Научная статья на тему 'МУСИҚИЙ ПЕДАГОГИКА ЙЎНАЛИШЛАРИДА ЧОЛҒУ ИЖРОЧИЛИГИНИ ЎРГАТИШ МАСАЛАЛАРИ'

МУСИҚИЙ ПЕДАГОГИКА ЙЎНАЛИШЛАРИДА ЧОЛҒУ ИЖРОЧИЛИГИНИ ЎРГАТИШ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
10
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
педагогика / муаллим / анъана / устоз / мутахаcсис / профессионал / маданият / тарбия

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Акмал Бегматов

Азал-азалдан юртимизда билим олиш ва ўрганиш узоқ ўтмишга бориб тақалади. Бугун таълим жараёнида муаллимнинг ва талабаларнинг орасидаги муайян устоз-шогирд анъаналари сақланиб қолган десак муболаға қилмаган бўламиз. Қуйидаги мақолада шу хусусида фикр юритишга ҳаракат қилдик.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МУСИҚИЙ ПЕДАГОГИКА ЙЎНАЛИШЛАРИДА ЧОЛҒУ ИЖРОЧИЛИГИНИ ЎРГАТИШ МАСАЛАЛАРИ»

МУСЩИЙ ПЕДАГОГИКА ЙУНАЛИШЛАРИДА ЧОЛГУ ИЖРОЧИЛИГИНИ УРГАТИШ МАСАЛАЛАРИ

Акмал Бегматов akmalj onbegmatov83@gmail. com Узбекистон давлат консерваторияси

Аннотация: Азал-азалдан юртимизда билим олиш ва урганиш узок; утмишга бориб такалади. Бугун таълим жараёнида муаллимнинг ва талабаларнинг орасидаги муайян устоз-шогирд анъаналари сакланиб колган десак муболага килмаган буламиз. Куйидаги маколада шу хусусида фикр юритишга харакат килдик.

Калит сузи: педагогика, муаллим, анъана, устоз, мутахассис, профессионал, маданият, тарбия

ISSUES OF TEACHING INSTRUMENT PERFORMANCE IN MUSIC

PEDAGOGICAL FIELDS

Akmal Begmatov akmalj onbegmatov83 @gmail .com State Conservatory of Uzbekistan

Abstract: In our country, acquisition of knowledge and training has an ancient history. It may be said without exaggeration that, nowadays in the educational process between teachers and students keep certain traditions of "Mentor - student" have been preserved. In the article below, we tried to reflect this theme.

Keywords: pedagogy, teacher, tradition, educator, specialist, professional, culture, education

Бизга маълумки, барча сохаларда янги авлод мутахассисларни тайёрлаш вазифалари самарадорлиги, биринчи навбатда, соната боглик фанларнинг чукур билим асосларини урганган, профессионал билим ва малакага эга булган укитувчи кадрларнинг тайёрланиши билан богликдир.[1]

Укитувчи ижодкорлик илмий салохияти ва унинг интилиши сифатларини шакллантиришга, касбий малакасини ва кобилиятини ривожлантириши, уз хулк-атвори билан намуна булиши, хар кандай вазиятларда ечимини топишда малакалари бугунги ёшларни дунё караши ижодий йуналиши мохирлик сари етаклай олиши гавдаланади.

522 ISSN 2181-063Х/ Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

Техника замонида ёшлар хар томонлама вояга етиши келгусида мутахассис сифатида изланувчан, ташаббускор, фаоллигини, етарлича ошириш имконият даражада шарт-шароитлар яратилганлиги уларни камолотга етишишининг, жуш уриб янада уз билимларини ривожлантиришда, келажакка интилиш, ишонч, гурур каби хусусиятларини мужассам этган таълим тизим шакллантирилган. Бу узлуксиз таълим тизими асосан келажак авлодни укитиш етук мутахассисни тарбиялаш борасида гап борар экан, хар томонлама масъулиятли ва куп киррали бундай вазифани тажрибали, юкори малакали ва махоратга эга булган укитувчи амалга ошириши мумкинлигини инкор этиб булмайди.

Бугунги ишларни амалга ошириш ва бугунги жадал ривожланиб кетаётган давр ёшлари барча соха буйича фанларни чукур урганишлари билим, тафаккурга эга маънавиятли инсон булишлари ва хорижий тилларни билишлари хамда компьютер технологияларидан тулик фойдалана олишлари, хар томонлама интеллектуал, зукко салохиятга эга булишлари шарт. Ракобатбардош кадрларни тайёрлаш учун укитувчи барча талабларга узи жавоб бера олиши, юкори даражадаги касбий тажриба ва махоратга эга укитувчи булиши талаб этилади.

Бугун таълим жараёнида муаллимнинг ва талабаларнинг орасидаги муайян устоз-шогирд муносабатлари турли сохада тажриба алмашинишига асосланиши мумкин. Талабани укитишнинг самарали булиши кейинги пайтда амалда кулланилиши яъни укитишнинг шаклларини турли соха хусусиятидан келиб чикган холда жорий этилиши, муайян мутахассисликлар буйича билим ва куникмага эга булса уз самарасини беради.

