About the author:
Oshimova Mahbuba Masharifovna - the candidate of pedagogical Sciences, the teacher in the Department ofPedagogy and Psychology of the Tajik State Institute ofLanguages named after Sotim Ulugzade, 734019, Dushanbe, 17/6Muhammadiev street, phone: (+992) 919449643 Odinaeva A.S. - Assistant in the Departament of Pedagogy and Psychology of Tajik State Institute of Languages named after S.Ulugzoda 734019, Dushanbe City, Muhammadiev Street, 17/6, Phone: (+992) 935829090
КОНСЕПСИЯИ БИСЁРЧ,ОНИБАИ МОДЕЛИ АККРЕДИТАТСИЯИ
СИСТЕМАМ ТАХСИЛОТ
Ра^монов Ш.М.
Донишгощ давлатии омузгории Тоцикистон ба номи САйнй
Ташаккули аккредитатсияи системахои тахсилот шарти зарурии назорат ва баходихии объективии сифати тахсилот дар муассисахои таълимй мебошад. Ин шакли назорат хамчун ба сифати асосии ташаккули фарханги муосири рефлективии системаи тахсилот баррасй шуда метавонад, ки ин хамчун кобилияти давлат, чамъият, шахс ба баходихии объективии сифати тахсилот хамчун институти ичтимой, раванд ва натича фахмида мешавад ва дар якчоягй хамчун тарзхо, воситахо, усул, шакл ва технологияхои баходихй ифода карда мешавад Аккредитатсия дар сохаи маориф тартиботи баходихй ба мутобикати стандартхо (меъёрхо)-и тахсилот ва кафолати устувории натичахо, эътирофи маком ва додани хукуку имтиёзхо аз тарафи чамъият ва давлат пешбинй карда мешавад[3, с.64].
Дар тачрибаи чахонии сохаи маориф, чунин шаклхои аккредитатсияи системахои тахсилот мавчудаст, ки аз якдигар ба тартиби ташкил, гузаронидан ва натичагирй фарк менамоянд:
1) аз руи сохтор:
• Аккредитатсияи институтсионалй— яъне аккредитатсияи муассисахои таълимй дар мачмуъ;
• Аккредитатсияи махсус (барномавй) — ин шакли аккредитатсияи барномахои алохидаи таълимй;
2)аз руи субъект чунин шакли аккредитатсияи муассисахои таълимй мавчуд аст:
• Аккредитатсияи давлатй—аккредитатсияи макомоти давлатии идоракунандаи тахсилот;
• Аккредитатсияи чамъиятй (гайридавлатй) — аккредитатсияи макомоти чамъиятй ва касбй, ташкилотхо, ассотсиатсияхо ( барои кабул намудани кадрхои сохибмалака эхтиёч доранд).
3)аз руиэътирофи минтакавй :
• Акредитатсияи миллй— аккредитатсияи муассисахо (барномахо) дар доираи чумхурй;
• Аккредитатсияи байналмилалй— аккредитатсияи барномахо дар сатхи байналмилалй (одатан, аккредитатсияи байналмилалй танхо барои барномахои алохидаи таълимй гузаронида мешавад, на барои муассисахо дар мачмуъ);
• Аккредитатсияи х,амгиро-барои муассисахои таълимие, ки макоми ду давлатро сохибанд, дар якчоягй тамоми самти муассиса аз ташхиси аккредитатсионй гузаронида мешавад.
Системаи аккредитатсия чунин равандхоро дарбар мегирад:
.кабули карор оид ба натичаи фаъолияти шабакаи муассисахои таълимии давлатй, ва гайридавлатй, чамъиятй, макомот ва ташкилотхе, ки дар сохторашон муассисаи таълимй доранд (дар раванди баходихй ва натичагирй кабули карорхо ширкат карда метавонанд );
• мачмуи талаботхо, меъёрхо, нишондихандахо ва меъёрхои баходихй;
• мачмуи чорабинихои мураттаб (амалхои мутакобил)-и муассисахо ва ташкилотхо;
• мачмуи усулхои чамъоварй, тахлил ва тавсири иттилоот дар раванди баходихй ва кабули карорхо доир ба аккредитатсия муассисахои таълимй;
• мухити истифодабарандагони иттилоот оид ба натичахои аккредитатсия.
