Научная статья на тему 'МИФОПОЭТИКАНИНГ АЙРИМ АСПЕКТЛАРИ. АРХЕТИП ВА МИФОЛОГЕМА'

МИФОПОЭТИКАНИНГ АЙРИМ АСПЕКТЛАРИ. АРХЕТИП ВА МИФОЛОГЕМА Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
70
30
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
афсона / мифология / мифокритика / мифопоетика / мифологема / архетип.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Нодир Раҳматуллаев

Ушбу мақолада афсона ва мифологияга замонавий, илмий муносабат, адабий танқидда афсонани ўрганиш муаммоси муҳокама қилинади. Aфсона ва адабиётнинг ўзаро таъсирига еътибор қаратилган. "Мифопоетика", "архетип", "мифологема"каби тушунчаларнинг таърифи берилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МИФОПОЭТИКАНИНГ АЙРИМ АСПЕКТЛАРИ. АРХЕТИП ВА МИФОЛОГЕМА»

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

МИФОПОЭТИКАНИНГ АЙРИМ АСПЕКТЛАРИ.

АРХЕТИП ВА МИФОЛОГЕМА

Нодир Ра^матуллаев

Самарканд давлат Университети, тадцщотчиси

Аннотация: Ушбу мацолада афсона ва мифологияга замонавий, илмий муносабат, адабий танцидда афсонани урганиш муаммоси му^окама цилинади. Aфсона ва адабиётнинг узаро таъсирига еътибор царатилган. "Мифопоетика", "архетип", "мифологема"каби тушунчаларнинг таърифи берилган.

Калит сузлар: афсона, мифология, мифокритика, мифопоетика, мифологема, архетип.

https://doi.ore/10.5281/zenodo.7222057

НЕКОТОРЫЕ АСПЕКТЫ МИФОПОЭТИКИ. АРХЕТИП И МИФОЛОГИЯ

^дир Рахматуллаев

Самаркандский государственный университет, научный сотрудник

Аннотация: В данной статье рассматривается современное научное отношение к мифу и мифологии, к проблеме изучения мифа в литературоведение. Уделено внимание взаимовлиянию мифа и литературы. Даётся определение таких

~ (( 1 УУ (( УУ <( 1 УУ

понятий как мифопоэтика , архетип , мифологема .

Ключевые слова: мифомышление, мифология, мифокритика, мифопоэтика, мифологема, архетип

SOME ASPECTS OF MYTHOPOETICS. ARCHETYPE AND MYTHOLOGY

Nodir Rahmatullaev

Samarkand State University, researcher

Annotation: This article discusses the modern scientific attitude to myth and mythology, to the problem of studying myth in literary criticism. Attention is paid to the mutual influence of myth and literature. The definition of such concepts as "mythopoetics", "archetype", "mythologeme" is given.

Key words: myth-thinking, mythology, myth-criticism, mythopoetics, mythologeme, archetype.

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

КИРИШ

Кишилик жамиятининг тараккиётида мифологиянинг ахамияти ва роли улкандир. Х,ар бир халкнинг олам ва одам яралиши, худолар ва кахрамонлар тугрисидаги уз мифлари - поэтик содда тузилишли, куп холларда ажабтовур огзаки ижод намуналари мавжуд булган. Мифология дунёни англашнинг асосий усули. Инсоният уз мавжудлигининг илк даврлариданок узини ураб турган оламни идрок этишга интилди: "Миф - инсоннинг зохири ва ботинида булган оламни концептлаштириш воситаларидир. Маълум маънода миф - ибтидоий тафаккур махсули" [Мелетинский, 2000:25]. Мифология олам идрокининг, одамнинг оламни ва узлигини англашининг илк шакли, башарият маьнавий маданиятининг бирламчи куриниши сифатида келади. Адабиёт, эстетика ва поэтика тарихининг энг мухим категорияси сифатида миф хозирги адабиётшуносликнинг долзарб муаммоларидан бири хисобланади. Бу мифнинг инсон турмушини бадиий акс эттиришнинг абадий усули, хаётнинг узига хос метафораси эканлиги билан боглик.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

