МЕЗРОБЛИ ЧОЛГУЛАРНИНГ ТАРИХИЙ ИЛМИЙ-НАЗАРИЙ
АСОСЛАРИ
Достонбек Ином угли Абдуллаев [email protected] Карши давлат университети
Аннотация: Ушбу маколада мезробли чолгулар хусусида тарихий манбаларда буюк алломаларимиз томонидан мерос килиб колдирилган мусиккий рисолалар атрофлича урганилди. Тарихий манбаларни урганишда катта хисса кушган узбек мусикашунос олимларининг илмий тадкикот ишлари тавсиф этилган.
Калит сузлар: мезробли чолгулар, кашкар рубоб, лютня, уд, анъанавий ижрочилик, аллома, мусикий рисола
HISTORICAL SCIENTIFIC AND THEORETICAL FOUNDATIONS OF
MEZROBLI INSTRUMENTS
Dostonbek Inom oglu Abdullaev [email protected] Karshi State University
Abstract: In this article, the musical treatises handed down by our great scholars in the historical sources regarding mezrob instruments were thoroughly studied. Scientific research works of Uzbek musicologists who made a great contribution to the study of historical sources are described.
Keywords: mezrob instruments, kashkar rubob, lute, oud, traditional performance, alloma, musical treatise
КИРИШ
Мустакиллик шарофати билан юртимизда барча сохаларда руй берган кенг ислохотлар мусика санъати сохасида хам уз ифодасини топди. Бунда айникса, сунгги йилларда ХХ асрнинг охирги ун йиллиги узбек мусика маданияти янги тараккиёт боскичига кутарилди. Айни пайтда миллий чолгу ижрочилиги янада равнак топди, чолгу ижрочилик санъати узининг янги ривожланиш даврини бошлади, десак муболага булмайди.
Янгидан усиш, юксалиш шохсуппаларига кадам куйган узбек мусикаси эндиликда жахондаги илгор мусика маданиятлари билан ёнма-ён янги ижодий ютуклар билан камолот чуккиларига куз тикмокда [2.34. 54]. Юртимиз узок
тарихга эга илгор фан ва маданият улкаси сифатида узига хос "Шарк машъали" булгани дунё илм ахли томонидан эътироф этилган.
Шундай экан узок тарихга эга булган юртимизда кадим замонлардан пайдо булган мусикий чолгуларнинг ривожланишидаги муаммоларни ёритиш хам асосий вазифалардан хисобланган. Шарк алломаларининг машхур рисолаларида хам кадимий чолгулар хакида бой маълумотлар мавжуд.
"Бу борада утмиш алломаларимиздан Ибн Сино "Жавоми илм ал-мусика" (Х аср), Абу Абдуллох Хоразмий (Х аср), Абдукодир Марогий "Китоб ул-нагам" (XIV аср), Зайнуллобиддин Хусайний "Рисола дар баёни конуни ва амалий мусикий" (XV аср), Абдурахмон Жомий "Рисолаи мусикий" (XV аср), Амулий (XIV аср) "Рисолаи мусикий" Дарвеш Али Чангий "Рисолаи мусикий" (XVIII аср) каби олимларнинг мусикий рисолаларида" [1] баён этилган илмий ва назарий карашлари муайян давр мобайнида шаклланган ижрочилик санъати тажрибасига асосланган булиб, улар уз рисолаларида мусиканинг жамиятдаги урни ва ахамиятини атрофлича ёритганлар. Алломалар уша давр мусикаси, амалдаги чолгуларнинг тузилиши ва улар охангининг маъно-мазмунига эътиборини каратиб, улар хакида атрофлича маълумот ёзиб колдирганлар. Биз ушбу маколамизда тарихий манбаларда акс эттирилган мезробли чолгулар хакида суз юритамиз.
Шаркнинг улуг алломаси ал-Фаробий мусика илмининг бир булими сифатида чолгу асбобларини урганувчи чолгушунослик сохасига асос солади. Фаробий рисоласида узи яшаган даврда мавжуд булган мезробли чолгуларни хам батафсил таърифлайди.
