Научная статья на тему 'Милләтем дип янып яшәде'

Милләтем дип янып яшәде Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
111
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В статье описывается многосторонняя творческая деятельность татарского журналиста, публициста и писателя Тауфика Айди (1941-2001).

Текст научной работы на тему «Милләтем дип янып яшәде»

мнштш дип ш

Татар халкынын, милли рухлы, керэшче улларыннан берсе бул-ган эдип Тэуфыйк Рамазан улы Эйделдиновныц тууына быел 1нче май-да 70 ел тулыр иде. Нэкъ ун ел элек, апрель аенда без анын, белэн мэцгегэ хушлаштык. Аныц алай иртэ китуенэ заман чирлэре дэ, «зэхмэтле куцел юат-кычлар белэн мавыгу» да сэбэпче бул-мады. Фэкать узе телэп уз естенэ ал-ган авыр йек аны шулай арабыздан иртэрэк алып китте. Чама белэн кыска гомерендэ ул куплэребез икелэтэ озын-рак яшэп тэ эшли алмастайны эшлэп китте. Узган гасырныц соцгы утыз-утыз биш елында Тэуфыйк уз-узен ая-мыйча куп эшлэде. Татар миллэтенец килэчэген, язмышын кайгыртып, «щан атып» яшэде. Куп йерде, купне курде.

Тэуфыйк Эйди (эдэбият-мэдэният деньясына ул шул исем белэн мэгълум) белэн беренче танышуым хэзергедэй истэ калган. Язучылар оешмасында эшли башлавымныц тэуге айлары иде. Шагыйрь Салих Батталдан кергэн га-ризаны тотып ейлэренэ киттем. «Егер-ме елдан артыграк хэрби очучы бул-дым, японнарга каршы сугыштым. Бер булмэле кетэктэ яшим, иркенрэк фа-тир бирегез», дигэнрэк сузлэр язылган иде ул гаризада. Шул «кетэк» Иэм анда яшэучелэр турында тасвирлама язу ечен щибэрелгэн идем. Октябрь ура-мындагы гадэти бер булмэле фатирга килеп керсэм — турдэ еч кеше тэмлэп чэй эчеп утыра. Салих аганы, элбэттэ, танып белэ идем. Сейкемле генэ ханымныц аныц щэмэгате икэнлегендэ шик юк. Э кем соц ул кызып-кызып ни-дер сейлэп утыручы яшь ир? Ишетеп тэ, укып та белэ идем — Салих аганыц беренче хатыныннан, атаклы парашю-тисткадан туган улы да бар. Тик ул бит Мэскэудэ яши. Татарча белуе дэ ике-ледер. Кем булыр бу? — дип, табын читенэ килеп утырдым. Шунда гына Салих ага: «Бу Тэуфыйк була, яшь язу-чы», — дип таныштырды.

Табындашлар эцгэмэне дэвам итте. Эцгэмэ, нигездэ, Совет илендэ терки халыклар мэнфэгатенэ эИэмият бирелмэве, бигрэк тэ татар халкына карата ниндидер чиклэулэр яшэп килуе турында барды. Ара-тирэ Мэдинэ ха-

-

ным да сузгэ кушылып куйгалый: «Безнец опера театрында да энэ милли репертуарны кысалар», — дип, уз деньясына бэйле мохиттан мисал-лар китергэлэр иде. Халкыбызныц килэчэк язмышына бэйле борчулар белэн яшэгэн бу гаилэдэн киткэч тэ эле без тиз генэ аерылышмадык. Уртак уй-фикерлэр, уртак язмышлар хакында сейлэшэ-сейлэшэ озак йердек.

Икебез дэ казакъ, узбэк эдэбият-ларын башка чордашларыбызга караганда якынрак кабул итэбез икэн. Соцыннан очрашкан саен шул хак-та да гэплэшеп алыр идек. Илленче-алтмышынчы елларда эле безнец кай-бер эдэбият эЬеллэре дэ «казакъныц революциягэ кадэр язма эдэбияты бул-маган» дип, узен белдеклегэ санаган кайберэулэр исэ «надан узбэклэрне без белемле иттек» дип, революциядэн соцгы чорларда ачылган ликбезларны искэ алып сейлэр иде. Эйе, ул еллар-да эле безнец чордашлардан купчелеге «надан сартлар» иленэ — Бохара, Сэмэркандларга барып белем естэп йергэн «муллаларыбызны» искэ алмас-ка тырыша, матбугатта ул хакта бик аз языла иде шул.

Э Тэуфыйк белэн икебезнец яз-мышлар исэ ул кардэш халыклар иле белэн бэйле булып чыкты. Аларныц эдэбият урнэклэре белэн дэ бераз та-ныш, теллэре дэ безгэ якын иде. Авыл мэктэбен тэмамлаганнан соц мин дурт кыш Казакъстанда укыдым. Рус тел-ле уку йортында укысам да, терле теллэр белэн балачактан кызыксыну-ым сэбэпле, казакъ кардэшлэр сейлэме дэ колакка эз-мэз кергэн иде. Узбэк сейлэме белэн мавыгып алуым да шул чорга туры килэ. Э. Войничныц «Овод» китабын укыган язда ук кулыма шул романныц узбэкчэ чыкканы элэгуе ул телне ейрэнугэ бер этэргеч булган иде. Армия хезмэтен утэгэндэ дэ без, йезлэгэн рус миллэте вэкиллэре ара-сындагы ике-еч татар, ике-еч казакъ Ьэм Ташкенттан килгэн бер детдом ба-ласы еш кына аерым бер почмакта узара гэплэшеп алгаларга ярата идек.

