Ашурматов Фирдавс Ба^ромович, директори Маркази таусилоти иловагии вилояти Сугд, унвонцуи МДТ"ДДХ ба номи академик Б. Гафуров"(Тоцикистон, Хуцанд)
Ашурматов Фирдавс Бахромович, директор Центра дополнительного образования Согдийской области, соискатель ГОУ "ХГУ акад.Б. Гафурова" (Таджикистан, Худжанд) Ashurmatov Firdavs Bakhromovich, Director of the Center for Additional Education of the Sughd region, research worker of SEI "KSU named after acad. B. Gafurov" (Tajikistan, Khujand), E-mail:[email protected]
Вожа^ои калидй: таусилоти иловаги, Марказуои эцодию техники, муносибати инфиродй, муносибати дифференсисатсионй(тафрщавй), ицтимоишавии кудакону наврасон, рушди эцодй, тафаккури фаннию техникии кудакону наврасон
Мацола ба баррасии масъалаи нацши муассисауои таусилоти иловаги дар рушди шахсияти кудакону наврасон бахшида шудааст.Цайд мешавад, ки таусилоти иловаги уамчун цисми мууим ва сохтории соуаи маориф дар рушди кудакону наврасон нацши мууим дорад. Тазаккур мегардад, ки чорабиниуову машгулиятуои таълимию тарбиявй дар муассисауои таусилоти иловаги берун аз вацти дарсй гузаронида шуда, дар рушди шахсият, цобилияти кудакону наврасон ва цонеъ намудани ниёзуои инфиродй, шавцу уавас ва майлу хоуиши онуо мусоидат менамояд.Бинобар ин зиёд намудани теъдоди муассисауои таусилоти иловаги дар цумуурй мууим арзёбй гашта, фарогирии кудакону наврасон ба ин васила зиёд мегардад. Хулоса мешавад, ки нацши муассисауои таусилоти иловаги циуати дар амал татбиц намудани рукнуои асосии тарбия ва ицтимоишавии кудакону наврасон назаррас буда, ба ин самт дар системаи маорифи цумуурй таваццууи махсус зоу ир карда шавад.
Ключевые слова: дополнительное образование, творческие технические центры, индивидуальный подход, дифференцированный подход, социализация детей и подростков, творческое развитие, научно-техническое мышление детей и подростков
В статье обсуждается роль учреждений дополнительного образования в развитии личности детей и подросков, которые являются важной и структурной частью сферы образования. Отмечается, что образовательные мероприятия проводятся в учреждениях дополнительного образования во внеурочное время и помогают в развитии личности, способностей детей и подростков и удовлетворении их индивидуальных потребностей, интересов и желаний. Поэтому считается важным увеличить количество дополнительных образовательных учреждений в республике, что, в свою очередь, будет способствовать большему охвату детей и подростков. Роль дополнительных образовательных учреждений в реализации основных направлений воспитания и социализации детей и подростков значительна, и этому направлению важно уделять особое внимание.
Key words: additional education, creative technical centers, individual approach, differentiated approach, socialization of children and adolescents, creative development, scientific and technical thinking of children and adolescents
The article discusses the role of additional education institutions in the development of the personality of children and adolescents, who are an important and structural part of the education sector. It is noted that educational activities are carried out in additional education institutions outside of school hours and help in developing the personality and abilities of children and adolescents and satisfying their individual needs, interests and desires. Therefore, it is considered important to increase the number of additional educational institutions in the republic, which, in turn, will contribute to a greater coverage of children and adolescents. The role of additional educational institutions in the implementation of the main directions of
DOI:10.51844-2077-4990-2023-2-111-115
НАЦШИ МУАССИСАУОИ ТАУСИЛОТИИЛОВАГЙДАР РУШДИ ШАХСИЯТИ КУДАКОНУ НАВРАСОН
РОЛЬ УЧРЕЖДЕНИЙ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ ДЕТЕЙ И ПОДРОСТКОВ THE ROLE OF INSTITUTIONS OF ADDITIONAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF THE CHILDREN S AND ADOLESCENTSл PERSONALITY
education and socialization of children and adolescents is significant, and it is important to pay special attention to this area.