18-асргача Европада факатгина антик мифлар - юнон ва рим мифлари кенг таркалган эди. 18-асрнинг биринчи ярмида илмий тадкикотлар оламига хиндевропа халкларининг (кадимги хинд, эрон, герман, славян) кенг куламдаги мифлари кириб кела бошлайди. Шундан сунг Америка, Африка, Океания, Осиё ва Австралия халклари мифларининг аникланиши мифология тарихий тараккиётнинг маълум боскичида дунёнинг деярли барча халкларида мавжуд булганлигини курсатди. Жахон динларини (буддавийлик, христианлик, ислом) урганишга илмий ёндашув хам ушбу эьтикодлар мифлар билан "туйинганини" намоён килди. Барча халклар, элатларга оид мифлар мазмунига кура тахминан бир хил булса-да, уларнинг хаммасига узигагина тегишли, индивидуал кирралар, жихатлар хосдир. Энг кадимги мифлар сирасига коинотнинг, оламнинг (космогоник) ва одамнинг (антропогоник) яратилиши хакидаги мифлар киради.

Мифология ва миф яратишни урганишга кизикиш хозирги кунда яна хам ортган. Миф яратувчанлик инсоният маданий тарихининг энг мухим ходисаси хисобланади. Мифологик тасаввурлар ва сюжетлар дунёнинг куплаб халклари фольклорининг пойдевор хисобланади. Тасвирий санъат, адабиёт, мусика сохаларида яратилган асарлар сюжетларининг шаклланишида антик мифларнинг мотивлари анчайин мухим роль уйнаб келмокда: "Антиклик маданият пойдеворини йукотишга, инсонни унинг табиий заминидан узишга уринилаётган пайтларда нихоятда зарур. Айнан унда, антикликда замонавий хаётий асосларнинг илдизлари мужассам. Унда тафаккурнинг энг кадимий шакли - миф тугилади" [Тахо-Годи 2007: 28]. Мифология уз синкретик табиатига кура фалсафа, адабиётнинг тараккиёти учун асосий материал булиб хизмат килди: "Мифология ривожланиб келаётган, иерархик тартибланган ва умумлаштирилган намунали образлар тизими сифатида тушунилиши лозим"[Найдыш В.М. Философия

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

мифологии. XIX - начало XXI в. -М.: Альфа-М, 2004. 544 с. с-465]. Илм-фан ривожининг илк кадамлари, масалан кадимги юнон натурфалсафаси, тарихи, тиббиёти ва бошка сохалар мифологик мерос билан узвий боглик эди. Кейинчалик мифологиядан ижтимоий онгнинг саньат ва адабиёт каби шакллари ажралиб чиккач хам бу сохдлар яна узок вакт давомида мифдан уз "тили" сифатида фойдаланди, мифологик рамзларни маъно-мохитини кенгайтирди, янгича талкин килди. Адабиёт уз тараккиёти давомида анъанавий мифлардан бадииё максадларда фойдаланиб келмокда. Гарбда антик ва инжилий, Шаркда индуистик, буддавийлик, шомонлик ва бошка мифологияларга оид мотивлар поэтик образлилик, сюжетлар манбаи, шеъриятнинг узига хос тилига айланди.

