МАСАД ВА ХДЁТИЙ МАЦСАД МУОММОСИНИНГ УРГАНИЛИШ
ТАРИХИ
Санжар Синдоркулович Каримов
Жиззах давлат педагогика институти катта укитувчиси haqiqiysanj ar@mail .ru
АННОТАЦИЯ
Мазкур маколада фалсафий тафаккур тараккиётининг турли даврларида максад ва хаётий максад тушунчаларининг фалсафий категория сифатида шаклланиши ва ривожланиши масалалари урганилган. Маколада максад ва хдётий максадларнинг мохияти, структураси, фаолият жараёнидаги урни масалалари хамда хаётий максадларнинг инсон хаётидаги ахамияти хакидаги турли давр файласуфларининг ёндашув ва карашлари киёсий тахлил килинган.
Калит сузлар: максад, восита, хаётий максад, олий максад, эхтиёж, манфаат, фаолият, сабаб, имконият ва вокеилик, идеал, зиддият, мавжудлик, танлов.
ABSTRACT
This article examines the formation and development of the concepts of purpose and life purpose as a philosophical category at different stages of development of philosophical thinking. The article provides a comparative analysis of the approaches and views of philosophers of different periods on the nature, structure, role of goals and life goals in the process of activity, as well as the importance of life goals in human life.
Keywords: purpose, means, life purpose, higher purpose, need, interest, activity, cause, opportunity and reality, ideal, contradiction, existence, choice.
КИРИШ
Фалсафа тарихининг барча даврларида - инсон, унинг мавжудлиги ва мохияти, фаолияти, хаётининг мазмуни ва максади каби масалалар файласуфларнинг мухокама марказида булиб келган. Хусусан инсоннинг максади ва хаётий максадлари муаммоси инсон хакидаги фалсафий таълимотларнинг марказий масалаларидан бири хисобланган. Шунинг учун хам, инсоннинг жамиятдаги урни, мавкеи ва фаоллигининг асосий дедирминанти ва йуналтирувчи омили
April, 2022
380
булган хаётий максад тушунчасини урганиш барча даврларда хам мухим ахамият касб этган.
Жумладан, кадимги Х,индистон, Хитой, Марказий Осиё, Месопотамия худудларида инсоннинг хаётий максадлари тугрисидаги тасаввурлар мифологик дунёкарашнинг ривожланиб бориши ва унинг негизида фалсафий карашларнинг вужудга келиши даврлардаёк шаклланиб турли туман диний-мифалогик ва эпик манбалар мазмунида мужассамлашган булса хам булса хам бу тушунчанинг фалсафий жихатдан урганилиши антик давр гарб фалсафасига хосдир.
Шахсда хаётий максадлар шаклланишининг фалсафий жихатларини урганиш буйича турли файласуфларнинг фикр ва карашларини илмийлик ва мантикийлик принцплари асосида урганиш - мазкур йуналишда илмий изланишлар олиб бориш ва ёшларда хаётий максадларни тарбиялашнинг замонавий услубларини яратишда методолагик асос булиб хизмат килади.
АДАБИЕТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Максад фалсафий муоммо сифатида кадимги Гретцияда Сукрот даврида вужудга кела бошлайди. Сукрот максад тушунчасини инсон фаолиятининг максади сифатида тахлил килишга харакат килади. Хусусан, Сукрот дунёда хамма нарса муайян максадга йуналтирилган, деган фикрга келади, яъни дунёни телеологик нуктаи назардан тушунтиради. Худди шундай, инсон фаолияти хам маълум максадни, яъни мутлак яхшилик ёки бахт-саодатни кузлайди. Инсоннинг фаолияти хам маълум максадга эришишни такозо килади [8,51]. Сукрот максадни хусусий, умумий ва сунги боскичларга ажратади. "Уз-узини мукаммаллаштиришга интилишдан кура яхширок яшаш мумкин эмас[14]",- дейди Сукрот. Демак, инсоннинг фаолияти аввало, уз-узини англашга ва узгартиришга, ундан кейин одамларни (жамиятни ) узгартиришга, тарбиялашга каратилмоги лозим. Мана шу жараёнда инсон хам назарий тафаккурий, хам ахлокан-калбан такомиллашиб боради ва сунги, илохий максадга эришади. Сукрот фикрича аслида инсоннинг максадли фаолиятининг барча боскичлари илохий акл таъсирида содир булади ва амалга ошади.