"Абу Али ибн Сино (980-1037) уз даври мусика чолгуларини икки гурухга булади: Мизробли, нохунли, (Борбад, танбур, рубоб) ва бутун резанатор капкоги буйлаб тортилган очик чолгу асбоблари (шохрух, чилтор, лира), чанг (арфа). Олим, оханги инсон овозига якин турадиган чолгу асбоблари уд, рубобни батафсил таърифлаган" [2]. Шу жумладан XX аср олимларидан В.Беляев илмий изланишларида "Дулон рабоби", "Хинд рабоби" ва "Кашкар рабоб" каби рубоб турларига таърифлар бериб утган [3].
"Дарвеш Али Чангий уз рисоласида рубоб, Султон Мухаммад Xоразмшох даврида (1200-1220) кенг оммалашган ва 4 та ипли ва 1 та кумуш торлари булган"[4] - деб келтиради. Даврлар оша ривожланиб, такомиллашиб XX асрга келиб хозирги куринишда узбек анъанавий чолгуси сифатида шаклланган.
Урта аср мусика ижрочилиги маданиятининг узига хос хусусиятларидан бири шу эдики, алломалар нафакат бир неча турдаги мусика чолгуларини таърифлаган, балки узлари хам мохир созандалик санъатини эгаллаганлар.
Асримизнинг 30-40-йилларида уюштирилган археологик экспедициялар (С.Л.Толстов, В.А.Вяткин, М.Б.Массон ва бошкалар рахбарлигида) натижасида
Урта Осиё маданиятини, шу жумладан халк чолгуларини урганишда кимматли маълумотларга эга булинди. "Археологик казишма ишларида топилган маданий ёдгорликлар: най, рубобсимон чолгу, хозирги доирага ухшаш думбира ва шу сингари чолгуларни чалаётган машшоклар тасвирланган. Булар Афросиёб, Тупроккалъа, Айратом (Айратом фризи деб аталади) каби шахарлардан топилган сопол идишлардаги машшок хайкалчалардир. Уларда турли хил мусика асбоблари: лютня, танбур, рубобсимон чолгу, конун, уд, руд, шэманэ (мусикор), чагона, чилтор, най, бургу, сурнай карнай, дойрасимон чолгуларида маш; килишлари тасвирланган" [5].
Шуни назарда тутиш керакки, узок утмишга нисбатан мусикий чолгулар ёки уларнинг маданий ёдгорликларда сакланиб колган тасвирлари жамиятнинг мусикий хаёти хакида маълумотларнинг ягона манбаи хисобланади. Шу жихатдан, мусикий чолгулар хакида узок утмишдан бизгача етиб келган турли афсона ва ривоятлар хам тарихимизнинг мусикий олами манзарасини чизиб беради.
"Бу борада Узбекистон Республика Фанлар академяси Санъатшунослик институтида хам "Миллий мусикий чолгулар" тугрисида ва замонавий мусика санъати буйича илмий кулёзмалар яратган республикамиз мусикашуносларидан В.Беляев, И.Ражабов, Ф.Кароматов, Т.Визго, О.Иброхимов" [6] ва бошкалар диккатга сазовор тадкикотлар яратдилар.
УСУЛЛАР
Макола мавзусини ёритишда утмиш алломаларининг мусикий рисолалари юзасидан санъатшунослик илмининг тавсифий, таснифий, тарихий-киёсий, типологик ва комплекс ёндашув тахлил усуллари кулланилди. Шу жумладан, мавзуга доир барча манбаларни, яъни утмиш алломаларнинг мусика рисолаларида келтирилган мезробли чолгулар, атрофлича урганилган холда илмий ёндошув асосида тахлил килинди.
Мезробли чолгуларнинг тарихий илмий-назарий асослари билан боглик масалаларни эътироф этишда утмиш алломалари Ибн Сино "Жавоми илм ал-мусика" (Х аср), Абу Абдуллох Хоразмий (Х аср), Абдукодир Марогий "Китоб ул-нагам" (XIV аср), Зайнуллобиддин Хусайний "Рисола дар баёни конуни ва амалий мусикий" (XV аср), Абдурахмон Жомий "Рисолаи мусикий" (XV аср), Амулий (XIV аср) "Рисолаи мусикий" Дарвеш Али Чангий "Рисолаи мусикий" (XVIII аср) каби олимларнинг мусикий рисолалари [1] каби манбаларда келтирилган маълумотлар мухим услубий таянчлардан булди.
