Научная статья на тему 'МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАҚҚИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА ИМИТАЦИЯ ВА МОДЕЛ АСОСИДА МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРНИНГ АҚЛИЙ ҚОБИЛИЯТИ ШАКЛЛАНТИРИШ'

МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАҚҚИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА ИМИТАЦИЯ ВА МОДЕЛ АСОСИДА МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРНИНГ АҚЛИЙ ҚОБИЛИЯТИ ШАКЛЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
20
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тахлид / биргаликда эьтибор / фаолиятнинг йуналтирилган асослари / атипик ривожланиш / аутизм / аклий заифлик. / imitation / joint attention / tentative basis of activity / atypical development / autism / mental retardation / delayed speech development.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Тошмуродова, Мухаббат Назаралиевна

Маколада аклий моделнинг асосий бузилишлари ва камчиликлари муаммоси таклид жараёнида бошка шахснинг хатти –харакатларининг истикболида айлантириш кобиляти сифатида куриб чикилади.Мактабгача ёшдаги болалар намунасида аклий модел ва таклиднинг ривожланиши учта карама карши гурухда таккосланади. Тадқиқот натижаларини таҳлил қилиш симуляция схемаларини самарали амалга ошириш учун суҳбатдошнинг руҳий ҳолатларини тушуниш ва тан олиш ва уларни ақлий моделларга (ягона, ситуацион ва вазиятдан ташқари) ташкил қилиш керак деган хулосага келишга имкон беради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPING THE INTELLECTUAL ABILITY OF PRESCHOOL CHILDREN ON THE BASIS OF IMITATION AND MODELS TO PROVIDE NATIONAL SPIRITUAL DEVELOPMENT

The article features basic violations and absence of “mental model” as an ability to identify with another person’s actions in the process of imitation. They were studied to compare the development of mental model and imitation. For a productive implementation of simulation schemes, it is necessary to understand and recognize the mental states of the interlocutor and their organization into mental models (single, situational, or extra-narrative). Imitation arises when the children are able to integrate information about themselves and about others and can combine their own intentions and the intentions of others in relation to an external object (triadic relations)

Текст научной работы на тему «МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАҚҚИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА ИМИТАЦИЯ ВА МОДЕЛ АСОСИДА МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРНИНГ АҚЛИЙ ҚОБИЛИЯТИ ШАКЛЛАНТИРИШ»

МИЛЛИЙ МАЪНАВИЙ ТАРАККИЁТНИ ТАЪМИНЛАШДА

ИМИТАЦИЯ ВА МОДЕЛ АСОСИДА МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРНИНГ АКЛИЙ КОБИЛИЯТИ ШАКЛЛАНТИРИШ

6 https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-23-810-819

Тошмуродова Мухаббат Назаралиевна

Тошкент давлат иктисодиёт университети "Умумий ва аник фанлар" кафедраси катта укитувчиси

Ешай:1:о8ЬшигаёоуашикЬаЬЬа1@§та11 .сот

АННОТАЦИЯ

Маколада аклий моделнинг асосий бузилишлари ва камчиликлари муаммоси таклид жараёнида бошка шахснинг хатти -харакатларининг истикболида айлантириш кобиляти сифатида куриб чикилади.Мактабгача ёшдаги болалар намунасида аклий модел ва таклиднинг ривожланиши учта карама карши гурухда таккосланади.

Тадцицот натижаларини таулил цилиш симуляция схемаларини самарали амалга ошириш учун суубатдошнинг рууий уолатларини тушуниш ва тан олиш ва уларни ацлий моделларга (ягона, ситуацион ва вазиятдан ташцари) ташкил цилиш керак деган хулосага келишга имкон беради.

Калит сузлар: тахлид ,биргаликда эътибор ,фаолиятнинг йуналтирилган асослари, атипикривожланиш, аутизм,аклий заифлик.