Тэуфыйк Эйди исэ казакъча бик иркен сейлэшэ иде. Бала чагында ул ике-еч кыш, улы тугач та сугыш-

ка китеп Ьэлак булган атасынын ту-ган авылында, казакъ мэктэбендэ укыган. Узбэк, эзэрбай^ан кебек кардэш терки теллэрне исэ сонрак узлегеннэн ейрэнгэн иде. (Китапханэсендэ шул теллэрдэ нэшер ителгэн китапларнын, белешмэлеклэрнен куп булуын да еш искэ алдылар еенэ барып йеручелэр.) Ара-тирэ очрашып аралашканда инде без узбэк, казакъ, кыргыз, эзэрбай^ан кардэшлэрнен эдэбиятынын Ьэм сэн-гатенен Ьаман саен ургэ кутэрелэ бару-ын, безнен мэдэният усешенен исэ нык тоткарлануын, терле мисаллар китерэ-китерэ сейлэшеп алгалар идек. Нэкъ шул елларда икебез дэ казакъ, узбэк эдэбияты урнэклэрен тэр^емэ итэргэ дэ керештек. Тэуфыйк казакъча Ьэм узбэкчэдэн ике-еч повесть, берничэ хикэя тэр^емэ итеп бастырды. Мин исэ алты повесть, бер калын роман Ьэм дистэлэгэн хикэя, очеркны тэр^емэ итеп, татар укучысы хекеменэ тапшыр-ган идем.

1970 елларда шагыйрь Зэки Нури студент Тэуфыйкны «Казан утлары» журналына эшкэ алды. (Нэкъ шул елларда кайбер ^итэкче даирэлэрдэ Тэуфыйкнын «миллэтче» дигэн даны ф

тарала башлаган була. Аны милли мат-бугат тирэсенэ якын китермэскэ ты-рышалар. Сонрак матбугатта бэян ителгэн КГБ оешмасы документларын-да Т. Эйдинен 1960 еллар урталарын-нан ук бу оешма тарафыннан исэпкэ алынганлыгы ачыкланды.) Лэкин баш-каларга баш бирмэскэ кунеккэн «партизан Зэки» мэсьэлэне узенчэ хэл итэ. Университетньщ кичке булегендэ укып йеруче Т. Эйдине журналга эшкэ чакы-ра. Тэуфыйк ана чаклы терле ху^алык, тезелеш эшлэрендэ эшлэгэн, тормыш тэ^рибэсе зур иде.

Тэуфыйк эшли башлаган елда «Казан утлары» журналына язылучы-лар саны кинэт кенэ купкэ артып кит-те. Янарак кына, Рафаэль Мостафин баш мехэррир булып эшлэгэндэ генэ ун меннэн илле-алтмыш мен данэгэ менгэн сан кинэт яна сикереш яса-ды. Йез ун мен чамасы эбунэче килэсе елгы «Казан утлары»н алдырырга языл-ган иде. Бу эшне оештыруда башлап йеруче тынгысыз ^ан Зэки Нури бул-

84

ВРЕМЯ В СУДЬБАХ И ДОКУМЕНТАХ

са, йекнец зур бер елешен уз ^илкэсенэ алучы исэ яшь эдэби хезмэткэр Тэуфыйк Эйди булды. Дерес, бу эштэн журналныц башка хезмэткэрлэре — ^аваплы сэркэтип Лэбибэ Ихсанова, мехэррирлэр Нури Арслан, Вакыйф Нуруллин, Фэрваз Мицнуллин да читтэ калмагандыр. Эбунэчелэрне туплау чо-рында Элмэттэн чакырып кайтарылган шагыйрь Равил Фэйзуллин да терле та-рафларга хатлар язуда, журналга ба-гышланган радиотапшырулар оеш-тыруда актив катнаша. Эмма барлык Союздаш Республикаларда Ьэм курше-тирэ елкэлэрдэ чыгучы газеталарда махсус мэкалэлэр бастыруда, республика Ьэм елкэ ^итэкчелэренэ «сездэ фэлэн мец татар миллэте вэкиле яши» дип, тегэл саннар белэн эш йертудэ Тэуфыйкка тицнэр булмады. Ьэрбер елкэдэ Ьэм андагы Ьэр районда купме татар яшэгэнлеген ул вакытта фэкать Тэуфыйк кына иренмичэ санап-барлап чыккан иде. Ацарда гына андый тегэл белешмэлэр бар иде. Шул ук кездэ ул татарлар куплэп яшэгэн Эстерхан, Волгоград елкэлэренэ барып та кайтты эле.

