Научная статья на тему 'МУСИҚА МАДАНИЯТИ ДАРСЛАРИДА ХАЛҚ МУСИҚАСИ НАМУНАЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ'

МУСИҚА МАДАНИЯТИ ДАРСЛАРИДА ХАЛҚ МУСИҚАСИ НАМУНАЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
290
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
Мақом / достон / бахши / шоир бахши / халфалар санъти / жиров / дутор / қўбиз / тор / жўрнавоз чолғу асбоблари / очиқ овоз / ёпиқ овоз / фестивал / достон мактаблари / достон санъати педагогикаси / достончиликда устоз-шогирд таълими анъаналари / достон санъати тарғиботи. / Maqom / doston / baxshi / shoir baxshi / khalfalar santi / jirov / dutor / kobiz / tar / jornavoz musical instruments / open voice / closed voice / festival / epic schools / epic art pedagogy / traditions of teacher-student education in epic poetry / epic art promotion.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Илҳом Ахтамович Қўшаев

Мақолада халқ достонларининг тарихи, турлари, шакл ва мазмуни, қадимий ва замонавий достон мактаблари, уларнинг репертуари, ижро анъаналари ва услублари, атоқли ижодкорлари ва ижрочилари, достон номаларида шеър, оҳанг ва чолғу жўрнавозлигининг уйғунлиги, уларни республика ва Халқаро миқёсда тарғиб қилиш (фестивал ва танловлар) каби масалалар кўриб чиқилган. Шунингдек, достон санъати беқиёс маънавий хазина сифатида юксак педагогик имкониятларга эга эканлиги, унинг ёрқин намуналарини йиғиб, таснифлаб, илмий асосда ўрганиб ўқувчи ёшлар онгига сингдириш ўз халқига, ватанига, миллий мусиқий анъаналарига чексиз ҳурмат руҳида тарбиялашда муҳим аҳамият касб этиши асосланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMPORTANCE OF USING PATTERNS OF FOLK MUSIC IN CLASSES OF MUSIC CULTURE

The article deals with the history, types, form and content of folk epics, ancient and modern schools of epics, their repertoire, traditions and methods of performance, famous composers and performers, the harmony of poetry, melody and instrumentalism in epics, their promotion in the republic and internationally. selections). It is also based on the fact that the art of epics has a high pedagogical potential as a unique spiritual treasure, collecting, classifying and scientifically studying its brilliant examples is important in educating young people in the spirit of unconditional respect for their people, homeland and national musical traditions

Текст научной работы на тему «МУСИҚА МАДАНИЯТИ ДАРСЛАРИДА ХАЛҚ МУСИҚАСИ НАМУНАЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ АҲАМИЯТИ»

МУСИНА МАДАНИЯТИ ДАРСЛАРИДА ХАЛЦ МУСЩАСИ НАМУНАЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ АХДМИЯТИ

Илхом Ахтамович ^ушаев

Бухоро давлат университети Санъатшунослик факультети Мусика таълими

кафедраси катта укитувчиси i.a.kushaev@buxdu.uz

АННОТАЦИЯ

Маколада халк достонларининг тарихи, турлари, шакл ва мазмуни, кадимий ва замонавий достон мактаблари, уларнинг репертуари, ижро анъаналари ва услублари, атокли ижодкорлари ва ижрочилари, достон номаларида шеър, оханг ва чолгу журнавозлигининг уйгунлиги, уларни республика ва Халкаро микёсда таргиб килиш (фестивал ва танловлар) каби масалалар куриб чикилган. Шунингдек, достон санъати бекиёс маънавий хазина сифатида юксак педагогик имкониятларга эга эканлиги, унинг ёркин намуналарини йигиб, таснифлаб, илмий асосда урганиб укувчи ёшлар онгига сингдириш уз халкига, ватанига, миллий мусикий анъаналарига чексиз хурмат рухида тарбиялашда мухим ахамият касб этиши асосланган.

