УДК 343
DOI 10.24412/3005-8023-2024-3-64-75
МОХЦЯТВА Зокирзода Зафар Хайрулло, н.и.у., дотсенти кафедраи МАЗМУНИ КОРХОИ ууцуц ва идораи давлатии Донишкадаи омузгории ИСЛОХЦ Тоцикистон дар ноуияи Рашт (Рашт, Тоцикистон)
СУЩНОСТЬ И Зокирзода Зафар Хайрулло, канд. юрид. наук,
СОДЕРЖАНИЕ доцент кафедры права и государственного ИСПРАВИТЕЛЬНЫХ управления Государственного педагогического РАБОТ института Таджикистана в Раштском районе (Рашт, Таджикистан)
ESSENCE AND Zokirzoda Zafar Khairullo, candidate of legal sciences, CONTENT OF associate professor of the department of law and public CORRECTIONAL WORK administration of Pedagogical Institute of Tajikistan in the
Rasht region. (Rasht, Tajikistan) e-mail: zafar. khayrullozoda@mail. ru
Масъалаи моуият ва мазмуни коруои ислоуй мавриди таулилу баррасй царор дода шудааст. Зимни тауцици андешауои олимони ватанию хорицй ва цонунгузории миллию санадуои байналмилалй моуият ва мазмуни цазои циноятй дар намуди коруои ислоуй баррасй шудааст. Хулоса шудааст, ки коруои ислоуй цазое мебошад, ки дар цои кори маукумшуда ё дар цойуои дигаре, ки мацомоти ицрокунандаи уукм муайян менамояд, вале дар мауалли истицоматии маукумшуда ба муулати муайян таъин гардида, фоизи муайян аз музди меунати маукумшуда ба фоидаи давлат нигоу дошта мешавад ва як цатор маудудиятуои ууцуцй доир ба моликият ва меунат, ширкати уатмй дар ицрои кор дар мауалли фаъолият, цощои дигар ва мауалли зиндагии вобаста ба назорати шахси маукумшуда ва гузаронидани коруои ислоуй бо вайро пешбинй менамояд. Тауцицот нишон медщад, ки моуияти коруои ислоуй гуфта, ниуод ва ё табиати цазои мазкур фаумида мешавад. Цонунгузор мазмуни цазои циноятиро дар намуди коруои ислоуй пурра ифшо намекунад. Цонунгузории циноятй субъектуои цазо, цои адои цазо ва муулати коруои ислоуиро муайян мекунад. Бинобар ин, дар баробари хусусиятуои умумии цазо, он хусусиятуои сифатии мазмуни коруои ислоуй, масалан, уангоми тавсифи дигар, алтернативаи цазои маурум сохтан аз озодиро муайян намекунад. Бо назардошти он ки цонунгузорй мафууми коруои ислоуиро муцаррар накардааст, зарурат ба миён меояд, ки масъалаи мазкур мавриди таулили васеъ царор дода шуда, мафууми мушаххасу дацици он дар цонунгузории циноятй пешбинй карда шавад.
Калидвожа^о: коруои ислоуй, коруои уатмй, царима, хусусиятуои коруои ислоуй, мафууми коруои ислоуй, воситауои ислоуй, мамнуъиятуо
Проанализированы и обсуждены сущность и содержание исправительных работ. На основе исследования мнений отечественных и зарубежных ученых, а также отечественного законодательства и международных актов, рассмотрены сущность и содержание уголовного наказания в виде исправительных работ. В ходе исследования сделан вывод, что исправительные работы - это наказание, назначаемое по месту работы осужденного или в иных местах, определенных органом назначения наказания, но по месту жительства осужденного на определенный срок, при этом определенный процент от заработной платы осужденного выплачивается государству. Также предусматривается ряд правовых ограничений в отношении имущества и труда, обязательное участие в выполнении работ по месту деятельности, в других местах и по
месту жительства, связанных с контролем за осужденным и проведением с ним исправительных работ. Анализ показывает, что сущность исправительных работ понимается как институт или характер этого наказания. Законодатель не полностью раскрывает содержание уголовного наказания в виде исправительных работ. Уголовное законодательство определяет субъекты наказания, место наказания и срок исправительных работ. Поэтому, наряду с общими особенностями наказания, оно не определяет качественные особенности содержания исправительных работ, например при описании иной альтернативы наказанию лишением свободы. Учитывая, что законодательством не установлено понятие "исправительные работы ", его необходимо подробно проанализировать и дать конкретное и четкое определение в уголовном законодательстве.
Ключевые слова: исправительные работы, обязательные работы, наказание, особенности исправительных работ, понятие об исправительных работах, средства исправления, запреты
The article analyzes and discusses the essence and content of correctional work. Based on a study of the opinions of domestic and foreign scientists, as well as domestic legislation and international acts, the essence and content of criminal punishment in the form of correctional labor are considered. The study concluded that correctional work is a punishment imposed at the convict's place of work or in other places determined by the sentencing authority, but at the convict's place of residence for a certain period, while a certain percentage of the convict's salary is paid to the state, also provides for a number of legal restrictions in relation to property and labor, mandatory participation in the performance of work at the place of activity, in other places and at the place of residence, related to the control of the convicted person and carrying out correctional work with him. The analysis shows that the essence of correctional labor is understood as the institution or nature of this punishment. The legislator does not fully disclose the content of criminal punishment in the form of correctional labor. Criminal legislation determines the subjects of punishment, the place of punishment and the period of correctional labor. Therefore, along with the general features of punishment, it does not determine the qualitative features of the content of correctional work, for example, when describing another alternative to punishment by imprisonment. Considering that the legislation does not establish the concept of "correctional work", it needs to be analyzed in detail and given a specific and clear definition in criminal law.
Key-words: correctional work, compulsory labor, punishment, features of correctional labor, the concept of correctional labor, means of correction, prohibitions
Дар саросари чахон инсондустона гардонидани чазохои чиноятй бо маром идома дорад. Чрмеаи чахонй кушиш намуда истодааст, ки барои хар як чиноят чазои мувофщ таъин карда шавад. Аз ин чост, ки барои чиноятхои хусусияти молумулкй дошта чазохои молумулкй му^аррар карда мешаванд. Корхои ислохй аз чумлаи чунин чазохои чиноятие мебошад, ки махкумшуда онро бо чудо нигох доштан аз чомеа адо менамояд. Корхои ислохй як намуди муосири чазои молумулкй мебошад, ки и^тидори кофии сазоро нисбати махкумшуда ва таъсири хеле мусбати и^тисодиро ифода мекунад. Корхои ислохй барои чиноятхои хусусияти молумулкй дошта, таъсири хуби тарбиявй доранд.