Тахсилоти иловагй ба тарбия, омузиш ва рушди кудакону наврасон нигаронида шуда, бо максади конеъ гардонидан ва рушди равандхои маърифатй, неруи эчодию зехнии кудакону наврасон, инчунин ба худмуайянкунй, худшиносй ва ичтимоишавии шахс мусоидат мекунад.
Тахсилоти иловагй хануз дар нахустин санади асосию меъёрии сохаи маориф -«^онуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи маориф» аз 27 декабри соли 1993, ки ба он солхои 1995, 1996 ва 1997 тагйиру иловахо ворид шудааст, дар шакли «Тарбия ва таълими беруназмактабй» (моддаи 13) хамчун сохтори муайяни низоми маориф зикр шудааст. Дар хамин асос бо фармоиши вазири вацти маориф аз соли 1996 дар заминаи «Маркази техникони чавон» Маркази чумхуриявии муассисахои тахсилоти иловагй таъсис дода шуд [ 12]
Дар тули таърихи инкишофи худ тахсилоти иловагй муносибату фаъолиятхои навро касб намуда, мавриди тахкик, омузиш ва пажухиши олимону мухаккикони соха карор гирифта, дар низоми маорифи шуравй ва сохибистиклолии кишвар вазифа, максад ва принципхои муайянро амалй менамояд, ки он аз чониби коршиносони соха арзёбй шудааст.
Тайи сохои охир дар самти тахсилоти иловагии кудакону наврасон як цатор тадцицот гузаронида шуданд. Масъалахои мухимтарини тахсилоти иловагии кудакону наврасон дар асархои А.Г. Андрейченко, В.В.Белова, В.А.Березина, А.К.Бруднов, Е.Б.Евладова, В.В.Комаров, Г.Н.Попова, Т И. Руднева, Н.И.Фуникова, А.И.Щетинская тахлил ва арзёбй карда шудааст [8,с.4 ].
Як катор пажухишгарони ватанй, аз кабили М.С.Мирзхоев [8], М. Лутфуллоев[6, с.7] М.Саидзода [11] ва дигарон оид ба масъалахои алохидаи ташаккул ва инкишофи муассисахои тахсилотии беруназмактабй тадкикот гузаронида, маколахои илмй навиштаанд. Дар тадцицот ва рисолаи илмй Л.А. 0рлова[9,с.10] накши муассисахои беруназмактабй дар тарбияи ахлокии насли наврас мавриди омузиш ва тахкик карор гирифтааст. Мухаккик тачрибаи пешкадами баъзе муассисахои беруназмактабии кишварро чамъбаст ва арзёбй намудааст. Дар тадкикоти Г.Шукурова[13] аз нуктаи назари дигаргунихои педагогй ва бо дарназардошти шароиту хусусиятхои чумхурй раванди ташаккул ва инкишофи муассисахои беруназмактабй (солхои 1924—1946) тахлил карда шуда, шаклу усулхои самарабахши таълиму тарбия дар ин муассисахо муайян карда шуданд. Баъзе масъалахои тарбияи эстетикии кудакону наврасон низ дар тахкикоти илмии Г. Шукурова[13] дар муассисахои тахсилоти иловагии алохида тахкик ва хулосагирй шудааст.
Дар низоми муосири тахсилоти иловагии кудакону наврасон эхтиёчот ба мутахассисоне, ки кобилияти эчодкорй нишон дода тавонанд, хеле зиёд аст.Инчунин муносибати навро ба масъалаи истифодаи технологияи муосир дар ташаккули шахсияти эчодии хонандагон тавассути тахсилоти иловагй ба рох мондан такозои замон аст.
Добили зикр аст, ки Консепсияи миллии маълумот дар Чумхурии Точикистон аз соли 2002 вазифаи тахсилоти иловагиро аз тацвият бахшидани тахсилоти базавй, мутобиц сохтани шахс ба мухити нави ичтимой, маънаван ва чисман дастгирй намудани у дар шароити нави муносибатхои истехсолй, самаранок ва ба манфиати шахс, чомеа ва давлат гузаронидани вацти холии шахрвандон, густариши илму фан ва истехсолот муайян намудааст [12].
