, зарур билим ва куникмаларни эгаллашини
тизимли равишда ташкиллаштириб боришдир.
Бошкача айтганда, замонавий партиялар учун кадрлар Maxcyc
университетларда ёки кайта тайёрлаш курсларида тайёрланмайди. Партия Уз тояси
ва карашлари асосида, уни келгусида ривожлантиришга хизмат килувчи
сиёсатчиларни Узи кидириб топади ва тарбиялайди. Бир суз билан айтганда партия
узи учун кадр етиштирувчи мухим институтдир.
Бир катор давлатларда сиёсий партияларнинг ушбу функция (вазифа)си
конуний равишда мустахкамлаб куйилган, масалан, Италия ва Скандинавия
мамлакатларида [24. Б. 14]. Одатда, номзодларни танлаб олиш ва илгари суриш
(номзод сифатида курсатиш) партия съездларида, партия аъзолари томонидан
номзодлар мухокама этилиб, тавсия этиш йули билан амалга оширилади.
Юкоридагилардан ташкари, сиёсий партияларнинг электорал функция
мазмунига яна куйидаги вазифалар киради: сайловолди ташвикотини уюштириш,
Уз номзодларини курсатиш, сайловчилар имзоларини туплаш, сайловолди
платформаларни (дастурларни) тайёрлаш, сайловга кадар ва сайловдан кейин
ташвикот ишларини олиб бориш, овоз бериш жараёнини кузатиш ва сайлов
натижаларини сархисоб килиш.Баъзи экспертларнинг таъкидлашича, ривожланган
мамлакатларнинг замонавий партиявий тизимларининг аксариятига "“электорал
функция” хосдир. Ушбу фикрни тулик куллаб-кувватлаган холда айтиш зарурки,
сиёсий партиялар Уз функцияларини факат сайлов жараёнида юзага келади, деган
нотугри караш Уз самараси бермаган.
Сиёсий партиялар функцияларини таснифлашда электорал функцияга
алохида ур-у берувчи мамлакатлар мавжуд [25. Б. 74]. Масалан, АКШ штатларидаги
156
J Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
партияларнинг функцияларини тахлил килишга багишланган илмий адабиётларда
коммуникатив, бирлаштирувчи каби функциялари, катори сайлов жараёнида
иштирок этиш функцияси, сайловлар оркали давлат хокимияти вакиллик органида
Уринларни эгаллашни, шунингдек Уз вакиллари оркали давлат хокимиятини
амалга оширишда иштирок этиш функциялари хам таснифлаб утилган.
Баъзи экспертлар партиянинг учта асосий функциясини хам курсатиб
Утадилар: жамоатчилик фикрини шакллантириш, сайланадиган давлат
органларига номзодларни танлаш ва депутатлар фаолияти учун шароитлар яратиш
[26. Б. 2].
Шуни тТаъкидлаш керакки, юкоридаги барча функциялар партиялар
томонидан мураккаб тарзда амалга оширилади ва баъзида амалда уларни бир-
биридан ажратиш кийин, уларни амалга ошириш буйича тадбирлар бир-бири билан
чамбарчас боглик, купинча бир-бири билан кесишади ва камраб олади.
Юкоридаги ёндашувларни инобатга олган холда, сиёсий партияларнинг
сайлов жараёнидаги иштирокини, яъни электорал Функциясини - сиёсий
партияларнинг сайлов муносабатлари сохасидаги хукук ва мажбуриятларини
муайян сайлов тартиб-таомиллари, харакатлари, воситалари ва шакллари оркали
амалга ошириш, электорат кисмини аниклаб олишга каратилган фаолиятини
тушуниш максадга мувофикдир.
Факатгина сайловларда галаба козониш ва хокимиятнинг вакиллик органида
Уринларни эгаллаш билан партия конуний равишда хокимиятга эришиши ва
Ддастурий максадларини амалга ошириши мумкин.Сайловдаги галаба партиянинг
муваффакиятли ишлашининг асосий шарти, унинг самарадорлиги ва
хаётийлигининг улчовидир. Мазкур натижаларга сиёсий партияларнинг электорал
функцияларидан самарали фойдаланмасдан туриб эришиб булмайди.
Шундай килиб, партиялар фаолиятида электорал функция алохида урин
тутади. Айрим адабиётларда ушбу функция тузилмавий (структураловчи) функция
деб хам аталади.Бу партиянинг сайлов стратегиясини ишлаб чикишга, сайловолди
платформасини тартиб килишга, номзодларни курсатишга каратилган
функциясидир.
