Научная статья на тему 'МИЛЛИЙ ТИКЛАНИШДАН МИЛЛИЙ ЮКСАЛИШГА КОНЦЕПСИЯСИ ВА ЁШЛАР ТАРБИЯСИДА ДИН ОМИЛИНИНГ ТАКОМИЛЛАШУВ ЖАРАЁНИ'

МИЛЛИЙ ТИКЛАНИШДАН МИЛЛИЙ ЮКСАЛИШГА КОНЦЕПСИЯСИ ВА ЁШЛАР ТАРБИЯСИДА ДИН ОМИЛИНИНГ ТАКОМИЛЛАШУВ ЖАРАЁНИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

19
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
толерантлик / фалсафий–сиѐсий / кўп миллатли / категория / бағрикенглик муаммоси / диний муросасизлик / ижтимоий тараққиѐт / tolerance / philosophical-political / multi-ethnic / category / the problem of tolerance / religious intolerance / social development.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Сайёра Алишер Қизи Саидова

Бу мақолада бугунги шиддат билан ўзгариб, янгиланиб бораѐтган дунѐда ўзаро меҳр-оқибат, ишонч ва ҳамдардликка асосланган толерантлик омилининг ўрни ва роли ниҳоятда каттадир. Толерантлик – бу ҳар бир муайян шахс, унинг фикри, нуқтаи назарини, ҳар қандай бошқа маданият, дунѐқарашни, эътиқодни улар қандай бўлса, шундайлигича қабул қилишга ҳозирликни англатувчи мураккаб феномен ҳисобланади. Шунингдек, у бир-бирига ўхшамаган инсонларни бирга-аҳилликда яшашга интилишини ҳам ўзида намоѐн этади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

In this article, the place and role of the tolerance factor based on mutual kindness, trust and compassion is enormous in today’s rapidly changing and renewed world. Tolerance is a complex phenomenon that means that each individual is ready to accept his thoughts, views, any other culture, worldview, beliefs as they are. It also reflects the desire of people who are not the same to live together in harmony.

Текст научной работы на тему «МИЛЛИЙ ТИКЛАНИШДАН МИЛЛИЙ ЮКСАЛИШГА КОНЦЕПСИЯСИ ВА ЁШЛАР ТАРБИЯСИДА ДИН ОМИЛИНИНГ ТАКОМИЛЛАШУВ ЖАРАЁНИ»

МИЛЛИЙ ТИКЛАНИШДАН МИЛЛИЙ ЮКСАЛИШГА КОНЦЕПСИЯСИ ВА ЁШЛАР ТАРБИЯСИДА ДИН ОМИЛИНИНГ

ТАКОМИЛЛАШУВ ЖАРАЁНИ

Сайёра Алишер кизи Саидова

Республика ёш олимлар кенгаш ННТ раиси Фалсафа фанлари буйича фалсафа

доктори PhD

АННОТАЦИЯ

Бу маколада бугунги шиддат билан узгариб, янгиланиб бораётган дунёда узаро мехр-окибат, ишонч ва хамдардликка асосланган толерантлик омилининг урни ва роли нихоятда каттадир. Толерантлик - бу хар бир муайян шахс, унинг фикри, нуктаи назарини, хдр кандай бошка маданият, дунёкарашни, эътикодни улар кандай булса, шундайлигича кабул килишга хозирликни англатувчи мураккаб феномен хисобланади. Шунингдек, у бир-бирига ухшамаган инсонларни бирга-ахилликда яшашга интилишини хам узида намоён этади.

Калит сузлар: толерантлик, фалсафий-сиёсий, куп миллатли, категория, багрикенглик муаммоси, диний муросасизлик, ижтимоий тараккиёт.

ABSTRACT

In this article, the place and role of the tolerance factor based on mutual kindness, trust and compassion is enormous in today's rapidly changing and renewed world. Tolerance is a complex phenomenon that means that each individual is ready to accept his thoughts, views, any other culture, worldview, beliefs as they are. It also reflects the desire of people who are not the same to live together in harmony.

Keywords: tolerance, philosophical-political, multi-ethnic, category, the problem of tolerance, religious intolerance, social development.