Дар адабиёт ва сарчашмахо атрофи ин намуди чазо андешахои зиёд ба назар мерасанд, ки ахаммияти чазои мазкурро ифода мекунанд. Корхои ислохй дар низоми чазохои чиноятй мав^еи намоёнро ишгол менамояд. Ба андешаи И.Р. Тулиев, дар гурухи чазохое, ки бо чудо нигох доштани махкумшуда аз чомеа вобаста намебошанд, ин намуди чазо
на^ши мухим мебозад. Ин бештар ба он вобаста аст, ки ин чазо, ки яке аз чазохои асосй буда, собщаи татбщи чандинсола дорад. Аммо дар дахаи охири асри ХХ, яъне, дар солхои 90-ум хиссаи истифодаи он аз чониби судхо мунтазам кохиш меёбад [20, с. 90]. З.А. Камолов ^айд мекунад, ки корхои ислохй яке аз чорахои асосй ва самараноктарини чазои чиноятй бо^й мемонад. Аммо самаранокии корхои ислохй аз то чй андоза пурра ва самаранок будани танзими ^онунгузорй ва механизми ичрои ин чазо вобаста мебошад. Кори ислохй хамчун ^исми таркибии сиёсати чиноятй ба таъмини самаранокии чазои чиноятй ва мубориза бар зидди чунин зухуроти манфй, ба мисли чинояткорй мусоидат менамояд [9, с. 164]. Мавриди зикр аст, ки чазо дар намуди корхои ислохй танхо барои давлатхои аъзои ИДМ хос аст. Асоси ин чазо дар бехамтоии он дар фазои "пасошуравй", дар омезиши унсурхои чазодихй-мачбурй бо таъсири доимии ислохии мехнатй, дар имкони маълуми ислохи ичрои он ифода меёбад. Дар ин хусус Т.Ш. Шарипов ^айд мекунад, ки корхои ислохй дар низоми чазохои пешбининамудаи КЧ ЧТ ва кодексхои чиноятии давлатхои пасошуравй мав^еи мухимро ишгол мекунанд [30, с. 224].
Мазмун ва мохияти чазои корхои ислохй яке аз масъалахои мухимми он ба хисоб меравад. Барои он ки чазои мазкур самаранок таъин ва ичро карда шавад, бояд мазмун ва мохияти он ошкор ва муайян карда шавад. Дар адабиёти ху^у^й дар бораи мазмун ва мохияти корхои ислохй андешахои мухталиф чой дорад. Ба андешаи Т.Ш. Шарипов, корхои ислохй, ки ^онунгузории чиноятй ва ичрои чазои чиноятй пешбинй намудааст, яке аз намудхои асосии чазо мебошад ва ба шахсоне таъин карда мешавад, ки бе чудо намудани онхо аз чомеа ислохшавии онхо имконпазир аст. Корхои ислохй аз ичрои вазифахои мехнатии ба чамъият фоидаовар иборат аст, ки аз чониби махкумшудагон тиб^и хукми суд дар чойи кори асосй ё мувофи^ бо нигох доштани фоизи хатмии муайяни даромад ба фоидаи бучети давлатй амалй мегардад [30, с. 225]. З.А. Камолов дар ин хусус ^айд менамояд, ки корхои ислохй яке аз воситахои асосии таъсиррасонй ба шахсоне мебошад, ки чиноятхои начандон вазнин ва дарачаи миёна содир кардаанд. Татби^и корхои ислохй он о^ибатхои манфиеро, ки чазои махрум сохтан аз озодй дар пай дорад ба вучуд намеоварад [10, с. 84]. Х^адаф аз о^ибатхои вазнин, дар андешаи мазкур, о^ибатхои сазоии чазои корхои ислохй махсуб меёбад. Зеро чазои мавриди назар аз нигохи сазои он аз дигар чазохо фар^ мекунад. Шахс ба мехнат машгул шуда, фоизи муайяни музди мехнаташ ба фоидаи давлат ситонида мешавад ва ин о^ибати сазоии чазои мазкурро дучанд мегардонад. Дар ин хусус як ^атор олимони ватанй ^айд мекунанд, ки унсури асосии сазодихии ин намуди чазо - нигох доштани аз дах то сй фоизи музди мехнати махкумшуда ба фоидаи давлат ба хисоб меравад [29, с. 138].
Хдмин тавр, корхои ислохй чазое мебошад, ки дар чои кори махкумшуда ё дар чойхои дигаре, ки ма^омоти ичрокунандаи хукм муайян менамояд, вале дар махалли исти^оматии махкумшуда ба мухлати муайян таъин гардида, хамзамон фоизи муайян аз музди мехнати махкумшуда ба фоидаи давлат нигох дошта мешавад. Х^укмхо дар мавриди корхои ислохй дар мухлати на дертар аз дах рузи ба нозироти корхои ислохй расидани фармоиши дахлдори суд бо нусхаи хукм (таъинот, ^арор) ичро карда мешаванд.
Масъалаи муайян намудани мазмун ва мохияти корхои ислохй борхо мавриди тах^и^оти олимони ватанию хоричй ^арор гирифтааст. Дар адабиёти ху^у^й оварда мешавад, ки истифодаи корхои ислохй борхо тагйир ва такмил ёфтааст, вале то кунун мохияти онхо бетагйир мондааст. Чазо мохиятан аз махдуд кардани ху^у^у манфиатхои муайяни мехнатй ва моддии махкумшуда иборат мебошад. Корхои ислохй мувофи^и ^онунгузории чиноятии амалкунанда чалб намудани шахси махкумшуда ба мехнат бо нигох доштани як ^исми муайяни даромадаш ба фоидаи давлат мебошад [25, с. 335]. Дар "Фарханги истилохоти фалсафй" ба мохият чунин таъриф дода шудааст: "Мохият он
чизест, ки мохияти ашё, мачмуи хосиятхои мухимми он, ядрои асосии мавчудияти мустацили хастиро ташкил медихад» [27, с. 444]. Дар "Фарханги тафсири забони точикй" истилохи "моуият" ба маънои асл, хацицат, чавхари чизе, ниход ва табиат тафсир гардидааст [26, с. 818]. Пас, мохияти коруои ислоуй гуфта, ниход ва ё табиати чазои мазкур фаумида мешавад. Бинобар ин, мохияти коруои ислоуй, ба назари мо, мачмуи махдудиятхои моддй, мехнатй ва дигар махдудиятхои хуцуц, озодй ва манфиатхои махкумшудагон мебошад, ки дар чараёни иштироки онхо дар мехнати фоиданоки чамъиятй бо чудо нигох доштани махкумшуда аз чомеа вобаста намебошад, ба амал бароварда мешавад.
Мохияти корхои ислохй аз мохияти худи чазои чиноятй бармеояд. Ба андешаи Е.А. Антонян, мохияти чазоро танхо як сохаи цонунгузорй - ичрои чазои чиноятй муайян мекунад. ^онуни чиноятй танхо ба таври умумй доираи таъсири сазой-тарбиявиро муайян мекунад, цонунгузории ичрои чазои чиноятй бошад, мазмуни ин намуди чазо, тартиб ва шартхои адои онро муайян мекунад [1, с. 229]. Баъзе муаллифон чунин мешуморанд, ки мохияти кори ислохй ифодагари аз нав тарбия кардан ва ислох намудани шахси махкумшуда тавассути таъсири чамъиятй мебошад [22, с. 225]. Ч,анбаи умумии корхои ислохй ва хатмй аз он иборат аст, ки хар ду намуди ин ду чазо дорои хусусияти давомдор мебошанд ва бо таъсиргузории мехнатй алоцаманданд. Корхои хатмй аз чониби махкумшуда берун аз вацти корхои асосй ё аз таълим ба таври бемузд ичро намудани корхои фоиданоки чамъиятй мебошад, ки намудхои онхоро мацомоти махаллии хокимияти давлатй ва мацомоти худидоракунии шахрак ва дехот муайян менамояд. Корхои хатмй дар тафовут аз корхои ислохй хеч гуна махдудсозихои моддиро пешбинй намекунанд. Бо шахсоне, ки ба ичрои корхои хатмй махкум мешаванд, хеч гуна кори тарбиявй, хамчунин, тайёрии касбй гузаронида намешавад. Аз ин чо, хулоса кардан мумкин аст, ки фарци корхои ислохй ва корхои хатмй баръало равшан мебошад.