Платон устози Сукротнинг ахлокий - фалсафий таълимотини узининг гоялар хакидаги концепсияси билан боглашга харакат килди ва илохий эзгуликни бутун борликни олий максади сифатида эътироф этди. Жумладан, "Гоялар хукмронлиги максадга муофик хукмронликдир. Айнан фаровонлик гояси барча гояларни
April, 2022
381
муайян бирликка элтади. Бу бирлик максаддир. Дунёда хукмрон тартиботлар максадга муофик тартиботлардир.уларнинг барчаси фаровонлик максадига каратилган. Хар кандай вактинчалик ва нисбий мавжудлик кандайдир объектив борлик максадига эгадир"[4,49],- деб ёзади Платон.
Платон карашларига кура,борликнинг умумий максадга мувофик тузулиши инсоннинг аник максадни кузлаган фаолиятида номоён булади. "Инсон узи ишлов бераётган предмет муайян куринишга эга булиши учун доимо бирон бир тимсолни фикрида саклаб туради, унга зарур булган воситаларни танлайди. Яъни максад тимсолидан келиб чиккан холда уз мехнатини ташкил килади. Инсоннинг максадида максад тимсоли бир бутунликда номоён булади" [9.Т.1,335].
Кадимги Юнонистоннинг энг йирик файласуфи Арестотелнинг максад тугрисидаги карашлари Сукрот ва Платоннинг карашларидан нисбатан фарк килади. Арестотель энг аввало, максадга онтологик нуктаи назардан ёндашади. Яъни, у максадни борликнинг сабаблари (асослари) тугрисидаги таълимот булган натурфалсафанинг масалалари каторига киритади.
Арестотел узининг «Метафизика» асарида турт хил сабаб хакида фикр юритади. Улар куйидагилар: 1) моддий сабаб: 2)шаклий сабаб; 3) яратувчи сабаб; ва 4) максад сабаб. У бунда бу сабабларнинг хар бирини бир-бир тахлил килиб, изохлаб беради, моддий сабаб, яъни модда хар бир нарсанинг материали, хар бир нарса ундан хосил булади. Шаклий сабаб, яъни шакл хар бир нарсага шакл ато килади. Масалан: «хайкал шаклсиз бронзадан, идиш-тавоклар бешакл лойдан фарк килишиб, улар муайян шакл воситасидагина шу нарса киефасини касб этади. Агарда шакл булмаса, бронза ёки мис, лой кандай материал холида булса, шундай колаверади», дейди у. Арестотел бунда шаклни фаол хисоблайди, у хатто шаклни нарсанинг борлик куриниши, борликнинг маъноси, дейди. Арестотел фикрича, агар модда ва шакл «нарсалар нималардан тузилган?» деган саволга жавоб берса, «яратувчи сабаб нима яратилди?»- деган саволга жаво беради. Масалан, ота-она боланинг сабабчисидир. Охирги сабаб-бу «максад» булиб, Арестотел тасаввурича, «нима учун? деган саволга жавоб булиб, унда табиат ходисаларининг келиб чикиши, пайдо булиши ифодаланади. Арестотел бу билан хар бир ижтимоий ходисада, хар бир инсон фаолиятида маълум максад борлигини кайд килади[6,199].
Демак, Арестотель узининг турт сабаб хакидаги карашларида моддий, шаклий ва харакатлантирувчи сабаблар
April, 2022
билан бир каторда максад сабаб хам борлигини курсатиб утади. Унинг фикрича, максад сабаб - бу охирги сабабдир.
Арестотел максадни харакат, узгариш, фаолият билан боглашга харакат килади. Унинг фикрича, харакат - жараён, фаолликдир. Хдракат - нарсаларнинг имкониятдан вокеиликка айланиш жараёнидир. Бу жараённи охирги максадга йуналтирилган муайян зарурият, шарт-шароитлар билгилайди. Шу асосда максадли харакат, фаолият ходисанинг йуналишини белгилаб беради. Демак, Арестотель карашларига кура, оламда юз берадиган барча ходисалар бирор бир максад асосида содир булади. Максадга эришиш орзуси, унга интилиш инсонни, нарса ва ходисаларни харакатга келтиради.