Калит сузлар: Маком, достон, бахши, шоир бахши, халфалар санъти, жиров, дутор, кубиз, тор, журнавоз чолгу асбоблари, очик овоз, ёпик овоз, фестивал, достон мактаблари, достон санъати педагогикаси, достончиликда устоз-шогирд таълими анъаналари, достон санъати таргиботи.

THE IMPORTANCE OF USING PATTERNS OF FOLK MUSIC IN CLASSES

OF MUSIC CULTURE

Ilhom Akhtamovich Kushaev

Senior Lecturer, Department of Music Education, Faculty of Art History, Bukhara State

University i.a.kushaev@buxdu.uz

ABSTRACT

The article deals with the history, types, form and content of folk epics, ancient and modern schools of epics, their repertoire, traditions and methods of performance, famous composers and performers, the harmony of poetry, melody and instrumentalism in epics, their promotion in the republic and internationally. selections). It is also based on the fact that the art of epics has a high pedagogical potential as a unique spiritual

treasure, collecting, classifying and scientifically studying its brilliant examples is important in educating young people in the spirit of unconditional respect for their people, homeland and national musical traditions

Keywords: Maqom, doston, baxshi, shoir baxshi, khalfalar santi, jirov, dutor, kobiz, tar, jornavoz musical instruments, open voice, closed voice, festival, epic schools, epic art pedagogy, traditions of teacher-student education in epic poetry, epic art promotion.

КИРИШ

Мустакиллик шарофати билан мамлакатимизда ижтимоий - иктисодий ва сиёсий сохаларда туб ижобий узгаришлар юз бермокда. Жамиятимизда руй бераётган маънавий тикланиш, ёшларни миллий гоя рухида тарбиялаш, миллий маънавий, маданий меросимиз дурдоналари билан танитириш жараёнлари юксак даражадаги, замонавий ахборот технологияларидан фойдаланишни рагбатлантириш асосида курилмокда. Миллий маънавий, маданий жумладан мусикий меросдан фойдаланиш, уларга юклатилган педагогик, маънавий -ахлокий тарбия вазифалари нуктаи назаридан урганиш мухим илмий-педагогик вазифа булиб колмокда.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Мустабид тузум даврида таълим муассасаларида укувчиларга уз миллий мусикий меросмиз асосида таълим-тарбия беришга тускинлик килиб, унинг урнига рус ва Гарбий Европа мамлакатлари мусикасидан кенг фойдаланиш тавсия этилган эди. Мусика фани дарсликлари хам асосан марказдан юборилган андозалар асосида тузилиб, айрим узбек композиторлари кушикларини киритиш билан чекланган эди.

Мустакиллигимизнинг 30 йиллигини нишонлаш арафасида турган Республикамизда купгина ижобий узгаришлар билан бир каторда мусика таълими ва тарбиясида хам кескин ислохотлар амалга ошди. Хрзирги кунда мактабгача тарбия муассасаларидан бошлаб, олий мусикий таълимгача барча боскичлардаги таълим дастурлари, ДТС лари, дарсликлар ва укув адабиётлари миллий мусикамиз асосида тузилди.

Барча укув фанлари катори мусикий таълимда хам давлат стандартининг жорий этилиши миллий мусикий мерослардан тулаконли фойдаланиш имконини беради. Булар оммавий халк куй ва кушикларида, хонанда ва созандаларнинг ижодий фаолиятлари, маком, шашмаком, достонлар ва бугунги замонавий мусикий фаолиятда уз аксини топди. Мусика санъатининг бу каби имкониятлари янги авлодни тарбиялаш, уларнинг баркамол булиб етишларида узига хос ва

тaкрорлaнмaс Ma^aa 6УЛИ6 xизмaт килaди. Азоддон Шaрк, жyмлaдaн, yзбек мyсикa тэ^ним-торб^си устоз Ba шогирд aнъaнaлaри мисолидэ тэкомиллошиб боргэн.

Дэвлэт тоълим стондортлори оммэвий xan; мусикэ педaгогикaси, профессионол мусикэ ижодкорлэри, мусикэ ижрочилэри (созэндэ, xонaндaлaр), когта эшулочилор, мэкомчилэр, достончилэр осорлорининг элементэр эсослэри ургэтишни меъёрлоштироди.