Мазмун ва мохияти корхои ислохй хамчун намуди чазо дар адабиёти илмй ба таври гуногун муайян карда шудааст. Масалан, ба андешаи В.Я. Богданов: «Мазмуни корхои ислохй на дар мачмуи махдудиятхои хуцуцие, ки барои ин чазо муайян карда шудаанд, балки дар хусусияти махсуси коре, ки махкумшудагон хангоми адои чазо ичро мекунанд, ифода меёбад» [3, с. 14]. Мавриди зикр аст, ки дар цонунгузории чиноятй мафхуми чазо дар намуди корхои ислохй вучуд надорад. Дар назарияи хуцуци чиноятй мафхумхои гуногуни ин намуди чазо дода шудаанд. Масалан, P.P. Галиакбаров чунин мешуморад, ки «Корхои ислохй чораи чазоест, ки аз мачбур кардани шахси махкумшуда ба кор ба мухлати дар хукм пешбинишуда, бо нигох доштани цисми муайяни даромадаш ба фоидаи давлат иборат мебошад» [23, с. 292]. Т.Ю. Погосян онро ба таври дигар муайян мекунад: «Корхои ислохй дар цонуни чиноятии амалкунанда маънои ба фоидаи давлат чалб намудани як цисми даромади махкумшударо дорад» [23, с. 335]. Чунин ба назар мерасад, ки набудани нуцтаи назари ягона нисбат ба мазмуну мохияти корхои ислохй, пеш аз хама, дар набудани аломати мавчудияти сазо хамчун аломати зарурии чазо зохир мегардад.
Дигар мухаццицон хусусияти асосии корхои ислохиро тарбия намудани махкумшуда дар раванди мехрат бе инкор кардани унсурхои сазо мешуморанд [4, с. 48-57; 7, с. 14]. Е.В. Рогова цайд мекунад, ки муаллифони ин нуцтаи назар тарбия намудани махкумшудагонро дар раванди мехнат мохияти асосии корхои ислохй медонанд, дар холе ки сазоро дар мадди дувум гузоштаанд. Бинобар ин, мо бо онхо комилан розй шуда наметавонем [16, с. 48]. В.А. Нерсесянс муайян мекунад, ки «Корхои ислохй хамчун як намуди чазои чиноятй аз мачбур кардани махкумшуда ба кор дар чои кори асосиаш ба мухлати дар хукми суд муайяншуда бо нигох доштани як цисми муайяни музди мехнаташ ба сифати даромади давлат иборат
мебошад» [22, с. 368]. Дар ин хусус Т.Ш. Шарипов кайд мекунад, ки унсури дигари сазодихии корхои ислохй нигох доштани маблаги муайян аз музди мехнати махкумшуда ба хисоб меравад. Андозаи нигох доштани маблаг аз музди мехнати махкумшуда ба корхои ислохй дар конунгузории чиноятии давлатхои пасошуравй ба таври гуногун муайян шудааст [30, с. 226]. Дар робита ба ин, В.П. Марков кайд мекунад, ки нуксу заъфи таърифхои додашуда дар робита ба мохияти корхои ислохй, пеш аз хама, дар вучуд надоштани нишондоди чой доштани сазо хамчун мохияти чазо ифода мегардад [12, с. 151].
Тавре аз андешахои боло бармеояд, дар онхо таваччухи бештар ба нигох доштани фоизи муайян аз музди мехнати махкумшуда равона гардидааст. Дар онхо баъзе унсурхои сазоии чазои мавриди назар аз чумла, махдудият ва мамнуъиятхои дахлдор мушохида намегардад. Дар ин хусус мо тарафдори андешаи А.И. Василев ва А.В. Масилхин мебошем, ки чунин кайд кардаанд: "Бо муаллифоне, ки мохияти корхои ислохиро танхо бо рохи нигох доштан аз музди мехнати махкумшуда муайян мекунанд, розй шудан мумкин нест [5, с. 51]. Зимни муайян кардани мазмун ва мохияти корхои ислохй махдудият ва мамнуъиятхои мукаррарнамудаи конунгузорй низ бояд ба эътибор гирифта шавад, зеро нигох доштани музди мехнат танхо яке аз он махдудиятхо мебошад. Дар ин хусус З.А. Камолов чунин иброз медорад, ки корхои ислохй бояд пеш аз хама мавчуд будани махдудиятхои конуниро хамчун мазмуни чазо таъмин намояд [10, с. 85].
Як катор муаллифон, аз чумла А.П. Базунов, А.С. Михлин, В.И. Гусков, Г.А. Алексеева ва М.И. Ковалев хангоми баррасй ва тахкики мохияти корхои ислохй ба чанбаи сазодихии ин гуна чораи чазои чиноятй ишора мекунанд ва хамзамон бо ин таъсири ислохии корхои ислохиро инкор наменамоянд. А.П. Базунов, аз чумла кайд менамояд, ки "Корхои ислохй аз таркиби вохиди унсурхои сазой ва тарбиявй, мачмуаи сазо, таъсиргузории ислохиву мехнатй ва акидавию сиёсй иборат мебошанд, ки бо чудо нигох доштани махкумшуда аз чомеа вобаста намебошад, татбик мегарданд" [2, с. 13]. А.С. Михлин ва В.И Гусков зимни омузиш ва тахкики мохияти корхои ислохй ва хусусиятхои хосси чунин корхо корхои ислохиро хамчун чазое, ки нигох доштани микдори маблаги муайян аз маоши шахси махкумшуда ва як катор махдудиятхои хукукй доир ба моликият ва мехнат, ширкати хатмй дар ичрои кор дар махалли фаъолият, чойхои дигар ва махалли зиндагии вобаста ба назорати шахси махкумшуда ва гузаронидани корхои ислохй бо вайро пешбинй менамояд, муайян намудаанд [14, с. 29]. Андешаи охир мазмуну мохияти корхои ислохиро нисбатан бештар ифода мекунад. Зеро дар он унсурхои зиёди сазоии корхои ислохй нишон дода шудааст.