Йигирманчи аср - илмий-техника тараккиёти, барча хаётий сохаларда автоматлашув ва механизация кенг таркалиши даври, шунингдек глобал ижтимоий талотуплар, дахшатли жахон урушлари ва азалий маданий пойдеворлар бузилиши даври булди. Шундай даврда мифга кизикиш инсонни узидан ва оламдан айрилганлик холатида маданият ва маънавият негизлари хамда асосларини излаш билан куп жихатдан боглик эди. Аср бошидан олам ва одам келажагига оид тушкун гоялар кузатилиб, бу олдин модернистик, кейиналик постмодернистик эстетикада уз ифодасини топди. 20-асрда адабиётнинг айрим йуналишлари онгли тарзда мифологияга мурожаат килади (Ж. Жойс, Ф. Кафка, Т. Манн, Г. Гарсия Маркес ва бошкалар), турли анъанавий мифлардан фойдаланиш хам (бунда уларннг маъноси кескин узгариши хам мумкин), янгидан миф ижод килиш, поэтик символлар ва уз мифологиясини яратиш хам кузатилади. Муаллиф мифопоэтик майдони ходисаси айнан 20-асрга тегишли булиб, бир вактнинг узида этнология нуктаи назаридан хар хил адабиётларда юзага келди. Шу тарзда мифопоэтик майдон (макон) алохида ходиса сифатида миллийликка дахлдор хисобланмайди ва у халклар тарихи ёки ишлаб чикарувчи кучларга эмас, балки адабиёт тараккиёти тарихига тегишли тушунчадир.

Миф ва мифология ходисалари тадкикот объекти сифатида турли илмий фанларда урганилади: фалсафа, этнография, антропология, социология, тарих, маданиятшунослик, психология, фольклоршунослик ва адабиётшуносликда. Х,озирги кунда мифологик тафаккур ходисаларига багишланган тадкикотларни шартли равишда бир неча гурухларга ажратиш мумкин. Биринчи гурухга этнологлар, культурологлар, филологлар, тарихчилар ва файлсуфларнинг мифологик онг фаолияти хамда унинг архаик ва анъанавий жамиятларда намоён булишининг узига хослиги умумий конуниятларини урганишга багишланган тадкикотлари киритилади. Э. Тайлор, Д.Ж. Фрейзер, Л. Леви-Брюль, К. Леви-Стросс, Ф.Б.Я. Кейпер, С.А. Токарев, А.Ф. Лосев, М.М. Бахтин, В.Я. Пропп, Е.М. Мелетинский, Б. Малиновский каби архаик мифнинг вокеланиши, кайта баёнининг узига хосликлари, саноатлашмаган жамият учун мифнинг ахамияти хамда кадимги кишилар хаётига мифнинг таьсир килиш шакли ва услубларини тахлил килган олимлар шу тоифага киритилади. Мифнинг мохияти, маънавий асослари ва замонавий маданиятларда вокеланиши, фаоллашиши шакллари тадкик этилган ишларга В. Вундт, М. Мюллер, К.Г. Юнг, М. Элиаде, Э. Нойман, К. Хюбнерларни мансуб хисоблаймиз.

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

Мифшунослик мактаблари икки асосий йуналишда ривожланди: "этимологик" (мифнинг илк маъно-мазмунини лингвистик реконструкцияси) ва "аналогик"(мазмунан якин мифларни киёслаш). Мифшунослик мактаблари илм-фан ривожида мухим роль уйнади: антик мифлар бир каторда кадимги хинд, эрон, туркий, герман, кельт, славян мифларига мурожаат килиб, мифология хакидаги билим ва тасаввурларни куламини кенгайтирди; турли халклар фольклорини тупланишига туртки берди, бир катор мухим назарий муаммоларни уртага куйди (жумладан, халк санъати масаласини); мифология, фольклор ва адабиётни киёсий урганишга тамал тоши куйилди: "Мифшунослик мактаби адабиётшуносликда уз назариясини яратди ва ушбу назария тарихий истикболда ривожланиб, мукаммаллашиб бормокда"[Михайличенко, 2009: 45]

