Научная статья на тему 'МИЛЛАТНИНГ РАВНАҚИ УЧУН ЎЗ ЖОНИНИ ФИДО ҚИЛГАН ЖАДИДЛАР. ( ҲОЖИ МУИН МИСОЛИДА)'

МИЛЛАТНИНГ РАВНАҚИ УЧУН ЎЗ ЖОНИНИ ФИДО ҚИЛГАН ЖАДИДЛАР. ( ҲОЖИ МУИН МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Жадидчилик / маърифатпарварлик / усули жадид мактаби / маънавият / педагогика / тушунча / янгилик / янги усул / ижтимоий тарбия / жадид драматургияси / ислоҳот / педагогик меърос / усули савтия / товуш усули / ижтимоий иллат / истиқлол / қатағон. / Jadidism / Enlightenment / Jadid method school / Spirituality / Pedagogy / Concept / Innovation / New method / Social education / National awakening / Renaissance / Old school.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Ў. И.Абдуллаева

Ушбумақолада жадид маърифатпарвари Ҳожи Mуиннинг педагогик фикрлар тараққиётига қўшган ҳиссаси, педагогик қарашлари, қолдирган меъроси ва ижтимоий тарбияга оид қарашлари ҳақида сўз боради. “Усули жадид” мактабларининг вужудга келиши билан анъанавий ўқитиш усулларинитубдан ислоҳ қилиш, таълим олиб боришнинг янги усулларини ишлаб чиқиш, дарслик ва қўлланмалар яратиш жадид педагогикасининг долзарб масалалари ҳақида батафсил сўз юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE JADIDS WHO SACRIFICED THEIR LIVES FOR THE PROGRESS OF THE NATION (THE EXAMPLE OF HAJI MUIN).

The study of the contribution of modern enlighteners to the development of pedagogical thought, their pedagogical views, their heritage and their image has always been the main goal of society. Known from history, the Jadids put forward in their views the ideas of public education and enlightenment, substantiating the need to reform the old school in order to rid the nation of ignorance, and laid the foundations of the Jadid method. This article discusses the views of the Jadid enlighteners on the above content.

Текст научной работы на тему «МИЛЛАТНИНГ РАВНАҚИ УЧУН ЎЗ ЖОНИНИ ФИДО ҚИЛГАН ЖАДИДЛАР. ( ҲОЖИ МУИН МИСОЛИДА)»

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

THE JADIDS WHO SACRIFICED THEIR LIVES FOR THE PROGRESS OF THE NATION (THE EXAMPLE OF HAJI

MUIN).

U.I.Abdullaeva

Senior Lecturer of TSPU. https://doi.org/10.5281/zenodo.10903023

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 24th March 2024 Accepted: 30th March 2024 Online: 31th March 2024

KEYWORDS Jadidism, Enlightenment, Jadid method school, Spirituality, Pedagogy, Concept, Innovation, New method, Social education, National awakening,

Renaissance, Old school.

The study of the contribution of modern enlighteners to the development of pedagogical thought, their pedagogical views, their heritage and their image has always been the main goal of society. Known from history, the Jadids put forward in their views the ideas of public education and enlightenment, substantiating the need to reform the old school in order to rid the nation of ignorance, and laid the foundations of the Jadid method. This article discusses the views of the Jadid enlighteners on the above content.

MH^ATHHHr PABHA^H yHyH Y3 ^OHHHH M^O ^H^AH ^A^H^flAP. ( X,O^H MyHH MHCO^HAA)

y. H.A6gy^^aeBa

T^ny KaTTa y^HTyBHHCH https://doi.org/10.5281/zenodo.10903023

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Received: 24th March 2024 Accepted: 30th March 2024 Online: 31th March 2024

KEYWORDS WadudHUAUK,

Ma^pufiamnapeapAuK, ycyAU Madud MaKma6u, Ma^Haeunm, nedaeoeuKa, mymyrna,

ahbuauk, AHeu ycyA, uMmuMouu map6un, Madud dpaMamypeuncu, ucAo%om,nedaeoeuK Me^poc, ycyAu caemun, moeym ycyAu, uMmuMouu uAAam, ucmu^AOA, KamaroH.