АННОТАЦИЯ

В статье обсуждается проблема базовых нарушений и дефицита модели психического как способности перевести перспективу действий другого человека в перспективу собственных действий в процессе имитации Показано, что нарушения, связанные с имитацией, могут выступать в качестве объяснения когнитивных аспектов дефицита развития модели психического у детей дошкольного возраста и могут быть универсальным, основным симптомом, который нарушает раннее социальное взаимодействие и в конечном итоге приводит к каскаду социальных и коммуникационных дефицитов.

Ключевые слова: подражание, совместное внимание, ориентировочная основа деятельности, атипичное развитие, аутизм, задержка психического развития, задержка речевого развития.

ABSTRACT

The article features basic violations and absence of "mental model " as an ability to identify with another person's actions in the process of imitation. They were studied to compare the development of mental model and imitation. For a productive implementation of simulation schemes, it is necessary to understand and recognize the mental states of the interlocutor and their organization into mental models (single, situational, or extra-narrative). Imitation arises when the children are able to integrate information about themselves and about others and can combine their own intentions and the intentions of others in relation to an external object (triadic relations)

Keywords: imitation, joint attention, tentative basis of activity, atypical development, autism, mental retardation, delayed speech development.

КИРИШ

Таклид - бу болани атрофдаги вокеликнинг турли жихатларига йуналтириш шакли булиб, тегишли ва ёшга хос ривожланиш вазифаларини хал килиш учун зарурдир. Эмпирик маълумотларни тахлил килиш ва боланинг аклий ривожланишидаги таклиднинг ролини тушунишга ёндашувларнинг хилма-хиллиги таклид мазмунининг хилма-хиллиги ва унинг онтогенезнинг турли боскичларида намоён булишининг кенг доираси билан боглик. Таклид ёки таклид - бу мураккаб жараён булиб, унда одам бошка шахснинг хатти-харакатини (харакатини) кузатиш ва такрорлашдир. Таклид таърифининг мураккаблигига карамай, каноник таклид холати учта шартни уз ичига олади:

1) кузатувчи моделга ухшаш хатти-харакат / харакатни келтириб чикаради;

2) харакат харакатини идрок этиш кузатувчида жавоб уйготади;

3) кузатувчининг узи ва бошка шахс томонидан такрорланган харакат уртасидаги эквивалентликни бахолаш жавобни яратишда рол уйнайди [1;2]. Имитация - онтогенезнинг дастлабки боскичларида одатда болаларда шаклланадиган асосий мулокот кобилиятидир [2; 2] ва ижтимоий фаолиятда [3;8], нутк, уйин ва биргаликдаги эътибор [4;7] каби когнитив кобилиятларни ривожлантиришда мухим рол уйнайди. "Онтогенезнинг дастлабки боскичларида биргаликдаги фаолиятнинг йуналтирувчи кисмини ихтиёрий тартибга солиш механизмларини шакллантириш" гранти билан куллаб-кувватланди.

811

Психологияда таклидни тузатишда кийинчиликлар мавжуд, аммо каноник таклид холати, хеч булмаганда назария учун энг кизикарли холат учта шарт бажарилганда содир булади:

1) кузатувчи моделга ухшаш хатти-харакатни келтириб чикаради;

2) идрок килиш харакати кузатувчининг жавобини келтириб чикаради;

3) узини ва бошкаларнинг харакатлари уртасидаги эквивалентлик жавоб сифатида авлодда рол уйнайди.

Таклид боланинг маданий ривожланишининг асосий усулларидан бири булиб, таклиднинг энг юкори шакллари бошка барча аклий функциялар каби маданий ривожланиш йулидан боради [5;12]. Онтогенез жараёнида таклид изчил узгаради ва ривожланади: намуналар мураккаблашади, купайишнинг аниклиги ва тезлиги ошади, таклид килиш харакатларининг частотаси ошади. Таклиднинг ривожланиши нусха кучириш, тасаввур килиш ва акс эттирувчи таклид килиш боскичларидан утади [6;8]. Бошка одамга таклид килиш бу бошкасини билишнинг бир усули сифатида куриб чикилиши мумкин, шунингдек, боланинг узи, унинг кобилиятлари хакидаги тасаввурини шакллантиришга ёрдам беради.