Фалсафа тарихида узларининг узига хос таълимоти билан машхур булган Стоиклар хам максад муоммоси билан шугулланганлар. Уларнинг карашларига кура, жониворларнинг максадга мувофик инстинктларига карама-карши холатда инсон фаолиятининг максади онгли мухокама юритиш ва танлов билан богликдир. Максадни эркин танлаш инсон фаолиятининг куплаб йуллари, имкониятини, инсон табиати турли-туманлигининг универсаллигини такозо этади, шунинг учун хам ахлокийлик факат инсонгагина хосдир. Инсон хайвондан фаркли равишда факат бугунги кун билангина яшамайди, балки уз хаётий максадини англаган холда куруш учун утмиш ва келажакни бирлаштиришга хам кодирдир. Диоген Лаэтрескийнинг маълумотига кура, Зенон биринчи булиб, "Инсоннинг табиати хакида"ги рисоласида инсоннинг асосий максади - табиат билан хамнафас булиб яшашдир, деб уктиради [4,129].
Урта асрлар фалсафасида максад тушунчасининг мазмуни бойитишга оид илмий гоялар етарли даражада булмади. Айни пайтда, бу даврда кадимги грек файласуфларининг ушбу масалага доир карашлари йукка чикарилди ёки нотугри талкин этилди. Урта асрлар фалсафасида инсонни бу оламдаги бутун хаёти охирги максад - нариги дунёда хузур-халоватда яшаш учун восита деб хисобланди.
Фалсафа тарихида максад категориясини ривожлантиришда И.Кантнинг карашлари мухим урин эгаллайди. Кант факат инсон фаолиятини ташкил килиш, хосил килиш ва йулга солишни максадга муофик деб хисоблаш керак, деган таклифни беради. Чунки, уларнинг асосида онгли максад ётади. Кант максадни "оламда мавжуд булган сабаблардан бири деб хисоблайди ва инсон фаолияти учун хос булган сабабиятнинг махсус шакли сифатида таткик этади. Унинг фикрича, максад сабабларга асосланиши мумкин, аммо уларни кабул килишда мутлако
April, 2022
383
эркиндир. Албатта, инсон фаолияти мажбурий булиши хам мумкин, аммо бундай фаолиятда максад булмайди [11].
Кант таълимотининг асосий хусусиятларидан бири шундаки, унда максаднинг мантикий-гносеологик муоммолари ахлокий - гуманистик омилларга боглик холда куриб чикилади. Яъни ахлокий - гуманистик омиллар инсон хаётининг фундаментал муоммоларни хал этишнинг назарий асоси сифатида номоён булади. Ушбу ёндашув негизида Кант максад муоммосини куйиш ва хал килишнинг булиши мумкин булган уч даражасини фарклайди.
Биринчи даража махорат, кобилиятга тегишли булиб бу муаммонинг мантикий техник томонини ташкил этади. Яъни бунда у ёки бу максадга кандай килиб ва кандай воситалар оркали эришиш хакида гап боради.
Иккинчи юкори даражада эхтиёткорлик муоммоси пайдо булади. Мантикий ва техник муоммо эзгу максадга эришиш истаги билан окланади.
Кантга кура максадга эришишнинг олий даражаси ахлокий муоммодир. Яъни инсон кандай максад сари интилаяпти. Ушбу муоммонинг куйилиши ахлокий принципни ишлаб чикиш билан боглик. Кантнинг фикри буйича ушбу принцип конун даражасига эга булиши хамда унда максаднинг мазмуни факат алохида хатти-харакат ёки фаолиятгагина боглик булиб колмасдан, аксинча хар доим ахлокий танловга асос булиши ва хусусий фаолият ва максадларни бахолаш мезони хам булмоги лозим. Бунда Кант "максад узи нима?" деган мантикий муоммо доирасидан чикиб, "инсоннинг максади узи нима?" деган анча чукур маъноли муоммога утади. Бундай бурулиш кейинги бутун фалсафа тарихида ахлокий фалсафий муоммоларнинг ривожланиш йуналишларини белгилаб берди [13.Т5,460].
Кейинчалик максад муоммосига Ф.В.Шеллинг хам мурожат килган Унинг фикрича обектив олам ва онгнинг максадли интилишининг асосини фаолият ташкил килади. Инсоннинг бутун онгли фаолияти аник максакга йуналтирилган [15,360]. Максаднинг мавжуд объектига мос келмаслиги зиддиятни келтириб чикаради. Бу эса фаолиятнинг идеалликдан объективликка утишини таминлайди. Шеллинг биринчи булиб максад категориясидан ажралмас тушунча булган "режа" тушунчасини тахлил килади. Шеллинг терминалогиясида режа бу "схема" дир. Яъни тегишли максадда курилиши мумкин булган объектнинг тасаввуридаги тахминий тасвири, максад ва объектни богловчи бугин сифатида тушунтирилган.