Шушы уцайдан соцгы елларда мат-бугатта денья кургэн бер документ-ка да мерэ^эгать итик. КГБ генералы Абдулла Бичурин 1966 елныц 17 ноябрендэ партиянец Татарстан елкэ комитеты 1нче секретаре Фикрэт Та-беев исеменэ язган хатында кайбер мэгълум шэхеслэрнец миллэтчелеккэ бэйле эшлэре турында элэкли. Ул хатта Т. Эйди фамилиясе дэ еш телгэ алына1.

Журнал редакциясенец ул елда-гы активлыгы Мэскэу турэлэренэ бик ошап бетмэде. Татарстан влкэ комитеты ^итэкчелеге, алар элэгенэ нигезлэнеп, миллэт ечен артык тырыш-кан Зэки Нурига язма рэвештэ шелтэ белдерде. Эбунэчелэр санын йез мецнэн артыкка кутэрмэскэ боерды. Миллэт кузлегеннэн караганда мактауга тиц бу шелтэдэ Тэуфыйк калэмдэшебезнец елеше дэ зур иде.

Ул соцрак, Мэскэудэге Эдэбият институтыныц ике еллык махсус кур-сын тэмамлап кайткач, 1985-1997 еллар-да «Казан утлары» журналыныц проза булеге ^итэкчесе булды. Нэкъ шул ел-ларда журналда тугандаш эдэбиятлар

вэкиллэренец эсэрлэрен бастыру та-гын да ^анлана теште. Тэуфыйкныц унтугызынчы йез терек эдэбиятына Ьэм терек-татар эдэбиятлары багланы-шына багышланган ^итди, зур хезмэте дэ шул вакытта «Казан утлары»нда денья курде. Аныц бай мэгълуматлы ул хезмэте кимендэ фэн кандидаты дэрэ^эсенэ ия булырдай бер фэнни ачышка тиц дип бэялэнде2.

Бу вакытта инде Тэуфыйк Эйдинец берничэ эдэби Ьэм мэдэни-^эмгыяви эчтэлекле китабы басылып чыккан иде. «Кайда да кадерле», «Йертэ безне яз-мышлар», «Тылсымлы кеч», «АЬ, туган каумем газиз», «Кардэшлэр кочагын-да», «О^мах утравы» кебек китапла-ры терле тарафларга сэяхэт иту, анда яшэуче миллэттэшлэребез белэн очра-шулар нэти^эсендэ туган очерк Ьэм юлъязма, истэлеклэрдэн тора. Шул ки-тапларны укып без халкыбызныц бик куп куренекле шэхеслэре белэн очра-шабыз, танышабыз. Шулар исэбеннэн бер-ике генэ мисалга тукталып утэсе килэ. Кытай иленэ Т. Эйди аяк баскан-чыга чаклы без ул илнец кенбатыш елешендэ, борынгы Уйгырстан хан-лыгына кергэн шэЬэрлэрдэ яшэгэн Ьэм данлы-шанлы гомер юлын уткэн якташларыбызныц барлыгын бэлки белмэс тэ идек. Анда исэ Кытай Халык Республикасы армиясендэ хезмэт итеп дан казанган берничэ татар генералы да (бертуган Исхаковлар, Ф. Меслимов Ь. б.), галимнэр Ьэм куренекле дэулэт эшлеклелэре дэ бар икэн. Чит-ят жирдэ дан казанган шушындый миллэттэшлэребез хакында беренче бу-лып хэбэр ^иткеруче Тэуфыйк Эйди булды. Шулар хакында ул сиксэненче елларда ук язып чыкты.

Эйе, безгэ чит-ят телдэ сейлэшуче кытайлар белэн тиц рэвештэ олуг га-лим буларак танылган, 1956 елда Кы-тай Халык Республикасы Фэннэр академиясенец академигы дэрэ^эсенэ ирешкэн БорЬан ШаЬидине Татарстан-дагы якташлары белэн эувэл Т. Эйди таныштырды. Аныц «Социалистик Татарстан» газетасында басылган мэкалэсеннэн укып, без БорЬан аганыц чит бер мэмлэкэттэ галим генэ булмый-ча, зур дэулэт эшлеклесе, зур турэ бул-

МИЛЛЭТЕМ ДИП ЯНЫП ЯШЭДЕ

85

ганлыгын да белдек. Якташыбыз БорЬан ШаЬиди, татар, уйгыр, рус, кытай, япон теллэреннэн тыш немец телен дэ Германиянен узенэ барып узлэштергэн, шунда югары уку йортында белем ал-ган беек шэхес, кытай халкынын беек ^итэкчелэре Мао Цзе Дун, Дэн Сяопин кебеклэр белэн бер бина, бер коридор-ларда йергэн. Кытай иле кулэмендэге зур ^ыен Ьэм комитетларнын рэис урынбасарлары, рэислэре булган икэн. Шул ук вакытта Татарстанда гомер кичергэн кайбер кардэшлэре белэн дэ элемтэне бетенлэй ук езмэгэн — вакыт-вакыт алар белэн хэбэрлэшкэлэп тор-ган. Тынгысыз ^ан Тэуфыйк алар белэн дэ элемтэгэ керэ. БорЬан ШаЬидинен Казанда яшэуче кардэше белэн энгэмэсеннэн ул тубэндэге хэбэрлэрне укучыга ^иткерэ: «Эминэ Булатова анын (БорЬан турэнен) утенече буенча Г. ИбраЬимов, Г. Тукай, М. Щэлил Ьэм башка китапларын ^ибэруен хэтерли», дип яза2.