Глобал ижгимоий-сиёсий жараёнларнинг тобора ривожланиши ва узгариб бориши инсонияг олдида янгидан-янги масалаларни кун гаргибига олиб чикмокда. Табиий равишда савол пайдо булади, нега бугунги кунда жамиягда инголеранглик ва эксгремизмнинг янги куринишлари пайдо булмокда? Олимлар бу борада жамиягнинг гараккиёгидан келиб чикиб гурлича жавоб беришади («посгиндусгриал жамияг», «ахбороглашган жамияг» ва бошка омиллар). Э.Гидденснинг эъгирофича бу - "кулдан чикарилган дунё", янги коидалар билан

April, 2022

909

характерланадиган дунёдир. Бу каби таъбирлар, энг аввало, глобаллашув жараёнлари сабаб шаклланмокда. Глобаллашув тушунчасининг пайдо булганига куп вакт булмаган булса-да, мазкур гоянинг узи - энг ёш сиёсий конструкциялардан бири хисобланади. Хдтто, дунёдаги энг йирик маълумотлар базасига эга булган А^Ш Конгресси кутубхонасида 1987 йилгача глобаллашув тугрисида бирорта манбаа мавжуд булмаган [1].

Глобаллашув категорияси, аввало, бутун дунё микёсида ёйилган узаро тармок алокалари ва коммуникация тизими, колаверса, давлатлар уртасидаги узаро алокадорлик ва жахон тартиботининг янги йусинда узгариб бораётган "умумжахон", умумпланетар (globality) тизимга утишидир. Глобаллашувни шу аснода англаш инсонлар ва мамлакатлар уртасидаги масофани йукотиш, трансмиллий турмуш тарзига кириш, жамият ва дунёда булаётган ижтимоий-сиёсий жараёнларда бевосита (ёки билвосита) иштирок этишни такозо этмокда.

Глобаллашув жараёнлари социумнинг хаёт тарзига сифат жихатдан янги кирра ва шаклларни олиб киради. Глобализация назариётчиларининг таъкидлашича, мазкур феномен нафакат сиёсий, иктисодий, маданий, экологик муносабатларга, балки у алохида холда хар бир инсоннинг хаёт тарзига хам сезиларли даражада таъсир утказади [2]. Антропоцентрик гояларга асосланган янги замонавий жараёнлар глобаллашувни хам айнан инсон омилига боглик равишда тадкик этишади.

Бугунги кунда дунёда глобаллашув феноменини узига хос жараён сифатида талкин киладиган карашлар жуда куп. Глобаллашувнинг назарий асослари буйича куплаб илмий тадкикотлар асосан Буюк Британия, Америка ва Скандинавия мамлакатларида амалга оширилган. Мазкур илмий муаммони чукур тахлил этган назариётчи-олимлар сифатида С.Хантингтон, Р.Робертсон, И.Валлерстайн, Э.Гидденс, М.Кастельс, А.Турен, А.Этциони, Д.Розенау, Д.Руги, М.Уотерс ва бошкаларни эътироф этишимиз мумкин.

Глобаллашувни тадкик этишда ижтимоий-сиёсий жараёнлар ва шахслараро маънавий муносабатларни узида камраб олувчи толерантлик омили хам мухим ахамият касб этади.

Шу уринда асосли савол тугилади, яъни, кечаги кун билан таццослаганда уозирги замон кишисининг кундалик уаётида нималар узгарди? Инсоният маданий хилма-хил мухитда яшаётганлигини англай бошлайди. Турли-туман маданий омиллар билан тукнаш келиш, уларнинг айримларини кабул килса, айримларидан узини тийиш рефлекцияси шакллана бошлади. Глобаллашув инсонлар

April, 2022

910

ypTacugaru unrapu MaB^yg SynMaraH, h^thmohh MyHocaSaraapHuHr Typnu ycyn Ba ycnyönapHHH TaKguM этgн. rnoSanucTnap opacuga, SyryHru KyHga Ha MaKOH, Ha 3aMOH ynnoBnapHHH TaH onMafiguraH MadaHunmnapapo Mynonpm maKnnaHaeTraHH эtтнpo$ этнпagн. OnguHnapu xygygufi nerapanap noKan ^aMH^raapHH TamKu gyHe eKu y3ra ^aMuaraapgaH TycuS (roxuga xuMoanaS) Typap эgн. EyryH эca Ma3Kyp ^hcmohhh neKnoBnap geapnu fiyK SynuS, Typnu MagaHuaT Ba ^apaeHnapHHHr ep mapu SyfinaS efiunum ^apaeHu KenMOKga. MagaHH^TnapHHHr efiunumu, apanamyBH Ba y3apo yfiryHnamyBuga, энг aBBano, OMMaBHfi кoммyннкaцнa BocHTanapu Ba y3Hga Typu3M, MexHaT Ba Ma^Sypufi KynumnapHH KaMpaS onraH мнгpaцнa ^apaeHnapu MyxuM pont yfiHaMoKga.