Электорал функция оммавий хусусиятга эга, шунингучун уни амалга ошириш
сиёсий партияларнинг нафакат хукуки, балки мажбуриятидир. Бугунги кунда
дунёнинг куплаб демократик мамлакатларида сайлов конунчилигининг асосан
сиёсий партиялар макомини мустахкамлашга Йуналтирилганлиги, сайлов
жараёнининг хар бир боскичида уларнинг фаолиятини батафсил тартибга солишга
интилиш тенденцияси кузатилмокда.
Энди бевосита, сиёсий партиянинг электорал функциясини амалга
оширишнинг мазмуни ва асосий шаклларини куриб чикамиз.
Биринчи, ушбу функция партиялар дастурларини, уларнинг сайловолди
платформаларини, партия курултойларида сиёсий карорларини тайёрлаш,
шунингдек ушбу хужжатларни ахоли орасида кенг тартиб килиш оркали амалга
оширилади.Бунда электоратнинг манфаатлари сайловолди дастури таркибида
гоявий-назарий шаклда акс этирилади.
Иккинчи, сиёсий партиялар сайланадиган лавозимларга Уз номзодларини
бевосита курсатадилар.
157
J Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
Учинчи, улар сайловолди кампаниясининг (ракобатли курашнинг) боришини
мувофиклаштирадилар.
Туртинчи, партиялар матбуотда, радиода, телевидениеда, митингларда,
йигилишларда ва бошка жойларда ташвикот ишларини олиб борадилар. Шу билан
бирга, улар замонавий технологиялардан, ахборотни кайта ишлаш ва узатиш
сохаларидаги сунгги ютуклардан кенг фойдаланадилар.
Бешинчи, сайлов кампаниясини молиялаштиришда катнашадилар.
Тахлилимиз комплекс ва тизимли булиши учун партиялар электорал
функциясининг миллий конунчилик асосларига эътибор каратиш максадга
мувофик деб хисоблаймиз.
Узбекистон Республикаси “Сиёсий партиялар тУгрисида”ги конунининг 1-
моддасига биноан, сиёсий партия Узбекистон Республикаси фукароларининг
карашлар, манфаатлар ва максадлар муштараклиги асосида тузилган, давлат
хокимияти органларини шакллантиришда жамият муайян кисмининг сиёсий
иродасини руёбга чикаришга интилувчи хамда Уз вакиллари оркали давлат ва
жамият ишларини бошкаришда катнашувчи кунгилли бирлашмасидир [27].
Бизнингча, ушбу конунчилик таърифи партиянинг мухим функцияси булмиш
электорал функциясини етарлича акс эттирмайди, зеро, айнан шу функция туфайли
Давлат хокимияти учун расмий кураш олиб борилади.
“Сиёсий партиялар тугрисида”ги конуннинг 12-моддасига мувофик: “Сиёсий
партиялар конунда белгилаб куйилган тартибда Узбекистон Республикаси
Президенти, давлат хокимияти органлари сайловларида иштирок этиш хукукига
эга.” Демак, конун чикарувчи билвосита булса хам сиёсий партиялар макомига эга
булган барча жамоат бирлашмаларининг электорал функцияларини
мустахкамлаган. Шу муносабат билан биз сайловлар оркали давлат хокимияти учун
курашда иштирок этиш сиёсий партиянинг асосий белгиси сифатида конунчиликда
мустахкамланиши лозим, деган фикрни куллаб-кувватлаймиз.
Шунингдек, электорал муносабатларни хукукий тартибга солиш
механизмини такомиллаштиришнинг максадга мувофик деб хисоблаймиз. Шу
билан бирга биз кабул килинадиган барча узвий ташкил этилган юридик воситалар
тизимини назарда тутамиз, улардан фойдаланиш электорал муносабатларга
самарали махсус хукукий таъсирини таъминлайди. Мазкур хукукий механизмлар
сайлов жараёнидаги барча мухим муносабатларни Уз ичига камраб олади.
Бундан шундай хулоса чикадики, сиёсий партиянинг асосий вазифаларидан
бири - сайлов кампаниясини Ташкил этиш ва Утказишдир. Шунинг учун
сайловларда иштирок этиш нафакат сиёсий партиянинг асосий вазифаси, балки
ижтимоий бурчи хамдим.Афсуски, на Узбекистон Республикасининг “Сиёсий
партиялар тугрисида”ги Конунида, на Сайлов кодексида сайловларда иштирок
этиш партиянинг юридик мажбурияти сифатида белгиланмаган.