Теркиягэ, Кенбатыш Германиягэ барган сэяхэтлэреннэн сон Т. Эйди Теркиядэ яшэуче олуг зыялылары-быз Гали Акыш, Надир Дэулэт Ьэм Кенбатыш Германиядэ яшэп, «Азат-лык» радиосында татарча тапшы-рулар оештыручы миллэтпэрвэр шэхеслэребез турындагы беренчел мэгълуматларны ин башлап узенен мэкалэ, очеркларында хэбэр итте. Алар белэн якыннанрак таныштырды. Ьэм соныннан Тэуфыйкнын андый язма-лары алда санап утелгэн китапларына

туплап чыгарылды.

* * *

Шул ук елларда и^ат юлында бер-беребезгэ ярдэмлэшкэн очрак-лар да еш булды. Тэуфыйкнын ка-закъ теленнэн тэр^емэ иткэн ике кы-зыклы повестен, мэсэлэн, «Ак дея», «Эрем исе» исемнэре белэн басылган ике кулэмле ^ыентыкка мин тэкъдим иттем. Ул исэ 1981 елда минем тараф-тан туплап Ьэм елешчэ тэр^емэ итеп чыгарган Абай китабына («Сайланма эсэрлэр. Хикмэтле суз») кулэмле хуп-лау мэкалэсен язып бастырды. Бераз сонрак ул мэкалэне Алма-Атада нэшер ителуче «Казакъ эдэбияты» газетасы-

на да ^ибэреп, Татарстанда Абайга карата тагын бер изгелек эшлэнуе турын-да да хэбэр иткэн иде. Э 1980 еллар ахырында «Елан угы» романын язып тегэллэгэч, ул эсэрен минем тараф-тан редакциялэнуен утенде. «Роман -да Бохара ханлыгы ^имерелгэннэн сон башланган чуалыш вакыйгалары тас-вирлана. Ул дэверне син чамалыйсын. Мехэррире бул эле», — дип эйтте. Ма-выктыргыч эчтэлекле, вакыйгалар-га бай ул эсэр 1991 елда калын бер китап булып басылып та чыкты. Та-гын берничэ елдан эдипнен «Иблискэ ришвэт» (2000) исемле романы денья курде. Шулай ук ма^аралы эчтэлекле, ^инел укыла торган эсэр. Туксанынчы еллар ахырына табарак Т. Эйди «Аваз» исемендэге уз нэшриятын оештырып ^ибэргэн иде. Анда узе мехэррир, узе директор булды. Кызганычка, еч-дурт ел калган гомерендэ анын нэшрияты фэкать узенен — Г. Тукай исемендэге Дэулэт премиясенэ лаек булырлык — унике томлык эсэрлэрен генэ басты-рып чыгара алды. Хыялында йергэн эшен — татар деньясынын фа^игале вакыйгаларын эченэ алган башка та-рихи хезмэтлэрне бастырып таратырга ф

Тэуфыйк дустыбыз елгермичэ калды. * * *

Татар тарихын, татар деньясын тирэнтен белуче шэхес була-рак, 1997 елда Тэуфыйкны «Татарстан» журналынын баш мехэррир урынбасары итеп куйдылар. Татар ^анлы купчелек язучылар Ьэм узара хэбэрлэшкэн кайбер галимнэр фикеренчэ, 1990 елларда язучылар Да-мир Шэрэфетдинов, Рафаэль Моста-фин мехэррирлегендэ басылган «Татарстан» журналы чын милли рухлы, милли эчтэлекле хезмэтлэргэ куп урын бирде. Начар гына газета кэгазен кул-ланып нэшер ителгэн ул журнал сонгы елларда купшы кэгазь битлэрен туты-рып, купшы фотолар басып тараткан дэвамчысыннан купкэ эчтэлеклерэк иде. Бай рухи эчтэлекле, эбунэчелэре туземсезлэнеп кетеп алган «Татарстан» урынына ялтыравык кэгазьле бер нэрсэ чыга башлагач, язучылар арасында иске журналны сагынып сейлэучелэр байтак

86

ВРЕМЯ В СУДЬБАХ И ДОКУМЕНТАХ

булды. «Миллэтебезнец уткэн чорын барлауда киц карашлы, ^итди белем-ле миллэтпэрвэр затлардан Тэуфыйк Эйди, Рэис Даутов, Солтан Шэмси ишелэр юк шул инде анда хэзер», —

дип уфтанулар еш кабатланды.

