Научная статья на тему 'Н.А.БЕРДЯЕВ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИНГ АЙРИМ ҚИРРАЛАРИ'

Н.А.БЕРДЯЕВ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИНГ АЙРИМ ҚИРРАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
21
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
цивилизация / бағрикенглик / персонализм / экзистенциализм / инсон эркинлиги / ижтимоий бошқарув / маънавий тараққиёт. / civilization / tolerance / personalism / existentialism / human freedom / social management / spiritual development.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — N. Urakova

Фан ва техника ривожланиб борган сари унда фалсафий умумлашмаларга бўлган эҳтиёж ҳам кенгаяди, чуқурлашади. Бу эса инсониятнинг кўп асрлик тарихий тараққиёти жараёнида шаклланган ақл-заковатининг етук маҳсули бўлган фалсафий мерос ва қадриятларни чуқур, илмий ўрганиш, уларни ривожлантириш, мустақил Ўзбекистоннинг демократик йўлдан сиёсий, иқтисодий, ижтимоий, маънавий илгарилаб бориш муаммоларини яхлит таҳлил қилиш, кишиларнинг илғор дунёқарашини шакллантиришга янгича, ижодий ёндашиш заруриятини келтириб чиқаради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOME ASPECTS OF THE PHILOSOPHICAL HERITAGE OF N.A. BERDYAEV

As science and technology develop, the need for philosophical generalizations expands and deepens. This is a deep, scientific study of the philosophical heritage and values, which are a mature product of the mind, formed during the centuries-old historical development of mankind, their development, a comprehensive analysis of the problems of the political, economic, social and spiritual advancement of independent Uzbekistan along the democratic path, the formation of an advanced worldview of people creates a need for creative approach.

Текст научной работы на тему «Н.А.БЕРДЯЕВ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИНГ АЙРИМ ҚИРРАЛАРИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Н.А.БЕРДЯЕВ ФАЛСАФИЙ МЕРОСИНИНГ АЙРИМ ЦНРРАЛАРН

Уракова Наргиза Саломовна

^арши давлат университети фалсафа фанлари номзоди https://doi.org/10.5281/zenodo. 7440167

Аннотация. Фан ва техника ривожланиб борган сари унда фалсафий умумлашмаларга булган эутиёж уам кенгаяди, чуцурлашади. Бу эса инсониятнинг куп асрлик тарихий тарацциёти жараёнида шаклланган ацл-заковатининг етук мщсули булган фалсафий мерос ва цадриятларни чуцур, илмий урганиш, уларни ривожлантириш, мустацил Узбекистоннинг демократик йулдан сиёсий, ицтисодий, ижтимоий, маънавий илгарилаб бориш муаммоларини яхлит таулил цилиш, кишиларнинг илгор дунёцарашини шакллантиришга янгича, ижодий ёндашиш заруриятини келтириб чицаради.

Калит сузлар: цивилизация, багрикенглик, персонализм, экзистенциализм, инсон эркинлиги, ижтимоий бошцарув, маънавий тарацциёт.

НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ ФИЛОСОФСКОГО НАСЛЕДИЯ Н.А. БЕРДЯЕВА

Аннотация. По мере развития науки и техники потребность в философских обобщениях расширяется и углубляется. Это глубокое, научное исследование философского наследия и ценностей, являющихся зрелым продуктом разума, сформировавшегося в ходе многовекового исторического развития человечества, их развитие, всесторонний анализ проблем политической, экономической, социальное и духовное продвижение независимого Узбекистана по демократическому пути, формирование передового мировоззрения людей создает потребность в творческом подходе.

Ключевые слова: цивилизация, толерантность, персонализм, экзистенциализм, свобода человека, социальное управление, духовное развитие.

SOME ASPECTS OF THE PHILOSOPHICAL HERITAGE OF N.A. BERDYAEV

Abstract. As science and technology develop, the need for philosophical generalizations expands and deepens. This is a deep, scientific study of the philosophical heritage and values, which are a mature product of the mind, formed during the centuries-old historical development of mankind, their development, a comprehensive analysis of the problems of the political, economic, social and spiritual advancement of independent Uzbekistan along the democratic path, the formation of an advanced worldview of people creates a need for creative approach.

Keywords: civilization, tolerance, personalism, existentialism, human freedom, social management, spiritual development.

Кириш

Умуминсоният цивилизациясининг маънавий асосларида чукур узгаришлар содир булаётган х,озирги даврда жах,он фалсафа илми вакилларининг карашлари, жумладан, Н.А.Бердяев фалсафий таълимоти ва илмий мероси х,ам уз ахдмиятини йукотган эмас. Шу боисдан, жамиятнинг демократлашуви билан Н.А.Бердяев фалсафий меросини тадкик этишга каратилган бир катор ишларни амалга ошириш, унинг ижодидан самарали фойдаланиш мух,им ахдмиятга эга.