ymöy MaKOAada Madud Ma^pufiamnapeapu X,omu MyuHHUHe nedaeoeuK $uKpAap mapaKKuëmuea KymeaH yuccacu, nedaeoeuK KapamAapu, KOAdupeaH Me^pocu ea uMmuMouü mapöunea oud KapamAapu yaKuda cy3 ôopadu. "ycyAu Madud" MaKmaÖAapuHuHe eyMydea KeAumu 6uAaH aH^aHaeuü yKumum ycyAAapuHu myôdaH ucAoy KuAum, ma^AuM oauö öopuwHuHe AHeu ycyAAapuHu umAaö nuKum, dapcAuK ea KyAAaHMaAap npamum Madud nedaeoeuKacuHuHe doA3ap6 MacaAaAapu yaKuda 6ama$cuA cy3 wpumuAadu.

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

Y36eKHCTOH xa^^HHHHr Kyn acp^uK öofi Tapuxura Ha3ap Tam^ap эканмнз, yHga TaparçrçuëT Hy^^H^apHHH 3aöT этнmнннг MamaK^aT^u öoc^HH^apHHH Kypum MyMKuH. By öocKun^apga gaB^aTHH^urHMH3HHHr maK^aHumu, ^aMu^Tga u^My $aH, caH^aT Ba MagaHHHTHHHr roKca^umu, öyroK cuHMO^apHHHr y3 u^oguga эpнmгaн WTyK^apu ^:ax,oH TaMaggyHHHHHr puBo^ura x,ucca KymumgeK u^Tuxop^u ^apaëH^ap raBga^aHagu. Xa^^uMu3HuHr Ma^HaBufi-RflMufi MepocuHu ypraHum Ba yHra MyHocuö öax,o öepum Myx,uM Ba3u^a^apgaH öupura afi^aHgu. 3epo, Y36eKucTOH Pecnyö^uKacuHuHr BupuHHu npe3ugeHTu M.A.KapuMoB y3uHuHr 'TOKcaK Ma^HaBu^T - eHru^Mac Kyn" acapuga ^ynugaru^apHu a^oxuga Ta^Kug^araH эgн: "A^gog^apuM^ Ta^aKKypu Ba gax,ocu 6u^aH npaTu^raH энг rçaguMru Tom ë3yB Ba 6uTuK^ap, xa^^ 0F3aKu u^ogu HaMyHa^apugaH TopTuö, öyryHru KyHga KyTy6xoHa^apuMu3 xa3uHacuga ca^^aHaëTraH MuHr-MuHr^uö ^y^ë3Ma^ap, y^apga My^accaM^amraH Tapux, agaôuëT, caH^aT, cuëcaT, ax^o; ^a^ca^a, тн66нёт, MaTeMaTuKa, MuHepa^orun, KuMë, acTpoHoMun, Me^Mop^uK, gex^oHHRfluK Ba öom;a cox,a^apra oug ;uMMaTöax,o acap^ap öu3HuHr öyroK Ma^HaBufi 6oн^нгнмнзgнp. ByHHa^uK KaTTa Mepocra эгa 6y^raH xa^^ gyHëga KaMgaH-KaM Tonu^agu". ^ap^a^u^aT, u^Mufi MepocuMu3 Ma3MyHuHu Mu^ufi Ba yMyMuHcoHufi Kagpu^T^ap öu^aH öofiura^raH negaroruK Fon^ap TamKu^ этagн. HyHKu, yMyMuHcoHufi Ta^aKKyp Max,cyflu 6y^raH öu^uM^apruHa uhcohuhthu HHru TaparçrçuëT öoc^unura eTaK^afigu.