Немис классик фалсафасининг энг йирик вакили
Ф.В.Гегел максад категориясини ривожлантиришда узига хос
April, 2022
хисса кушди. Гегелнинг максад тугрисидаги карашларида ушбу масала буйича узидан олдинги фалсафий гояларнинг таъсири сезилиб туради. Бунга Арестотелнинг инсон фаолияти жараёнида максаднинг урни тахлилини ёки Кантнинг ички максад тушунчаси кабиларни мисол килиб келтириш мумкин. Гегел томонидан максад тушунчасининг гносеологик ва мантикий тахлили асосан унинг "Логика" асарида келтирилган.
Гегел максадни инсоннинг харакати, фаолияти негизида куриб чикишга харакат килган. Унингча максад фаолият жараёнида уч боскичдан иборат.
Биринчи боскич - субъектив максад, объектив оламга карама-карши турувчи, инсоннинг хали харакатга киришгунича холатига мувофик келувчи максади. Гегелнинг курсатишича кишиларнинг харакати, максади уларнинг эхтиёжлари, манфаатлари ва майлларидан келиб чикади.
Файласуфнинг фикрича, максаднинг субъектив тасаввур сифатида узига хослиги шундаки, у уз ичига "узи амалга ошириш майлини" камраб олади.
Интилишларни амалга ошириш ва субъектив максад уртасидаги зиддият факат фаолиятдагина хал этилиши мумкин. Бу жараёнда инсон ташки дунёни уз максадларига буйсиндиради. Максад харакатда булади. Максадни аниклаштириш, униинг ташки воситалар билан узаро муносабати оркали амалга ошади. Максадни аниклаштиришнинг охирига етказилиши биз томонимиздан кабул килинадиган карордир.
Иккинчи боскич - максад ва фаолиятни амалга ошириш жараёни. Фаолият доимо аник булади. Бундан зарурий равишда максад тушунчасининг конкрет мазмунга эга эканлиги келиб чикади [3,397]. Максадни амалга ошириш икки жихатнинг бира номоён булишидир. Яъни аник максадга каратилган фаолият ва воситанинг бирлигидир. Х,ар бир эришилган максад янги максадларга эришишнинг воситаси булиб хисобланади ва бу холат чексиз давом этиши мумкин. Шу маънода максад нисбий хисобланади.
Учинчи боскич - максадни амалга ошириш боскичи. Бунда субъектив максад ва обект уртасидаги зиддият хал этилади. Шундай килиб амалга оширилган максад бу - субъективлик ва объективликнинг жоиз булган бирлигидир [3,398]. Максаднинг натижга мувофик келиши субъект махоратининг курсаткичидир.
Гегел максад харакатини таткик килишда имконият ва вокеилик, мазмун ва шакл, сабаб ва окибат категорияларини ишлатади. Унинг фикрича максаднинг вокеиликка айланишида мавжуд шароит билан бир каторда инсоннинг фаол харакати хал килувчи рол
April, 2022
385
уйнайди. Гегел мана шу тарзда инсоонинг аник максадни кузлаган холдаги фаолияти диаликтик жараён эканлигини курсатиб берган.
Гегел шу билан бирга, "мен хохлаганларимнинг барчаси энг улугвор, энг мукаддас, бу менинг максадимдир, мен бунга тайёр булишим зарур, мен буни маъкуллашим зарур, мен буни яхши деб хисоблашим зарур" [3,396] деб таъкидлайди.
Немис классик фалсафасининг вакилларидан яна бири Л.Фейербах инсоннинг максадга мувофик фаолиятининг анча кенг ёритиб беришга харакат килди. У инсоннинг хар бир харакати олдиндан белгиланган муайян ният, онгли максад асосида юз беради, деб хисоблайди.
Фейербах максадга эришишга интилувчанлик (собиткадамлик), куйилган максадга содикликни юкори бахолайди, инсоннинг бутун фаолиятини уларга буйсундирмокчи булади. Бутун хаёт давомида ягона олий максадга эга булиш, унга узининг кучи, диккат-эътиборини жалб килиш - бирор нарсани охиригача эгаллаш ва хаётга татбик килишнинг зарурий шарти булиб хисобланади. "Умуман олганда инсон маълум максадарга мос равишда харакат килувчи мавжудотдир, у максадсиз хеч бир ишни амалга оширмайди" [12,т.2,629]. Фейербахнинг фикрича, инсоннинг максади узининг ва бошкаларнинг бахти учун интилишидадир [12,т.1,622-623]. Инсон такдир такозоси билан эмас, балки узи уз максадини белгилайди, уз хаётини куради. Демак инсон уз максади ва хаётини узининг табиатидан узини кобилияти ва интилишларидан келиб чиккан холда танлайди.