Бояд тазаккур дод, ки мазмуну мохияти корхои ислохй дар умум, мачмуи махдудият ва мамнуъиятхои мукарраркардаи конунгузориро ифода мекунанд. Ба андешаи як катор олимони ватанй, чораи мухимми таъсиррасонй ба махкумшудагон ин вазифа ва манъкунихои ба онхо татбикшаванда ба хисоб меравад [29, с. 143]. Чунин андешаро дигар олимон низ дастгирй кардаанд. Бо назардошти мохияти корхои ислохй, бояд кайд кард, ки шахрвандоне, ки ба ин намуди чазо махкум шудаанд, мутобикан ба меъёрхои танзимшавандаи Конститутсия ва дигар конунгузорй баъзе аз хукуку озодихои онхо махдуд карда мешаванд. Аз чумла, хукук ба интихоби навъи кор ва чойи кор, хукук ба рухсатй ва музди мехнати пурра [6, с. 58]. Андешахои мазкур ба мазмун ва мохияти корхои ислохй равшании бештар андохтаанд. Зеро шахси махкумшуда ба чазои корхои ислохй аз як катор хукуку озодихои конститутсионии худ ба пуррагй истифода бурда наметавонад.
Дурусттарин таърифи мохияти корхои ислохиро, ба назари мо, А.Т. Иванова ва Н.В. Пискарева дода аст. Мухаккикон таъкид менамоянд, ки корхои ислохй чазоест, ки мохияти сазои он бо тартиби мукарраршуда аз махдуд кардани баъзе хукуку манфиатхои моддй ва мехнатии махкумшуда иборат мебошад [8, с. 36]. Ба андешаи И.Р. Тулиев, аз мазмуни меъёри мукаррарнамудаи КЧ, ЧТ бармеояд, ки корхои ислохй, мисли чарима ба вазъи
- 68 -
моддии махкумшуда таъсир мерасонад, яъне, боиси оцибатхои моддй мегардад [20, с. 90].
Хдмин тавр, бояд чунин хулоса баровард, ки цонунгузор мазмуни чазои чиноятиро дар намуди корхои ислохй пурра ифшо намекунад. Цонунгузории чиноятй субъектхои чазо, чои адои чазо ва мухлати корхои ислохиро муайян мекунад. Бинобар ин, дар баробари хусусиятхои умумии чазо, он хусусиятхои сифатии мазмуни корхои ислохиро муайян намекунад, масалан, хангоми тавсифи дигар, алтернативаи махрум сохтан аз озодй. Бо назардошти он ки цонунгузорй мафхуми корхои ислохиро муцаррар накардааст, зарурат ба миён меояд, ки масъалаи мазкур мавриди тахлили васеъ царор дода шуда, мафхуми мушаххасу дацици он дар цонунгузории чиноятй пешбинй карда шавад.
Як гурухи олимон бештар оид ба чанбахои ислохию тарбиявии корхои ислохй изхори андеша намудаанд. Аз чумла, И.А. Бушуев [4, с. 12], Н.А. Стручков [19, с. 20], М.Д. Шаргородский [28, с. 274] ба корхои ислохй ва таъсири сазодихй ба махкумшудагон хангоми ичрои корхои ислохй, ки дар кори тарбиявй бо махкумшудагон ва махдудиятхои моддй бо рохи нигох доштани цисми муайянкардаи суд аз музди мехнати махкумшуда ифода ёфтааст, ахаммияти калон зохир намудаанд. Б.М. Леонтев дар ин хусус цайд мекунад, ки «Мохияти корхои ислохй аз он иборат мебошад, ки махкумшуда асосан дар чои кори пештарааш, дар махалли истицомати худ бе чудо нигох доштани махкумшуда аз чомеа, аз нав тарбия карда мешавад» [21, с. 225]. Р.Н. Симушков дар тахцицоти худ чунин ацидаро баён кардааст, ки дар кори ислохй чизи асосй «...таъсири ичтимой барои ислохи шахси махкумшуда мебошад» [18, с. 153]. Муаллифони мазкур таъсиргузории тарбиявию ислохии корхои ислохиро чузъи мохияти корхои ислохй муаррифй менамоянд. Новобаста аз он ки В.П. Марков [12, с. 154] ба андешаи мазкур розй намебошад, мо фикр мекунем, ки хусусияти тарбиявию ислохй доштани чазои мазкур аз номи худи чазо - корхои ислохй бармеояд. Бинобар ин, наметавон гуфт, ки мазмун ва мохияти корхои ислохй чорахои тарбиявию ислохиро ифода намекунанд.
Масъалаи мухиме, ки мазмуни чазои корхои ислохиро ифода мекунад ин мачмуи махдудиятхо ва мамнуъиятхои муцаррарнамудаи цонунгузорй мебошад. Атрофи масъалаи мазкур дар адабиёти хуцуцй андешахои мухталиф чой дорад. Аз чумла, А.В. Корнеева хостори ба ду гурух тацсим намудани махдудсозихои хуцуцие мебошад, ки ба мазмуну мохияти корхои ислохй дохил мегарданд: а) махдудсозихое, ки ба манфиатхои моддии шахсони махкумшуда дахл доранд ва б) махдудсозихое, ки ба шароити мехнат вобаста мебошанд [11, с. 70]. Бо истифода аз таснифи пешниходнамудаи А.В. Корнеева, метавон ба гурухи аввал хуцуцмахдудсозихои зеринро дохил намуд: аз музди маоши шахси махкумшуда нигох доштани маблаг дар хачми андозаи муайнкардаи хукми суд дар худуди аз панч то бист дарсади музди маош, нигох доштани маблаг аз пардохтхои хармохаи ичтимой аз руи сугуртаи хатмии ичтимой барои вуцуи холатхои ногувор дар истехсолот ва беморихои касбй ва, хамчунин, нигох доштани маблаг аз хисоби кумакпулии шахси бекор дар хачми андозаи дар царори суд муайянгардида, хамчунин, бахисобгирии кумакпулии корношоямии муваццатии шахси махкумшуда аз хисоби музди маош дар андозае, ки бар асоси царори суд муайян карда мешавад. Ба гурухи дуюм манъ будани озод намудани корманд аз кор бо хохиши худ бе ичозати мацомоти нозироти корхои ислохй дар шакли хаттй, номумкин будани саркашии шахси махкумшуда аз ичрои кори пешниходшуда, хамчунин, додани рухсатии харсолаи пардохтшаванда ба шахси махкумшуда бо давомнокии 18 рузи корй дар мувофица бо мацомоти нозироти корхои ислохй дохил мешавад.