XIX acpHuHr oxupu XX öom^apuga ropraM^ TypKucToHga u^TuMoufi Tapöunra oug y3ura xoc ^apaëH Kengu. By ^apaëH ^agug Ma^pu^aTnapBap negaror^apu ToMoHugaH TamKu^ ^u^uhuö, y EBpona Ba Poccunga KenaëTraH Ta^puöa^ap acocuga Ba y3Bufi

paBumga puBo^aHrapu^a öopgu. By x,o.fl negaroruK $uKp Taparç^uëTuga Myx,uM ypuH TyTagu. ffly caöaö^u: ôupuHHuâaH, o^uM^apuMu3 uctu^^o^ gaBpuga maK^^aHraH Mu^^ufi тap6нflmyнocflнгнмнзнн ^agug Ma^pu^aTnapBap negaror^apuHuHr ;apam^apu öu^aH öofiuram ^uKpuHu Ma^^y^ Tongu^ap; UKKUHHUÔaH, gaB^aT cuëcaTuga ^agug Ma^pu^aTnapBap^apuHuHr y3 gaBpuga yfiHaraH po^u эгтнpo$ этн^gн. By um^apga BupuHHu npe3ugeHTuMu3 MAKapuMoBHuHr ga^BaT^apu acocufi fiyHa^TupyBHu omuj öy^uö xu3MaT ^u^gu. BupuHHu npe3ugeHTuMu3 ^agug Ma^pu^aTnapBap negaror^apuMu3 ^ao^u^Tura myHgafi 6ax,o öepagu: "XX acp öomugaru Ma^pu^aTHu^uK ^a^uga Kyn ranupraHMu3. Yma xapaKarauHr HaMoëHga^apu öofi^uK ynyH, moH-my^paT ynyH MafigoHra Hu^umguMu? Ma^Mygxy^a Be^öygufi, MyHaBBap ^opu OuTpaT, TaBa^^o^apHuHr MaKTaö onraHura, xa^^Hu y3 ^a^-^y^y^^apuHu TaHumra ga^BaT этгaннгa öupoB Maom Ty^araHMu?! BupoB y^apra ofi^uK öepraHMu?! A^öaTTa, fiyn;! Y^ap yT 6u^aH yfiнamaётгaн^apннн, ucraögogra ;apmu KypamaëTraH^apu ynyH aëBcu3 ^a3o^aHum^apuHu o^guHgaH axmu öu^umraH. Bu^aTypuö, oHr^u paBumga MaHa my fiy^gaH öopraH^ap. HyHKu Bu^goH^apu, ufiMoH^apu myHra ga^BaT этгaн". ^agug negaror^apu ëm^ap Tapöuncu Maca^acura ^aëT ëKu MaMoT Maca^acu geö ;aparaH^ap. ffly Ma^Hoga, XX acp öomu öu^aH oxupugaru Ma^pu^ufi-Ma^HaBufi Ba н^тнмoнfi-cнëcнfi ^aëTga ^aM a^uö öup yxmam^uK Ba h^uh^ukhu Tyfium MyMKuH. ^agugnu^uK ^apaKaTuHuHr TaMa^ Tomu ycy^u ^agug MaKTaö^apugup. By - ^agugmyHoc^ap ToMoHugaH HKgu^ эгтнpo^ этн^гaн ^uKp. By ^apaKaTHuHr ac^ Ma;cagu Mu^^aTHuHr Уз^нгннн TaHuTum, н^тнмoнfi-cнëcнfi Ty3yMHu TyögaH uc^o^ Mu^^aT, BaTaH

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

hcthk^o^h sgu. Ma^yMKH, öyHgaM öyroK y3rapHm^apHH HHru aB^ogrHHa aMa^ra omupa o^agu geö yfi^amraH. ^agug Ma^pH^aTnapBap^apHHH ypraHumHHHr HHa Myx,HM ^ux,aTH myHgaKH ^agug^ap 6opraH Kypam oxupura eTMaraH öy^ca x,aM, mh^hh xyKyMaT

"TypKHCTOH MyxTopuHTHHu" Kypumra spumu^gu. X,a-flH MH^aTHUHr y3^uruHH aHr^am, mh^hh yHFOHum gapa^acuHHHr h^k puBo^^aHum öocK;HHHga öy^uö, 6y gaBpga MycTa^u^^HK, hcth^^o^ x,aK;Hga MHHr xu^ Ba^ga^ap 6epraH öo^bmeBHK^ap xyKyMaTH TOMOHugaH yTa K;aöux, MyHo^urçoHa cuëcaT o^h6 öopu^gu. TypKHCTOH MyxTopuHTHHH ^a^u oërçrça Typuö y^rypMacgaHO^ rçoHra öoTupgu^ap. fflyHgafi 6y^ca-ga 6y ^agug MyTa^aKKup^apuHHHr MycTaM^aKagaH MycTa^u^^HK capu KyfiraH öupuHHH gagu^ rçagaMH öy^gu.

