МЕЗОНЛИ БАХОЛАШ - ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИНГ МУХИМ
ОМИЛИ
Ша^ло Жамоловна Наралиева
Жанубий Козогистон давлат педагогика университети Козок тили ва адабиёти кафедраси катта укитувчиси, филолог
Аннотация: ушбу маколада янгиланган таълим мазмуни буйича узбек тили фанидан билим олувчиларнинг укув ютукларини мезонлар асосида бахолаш технологияси хакида суз юритилган.
Аннотация: в статье рассматривается технология критериального оценивания успеваемости учащихся узбекского языка в обновленном содержании образования.
Abstract: The article examines the technology of criteria-based assessment of the progress of Uzbek language students in the updated content of education.
Калит сузлар: таълим, ислохот, узбек тили фани, янгланган таълим мазмуни, мезон, бахолаш, дескриптор.
Ключевые слова: образование, реформа, предмет узбекского языка, обновленное содержание образования, критерии, оценка, дескриптор.
Keywords: education, reform, the subject of the Uzbek language, updated content of education, criteria, assessment, descriptor.
Таълим-тарбиянинг бугунги кунда асосий вазифаси булмиш ёш авлодни ватанпарвар, замонавий билим, куникма ва малакаларни пухта узлаштирган хамда эгаллаган билимларини хаётда фойдалана оладиган, жамиятда уз муносиб урнини эгаллашга кодир булган - комилликка интиладиган баркамол авлодни вояга етказишдек улкан масъулият устозлар зиммасида эканлиги, шубхасиз.
Бугунги кунда илм-фан, техника сохаларининг жуда тез суръатларда жадаллик билан ривожланиши барча таълим муассасаларида таълим-тарбия масалаларига янгича ёндошишни талаб килмокдаки, бу уз навбатида, укитувчилар зиммасига янада юксак вазифалар ва жавобгарликни юклайди.
Бу борада таъкидлашимиз мумкинки, бизнинг мамлакатимизда янги таълим тизими модернизация килиниб, жахон микёсида таълим маконига кириш арафасида. Бу таълим-тарбия жараёнидаги сезиларли узгаришлар билан богликдир. Бунинг сабаби шундаки, таълим парадигмаси узгарган, таълим мазмуни янгиланган, янги ёндашувлар ва янги гоялар пайдо булган.
Келажак авлодни жамият талабларига мос равишда тарбиялаш ва укитишда укитувчиларнинг педагогик фаолиятининг илмий-амалий асосларини узлаштириши мухим масалалардан бири булиб колмокда.
Илм-фан ва техниканинг жадал ривожланиб бораётган, ракамли манбалар окими кучайган даврда инсон кобилияти, истеъдоди, атроф-мухитдаги яхши муносабатларни ривожлантириш, шахсга йуналтирилган ёндашув оркали укитиш таълим муассасаларининг асосий вазифаларидан бири хисобланади. Шуни ёдда тутишимиз керакки, вакт ва макон кенглигида келажак авлод уз олдига куйган максадларига эришишлари, катта имкониятлардан фойдаланган холда эркин ва ёркин яшашлари учун хам таълим ислохоти кайта жонланди. Шунинг учун хар бир укувчининг идрокига караб таълим, ижодкорлик ва хар томонлама изланувчанликни таъминлайдиган янгиланган таълим мазмунини тайёрлаш зарурати тугилган эди.
Жамиятда булаётган тарихий узгаришлар хам ушбу янгиланган таълим дастурини четлаб утиши мумкин эмасди. Бугун жахонда келажак авлодга кандай таълим тизимларини такдим этиш хакидаги савол кайта куриб чикилиб, «XXI асрда болалар муваффакиятга эришиш учун нимани урганишлари керак?» ва «Таълим беришнинг энг самарали усуллари кандай?» каби асосий саволлар кундаланг куйилди. Ушбу саволлар таълим дастури ва таълим дастурини амалга оширишда кулланиладиган педагогик ёндашувлар билан чамбарчас богликдир. Билим олувчилар хар куни ижтимоий тармокларда янгиликлар ва узгаришларни урганар экан, тинглаш, сузлаш, уциш ва ёзиш имкониятлари укувчиларни тобора глобаллашиб бораётган жамиятда узаро муносабатлар урнатишга тайёрлайди.