Ба назари мо, унсурхое, ки мазмуни чазоро ташкил медиханд, бояд танхо дар цонуни моддй, аництараш дар Кодекси чиноятй инъикос ёбанд. Хдмзамон, цонунгузории чиноятй то муцаррар намудани тартиб ва шартхои адои намуди муайяни чазо метавонад баъзе
махрумиятхо, махдудиятхо, иваз ва иловахои хукук, манфиатхои конунй ва ухдадорихои махкумшудагонро, ки ба мазмуни чазои чиноятй дохил карда шудаанд, такрор намояд [15, с. 267]. Ба андешаи З.А. Камолов, тамоми махдудиятхои хукукие, ки ба мазмуни корхои ислохй дохил мешаванд, бояд дар конунгузории чиноятй инъикос карда шаванд. Конунгузории ичрои чазои чиноятй, ки тартиб ва шартхои адои корхои ислохиро мукаррар мекунад, метавонад махдудиятхои асосии хукукии ба мазмуни ин чазо дохилшударо такрор намояд, вале мустакилона мукаррар намекунад [10, с. 87]. Ба фикри мо, барои махкумшуда муайян кардани намуд ва хусусияти кор, инчунин, намудхои фаъолият ва касб бояд танхо дар салохияти суд бошад, вагарна макомоти хокимияти махаллии хокимияти давлатй ва нозироти ислохй на танхо махдуд кардани хукуку озодихо, балки, инчунин, метавонанд мазмуни сазодихии корхои ислохиро васеъ намоянд. Ба гайр аз ин, вазнинии корхои ислохй дар хар як холати мушаххас бояд алохида бо назардошти хусусиятхои чисмонй ва равонии махкумшуда муайян карда шавад. На танхо ба хусусияти коре, ки махкумшуда дар чои кор ичро кардааст, инчунин, ба хусусияти коре, ки пештар ичро кардааст, бахо додан лозим аст. Дар ин маврид, пеш аз хама, бояд дар назар дошт, ки корхои ислохй барои махкумшуда имконпазир аст. Ин мукаррарот бояд дар конунгузории чиноятй хам нисбат ба шахсони ноболиг ва хам нисбат ба махкумшудагони калонсол мукаррар карда шавад.
И.Р. Тулиев дар ин хусус кайд кардааст, ки мавчудияти чунин махдудиятхои мухимми хукукй, ки на аз чониби суд, балки аз чониби макомоти ичрокунандаи чазо таъин ё тагйир дода шудаанд, манфиатхои махкумшударо ба таври чиддй поймол карда, дар асл корхои ислохиро аз чазои молумулкй ба чазои махдуд кардани озодй табдил медиханд, ки бо номи мавриди баррасй карор дошта, созгор нест [20, с. 92-93]. Пешбинй шудани хукуки гузаштани манъкуниву вазифа, ки хукукхои махкумшудагонро ба таври чиддй халалдор месозад, на дар КЧ ЧТ, балки дар КИЧЧ ЧТ ва додани ин хукук на ба суд балки ба нозироти корхои ислохй чандон дуруст нест. Ба акидаи мо бояд ба м. 52 КЧ ЧТ тагйирот ворид шуда, гузоштани манъкуниву вазифахо нисбати махкумшудагон ба корхои ислохй ба зиммаи суд гузошта шавад, чй тавре чунин мукаррарот дар к. 5 м. 71 ё к. 2 м. 76 КЧ ЧТ чой дорад, зеро мувофики к. 1 м. 46 КЧ ЧТ мазмуни чазоро, яъне махрум ё махдуд намудани хукуку озодихои шахсро танхо КЧ ЧТ пешбинй карда метавонад [13, с. 216]. Унсурхое, ки мазмуни чазои чиноятиро дар шакли корхои ислохй ташкил медиханд, бояд танхо дар конуни моддй, аниктараш дар КЧ ЧТ инъикос ёбад. Шахсе, ки ба корхои ислохй махкум шудааст, метавонад як катор дигар махдудиятхои мурофиавии хукукиро, ки дар КЧ пешбинй нашудаанд ва ба худи мазмуни намуди чазо вобаста нестанд, вале аз мохият бармеоянд ва аз руи конуни мукарраршуда ба вучуд меоянд аз сар гузаронад [15, с. 270]. Храмин тарик, конунгузор бояд зиддиятхои байни конуни чиноятй (моддй) ва конуни ичрои чазои чиноятй (мурофиавй)-ро бо рохи ворид намудани тамоми махрумиятхо, махдудиятхо, иваз ва иловахои хукук, манфиатхои конунй ба ухдадорихои махкумшудагон дар КЧ ЧТ бартараф намояд. Илова бар ин, КЧ ЧТ бояд дигар махрумиятхо ва махдудиятхоро аз хукук, манфиатхои конунй ва ухдадорихои шахсони ба корхои ислохй махкумшуда, ки дар дигар санадхои меъёрии хукукй пешбинй шудаанд, дарбар гирад (дар адабиёти хукукй дар ин бора нуктаи назари дигар баён карда шудааст).
Бо дар назар гирифтани махсусияти ичрои корхои ислохй, хукукмахдудсозиро, ки он мазмуни корхои ислохиро ташкил медихад, метавон ба хукукмахдудсозии асосй ва иловагй чудо намуд [12, с. 163]. Ба хукукмахдудсозии асосй мавридхое дохил мешаванд, ки онхо дар холатхои мушаххас ба кор бурда мешаванд, барои мисол нигох доштани маблаг аз музди маоши шахси махкумшуда ба фоидаи давлат дар хачми мукаррарнамудаи карори суд ба андозаи аз 10 то 30%. Ба хукукмахдудсозихои иловагй он
Xyцyцмaxдyдсозиxое доxил мегaрдaнд, ки дaр xолaтxои мyaйян нисбaт бa шaxси мaxкyмшyдa бa кор бyрдa нaмешaвaнд, as чyмлa нигоx доштaни мaблaF as кyмaкпyлии шaxси мaxкyмшyдa дaр aндозaе, ки бо ^рори суд мyцaррaр мегaрдaд, бa xисоб гирифтaни кyмaкпyлии корношоямии мyвaццaтии шaxси мaxкyмшyдa aa музди мaош дaр xaчми мyцaррaрнaмyдaи суд. Фaро рaсидaни xyцyцмaxдyдсозиxои иловaгй, метaвонaд xaм бa шaxси мaxкyмшyдa Ba xaм бa иродaи шaxси мaxкyмшyдa, aз чyмлa бa омили aз чойи кор сaбyкдyш гaрдидaни шaxси мaxкyмшyдa бо xоxиши xyд Ba ё дaр нaтичaи иxтисор шyдaни шaxси мaxкyмшyдa чойи кор вобaстa бошaд. Дaр aйни зaмон, aгaр шaxси мaxкyмшyдa xоxиши кор озодшyдaнро нaдоштa бошaд, дaр ин сyрaт, имкон дорaд, ки Xyцyцмaxдyдсозй дaр шaкли мaнъ бyдaни озод соxтaн кор бо xоxиши xyд бидуни ичозaти мaцомоти ичрои чaзои чиноятй дaр шaкли xaттй тaтбиц нaмегaрдaд.
