Научная статья на тему 'MODULAR SYSTEM OF EDUCATION'

MODULAR SYSTEM OF EDUCATION Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
25
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ученый XXI века
Область наук
Ключевые слова
МОДУЛЬ / МОДУЛ / МОДУЛЛИ ЎқИТИШ / ТАЪЛИМ / ОБРАЗОВАНИЕ / УЧЕБНЫЙ МАТЕРИАЛ / МОДУЛЬНОЕ ОБУЧЕНИЕ / ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Имомова Ш. М., Шарипов Ф. Ю.

В статье рассмотрены вопросы о модульной системе обучения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

МОДУЛЬНАЯ СИСТЕМА ОБУЧЕНИЯ

This article provides questions on modular training system.

Текст научной работы на тему «MODULAR SYSTEM OF EDUCATION»

Педагогические науки иЭС 002:001.4:378

МОДУЛЛИ УЦИТИШ ТИЗИМИ

Ш.М. Имомова1, Ф.Ю. Шарипов2

Аннотация

Маколада модулли укитиш тизими хакида айтиб утилган.

Калит сузлар: модул, таълим, укув материали, модулли укитиш, касбий фаолият.

Модулли уцитиш - укитишнинг истикболли тизимларидан бири хисобланади, чунки у таълим олувчиларнинг билим имкониятларини ва ижодий кобилиятларини ривожлантириш тизимига энг яхши мослашгандир.

Анъанавий таълимда укув максадлари педагог фаолияти оркали ифодаланган яъни билим беришга йуналтирилган булса, модулли укитишда таълим олувчилар фаолияти оркали ифодаланиб, касбий фаолиятга йуналтирилган булади.

Модулли укитиш таълимнинг куйидаги замонавий масалаларини хар томонлама ечиш имкониятини яратади.

- Модул - фаолиятлик асосида укитиш мазмунини оптималлаш ва тизимлаш дастурларни узгарувчанлиги, мослашувчанлигини таъминлайди; укитишни индивидуаллаштириш;

- амалий фаолиятга ургатиш ва кузатиладиган характерларни бахолаш даражасида укитиш самарадорлигини назорат килиш;

- касбга кизиктириш асосида фаоллаштириш мустакиллик ва укитиш имкониятларини тула руёбга чикариш.

Модулли укитиш самарадорлиги куйидаги омилларга боглик: таълим муассасасининг моддий-техник базаси, малакали укитувчилар таркиби даражаси, талабалар тайёргарлиги даражасига, кутиладиган натижалар бахосига, дидактик материалларнинг ишлаб чикилишига, модуллар натижаси ва тахдилига.

Модулли уцитишда укув дастурларини тула кискартирилган ва чукурлаштирилган табакалаш оркали боскичма-боскич укитиш имконияти яратилади. Яъни укитишни индивидуаллаштириш мумкин булади. Модулли укитишга утишда куйидаги максадлар кузланади: укитишнинг узлуксизлигини таъминлаш, укитишни индивидуаллаштириш, укув материалини мустакил узлаштириш учун етарли шароит яратиш, укитишни жадаллаштириш, фанни самарали узлаштиришга эришиш.

Модулли укитиш фаннинг асосий масалалари буйича умумлаштирилган маълумотлар берувчи муаммоли ва йурикли маърузалар укилишини такозо этади. Маърузалар талабаларнинг ижодий кобилиятини ривожлантиришга каратилмоги лозим. Модул амалий ва лаборатория машгулотлари маърузалар билан бирга тузилиши, улар маърузалар мазмунини урганиладиган янги материал билан тулдирилиши керак.

Модулни уцитишнинг самарадорлигини оширишга эришиш учун уцитишнинг цуйидагиусулларини цуллаш мумкин:

муаммоли мулокотлар, эвристик сухбатлар, укув уйинлар, лойихалаш ва йуналтирувчи матнлар ва хоказо.

Укитишнинг модул тизими мазмунидан унинг куйидаги афзалликлари аникланди:

-фанлар ва фанлар ичидаги модуллар орасидаги укитиш узлуксизлигини таъминланиши;

-хар бир модул ичида ва улар орасида укув жараёнини барча турларининг методик жихатдан асосланган мувофиклигини урнатилиши;

-фаннинг модулли тузилиш таркибининг мосланувчанлиги;

1Имомова Шафоат Махмудовна - преподаватель, Бухарский государственный университет, Узбекистан.

2Шарипов Фозил Юсуповым - преподаватель НВО, Бухарский политехнический профессиональный колледж, Узбекистан.