Таклид жараёнида хулк-атворни узбошимчалик билан тартибга солиш ривожланади [7;25]. Одатий онтогенезда бола таклид килиш, муайян хатти-харакатлар, харакатлар, юз ифодаларини такрорлаш, сунгра товушлар ва сузларни бошкалардан кейин урганади. Айнан таклид килиш оркали нормал ривожланаётган болалар ижтимоий мулокот куникмаларига эга буладилар

Шу муносабат билан таклид икки хил функцияни бажаради: болалар кенг куламли янги куникмалар ва билимларни узлаштирадиган укув функцияси ва ижтимоий (ёки коммуникатив) функция, бу оркали болалар бошка одамлар билан ижтимоий ва хиссий алмашинувда иштирок этадилар. Ижтимоий функция шахснинг харакатларини идрок этиш механизмларини алока шериги билан харакатларни идрок этиш механизмларини уз ичига олади, бу эса триадик узаро таъсир учун биргаликдаги эътибор эпизодларини урнатиш куникмаларини ривожлантиришни талаб килади [9;7]

НАТИЖАЛАР

Бола хаётининг дастлабки икки йилида таклид килувчи хатти-харакатларнинг нисбий портлаши мавжуд булиб, у нафакат овозли хатти-харакатларда - тил ва нуткни урганишнинг мухим йулида, балки объэктлардаги имо-ишоралар ва харакатларда хам содир булади [10;12]. Бундан ташкари, хам

KecMa, x,aM y3yHgaMacma TagKuKoTgap TasgugHuHr 6ocKHHMa-6ocKHH pHBO^naHHrnn xaKuga Kyngu gaguggap KegTupgu: o6tэктgapgaгн ogguft, ocoh Ky3aragaguraH x,apaKaraapra TaKgug KugumgaH MypaKKa6, KypuHMac Ba HucSaraH MatHOCH3 HMO-Hfflopanapra TaKgug Kugumrana ogaTga puBo^gaHaeTraH 6ogagapga 6omKanap 6ugaH y3apo yftuH op^agu эpтa MynoKOT (Som^agapHuHr obo3h Ba M3 H^oganapHHH y3apo TaKgug Kugum 6ugaH TaBcu^gaHagu) TaKgugHu pHBO^naHTHpagn, 6y op^agu naKanoKgap y3 mepurura h^thmohh K^u^um Suggupagugap [11;10], yMyMHH a^eKMB Ta^pn6a TyHFycuHu puBo^gaHTupum [12;25], HyTKHH pHBO^gaHTHpnm [13; 17]. Y3apo TaKgug 6oga Ba Tap6naHH ypTacugaru Ku3uKum