Аз тахлилхо ва омузиши низоми тахсилоти иловагии кудакону наврасон маълум мегардад, ки рушди ин низом дар Точикистон дуруст ба рох монда шуда бошад хам, навсозию андешидани тадбирхои мушаххасро такозо менамояд.
Айни замон, тибки санадхои меъёрии хукукии тахсилоти иловагй дар чумхурй ба муассисахои тахсилоти иловагй сохтори зерин дохил мешавад:
- муассисахои эчодии кудакон ва наврасон;
- академияи хурди илмхо;
- марказхои эчодии кудакон ва наврасон;
- муассисахои варзишй, хунаромузй, бадеию фархангй ва рассомй;
- студияхои эчодии кудакон ва наврасон, лагер (урдугох)- хои варзишй ва сайёхй;
-муассисахои солимгардонй,
- марказхои омодагии олимпй.
Тахсилоти иловагй дар чумхурй тавассути муассисахои сохтории худ барои ташаккули хавасманднамоии шахс ба дониш, эчодкорй замина гузошта, барои ташаккул додани самтхои
башардустии арзишхои миллию фархангй, таърихй, дар рушди шахсият ва неруи зехнию тарбияи солим ба омилхои зер мусоидат менамояд:
-барои рушди кобилиятхои гуногуни кудакон, интихоби рохи инфиродии тахсил имконияти вокей фарохам оварда, фазоро дар инкишоф додани шахсияти у афзоиш медихад;
-кудаконро ба фаъолиятхои эчодие, ки ба онхо майл ва шавку хавас дорад, фаро мегирад ва ба ташаккули чанбахои ахлокй, маънавй, фархангй, ичтимоии онхо мусоидат менамояд.
Тахсилоти иловагй дар муассисахои махсус ва тахсилоти умумй дар асоси принсипхои зерин амалй карда мешаванд:
-принсипи мукаммалй. Ба хар як хонанда имкон медихад, ки ниёзхои инфиродии таълимй ва талаботи тарбиявии худро конеъ гардонад;
-принсипи инфиродй дар асоси талабот ва меъёрхои зерин ба рох монда мешавад: -фарохам овардани шароит барои кудакону наврасон чихати конеъ намудани талабот ва ниёзхои табий, ошкор намудани кобилиятхои инфиродй, ки асосии рушди эчодкорй ва мустакилияти онхо мегардад;
-ташкили кумаки инфиродй ба кудакону наврасон барои ошкор намудани ниёзхои муоширатй на танхо бо хамсолон, балки бо калонсолон чихати азхудкунии тачрибаи хаётй;
-иштироки фаъоли омузгор дар худидоракунй, хавасмандгардонии рушди кобилияти инфиродии кудакону наврасон, чихати аз худ намудани тачрибаи хаётй дар чомеа.
-принсипи инкишоф. Фарохам овардани шароити мусоиди таълимй барои инкишофи неруи зехнии хонанадагон дар умум ва муносибати инфиродй;
-принсипи ихтиёрй. Гирифтани тахсилоти иловагй аз чониби хонанда вобаста ба кобилият, майл, хохиш ва рагбат;
-принсипи афзалиятхои маънавият ва ахлок. Ташаккули самтхои ахлокй ва арзишии шахс дар алохидагй ва умум, ташаккули муносибати ахлокй ва эчодй;
-принсипи эчодкорй. Инкишофи шахсият тавассути низоми тахсилоти иловагй; -принсипи дастгирй, ташаббус ва фаъолият. Тавассути тахсилоти иловагй чихати дастгирй, ташаббус, фаъолсозй ва рухбаланд намудани хонандагони алохида;
-принсипи тагирёбандаи омузиш бо рохи додани имконияти интихоби озод дар самтхои гуногуни фаъолият ва хамкорй.
Дар шароити муосир тахсилоти иловагии кудакону наврасон дар баробари татбик намудани принсипхои асосй ва мухим барои рушди бомуваффаки шахсият, инчунин вазифаи мураккаби фарохам овардани шароити мусоид барои мутобикшавии ичтимоии насли наврас ба хаёти чомеа, инкишофи фаъолияти эчодии онхоро ичро менамояд.