Аммо, Фейербах, инсонннинг макоми тугрисидаги диний - мистик коидани инкор кила туриб, инсоннинг максадини тула ёритиб бера олмади. Бунга унинг инсон тугрисидаги бир ёклама таълимоти халакит берди. Негаки, файласуф уз таълимотида инсонга хос булган хусусиятларни унинг табиатидан кидирди.
Фалсафа тарихида инсонни таткик килишда экзистенстиализм фалсафаси мухим уринлардан бирини эгаллайди. Экзистенстиализм "мавжудлик мохиятдан олдин келади" нуктаи назаридан туриб инсонни таткик этади. Ушбу фалсафанинг асосчиси Мартин Хдйдеггер карашлари кура, инсоони хакикий мохияти унинг мавжудлигидадур. Яъни инсоннинг мавжудлиги унинг мохиятидан аввалдир. Демак, инсоннинг хакикий борлиги - унинг мавжудлигида яширин булади. Шунинг учун хам инсоннинг асосий максади уз-узини англаб етишдан иборат булиши керак.
April, 2022
386
Экзистенстиализмнинг вакилларидан бири Жан Пол Сартр ушбу фалсафанинг "мавжудлик мохиятдан олдин келади" коидасига асосланган холда инсон хаётининг маъноси ва максадини очиб беришга харакат килади. Унинг фикрича, одам дастлаб дунёга келади, мавжуд булади, кейинчалик узини кандай шакллантирса шундай инсон булиб етишадди. Инсоний хусусиятлар хар бир кишига табиат томонидан хам, худо томонидан берилмаган. Кандай одам булиш хар бир кишинг уз кулида. Сартр инсоннинг ким ва кандай булиши факат уз-узини англашидан иборат булмай, балки шу билан бирга уз иродасини намоён кила олишига хам богликдир, деб хисоблайди. Чунки, унинг фикрича, инсон узини мавжуд булиб яшай бошлаганидан сунгина англай бошлайди ва мана шу мавжудликнинг такомиллашиб бориши жараёнида ирода узини номоён килади. Яъни инсон узини-узи шакллантиради, инсон килади -бу экзистенстиализмнинг биринчи принципидир, дейди Сартр [10,29].
Шундай килиб, экзистенстиализм фалсафаси инсон хаётининг маъноси ва максади хар бир кишининг уз-узини англашида, узгартиришида ва мана шу йулда тинимсиз интилишида, фаол харакатида деб билади.
Юкорида куриб чикилган мулохазаларда "хаётнинг маъноси", "хаётий максад" тушунчалари у ёки бу томондан очиб берилган. Ушбу карашларнинг муаллифлари инсоннинг такомиллашуви, унинг маърифати, янги илгор ахлок, уз-узига ижтимоий мухитни узгартириш кучига эга, деган нуктаи назарга асосланган холда куйилган масалага ёндашганликлари курининб турибди.
Шу уринда инсоният тафаккурининг муайян кисми хисобланганлиги боис Марксизм намоёндаларининг хам бу масаладаги карашларини танкидий нуктаи назардан урганиш мухим хисобланади. Чунки шахс ва жамият хаётининг барча мухим муаммолари каторида инсоннинг хаётий максадлари муаммоси хам Марксизм таълимотида атрофлича урганилган. Марксизм ва унинг давомчилари инсонни мохият мазмуни, максад ва вазифалари масаласида бир мунча узгача фикр юритганлар. Уларнинг ушбу масалага оид карашларида инсоннинг ижтимоий мохиятига алохида ургу берилиши куриниб туради.
Карл Маркс ва Фридрих Ингелс инсоннинг билиш ва амалий фаолиятининг конуний характирини, сабабий алокадорлик ва фаолият максадини, билишнинг инъикос жараёни эканлигини ва максадга мувофик пайдо булиши ва ривожланишини, амалиёт жараёни структурасининг аник максадга йуналтирилганлигини, максад ва воситалар диалектикасини, турли даражадаги максадлар иерархияси масалаларини куриб чикканлар. Ушбу назарияга биноан
April, 2022
387
инсоннинг хаётий максади унинг фаолиятида номоён булади. Аммо, ташки олам томонидан берилган максад инсон томонидан узлаштирилади ва унинг ички максадига айланади. Ташки максадлар "узининг факат ташки куринишини, табиий зарурийлигинигина йукотади ва индивитнинг уз олдига куйган максади булиб колади" [7,т.26,109].