Таълимнинг замонавий талаби - ижодкор, ракобатбардош ва малакали инсонни тарбиялаш.
Шу ерда савол тугилади: таълим жараёнида укувчилар орасида узаро тушуниш ва жамоавий муносабатларни урнатиб, укувчиларнинг ишончсизлигини йукотиб, имкониятларни кенгайтирадиган омил нима? Бахолаш тизими укувчиларнинг укув-билиш компетенциясини шакллантиришга таъсир киладими?
Ушбу саволга бугунги куннинг жавоби - мезонли бахолаш булиб хисобланади.
Мезонлар - бу таълимий максадларни амалга оширадиган улчовлар, хусусан, укувчилар иш давомида бажарадиган харакатлар руйхати.
Мезонли бахолаш - бу таълимнинг максади ва мазмунига мос келадиган, укувчиларнинг укув-билиш(когнитив) малакаларини, укув куникмаларини шакллантиришга хисса кушадиган, аник белгиланган, жамоа билан ишлаб чикилган, таълим жараёни иштирокчиларига олдиндан маълум булган муайян мезонлар билан билим олувчиларнинг укув ютукларини таккослашга асосланган жараён.
Илгари мактабни бошкариш мухимлиги таъкидланган булса, бугунги кунда асосий эътибор мактаб директорлари кумагида укитиш жараёнида етакчилик жараёнига, бахолаш ва юкори малакали укитувчилар ва инноваторларни ривожлантиришга каратилмокда. Илгари биз сифатни назорат килганмиз, келажакда биз уни таъминлаймиз.
Албатта, мавжуд бахолаш тизимининг афзалликлари хам булганки, айнан шунинг учун хам узок вакт сакланиб келинган. Биринчидан, оддийлиги, иккинчидан, анъанавийлик, учинчидан, хамма учун тушунарли. Туртинчидан, хаммабоп, универсал, бешинчидан, таъсири кучли.
Мавжуд бахолаш тизимининг камчиликлари:
• укувчилар, ота-оналар ва укитувчилар учун тушунарли булган режалаштирилган таълим натижаларига эришиш учун бахолашнинг аник мезонлари мавжуд эмас;
• укитувчи хар бир укувчининг ягона мезонларга эришишига эмас, балки бутун синфнинг уртача билим даражасига эътибор каратиб, белги куяди;
• мавжуд бахолаш тизими билимларни узлаштириш жараёнини эмас, балки билимларни узлаштириш натижасини акс эттиради;
• билим олувчиларга берилган бахолар укув дастурининг алохида булимлари буйича билим, куникма, малакаларнинг аник элементларини узлаштириш хакида тасаввур бермайди, бу эса хар бир укувчи учун индивидуал таълим траекториясини аниклашга имкон бермайди;
• таълим жараёнида укувчи ва укитувчи уртасида оператив алока мавжуд эмас, бу эса укувчиларнинг билим олишга булган юкори мотивациясига ёрдам бера олмайди.
Мавжуд бахолашнинг ана шундай камчиликлари хамда мезонли бахолашнинг афзаллликларининг устуворлигини хисобга олган холда мезонли бахолаш тизими жорий этилди.
Шундай килиб, мезонли бахолашни жорий этишдан максад:
• мактабда укитиш сифатини ошириш;
• мактаб битирувчилари билимини халкаро стандартларга мослаштириш.
Мезонли бахолаш вазифалари:
• дарснинг хар бир кисмида хар бир укувчининг тайёргарлик даражасини аниклаш;
• дастурга мувофик таълимий максадларга эришиш кобилияти;
• укувчининг ривожланиш ютугини назорат килиш;
• укувчининг укув жараёнидаги хато ва камчиликларини аниклаш ва тузатишга имкон бериш;
• турли ишлар давомида олинган бахонинг адолатлилигини таъминлаш;
• таълим дастурининг самарадорлигини тахлил килиш;
• укув жараёни ва билимларни узлаштириш тугрисида укувчи, укитувчи ва ота-оналар уртасида кайта богланишни таъминлаш.
Амалий ахамияти
• факат укувчиларнинг иши бахоланади;
• бажарилган иш олдиндан белгиланган намуна (стандарт) билан таккосланади;
• укувчи уз ишини бахолашга имкон берадиган ва ота-оналарга маълумот бера оладиган аник бахолаш алгоритмини билади;
• мезонли бахолаш муайян таълимий максад буйича бахоланади.