"Мифопоэзия" термини мифологик танкиднинг инглиз-америка мактаби вакиллари томонидан киритилган булиб, "бирор бир кадимги миф билан мавзу ёеи структур жихатдан боглик булган бадиий ижоднинг барча жанрлари тавсифи" [Слокховер, 1970: 76]. Мифопоэтика ёзувчининг хаётий ижодий тизими, унинг "неомифологик" матнлар яратишга ва мифологик характерлар талкинига шахсий мойиллиги билан узвий богликдир. Мифопоэтика мифнинг, мифологик образлар ва мотивларнинг узгара боришини, бадиий адабиёт томонидан мифларнинг узлаштирилиш услубларини урганади, архаик мифологик элементларнинг бадиий асарлар матнига киритилиши, уларнинг турли даврлар адабий мухитига мансуб ёзувчилар ижодидаги иштирокининг турли тамойиларини тадкик этади. Н.О. Осипова "мифопоэтика" тушунчасига берган таъриф фикримизга далил булади: "Мифопоэтика - адабиётнинг келиб чикиши, ривожланиши ва олам яхлит манзарасини яратишдаги функцияларини, анъанавий образлар эврилишларини урганиш максадида мифопоэтик моделларга каратилган ходисаларнинг тадкикот методи булиб, бу метод кенг интертекстуал алокаларни тадкик этиш имконини беради"[Осипова, 2000:51]. Мифологик образлар ва вазиятлар асарларда хам яккол, хам " сатрлараро" мавжуд булиб, бу яширин мифопоэтик маъноларни урганишга алохида эьтиборни талаб килади.

Мифшунослик адабий асарларда доимий равишда мифопоэтик ибтидоларга хаволалар килиниши, маиший ва космологик ибтидолар сакланишидан келиб чикади. К. Юнг айтганидек, жамоавий онгсизликда абадий образлар ва сюжетлар - архетипларнинг муайян туплами хамиша мавжуд экан, уларнинг бадиий асар матностида борлигини муаллифнинг узи англамаса хам, мутахассис илк структурани ташки катламлардан тозалаши ва мифологема сифатида намоён килиши мумкин. Шу уринда айтиш жоизки, миф ижод этиш жараёнининг адабиёт бутун тарихи давомида сакланиб келаётгани мифнинг алохида олинган асарда эксплицит ёки имплицит аникланадиган матндан ташки ходиса эканлигидан далолат беради. Мифнинг абадий образларига кизикишнинг юзага келиши сабабларини аниклаш мухим. Х,ар кандай миф - умумахамиятли билим, инсоният билим-тажрибасининг узига хос манбаидир. Мифга мурожаат килиш вокеликни тартиблашга , вокеликни мифларда акс этган муайян умумий мохиятга мувофиклаштиришга интилишни англатади.

Адабиётшуносликнинг бир булими сифатида мифопоэтика миф тадкикоти буйича айрим мактабларнинг (К.Г. Юнг таълимоти, Леви-Брюль, Леви-Стросслар карашлари)

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

асосий хулосаларидан фойдаланиб, уз диккат эътиборини бадиий матнларда илдизи кадимги мифологияга бориб такаладиган негиз катламларни аниклашга каратади. Ушбу бирлаштирувчи, марказлаштирувчи катламлар асар муаллифи ихтиёрига боглик булмаган холда юзага келади ва матнни давр, шахс, ижтимоий-маиший сатхлар доирасидан чикаради.

"Архетип" тушунчасини замонавий илмга аналитик психология асосчиси К.Г. Юнг киритади. Архетип юнончадан arche - ибтидо, - typos - образ. "Архетип" термини остида замонавий филологиядан урин эгаллаган кенг тушунчадан келиб чикиб, бадиий ижоднинг "кучиб юрувчи, яратувчи" маълум моделлари, баркарор такрорланувчи адабий шакллар кузда тутилади: "...архетиплар хар кандай бадиий структуралар асосида ётувчи энг умумий, фундаментал ва умуминсоний мифологик мотивлар, илк схемалар ва тасаввурлар"[Мифы народов мира, 2008:110-111]. Адабий архетиплар - бу нафакат миф ва урф-одат билан боглик "илкобразлар", балки адабиётнинг "абадий образлари"дир.

