National University of Uzbekistan Google Scholar indexed
Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022 Current Issues of Social Sciences and Humanities umanitar dolzarb masalalari
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-353-357
МИЛЛИЙ ЮКСАЛИШ ГОЯСИНИНГ ИНСОНПАРВАР МО^ИЯТИ
Маколада Узбекистан жамиятида тобора мустахкамланиб бораётган миллий тикланишдан миллий юксалиш сари гоясининг мазмуни, уни маънавий хаётга татбик этишнинг айрим назарий масалалари урганилган. Шунингдек, ушбу гоянинг инсонпарвар мохияти, гоя ва тушунчаларининг инсоннинг мохияти, кадр-киммати ва хукуклари билан уйгунлиги тахлил килинган.
Калит сузлар: шахс, жамият, давлат, мафкура, гоя, инсонпарварлик, инсонпарвар гоя, миллий тикланиш, миллий юксалиш, инсон кадри, инсон хукуклари.
The article examines the content of the idea of national revival from the growing national revival in the society of Uzbekistan, some theoretical issues of its implementation in spiritual life. It also analyzes the human nature of this idea, the harmony of ideas and concepts with the essence, dignity and human rights.
Keywords: man, society, state, ideology, idea, humanity, humane idea, national revival, national rise, human dignity, human rights.
Y36eKHCTOH Pecny6nHKacH npe3HgeHTHHHHr ^Hra Y36eKHCTOHHHHr 20222026 HHnnapra Myn®:annaHraH TapaKKueT CTpaTerHflCH TyrpHCHga»rn OapMOHHga "HHCOH KagpH ynyH" TaMOHHnnra acocaH Hmna6 HHKunraH KyHHgara eTTHTa ycTyBop HyHannm 6enrnna6 6epnngH. ^Hra Y36eKHCTOHHHHr 2022-2026 HHnnapra Myn^annaHraH TapaKKueT cTpaTerHacHHHHr 6emHHHH HyHannmH MatHaBHH TapaKKHeTHH TatMHHnam, ym6y coxaHH Ty6gaH ncnox этнm Ba AHrn 6ocKHHra ohh6 HHKHm xaM 6enrnna6 6epnnraH. CTpaTernaHHHr 67-MaKcagHga эзгyпнк Ba HHCOHnapBapnHK TaMOHHnnra acocnaHraH "X,apaKaTnap CTpaTernacngaH -TapaKKueT CTpaTerHflCH capn" foachhh KeHr Taprn6 этнm opKann ^aMH^Tga cornoM gyHeKaparn Ba 6yHegKopnHKHH yMyMMurnHH xapaKaTra aHnamupHm MaKcag khhh6 KenTHpnnraH. By ypHHga "^Hrn Y36eKHCTOH - MatpH^araH ^aMHAT" кoнцепцнacннн aManra omnpHm, axonn ypTacnga
Барно Матчанова
Узбекистон Миллий университети тадкикотчиси
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
хукукий маданиятни шакллантириш буйича хукукий-
April, 2022
маърифий тадбирларни халкимизнинг бой тарихи, илмий-маданий мероси, миллий-диний кадриятларни ургатиш билан уйгун холда ташкил килиш, таргибот-ташвикот ишларини ташкил этишнинг таъсирчан, креатив ва инновацион услубларини ишлаб чикиш хамда уларни уз вактида амалга ошириш чораларини куриш ва бошва вазифалар курсатиб утилган.
Бинобарин, "Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари" дастури гоясидан келиб чикиб, ёшларни уз она юртига садокат рухида тарбиялаш, уларда ташаббускорлик, фидойилик, маънавий-ахлокий фазилатларни сингдириш гоят шарафли вазифадир.
Маълумки, мафкура - бу нафакат индивидларнинг дунёкарашини шакллантирадиган назарий таълимот, нафакат индивидлар хулк-атвори ва хатти-харакатларини идора килувчилари, булки бу жамиятнинг яхлит, бутун, мураккаб тузилишидир, у жамиятнинг иктисодий, сиёсий, маънавий, ижтимоий таркиби ва сохалари билан шунчаки бир каторда турмайди, балки жамиятнинг хаёт фаолиятининг юкорида саналган барча сохаларини белгилайди. Жамиятнинг мафкуравий тузилиши барча бошка тузилмаларга кириб боради, уларнинг "ижтимоий тукимаси"га урнашиб олади. Шунинг учун уни инсон организмининг асаб тизими билан таккослаш мумкин. Мафкуранинг мохиятини жамиятнинг мафкуравий тузилишига ухшаш тарзда бундай тушуниш бизнинг мафкура тугрисидаги тасаввурларимиз аввалги мафкурапарастларнинг ишларида келтирилган тасаввурлардан фарк килади. Кискача айтганда, мафкура - бу авваламбор, жамиятнинг ижтимоий соха ва тузилмаларининг шаклланиши ва ривожланишини белгилайдиган билимлар ва кадриятлардир. "Узбекистон тараккиётининг бугунги жараёнлари миллий гоя ва маънавий янгиланиш йуналишида хам жамият ва давлатимиз ривожининг янги боскичи бошланганидан далолат беради". Чунончи, хар кандай миллат жахон цивилизациясида узининг муносиб урнини эгаллашга интилар экан, ушбу миллатнинг гояси умуминсоний кадриятларга хам суяниши шарт.