* * *

Чордашым Тэуфыйк Эйдинец йерэге Ьэм калэме аша уткэн тагын бер язманы телгэ алып китэсем килэ. Цензура тикшерулэре юкка чыгарылган, «совершенно секретно» тыюлары ва-кытлыча алып ташланган бер вакыт-та язучы «Казан утлары» журналыныц 1992 елгы беренче санында элек яше-рен сейфларда гына сакланган бер документны ^эмэгатьчелеккэ ^иткергэн иде. Ул дуамал яугир Петр Берен-че императорныц варисларына дип язып калдырган «Васыятьнамэсе». Васыятьнамэдэ, элбэттэ, Россиянец килэчэктэ кайсы иллэрне яулап алыр-га, буйсындырырга тиешлеге бэян ителэ. Кеньяк-кенчыгыш тарафта Ьиндстанга барып ^иту, э кеньякта исэ кичекмэстэн меселманнар билэмэсе булган Теркияне яулап алу — беренче шарт итеп куела. Т. Эйди ул басманыц кереш елешендэ: «Дэверлэр узгэругэ карамастан, бу тарихи документныц эЬэмияте элегэ кимеми», — дип язып куйган.

* * *

Тэуфыйк Рамазан улы Эйделдинов уз заманында рэсми рэвештэ танылган эйдэп баручы эдиплэр исэбендэ йермэсэ дэ, уз миллэте язмышы ечен борчылып яшэгэн язучыларныц бер елеше ара-сында урнэк шэхеслэр рэтендэ бул-ды. Ул татар теленец, татар эдэбияты Ьэм сэнгате торышыныц килэчэге ечен куп тырышты. Байтак кына очерк Ьэм мэкалэлэре фэкать халкыбызныц килэчэк язмышын кайгыртып язылган хезмэтлэр иде. Яшусмер елларында ук эдэби парча Ьэм хикэя урнэклэрен «Ял-кын» журналы, «Яшь ленинчы» газета-сы битлэрендэ бастырып, беренче сы-науларны утуенэ карамастан, килэчэктэ ул эдэби эшчэнлеген беркадэр ки-чектерэ килде. Теп эЬэмиятен мил-лэт язмышына бэйле эзлэнулэренэ

юнэлдерде. Миллэттэшлэребез куплэп яшэгэн елкэ Ьэм республикаларга уз хисабына сэяхэтлэр кылып, анда яшэучелэрнец кенкурешен, килэчэккэ емет-багланышларын ейрэнде. Шул тебэклэрдэ яшэучелэрнец тормыш-кенкуреше, милли ихтыя^лары турын-да кискен фикерле очерк-мэкалэлэр язды. Куп очракта ул язмалар республика турэлэренэ ошамый, матбу-гат вэкиллэренэ аларны мемкин кадэр «чэнечкелэрсезрэк» бастырып чыгару талэбе куелыр иде.

Ул безнец ил кулэмендэ булга-лап торган тискэре куренешлэрне тас-вирлап язып кына да калмады. Чит тебэклэрдэ, чит иллэрдэ яшэуче миллэттэшлэребез яки безгэ кардэш башка терки халыкларныц язмышы белэн дэ тирэнтен кызыксына иде. Ту-ган ^ирлэреннэн читлэштерелгэн Кы-рым татарлары, уз терки теллэрендэ газета нэшер итудэн дэ мэхрум ителгэн гагаузлар (тарихи бэ^энэклэр берлэшмэсенэ кергэн бер ыруг) ту-рында ачынып сейлэр иде. СССР тар-калгач, ул кабат гагаузлар яшэгэн Молдавиягэ бара, гагауз мэктэплэре ечен дэреслеклэр басыла башлавы- ф

на, ярым местэкыйль булса да бу теркилэрнец узидарэ кебек оешмалары барлыкка килуенэ сеенэ. Шуннан кайт-кач, «Исэнме, Гагаузстан» мэкалэсен язып бастыра.

Щитмешенче, сиксэненче еллар-да Болгария белэн Румыния иллэрендэ борын-борыннан бирле шунда яшэп ятучы тел кардэшлэребезне кысрык-лау, татар илен Иван Грозный яу-лап алганнан соцгы еллардагы кебек диннэреннэн, теллэреннэн яздыру, чу-кындыру гамэллэре кечэеп киткэн иде. Тэуфыйк Эйди авыр сиксэненче еллар-да ук ул иллэргэ тэвэккэллэп бара алды. Кургэн-белгэннэре турында соцрак ачынып язып та чыкты. Аныц «Дунай буендагы кардэшлэр» язмасын укы-ганда буген дэ куцел сыкрый, кузлэргэ яшь килэ. Замандашларыбыз Ьэм миллэттэшлэребездэн андый батыр-лыкны башка берэу дэ эшлэргэ базма-ды. Шушы иллэрдэ кыерсытылган кан кардэшлэребез турындагы язмалары ечен генэ дэ Тэуфыйк калэмдэшебезгэ

МИЛЛЭТЕМ ДИП ЯНЫП ЯШЭДЕ

87

Ьэйкэл куярлык. Элегэ ул Татарстаннын атказанган мэдэният хезмэткэре була-рак кына мэгълум (1991 елдан).