Шу билан бирга, тарихий алломаларнинг мусикага доир рисолаларини урганишда юкорида номлари таъкидланган мусикашунос олимлар В.Беляев, Т.Визго, Ф.Кароматли, Д.Рашидова, Р.Абдуллаев, А.Назаров, О.Иброхимов ва
бошкаларнинг мусикий мерос намуналарини тадкик этишга багишланган илмий ишлари зарурий манба булиб хизмат килди.
НАТИЖАЛАР ВА МУНОЗАРА
Маълумки, мусикий чолгулар халкларнинг моддий хамда маънавий бойлигидир. Чунончи, хар бир халк уз миллий мероси, даврлар оша юзага келган анъаналарини миллий оханглар оркали тараннум этувчи ва халкнинг миллий маънавиятига хос яратилган амалий санъат намуналари оркали уларга мос келувчи чолгуларига эгадирлар. Бу хусусда узбек мусикий чолгулар олами маънан ва моддий нуктаи назардан бой хамда ранг-баранг эканлигини эътироф этиб утиш лозимдир. Колаверса, кайсики халкнинг маънавияти юксак булса, унинг тарихи ва унга мос мероси хам улкандир.
Узбек халк чолгулари ранг-баранг тарзда мусиканинг барча тармокларига мос холда шаклланиб, асрлар оша ривожланиб келган. Утмиш алломалари ал-Фаробий (IX аср) узининг "Катта мусика китоби"да, Сафиуддин Урмавий (XII аср) мусикий рисоласида, Абдулкодир Марогий (XIV аср) "Жами ал-алхон фи-илм ал-мусикий" рисоласида, Ахмадий (XIV аср) "Созлар мунозараси" асарида, Зайнуллобиддин Хусайний (XV аср) "Рисола дар баёни конуни ва амалий мусикий" рисоласида, Абдурахмон Жомий (XV аср) "Мусикий рисола"сида, Амулий (XVI аср) "Мусика рисола"сида, Дарвеш Али Чангий (XVII аср) "Мусикий рисола"ларида [6] мусикий чолгуларни урганиб тадкик этиш масалаларининг турли томонларига тухталиб, уз даврларининг мусикий чолгулари таснифотини баён этганлар.
Тарихий кулёзма ва мусикий рисолаларда Урта Осиё халклари амалиётида вужудга келган барча чолгулар (шакл, тузилиш, торлар нисбатлари, тайёрлаш мезонлари, чолгулар учун ишлатиладиган ашёлар ва хк.) хакида маълумотлар келтирилган.
Мезробли ва торли чолгулардан: борбад, уд, руд, кубуз, гижжак, навха, нузха, конун, чанг, рубоб, танбур, дутор;
Дамли созлардан: рухафзо, шаммома, органун, сибизги, найи анбон, чагона, буламон, сурнай, най, кушнай, карнай;
Урма чолгулардан: даф, доира, ногора, сафоил кабилар хакида турли даражадаги маълумотлар келтирилган.
Масалан: Абдукодир Марогий (XV аср) Абдукодир ибн-Гойибий (Марогий) Озарбайжоннинг Марог шахрида тугилган булса-да, хаётининг иккинчи ярми Амир Темур саройида-Самаркандда утган ва Хиротда вафот этган. "Мусика илмида оханглар туплами" ("Жами ал-алхан фи-илм алмусикий") рисоласида мусика хакидаги таълимотни - камонча, етти торли гижжак каби бир турдаги мусика чолгулари борлиги хакидаги маълумотлар билан бойитади.
Ал-Хусайннинг XV аср мусика санъати коидалари ва меъёрлари асосида Урта Осиё халклари орасида кенг таркалган икки торли мусика чолгуси - дутор хакида маълумот берилган.
