Научная статья на тему 'НАқШБАНДИЯ ТАРИқАТИ ФАЛСАФАСИНИНГ МИЛЛИЙ ДАВЛАТЧИЛИК ТАРИХИДАГИ АҲАМИЯТИ'

НАқШБАНДИЯ ТАРИқАТИ ФАЛСАФАСИНИНГ МИЛЛИЙ ДАВЛАТЧИЛИК ТАРИХИДАГИ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
38
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Область наук
Ключевые слова
НАқШБАНДИЯ ТАРИқАТИ / СЎФИЙЛИК / СЎФИЗМ

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Адилов Б. Б.

Ислом дунёсининг машҳур шайхи, нақшбандия тариқатининг муассиси бўлган бу зоти шарифнинг ҳаёти ва фаолияти борасида кўплаб фикрмулоҳазалар баён қилинганлиги ҳақида маълумот берган. Уларнинг бир қанчаси эса баҳслидир. Бу эса буюк шайхнинг жуда машҳурлиги ҳамда, ҳаёти ва фаолияти турли даврларда, турли шахслар томонидан ҳар хил талқин этилганлигидандир. Баҳоуддин Нақшбанднинг таржимаи ҳоли келтирилган кўпгина асарлар қиёсий ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «НАқШБАНДИЯ ТАРИқАТИ ФАЛСАФАСИНИНГ МИЛЛИЙ ДАВЛАТЧИЛИК ТАРИХИДАГИ АҲАМИЯТИ»

Адилов Б. Б. магистранты УзМУ

НАЦШБАНДИЯ ТАРЩАТИ ФАЛСАФАСИНИНГ МИЛЛИЙ ДАВЛАТЧИЛИК ТАРИХИДАГИ АХДМИЯТИ

Аннотация: Ислом дунёсининг машуур шайхи, нацшбандия тарицатининг муассиси булган бу зоти шарифнинг уаёти ва фаолияти борасида куплаб фикрмулоуазалар баён цилинганлиги уацида маълумот берган. Уларнинг бир цанчаси эса бауслидир. Бу эса буюк шайхнинг жуда машуурлиги уамда, уаёти ва фаолияти турли даврларда, турли шахслар томонидан уар хил талцин этилганлигидандир. Бауоуддин Нацшбанднинг таржимаи уоли келтирилган купгина асарлар циёсий урганилган.

Калит сузлар: Нацшбандия тарицати, Суфийлик, Суфизм

Жахон динларидан бири булган ислом дини замирида юзага келган нацшбандия тарицати диний-ирфоний таълимот сифатида ислом маданияти ва цивилизациясининг тарцалишида мухим роль уйнаган. Ундаги миллий давлатчилик FOяларини шакллантириш йулларини курсатувчи диний-ахлоций меъёрлар ислом динининг инсонпарварлик мохиятини, кишиларни эзгуликка, яратувчанликка, жамият тарацциётига хисса цушиб, бошца динлар ва конфессиялар вакиллари билан муросада, келишиб яшашга ундаб келган. Исломнинг жахон цивилизациясига муносиб хисса цушган инсонпарвар дин сифатида тарцалиши бевосита тасаввуф таълимоти билан боFлицдир.

Кишиларнинг диний эътицоди билан боFлиц хар цандай муаммо, доимо, энг нозик ва ахолининг кенг этник цатламларини цамраб олувчи масалалардан бири булган. Марказий Осиё давлатларининг ХХ аср якунидаги тарацциёти шуни курсатадики, собиц советларнинг атеистик назариялари билан суFорилган мафкуравий царашлари урнига келган диний эътицод эркинлиги ундан узларининг сиёсий мацсадлари йулида фойдаланиш истагида булган турли ташкилот ва бирлашмаларга йул очиб берди.

Баховуддин Нацшбанд мухтож инсонга ёрдам курсатишни энг савобли иш деб хисоблаган. Унинг фикрича, намоз уцилаётган вацтда бирор одамга ёрдам бериш керак булса, дархол намозни тухтатиб ёрдамга ошициш керак. Мухтож одамга ёрдам бериш орцали орттирилган савоб намоздан келган савобдан ортицроцдир. Шу сабабли инсонпарварлик миллий эътицодимизнинг асосий мезони булган. Демак, миллий FOямиз, рухимиз, маънавиятимиз мезонларига кура, бир мухтож, эзилган, цийналган одамга ёрдам бериш савоблилиги жихатидан вайрон булган Каъбани тиклаш билан баробардир. Миллий FOя умуминсоний манфаатлар билан хам алоцадордир. Миллий FOялар умуминсоний манфаатлар хал этилишига хам ижодий таъсир этиши миллий ва умуминсоний манфаатларнинг муштарак жихатлари билан боFлиц. Миллий FOянинг мухим ахлоций тамойилларидан яна бири -