Мафкуранинг мазмуний "узагида" маънавият алохида урин тутади. Унинг асосида умуммиллий максад, ижтимоий идеал, маънавий кадриятлар, умр мазмуни, келажакка умид ва ишонч, тарихий хотира, ватанпарварлик, ватанпарварлик маданиятини алохида ажратиб курсатиш мумкин. Бундан -халкнинг хаёт даражасини ошириш ва ривожлантириш, инсон хукук ва эркинликлари билан масъулиятлари нисбатини уйгунлаштириш вазифаси келиб чикади. Уз навбатида, бирдамлик, багрикенглик, келишув ва хамкорликка
April, 2022
354
йуналганликни талаб килади. «Максад дегани - халкни, миллатни бирлаштирувчи, йулга бошловчи бамисоли бир байрок. Бу байрок бутун Узбекистон халкининг рухини, гурур-ифтихорини, керак булса, кудратини, орзу-интилишларини мужассамлаштирадиган улуг кучдир. Давлатимизнинг, халкимизнинг, эл-юртимизнинг максади узининг улугворлиги, хаётийлиги ва хакконийлиги билан хаммамизни жалб этадиган булмоги лозим. Токи бу максад халкни - халк, миллатни - миллат кила билсин, кулимизда енгилмас бир кучга айлансин».
Миллий юксалиш мафкураси ижтимоий хаёт муаммоларидаги «ишонч» тизими сифатида халкимизнинг фикри, хис-туйгулари ва хатти-харакатларининг тузилиши ва йуналишига кучли таъсир курсатади. Уни ижтимоий назария ва ижтимоий амалиёт уртасидаги узатиш камарига киёслаш мумкин. Мазкур мафкура халкимизнинг келажакдаги максадлар, идеаллар ва хулк-атворнинг меъёрий стандартларини урнатади, бунда шахсда кайд этилган хусусиятлар тизимли инкирозни бошдан кечираётгани сифатида кабул килинди.
Мафкура жамият хаётидаги куплаб ижобий функцияларни бажаришга имкон беради. Шуни хисобга олиш керакки, ижобий давлат институтлари ва давлат хизматчилари хар томонлама пухта уйланган мафкура давлат субъекти сифатида узбек жамияти тараккиётининг боскичида бирлаштирувчи, дастурий, сафарбар, яккаловчи ва нихоят, химоя килувчи рол уйнаши мумкинлигини унутмасликлари керак. Бундай вазиятда давлатимиз рахбари Ш.А. Мирзиёев таъкидлади: Жамиятимизда ахоли, айникса, угил-кизларнинг маънавий-маърифий савиясини мунтазам юксалтириш мухим ахамият касб этади.
Мафкураларнинг тахлили ижтимоий тузилмалар ва мафкуравий белгилар шакллари уртасидаги муносабатларни аниклашга каратилган. Мафкуранинг мафкура сифатидаги гоялар тизимидан фарки мафкуранинг ходиса сифатидаги узига хос хусусиятларини тушуниш нуктаи назаридан мухим ахамиятга эга. Масалан, мафкура тизими уз гоялари мазмуни оркали тинч характердаги максадларни (тинчлик, дустлик, хамкорлик) даъво килиши мумкин ва шу билан бирга умумий газабланган, бошка гоялар ва уларнинг ташувчиларига токат килмаслиги мумкин.
Мафкура тизими, энг аввало, жамиятда интилишларни ижтимоий-психологик ифодалаш шакллари жихатидан семиотик (белги) тизимдир. У экстремал вокеликни акс эттиради (ифода килади) ва шахсларнинг ижтимоий мулокот воситасидир. У
April, 2022
355
National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022
Google Scholar indexed Current Issues of Social Sciences and Humanities
^O^02HBi2i2i2iii385i2022i2i353i35e
уз мохиятига кура муайян рамзларни, идеал ва максадларни ижтимоий хаётнинг таркибий кисмларини (белгилар, гоялар, кадриятлар ва бошкалар) индивидуал онг таркибий кисмларига айлантиради. Мафкуравий таъсирнинг таъсири хам шунга асосланади. Бу каби натижалар эса мафкуравий тизимнинг барча функцияларига асосланади. Мафкурани амалга ошириш узининг эхтимоллик ва аксиологик табиатига кура, унга нисбатан идрок этувчи субъектнинг (унинг гоялари, кадриятлари, меъёрлари) шахсий-семантик муносабатларининг пайдо булишини назарда тутади. Бу уринда мафкуравий тасаввурларни (тасвирлар, рамзлар, белгилар) узлаштиришнинг узига хос жараёни, яъни инсоннинг уларга кандай муносабатда булиши (олдиндан белгиланган) хакида гапириш мумкин.