Кутбиддин аш-Шерозий (1236-1310) эронлик мусика назариётчиси сифатида танилган булиб, уз рисоласида камончали танбур хакида кимматли мулохазалар билдирган хамда инсон овозини энг ёкимлиси деб хисобланган.
XVII асрда яшаган Бухоролик мусикашунос Дарвиш Али уз рисоласидаги танбур, чанг, конун, борбад, чагона, уд, руд, рубоб, кобуз, гижжак, шемане, рухавза, кунгура каби мусика чолгулари хакида батафсил маълумот берган.
Буюк Шарк мутафаккирларининг илмий мероси халк чолгуларини урганиш сохасида хам тарихий кимматга эга. Абу Наср Мухаммад Фаробийнинг машхур асари "Катта мусика китоби" ("китоб ал-мусика ал-кабир") улкан ахамиятга эга. Урта аср олими бу китобда икки халк мусика ижрочилиги: охангни инсон овози (кушик санъати) ва чолгулар воситаларида кайта тиклашга ажратади. Фаробий мохир ижрочи сифатида мусика чолгуларининг жамият хаётидаги ролини урганишга ахамият беради ва у "Жангу жадалларда, раксларда, туй-томошаларда, кунгил очар базмларда хамда ишк Китобнинг иккинчи кисми бошдан охир уша давр мусика чолгуларга багишланган. Унда лютня, танбур, уд, най, рубоб, чанг, шохрух, конун ва бошка мусика чолгулари изчил ва батафсил таърифланади. Фаробий торли мизробли лютняни уша даврда энг кенг таркалган чолгу хисоблаган. Лютня узига хос мизроб (чертма) воситасида чалинган, дастасида эса лигатура (лад)лар жойлашган. IX-X асрларда лютня арабча уд номини олади. Бу чолгу купгина Шарк мамлакатларида, Кавказ орти халклари орасида хозирги кунгача сакланиб келинмокда. "Мусика хакида катта китоб"да Фаробий яна бир чолгу асбоби-танбурни хам таърифлайди. Олимнинг фикрича танбур (дилни тирнаш) удга энг якин турадиган чолгулардан биридир. Танбурда торлар нохун ёрдамида чертилади. Танбур худди уд каби кенг таркалган ва халк севган чолгудир. Танбурнинг икки ёки уч жез тори булган. Унинг икки тури маълум: Xуросон ва Богдод танбурлари. Богдод танбурининг макомлари куп булган, дастасида чолгу бугзидан то дастасининг ярмигача оралигида пардалар жойлашган. Танбурнинг бу тури шу кунгача уз шаклини йукотмай, мусика ижрочилиги амалиётида якканавоз хамда ансамбль чолгуси сифатида амалиётда фойдаланиб келинмокда.
Фаробий рисоласида узи яшаган даврда мавжуд булган рубобни хам батафсил таърифлайди. Уша даврдаги рубоб хам хозирги кашкар рубобига ухшаб резонатор ва анча узун дастадан тузилган. Икки хил чертма торли рубоб мавжуд булган: биринчи ёгоч декали ва асосий кисми ёгочдан, иккинчи пастки кисми чармдан ишланган декали.
Уша даврда Шаркнинг таникли мутафаккири Сафиуддин Урмавий мусика илми тизимини ривожлантирди. У уста уд чолгучи, хонанда ва мохир бастакор сифатида машхур эди. Удда олиб борган тажрибаларига таяниб олим уз назарий коидаларини баён этди. Урмавийнинг "Такводорлик китоби"да уд таърифи куйидаги сузлар билан бошланади: "Билингки, чолгу асбоблари ичида уд деб аталувчиси энг машхур ва энг замонавийдир".
Жомийнинг "Мусика хакида рисола"сида келтирилган уд дастасининг тула чизмаси уни созлаш хакида тулик тасаввур беради.
Марогийнинг XИВ асрда яратилган "Канз ал Тухаф" рисоласида гижжак ва рубоб хакида кизикарли маълумотлар мавжуд.