^agugHH^HK x,apaKaTH MypaKKaö Ba 3ugguHT^H BO^ea^ap acHOCuga ro3ara Ke^gu. By x,apaKaT HaMOAHga^apu h^thmohh x,aëTHHHr öapHa ^aö^a^apuHH hcaox, STHm Ta^aöu öu^aH MaMgoHra HHKgu^ap.y^ap энг aBBa.no, xa^rçrça 6h^hm öepum, xa^HHHr "Ky3HHH oHHm", yHra y3^uruHH aHr^aTum KepaK^uruHH ^a^M^agu^ap.Xa^^^a 3aMOHaBHM Ta^aö^ap acOCuga Ta^HM öepum, ^O^O^^HKKa, ^a^O^aTra rçapmu Kypamum Ba cyHrpa mh^hh MycTa^u^^HK FOH^apHHH H^rapu cypum y^apHHHr öom Ma^cag^apugaH öupu sgH.y^apHHHr MaHa myHgaM HHru^HKKa HHTH^raH^HK^apu yHyH x,aM "^agug^ap" geraH hom o^gu^ap. ^agug^ap y3 o^gura KaTTa Ba3H$a-TypKHcTOH xa^K^apHHH Ma^pu^aT^H,MagaHHHT^H, x,ap TOMOH^aMa pHBO^ TOnraH ^aMHHT Kypum capu öom^aö öopum Ma^cy^HHTHHH roK^agu. ffly öouc y^ap xa^^ yHyH HHru ycy^garu MaKTaö^ap, rçupoaTxoHa Ba KyTyöxoHa^ap, 3aMOHaBHM TymyHHagaru TeaTp TamKH^ ^H^gu^ap, MaKTaö-Magpaca^apgaru Ta^HM-TapöHH th3hmhhh hcaox, этнmгa KHpumgu^ap, xa^^ opacugaru HOMa^öy^ yp^-ogaT^apHH Ba ygyM^apHH fiy^oTHmra x,apaKaT ^H^gu^ap, ^a^o^aT Ba ^o^o^^HKKa rçapmu yT oHgu^ap. ^agug Ma^pu^aTnapBap^apu MaTÖyoTHHHr MyHTa3aM TapFHÖoTH Ba TamBHK;oTHHH Ty^a TymyHuö eTgu^ap: ra3eTa Ba ^ypHa^apHH HH^apumra KHpumgu^ap. Y3 o^gu^apura MH^aTHH acpuM kjo^ok^hk goMHgaH KyTrçapum, rorçopu gapa^aga pHBo^flaHraH xa^K^ap gapa^acura KyTapum Ma^caguHH энг TyFpu fiy^-Ma^pu^aT fiy^H geö öu^gu^ap. ^agug negaror^apu HÖTugoufi MaKTaö^apHH "ycy^H caBTHH" (TOBym ycy^u) acocuga ^afiTa THK^am Maca^acuHH MH^^aT MH^uëcura KyTapgu^ap. ^acT^aöKH a^H^öo^ap, aHH^ ^aH^ap öyHHHa gapc^HK^ap, y^um KHToö^apHHH HpaTgu^ap. ^ap ^aHHa ^apmu^HK^apra ^apaMacgaH 3aMOH Ta^aö^apura ^aBoö öepa o^aguraH y^HTyBHH Kagp^ap Maca^acuHH ^aM MafigoHra o^uö HH^gu^ap. y^apHHHr öyHgafi ^ao^HHTH KecKHH Kypam^ap Ta^^uö Ba Ta3MH^^ap MafigoHuga KeHgu. ^agugHH^HK aihh HHru^HK Tapa^gop^apu Maopu^HH TyögaH uc^o^ этн^нmнgaн öom^araH öy^ca^apga, y^apHHHr ac^ Ma^cagu, ycy^H ^agug MaKTaö^apHHH oHum 3aMHHHga x,aMcHëcHM Maca^a öy^raH hcth^^o^, MH^^aTHH MycTa^H^^HKKa 3y^HMgaH o3og STHm, Tapa^^HM TonraH MH^^aT^ap ^aTopuga Kypum fohch x,aM ëTapgu. fflypo^ap ^yKyMaTHra öy a^öaTTa Ma^^y^ SMac sgu. fflyHHHr yHyH ^aM y^ap ^agug^apra ^apmu x,aM ^ucMOHaH ^aM Ma^HaH My^ ^H^um cuëcaTHHH o^uö öopgu Ba rçucMaH öyHra spumgu.