Ba y3apo TatcupHu u^ogagam ^yH^uacu cu^arnga xu3MaT KHgagH [14;21] Ba y 6onaHHHr ogguft xapaKaraapHu [15;23], a^eKraB hmo-urnopagapHH, xHC-TynrygapHH u^ogagarnHH ypraHaguraH CTpaTeruacugup .Y3apo TaKgug KHgyBHH yftuHgap 6ogara yHHHr 6omK;a ogaMra yxmamguru Ba Som^acu MeHra KaHgan yxmamguru xaKHga Maxcyc MatgyMoT 6epagu - xarra-xapaKaraapHuHr TH3HMgu MyBO^HKguruHH Kam$ этagн KHHKHHTofigap xyggu y3gapu xapaKaT KugaguraH ogaMgapHH a$3ag Kypagugap (cTpyKTypaBHH MyBO^HKgHK): TagKHKOTgapga naKagoKgap Broyag эtтн6opнн KynpoK HyHagTHpumagu Ba ygapra TaKgug KHgraH ogaMra KynpoK Ta6accyM Kugumagu. TeHrgomgap 6ugaH эpтa Mygo^oTga y3apo TaKgug acocuft pog yHHafigu. Xyggu my o6tэктga 6up xug xapaKarnu umga6 HHKapum 6ogagap ypTacugaru y3apo MyHoca6aTgapHH Somgaftgu Ba KynuHna h^thmohh y3apo TatcupHHHr KynaHumura ogu6 Kegagu [16; 21] Ba 6ogagap ypTacugaru oF3aKu MygoKoTHHHr acocuft ycygu Xuco6gaHagu . By TaKgug agMamyBgapu ^opuft ^aogu^T [17;20] TyFpucuga yMyMHH TymyHnaHH TapKaram op^agu h^thmohh y3apo TatcupHH gaBoM эттнpнmгa epgaM 6epagu [18;20] Ba aHaga MypaKKa6 yHHH KyHHKMagapuHH эгaggamga pog yHHaHgu [19; 23]. HMm^ua 6ogaHHHr $aog, TaHgaHraH пoзнцнaснgaн gagogaT 6epagu; y "co3gam", Mogegra moc KegaguraH xapaKaraapHu TaHgam 6ugaH 6upra Kegagu. Boga ToMoHugaH TaKgug KuguHaguraH x,apaKaraap, Kouga Tapu^acuga, MypaKKa6guK, aHruguK, "к;нзнк;apgн" ^asugaraapra эгa . TatKuggaHraHugeK, TaKgug $aKar MexaHuK paBumga 6upugaH uKKuHnucura yTum эмaс, 6agKu BasuaTHu MatgyM 6up TymyHum 6ugaH 6oFguK. TaKgug ^apaeHuHuHr y3u 6om^a 6upoBHuHr xapaKaTuHuHr MatHocuHu MatgyM gapa^aga TymyHumHu Ha3apga Tyragu. TaKgug - 6y 6om^a maxcHuHr xapaKaTgapuHu ogguHgaH TymyHumHu Taga6 KugaguraH MypaKKa6 ®;apaeH 6ygu6, y 6om^a maxcHuHr xapaKaTgapuHu TymyHum 6ugaH 6upra KegaguraH gapa^aga Ba maKggapga MyMKuH.

