Научная статья на тему 'МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ'

МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
24
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
COMPETENCE APPROACH / QUALITY EDUCATION / INTERCULTURAL DIALOGUE / INTERPERSONAL INTERACTION / PERSONAL REFLECTION / TOLERANCE / EMPATHY

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Султанова Сурайё Абдурашидовна, Сайфуллаев Хайрулло Габдуллаевич

В статье рассматривается вопрос формирования социокультурной компетенции студентов, который определяет не только специфику будущей профессиональной деятельности, но и создает широкий контекст межкультурного общения и профессионального сотрудничества. Существенным является включение студента в практическую межкультурную коммуникативную деятельность, что будет способствовать формированию у них позитивного отношения к носителям иной лингвокультуры, преодолению скованности, трудностей в процессе межкультурного общения и развитию речевой компетенции в поликультурных условиях

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Султанова Сурайё Абдурашидовна, Сайфуллаев Хайрулло Габдуллаевич

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FORMATION OF SOTIOKULTUR COMPETENCE OF STUDENTS WITH TWO FOREIGN LANGUAGES IN ETHNOCULTURAL CONDITIONS

This article deals with issues regarding the formation of creative abilities at students for whom the new concept of formation and the education is considered essential, new psychology and pedagogy strategy in basis which there should be an aspiration to joint creative search (the teacher and the student). Here, the interaction and cooperation between university teachers and students is central. Furthermore, it is important to involve students in intercultural communicative practices because it enhances their ability to understand, appreciate and adopt the particularities of other languages and language-cultures.

Текст научной работы на тему «МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ»

About the author:

Azzova Fayzgul Sharifovna - senior teacher of the department of general pedagogics of Tajik state pedagogical University named after Sadriddin Ayni, Tel: (+992) 918-31-83-62; [email protected]

МЕТОДИКАМ ТАШАККУЛИ САЛО^ИЯТИ ФАЛАНГИ ИЧТИМОЙИ ДОНИШ^УЁНИ

ДОНИШГО^ОИ ТЕХНИКЙ ЗИМНИ ОМУЗИШИ ЗАБОНИ ХОРЩЙ

Султанова С А, Сайфуллоев XF.

Донишгоуи давлатии амузгории Тоцикистон ба нами С. Айни

Маълум аст, ки забон аз мачмуи аломатхо дар шакли воситахои фонетикй, лексикй ва граммагикй иборат буда, хамчун олоти ифодаи фикр, хиссиёгу ирода ва воситаи муошираги байни одамон хизмат мекунад. Аз бар кардан ва донистани забон маънии аз худ кардани вохидхои забон, маводи забонй, инчунин мачмуи коидахо ва тарзу усулхои истифодаи вохидхои забонро дар раванди муошират дар назар дорад.

Вохидхои забон (фонема, морфема, калима, ибора, чумла ва гайра) мувофик ба максадхои таълимй бо дарназардошти мархила ва хадафхои таълим муайян ва мушаххас гардонида мешаванд. Яъне, ин маънои то хддди муайян махдуц кардани хачми онхоро дорад, ки аз хуц кардани он аз чониби омузандагон тибки барномаи пешниходгардидаи таълим хатмист.

Бинобар сабаби он ки дар донишгоххои техникй забони англисй на хамчун ихтисос, балки хамчун забони хоричй таълим дада мешавад, барои мархилахои гуногуни таълим ва теъдоди мухталифи донишчуён дарачахои хадди акали лексикй, грамматикй, фонетикй ва кишваршиносй пешбинй карда мешаванд. Чунончи, мундаричаи таълим дар мархилаи ибтидоии омузиши забон талаботхои зайлро пешбинй менамсяд:

• дар чанбаи тарзи навишти нут; - донистани харфхои алифбо, тарзу коидахои навишт, коидахои имло ва техникаи хониш;

• дар чанбаи талаффузи нут; - талаффузи возеху дакик ва бо истимоБ фарк кардани хамаи овозхои забони омухташаванда, риояи зада дар калима ва чумла, баёни чумла тибки намудхои асосии оханги нутк;

• дар чанбаи нутк - аз бар кардани хадди акали лексикй, ки имконияти муоширатро дар сохахои маишй ва ичтимой- фархангй таъмин менамояд;

• дар чанбаи нутк - донистани маводи барнома аз морфология, калимасозй ва синтаксис [1, c.14];

Дар раванди азхудкунии воситахои забонй дар донишгохи техникй донишчуён бо коидахои

истифодаи чунин воситахо дар фаъолияти амалй тибки меъёрхои забони омухташаванда шинос мешаванд. Масалан, донистани калимаву иборахо барои муарифй кардани худ, миннатдорй баён намудан, игтилост гирифтан ва гайра.