Шу боис, “Сиёсий партиялар тутрисида’ги конуннинг 1-моддасини
партиянинг сайловларда иштироки мажбурийлиги тугрисидаги коида билан
тулдиришни максадга мувофик деб хисоблаймиз.Шу билан бирга, агар партия
маълум бир вакт давомида сайлов кампаниясида иштирок этмаса, у оддий жамоат
бирлашмаси макомида колиб, сиёсий партия макомидан махрум булиши
мумкинлиги тутрисидаги нормани хам конунда мустахкамлаш максадга мувофик.
158
J Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
Таъкидланганидек, сиёсий партиянинг сайловлардаги иштироки унинг
электорал функциясини сайлов жараёнининг турли ташкилий-хукукий шакллари
ва тартиб-таомиллари оркали амалга оширишдир.Сайлов кодекси ва бошка конун
хужжатларида сиёсий партиялар сайловолди ташвикотига киришиш пайтида эга
буладиган ваколатларнинг муайян кулами ва турлари белгиланган.
Бунга куйидагилар киради:
— давлат органларига сайловларда номзодларни курсатиш;
— сиёсий партия томонидан курсатилган номзодларни сайлашга
йуналтирилган сайловолди ташвикотини олиб бориш;
— курсатилган номзодлар томонидан ишончли вакилларни тайинлаш;
— овоз бериш жараёнини ва сайлов натижаларини аниклашни кузатиш учун
ваколатли вакилларни ва кузатувчиларни тайинлаш;
— сайлов хукуклари ёки жараёнлари бузилганлиги тутрисида шикоят билан
ваколатли органларга мурожаат килиш;
— курсатилган номзодларни чакириб олиш.
Шундай килиб, партиянинг электорал функцияси унинг фаолиятининг етакчи
йуналишларидан бири сифатида, куп киррали хусусиятга эга булиб, турли шакллар
ва усулларда амалга оширилиши конунчиликда батафсил тартибга солинган. Сайлов
жараёнида иштирок этиш сиёсий партияларнинг ижтимоий мохияти ва халк
хокимиятчилигини амалга ошириш механизмидаги сиёсий-хукукий ролининг
мужассам ифодасидир. Шунинг учун электорал функция конунчиликда
партияларнинг сайловларда иштирок этиш хукукларини руёбга чикаришнинг
ташкилий-хукукий механизмида юридик мустахкамланиши лозим [28].
Яна бир ута мухим масала сайловчиларнинг электорал хукукий маданиятини
шакллантириш сиёсий партиялар электорал функциясининг Ута мухим таркибий
кисми эканлигига алохида эътибор каратиш зарур.
Сайлов жараёнини нафакат сиёсий-хукукий вокелик, балки маърифий-
маданий муносабатлар мажмуи, деб караш хам унинг мухим киррасини англаш
лозимлигини такозо этади. Сайлов кампаниясининг муваффакияти куп жихатдан
ахолининг, фукароларнинг, шу жумладан сайловчиларнинг хукукий ва сиёсий
савиясига, маданиятига боглик, Худди ана шу маданий-маърифий савия уларнинг
фаол фукаролик позициясини белгилаб беради.
Сайловчилар хукукий маданиятининг мухим жихати шундаки, сайловлар хар
бир сайловчи учун чукур идрок, теран тафаккур ва билимдонлик синови
эканлигини хис килган холда одиллик, хакконийлик ва масъулият билан сайлов
участкаларида яратилган барча имкониятлардан окилона фойдаланишдан иборат.
Бу борада юзакичилик, бепарволик, локайдлик ва сохталикка асло урин
булмаслиги, аксинча, хар бир фукарода мамлакат такдири учун масъуллик,
ислохотларга дахлдорлик хисси жуш уриб турмохги лозим.
Сайлов жараёнидаги сиёсий-хукукий ижтимоий — муносабатларнинг
маърифий даражасини кутариш учун сайловчиларнинг, яъни электоратнинг
маданий савиясини муттасил юксалтириб бориш талаб этилади. Узбекистон
Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёев таъкидлаганидек, “Бугун замоннинг узи
сиёсий партияларнинг иш услубини Узгартириш, уларнинг ахоли, электорат билан
мулокотини тизимли йулга куйишни талаб этмокда” [29].