Мусикэ тоълимидон дэвлэт тэълим стондортлори эсосидэ янги тэълим мэзмуни Укитувчилэрнинг мусикий во мaлaкaлaри билон бирга улэрдэ кузотувчонлик, xотирaни мустохкомлош, оброзли тэсэввур килиш, улэрдэ ижодкорлик, мустэкиллик, тошэббускорлик бэдиий во мусикий дид кэби xислaтлaрни ривожтантиришни тоъминлойди. Шу боис, мусикэ мэдэнияти тэълимининг мозмуни ёш эвлоднинг миллий мусикий меросимизгэ ворислик кило олэдигэн, умумбэшэрий мусикэ бойлигини идрок это оладиган мэдониятли инсон дорожосидо воягэ еткэзишни нозордо тутэди. Бундэ укувчилэр мусикэ сонъэтини бутун нэфосэти билон урганишлори, оммэвий мусикэ фоолиятаэри: мусикэни бэдиий идрок этиш, яккэ вэ жэмоэ булиб кушик куйлэш, рэксгэ тушиш вэ ижодкорлик мaлaкaлaрини шaкллaнтириш эсосий мэксад хисоблонади. Шунингдек, укувчилэр мусикий иктидорини ривожтантириш, мусикэ сaнъaтигa мехр вэ иштиёкни ошириш, мусикэ сaнъaтигa кизикувчи укувчилэрнинг иктидорини ривожтантириш учун зэрурий шорт - шороитлор ярэтиб бериш, улэрнинг бадиий эхтиётлэрини кондириш мусикэ тоълим-торбиясининг эсосий вэзифэсини тэшкил этэди. Шу билон бир кэтордэ жэхон xaлкдaрининг нуфузли дурдонэ эсэрлори билон тоништирилади.

МУ^ОKAМA

Тэълим мэзмунидэ худудий вохотарнинг сэнъэти вэ мэдэнияти, у ердэги мохоллий xaдк aнъaнaдaри уз ифодэсини топмоFи лозим.

"Мусикэ сэнъэти вэ мэдэнияти" укув фэнининг мэзмунигэ булгэн тaдaблaр нэзэрий вэ эмэдий фоолиятлор можмуэсидон тэшкил топиб, улэр куйидэги мэвзулэрни белгилэйди.

БошлaнFич мусикэ сэводи, мусикий эсэрлор ижодкорлэри фэолияти, мусикэ ижрочилиги, бэстокорлор вэ композиторлэр ижодини, узбек чолFy эсбоблэрини билишни, мэшхур узбек xaдк созэндэ вэ xонaндaдaр ижодий фэолияти, мусикий этэмэ вэ иборотар, мусикэ жэнрлэри кэби мэвзулэр эсосидэ миллий мусикэ мэдэниятимизни узлэштиришни нозордо тутэди.

Бу мэвзулэр дэрс жороёнидо куйидэги укув фоолиятлоридо нэзэрий вэ эмэдий мaшFyлотлaр воситэсидэ божорилоди.

1 .Мусика тинглаш

2.Жамоа булиб куйлаш

3.Мусика саводи.

4.Мусика ижодкорлиги.

Мусика тинглаш таълим мазмунининг асосини ташкил этади. Асарларни куйлаш, тинглаш фаолиятлари воситасида урганиш билан бир каторда ритмик чолгучилик, мусикали харакатлар, ижодкорлик фаолиятлари билан хар томонлама урганиш ва узлаштириш, мусикий тавсифларни ифодалаш имконияти яратилади. Узбек халк мусикаси, узбек бастакорлари ва композиторлари мусикий асарларидан намуналар тингланади.

Жамоа булиб куйлаш фаолияти укувчиларнинг мусикий кобилияти хамда ижрочилик малакаларини ривожлантириш учун зарурдир. Синфда жамоа булиб куйлаш жараёнида укувчи уз овоз ижросини бошкаришни, устозлар ижросини эшитиб, кузатишни хамда улар билан бахамжихат журнавозлик килишга интилади.