Мезонли бахолашнинг ахамияти:
Укцтувчилар учун:
• сифатли натижаларга олиб келадиган мезонларни ишлаб чикиш;
• уз харакатларини тахлил киладиган ва келажакни режалаштирадиган маълумот олиш;
• укитиш сифатини ошириш;
• укувчининг индивидуал хусусиятларини хисобга олган холда хар бир киши учун машгулот хажмини режалаштириш;
• турли хил бахолаш усулларидан фойдаланиш.
Укувчилар учун:
• когнитив кобилият ва фикрлаш даражасини оширадиган турли хил укитиш усулларидан фойдаланиш;
• муваффакиятга етаклайдиган бахолаш мезонларини тушуниш;
• уз-узини ва узгаларни бахолаш оркали кайта богланишда фикр-мулохазалар олиш;
• мулохазали фикрлаш, уз фикрларини эркин ифода этиш, уз билимларини намойиш этиш.
Ота-оналар учун:
• боланинг билим даражаси буйича далиллари билан танишиш;
• унинг укув муваффакиятини назорат килиш;
• таълимини куллаб-кувватлаш учун йулланма олишига иконият беради.
Шунингдек, мезонли бахолаш технологияси укувчиларда ортикча ташвишланишни йукотади ва укитувчини «хакам» ролидан халос килади, бу эса укувчиларда уз-узини бахолаш, уз фаолиятига бахо бериш ва жавобгарликни ривожлантиришга ёрдам беради.
Мезонли бахолаш тизими аввалги бахолашдан колиплаштирувчи (форматив) ва жамловчи(сумматив) бахолаш тизимининг жорий этилиши билан фарк килади. Колиплаштирувчи бахолаш укитишни, усулларни ва ушбу имкониятларни амалга ошириш йулларини такомиллаштириш имкониятларини аниклашга каратилган булса, жамловчи бахолаш максадли бахо куйиш ва сертификатлаш ёки укитишнинг олдинга силжишини кайд этишда укув натижаларини чикариш учун зарур.
Бундай бахолаш вактида узингизни бошка одам билан таккослашга хожат йук. Зеро, имкониятларингизни мезонлар буйича бахолаб, муваффакиятга эришиш йулларини куриб чикасиз.
Узбек тили дарсида маълум бир топширикларни бажаришда кулланиладиган мезонли бахолаш намунаси:
Бахолаш мезонлари Дескрипторлар Балл
Билим олувчилар
Матнларнинг мавзу Матнларнинг мавзу доирасини 2
доираси, матн аниклайди
услубининг узига Матн услубини ажратади 2
хослигини киеслайди
Яхлит матнни нояхлит матнга, нояхлит матнни яхлит матнга айлантириб еза олади 3
Матн асосида саволлар 2 та очик савол ва 4 та епик савол тузади 3
тузади. Жуфтликда берилган мавзу буйича 2
Диалогли матн тузади диалогли матн тузади
Умумий балл 12
REFERENCES
1.Узбек тили. Таълим дастури (асосий урта таълим мазмунини янгилаш
доирасида). - https://nao.kz, 2016й.
2.Ш.Наралиева, А.Мингбаева, «Узбек тили фанидан бахолашнинг улчовли технологияси», укув-методик кулланма, Шимкент, 2021й.
3. Ш.Наралиева, Н.Досметова, Ф.Абдалиев, Умумтаълим мактабларининг 6-синфи учун «Узбек тили» дарслиги. "Жазушы" нашриёти, 2018й.
4.М^гаимге арналган н^скаульщ Yшiншi /негiзгi/ децгей «Назарбаев Зияткерлiк мектебЬ) ДББ¥, 2012ж.
5. Ш.Наралиева, Узбек тилини укитиш методикаси, 6-синф укитувчиси учун китоб. Шимкент, 2019 й.
6.Ш.Наралиева, Узбек тили. Булим(чорак) учун жамловчи бахолаш топшириклари, 6-синф укувчилари учун иш дафтари, Туркистон, 2018й.
7. Ш.Наралиева, Узбек тили. Булим(чорак) учун жамловчи бахолаш топшириклари, 8-синф укувчилари учун иш дафтари, Туркистон, 2018й.