Пас, бояд кайд намуд, ки ташаккули системаи аккредитатсия чунин натичагириро пешбинй менамояд: 1) ташаккули инфрасохтори макомот ва ташкилотхое, ки дар сохторашон муассисаи таълимй доранд;
2) коркарди технологияи аккредитатсия: стандартхо (меъёрхо, талабот)-х,ое, ки бояд ба нишондихандахои объекти баходихишаванда, даврият, мунтазамй, усулхои чамъоварй ва тахлили иттилоот мутобикат намоянд;
3) механизми хавасмандгардонй (мотиватсия).
Ба акидаи Бахвалов Л.А. [1, с.26-36]. Усули мухимтарини фахмидагирии назариявии системаи аккредитатсияи давлатй моделсозй шуда метавонад, ки шакли инъикоси хакикат мебошад ва аз «маълумкунй ё аз нав бавучудории ягон хусусияти объектхои вокей бо ёрии тавсифи абстракт»
ибоpaт аст. Дap нaзapияи идapaкyнии ra^max^ мypaккaби ичтимой, модсл (шaкл) х,амчун «racB^ бa тaвpи cyнъй бa вучуд aвapдaшyдaи пpeдмeти мyшaxxac, тapтибaг, paвaнд, зyxypaг Ba нихаят, x,ap як шагема» бappacй мeшaвaд. Дeгтяpeв Ю.И. [2] дap ин cam^ чунин кайд мeнaмояд "Мутобики тacaввypоти мyоcиpи илмй, объeкти модeлcозй хамагуна объeкт шyдa мeтaвонaд, a3 чумла paвaнд, зyxypaг, яънe хамаи он чизe, ки мухаккщ a3 мухити иxaгaкapдa чудо мeкyнaд Ba он хамчун бa cифaти cиcгeмa кабул кapдa мeшaвaд.
Бapои cиcгeмaxои кyшодaи тapaккикyнaндa бо чузъхои фaъол, чй нaвъe, ки дap cиcтeмaи мypaккaби ичгимоист, cиcгeмa мeтaвонaд хамчун мочмуи мypaттaби нa танхо ce ташкилдихандаи acоcй: чузъхо, pобитaxо Ba aмaлиëг мyaйян кapдa шaвaд, бaлки хамчун cyбъeкти чудокунии cиcгeмa Ba мак£ади чунин чудо^н^, дapбap гиpифтa мeтaвонaд.
nac, хангоми модeлcозии aккpeдитaтcионй чунин пpинcипxоpо бояд бa нaзap г^ифт:
1. Сиотемахои тapкибй (чузъхо, pобитaxо, aмaлиëг) бa тaвpи пpинcипиaлй якxeлa нecгaнд Ba хамчун компонeнгxои шагема мyaйян шyдa мeтaвонaнд. Компонeнт, дap нaвбaти xyд, мочмуи чузъхои якxъeлa мeбошaд. Элeмeнт — хадди бa к^а^хо чудо кapдaни cиcгeмaи бо чeнaки зapypй бapои вaзифaи rn^axxara дapки иттилоотй оид бa xycycrara cиcгeмa мyaйяншyдa мeбошaд.
2. Сист^мои интихоии комтонeнгxои зиёд, a3 мухити зист чyдокapдa мутобики мо^ади мyaйян Ba дap доиpaи мyaйяни фоcилa мeбошaд. Х,амин тaвp, хангоми нaмyнacозии шагема, мaкcaдxоepо, ки тaвcифи фоcилaвй Ba мyвaккaтии инкишофи cиcгeмapо иньш^ мeкyнaнд, инчунин бa xycycиятx,ои cffin^^a^^® ичтимой (зиндa) тaъcиp мepacонaнд, бa нaзap гиpифтaн лазим acг.
3. Рaвaнди чудокунии cиcгeмa a3 мухит, дap paвaнди нaмyнacозй бо paвaнди иньикоcи он дap фaxмидaгиpии cyбъeкт Ba бa зaбони cyбъeкт мapбyт acг. Сyбъeкт дap тapтибдиxии намунаи cиcгeмa накши мyaйянкyнaндa и идоpиpо мeбозaд.