халкимизнинг тарихий хотираси, уз она юрти ва халкига булган чексиз хурмати, ифтихоридир. Шундай экан миллий FOя бу одамларни эзгу FOяларга ишонтириш уларни уюштириш, олижаноб максадлар сари сафарбар этишда маънавий-рухий жихатдан улкан ахамият касб этади. Чунки халкнинг рухи кайфияти, хиссий кечинмалари ва фаолият курсатишга шайлиги унинг харакат дастури булган умуммиллий FOяга ишончи билан белгиланади. Ана шундай ишонч жамият аъзоларидан мустахкам эътикодни шакллантириб,уларни янада жипслаштиради, мамлакат фукароларини узаро тотув, дуст ва инок булиб яшашга, уз манфаатларини Ватан манфаатлари билан уЙFунлаштиришга чорлайди.

Суфийлик таълимотига биноан хаётнинг мазмуни Хдкикатга, Аллохга эришиш учун интилишдир ва унга эришиш ташки нарсалар хакидаги билим -шариатга асосланади ва ички нарсалар хакидаги билим тарикат жараёнида юз беради. Тарикат одам Хдкикатга эришиш учун кайси ва кандай тусикларни енгиши лозимлигини белгилайди. Билиш жараёнида шариатдан тарикатга утиш дархол руй бермайди. Факат шариатни узлаштириш ва унинг талабларини бажариш оркали Хдкикат йулидан жадалрок ва самаралирок бориш мумкин. Одам билишнинг хар бир боскичи (мистик йул манзиллари)дан бирин-кетин утиб, уз максадига якинлашади. Суфизм назарияси ва амалиёти онгнинг ташкидан ичкига, очикдан яширинга саёхатни назарда тутади. Бахоуддин Накшбандий тарикат эзотерик яъни, яширин, мистик фан, у хаммага очик эмас, уни факат узини Хдкикатга бахшида этган одамларгина англаб етиши мумкин деб хисоблаган. Накшбандия таълимотининг асосини жавонмардлик FOялари ташкил этган.

Мазкур масалалар ечими Накшбандия тарикати силсиласининг йигирма туртинчи шайхи Имом Ахмад Сирхиндийнинг XVII аср бошларида ёзилган бир канча, хусусан, "Мактуботи Раббоний" асарида зикр этилган 18.[1] Бу асарнинг кулёзма ва босма нусхалари Узбекистон Республикаси Фанлар академияси Шаркшунослик институти фондида сакланади. Асарнинг биринчи жилд 29 мактубида, жумладан, шундай дейлади: "Фарзларни адо этиш, суннат ва одобга риоя килиш, фарзлар турганда нафл амалларга ортикча эътибор бермаслик, хуфтон намозини туннинг охирида укишдан кайтариш, тахорат учун ишлатилган сувни ичишдан кайтариш ва муридларнинг уз пирлари ёки бошкага сажда килишдан кайтариш" деб номланган. XVII аср бошларида ёзилган бу мактуб Х,индистоннинг Санешвор худудида истикомат килувчи шайх Низомиддин ат-Тахонисрийга йулланган булиб, унда айнан шундай дейилади: "Сиз хеч качон тахорат олиш учун ишлатган сувингизни одамларга ичишга рухсат бермаслигингиз керак. Чунки тахоратдан оккан сув нопокдир. Абу Хднифага биноан, факихлар буни маън этганлар. Мен, шунингдек, ишончли манбадан эшитдимки, сенинг халифаларинг каршисида

18 Ахмад ибн Абдуллох ал-Форукий ас-Сирхиндий. Мактуботи Имоми Раббоний. Узб. ФАТТТИ кулёзма. №482/ VIII. -356 б.

yлapнинг шогиpдлapи сaждa килaётraн эмишлap. Бу коpaлaшra лойик вa 6y мaън этилиши лозим"19.[2]

Taсaввyф тaълимоти aсpлap дaвомидa инсоният мaънaвий-pyхий, axлокий гамолотини юксaлтиpишгa xизмaт килиб келaди. Жaхонra донFи кетгaн шох aсapлap, мумтоз aдaбиётимиз дypдонaлapи, Faзaллap, ишк-мyхaббaт киссaлapи aкс эттиpилгaн достонлap, диний вa дунёвий илмлapни уз ичига кaмpaб олгaн aждодлapимиз колд^ган xикмaтлap xaзинaси, бyлapнинг бapчaси илдизи жyдa 4yKyp, yзaги мyстaхкaм булган тaсaввyф тaълимотидaн бaхpa олгaн десaк, мyболaFa бyлмaйди.