Дарвиш Алининг рисоласи XVI-XVII асрлар Урта Осиё мусикасини урганишда кимматбахо манбадир. Мазкур асарда машхур хонанда ва чолгучилар, бастакорларнинг ижодий таржимаи холлари баён этилган. Рисоланинг В ва ВИ боблари уша даврда купгина Шарк мамлакаталарида кулланилган халк чолгулари хакидаги маълумот батафсил баён килинади. Дарвиш Али утмишдошлари сингари торли, мизробли чолгулар орасида тебраниш охангига кура энг яхшиси саналган удни чолгулар "шохи" деб атади. Уднинг жуфт созланган ун икки тори булган. У Фаробий давридаги дастлабки уддан бирмунча фарк килган. Дарвиш Алининг маълумотларига караганда, олтинчи куйи тор (мухталиф) чолгусининг пастки диапазонини (бас регистрини) кенгайтирган.
Ушбу маълумотларга таянган холда шуни айтишимиз мумкинки, мезробли чолгулар халк орасида кенг оммалашган булиб, ривож топиб келган. Беназир таровати билан рубоб, уд чолгулари халк тадбирларида ва сарой мусикасида узини урнини топа олган ва мухим чолгулардан хисобланган.
Мазкур макола мавзуси сифатида халк орасида мавжуд мезробли чолгуларнинг тарихий илмий-назарий асослари, утмиш алломаларининг мусика хакида ёзган мусикий рисолалари урганган узбек мусикашунос олимларининг илмий изланишлар натижасида ёзган илмий-тадкикот ишлари асосида очиб беришни максад килдик.
XУЛОСА
Xулоса килиб айтишимиз мумкинки хар бир миллатнинг уз тарихи, урф-одати, маданияти ва санъати булганидек, узбек халки хам бой маданий тарихга ва мусикий меросга эга. Шу боис, ушбу маколамизда миллий мусикий чолгуларимизни тарихини урганишда ижровий жихатидан келиб чиккан холда гурухларга булиб, ундан мезробли чолгуларга тухталиб утдик.
Кадимги даврда мукаммал чолгуларнинг мавжудлиги ва талайгина ижро анъаналарни шаклланганлиги - уша даврда юксак мусика маданияти мавжуд булганидан далолат беради. Мусика чолгулари асрлар давомида бир-бирини
бойитган холда ривожланган, яъни замон талабларини узгариб бориши натижасида чолгуларнинг аввалги шакли ва конструкцияси асосида, уларнинг янги турлари яратилган ва бу узгаришлар тарих зарварокларига мухрланиб борган. Мисол тарикасида юкорида келтириб утилган маълумотларга кура рубоб, уд чолгулари алломаларнинг мусикий рисолаларида даврига караб турли номлар билан турли куриниши ва тузилиши тавсифлари акс этган.
Шундай килиб, узбек халк чолгу ижрочилигида мансуб мезробли чолгулар бугунги кунга келиб такомиллашган холда узини мукаммаллик даражасида десак муболага булмайди.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Бегматов С.М., Матёкубов М. "Узбек анъанавий чолгулари". - Т.: 2008. -
18 b.
2. Dadaboyev X. "Cholg'u ijrochiligi va ansambli" - Andijon. 2020. - 8 b.
3. Беляев В. Музыкальные инструменты Узбекистана. - М.: Гос.муз.издательство, 1933. - С 131.
4. Darvesh Ali Changiy, "Musiqiy risola", (prof. A.A.Semyonov). - T.: 1946. 18-19 bb.
5. Одилов А. "Узбек халк чолгуларида ижрочилик тарихи" - Т.: 1995. 9 б.
6. Урта аср мусикашуносларининг рисолалари хусусида куйидаги адабиётларда маълумотлар берилган: В.Беляев "Музыкальные инструменты Узбекистана", М.,1933.
7. Вызго Т.С. "Музыкальные инструменты Средней Азии. Исторические очерки." М.: Музыка, 1980. - 190с. с илл., 144 табл.,
8. Кароматов Ф. К истории инструментальных ансамблей в Узбекистане.// Проблемы музыкального фольклора народов . - М.: 1973. - с.300-313.
9. И.Ражабов "Макомлар масаласига доир" Т., "Фан" 1963