4. Дap acоcи нaзapияxои мaтeмaтикй cиcгeмa мочмуи умумии чузъхо набуда, танхо хамон элeмeнгxоepо дap бap мeгиpaд, ки дap шхаи (чойи)бypиш rçapop доpaнд. nac, xap як cиcгeмa мочмуи мyaйяни компонeнтx,оpо дapбapмeгиpaд, ки xap кaдомaш на хамаи мочмуи элeмeнгxои якxeлa, балки танхо онxоepо дap 6op rnernpa^ ки ма^а^ои cyбъeктpо амалй ^да мeтaвонaнд.
5. Шyмоpaи компонeнгxо дap cиcгeмa ( зepcиcгeмaxои xap як caix) бо шapгxои зapypaт Ba кифоягй бapои aмaлигapддонии ма^а^ои cyбъeкт муайя кapдa мeшaвaд.
nac, зepи cиcгeмaи aккpeдитaтcия мачм^ъи ба ма^д paвонaшyдaи элeмeнгxо (cyбъeктx,ои cиcгeмa), тapтиби баходихй, тахлил Ba кабули rçapopxo, мyвофик;овapии дaвpии ба танзим дapовapaндaи мeьëpxои (кушода,) иттилоотии бо хам мyвофик;и бойни элeмeнтx,ои cиcгeмa фахмида мeшaвaд.
• Тaвcифи cиcгeмa дeкомпозигcияи бо компонeнгxо Ba тaвcифи пapaмeгpxои бо он мyвофикpо пeшбинй мeкyнaд. Дapaчaи тaфcилоти шагема, муайянкунии xap як компонeнт Ba пapaмeгpxои он бо cифaти зepcиcгeмa мeтaвонaд амалй кapдa шaвaд, a3 мaвк;eи: донишхои эмпиpй;
• иттилоаги мypaттaб Ba нaзapияи илмй.
Вазифаи бaнaкшaгиpии жегемои aккpeдитaтcия дap cиcгeмaи тaxcилaг интикоби комтонeнгxои намунаи бо pacмият дapовapдaшyдa мeбошaд.
Муайян кapдaни pyйxaти компотет-хаи намунаи бо pacмият дapовapдaшyдa дap acоcи пpинcипx,ои биcëpчонибaи компонeнгxои шагема Ba оптимaлй будан (зapypaт Ba кифоягй)-иинтиxоби компонeнгxо амалй мeгapдaд.
Вазифаи интиxоби pyйxaти оптимaлии компонeнгxои намуна мeтaвонaддap натичаи тахкикогхои нaзapияй Ba aмaлияи вaтaнию xоpичй дap шхаи идоpaкyнй бо cиcгeмaxои мypaккaби ичгимой, баходихии cифaти тахоилог, баходихии фаъолияти мyaccиcaxои таълимй Ba бapномaxои таълимй амалй шуда тaвонaд[4, c.76].
Натичахои тахкикогхои гyзapонидaшyдa дap мyaccиcaxои таълимй бо пeшниxод кapдaни намунаи бо pacмият дapовapдaшyдaи биcëpчонибaи cиcгeмaи aккpeдитaтcия a3 компонemгxои инвapиaнтй тapкиб ёфта имкон мeдиxaнд, ки xap якe a3 он дap аахи пapaмeгpxои ягона чудо кapдa шaвaд, яънe:
1 .конceпcия (мaвкeи cyбъeкт дap доиpaи фоcилaи муайяни мyвaк;кaтй);
2 .мак£ади тapтиб додани шагема;
3 .нишондихандахо;
4. тapтибот;
5.coxtc>p (худудии бо к^а^хо чудо кapдaн);
6 уулхои баходихй;
7. мexaнизми кабули rçapopxo;
8.мexaнизми xaвacгapдонй (мaгивaтcия).
Мочмуи компонeнтxои (3 Ba 4) хамчун зepcиcгeмaи таъминкунанда бappacй мeшaвaд.