Лсpимизнинг етук тaсaввyфшyнос олими, нaкшбaндия тapикaтининг нaмоёндaлapидaн биpи пpофессоp Maхмyд Лсъaд Жушон шyндaй деб тaъкидлaйди: "Taсaввyф тaфсиp, хaдис, кaлом, aкоид вa фикх илмлapи габи шapъий илмдиp. K,ypъон вa хaдисдaн олингaн зох^ий фикхгa мукобил ботиний фикх илми, кaлб aхволи илми, шфсни поклaш илмидиp. Taсaввyф шфсни тapбиялaшдиp: соFлом иpодa, ^an xy^, солих aмaлдиp" 20.[3]

Якин-якингaчa биз тaсaввyф нимa экaнлиги хaкидa xarra тaсaввypгa хaм эгa эмaсдик. Дaвлaтимиз мyстaкилликни кулга киpитгaндaн беpи кис^ мyддaт ичидa ислом тaсaввyфи тapиxи, Шapк мaмлaкaтлapи хaмдa вaтaнимиздa яшaб утган буюк aвлиёлap хaмдa солих кишилap хaёти вa фaолияти, мaдaний вa мaънaвий меpосигa бaFишлaнгaн жyдa купгаб китоблap, pисолaлap, бaдиий-илмий aсapлap нaшp килинди. Илм-фaн йyлидaги бyндaй силжишлap, сaмapaли фaолият xaлкимизнинг жyдa кaттa кизикиш вa эътибоpини узига жaлб килди. Лйниксa, зиёлилapимиз, тaсaввyфшyнос олимлapимиз биp кaнчa илмий-тaдкикот ишлapи, лойихaлapи yстидa излaнишлapи нaтижaсидa жyдa яxши нaтижaлapгa эpишдилap.

Хоз^ги кyндa юксaк мaънaвиятли, axлокий бapкaмол инсонни тapбиялaб, воягa еткaзишдa тaсaввyфнинг илмий-нaзapий FOялapини чyкyp ypгaниш мухим aхaмиятгa эгa. Инсон хap жихaтдaн тapбиягa, пapвapишгa мyxтож. Лxлокий тapбиягa бефapк булиб, уз хaтти-хapaкaтлapини мyнтaзaм кyзaтмaслик нaтижaсидa нaфс издaн чикиши вa уз эгaсини xaлокaтигa сaбaбчи булиши мумкин экaнлиги хaёт тaжpибaсидa куп боp кyзaтилгaн. Лммо шфсни жиловлaш вa тapбиялaш осон иш эмaс. Худди aсов отни жиловлaб олиб, узига буйсунд^иш кaнчaлик мaшaккaт тyFдиpсa, инсон уз нaфсини кaлби вa aкли итоaтидa тутиши yндaндa мypaккaбдиp.

Бaхоyддин Нaкшбaнд хaкидa, унинг тaълимоти xyсyсидa, нaкшбaндий шaйxлap тyFpисидa тaлaй aсapлap яpaтилгaн. Биpгинa, УзФЛШИ кyлёзмaлap xaзинaсининг yзидa 195 китоб мaвжyд. Жyмлaдaн, Б.Н.нинг суюкли xaлифaси Хожa Myхaммaд Поpсо ёзиб колд^ган биp нечa aсap оpкaли вaлийликнинг тaъpифи, Бaхоyддин Нaкшбaнднинг тapикaтдaги илк дaвpлapи, унинг сyхбaтлapи вa хикмaтли сyзлapи б-н тaнишиш, ислом aкидaси, ибодaт, шapиaт вa тapикaт aхкомлapидaн бaхpaмaнд булиш мумкин. Бaхоyддин Нaкшбaнд

19 Сиpожиддинов Ш. Илм вa тaxaйюл сapхaдлapи. -Тошкент, 2011. -81б.

20 MaK^yA Лсъaд Жушон, "Taсaввyф вa нaфс тapбияси", Узб. Ёзyвчилap yюшмaси Aдaбиёт жaмF. нaш. Тошкент, 2001. 34-б.

тaвaллудининг 675 йиллиги (1993) MyH0ca6ara биган Узбекистондa Б.Н. тaълимотини yргaнишгa aхaмият кучaйди. Буxоро Дaвлaт университети хузуридa "Нaкшбaндия" илмий мaркaзи иш бошлaди. У ердa тaсaввуфий-ирфоний меросни тaдкик; этиш йyлгa кУйилди. Буxоро дaвлaт музей -кУрикxонaсидa хaм "Нaкшбaндия" мaркaзи тузилди.

Aдабиётлар руйхати:

1. Aхмaд ибн Абдуллох, an-Форукий ac-Сирхиндий. Мaктуботи Имоми Рaббоний. Узб. ФАШИ. KУлёзмa. №482/ VIII. -356 б.

2. Сирожиддинов Ш. Илм Ba тaxaйюл сaрхaдлaри. -Тошкент, 2011. -81б.

3. Мaхмуд Aсъaд ЖУшон, "Тaсaввуф Ba нaфс тaрбияси", Узб. Ëзувчилaр уюшмaси Aдaбиёт жaмF. нaш. Тошкент, 2001. 34-б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.