Узбек халк кушиклари, узбек бастакорлари ва композиторлари кушиклари, жахон ва кардош халклар композиторлари кушикларидан намуналар куйлайдилар.

НАТИЖА

Мусика саводи барча билимларни назарий бирлаштирувчи фаолият сифатида мухимдир. Дарсдан кайси фаолият машгулоти (тинглаш, ижро этиш, мусикий харакатлар) булмасин, берилган мавзудаги асар урганилади ва унинг хусусиятлари (жанри, шакли, тузилиши, ижрочилиги) хакида янги тушунчалар хосил булади. Шу боис, мусика саводи факатгина нота ёзувларини урганишдан иборат булмай, балки укувчиларнинг умумий мусикий билим савиясини таркиб топтирувчи умумий билим,тушунчалар мажмуасини (ижрочилиги, халк ва бастакорлик мусикаси, уларнинг фарклари нота саводи) ташкил этади.

Мусика саводида мусикий атамалар, анъаналар, темплар (суръат), алтерация белгилари, динамик белгилар, мусиканинг ифода тили, оддий мусика шакллари ва жанрлари, мажор ва минор лади хакида тушунча беради.

Мусика тинглаш якканавозлик ва журнавозликни ажрата билиш, ансамбл ва оркестр ижросини фарклай билиш, созлар ва созлар тембрини ажрата олиш, мусикий дид ва идрокни ривожлантириш. Узбек, кардош ва жахон халклари бастакорлари асарларидан намуналар тинглаш.

Миллий анъанавий мусикий меросимизнинг нисбатан мураккаброк катламини огзаки анъанадаги касбий (устозона) мусика жанрлари ташкил этади. Касбий мусика жанрлари ижро безаклари, тузилиши, нуфузи, хажми

ривожланганлиги, баланд авжлари ва бошка узига хос хусусиятлари билан бошка халк куй ва кушиклари (фольклор)дан фарк килади.

Анъанавий касбий мусикий мерос намуналрига хос нола ва кочиримлар, достон ижросидаги ёпик бугиз овозда куйлаш каби мусикий безаклар ижросини меёрига етказиб куйлаш учун зур устозона махорат ва касбий тажриба хам зарур.

Махаллий мусикий услубларни тилшуносликдаги махаллий "Шева"лар тушунчалари билан киёслаш мумкин. Барча мавжуд "Мусикий шевалар"нинг ухшаш сифатлари уз навбатида "умумий мусикий услуб" сингари йигма тушунчани юзага келтиради. Миллий махаллий мусикий услублар узларига хос бетакрор хусусиятлари буйича асосан туртта махаллий мусикий услубга ажратилган булиб, улар узбек мусикашунослиги фанида нисбатан атрофлича урганилган. Улар муайян худуд номи билан яъни, Тошкент- фаргона, Бухоро-Самарканд, Сурхондарё-Кдшкадарё ва Хоразм махаллий услублари деб юритилади.

ХУЛОСА

Барча махаллий услубларда купгина куй ва кушиклар, мусикий фольклор намуналари бир-бирига ухшайди. Шунинг билан бирга уларнинг узига хос такрорланмайдиган мусикий жанрлари хам мавжуд. Масалан, Тошкент-Фаргона услубига хос катта ашула ва ёввойи маком намуналари бошка худудларда учрамайди. Бухоро-Самарканд махаллий мусикий услубига хос созандачилик санъати, "Бухорча" (аёл созандалар ижроси) ва " Мавриги (эркак ижрочилар санъти), Хоразмда тор ёки дутор, буломон ёки кушнай, гижжак ва доирадан ташкил топган кичик чолгучилар дастаси журлигида достон ижро этиш, халфаларнинг гармон ва доирада узларига жур булиб, асосан достон кушиклари ва бошка кушикларни куйлаб раксга тушишлари, Сурхондарё-Кдшкадарё махаллий мусикий услубига хос думбирада узига жур булиб сунъий ёпик (бугиз) овоз билан достонлар ижро этиш санъати маълум махаллий услуб доирасида шаклланган жанрлардир.