Мачмуи компонентной (1; 2; 4; 5; 6; 7 ва 8) дамчун худи системаи идоракунандае баррасй мешавад, ки компонеитдояш бо субъектии доракунй муайяншуда, функсияаш кабули карордо ва дар амал татбик намуданро, амалй менамояд.
Намунаи системаи аккредитатсия дамчун намунаи консептуалй (пурмазмун)-и зудуроти ичтимоии ба консепсияи муайян асосёфта тавсиф карда мешавад. Он наметавонад бо воситадои расмй (математикй), ки дар содаи илмдои табиатшиносй зиёд истифода шаванда, муаррифй шавад. Дар мудити гуманитарй, одатан, намунасозии консептуалие истифода мешавад, ки шакли вербалй ва ё вербалию визуалиро ифода менамояд.
Ба таври комил механизми тафрика дар тартиботи аккредитатсияи Хинд амалй мешавад, ки аз руи натичадои бадодидй, муассисаи таълимй макоми аз як то панч ситорача мегирад, дар Чумхурии Точикистон ва дигар далатдои ИДМ бошад, аз руи натичадои аккредитатсия, муассиса макоми худро иваз карда метавонад (аз донишкада ба академия ё донишгод, техникум ба коллеч, омузишгод ба литсей, муассисаи тадсилоти миёнаи умумй ба гимназия ва f.) ва дар долати ба талабот меъёрдои муайянкардашудаи аккредитатсия (дама намуди шакл) мувофик набудан баръакс сатди объекти ташхисшаванда паст карда мешавад[1, с.26-36]. Тафрикаи системадои тадсилот аз руи натичадои бадодидй (мусбат натичагирй кардан) ва амалан идоракардани сохтор ва мундаричаи тадсилот имкон медидад, ки ин дар навбати худ, барои инкишофи чунин системадои тадсилот давасмандгардонй карда шавад (дар шакли як зина боло баровардани макоми муассиса).
Хамин тавр, дар асоси натичадои тадкикот мундарича ва тартиботи бадодидии системадои тадсилот, методикаи тартиб додани намунадои сохторй-мундаричавй бояд кайд намуд, ки чузъи асосии тамоми системадои имконпазири бадодидии сифат ба бадодидии системаи аккредитатсия марбутаст.
Хамин тавр, аккредитатсия барои омодасозй ва кабули карордои хусусияти ичтимой- мачмуи воситадои методологй ё тадлили системавии максаднок истифода карда мешавад.
Умуман, тадлили тачрибаи ватанй ва хоричии муносибатдои анъанавй ба бадодидии сифати тадсилот, ба чудо кардани тавсифдои консептуалии намунадои системадои тадсилот имкон медиданд, ки бевосита аз сиёсати давлат дар содаи тадсилот, анъанадои таърихй ва фардангй вобастагй дорад.
АДАБИЁТ
1. Бахвалов Л.А. Компьютерное моделирование: долгий путь к сияющим вершинам? // Компьютера. - 1997. - 6 окт.
С. 26-36.
2. Дегтярев Ю.И. Системный анализ и исследование операций: Учеб.для вузов по спец. АСОИУ. — М.: Высш. шк.,
1996. — 335 с: ил.
3. КабутовДСангтнов Н.[Управление и профессиональный контроль образовательных учреждений-Душанбе, 2004-
64с
4. Мотова Г.Н., Наводнов В.Г. Проектирование системы аккредитации образовательных организаций. - Йошкар-Ола,
1999. — 76 с.
5. Низомнома дар бораи Тартиби гузаронидани ичозатномадай ,аттестатсия ва аккредитатсияи муассисадои таълимй
(Кдрори Хукумати Чумхурии Точикистон аз 03.05.2003, №54)
МНОГОУРОВНЕВАЯ КОНЦЕПЦИЯ МОДЕЛИРОВАНИЕ АККРЕДИТАЦИИ
СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
В данной статье рассматриваются развитие аккредитации образовательных систем, мониторинг и оценки объективного качества образования в образовательных учреждениях. А также об аккредитации в сфере образования, предварительная оценка соответствии со стандартом образования и гарантии устойчивости результатов, признания статуса и предоставления прав и привилегий общественностью и государством. О системе государственной аккредитации и методы моделирование даётся интересные точки зрение. Для улучшения системы образования и моделирование аккредитации системы образования автором предлагается безмерный интерес.