Башарият тамаддунининг илк архетипи нима булганини айтиш мушкул, аммо хеч шубхасиз таъкидлаш мумкинки, у кейинчалик илохий деб аталадиган гуё гайритабиий кучга эга булган. Купгина назарияларга кура Худо хам турлича таълимотлар ва эътикодларда хар хил таърифланувчи олий зот булиб, унинг гайритабиий куч сохиби эканлиги аксарият динларда кузатиладиган ухшашликдир. ^адим ибтидоий замонларда кояларга сурат солиш кобилияти булган кишилар уз турмушини чизар ва уларга бу нарса-ходисаларнинг чин мохияти туюларди. Улар дунёда юз бераётган ходисаларни муъжиза хисоблашарди.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Асрлар давомида инсон уз тараккий этгани сайин турли хайвонлар, маъбудлар ва бошка одамларни улуглаб келди. К. Г. Юнгнинг "Архетип ва символ" асарида инсон томонидан нарсаларни архетиплаштириш жамоавий онгсизлик махсули сифатида тавсифланади. Ю.В. Доманский бу борада шундай фикрларни келтиради: "Архетип деганда биз(албатта, К.Г. Юнг ва Е.М. Мелетенскийлар архетипга берган таърифга таянган холда) башарият тараккиётининг энг дастлабки даврларида инсон онг-шуурида , онгостида хосил булган (шунга кура миллий мансублигидан катъий назар барча учун умумий булган), мифларда тури ифодаланган ва хозирги кунларгача кишилар онгостида сакланиб келаётган бирламчи сюжет схемалари, образлар ёки мотивларни(жумладан предметга хам оид) тушунамиз"[Доманский, 1999:93]. Дархакикат, инсон томонидан кадимги даврларда яратилган куплаб инончлар замонавий кишилар учун мантикий асосга эга эмас. Энг мухим мифологик архетиплар ёки архетипик мифологемалар сифатида Юнг аввало "она", "бола", "шарпа(соя)", "анимус", "донишманд чол" ("донишманд кампир") архетипларини алохида ажратиб курсатади. "Она" абадий ва бокий онгсиз стихияни ифодалайди. "Бола" жамоавий онгсизлик мухитидан шахсий онг-шуурнинг уйгониши рамзи. "Шарпа" шахснинг онг-шуур чегарасидан ташкарида колган онгсиз булаги. Эркаклар учун "анима" ва аёллар учун "анимус" узга жинс образида ифодаланган шахснинг онгсиз ибтидоси, "донишманд чол" - олий маънавий синтез, кексаликда рухнинг онгли ва онгсиз сохаларини уйгунлаштиради.

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

"Мифологема" тушунчасини илмий терминологияга илк бор файласуф Ж. Фрэзер киритган. Мифологема ва архетип узаро чукур боглик тушунчалардир. Бир томондан, "мифологема" тушунчаси "архетип" умумий тушунчаси маъно-мохият майдонига киради. Бошка томондан, В.С. Баевский, И.В. Романова, Т.А. Самойловалар мифологемани мифологик тафаккурнинг мустакил бирлиги сифатида тадкик этиш фикрини илгари суришган. Мифологема маданий инсон учун яхлитликка эга, узида мухим муайян кирраларнинг мустахкам мажмуини мужассамлаштирган образдир: "Мифологема ташки оламнинг мифдаги образи" [Черемисина, 2016:41]. Мифологема архетиплардан ташкил топади. Mythos (суз, нут;, ривоят) ва legei (тупламок) суз бирикмаси жамламок, хикоя килмокни англатади. Хулоса килиб айтадиган булсак, мифологема архетипнинг кенг очиб бериладиган образи, мантикан курилган архетипдир. Мифологема - мифик гоя ёки мотив. С.М. Телегин фикри хам буни тасдиклайди, унга кура мифологема "мифологик образларнинг бирламчи гояси, бирламчи шакли" [Телегин, 2010:15]. Бир хикояга бирлаштирилган бир неча мифологемалар мифни хосил килади. Умумахамиятли мифологемаларга куйидагиларни мисол килиб келтиришимиз мумкин: илкинсон(илкаждод), Она маъбуда, олам дарахти, дунёнинг уки, олтин аср, жаннат, жаханнам ва хоказо.

ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР

Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, адабиёт уз тараккиёти давомида миф билан узвий алокада булиб келган, аммо айнан ХХ асрда турли ижтимоий, тарихий, маданий ва сиёсий омиллар таъсири остида мифга хам бадиий, хам илмий адабиётларда катта кизикиш юзага келди. Ёзувчилар мифологик сюжетлар ва образларни фаол узлаштира бошладилар, уз оригинал мифологемаларини яратдилар; муаллифлик миф ижодкорлиги ривожланди. Мифопоэтика поэтиканинг ижодкор томонидан алохида яккол курсатилган мифологемаларни эмас, балки у кайта яратган яхлит мифопоэтик олам моделини ва унинг символлар тизимида, бошка поэтик категорияларда вокеланувчи мифологик шуурини урганувчи кисмидир: "...асар мифопоэтикасининг тадкикоти олам мифопоэтик моделини яратишнинг воситалари(мифологемалар, мифопоэтик хронотоп тахлили ва бошкалар), мотивлари, сюжети, образлар тизимининг архетипик ва мифологик асосларининг тахлилини кузда тутади" [Черемисина, 2016: 35].

Мифопоэтиканинг асос тушунчалари - архетип ва мифологема маъно жихатидан бир-бирига якин булса хам, аник таърифга эга эмас хамда тадкикотчилар томонидан турли контекстларда кулланилади. Архетип - жамоавий онгсизликда мужассам фундаментал образлар. Мифологема - макро- ва микрооламларнинг мифдаги образи. Мифологема архетиплардан ташкил топади. Уз навбатида бир неча мифологема бирлашиб мифни яратади. Филологик тадкикот объекти сифатида мифологема тор ва кенг маъноларда тушунилиши мумкин. Тор маънода мифологема муаллиф ниятидаги бадиий образдир. Кенг маънода эса мифологема инсоний универсал маданиятнинг архетипик ва мифологик хусусиятларини узида тажассум этган универсал ходисадир.

Х,озирги кунда бадиий асарлар мифопоэтикасини урганишга турли туман ёндашувлар сабабли адабиётшунослик фанида унинг табиатига ягона караш, бадиий мифологизация воситаларининг ягона таснифи мавжуд эмас. Яна тан олиш зарурки,

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

адабиёт билан мифологиянинг узаро таъсири муаммоси жах,он адабиётшунослигида анчайин кенг таджик; этилгани, муайян назариялар ишлаб чикилганига карамасдан, узбек адабиётшунослигида ушбу масала кам урганилган ва келажакда жиддий эътиборни талаб этади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Голосовкер Я. Логика мифа. М.: Наука, 1987. - 311 с.

2. Доманский Ю.В. Смыслообразующяя роль архетипических значений в литературном тексте: пособие по спецкурсу. - Тверь: Тверской гос ун-т, 1999, - 93 с

3. Кэмпбелл Д. Герой с тысячью лицами: Миф. Архетип. Бессознательное. Киев: София, 1997. - 336 с.

4. Мелетинский Е.М. От мифа к литературе. М.: РГГУ, 2000. - 168 с.

5. Мифы народов мира. Т.1. 2008, - 671 c

6. Михайличенко Б.С. Проблемы литературоведения: теория литературы. Монография. - Самарканд, 2009. - 182 с

7. Осипова Н.О. Мифопоэтика как сфера поэтики и метод исследования/Н.О. Осипова//Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер.7. Литературоведение// РЖ. -2000. -№3.

8. Тахо-Годи А.А. Лосев. - М.: Молодая гвардия, 2007. - 150 с.

9. Телегин С.М. Термин "мифологема" в современном российском литературоведение (Текст) //Архетипы, мифологемы, символы в художественной картине мира писателя: материалы Международной заочной научной конференции. Астрахань: Изд.Дом "Астраханский университет", 2010. -с 14-16.