Совет даври фалсафасида синфий ёндашув хукмронлигига, Марксча дунёкараш анъаналари асосида ривожланишига карамасдан максад тушунчасини янги асосларда ривожлантиришга катта хисса кушди. Хусусан, хаётий максад тушунчасининг илмий контексда фаоллашуви хам айни шу давр фалсафасига хос хусусиятдир.
Бу даврда шахснинг максадлари ижтимоий жараёнлар билан боглик холатда куриб чикилди. Ушбу масалада Л.Н.Коган карашлари алохида ажралиб туради. Унинг фикрича узининг кобилияти ва эсътидодини ижодий имкониятлари ва маънавий бойлигини жамият таракккиёти ва умумий манъфати йулида сарфлаш хар бир кишининг аник хаётий максади булиши керак. Л.Н.Коган "инсоннинг барча кучлари ривожланиши"(К.Маркс)ни нафакат шахснинг ижтимоий тараккиёт олдидаги вазифасини бажариш воситаси сифатида, балки, шу билан биргаликда шахснинг уз максади, яъни инсон хаёти маъносининг ажралмас элементи сифатида хам куриб чикади. Коганни аввало ушбу муоммонинг етарли даражада ёритиб берилмаган жихатлари кизиктиради. "Шахснинг уз кучи ва кобилиятини жамият манфаати йулида сарфлаш, унинг ички максади ва камолотининг меъзони сифатида инсоннинг уз-узини намоён килиши ва хаётининг мазмунини ташкил этади"[5,8],- деб таъкидлайди Коган.
Л.Н.Коган максад ва хаёт маъносининг алокадорлиги хакида шундай хулоса чикаради: "Инсон, факатгина унинг узи, уз маслаги ва хаётининг маъносини белгилайди. Хдётий максадни белгилашнинг асосини инсоннинг хаётнинг кадри хакидаги уй хаёллари, мулохазалари ташкил этади. Бунда ушбу кадриятларнинг нафакат алохида инсон учун, балки бошка кишилар учун хам, жамият учун хам ахамиятли эканлигини хисобга олиш керак булади"[5,218]. Коган хаётий максад ва ахлокий танловнинг алокадорлигига эътибор каратади. Коган фикрича, улар шаснинг интилишлари, карори ва мулжалларига боглик булади. Охир окибатта эса, инсонниннг хаётий максадини объектив асосда мавжуд булган ижтимоий муносабатлар сестемаси белгилайди. Айни вактда хар бир инсон муайян даражада мукобил хаёт тарзини танлаш эркинлигига эга булади.[5,224].
April, 2022
388
Максад танловнинг номоён булиш шакли сифатида файласуф Б.А.Воронивич томонидан хам тахлил килинган. "Ижтимоий мухит кишилар фаолиятига умимий асос, сабаб булади, аммо уларнинг максадларини катъий равишда бир хил белгиламайди. Айни бир шароит турли шаклдаги яратувчанлик фаолиятларининг вужудга келиши учун имкон хисобланади. Бунда кай бир мукобил вариантни танлаш инсонга, унинг онги ва иродасига боглик булади. Кишилар уз хаёт тарзини яратадилар, узларининг максадларига мос келадиган фаолият шаклларини танлайдилар" [2,38].
Муаллиф мана шу уринда максаднинг реаллиги масаласига алохида тухталади: "Инсон фаолияти куйилган максадга боглик. Максад фаолиятнинг усули ва мазмунини белгилаганлиги учун хам, субъектнинг амалий харакати унинг эхтиёжлари ва манфаатларига мос келиши масаласи энг аввало, максаднинг реаллигига боглик булади. Агар максад инсоннинг эхтиёжларига асосланса у фаолиятни инсонга айнан керак булган нарса ходисалар томон олиб боради.
Инсон эхтиёжларининг онгдаги нотугри инъикоси унинг харакати билан унга зарур булган нарсаларнинг ухшашлигига олиб келади. Агар инсоннинг субъектив интилишлари унинг хакикий эхтиёжларига мос келсагина хакконийдир [2,63].