Дерес, куренекле замандашларын-нан байтагы анын эшчэнлеген мак-тап хуплау сузлэрен Ьэм ана багыш-ланган истэлек-мэкалэлэрен яздылар. Шул рэвешле Тэуфыйк Эйдигэ лаек-лы бэянен бер елеше бирелде, язма Ьэйкэлнен нигезе салынды кебек. Анын и^атын Ьэм ^эмгыяви эшчэнлеген бар-лап Ьэм мактап матбугат битлэрендэ уз сузлэрен эйтучелэрнен ин асылла-рын гына булса да санап китик. ЭдЬэд Синугыл («Канлы тарих эзлэреннэн», 1991), Нурихан Фэттах («Узе булып

калды», 1991), Алма-Атадан Хэмит Техфи («Язмышлар Ьэм ялгышлар», 1991), Гурий Тавлин («Биек дувал-лар артында, 1992), Гариф Ахунов. («Мэгълуматлар деньясы, яки Безгэ ни булды», 1992), Истанбулдан Надир Дэулэт («Халыкларны якынайта», 1995), Аяз Гыйла^ев («Кунел якты-лыгын раслау», 1996; «Татарнын асыл улларынын берсе», 2001), Миркасыйм Госманов («Жанрнын язмышы Ьэм янаруы», 2001), Мэхмут Эхмэт^анов («Халкым сине онытмас, Тэуфыйк ту-ган», 2001), Бикэ Рэхимова («Ул берен-че иде», 2004), Рафаэль Мостафин («Неизвестный известный писатель», 2001).

ИСКЭРМЭЛЭР:

1. Татарстан Республикасы тарихи-сэяси документлар узэк дэулэт архивы, 15 ф., 7 тасв., 85 эш, 11-19, 135-139 кгз.

2. Социалистик Татарстан. - 1988. - 2 октябрь.

3. Эйди Т. Хэзинэлэр уртак // Казан утлары. - 1993. - № 11. - Б. 156-170; Шул ук. Терек-татар ба-гланышлары // Казан утлары. - 1993. - № 12. - Б. 160-167.

Лирон Хэмидуллин

РЕЗЮМЕ

В статье Л. Хамидуллина описывается многосторонняя творческая деятельность татарского журналиста, публициста и писателя Тауфика Айди (1941-2001).

№ 1. Из докладной записки Председателя Комитета государственной безопасности при Совете министров ТАССР А. Х. Бичурина первому секретарю Татарского обкома КПСС Ф. А. Табееву о проявлениях националистического характера

среди татарской молодежи

Секретно 3 февраля 1966 г.

В августе-сентябре 1964 года в Комитет госбезопасности при С[овете] м[инистров] Татарской АССР поступили сигналы о том, что аппаратчик завода Оргсинтез Айдель-динов, член ВЛКСМ, распространяет письма-обращения националистического характера среди татар, проживающих в других областях. Как было выяснено, Айдельдинов от имени татарской молодежи писал им: «[...] Разобщенность татарского народа и то, что Татарстан не является Союзной республикой, сегодня, при сравнении с культурой равных и меньших национальностей — узбеков, казахов, азербайджанцев и др. — нас очень тревожит то, что вышеуказанные нации в этой области оставляют нас позади».

В письмах-обращениях также утверждал, что существуют и являются «тревожными» следующие проблемы, как-то: мало передач Казанской радиостанции на татарском языке, не выпускается татарских художественных фильмов, нет татарского симфонического оркестра, не издается газета общетатарской культуры, мало опубликовывается оригинальных татарских произведений. [...]

Изучением Айдельдинова было установлено его общение с инженером ЦКБ предприятия п/я 157 Зайнуллиным и его связями, также националистически настроенными.

Зайнуллин, беспартийный, в 1959 году окончил КГУ, женат, проживает в пос. Дер-бышки [...].

»

ВРЕМЯ В СУДЬБАХ И ДОКУМЕНТАХ «ГАСЫРЛАР АВАЗЫ - ЭХО ВЕКОВ», № 1/2, 2011

Мухамеджанов, член ВЛКСМ, в 1962 году окончил КГУ, инженер ЦКБ предприятия п/я 157, прожив[ает] в пос. Дербышки [...].

Хасибуллин, беспартийный, с высшим образованием, инженер ЦКБ предприятия п/я 157, прожив[ает] в пос. Дербышки [...].

Зайнуллин и его приятели, выступая на встречах с писателями и читательских конференциях, с националистических позиций излагали вопросы, касающиеся татарской нации, ее языка и культуры. [.]

11 марта 1965 года на организованной республиканской библиотекой им. Ленина читательской конференции по обсуждению романа Касимова «Жизнь дважды не дается» выступили Айдельдинов и Зайнуллин. Айдельдинов высказал недовольство тем, что Касимов в романе употребил много русских слов. Также резко критиковал проф[ессора] За-киева, заявляя, что предлагаемая им «руссификация» приведет к «гибели татарского языка». Утверждал, что преподавание в вузах предметов на русском языке служит прямым барьером для татар и закрывает им доступ в учебные заведения. [.]