MYXOKAMA BA TAX^HMAP

EofflK;a ogaMgapHHHr MeHTaguTeTHHH TymyHHm Ba ygapHHHr xarra-xapaKaraapuHH 6amopaT Kugum Ko6ugHaTH 6eBocuTa ncnxHK Mogeg ^eHoMeHH (oHr Ha3apHacu) 6ugaH 6ofhhk. AfiHaH ncnxHK Mogeg epgaMuga ogaM 6om;a maxcHHHr xarra-xapaKaraHHHr ca6a6n 6ygraH pyxufi xogaraap ($HKp, HCTaK, HuaT, Foa, xuc-TyfiFygap Ba 6orn;anap) xaKuga xygoca nuKapumu MyMKHH. KypcaragraHgeK, aKgufi Mogeg этнmмoвннgнrн 6ygraH ogaMgap ogaMgapHHHr xaTTH-xapaKaTH 6ugaH 6ofhhk MatgyMoTgapHH (Huroxgap fiyHagumu, TaHa xapaKaraapu, W3 u^ogagapu) ugpoK этнmн MyMKHH, 6y эca Kena^axga ygapra ym6y MatnyMoTHHHr MatHocuHH H3oxgam Ba TymyHumra hmkoh 6epMafigu., TaKgug 6ugaH 6ofhhk 6y3Hgumgap MaKTa6rana emgaru 6ogagapga aKgufi MogegHHHr nacT gapa^acuHHHr KorHHTHB ^HxaraapuHH TymyHTupum 6ynu6 xu3MaT Kugumu MyMKHH [20;23]. TaKgug 6y3HgumgapH 6om;anapHHHr xapaKaraapuHH y3HHHHr TaKgug xapaKara 6ugaH 6oFgamHHHr acocufi Ko6HgHaTHHHHr 6y3HnumH 6ugaH 6ofhhk. Eom;a ogaM HHMaHH SugumuHH TyFpu TymyHHm ynyH cu3 6om;a ogaMHHHr gyHecuHHHr acocufi pacMHHHHr HKKugaMHH TacBupuHH apara6, 6y 6ugHMgapHH oHruHru3ra "HycxagamHHrH3" KepaK. TaKgug Kugumga cu3 6om;aHHHr Hy;Tau Ha3apugarH xapaKaT pe^acuHH y3 Hy;Tau Ha3apuHrH3ra "afigaHTHpum" KepaK [21;23]. Mucog ynyH, ayTH3MHH KorHHTHB gapa^aga TymyHTupaguraH acocufi $apa3gapgaH 6upu ayTH3Mga aKgufi MogegHHHr fiyKguru eKH 6y3HnHmugaH Kegu6 HHKagu. MacagaH, ayTH3M Tamxucu KyfiugraH 6ogagapga TaKgug HyKcoHgapu paM3ufi TacBupHHHr этнmмacgнrн Hara^acu ge6 xuco6naHraH Ba KefiuHnaguK 6y y3HHH-y3H 6omKa xapuTagamga 6y3HgumHHHr 6upHHHH HaMoeH 6ygumH Ba KefiuHru HmnMoufi KyHHKMagapga KacKag э$$eктннн apaTraHguru aHHKgaHgu. PuBo^gaHumHHHr xap KaHgafi 6ocKHHuga 6ogaHHHr Ha3apuacH yHra xom MatgyMoTHH mapxgam Ba aHru xogucagapHH 6amopaT Kugum hmkohhhh 6epagu. (oHr Ha3apHacu) [22;23]. EyHgafi xogga, TaKgug TyFMa MexaHH3Mnap 6ugaH TatMHHgaHagu Ba afiHH nafiTga HHguBugyag Ta^pu6ara acocgaHagu. ^aKagoKgap 6omKagapHHHr yTMumgaru xarrn-xapaKaraapHra yxmam xapaKaraapuHH KypraHgapuga, ygap 6omKagapra 6y xarra-xapaKaT 6ugaH MyHTa3aM paBumga 6upra KegaguraH pyxufi xogaTHH aKc эттнpagнgap. Arap 6ogagap y3gapuHHHr xapaKaTgapu Ba 6omKagapHHHr xapaKaTgapu ypTacugaru TeHrguKHH KypMacagap, 6y cogup 6ygumH MyMKHH эмac эgн Ba arap y3gapuHHHr hhkh xogaTgapu Ba TaHa xapaKaraapu ypTacuga xen KaHgafi 6oFgHKgHK 6ygMaca, ^yga y3oKKa 6opMafigugap. Eogagap 6omKagapHHHr xapaKaTgapura 6ocKHHMa-6ockhh pacMufi Mygoxa3a wpuTum opKagu эмac, 6agKH 6omKacuHH MeHra yxma6