Ученый XXI века • 2017 • № 1-1 (26)

-талабалар узлаштириши мунтазам ва самарали назорат (^ар кайси мо-дулдан сунг) килиниши;

-талабаларнинг зудлик билан кобилиятига кура табакаланиши (дастлаб-ки модуллардан сунг укитувчи айрим талабаларга фанни индивидуллашти-ришни тавсия этиши мумкин);

-ахборотни «сикиб» бериш натижасида укитишни жадаллаштириш аудитория соатларидан самарали фойдаланиш ва укув вакти таркибини маърузавий амалий (тажрибавий) машгулотлар индивидуал ва мустакил ишлар учун ажра-тилган соатларни - оптималлаштириш.

Бунинг натижасида талаба етарли билимларга куникмага эга булади.

Утказилган тадкикотларга кура модулли методика асосида укитишнинг куйидаги тамойиллари очиб берилди.

1. Фаолиятлилик тамойили: Бу тамойил мутахассиснинг касбий фаоли-яти мазмунига мувофик шаклланишини англатади. Бу тамойилга кура модул-лар фан буйича фаолият ёндашуви ёки тизимли фаолият ёндашув асосида тузи-лиши мумкин.

2.Тизимли квантлаш усули - бу принцип дидактик бирликлар умум-лаштирилган назарияларининг талабларига асосланади.

3. Цизицтириш тамойили - бу тамойилнинг мо^ияти таълим олувчининг билим олиш фаолиятини рагбатлантиришдан иборат булади. Модулнинг укув материалига кизикишни уйготиш, билим олишга рагбатлантириш, машгулотлар пайтида фаол иштирок этиш, ижодий фикрлашга даъват этиш модулнинг тарихий ва муаммоли элементларининг вазифалари ^исобланади.

4. Модуллилик тамойили - бу тамойил укитишни индивидуаллаштириш-нинг асоси булиб хизмат килади.

5. Муаммолилик тамойили - муаммоли вазиятлар ва машгулотларни ама-лий йуналтирилганлиги укув материалининг узлаштирилиш самарадорлигини ошишига имкон беради.

6. Когнитив визуаллик (куз билан кузатиладиган) тамойили - бу тамойил психологик-педагогик конуниятлардан келиб чикади. Укитишдаги кургазмалар нафакат сурок вазифасини, шу билан бирга когнитив вазифани бажарган такдирдагина узлаштириш унумдорлигини оширади.

7. Укув вацтини тежаш тамойили - бу тамойил талабаларда индивидуал ва мустакил ишлаш учун укув вактининг захирасини яратишга йуналтирилган булади.

Утказилган назарий ва амалий изланишлар натижасида модулли укитиш - талабаларнинг билим имкониятларини ижодий кобилиятларини ва амалий куникмаларини урганиш даражаларини ривожлантиришда ижобий самара бе-риши аникланди. Модулли методика асосида укитишда фан таркибидаги мо-дуллар орасидаги узвийликни таъминлашга укитишни жадаллаштиришга талабаларнинг узлаштиришини мунтазам назорат килишга ва ба^олашга кизиктириш асосида амалий фаолиятга ургатишга ^амда укув материалини боскичма-боскич укитиш оркали фанни самарали узлаштиришга эришилади.

Фойдаланилган адабиётлар

1.Азизходжаева Н.Н. Педагогик технологиялар ва педагогик майорат. -Т.:Молия, 2003.-192 б.

2.Ишму^амедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Таълимда инновацион технологиялар (таълим муассасалари педагог-укитувчилари учун амалий тавсиялар). -Т.: "Истеъдод" жамгармаси, 2008 -180 б.

З.Зеер Э.Ф., Шахматова Н. Личностно-ориентированные технологии профессионального развития специалиста. -Екатеринбург, 1999. -244 с.

© Ш.М. Имомова, Ф.Ю. Шарипов, 2017

Педагогические науки

UDС 002:001.4:378

МОДУЛЬНАЯ СИСТЕМА ОБУЧЕНИЯ

Ш.М. Имомова, Ф.Ю. Шарипов

Аннотация. В статье рассмотрены вопросы о модульной системе обучения. Ключевые слова: модуль, образование, учебный материал, модульное обучение, профессиональная деятельность.

© Ш.М. Имомова, Ф.Ю. Шарипов, 2017

UDC 002:001.4:378

MODULAR SYSTEM OF EDUCATION

Sh.M. Imomova, F.Yu. Sharipov

Abstract. This article provides questions on modular training system. Keywords: Module, education, educational material, modular training, professional activity.

© Sh.M. Imomova, F.Yu. Sharipov, 2017

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.