REFERENCES

1. Madrimov, B. K. (2021). Professional Training Is An Incentive For Moral And Aesthetic Education. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(02), 109-113.

2. Khudoinazarovich, M. B. (2021). AESTHETIC EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN OF UZBEK MUSIC AND FOLK SONGS. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, i(01), 62-65.

3. Khudoynazarovich, M. B. (2020). HISTORICAL STAGES IN THE DEVELOPMENT OF UZBEK FOLK ART. World Bulletin of Social Sciences, 7(1), 32-33.

4. Yarashev, J. Т. (2013). "Bukhorcha" and "Mavrigi" song classes-as a national and noetic spiritual values of the Uzbek nation. ТРАДИЦИОННАЯ И СОВРЕМЕННАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ, АКТУАЛЬНОЕ ПОЛОЖЕНИЕ, ПЕРСПЕКТИВЫ, 114.

5. Yarashev, J. T. (2019). Research on Bukhara music heritage through axiologic features. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).

6. Ruziev, D. Y. (2021). Ways Of Working On Musical Compositions. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(01), 436-440.

7. Ruziev, D. Y. (2021). THE ROLE OF THE CONDUCTOR IN ORCHESTRAL PERFORMANCE. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 1(01), 66-71.

8. Ruziev, D. Y. (2021). DESIGNING THE LEARNING PROCESS FOR MUSICAL WORKS. International Engineering Journal For Research & Development, 6(ICDSIIL), 6-6.

9. Norova, S. U. (2021). Imam Abu Hamid Al-Ghazali. Teacher-Student Coaching Relations. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(01), 441-445.

10. Норова, Ш. У. (2020). Повышение профессиональной компетентности путем подготовки молодежи к хоровой деятельности. Наука, техника и образование, (10 (74)).

11. Umirzakovna, N. S. (2021). WAYS TO IMPROVE LEARNING EFFICIENCY USING INNOVATIVE TECHNOLOGIES. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 1(01), 41-47.

12. Мухамедов, Т. Д. (2020). Способы направления студентов на информационные технологии. Вестник науки и образования, (21-2 (99)).

13. Мухамедов, Т. Д. (2021). СПОСОБЫ И СРЕДСТВА РАЗВИТИЯ МУЗЫКАЛЬНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НА УРОКАХ МУЗЫКИ. Проблемы науки, 43.

14. Fayzullaevich, Q. I. (2021). CULTURE AND ART VALUES AND AESTHETICS IN FORMATION FACTORS. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 1(01), 48-53.

15. Kayumov, I. F. (2020). VALUES AND AESTHETIC FACTORS IN THE FORMATION OF CULTURE AND ART. International Engineering Journal For Research & Development, 5(8), 8-8.

16. Каюмов, И. Ф., & Жураева, М. (2020). Место музыки в воспитании духовно-нравственных качеств учащихся 5-7 классов общеобразовательных школ. Проблемы педагогики, (3 (48)).

17. Кушаев, И. А., & Ахтамов, И. И. (2020). ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ТРАДИЦИОННОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ МУЗЫКИ (НА ПРИМЕРЕ ИСКУССТВА ДАСТАНА). Academy, (11 (62)).

18. Kushaev, I. A. (2020). Musical pedagogical fundamentals of doston art. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(10), 10611067.

19. Kushaev, I. A. (2020). MUSIC PEDAGOGICAL DOLLARS OF DOSTON ART. International Engineering Journal For Research & Development, 5(9), 6-6.

20. Kushaev, I. A. (2020). BAKHSHI ART SCHOOLS AND THEIR PERFORMING FEATURES. Scientific reports of Bukhara State University, 3(3), 295-299.

21. Атамурадов, Р. Э. (2020). Педагог музыкальной культуры-это понятие о педагогическом творчестве и педагогической технологии. Вестник науки и образования, (21-2 (99)).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.