OaBKynogga MagaHufi xunMa-xunnuK Ba y3ura xocnuKnap mapomuga KyH TapTuSuga "SomKanap" SunaH y3apo umuMoufi MyHocaSaTga hhcoh y3HHH KaHgafi TyTurnu KepaK? geraH caBon nafigo Synagu. Ma3Kyp mapouTga "Sro" Ba "y3ranap" ^eHoMeHnapu ypTacugaru MyBo3aHarnuHr Syзнпнmн T.roSSc Hasapuacugaru "SapnaHuHr Sapnara Kapmu Kypamu"ra afinaHuS KeTumu MyMKuH. Ma3Kyp KapaMa-KapmunuKKa acocnaHraH npo^ccnap umuMoufi KaTeropuanam KoHyHu TagKuKoTHunapu ToMoHugaH nyKyp Taxnun Ku^uHraH SynuS, raoSannamyB mapouTuga Ma3Kyp unMufi MyaMMo aHaga KeHr MatHo-Ma3MyH KacS этмoкga [3]. XycycaH, A.ra^KHH Ba M.KpacHH KaSu afipuM onuMnap y3 acapnapuga myHra ypry SepumaguKu, "raoSannamyB SyTyH gyHeHu aroHa Sup coцнyмгa afinaHTupumu acHocuga uHcoHnap ypTacugaru "s^huk^' Ba '^ram^" KaSu SaxonamnapHu fiyKKa nuKapumu MyMKuH" [4]. Arapga onguHnapu y3ra Sup ^ofiga Supop BoKenuKHuHr nafigo Synumu Su3 ynyH axaMuaTu geapnu fiyK SynraH Synca, SyryHru KyHga 3aMoHaBufi axSopoT BocuTanapu caSaS Su3 xaM Ma3Kyp BoKenuKHuHr TynaKoHnu umrapoKHucura afinaHuS SopMoKgaMu3.

^Ha Sup tomohu, raoSan axSopoT Ba MonuaBufi oKKMnapHuHr Kynafiumu "yзнмнз" Ba "y3ranap" KaTeropuanapu ypTacugaru Maco^aHu MuHuMarnamTupagu. rnoSan xa^Kapo, rypyxnapapo Ba maxcnapapo anoKanapHuHr (netwoks) KeHrafiumu uHcoHnapHu н^тнмoнfi-cнecнfi ®;apaeHnapgaH TamKapuga, HefiTpan Konumura yMyMaH umkoh KongupMafigu. Ma3Kyp ^apaeHga nyKyp y3apo anoKagopnuKga Typnu uxTuno^, 3ugguaT Ba TyKHamyBnap nafigo Synumu xaB^u KecKuH opTagu. fflyHra yxmam xaB^nu BaBuaTnapHu onguHu onumra эca ^aKaTruHa WKcaK MagaHuaT Ba TonepaffrauK Kogup, gefium MyMKuH.

KeHr MatHoga rnoSannamyB xox Sy ^yrpo^ufi, xox MagaHufi, uKTucogufi eKu cuecufi SyncuH, aroHa MaKoHHuHr maKnnaHumu SynuS, Munnufi nerapanapHuHr SapTapa^

April, 2022

911

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-909-913

этилиши, замон ва маконнинг уйгунлашуви асносига курилади. Давлат якин вактларгача амалга ошириб келган "тийиб туриш" ролини амалда бой беради. Шунингдек, глобал геосиёсий майдонда халкаро ташкилотлар, халкаро нодавлат ташкилотлари ва трансмиллий корпорацияларнинг кучайиб бориши давлатнинг суверенитетини йукотишгача олиб келиши мумкин. Илмий-техник тараккиёт бутун дунё буйлаб инсонлар ва ахборот окимларининг хеч кандай тускинликсиз оммавий харакатига олиб келади. Глобаллашувнинг кенг кулам ёйиши, биз учун бирламчи булган купдавлатли жахон хамжамиятини ягона трансмиллий жахон хамжамияти - "Мега-жамият" (ёки бошкача таърифлаганда: "мега-социум", "глобал хамжамият" ва б.)га трансформациясини амалга оширмокда [5].