159
жа
Ш
©
Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
Creo) Canoe spose Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
Хулоса Урнида шуни кайд этиш керак, сайловлар сиёсий партияларнинг
давлат хокимияти вакиллик органларини шакллантиришда иштирок этишининг
мухим шаклидир. Бунда партиялар Уз номзодларини куллаб-кувватлашга
каратилган турли хил тадбирларни ташкил этиш оркали Узларининг сайлов
сиёсатини амалга оширадилар.
Электорал функциянинг муваффакияти сиёсий партиянинг мавжуд булиш ва
амал килишининг асосий шарти булиб, унинг фаолияти самарадорлиги ва
хаётийлигининг курсаткичидир. Зеро, сайловчилар назарида партия сайлов
натижаларига кура ижобий &ки салбий бахо олиши мумкин. Мазкур функцияни
амалга ошириш натижалари сайловчиларнинг маълум бир партияга, номзодларга
булган ишонч даражасини аниклашга имкон беради.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. Миракулов М. Президент сайлови: миллий ва хорижий тажриба / “Хукук ва
бурч” 2015, №2, - 24-25-бетлар.
2. Эргашева М.3. Сиёсий партиялар - фукаролик жамиятининг мухим
институти / Узбекистонда фукаролик жамияти институтларини шаклланиш
масалалари: назария ва амалиёти. -Т., 2007. - Б.143
3. Schlesinger, J.A., 1994. Political parties and the winning of office. University of
Michigan Press. - P. 3.
4. Downs A. An Economic Theory of Democracy. New York: 1987. Harper. - Р. 12.
5. Mersel Y. The dissolution of political parties: The problem of internal democracy
//\nternational journal of constitutional law. - 2006. - T. 4. - Ne. 1. - C. 84-113.
6. Wigton R. C. The Parties in Court: American Political Parties Under the
Constitution. - Lexington Books, 2013.
7. Fombad C. M. Challenges to constitutionalism and constitutional rights in Africa
and the enabling role of political parties: Lessons and perspectives from Southern Africa
//The American Journal of Comparative Law. - 2007. -T. 55. - Ng. 1.-C. 1-45.
8. Gabryszak В. et al. The evolution of the positions on social issues of major political
parties in Poland. Comparative analysis of the election programs of Platforma Obywatelska
(Civic Platform) and Prawo i Sprawiedliwosé (Law and Justice) from 2007, 2011 and 2015
//Przeglad Politologiczny. - 2019. — Ne. 4. - C. 95-108.
9. Heath O., Ziegfeld A. Electoral volatility and turnout: Party entry and exit in Indian
Elections //The Journal of Politics. - 2018. - T. 80. - Ne. 2. - C. 570-584.
10. Sethia A. Where’s the party?: towards a constitutional biography of political
parties //Indian Law Review. - 2019. - T. 3. -N2. 1.- C. 1-32.
11. Albert R., Colon-Rios J. I. (ed.). Quasi-constitutionality and Constitutional
Statutes: Forms, Functions, Applications. - Routledge, 2019.
12. Mbaku J. M. Protecting Minority Rights in African Countries: A Constitutional
Political Economy Approach. - Edward Elgar Publishing, 2018.
13. Wagner W. et al. The party politics of legislative-executive relations in security
and defence policy //West European Politics. - 2017. - T. 40. - N@. 1.-C. 20-41.
14. Gamurari V. Political Parties in the Process of Democratization and Transition:
A Perspective from International Law //Studii Juridice Universitare. - 2019. - C. 13.
15. Bugajski J. Political Parties of Eastern Europe: A Guide to Politics in the Post-
communist Era: A Guide to Politics in the Post-communist Era. - Routledge, 2020.
160
Е
e
u a Scien ce Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - 50с1е{у ап4 шпоуаНоп$
i a Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
16. Steven M. The European Conservatives and Reformists (ECR): Politics, Parties
and Policies. - Manchester University Press, 2020.
17. Djou A. M. G., Quintarti M. A. L. Women's Participation in Political Parties and
Simultaneous Elections //Law Research Review Quarterly. - 2018. - Т. 4. — №. 3. - С. 601-
610.
18. Deschouwer K. Political Parties as Organizations: A Contingency Approach.
Paper delivered at the World Conference of the International Sociological Association.
1986. - P. 6.