Дар чумхурй намудхои мухталифи муассисахои тахсилоти иловагй амал мекунанд, ки вазифа ва хадафи хамаи онхо ба рушди солими насли наврас нигаронида шудааст. Муассисахои комплексии типй, яке аз шаклхои муассисахои тахсилоти иловагй махсуб ёфта, сохтори Маркази чумхуриявии тахсилоти иловагй мебошад, ки дар асоси ^арори Хукумати Чумхурии Точикистон аз 4 майи соли 1996 № 194 «Дар бораи такмили сохтори муассисахои таълимии томактабй дар муассисахои таълимии томактабй ташкил карда шудааст. Ин типи муасссахо дар сохтори Маркази эчодии техникони чавон, станцияи табиатшиносони чавон ва станцияи сайёхони чавон ташкил карда шуда, дар байни кудакону наврасон корхои мухими фахмондадихй, таълимй ва тарбиявй мебаранд. Дар ин муассисахо талабот ва хукукхои конститутсионии кудакону наврасон чихати конеъ гардонидани ниёзхои онхо ба тахсилоти иловагй, кафолати тахсилоти иловагии ройгон, рушд ва фаъолияти эчодиро таъмин менамоянд.
Марказхо аз шуъбахои алохида, ба монанди станцияи сайёхони чавон, шуъбахои таъриху кишваршиносй, сайёхй ва туризм, экология ва табиатдустони чавон, варзишй, техникй ва монанди ин иборат буда, фаъолияти худро дар вилоятхо, шахру нохияхои чумхурй ташкил карда буданд.
Дар марказхо шавку рагбат, майлу хохиш ва талаботу ниёзхои кудакону наврасонро омухта, онхоро ба сохахои гуногуни корхои иловагй чалб намуда, дар онхо малакахои корй ва кобилиятхои эчодиро дар сохаи техника, адабиёт, санъат ва варзиш инкишоф дода мешавад.
Тавассути ба рох мондани чорабинихои гуногуни оммавй, шабнишинихои гуногунмазмун, вохурихо бо олимон, нависандагон, навоварони истехсолот, собикадорону чанговарон дар рушди шахсияти наврасону кудакон мусоидат карда мешаванд. Аъзои фаъоли китобхона
гаштан ба кудакону наврасон дар таргиб ва омузиши китоб, ташкили вохуриуо бо муаллифон, баргузор намудани конференсияуои гуногунмазмун, гузаронидани рузу уафтауои китоб барои онуо, ташкили мауфилуои дустдорони китоб дар ташаккули шахсият ва гирифтани малакауои уаётии онуо таъсири мусбй мерасонад.
Баргузор намудани олимпиада ва озмунуои математикуо, химикуо ва экологуои чавон, конструкторхо, радио-операторуо, суратгируо ва дигар мауфилу чорабиниуо дар рушди эчодй ва ташаккули тафаккури фаннию техникии наврасон хизмат мекунанд.
Х,амзамон кудакону наврасон дар ин Марказуо ба чорабиниуои варзишй чалб гардида, ба гимнастика, варзиши сабук, акробатика, оббозй, велосипедронй ва дигар намудхои спорт машгул мешаванд. Садхо нафар кудаки наврас аъзои клуби шохмотбозони чавон гашта, махсусиятуои ин бозиро аз худ менамоянд. Бояд кайд намуд, ки дар Марказуо инчунин ба тарбияи бадеии кудакону наврасон таваччууи махсус равона карда мешавад Тавассути чалб ва ба корхои гуногуни фаруангй, ба монанди ташкили мауфилуо ва студияуои мусикй, раксй, драмавй, ба сауна мондани намоишномауои уаваскорони наврас, ташкил кардани выставкахои рассомй ва санъати тасвирй аз мууимтарин чорабиниуо дар Марказуои таусилоти иловагй мебошад.
Айни замон дар Чумхурии Точикистон муассисауои таусилоти иловагй барои кудакону наврасон фаъолият доранд, ки як кисми онхо дар заминаи уамин марказуо чиуати пешбурди коруои тарбиявии беруназмактабй ташкил карда шудаанд.