KaSyg KugraHu ynyH MatHo Sepagu. Ygap ynyH acocufi pyxuft xpgaraap Ba ygapHuHr TaHa xapaKaraapuga HaMoeH Sygumu ypTacuga HucSaraH aKuH MyHoca6aT MaB^yg. ffly SugaH Supra, BaKugguK MyaMMogapuHuHr Sup HenTa Typgapu, paM3ufi TacBupgam gapa^acu TaKgug этнmмoвннgнгн, TaKgug Kugum кннннннgнкgapн, my ^yMgagaH y3u Ba SomKa ago^a mepuru ypTacugaru y3apo MyHocaSaraapHuHr paM3uft TaSuarn SugaH SoFguK MyaMMogap MaHSau cu^araga KypuS HuKugumu MyMKuHguru Kypcarnggu. BupraguKgaru эtтн6op KyHuKMagapuHuHr этнmмaсgнгн Ba aKguft Mogeg gapa^acu, TpuaguK MyHocaSaraapHu ypHaram ynyH MyxuM [23;15]. AyTu3Mga uMuTaTuB KenuKum Ba TaKgug этнmмoвннgнк ypTacugaru $apK x,aKuga MyHo3apagap MaB^yg. Ayra3Mgu 6ogagapga TaKgug Ha^aKaT ce3ugapgu gapa^aga 6yзнgгaнgнгн aHuKgaHgu SagKu ayTu3MHuHr эpтa xygK-aTBop ^eHoranuHuHr maKggaHumura TaKgug Kugum ^apaeHugaru эpтa TaHa^ycgap KucMaH ^aBoSrap Sygumu MyMKuH TyFpugaH-TyFpu xygK-aTBopHu Ky3aramgaH ^oftgagaHraH 6omKa TagKuKoTgap x,aM 12 ofigaH 30 ofirana SygraH gaBpga TaKgug Kugumga aHuK TaHKucguKHu aHuKgagu AyTu3Mgu SogagapHuHr TaKgug Kugum ^S^uara puBo^gaHumHuHr 6omKa cox,agapura x,aM Tatcup Kugumu aHuKgaHgu uMo-umopagap Ba TaHa xapaKaraapuHu TaKgug Kugum KoSuguaTu HyTKHuHr puBo^gaHumuHu SamopaT Kugagu, o6tэктgap SugaH xapaKaraapHu TaKgug Kugum KoSuguaTu yfiuH KyHuKMagapuHu puBo^gaHTupum SugaH SoFguK, SomKa SogagapHuHr xapaKaraapura TaKgug Kugumgaru KuHuHHuguKgap TeHrgomgapu SugaH yfiuHra Tatcup Kugagu, ygap Sat3u HapcagapHu pнвo^gaнтнpнmgapн KepaK. SupraguKga эtтнSopнн ^agS KugumgaH ogguH TaKgug Kugum KoSuguaTgapu (Supop Hapcara guKKarnu SomKa ogaM SugaH Sygumum KoSuguaTu). MyxuM $aKT myHgaKu, эpтa TaKgug этнmмoвннgнк Ha^aKaT ayTu3Mgu Sogagap ynyH xocgup, SagKu эpтa ui^^moum y3apo TatcupHu Sy3aguraH Ba oxup-oKuSaT aranuK puBo^gaHumHuHr SomKa maKggapuga um^ouM Ba KoMMyHuKaraB HyKcoHgap KacKagura oguS KegaguraH yHuBepcag, acocufi cuMnToM Sygumu MyMKuH .

PuBo^gaHum KenuKumu SygraH rypy^gapra HucSaTaH ayTu3Mga TaKgug KugumHuHr Hoogaraft Mogeggapu aHuKgaHraH TaKgug Kugumgaru кннннннgнкgapнннг Segrugapu uKKuTa acocufi oMugra SyguHagu: TaKgug этнmмoвннgнгн (MuMuKa, uMo-umopagap, xuc-TyfiFygap, вoкagнзaцнaгa TaKgug KugMacguK); aTunuK TaKgug ^Kogagua, экoпpaкцнa, TaKgugga yзгapyвнaнgнкнннг HyKguru). 3pTa emga TaKguggaH ^ofigagaHumHuHr Syзнgнmн SomKa KyHuKMagapHuHr puBo^gaHumura ce3ugapgu Tatcup Kypcaramu MyMKuH TaKgug Ba y3oK Myggarau puBo^gaHum WTyKgapu ypTacugaru MyHocaSaTHu xucoSra