Дунё тан олган файласуфнинг купгина асарлари хднузгача узбек тилида нашр этилмагани сабаб ёшларимиз улардаги гоявий карашлар билан яхши таниш эмас. Шу боис, Н.А.Бердяевнинг асарларини узбек тилига таржима килиш, ундаги ахлокий, ижтимоий-

1808

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

сиёсий, диний карашларни илмий асосда тах,лил килиш лозим. Учинчи Ренессанснинг пойдеворини куйишда нафакат миллий маданий меросни, балки жах,он фалсафаси тафаккури тарихини урганиш, илмий тадкик ва таргиб этишга эхтиёж ошмокда. Бу эса муайян даражада Узбекистан Республикаси ва Россия Федерацияси давлатлари, узбек ва рус халклари уртасидаги узаро дустлик, хдмкорлик, хдмжихдтлик, бирлик ва тотувликни мустах,камлашга ёрдам беради. Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг Россия Федерациясига ташрифлари чогида: "Узбекистон халки буюк рус халкини, унинг бой тарихи, санъати, анъана ва кадриятлари, рус характерига хос багрикенгликни чукур хурмат килишини алох,ида таъкидлашни истардим" - деган фикрлари уринлидир.

Фан ва техника ривожланиб борган сари унда фалсафий умумлашмаларга булган эхтиёж х,ам кенгаяди, чукурлашади. Бу эса инсониятнинг куп асрлик тарихий тараккиёти жараёнида шаклланган акл-заковатининг етук махсули булган фалсафий мерос ва кадриятларни чукур, илмий урганиш, уларни ривожлантириш, мустакил Узбекистоннинг демократик йулдан сиёсий, иктисодий, ижтимоий, маънавий илгарилаб бориш муаммоларини яхлит тах,лил килиш, кишиларнинг илгор дунёкарашини шакллантиришга янгича, ижодий ёндашиш заруриятини келтириб чикаради. Шу уринда Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг куйидаги фикрларини келтириш максадга мувофикдир: "Шарк донишмандлари айтганидек: "Энг катта бойлик - бу акл-заковат ва илм, энг катта мерос -бу яхши тарбия, энг катта кашшоклик - бу билимсизликдир!". Шу сабабли хдммамиз учун замонавий билимларни узлаштириш, чинакам маърифат ва юксак маданият эгаси булиш узлуксиз хдётий эх,тиёжга айланиши керак."

Зеро, Конфуцийнинг фалсафий х,икматлари, Афлотуннинг 'Тоялар дунёси ва нарсалар дунёси" тугрисидаги таълимоти, Гегель диалектикаси, инсонпарвар замонавий фалсафий окимларда илгари сурилаётган фикрлар сингари Н.А.Бердяевнинг диний фалсафаси ва экзистенциализми х,ам миллий мафкуранинг умуминсоний асосларидан биридир.

Материаллар ва методлар

Олимнинг фалсафий мероси ва таълимотининг айрим кирралари Узбекистон мустакиллиги даврида нашр килинган фалсафа ва бошка ижтимоий-гуманитар фанларга оид дарсликлар, укув кулланмаларида акс этган. Бирок, бизнингча, бу маколаларда Н.А.Бердяев ижодининг мох,иятини тулик урганилмаган.

Фалсафага оид лугатларда файласуфнинг хдёти, фаолияти, таълимотининг мазмунини ифодаловчи махсус маколалар берилган. Олим хдкида маълумотлар истиклол йилларида республикамизнинг бир катор файласуф, сиёсатшунос, тарихчи олимлари ва хорижий тадкикотчиларнинг узбек тилига таржима килинган монографиялари, китоблари, рисолаларида х,ам берилган.

Ушбу манбаларда муаллифлар уз муаммолари доирасида мутафаккирнинг фалсафий меросидаги дин, ахлок, сиёсат масалаларига у ёки бу даражада тухталиб утганлар. Куриниб турибдики, Узбекистонда х,ам кейинги вактда рус файласуфининг фалсафий меросини урганиш сохдсида муайян натижаларга эришилган.

Шунга кура, биз ушбу маколада Н.А.Бердяевнинг ижодини, дунёкарашини, ижтимоий карашларини тах,лил килишга хдракат килдик.

Асосий кием

1809

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Замондошлари Н.А.Бердяевга юксак бахо бериб уни "рус Гегели", "Достоевский фарзанди" деб таърифлаганлар.

Рус олими В.Г.Горбачев, Н.А.Бердяевни "рус Гегели" энг ёркин ва шу билан жахон ва ватан фалсафаси тарихида фожиали шахслардандир", деб таъкидлаган. К.Ковалевнинг таъкидлашича "1947 йилда Буюк Британиянинг Кембриж университети Н.А.Бердяевга теология доктори унвонини беради". Унинг Парижда босиб чикарилган асарлари, китоблари, маколалари ва нашрларининг сони 483 номдан ошиб, дунёнинг 20 дан орти; тилларига таржима килинган. Буларнинг хаммаси Н.А.Бердяевнинг нафакат рус, балки жахон фалсафий ва маърифий тараккиётига улкан хисса кушган машхур файласуф олим ва таникли публицист даражасига кутарилганлигидан далолат беради.