Хдмин тaвр, дaр нaтичaи тaxлилy бaррaсии моxият Ba мaзмyни корxои ислоxй бa xyлосaxои зерин омaдaн мумкин aст:
1. Мaзмyни корxои ислоxй дaр aрзёбии мyшaxxaси мaнфии рaфтори шaxс aз чониби дaвлaт ифодa меёбaд; дaр идомa ёфтaни чaзо, ки бо xyкми суд бa мyxлaти ду моx то ду сол; дaр нигоx доштaни цисме aз мaблaFи музди мaош бa фоидaи дaвлaт дaр aндозaи мyцaррaрraрдидa aз тaрaфи суд дaр xaчми дax то сй фоизи музди меxнaт; дaр мaнъи озод нaмyдaни шaxси мaxкyмшyдa aз кор бо xоxиши xyд бе ичозaт дaр шaкли xarrn тaвaссyти мaцомоти ичрои чaзои чиноятй; дaр нaбyдaни сaркaшии шaxси мaxкyмшyдa ичрои кори пешниxодшyдa; дaр нигоx доштaни цисми кyмaкпyлии бекории шaxсони мaxкyмшyдaи дaр ^ади xaдaмоти мaрбyтaи шyFли axолй цaрордоштa; дaр нигоx доштaни цисме мaблaFи пaрдоxтxои xaрмоxaи ичтимой aз руи сyFyртaи xaтмии ичтимой дaр мaвридxои ногувор дaр истеxсолот Ba бемориxои кaсбй; дaр xисоби кyмaкпyлии корношоямии мyвaццaтй музди мaоши шaxси мaxкyмшyдa дaр aндозaи xaчми мyaйяннaмyдaи ^рори суд; дaр додaни рyxсaтии пaрдоxтшaвaндaи xaрсолa бa шaxси мaxкyмшyдa бa мyддaти 18 рузи корй; дaр мaнъи бa xизмaти xaрбй дaъвaт нaмyдaни шaxси мaxкyмшyдa; дaр доштaни доFи судй дaр дaвоми як сол пaс aдои чaзо.
2. Дaр сaросaри чaxон инсондyстонa гaрдонидaни чaзоxои чиноятй бо мaром идомa дорaд. Ч,омеaи чaxонй кушиш нaмyдa истодaaст, ки бaрои xaр як чиноят чaзои сaзовор тaъин кaрдa шaвaд. Аз ин чост, ки бaрои чиноятxои xyсyсияти молумулкй доштa чaзоxои молумулкй мyцaррaр кaрдa мешaвaд. Яке чунин чaзоxои чиноятй, ки шaxс бо чудо нигоx доштaни мaxкyмшyдa aз чомеa вобaстa нaмебошaд онро aдо мекyнaд ин корxои ислоxй мебошaд. Корxои ислоxй як нaмyди чaзои молумулкй мебошaд, ки ицтидори кофии сaзоро нисбaти мaxкyмшyдa Ba тaъсири xеле мyсбaти ицтисодиро ифодa мекушд. Корxои ислоxй бaрои чиноятxои xyсyсияти молумулкй доштa, тaъсири xyби тaрбиявй дорaд.
3. Хдмин тaвр, корxои ислоxй чaзое мебошaд, ки дaр чои кори мaxкyмшyдa ё дaр ЧOЙxои дигaре, ки мaцомоти ичрокyнaндaи xyкм мyaйян менaмояд, вaле дaр мaxaлли истицомaтии мaxкyмшyдa бa мyxлaти мyaйян тaъин гaрдидa, фоизи мyaйян музди меxнaти мaxкyмшyдa бa фоидaи дaвлaт нигоx доштa мешaвaд Ba як ^тор мaxдyдиятxои xyKy^ доир бa моликият Ba меxнaт, ширкaти xaтмй дaр ичрои кор дaр мaxaлли фaъолият, ЧOЙxои дигар Ba мaxaлли зиндaгии вобaстa бa нaзорaти шaxси мaxкyмшyдa Ba гyзaронидaни корxои ислоxй бо вaйро пешбинй метамояд.
4. Моxияти корxои ислоxй гyфтa, ниxод Ba ё тaбиaти чaзои мaзкyр фaxмидa мешaвaд. Бинобaр ин, моxияти корxои ислоxй, бa нaзaри мо, мaчмyи мaxдyдиятxои моддй, меxнaтй Ba дигaр мaxдyдиятxои xyKyK, озодй Ba мaнфиaтxои мaxкyмшyдaгон мебошaд, ки дaр чaрaёни иштироки онxо дaр меxнaти фоидaноки чaмъиятй бо чудо нигоx доштaн чомеa вобaстa нaмебошaд бa aмaл бaровaрдa мешaвaд.
Барои такмил додани равандхои татбик (таъин ва ичро) ва адои чазо дар намуди корхои ислохй бояд ба моддаи 52-и КЧ ЧТ тагйироту иловахои дахлдор ворид карда шаванд:
«Моддаи 52. Корхои ислохй
1) Корхои ислохй ба махкумшудае таъин карда мешавад, ки чои кори асосиро дорад, инчунин чойи кор надорад. Махкумшудае, ки чои кори асосиро дорад, дар чои кори асосии худ корхои ислохиро адо мекунад. Махкумшудае, ки чои кори асосиро надорад, ба корхои ислохй дар чойхо ва ихтисос, инчунин, намуди мукарраршудаи фаъолият, намуд ва хусусияти фаъолият, ки суд бо мувофика бо макомоти хокимияти махаллй ва нозироти ичрои чазои чиноятй муайян кардааст, адо мекунад, вале дар махалли истикомати махкумшуда. Махкумшуда хукук надорад аз кори ба у пешниходшуда даст кашад.
2) Корхои ислохй ба мухлати аз ду мох то ду сол мукаррар карда мешавад.
3) Аз музди мехнати шахсе, ки ба корхои ислохй махкум шудааст, инчунин, пардохтхои хармохаи сугурта барои сугуртаи хатмии ичтимой аз ходисахои нохуши истехсолй ва беморихои касбй ба даромади давлат ба андозаи мукаррарнамудаи хукми суд аз 10 то 30 фоиз нигох дошта мешавад. Нозироти корхои ислохй, махкумшуда ё маъмурияти ташкилоте, ки у дар он кор мекунад, хукук доранд дар сурати бад шудани вазъи молиявии махкумшуда дар бораи кам кардани маблаги нигох доштани фоиз аз музди мехнати махкумшуда ба суд бо ариза мурочиат намоянд. Карор дар бораи кам кардани маблаги нигох доштан бо назардошти тамоми даромади махкумшуда кабул карда мешавад.
4) Дар давраи адои корхои ислохй ба махкумшуда бо хохиши худ бе ичозати хаттии нозироти ислохй аз кор рафтан манъ аст.
5) Дар давраи адои корхои ислохй барои шахси аз 18 сола боло рухсатии асосии пардохтшавандаи харсолаи 24 рузи таквимй ва барои махкумшудагони то 18 сола 31 рузи таквимй рухсатии асосии пардохтшаванда кам карда мешавад ва 18 рузи кориро ташкил медихад.
6) Махкумшудагоне, ки чазоро дар намуди корхои ислохй адо мекунанд, ба хизмати харбй даъват карда намешаванд.
7) Дар сурати бадкасдона саркашй кардани махкумшуда аз адои корхои ислохй суд метавонад чазои адонашударо бо махрум сохтан аз озодй ба андозаи як рузи махрум сохтан аз озодй ба мухлати се шабонарузи корхои ислохй иваз намояд.
8) Корхои ислохй ба шахсони маъюби гурухи якум эътирофшуда, занони хомила, шахсоне, ки бо сабаби нигохубини кудак дар рухсатй мебошанд, хизматчиёни харбие, ки дар хизмати харбй карор доранд, инчунин, хизматчиёни харбй, ки тибки шартнома хизмати харбиро дар мансабхои каторй ва сержантхо ичро мекунанд, агар дар вакти баровардани хукми суд онхо мухлати дар конун мукарраргардидаи хизмати харбиро адо накарда бошанд, таъин карда намешавад.