Ключевые слова: аккредитация, стандарт, моделирование, система образования, институциональная аккредитация, интеграция, национальный, общественный, технология аккредитатации, объект моделирование, внутреннее системы, компонент, элемент, конечное система, процесс отделения, субъект, декомпозиция,эмпирические знания, консепция, консеп-туальный, гуманитарный, визуальный, вербальный.
MULTILEVEL CONCEPT MODELLING OF ACCREDITATION OF THE
EDUCATION SYSTEM
This article deals with the development of accreditation of educational system, monitoring and evaluating the objective quality of education, quality in educational institutions. As well as accreditation in the field of education, preliminary assessment of compliance with the standard of education and guarantee of sustainability of results, recognition of the status and granting of rights and privileges by the public and the state. About the system of state accreditation and modeling methods gives interesting points of view. To improve the education system and the modeling of accreditation of the education system, the author offers immense interest.
Keywords: accreditation, the standard, modeling, an education system, institutional accreditation, integration, national, public, the technology of accreditation, object modeling, internal systems, a component, an element, final system, branch process, the subject, decomposition,empirical knowledge, concept, conceptual, humanitarian.
Сведение об авторе:
Рахмонов Шариф - кандидат педагогических наук, доцент, декан факультета физики
Таджикского государственного педагагического университета имСАйни, тел.
(+992)918265609, [email protected]
About the author:
Rahmonov Sharif - candidate of pedagogical Sciences, Associate Professor, Dean of the
Faculty of Physics of Tajik State Pedagogical University named after S. Aini. Tel: (+992)
918265609, [email protected]
ЭТИКА ВЗАИМООТНОШЕНИЙ РУКОВОДИТЕЛЯ С КОЛЛЕКТИВОМ
Латипов С.
Таджикский государственный педагагическийуниверситет им С.Айни
Взаимоотношения в коллективе в значительной степени определяются личностью руководителя, его умением налаживать дружную, слаженную работу всего коллектива. В этой связи взаимоотношения руководителя с коллективом приобретают огромное значение для организации коллектива. В отличие от взаимоотношений вообще они характеризуется целым рядом особенностей и имеют относительно самостоятельное значение. Эти особенности и некоторые связанные с ними проблемы заключаются, на наш взгляд, в следующем.
Во-первых, на характер взаимоотношений коллективе определенное влияние оказывают права и полномочия, которыми наделяются руководители. Реализация этих прав , необходимых для решения стоящих перед коллективом задач, является основной официальных, деловых взаимоотношений руководителя с коллективом. Эти отношение могут совпадать, а могут и не совпадать с отношениям, сложившимся на основе личных симпатий.
Во-вторых, для большинства коллективов руководитель - это не только должность, авторитет, но и профессия, требующая определенных знаний и способностей в области управление коллективов и организации его деятельности. В этой связи вполне правомерно говорит об этике руководителя, этике руководства, являющейся, по существу, разновидностью профессиональной этики. Ее содержание определяется особенностями управленческой деятельности руководителя.
В-третьих этика взаимоотношений руководителя с коллективом является важнейшим фактором сплочения, организации коллектива, выполнение им своих социальных функций. В этом смысле она является причиной, «эталонной» по отношению вообще к этике взаимоотношений в коллективе . Влияние руководителя на эти взаимоотношения определяется не только его правами и полномочиями, но и силой его идейного влияния, убеждение и личного примера.
В-четвертых, в зависимости от состава коллектива в роли образца, «эталона» для подражания руководитель может выступать как в лучших, так и в худших своих качествах. Люди, нередко сами того не замечая, усваивают некоторые привычки своего руководителя, даже копирует их. По этой же причине нижестоящие руководители часто подражают выщестоящим. В этой связи хорошие взаимоотношения в коллективе в значительной степени определяются личными качествами, авторитетом и стилем рабрты руководителя.
Личные качества. Очень много они значат для человека вообще, для руководителя особенно. До того, как он строит взаимоотношения с коллективом, как обращается с людьми, зависит очень многое: и его авторитет, и авторитет коллектива, который он возглавляет. Личные качества