Омузиши масъалахои таусилоти иловагй дар илми педагогика нишон медихад, ки яке аз принсипхои кори ин муассисауо ба роу мондани муносибати тафрикавй ба уар як хонанда мебошад. Чднбаи мухими муносибати тафрикавии ташкили кори тарбиявии байни кудакону наврасон аз чониби муассисахои таусилоти иловагй ва ба назар гирифтани муносибатуои гендерий дар муассисауои таусилоти иловагй мебошад.
Бояд кайд кард, ки муассисаи таусилоти иловагй яке аз воуидуои сохторие дар низоми маориф мебошад, ки ба масъалауои тарбияи насли наврас берун аз соатуои дарсй ва чорабиниуои муассиссауои таълимй фаъолият менамояд, яъне ин муассисауо кисми таркибии низоми маорифи миллй буда, фаъолияти онуо ба инкишофи кобилият ва истеъдоди кудакону наврасон, конеъ гардондани шавку уавас ва талаботи инфиродию маънавии онхо нигаронида шудааст.
Вобаста ба рушди таусилоти иловагии кудакону наврасон дар чумуурй, пеш аз уама фароуам овардани шароити мусоид барои ичтимоишавй ва тарбияи онуо таваччууи зиёд дода мешавад, зеро инкишофи эчодии насли наврас, ба уаёти чамъиятй мутобик намудан ва дар замири онуо чо додани арзишуои миллию фаруангй масъулияти баланди шаурвандию касбиро такозо менамояд.
Аз таулилу баррасиуо бармеояд, ки татбики принсипуои муайян дар муассисауои таусилоти иловагй имкон медиуад, талаботи инфиродй, рушди кобилият, шавку уавас ва ниёзуои кудакону наврасон омухташуда, зимни меъёруои муайян ба онуо коруои иловагии инфиродй ба роу монда шавад.
Дар шароити муосир таусилоти иловагй уамчун як падидаи беназир дар соуаи маориф, тавассути муассисауои таусилоти иловагй ва умумй бо максади ба роу мондани таълим ва тарбияи максаднок, ки ба рушди шахсияти кудакону наврасон мусоидат мекунад амалй карда мешавад. Х,адафи асосии ин сохтор цонеъ кардани талаботи доимо тагйирёбандаи ичтимоию фаруангй ва таълимии кудакону наврасон дар чауонишавй мебошад.
Аз омузишу таулили коршиносон ва мо бармеояд, ки санадуои танзимкунандаи фаъолият ва мазмуну мундаричаи корбарии низоми таусилоти иловагй агарчанде ба талабот, ниёзуои хонандагону омузгорон ва падару модари онуо мутобик карда шуда бошад уам, зарур аст, ки ба мазмун ва мундаричаи барномауои таълимй тагйироту иловауо ворид карда шавад. Хдмзамон зарур аст, ки теъдоди чунин муассисауо барои фарогирии кудакону наврасон зиёд карда шавад. Зеро аз таулилуо бармеояд, ки теъдоди фарогирии кудакону наврасон ба муассисасауои таусилоти иловагй нокифоя арзёбй мегардад.
ПАЙНАВИШТ:
1. Андрейченко, А.Г. Факторы и барьеры творческого саморазвития учреждения
дополнительного образования: Дисс. к.п.н./А.Г.Андрейченко.-Киров, 1997.- 249 с.
2. Евладова, Е.Б. Дополнительное образование детей. Учебник для студ. вузов, педучилищ и
колледжей/Е.Б.Евладова,Л.Г.Логинова,Н.Н.Михайлова.-М.:Владос, 2004. — 349 с.
3. Егорова, A.B. Социально-педагогические условия развития дополнительного образования детей в России (методическое пособие)/А.В.Егорова.-М.: ГОУ ЦРСДОД, 2004.-132 с.
4. Комаров, В.В. Региональная модель управления качеством дополнительного образования детей: Автореф.дис.канд.пед.наук/В.В.Комарова.- Казань, 2002.-25 с.
5. Константинов, Ю. С. О развитии системы дополнительного образования детей / Ю.С. Константинов // Дополнительное образование. - 2003. - № 7. - С. 11 - 12.