Айрим тадкикотчи олимларнинг фикрича, жахон узида ягона иктисодий тизим, ягона халкаро хукук тамойиллари, ягона маданий кадриятлар ва ягона хавф-хатар муаммоларини камраб олган - ягона маконга айланиб улгурди [6]. Умумжахон микёсидаги интеграция жараёнларининг ривожланиши шароитида "инсон бу - дунё фукароси" тушунчасининг пайдо булишига олиб келмокда. Бугун маданиятларнинг узаро чамбарчас богликлиги хакида хам тухталиб утиш уринли. Турли халкларнинг маданиятлари узаро бир-бирига таъсир килмокда, аралашмокда ва кенг ёйилмокда. Бу аксарият холларда миграция жараёнлари, оммавий коммуникация воситаларининг таркалиши ва бошка бир канча омиллар билан хам богликдир. Инсон бевосита узи учун бегона булган инсонлар, узга маданиятлар билан мулокотга киришмокда. Инсоният дунёнинг накадар плюралистик макон эканлигини чукур идрок этмокда.

Шунинг билан бир каторда, бугунги кунда маданиятларнинг ассимиляцияси содир булмокда. Мазкур ижтимоий-маданий ходисани Е.Молевич уз асарида кизикарли тарзда тасвирлайди. Унинг таъкидлашича, жахон ижтимоий-маданий жараёнларида хаёт тарзининг глобал унификацияси: инсонлар бир хилдаги кийим кийиши, бир хилдаги мусика тинглаши, бир хилдаги одат ва кадриятларнинг шаклланиши хамда ахборот алмашинуви тобора кучайди. Бир суз билан айтганда, маданий универсаллашувга асосланган глобал жараёнларни кечиктириш, мураккаблаштириш мумкин, лекин уларни асло тухтатиб ёки бекор килиб булмайди, чунки мазкур жараён хозирги дунёнинг объектив конуниятларига ва эхтиёжларига асосланади. Уларнинг харакатлантирувчи кучи эса хилма хил булиб, бу, уз навбатида, кишилик жамиятига улкан таъсир килмокда.

April, 2022

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-909-913

REFERENCES

1. Устинова И.В. Политическая толерантность и формы ее проявления в современном обществе / И.В.Устинова // Наука и образование современной Евразии: традиции и инновации: Сборник научных статей. Материалы Евразийского научного форума, посвящённого 300-летию со дня рождения М.В.Ломоносова. 24-28 октября 2011 г. Часть третья. / Под. ред. М.Ю.Спириной, С.М.Елисеева, Е.Е.Ланиной. — СПб.: МИЭП, 2012. -С. 212.

2. Гидденс Э. Устроение общества: Очерк теории структурации / Э. Гидденс. -М.: Академический проект, 2005.

3. Устинова И.В. Политическая толерантность и формы ее проявления в современном обществе / И.В.Устинова // Наука и образование современной Евразии: традиции и инновации: Сборник научных статей. Материалы Евразийского научного форума, посвящённого 300-летию со дня рождения М.В.Ломоносова. 24-28 октября 2011 г. Часть третья. / Под. ред. М.Ю.Спириной, С.М.Елисеева, Е.Е.Ланиной. — СПб.: МИЭП, 2012. — С. 214-

4. Галкин А.А. Культура толерантности перед вызовами глобализации / А.А.Галкин, Ю.А.Красин // Социс - 2003 - №8 - С. 64.

5. Устинова И.В.Социальная категоризация в свете глобализационных процессов: интенсификация конфликтности идентичностей / И.В. Устинова // Мультикультуральная современность: Урал-Россия-Мир: Материалы XII Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием) Гуманитарного университета, 2-3 апреля 2009 года: Доклады / Редкол.: Л.А.Закс и др.: В 2 т. -Екатеринбург: Гуманитарный ун-т, 2009. -Т. 1. - С. 126-127.

6. Умаров Б. Глобаллашув зиддиятлари. -Т.: Маънавият, 2006. -Б. 29.

7. Мухамеджанова Л.А.(2021) "Тенденции изменения этических норм в информационном обществе". Материалы конференции Социальная реальность виртуального пространства. С. 48-54

8. Мухамеджанова Лалихон Ашуралиевна, Асадуллина Гузелия Рауфовна, Ермоченко Константин Павлович, Шкуран Оксана Владимировна, Ивентьев Сергей Иванович. (2021) "Социальная истина и духовно-нравственная сфера человека" С.111-118

215.

April, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.