24 апреля 1965 года Айдельдинов был приглашен в Ленинский райком КПСС, где с участием работников райкома КПСС, ВЛКСМ, представителей завода Оргсинтез и старых коммунистов была проведена профилактическая беседа с ним. Излагая свои взгляды, Айдельдинов заявил, что, возможно, нет оснований для утверждения об ограничении и притеснении татарской культуры. «Однако, если сравнивать состояние культуры татар и. среднеазиатских народов, можно сделать вывод, что татарская культура начала отставать. Раньше татарская культура была выше, чем в этих республиках. В подтверждение своего тезиса он заявил, что раньше у татар издавалось больше газет и книг, чем сейчас у казах и туркмен, что у нас нет киностудии, литературной газеты, симфонического оркестра, мало издается оригинальных татарских произведений. Все это, по его мнению, происходит от того, что Татария не является союзной республикой. В беседе Айдельдинов также говорил, что в г. Казани мало татарских школ и в вузах предметы преподаются только на русском языке, что это не способствует развитию татарского языка. По его словам, если бы в вузах учились на татарском языке, то люди старались бы отдавать детей в татарские школы.

По высказываниям Айдельдинова участники беседы дали убедительные разъяснения, указали на его ошибки, посоветовали не допускать подобных ошибок. Айдельдинов ответил, что в своих действиях он не преследовал политических целей, руководствовался лишь желанием сообща обсудить изложенные вопросы и обещал как следует подумать обо всем.

В июне 1965 года в КГБ при С[овете] м[инистров] ТАССР были проведены также профилактические беседы с Зайнуллиным и Мухамеджановым. Зайнуллину было сказано о поступлении сигналов о его националистических, политически ошибочных выступлениях и предложено рассказать о их причинах и целях. Объясняя свои поступки, Зайнуллин высказался о своем несогласии с теоретическими положениями проф[ессора] Закиева по вопросам состояния и развития татарского языка. Заявил, что он болеет душой за развитие татарского языка, культуры, искусства и не доволен тем, что мало татарских школ, нет татарских отделений в вузах, ограничен доступ в высшие учебные заведения татарской молодежи, плохо знающей русский язык. Выразил неудовлетворение тем, что татарская школа в пос. Дербышки размещается в старом бараке, и несмотря на его ходатайства, вопрос о новом школьном помещении не решается. Сетовал на отсутствие татарской газеты на заводе, случаи срыва афиши на татарском языке и «притеснений» директора Дворца культуры Зуева и т. д. [.]

Летом 1965 года Айдельдинов и Мухамеджанов совершили поездки в другие области в качестве общественных распространителей татарских газет и журналов. В ноябре-декабре 1965 года Мухамеджанов, будучи в Москве, несколько раз посещал Московскую мечеть и в беседах активно обрабатывал в националистическом духе ее служителей. Утверждал, что «.русские покорили татар, насильственно сгоняли с плодородных земель, подвергали крепощению и русификации, не давали учиться на родном языке, репрессировали интеллигенцию. Эта политика продолжается и ныне, только тоньше и более завуалированно. Продажных татар типа Чомбе вынуждают отказываться от национальных интересов и просить о проведении русификаторских и кабальных мер». Заявил, что «.70 % татарского населения, проживающего в сельской местности и обучающегося на

МИЛЛЭТЕМ ДИП ЯНЫП ЯШЭДЕ

89

татарском языке, не может учиться дальше, так как преподавание в вузах ведется на русском языке.» Мухамеджанов призывал служителей московской мечети продолжать действия, направленные на защиту татарской культуры и ее развитие.

В числе их связей выявлены:

Якупов, беспартийный, со средним образованием, главный художник Дворца культуры (пос. Дербышки), по агентурным данным, среди близкого окружения высказывает националистические суждения, ведет дневник с изложением взглядов по национальному вопросу. В его записях утверждается о «подавленном положении татар», проповедуется идея, что «.пока существует данное государство татарам свободы не может быть.»

Гаскаров, член ВЛКСМ, студент 5 курса КГПИ, разделяет их взгляды.

Вагизов, электромонтажник предприятия п/я 157, активно поддерживает неправильные действия и взгляды Зайнуллина.

Докладываю на Ваше усмотрение.

Комитетом госбезопасности при Совете министров Татарской АССР Зайнуллин, Му-хамеджанов, Айдельдинов и их близкие связи изучаются, о результатах будет доложено.

Председатель Комитета государственной безопасности при Совете министров Татарской АССР А. Бичурин (подпись).

ЦГА ИПД РТ, ф. 15, оп. 7, д. 85, л. 11-19.

№ 2. Из докладной записки Председателя Комитета государственной безопасности при Совете министров ТАССР А. Х. Бичурина Первому секретарю Татарского

обкома КПСС Ф. А. Табееву

Секретно 17 ноября 1966 г.

В дополнение к № 3/2-529 от 3 февраля 1966 г.

За истекшее время чекистская работа по изучению Зайнуллина, Айдельдинова, Муха-меджанова и Якупова проводилась в направлении выяснения их замыслов и пресечения возможных враждебных действий.

В связи с поступлением сигналов о наличии на квартире Айдельдинова документов (рукописей), представляющих оперативный интерес, был проведен негласный осмотр его квартиры. В результате обнаружено и сфотографировано много рукописей и копии писем-обращений к разным инстанциям, в которых он, ссылаясь на многочисленные статистические и справочные данные, пытается доказывать [утверждения] о «приниженном» положении татарской нации, об «отсутствии» условий для роста и развития национального языка и культуры.