19. Janda K. Political Parties: A Cross-National Survey. N. Y.: The Free Press, 1980.
LIX. - P. 32.
20. Волкова Е.А. Конституционно-правовые аспекты участия политических
партий в формировании и деятельности парламента России: автореф. дисс. ....
канд.юрид.наук. - М., 2010. - С. 6.
21. Берлин П. А. Политические партии на Западе: их доктрины, организация
и деятельность. СПб., 1997. - С.5.
22. Lawson K. The Comparative Study of Political Parties. N. Y.: St. Martin’s Press,
1976. ХШ. - Р. 3-4.
23. Таагепера Р., Шугарт М.С. Описание избирательных систем // Полис. 1997.
№3. С.114-137; Лейкман Э., Ламберт Дж.Д. Исследование мажоритарной и
пропорциональной избирательных систем/ под ред. Шугаева А.С. М., 1958.
24. Политическая мысль новейшего времени. Персоналии, идеи, концепции:
Краткий справочник / Сост. Михайлова Е. М. - Чебоксары: ЧКИ РУК, 2010. - С. 14.
25. Согрин В.В. Двухпартийная система США: преемственность и обновление
// Политические исследования. - 2003. - № 3. - С. 164-170; Невакшенов А.Е.
Партийная проблематика США в американской историко-политической мысли
второй половины хх века: автореф. дисс. ....канд. истор. наук. - Томск, 2008. - С. 23.
26. Katz R. A Theory of Parties and Electoral Systems / Baltimore : The John Hopkins
University Press, 2007. - P. 74.
27. Coleman J.J. Responsible, Functional or Both? American political parties and the
APSA Report after fifty years // The state of the parties: the changing role of contemporary
American parties. Fourth edition. - Boulder, New York, 2003. - P. 2.
28. Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси, 1997 й., 2-
сон, 36-модда
29. Мирзиёев Ш.М. Парламентимиз хакикий демократия мактабига
айланиши, ислохотларнинг ташаббускори ва асосий ижрочиси булиши керак //
“Халк сузи”, 2017 йил 13 июль.
30. Bekzod, M., 2019. The experience of legal regulation of the activities of private
employment agencies in Uzbekistan. In Bridge to science: research works (pp. 7-10).
31. Kosimov Botirjon Ma’rufjon o’g’li THREATS TO JUDICIAL INDEPENDENCE:
REFLECTIONS ON THE US EXPERIENCE // TSUL Legal Report. 2020. N21. URL:
https://cyberleninka.ru/article/n/threats-to-judicial-independence-reflections-on-the-
и5-ехрейепсе (дата обращения: 15.03.2021).
32. НАРИМАНОВ Б. УЗБЕКИСТОНДА НОДАВЛАТ НОТИЖОРАТ ТАШКИЛОТЛАР
ТАРИХИ ВА РИВОЖЛАНИШИНИНГ АСОСИЙ ТЕНДЕНЦИЯЛАРИ //ЮРИСТ
АХБОРОТНОМАСИ. - 2020. -Т. 1. - №. 3. - С. 18-29.
161
©
№] 5аеп се Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - бос1еёу and innovations
Bree Reon Issue - 2 N° 2 (2021) / ISSN 2181-1415
33. Yakubov Sh. U. Digitalization of public control. Psychology and education (2021)
58(2): 1346-1352 doi:https://doi.org/10.17762/pae.v58i2.2281
34. Алиева К. Парламентда гендер тенглиги масалалари: Узбекистон ва
хорижий мамлакатлар мисолида // Хукукий тадкикотлар электрон журнали. - 2020.
- +S]-2 (2020) DOI http://dx.doi.org/10.26739/2181-9130-2020-SI-2 2-Maxcyc cou. B.
195-204
35. Alieva K. Gender equality during a pandemic: the problem of domestic violence
// Review of law _ sciences. - 2020. - №2.р. 69-73. URL:
https://cyberleninka.ru/article/n/gendernoe-ravenstvo-vo-vremya-pandemii-
problema-semeyno-bytovogo-nasiliya
36. AcoHoBa, JI., 2021. Historical origins and the role of the upper house of
parliament in states with a bicameral parliamentary system. O6mecTBO H HHHOBAaIIMH,
2(1/S), pp.104-108.
37. Ботиров, Х., 2020. ПРОБЛЕМЫ КОНСТИТУЦИОНАЛИЗМА В УЗБЕКИСТАНЕ.
Review of law зЦепсе$, 3 (Спецвыпуск).
162