6. Лутфуллоев, М.Истщлолияти Точикистон ва маорифи муосир/М.Лутфуллоев.- Душанбе: Сахбо, 2006 - 228 с.
7. Лутфуллоев, М. Инсон ва тарбия/М.Лутфуллоев. - Душанбе, 2008. - 320 с.
8. Мирзоев, М. С. Дополнительное образование детей как средство формирования основ этнической культуры: на материалах Республики Таджикистан: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.01 / Мирзоев Мирзоахмад Саидович; [Место защиты: НИИ педагогических наук].- Душанбе, 2010.- 182 с
9. Орлова, Л.А. На^ши муассисахои тахсилоти иловагй дар ташаккули шахсият/Л.А.Орлова // Мактабхои имруз ва фардо: (Мачмуаи мак;олахо).- Душанбе, 2008. - С.36-41.
10.Орлова,Л.А.Маркази чумхуриявии корхои тарбиявии беруназмактабии Точикистон/Л.А.Орлова,И.У.Аминов. - Душанбе, 1977. - 74 с.
11.Саидзода, М. С. Актуальные проблемы системы дополнительного образования детей / М. С. Саидзода // Ученые записки Худжандского государственного университета им. академика Б. Гафурова. Серия гуманитарно-общественных наук. - 2019. - № 4(61). - С. 125-128.
12.Сангов, Р. Тахсилоти иловагй ниёз ба такмил дорад//http://omuzgor-gazeta.tj/?p=2398
13.Шукурова, Г.Ташаккул ва рушди муассисахои беруназмактабй дар Точикистон дар солхои 1924- 1946/Г.Шукурова. - Душанбе, 1998. - 24 с.
14.https://majmilli.tj /к;онуни-чт-дар-бораи-тахсилоти-иловагй/
REFERENCES:
1. Andreichenko A.G. Factors and barriers to creative self-development of an additional education institution: Diss. Ph.D. - Kirov, 1997. - 249 p.
2. Evladova E.B., Loginova L.G., Mikhailova N.N. Additional education for children. Textbook for students. Universities, pedagogical schools and colleges. - M.: Vlados, 2004. - 349 p.
3. Egorova A.B. Social and pedagogical conditions for the development of additional education for children in Russia (methodological manual). -M.: GOU CRSDOD, 2004. 132 p.
4. Komarov V.V. Regional model for managing the quality of additional education for children: Abstract of thesis. Candidate of Pedagogical Sciences. Kazan, 2002. -25 p.
5. Konstantinov, Yu. S. On the development of the system of additional education for children / Yu.S. Konstantinov // Additional education. - 2003. - No. 7. - P. 11 - 12.
6. Lutfulloev, M. Independence of Tajikistan and modern education. Dushanbe: Sahbo, 2006 - 228 p.
7. Lutfulloev, M. Man and education. - Dushanbe, 2008. - 320 p.
8. Mirzoev M.S. Additional education of children as a means of forming the foundations of ethnic culture: on materials of the Republic of Tajikistan: dissertation ... candidate of pedagogical sciences: 13.00.01 / Mirzoev Mirzoahmad Saidovich; [Place of defense: Research Institute of Pedagogical Sciences]. - Dushanbe, 2010. - 182 p.
9. Orlova, L.A. The role of additional education institutions in personality formation // Schools of today and tomorrow: (Collection of articles). - Dushanbe, 2008. - P.36-41.
10.Orlova, L.A., Aminov I.U. Republican center of extracurricular educational activities of Tajikistan. - Dushanbe, 1977.-74p.
11.Saidzoda M.S.Actual Problems Beset With The System Of Extra Education Of Children/ M.S Saidzoda// Scientific notes of Khujand State University named after academician B. Gafurov. Series of humanities and social sciences.- - 2019. - № 4(61). - Р. 125-128.
12.Sangov, R. Additional education needs improvement//http://omuzgor-gazeta.tj/?p=2398
13.Shukurova, G. Formation and development of extra-curricular institutions in Tajikistan in 19241946: - Dushanbe, 1998. - 24 p.
14.https://majmilli.tj /к;онуни-чт-дар-бораи-тахсилоти-иловагй/