9) Бо назардошти хусусият ва дарачаи хавфи чамъиятии чинояти содиршуда шахсияти махкумшуда, рафтори у дар давраи адои чазо суд хукук дорад барои махкумшудагон вазифа ва манъкунихои зеринро таъин кунад:
а) манъи тарки манзил дар вакти муайяни шабонаруз;
б) манъи тарки махалли истикомат дар рузхои истирохат ва давраи рухсатй;
в) манъи хузур доштан дар чойхои муайяни нохия (шахр);
г) ухдадор сохтан чихати дар як мох ду маротиба хозир шудан барои гузаштан аз кайди нозироти корхои ислохй.
10) Вазифа ва манъкунихои мазкур ба мухлати то шаш мох мукаррар карда мешаванд. Дар холатхои зарурй ин мухлат хар дафъа боз шаш мох, дар доираи мухлати адои чазо, дароз карда шуданаш мумкин аст. Бекор будани махкумшуда амали вазифа ва манъкунихои мукарраршударо бознамедорад».
ПАЙНАВИШТ:
1. Антонян, Е.А. Некоторые современные теории в пенитенциарной науке [Текст] / Е.А. Антонян // Пробелы в российском законодательстве. - 2008. - № 1. - С. 304-306.
2. Базунов, А.П. Вопросы теории и практики исправительных работ без лишения свободы в советском праве [Текст]: дис. ... канд. юрид. наук/А.П. Базунов. - Саратов, 1966. -185 с.
3. Богданов, В.Я. Исправительные работы как вид уголовного наказания [Текст]: автореф. дис. ... канд. юрид. наук / В.Я. Богданов. - Москва, 1974. - 23 с.
4. Бушуев, И.А. Исправительные работы [Текст] /И.А. Бушуев. - Москва, 1968. - 200 с.
5. Васильев, А.И., Маслихин, А.В. Исполнение наказаний, связанных с мерами исправительно-трудового воздействия [Текст] / А.И. Васильев, А.В. Маслихин: Учеб. пособие. - Рязань, 1989. - 81 с.
6. Дроздов, А.И., Усеев, Р.З., Марченко, Д.Э. Уголовно-исполнительное право: правовое регулирование исполнения наказаний, не связанных с изоляцией осужденного от общества [Текст] / А.И. Дроздов, Р.З. Усеев, Д.Э. Марченко: учебное пособие. -Самара: Самарский юридический институт ФСИН России, 2012. - 92 с.
7. Ефимов, М., Шагалов, А. Исправительные работы без лишения свободы [Текст] /М. Ефимов, А. Шагалов // Советская юстиция. - 1962. - №18. - С. 14-15.
8. Иванова, А.Т. Пискарева, Н.В. Совершенствование правовой регламентации наказания в виде исправительных работ [Текст] / А.Т. Иванова, Н.В. Пискарева //Проблемы применения наказаний, не связанных с лишением свободы. - Москва, 1988. - С. 35-44.
9. Камолов, З.А. Уголовно-правовая характеристика исправительных работ по Уголовному кодексу Республики Таджикистан [Текст] / З.А. Камолов // Юридическая наука: история и современность. - 2016. - № 4. - С. 162-169.
10.Камолов, З.А., Нодиров, Н.М. Проблемы определения содержание наказания в виде исправительных работ [Текст] / З.А. Камолов, Н.М. Нодиров // Академический юридический журнал. - 2018. - № 4 (28). - С. 84-89.
11.Корнеева, А.В. Исправительные работы без лишения свободы как вид уголовного наказания [Текст]: дис. ... канд. юрид. наук / А.В. Корнеева. - Москва, 1986. - 176 с.
12.Марков, В.П. Механизм реализации основных уголовных наказаний, не связанных с изоляцией от общества, в Российской Федерации: уголовно-правовой анализ [Текст]: дис. ... д-ра юрид. наук /В.П. Марков. - Санкт-Петербург, 2007. - 447 с.
13.Масоили татбиц ва ицрои намудуои алтернативаи цазои махрум сохтан аз озодй дар Цум^урии Тоцикистон [Матн]. - Душанбе, 2011. - 246 с.
14.Михлин, А.С., Гуськов, В.И., Кириллова, И.А. и др. Исправительные работы и их эффективность [Текст]/А.С. Михлин, В.И. Гуськов, И.А. Кириллова. - Москва, 1967. - 178 с.
15. Орлов, В.Н. Содержание уголовного наказания в виде исправительных работ: уголовно-правовые (материальные) и уголовно-исполнительные (процессуальные) нормы [Текст] / В.Н. Орлов // Уголовно-исполнительное право. - 2018. - Т. 13 (1-4). - № 3. - С. 264-272.
16.Рогова, Е.В. Понятие и сущность исправительных работ, применяемых к несовершеннолетним [Текст] / Е.В. Рогова // Сибирский юридический вестник. - 2003. - № 4. - С. 47-49.
17.Симушков, Г.Н. Эффективность исправления и перевоспитания осужденных за хулиганство к лишению свободы и исправительным работам [Текст]: автореф. дис. ... канд. юрид. наук /Г.Н. Симушков. - Ленинград, 1974. - 27 с.
18.Симушков, Г.Н. О понятии и критериях эффективности отбытия исправительных работ [Текст] / Г.Н. Симушков // Преступность и ее предупреждение: Сб. статей. -Ленинград: Изд-во Ленинградск. ун-та, 1971. - С. 152-163.
19.Стручков, Н.А. Проблемы наук исправительно-трудового права в свете нового исправительно-трудового законодательства. - Москва, 1972. - 206 с.
20. Тулиев, И.Р. Наказание по уголовному праву Таджикистана (система, виды наказаний и их назначение) [Текст]: дис. ... канд. юрид. наук / И.Р. Тулиев. - Москва, 2010. - 217 с.
21.Уголовное право Российской Федерации: Общая часть [Текст] / Под ред. Б.В. Здравомыслова. - Москва: Юристъ, 1999. - 480 с.
22. Уголовное право Российской Федерации [Текст]: Общая часть. - Москва, 1996. - 512 с.
23. Уголовное право Российской Федерации [Текст]: Общая часть. - Саратов, 1997. - 423 с.
24.Уголовное право [Текст]: Общая часть. - Москва, 1993. - 346 с.
25.Уголовное право. Общая часть: Учебник для вузов [Текст] / Отв. ред. проф. И.Я. Козаченко и проф. З.А. Незамова. - Москва, 1997. - 578 с.
26.Фаруанги тафсирии забони тоцикй. Цилди 1. (А-Н) [Матн] / Зери таурири С. Назарзода, А. Сангинов, С. Каримов, М.Х.. Султон. - Душанбе, 2008. - 950 с.
27. Философский энциклопедический словарь [Текст]. - Москва, 1997. - 543 с.