Мафкура тизимини жамиятнинг мураккаб тизимининг ички муносабатлари билан ифодаланган маълум бир шакл сифатида уз нормаларини узлаштириш жараёни доирасида куриб чикиш мумкин. Шу билан бирга, мафкура уз талкинлари оркали узининг асл мохиятини яширади. Мафкура реал муносабатларнинг куринадиган шакли сифатида «тизим сиртида реал жараёнларни бошкаришнинг мустакил механизми сифатида намоён булади».
Энг содда ва элементар (анъанавий) таърифда мафкура ёлгон, тасаввуф жамиятдаги ижтимоий гурухлар (ташкилот, жамоа, шахс) манфаатларини ифодаловчи харакатга йуналтирилган ва мантикий изчил гоялар тизими сифатида намоён булади. Бу тизим уз табиатига кура, онгли ёки онгсиз бузилиш (вокеликнинг киймат талкини) асосидаги вокеликнинг маълум бир тури ва ифодасини акс эттиради. Бундай имкониятда мафкура сиёсий таълимот, социологик назария, харакат дастури, глобал стратегия, ижтимоий прогноз, диний таълимот, меъёрий кодекс ва бошкалар билан ифодаланиши мумкин.
"Сир эмаски, хозирги вактда аксарият одамлар "мафкура" деган сузга бироз хадиксираб карайди, уни демократик жамиятга бегона деб хисоблайди. Лекин биз мафкура деганда, аввало, фикр тарбиясини, миллий ва умуминсоний кадриятлар тарбиясини тушунамиз. Шу муносабат билан таъкидлаб айтмокчиман: биз барпо этаётган Янги Узбекистон мафкураси аввало инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик мафкураси булади. Узбекистон тараккиётининг бугунги жараёнлари миллий гоя ва маънавий янгиланиш йуналишида хам жамият ва давлатимиз ривожининг янги боскичи бошланганидан далолат беради.
Шу билан бирга, мафкуранинг узига хос хусусиятлари -у ёки бу даражада унинг гиперболик табиати (вокеликнинг
April, 2022
356
National University of Uzbekistan Google Scholar indexed
Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022 Current Issues of Social Sciences and Humanities umanitar dolzarb masalalari
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-353-357
иложи борича купрок томонларини такдим этиш ёки тушунтириш учун асос бериш истаги), феноменологик табиати (хакикий манбаларни яшириш), гоялар, узини "соф" тоифаларга курсатишга уриниш), мифологик (мафкуравий меъёрларни бевосита идрок этиш, вокеликни "алмаштириш" истаги хакида фикр юритиш) кабиларни таъкидлаш жоиз.
Мафкурага маънавий махсулотларни ишлаб чикариш, таксимлаш ва истеъмол килишнинг узига хос тизими, жумладан, умумий тизим элементларини яратиш ва амалга ошириш, мафкуравий таъсир курсатиш жараёнида мафкуравий институтлар фаолияти, шунингдек, мафкуравий таъсир курсатиш жараёни сифатида караш мумкин. объэктлар ва гоялар тизими, субъэктларнинг гоявий алокалари.
Хуллас, мафкура мафкуравий таъсир жараёни доирасидаги муайян символлар, белгилар тизими сифатида ижтимоий борлик тузилмаларини (белгилар, гоялар, белгилар) индивидуал онгнинг таркибий кисмларига (мафкуравий гояларнинг ички кисми) айлантиради. Вокеликнинг намоён булиш жараёни ва унинг узгартиришда фаоллаштирувчи маънавий кучга айланади. Нихоят, мафкура умумийрок тизимнинг элементи сифатида, уз тарафдорларининг онги ва хулк-атворини шакллантириш ва тартибга солиш воситаси (механизми) булиб, хакикатда тизим сиртидаги реал жараёнларни бошкаришнинг мустакил механизми сифатида харакат килиши мумкин.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги ПФ-60-сон 2022 — 2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида"ги Фармони (Цонунчилик маълумотлари миллий базаси, 29.01.2022 й., 06/22/60/0082-сон)
2. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси -Тошкент, Узбекистон, 2021. -
3. Каримов И.А. Биз келажагимизни уз кулимиз билан курамиз. 7-жилд. - Т.: Узбекистон, 1999. - 410 б.
4. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси -Тошкент, Узбекистон, 2021. -
Б. 293
Б. 293
April, 2022