ycy^H ^agug MaKTaö^apHHHHr By^ygra Ke^umu öu^aH aH^aHaBHM y^HTum ycy^^apHHH TyögaH uc^o^ ^H^um, Ta^HM o^uö öopumHHHr HHru ycy^^apuHH um^aö HH^um, gapc^HK Ba ^y^^aHMa^ap HpaTHm ^agug negaroruKacuHHHr go^3apö Maca^acura

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

айланди. У;итишда кургазмалик (Мунаввар К^ори), ифодали у;иш ва унинг турлари, уларда техник воситаларидан фойдаланиш, нут; устириш усуллари, (Бех,будий, Фитрат) "Товуш-х,арф" методи ор;али у;итиш, х,ижжалаб ургатиш, (Шакурий) ижтимоий тарбия, мактабгача таълим тизимини янги усулда олиб бориш, ислох ;илиш( Хожи Муин) кабилар айнан жадид педагоглари томонидан ишлаб чи;илди.

Бу борада уша давр ;атагон курбони булган Хожи Муиннинг педагогик ;арашлари х,а;ида тухталиб утишни лозим топдик. Жадид маърифатпарвари Хожи Муин уз даврининг етакчи намояндаларидан бири эди. Хожи Муин 1883-йил, 19-мартда Самарканд шах,рининг Рухобод мавзесида тугилган. Эски мактабда савод чи;арган. Мадрасада Саидах,мад Васлийдан таълим олган. Хожи Муин бош;а жадид маърифатпарварлари ;атори рус тилини, Эвропа маданиятини муста;ил узлаштирган. 1901-йилдан у;итувчилик фаолияти бошланади. 1903 йили х,атто Самар;анднинг Хужа Нисбатдор мах,алласида уз х,исобидан янги усулдаги мактаб очди. Ушбу мактаб учун 1908-йили "Рах,номаи савод" номли алифбо нашр эттирган. 1913-йилдан Бех,будийнинг "Самарканд" газетасида ва "Ойна" журналида ишлай бошлайди. 1914-йили "Тарбият" номи билан уз уйида хусусий "усули жадид" мактабини очган.

1903 йили у Ма^мудхужа Бех,будий билан танишди ва умрининг охиригача унга муносиб шогирд булиб ;олди. 1909 йилдан Абдурауф Фитрат билан дустлашиб, х,амкорлик ;ила бошлади. Хожи Муиннинг ижтимоий фаол ва етук педагог булиб етишида ана шу уч шахс - Васлий, Бех,будий ва Фитратларнинг таъсири катта булди.