10. Слокховер Г. «Мифопоэзия. Мифологические темы в литературной критике», 1970. - 187 с

11. Черемисина А.И. Мифопоэтика Дж. Макдональда "Фантастес" и "Лилит" в философско-эстетическом контексте европейской литературы XIX века/диссертация на соискание учёной степени кандидата филологических наук. Нижний Новгород. -2016. - 165 с

12. Amanullaeva Kamola Muminovna NATIONAL CONCEPTS AND THEIR LITERARY REPRESENTATION IN HARUKI MURAKAMI'S NOVEL "IQ84" Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal)#9(25), 2017.

13. К. М. Амануллаева Художественный концепт и специфические характеристики его воссоздания, Хорижий филология №4,Самарканд. СамДЧТИ. 2020 Б.53-56.

14. V. J. Shuhratova, AN INTERPRETATION OF FANTASTIC IDEAS IN KAZUO ISHIGURO'S BURIED GIANT, GOSPODARKA I INNOWACJE Volume: 22 | 2022

15. Amanullayeva Kamola Muminovna, Shuhratova Visola Jamshid qizi. O'rta darajadagi o'quv - uslubiy qo'llanmasi "Yapon tili o'rta darajasini o'rganamiz" (В ^ЕпФ Ф

Samarqand: "SamDCHTI", 2022.

INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES

VOLUME 1, ISSUE 2, 2022

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

16. Amanullayeva K. M., Universal concept as structural farmotion of the component of Haruki Murakami's novel "Kafka on the Shore" Jour of Adv research in Dynamical & Contol Systems, Vol. 12, Issue- 2020 Scopuc, Б.1117-1121.

17. Amanullayeva K.M, The literary concept as of the creative process in the literary comprehension, УзМУ ХАБАРЛАРИ. Тошкент-2021. Б .179-181.

18. K. M. Amanullayeva, Shuhratova Visola Jamshidqizi, THE HARMONY OF CONCEPTS IN KAZUO ISHIGURO'S THE BURIED GIANT, ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal ISSN: 2249-7137 Vol. 12, Issue 02, February 2022.

19. Amanullayeva, K. M., Kizi, Sh. V. J., Botirovna, M. V., & Khudoyberdieva, Z. S. (2022). Expressing Uzbek neologisms in Japanese and Korean languages and using them in literary works as a concept. International Journal of Health Sciences, 6(S2), 13719-13726.

20. К. М. Амануллаева, О художественном концепте и в целом, Рооссия и Узбекистан

21. K. M. Amanullayeva, Shuhratova Visola Jamshidqizi, Кузуо Ишигуронинг "Дафн этилган гигант" асарида фантастик гоялар талкини, "ИНТЕРНАУКА" № 28, Москва.2021, Б.67-68.

22. K. M. Amanullayeva, V. J. Shuhratova, Attention to the State Language in the Educational Process, IJRASET, ISSN: 2321-9653; IC Value: 45.98; SJ Impact Factor: 7.429 Volume 9 Issue XI Nov 2021.

23. KAZUO ISHIGURONING "DAFN ETILGAN GIGANT'ASARIDAGI KONSEPTLAR UYG'UNLIGI, So'z san'ati xalqaro jurnali, ISSN 2181-9297, 5 - jild, 3 - son.

24. Uroqov Sherbek, Shuhratova Visola Jamshid qizi, Yapon madaniyati nomli o'quv-uslubiy qo'llanma, Samarqand: "SamDCHTI", 2022.

25. Amanullayeva Kamola Muminovna, Shuhratova Visola Jamshid qizi, O'RTA DARAJADAGI YAPON TILI DARSLIGI MEN KASHF QILGAN YAPONIYA ( ВМЁШ ^tbfcL^fO^fcBi), Samarqand: "SamDCHTI", 2022.

26. Amanullayeva K.M, The literary concept as of the creative process in the literary comprehension, УзМУ ХАБАРЛАРИ. Тошкент-2021. Б.179-181.

27. Amanullaeva Kamola Muminovna national concepts and their literary representation in Haruki murakami's novel "IQ84" Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal)#9(25), 2017.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.