Совет даври файласуфларидан яна бири Э.Г.Юдин максад категориясини фаолият тушунчаси негизида таткик этган. Унинг карашларига кура фаолият тушунчаси хозирги замон фани, билиш назариясида методологик ахамиятга эга. Шу сабабли хам фаолият принципи ёрдамида инсонга умумий тавсиф бериш мумкин. Хусусан максад тушунчаси инсон фаолиятининг структурасини ёритиш имконини беради. "Максад куйиш жараёнида фаолият мухим урин эгаллаб айнан у субъективлик ва объективликнинг бирлигини таминлайди. Хусусан вокеиликни инъикос эттириш жараёнида ижобийлик ва салбийликнинг ажралмаслиги ушбу бирликнинг мухим шакли хисобланади. Айнан "салбий инъикос" инсоннинг вокеийликка булган муносабатини ифодалайди... ва уни вокеиликни узгартиришга ундайди. Шундай килиб максад мазмун жихатдан объектив, шакл жихатдан эса субъектив хисобланади". [16,269]. Инсон хеч качон бир максадни амалга ошириш билан чегараланиб колмайди. Шунинг учун хам максадлар иерархияси муоммосига тукнаш келишимиз мукаррардир. Инсон фаолиятиниг кейинги мантиги айнан шу холатларга
боглик [16,270].
April, 2022
Хозирги замон фанида максад тушунчасини тарифлашда ягона ёндашув йук. Максад тушунчасига файласуфлар турлича тарифлар беришган. Бунга мисол тарикасида куйидагиларни келтириш мумкин:
Фаолият бошланишини белгиловчи дастлабки асос ( И.Т.Фролов);
Англанган эхтиёж, талаб (А.Т.Спиркин);
Орзу килинган келажакни инъикос эттириш шакли, яъни талаб этилган предмитнинг акс эттирилиши (А.В.Борзенко);
Фаолиятнинг объектив имконияти ва унинг назарда тутилган натижасини англаб етиш (И.О.Мартинюк);
Объектив вокеиликни англанган талабларига мос равишда узгартиришга каратилган фаолият натижасининг келажакдаги идеал образи (А.И.Ясенко);
Истикболдаги натижаларнинг англанган образи (О.К.Тихомиров);
Субъект томонидан идеаллаштирилган, олдиндан режалаштирилган фаолият натижаси(Л. И. Анциферова);
МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Юкоридаги фикрларни умумлаштирган холда айтиш мумкинки, фалсафа энг кадимий фанлардан бири сифатида биринчи булиб максад муаммосини урганишга киришган. Фалсафада максаднинг куйидаги жихатлари тахлил килинган:
-максадни инсон хаётининг мазмуни билан боглик холатда тушуниш ва тахлил килиш(инсон максаадларининг шаклланиши ва узгариши - инсоннинг мохияти, жамиятдаги урни ва холатининг тарихий узгаришига мувофик келади);
-максад тушунчасини тарифлашдаги ёндашувларнинг хилма-хиллиги;
-фалсафада максад ва максад куйишга булган ёндашувларни шартли равишда уч гурухга ажратиш мумкин:
1) Идеалистик ёндашув - максадни инсон хаётига маъно берадиган, унинг максадлари ва кадриятларини белгиловчи дастлабки яратувчи кудратнинг иродаси билан боглик деб тушуниш;
2) Имманент фалсафий ёндашувга кура максадларни шахснинг ички эхтиёжлари белгилайди, у инсон табиатига боглик булади;
3) Материалистик ёндашувга кура максадлар шахс ва жамиятнинг эхтиёжлари ва кадриятларидан келиб чикади хамда шу жамиятнинг тараккиёт даражасига муофик булади.
April, 2022
Фалсафа тарихида максад тушунчаси категория сифатида узгариб, ривожланиб борган. Илк даврларда максад хакидаги тушунча ва карашлар оддий, етарли даражада мантикий асосланмаган булса, кейинчалик максад тушунчаси аста-секин чукур ва хар томонлама мантикий тахлил этилиб борди. Хозирги кунга келиб эса бу тушунча хакикий илмий-фалсафий категория макомига эга булди.
Максад категориясиниг ривожланиб бориши жараёнида унинг турли шакллари, погоналари ва бошка жихатлари урганила бошлади (хаётий максад, фаолият максади, охирги максад, нисбий максад, субъектив максад, кабилар).
Хозирги кунда айникса максад категориясининг маънавий доирасига кирувчи хаётий максад, режа, восита максадга мувофиклик каби тушунчалар илмий мухокамада буляпти.