Хожи Муин туркий, форс-тожик, араб ва рус тилларини мукаммал билар эди. Бу х,ол унинг ижтимоий педагог сифатида вояга етишида мух,им рул уйнаган. У жадид маърифатпарварлари орасида ижтимоий тарбия тугрисида энг куп фикр юритган педагоглардан х,исобланади. Унинг фикрича, миллатнинг бахти - ижтимоий муаммоларни х,ал этишдадир деган фикрни илгари суради. Бу х,а;да шундай ёзади: "Дунёда узининг х,аётини х,имоя ;илмо;чи ва уз маишатини (турмуш тарзини) таъмин этмо;чи булгон кишининг табиат ;онунлари ва х,аёт шароитлари ;андай тадбирлар курарга ва ;андай чоралар изларга тутунмоги ;анча лозим булса, сарбастона ва маъсудона бир суратда яшажакчи булгон бир миллатнинг х,айъат мажмуаси х,ам ижтимоий х,аётиндаги вазифаларни бажаришга богли;дир". Демак, бу фикрдан шундай хулосалар келиб чи;ади:

- алохдда шахсни ижтимоий тарбиялаш билан миллатнинг (жамиятнинг) ижтимоий муаммоларини х,ал ;илиш мумкин;

- шахсни ижтимоий тарбиялаш табиат ;онунлари ва реал ижтимоий шароитларга асосан амалга оширилади;

- ижтимоий тарбия воситаси асосида шахс масъудона (бахтни) х,аёт кечиришга йуналтирилади.

Бундай ;араш ХХ аср I чорагида жамият учун мух,им ах,амиятга эга эди. Ди;;ат ;илинса, унда тарбиянинг дунёвийлик принципига амал ;илиш илк режага куйилмо;да.

Хожи Муин ижтимоий тарбияда дунёвийлик принципига асосланиш масаласига доир фикрида умрининг охиригача ;олди. У нох,а; равишда "хал; душмани" сифатида

Innovative Academy Research Support Center UIF = 8.1 | SJIF = 7.899 www.in-academy.uz

;aMo;;a o^uHraHuga xaM y3 ^uKpugaH ;afiTraH эмac. negarorHuHr acap^apuHu Ta^^u^ myHgafi My^o^a3ara o^uö Ke^agu: um'uMoufi Tapöun ^smuat puBo^u ynyH 3apypaTgup Ba y KeHr Ky^aMga o^uö öopu^umu KepaK.

Xo^u MyuH sxTuë^: gapa^acugaru u^TuMoufi TapöuHHu fiy^ra ;yfium ynyH Kyfiugaru^apra aMa^ TaBcun ;u^agu:

1. ÜH^aHH hcaox; KU^Hrn. ByHga hukoxhuot uxT^pufi^uru Ba ^oHyHufi^urura ;aT^ufi puon Tyfi, hukox, Ba Ta^un MapocuM^apugaru ucpo^rapnu^uK^apra HeK ;yfium; ou^aga öo^a Tapöuncura a^oxuga s^Tuöop öepum MyxuMgup.

2. Bo.na.nap öoFHa^apu TamKH^ KH^urn. ByHga Tapa;;ufinapBap^uK MaM^aKaT^apga Ky3aTu^raHugeK, Typap ^ofi^apHuHr энг axmu MacKaH^apuHu öo^a^ap öoFHa^apura afi^aHTupum Ba y^apga WKcaK gapa^agaru TapöuHHu fiy^ra ;yfium KaTTa axaMu^Tra эгagнp.

3. TamuM MacKaH^apHHH KeHraHTHpum. ByHuHr ynyH AHru ycy^garu MaKTaö^apHu KynafiTupum, xa^; gopu^^yHyH^apu onum, ;u3^ap MaKTaö^apu TamKu^ Typ^u Kacö-xyHap ypraTyBHu y;yB Kypc^apu TamKu^ STum Ba y^uTyBHu^ap Tafiëp^amHu fiy^ra rçyfium Ma;cagra MyBo^u;gup.

4. MaTÖyoTHH KynaHTHpum. ByHga KyHga^uK ra3eTa ^apuga (^ypHa^) Ba geBopufi Bapa;a^apHu Hamp STumra Ba y^ap BocuTacuga "xa^HuHr Ky3uHu oHum"ra s^Tuöop öepum MyxuMgup.

5. ^aBpHHHr u^Fop KHmunapugaH uöpaT o^um. By öopaga negaroruMu3 y3 gaBpuHuHr Mamxyp Kumu^apu Bexöygufi, Bac^ufi, ffloKup MyxTopufi Kaöu^apHu HaMyHa cu^araga TacBup^aö KypcaTagu.