олган холда, таклид мотор ривожланишида марказий рол уйнаши аникланди мувофиклаштирилган биргаликдаги эътибор ижтимоий куникмалар, ижтимоий ташаббус, умумий ижтимоий кобилиятлар хиссий жавоб бериш, хис-туйгуларни алмашиш кобилиятини ривожлантириш ифодали тил малакалари нуткдар], огзаки таклид хиссий, визуал идрок этишдаги фарклар, визуал нуктаи назарни куришдаги камчиликлар, Визуал дисфункция психологияси рамзи фикрлаш уйин харакати уйин материали билан узбошимчалик билан харакатлар , уз-узидан уйинда жой, гуё уйин, уйинчоклар билан узаро таклид килиш интеллектуал ривожланиш, утган

Илк новербал аклий ёш Таклидни урганишда этиборг олиш керак булган муаммо - бу аввалги тадкикотларда булган каби, нафакат аутисмда, атиписал ривожланишнинг бошка шароитида хам эрта таклид килишнинг узига хослиги. Илгари таклид килиш, уни ривожлантиришда кузатилган узига хослик бошка гурухларда фарк киладими ёки йуклигини ошириш учун таккослаш гурухи киритилмаган Таклид ва нуткни ривожлантириш уртасидаги богликлик хакидаги маълумотларга, шунингдек, биргаликдаги диккат эпизодларида триадик муносабатларни урнатиш учун аклнинг чегара даражасига булган эхтиёжга асосланиб, ушбу тадкикот таклиднинг кутилаётган ривожланишини улчаш оркали эрта таклид этишмовчилигининг узига хослигини урганади. болаларнинг 3 гурухида: мактабгача ёшдаги болалар меъёрий ёш ривожланиши , аклий заифлик ва нутк ривожланишининг кечикиши.

ХУЛОСА

Фикримиз якунида шуни айтиб утмокчимизки таккослаш гурухларини куллаш таклид этишмовчиликнинг узига хослигини ва ривожланишнинг кечикиш даражасининг мавжудлигини янада каттикрок синовдан утказади. Максад: гурухдаги фаркларни тахлил килиш ва одатда ривожланаётган болалар, аклий заиф болалар ва нутк ривожланишида кечикиш булган болаларнинг таклид кобилиятларини солиштириш; аклий модел даражасидаги узгаришлар таклиддаги узгаришлар билан канчалик богликлигини ва бундай муносабатлар меъёрий ва атипик ёш ривожланиши булган болалар гурухларида фаркланадими ёки йуклигини аниклаш. Усул ва материаллар Урганиш намунаси. Тадкикотнинг эмпирик намунаси: 4 ёшдан 7 ёшгача булган мактабгача ёшдаги болалар (уртача ёши 5,6 ёш). Улардан: • меъёрий ёш ривожланишига эга 83 нафар бола; • ИСД-10 буйича тоифали нутк бузилиши булган 29 бола; • ИСД-10 буйича аклий заифлик ташхиси куйилган, аклий

заифликнинг турли шаклларига хос булган ривожланиш нуксонлари булган 12 нафар бола, шу жумладан аралаш Ф80-Ф89. Ташхис куйишда психиатр Wечслер мактабгача ва бошлангич разведка шкаласи 3 ёшдан 7 ёш 3 ойгача булган болалар учун) ёрдамида интеллектуал ривожланиш даражасини (псикометрик интеллект) бахолади. Норматив ёш ривожланишига эга булган болаларда аклий ривожланишнинг уртача даражаси (>100), аклий заифлик гурухи уртача даражадан паст эди.

REFRENCES

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга мурожаатномасидан. (2020 йил 24 январь) "Халк сузи", 2020 йил 25 январь

2. Meltzoff A. N., Gopnik A. The role of imitation in understanding persons and developing a theory of mind // Baron-Cohen S., Tager-Flusberg H. Understanding other minds: Perspectives from autism. N. Y.: Oxford University Press, 1993. P. 335-366.

3. Ingersoll B., Gergans S. The effect of a parent implemented naturalistic imitation intervention on spontaneous imitation skills in young children with autism // Research in Developmental Disabilities. 2007. P. 163-175.