ХУЛОСАЛАР
Хаётий максадлар муоммосининг асосларини фалсафий жихатдан урганилиши - максад категориясининг мохияти, унинг инсон фаолиятида тутган урнини тушуниб етишда, шунингдек, хар бир шахснинг уз хаётий максадларини англаб етиши ва белгилаб олишида ёрдам беради.
Бизнинг ушбу таткикотимизда Арестотилнинг инсон фаолияти жараёнида максаднинг роли, максаднинг ижтимоий мухит билан алокадорлиги тугрисидаги гоялари, Шеллингнинг инсон онгли фаолиятиниг аник максадга йуналтирилиши, унинг диалектик хусусиятлари хакидаги фикрлари ва режа категориясининг тахлили, Кантнинг " максад узи нима?" - деган мантикий муоммо чегарасидан чикиб "инсоннинг максади узи нима?" - деган муоммони тахлил килишга утиши ахлокий - фалсафий масалаларда бурилиш ясади ва унинг кейинги ривожига узининг таъсирини утказди.
Максад муоммосини таткик этишда Гегелнинг фалсафий назарияси катта ахамият касб этди. Унинг фаолият тугрисидаги карашларида фаолият структураси ва диалектикаси батафсил тахлил килинди, максад ва воситанинг узаро бир бирини белгилаши ва токоза этиши курсатиб берилган. Фаолият структураси ва мураккаб динамикасининг Гегелча тахлили максаднинг мазмун мохиятини чукуррок таткик этишга йул очиб берди. Шундан сунг " фаолият" инсон билан боглик турли илмий тушунчларни, жумладан, хаётий максад категориясини хам тушунтириб берадиган универсал принципга айланди. Кейинчалик ушбу принсип М.С.Коган,
April, 2022
И.Г.Юдин сингари олимларнинг асарларида янада ривожлантирилди.
Шундай килиб, хаётий максад тугрисидаги фалсафий карашларни тахлил килиш бизга максад, уннинг турли шакл ва даражаларини чукуррок англаб етишимизга ёрдам беради хамда хаётий максад категориясининг янги кирраларини таткик килишимизда методологик асос булиб хизмат килади.
REFERENCES
1. Аристотель. Этика. - М.: АСТ, 2010. — 190 с.
2. Воронович Б. А. Созидательный потенциал человека. — М.: Мысль, 1988. -
3. Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук. - М.: Мысль, 1975. https://books.google.co.uz
"Шарк" 2003.-208 б.
5. Коган Л. Н. Цель и смысл жизни человека. - М.: Мысль. - 1984. - 252 с.
6. Маматов Н. Ва бошк. Фалсафа тарихи (Шарк ва Гарб фалсафаси, укув кулланма). Тошкент, ТМИ - 2006й. 230 бет.
7.Маркс К., Энгельс Ф. Соч. в 30-ти т., 2 изд. - М.: Госполитиз—дат, 1955.
8.Назаров К. ва бошк. Жахон фалсафаси тарихидан лавхалар. - Т.: Файласуфлар миллий жамияти нашриёти, 2004 йил, 472 бет.51 -бет
9.Платон. Соч. В 3-х т. Пер. Под общ. Ред. А. Ф. Лосева и др. — М.: Мысль,
10.Сартр Ж. - П. Экзистенциализм. - это гуманизм. - М., 1953
11.Фасоро С.А., 2019. Кант о человеческом достоинстве: автономия, человечность и права человека. https://cyberleninka.ru/article/n/kant-o-chelovecheskom-dostoinstve-avtonomiya-chelovechnost-i-prava-cheloveka
12. Фейербах Л. Избр. филос. произведения. - М., 1955. - Т. 1,2
13.Философская энциклопедия. — М.: Сов. Энциклопедия, 1970. Т. 5.
14.Цитаты известных личностей. https://ru.citaty.net/avtory/sokrat/
15.Шварцман К. А. Философия и воспитание. — М.: Политическая литература. - 1989. - 207 с
16. Юдин Э. Г.Системный подход и принцип деятельности. - М., 1978.- 392 с.
17. Sindorkulovich, K. S. (2020). The significance of socio philosophical study of young people's life goals. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(4), 523-527.
188 с.
4.Иулдошев С. ва бошк. Кадимги ва урта асрлар гарбий европа фалсафаси. Т.:
1972.
April, 2022
18. Khotamov, A., & Sindorkulovich, K. S. (2020). The study of the problem of life goal in the history of philosophy. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 9(4), 34-42.
® ©
April, 20221 Multidisciplinary Scientific Journal
©
o1
393