Эти рукописные материалы, хотя и не могут служить основанием для привлечения Айдельдинова к уголовной ответственности, но ввиду насыщенности их умело подобранными цифровыми данными и сопровождаемые тенденциозными, ошибочными выводами, носят, безусловно, политически вредный характер и способны оказывать на неосведомленного читателя определенное отрицательное влияние.

Как видно, Айдельдинов неплохо эрудирован, очень усидчив и трудолюбив. Систематически и много читает разнообразную литературу, начиная от партийных документов и периодической печати национальных республик, кончая произведениями Г. Исхаки и религиозными изданиями о «пророке» Мухаммеде. Возможно по этим причинам Айдельди-нов среди известной ему части татарской молодежи пользуется репутацией «теоретика» и поборника «за интересы» национальной культуры. Основной метод деятельности Ай-дельдинова — это сбор, обобщение официальных цифровых данных, якобы подкрепляющих его демагогические утверждения, составление и отправление как анонимно, так и от имени группы лиц писем-обращений в партийно-государственные инстанции, стремление выявлять единомышленников среди татар в других областях и склонять их к направлению в инстанции аналогичных «обращений».

Отрицательные взгляды и действия Айдельдинова в некоторой степени обусловлены, возможно, нездоровым влиянием на него со стороны жителя г. Баку Манеева. Согласно материалам их переписки, обнаруженным при негласном осмотре квартиры Айдельдино-

9 ВРЕМЯ в судьбах и документах

90

ва и документам «ПК», Манеев настроен националистически. В каждом письме дает Ай-дельдинову советы по составлению и распространению тенденциозных писем, искаженно изображающих вопросы национальной политики.

О материалах на Манеева нами ориентирован местный орган КГБ. Одновременно приняты меры к срыву их переписки и согласованных действий в будущем. [.]

Мухамеджанов, Айдельдинов и Зайнуллин предпринимали некоторые попытки практиковать встречи татарской молодежи, интересующейся историей и культурой своего народа, в таких местах, которые бы обеспечивали бесконтрольность их «мероприятий» со стороны общественности.

Именно с таким расчетом и была организована ими в июне с[его] г[ода] коллективная поездка в Булгары. В группу подбирались люди по национальному признаку и хорошо известные друг другу. По замыслам организаторов поездки данное «мероприятие» намечалось использовать в качестве предлога для ведения нездоровых разговоров вокруг истории Булгар и подогревания национальных чувств участников группы. В этом деле определенная роль отводилась ими научному сотруднику КИЯЛИ АН СССР Ф. Валееву, как единомышленнику и сведущему человеку по истории Булгар. Валеев, хотя внешне и не проявлял активной инициативы по организации поездки в Булгары, но сам готовился к выступлению в роли гида в Булгарах. Валеев в прошлом подвергался профилактической беседе за националистические взгляды, и его поездка во главе группы татар в Булгары была крайне нежелательной. Тем более, что, по имеющимся данным, он после профилактики, хотя и прекратил высказывать открыто националистические суждения, но в узком кругу лиц продолжает иногда выражать недовольство по поводу «приниженного положения» татарского языка и культуры. Кроме того, Валеев иногда снабжает Мухамеджано-ва разного рода литературой, доказывающей, по его мнению, «неравноправное» положение татарской нации.

С учетом изложенного, Валеев через дирекцию КИЯЛИ от поездки в Булгары был отведен.

В пути следования группы в Булгары и при осмотре исторических памятников в роли гидов-экскурсоводов выступили писатель Н. Фаттахов и артист Г. Шамуков. Последние в своих объяснениях допустили ряд политически вредных, националистического характера высказываний.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

По поступившим данным, писатель Н. Фаттахов, несмотря на проведенные с ним в прошлом в КГБ при СМ ТАССР профилактические беседы, продолжает вынашивать националистического характера настроения. Допускает высказывания о якобы неравноправном положении татарской нации и артист Г. Шамуков. По просьбе Мухамеджано-ва и его товарищей он корректировал отдельные их письма по национальным вопросам в инстанции.

С учетом складывающейся обстановки считаем целесообразным провести с Зайнул-линым, Айдельдиновым, Мухамеджановым, Фаттаховым и Валеевым повторные профилактические беседы путем вызова в КГБ при СМ ТАССР. Одновременно с этим оказывать на Айдельдинова, Мухамеджанова, Зайнуллина выгодное нам влияние через наши возможности.

В целях оказания на них дополнительного положительного влияния осуществить соответствующие беседы (в парткоме завода п/я 157) также с женами Мухамеджанова (член КПСС) и Зайнуллина.

Также полагаем нужным провести профилактику Шамукова через партийные органы.

Председатель Комитета госбезопасности при Совете министров Татарской АССР А. Бичурин (подпись).

ЦГА ИПД РТ, ф. 15, оп. 7, д. 85, л. 135-139.

Документы к публикации подготовили Венера Хамидуллина, директор ЦГА ИПД РТ, Дамир Шарафутдинов, доктор исторических наук

МИЛЛЭТЕМ ДИП ЯНЫП ЯШЭДЕ

9,

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.