4. Ingersoll B. Pilot randomized controlled trial of Reciprocal Imitation Training for teaching elicited and spontaneous imitation to children with autism // Autism Dev Disord. 2010.. P. 1154-1160. DOI: 10.1007/s10803-010-0966-2

5. Uzgiris I. Imitation as activity: Its developmental aspects // Nadel J., Butterworth G. Imitation and Autism. Imitation in infancy. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999. P. 186-206.

6. Rogers S., Pennington B. A theoretical approach to the deficits in infantile autism // Developmental Psychology. 1991. P. 137-162.

7. Выготский Л. С. Собрание сочинений. В 6 т. М.: Педагогика, 1983. Т. 3. 368 с.

8. Обухова Л. Ф., Шаповаленко И. В. Формы и функции подражания в детском возрасте. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. 112 с.

9. Ingersoll B., Dvortcsak A., Whalen C., Sikora D. The effect of a developmental, social pragmatic language intervention on expressive language skills in young children with autism spectrum disorders // Focus on Autism and Other Developmental Disabilities. 2005. P. 213-222.

817

10. Nadel J. Perception-action coupling and imitation in autism spectrum disorder // Developmental Medicine, Child Neurology. 2015. № 57. P. 55-58.

11. Nadel J., Guerini C., Peze A., Rivet C. The evolving nature of imitation as a format for communication // Nadel J., Butterworth G. Imitation in infancy. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999. P. 209-233

12. Jones S. Imitation in infancy: the development of imitation // Psychological Science. 2007P. 593-599.

13. Killen M., Uzgiris I. C. Imitation of actions with objects: The role of social meaning // Journal of Genetic Psychology. 1981. № 138. P. 219-229.

14. Elsner B. Infants' imitation of goal-directed actions: The role of movements and action effects // Acta Psychologica. 2007.. P. 44-59.

15. Young G. S., Rogers S. J., Hutman T., Rozga A., Sigman M., Ozonoff S. Imitation from 12 to 24 months in autism and typical development: a longitudinal Rasch analysis // Developmental Psychology. 2011.. P. 1565-1578. DOI: 10.1037/a0025418

16. Ingersoll B. Teaching imitation to children with autism: A focus on social reciprocity // The Journal of Speech and Language Pathology - Applied Behavior Analysis. 2007. P. 269-277.

17. Trevarthen C., Kokkinaki T., Fiamenghi G. What infants' imitations communicate: With mothers, with fathers and with peers // Nadel J., Butterworth G. Imitation in infancy. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999. P. 127185.

18. Waxler C., Yarrow M. An observational study of maternal models // Developmental Psychology. 1975. № 11. P. 485-494.

19. Kuczynski L., Zahn-Waxler C., Radke-Yarrow M. Development and content of imitation in the second and third years of life: A socialization perspective // Developmental Psychology. 1987. P. 276-282.

20. Eckerman C. O. Toddlers' achievement of coordinated action with conspecifics: A dynamic systems perspective // Smith L. B., Thelen E. A dynamic systems approach to development: Applications. Cambridge, MA: The MIT Press, 1993. P. 333-357.

21. . Grusec J., Abramovitch R. Imitation of peers and adults in a natural setting: A functional analysis // Child Development. 1982. № 53. P. 636-642. 22. Baudonniere P. Evolution in mode of social exchange in 2, 3, and 4 year old peers // European Bulletin of Cognitive Psychology. 1988.. P. 241-263.

818

22. Morrison H., Kuhn D. Cognitive aspects of preschoolers' peer imitation in a play situation // Child Development. 1983. P. 1041-1053. 24. Baron Cohen S., Campbell R., Karmiloff Smith A., Grant J., Walker J. Are children with autism blind to the mentalis tic significance of the eyes?

23. Sigman M., Ungerer J. Cognitive and language skills in autistic, mentally retarded and normal children // Developmental Psychology. 1984.. P. 293-302.

24. Yirmiya N., Kasari C., Sigman M., Mundy P. Facial expressions of affect in autistic, mentally retarded and normal children // Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1989. P. 725-735.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.