28.Шаргородский, М.Д. Избранные работы по уголовному праву [Текст] / М.Д. Шаргородский. - Санкт-Петербург, 2003. - 434 с.
29.Шарипов, Т.Ш., Камолов, З.А., Диноршоев, А.М., Сафаров, А.И. Хуцуци ицрои цазои циноятй [Матн] / Т.Ш. Шарипов, З.А. Камолов, А.М. Диноршоев, А.И. Сафаров: китоби дарсй. - Душанбе, 2011. - 354 с.
30. Шарипов, Т.Ш., Нодирзода, Н.М. Коруои ислоуй дар цонунгузории циноятии давлатуои пасошуравй [Матн] / Т.Ш. Шарипов, Н.М. Нодирзода // Паёми Донишгоуи миллии Тоцикистон /Бахши илмуои ицтимой, ицтисодй ва цамъиятй. - 2024. - №1. - С. 224-228.
REFERENCES:
1. Antonyan, E.A. Some Modern Theories in Penitentiary Science [Text] / E.A. Antonyan // Gaps in Russian legislation. - 2008. - No. 1. - PP. 304-306.
2. Bazunov, A.P. Questions of the Theory and Practice of Correctional Work without Deprivation of Liberty in Soviet Law [Text]: dis. ...cand. legal Sci. - Saratov, 1966. - 185pp.
3. Bogdanov, V.Ya. Correctional Work as a Type of Criminal Punishment [Text]: Author's abstract. dis. ...cand. legal Sci. -M., 1974. - 23pp.
4. Bushuev, I.A. Correctional Work [Text] / I.A. Bushuev. - M., 1968. - 200 pp.
5. Vasiliev, A.I., Maslikhin, A.V. Execution of Punishments Related to Corrective Labor Measures [Text]/A.I. Vasiliev, A.V. Maslikhin: Textbook. allowance. - Ryazan, 1989. - 81 pp.
6. Drozdov, A.I., Useev, R.Z., Marchenko, D.E. Criminal Executive Law: legal regulation of the execution of sentences not related to the isolation of the convicted person from society [Text] / A.I. Drozdov, R.Z. Useev, D.E. Marchenko: textbook. - Samara: Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia, 2012. - 92 pp.
7. Efimov, M., Shagalov, A. Correctional Work without Imprisonment [Text] / M. Efimov, A. Shagalov // Sov. justice. - 1962. - No. 18. - PP. 14-15.
8. Ivanova, A.T. Piskareva, N.V. Improving the Legal Regulation of Punishment in the form of Correctional Labor [Text] / A.T. Ivanova, N.V. Piskareva // Problems of applying punishments not related to imprisonment. - M., 1988. - PP. 35-44.
9. Kamolov, Z.A. Criminal-Legal Characteristics of Correctional Labor under the Criminal Code of the Republic of Tajikistan [Text] / Z.A. Kamolov // Legal science: history and modernity. - 2016. - No. 4. - PP. 162-169.
10.Kamolov, Z.A., Nodirov, N.M. Problems of Determining the Content of Punishment in the form of Correctional Work [Text] / Z.A. Kamolov, N.M. Nodirov // Academic legal journal. -2018. - No. 4 (28). - PP. 84-89.
«BECTHMK rrynhn», ßbrnycK 3 (100), 2024
11.Korneeva, A.V. Correctional Work without Imprisonment as a Type of Criminal Punishment [Text]: dis. ...cand. legal sci. -M. 1986. - 176pp.
12.Markov, V.P. The Mechanism for Implementing Basic Criminal Penalties not Related to Isolation from Society in the Russian Federation: criminal legal analysis [Text]: dis. ... Doctor of Law. Sci. - St. Petersburg, 2007. - 447pp.
13. Issues of Introduction and Implementation of Alternative Types of Imprisonment in the Republic of Tajikistan [Text]. - Dushanbe, 2011. - 246pp.
14.Mikhlin, A.S., Guskov, V.I., Kirillova, I.A. and others. Correctional Work and its Effectiveness [Text] /A.S. Mikhlin, V.I. Guskov, I.A. Kirillova. -M., 1967. - 178pp.
15.Orlov, V.N. The Content of Criminal Punishment in the Form of Correctional Labor: criminal legal (material) and criminal executive (procedural) norms [Text] /V.N. Orlov // Criminal executive law. - 2018. - V. 13 (1-4). - No. 3. - PP. 264-272.
16.Rogova, E.V. The Concept and Essence of Correctional Work Applied to Minors [Text] / E.V. Rogova //Siberian Legal Bulletin. - 2003. - No. 4. - PP. 47-49.
17.Simushkov, G.N. The Effectiveness of Correction and Re-education of those Convicted of Hooliganism to Imprisonment and Correctional Work [Text]: Author's abstract. dis. ...cand. legal Sci. - L., 1974. - 27pp.
18.Simushkov, G.N. On the Concept and Criteria for the Effectiveness of Serving Correctional Work [Text] / G.N. Simushkov // Crime and its prevention: Sat. articles. - L.: Publishing house Leningradsk. Univ., 1971. - PP. 152-163.
19.Struchkov, N.A. Problems of the Sciences of Correctional Labor Law in the Light of the New Correctional Labor Legislation. - M., 1972. - 206pp.
20.Tuliev, I.R. Punishment under the Criminal Law of Tajikistan (system, types of punishments and their purpose) [Text]: dis. ...cand. legal Sci. - M., 2010. - 217 pp.
21. Criminal Law of the Russian Federation: General part [Text] / ed. B.V. Zdravomyslova. - M.: Yurist, 1999. - 480 pp.
22.Criminal Law of the Russian Federation [Text]: general part. - M., 1996. - 512 pp.
23.Criminal Law of the Russian Federation [Text]: general part. - Saratov, 1997. - 423 pp.
24.Criminal Law [Text]: general part. - M., 1993. - 346pp.
25. Criminal Law. General part: Textbook for universities [Text] / Rep. ed. prof. AND I. Kozachenko and prof. BEHIND. Nezamova. - M., 1997. - 578 pp.
26.26. Commentary Culture of the Tajik Language. Volume 1. (A-N) [Text] / Edited by S. Nazarzoda, A. Sanginov, S. Karimov, M.Kh. Sultan. - Dushanbe, 2008. - 950 pp.
27.Philosophical Encyclopedic Dictionary [Text]. -M., 1997. - 543pp.
28.Shargorodsky, M.D. Selected Works on Criminal Law [Text] / M.D. Shargorodsky. - St. Petersburg, 2003. - 434 pp.
29.Sharipov T.Sh., Kamolov Z.A., Dinorshoev A.M., Safarov A.I. The Right to Execute Criminal Punishment [Text] / T.Sh. Sharipov, Z.A. Kamolov, A.M. Dinorshoev, A.I. Safarov: textbook. -Dushanbe, 2011. - 354 pp.
30. Sharipov T.Sh., Nodirzoda N.M. Correctional Work in the Criminal Legislation of Post-Soviet States [Text] / T.Sh. Sharipov, N.M. Nodirzoda // Bulletin of the National University of Tajikistan / Department of Social, Economic and Social Sciences. - 2024. - No. 1. - PP. 224-228.