Янги укитишнинг усуллари ва технологияси талабага берилаётган топшириклар, уларнинг укув-билими ва кобилиятларини мустахкамлаш, янги имкониятларини очиб беришда ахамиятга эгадир. Мазкур укитиш усули ёрдамида талабаларни олий таълимдаги фаол, укув жараёнига чукур тайёрланиши, аклий тафаккурини шакллантириши, кобилиятларини юзага чикаришда имкон яратади.

Бугунги кун талабалари ижодий фаолияти ва мустакил фикрлаши, интилиш, истакларини намоён этиши янада кучайди. Уккитувчининг таълим бериш усули -илмий жихатдан билиши укитувчи томонидан яратилган мунозаралар натижасида муаммоларни ечишга, талабанинг мустакил фаолияти, ижодий кобилиятини устириш оркали укув натижаларини максадли узлаштиришга каратилган таълимдир.

Санъат йуналишида хам талабаларнинг мустакил аклий фикр юритиш юзага келган муаммоларни тахлил килиб, фаолиятни ривожлантириш асосий талаблардандир. [2]

Талаба бундай фикр юритишни англай олиши мукаррарлигини тушуниб етиб, жиддий равишда гапнинг маъносига эътибор бериш, билим тафаккурни

ПЙта^^Н 523 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

шакллантиришга каратади. Мутахассисликдан укитиш жараёнида улар юзага келган камчиликлар ва кийинчиликлар, турли тусикларни мустакил ечимини топиб хал этиш, хулоса килишда олган билим ва малака куникмаларини куллай олишларига каратилган булиши лозим. Бунинг натижасида талабалар мустакил фикр юритишлари, тафаккур ривожланиши кобилиятнинг шаклланишига имкон беради. Демак, талабанинг фаолияти жараёнида шундай ташкил килинадики, бунда у бир асарни тахлил килишда мустакил равишда хулоса чикаради, яъни унда ижодий фикрлаш кобилияти шаклланади. Талаба укув фаолияти давомида мустакил тарзда канча куп асарни ижро эта олса, ижро жараёнида фикр билдира олса, бир асарни урганиш жараёнида эътибор билан ёндошса шунча тез ва осон узлаштиради.

Кайд этиш лозимки, талаба билан канча куп мунозараларга асосланилган дарслар мустакил фикрлашда, кенг мушохадали тафаккурга эга булишда мавжуд имкониятларни тула намоён килишида катта ахамиятга эга булади. Булгуси мутахассислар таълим жараёнида укув материалларини муаммоли тахлил килишлари, вахоланки, уларни исботлаш йули билан ечишлари, таълим жараёнини узлаштиришда онгли равишда харакат килишлари уларнинг билим салохиятини оширишда уз натижасини беради.Таълим жараёнида талабалар муаммоли вазиятларни идрок этишлари ва хал килиш усулларини излашлари, илмий, мантикий нуктаи назардан асослаш ва изланишлари оркали тегишли хулоса чикаришлари талаб этилади.[3]

Санъат сохасида хам таълим жараёнидаги дарсларнинг максади куйидагилар:

1. Янгидан-янги билим куникмаларини эгаллаш;

2. Билимларни ижодий узлаштириш ва амалда куллаш;

1. Ижодий фаолияти, кобилиятларини ривожлантиришдан иборат.

Санъат сохаси таълим жараёнида фанга нисбатан кизикиш сустлашиш вазиятига дуч келса;

- талабаларда кизикиш уйготиш фанга нисбатан уларни узлаштириш фаолиятини жонлаштириш;

- талабаларнинг олдига фаолиятни ривожлантирувчи аклий ва амалий масалаларни куйиш;

- бирор бир асарни тахлил этишга ургатиш;

- тахлил этилган асарни муаммоларни хал этишнинг йулларини топишда амалий кумак беришдан иборат.

Таълим бериш самарали, булиши булажак санъаткор мутахассисларда укув муаммолари ва мутахассислик масалаларини ечишга тадкикий ёндошиш керак булади.

524

ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

fflyHgaö khhhö y;HTHm ycynnapHgaH ^oöganaHHm TanaöanapHHHr caHtaT TatnHMHgara a;gHH x,aMga aManHH ^aonHaraapH x,aMga MycTa^Hn ronaHHmHH ypraTHm, H^ogHH ^HKpnamra эгa öynnm, KaÖH HMKoHH^raapHHH apaTagH.

Oonga^aHH^raH agaßneT^ap

1. "Y3ÖeKHCTOH MH.MHH Энцнкпonegнflcн" ^aBnar HHMHH HampHeTH. TomKeHT. 2010 H

2. PecnyönHKa OHHH y;yB ropraapHHHHr öomnaHFHH TatnHM MeTogHKacH ^aKyntTeTnapHHHHr TanaöanapH, negarorHKa HH^önapH Ba Konne^napHHHHr yKyBHHnapH ynyH gapcnHK "Y;HTyBHH" HampHeTH. TomKeHT, 2001 H.

3. 3aMOHaBHH y3nyKCH3 TatnHM MyaMMonapH: Hннoвaцнa Ba HCTHKÖonnapH HH30MHH HoMHgarH T^nY öocMaxoHacHga non этнпгaн. TomKeHT - 2018 H.

525

ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.