Жахон фалсафаси тарихида XIX охири ва ХХ аср бошлари гоят мураккаб, зиддиятли ва мазмунга бой, айни чогда ижтимоий тузумлар учун, фалсафий-сиёсий таълимотлар, маънавий-ахлокий тамойиллар, кадриятлар ва цивилизациялар учун хам мухим, машаккатли давр булган. Бу жараённинг мохияти ва хусусиятларини англашда рус фалсафаси, хусусан унинг таникли вакилларидан бири Н.А.Бердяевнинг хаёти, фаолияти ва фалсафий таълимоти мухим урин тутади.

Н.А.Бердяевнинг фалсафий мероси куп йуналишли булиб, уларга шахс ва инсон эркинлиги ва кадри, давлат ва ижтимоий бошкарув, жамият ва маънавий тараккиёт, жамиятда диннинг устуворлиги, тарихнинг маъноси хакидаги каби муаммолар киради, улар жахон фалсафий карашлари шаклланиши ва тараккиётига таъсир курсатди. Шу боис, Гарбда рус фалсафасидаги диний "бурилиш" олкишланади. Шунинг учун унинг диний-фалсафий карашларининг жахонда тан олинишининг сабаби шундандир. Зеро, унга 1947 йилда Кембриж университетининг теология доктори унвони берилганлиги хам шу билан изохланади.

Н.А.Бердяевнинг фалсафий мероси мураккаб ва серкирра хамда куп йуналишлидир. Файласуф тугрисидаги тадкикотлар ва мавжуд маълумотлар рус диний фалсафаси, персонализм, экзистенциализм, славянофиллик окимларнинг асосчиси эканлигини исботлайди.

Унинг фалсафий меросида кадриятшунослик, айникса инсон ва шахс кадри масалалари мухим уринни эгаллайди. Унингча, инсон муаммоси фалсафанинг асосий муаммосидир. Инсон энг олий даражадаги тарихий мавжудотдир. Инсон тарихий даврда, тарихий давр инсонда мужассамдир. Инсоннинг узини икки дунё - ердаги ва илохий, пастки ва юкори дунё кесишадиган нукта сифатида тавсифлайди. Унингча, инсон юксак маънавий - диний, ахлокий, эстетик сифатларни ташувчисидир.

Н.А.Бердяев инсон ва шахс хаётида эркинлик масаласига катта ахамият берган. Унинг фикрича, эркинлик инсоннинг ички кувватидир. Худди шу кувват ёрдамида инсон муайян турмуш куриши, янги жамият, янги дунё барпо этиши мумкин. Олимнинг таъкидлашича, эркинлик инсонга берилган танлаш ва саралаш имконияти эмас, балки ижодкорликдир, яъни аввал мавжуд булмаган нарсани яратишдир. Худди шу жараёнда инсоннинг реал эркинлиги яккол намоён булади. Эркинлик йукни бор килувчи кудратдир. Инсоннинг нафакат табиий оламни, хатто узини узи кайта куриш кувватидир. Унинг фалсафий меросида давлат ва ижтимоий бошкарув масалаларига хам эътибор каратилган.

1810

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Н.Бердяев давлатнинг жамият ва инсон хаётидаги роли, унинг ижобий ва салбий ахдмиятини курсатиб, инсон хохиш-иродаси билан яратиладиган, йук килинадиган давлатнинг объектив табиий ва тарихий реаллик эканлигини таъкидлайди.

H.А.Бердяевнинг давлатлар ва миллатларнинг узаро муносабатлари хакидаги мулохазалари эътиборга лойикдир. Унингча, давлат миллатлар мавжудлигининг белгиловчи аломати эмас, хар кандай миллат уз давлатини ташкил килиши, уни мустахкамлаш ва кучайтиришга харакат килиши керакдир. Бу миллатнинг соглом туйгусидир. Давлат оркали миллатлар уз имкониятларини очади ва амалга оширади. Миллатларнинг уз давлати, мустакиллиги ва суверенитетини йукотиши буюк бахтсизликдир, миллатлар рухини майиб киладиган огир касалликдир.

Хулоса

Н.А.Бердяев уз фалсафий мероси ва асарларида миллий ва умуминсоний кадриятларнинг сакланиши ва мустахкамланишига катта ахамият берган. Олимнинг карашлари ва таълимотларининг куп жихатлари Урта Осиё мутафаккирлари ва файласуфларининг илмий таълимотлари билан хамохангдир. Шу боисдан унинг фалсафий меросини урганиш мустакил Узбекистонда демократик, фукаролик ва бозор иктисодиётига асосланган жамият куришда хам гоят кимматлидир.

REFERENCES

I. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. 1-жилд. - Тошкент: "Узбекистон" НМИУ, 2018. 382 б.

2. Мирзиёев Ш.М. Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари. 4 жилд. - Тошкент: "Узбекистон" НМИУ, 2020, 11 бет.

3. Горбачев В.Г. Основы философии / Курс лекций. - М.: Владос, 1998. - С. 59.

4. Ковалев К. Николай Александрович Бердяев - философия истории и политика. -М.: Прогресс, 1996. -С.186.

1811

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.