6. H^THMOHH H^^aT^apHH ucnox; khah6 öopum. ByHga öofi^uKKa yH^uK, nopaxyp^uK, TaHöa^^uK, fo^ra^uk, xuëHaTKop^uK, öaxu^^uK Kaöu xy^;ufi u^^aT^apHu öapTapa^ ;u^umra svraöop öepum axaMu^T Kacö STagu. Ma^yM öy^aguKu, X,o^M MyuH y3 gaBpuga öyryHru KyHuMu3ra xaMoxaHr öy^raH ;apam^apHu u^rapu cypraHgu. ffly Tapu;a y y3 gaBpuga KeHr Ky^aM^u u^TuMoufi TapöuHHuHr fiy^ra ;Уfiн^нmннн op3y ;u^raHgu. fflyHgafi Xo^u MyuH u^TuMoufi Tapöun Maca^acuga y3ura xoc ;apamra sra sgu. By ;apam öyryH xaM y3 axaMunraHu fiy;oTMaraH^uru öu^aH gu;;aTHu TopTagu. HeraKu yHuHr Ma;cagu ogaM^apHu "um'uMoufi xacTa^uK^apgaH xa^oc STum" sgu.

ffly ypuHga Xo^u MyuH Haxu^ (0^M3) Ba Mexpufi Taxa^^yc^apu öu^aH me^p^ap ë3raHu, apaö, ^opc, TypK, o3apöafi^»H Ba pyc Tu^^apuHu xaM MyKaMMa^ öн^нm^нгн y^apo; agaöufi Tap^uMoH^uK ^u^raH^uruHu xaM y^yF^araH öy^apguK. Xo^u MyuH gpaMaTyprunga xaM caMapa^u u^og ;aTop caxHa acap^apuHu ë3raH.

CaxHa^amTupraH gpaMa^apu opacuga "Tyfi", "Эcкн MaKTaö, HHru MaKTaö", "Ma3^yMa xoTyH" Kaöu gpaMa^apu öyTyH TypKucToH öyfi^aö HaMofium stu^uö Mamxyp öy^agu. YHuHr y3u xaM TeaTp caxHa^apuga po^^ap u^po STagu Ba Mu^^aTHu ;ufiHaö Ke^raH MyaMMo^apHu ;yp;MacgaH ohuö Tam^afigu. Xo^u MyuH gpaMaTypr^uK ^ao^u^Tuga y3ura xoc ypuHra sra. Aguö gpaMa^apuga u^TuMoufi u^^aT^ap Ba MyaMMo^ap Ta^;uHura a^oxuga s^Tuöop öepraH. By öopaga y ^agug ca^gom^apu öu^aH xaM^uKp öy^a o^gu, gpaMaTyprun coxacugaru cup^apHu MaxMygxy^a Bexöygufi Ba Aögypay^ OuTpaTgaH

é

Ws,

References:

1. И.А.Каримов. Юксак маънавият-енгилмас куч.-Т. -2008.

2. У. Долимов.Миллий уйгониш педагогикаси.-Т.-2014.

3. К.Хошимов.С.Нишонова ва бошцалар.Педагогика тарихи. -1996.

4. Г.Каршиева. Хожи Муин Шукрулло драматургияси.- монография 2010

5. Хожи Муин. Танланган асарлар.- Т-2005.

6. Касимов Б, Долимов У. Маърифат даргалари.-Т-1980

7. Ризаев Ш. "Жадид драмаси"-Тошкент.Шарк;, 1997

8. Косимов Б."Миллий уйгониш"-Т: Маънавият, 2002

9. Хасанбоев Ж. ва бошцалар. Педагогикадан изошли лугат. -Т.: "Фан", 2008.

10. Хошимов К., Нишонова С. Педагогика тарихи. - Тошкент: А.Навоий номидаги Узбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти. 2005.

11. Бех,будий М. Танланган асарлар.- Т: Маънавият, 2009.

12. Мах,мудов.Г. Жадид адабиётида миллий истицлол мавзуси,- Тошкент: Узбекистон,1999

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.