Дар натичаи шиносой бо системаи забон донишчуён сохиби донишхо оид ба воситахои забон ва коидахои истифодаи чунин воситахо дар раванди муошират мегарданд. Донишхои забониро ба ду рох, беихтиёр дар натчаи мушохида ва таклид кардан ба суханронии одамони дигар ё дар натичаи диккат додан ба шакли забонй низ аз худ кардан мумкин аст. Исбот шудааст, ки пайравй кардан ба принсипи шуурнокй дар таълим, яъне сохиб шудан ба донишхо дар асоси коидахо ва аз ёд кардани сохторхои забонй дар хамон маврид усули нисбатан самарабахши аз бар кардани забони хоричй махсуб мешавад, ки он хамон замон чомаи амал пушад, яъне чун воситаи муошират ва гуфтугу истифода карда шавад.

Дар дахсолаи охир максади умумии гуманизатсияи тахсилот масъалаи омузиши хусусиятхои фархангиро дар таълим ба пеш гузошт. Дар сохаи назарияи таълими забонхои хоричй тамоюли мазкур маънои онро дорад, ки донистани забони англисй пеш аз хама аз худ намудани фарханги бегона ва шиносой бо мундаричаи согсиокултурии (фарханги ичтимой) мардуми англисзабонро дар назар дорад [6, с.27].

Дар айни замон дар мактабхои кишвар таълими забонхои хоричй дар шароити полилингвистй (бисёрзабонй) идома дорад, яъне дар баробари забони точикй ва забони русй хонандагон як ё ду забони хоричиро аз худ мекунанд. Президента кишвар - мухтарам Эмомалй Рахмон дар чаласаю баромадхои хеш

6opxo вдд кapдaaнд, ки шaxcи фapxaнгй дap бapoбapи зaбoни мoдapиaш бсяд кaмaш 6o ду зaбoни xopw^ бaдaд бoшaд. Аз coли 2011 cap кapдa cyпopиш шyдaacт, ки мyтaxaccиcи чaвoнe, ки кaмaш 6o ду зaбoни xopичй бaдaд наст, бa Nop кaбyл кapдa нaшaвaд. Чунин тaшaббyc чaвoнoнpo вoдop мeкyнaд, ки бapoи бexтap oмyxгaни зaбoнx,oи xopичй кушиши зиëдгap бa xap4 диxaнд.

Аcocи cиcтeмaи нaвини тaxcилсгги лингвиcгиpo мyнocибaги кyлтypслoгй (фapxaнгй) тaшкил мeкyнaд. Мaкcaди acocии мyнocибaги фapxaнгй дap гвълим xocил нaмyдaни caлoxияти кoммyникaгивии бaйнифapxaнгй мeбoшaд. Тaxти caлoxияти бaйнифapxaнгй кoбилияити мyoшиpaг нaмyдaни шaxc дap шapoити мyкoлaмaи миëни фapxaнгx,o, яънe иштиpoки y дap шapoити мyoшиpaги бaйнифapxaнгй фaxмидa мeшaвaд. Сaлoxияти бaйнифapxaнгй кoбилияти шaxcpo бapoи фaxмиш вa шapxy эзoxи xycycиятxoи фapxaнги бeroнa мaxopaги дap мyкoиca дapëфгaни тaфoвyт вa умумият дap тaбиaги xam^ xyд вa pacмy oини oн мyaйян мeкyнaд [5, с.28]. Бинoбap ин шoгиpдoн нa тaщo бapoи мyoшиpaг кapдaн вa xanirc^ нaмyдaн oмoдa бoшaнД; бaдки onxo дopoи идpoки мaxcycи фapxaнги бaxoдиx,ии вoкeoнa тaxaмyIIпaзиpй бa фapди дopoи фapxaнги бeгoнa бoгaмкинй, бa эxcocoт дoдa нaшyдaн; мaxopaги бapтapaф кapдaни зиддият вa низoъpo (дap мyбoxиcaи фapxaнгй) дoштa бoшaнд. Аз ин py, дap шapoити Тoчикиcтсн тaйëp нaмyдaни мyгaxaccиcoни caдoxиятнoк вa тaшaккyл дoдaни шaxcияти мyxaндиcoни фapxaнгй xene зapyp acx

Мyoшиpaги бaйнифapxaнгй дap зaмoни xoзиpa acocи paвaнди интeгpaгcиoнй бa xиcoб pa^a дoниcтaни зaбoни xopw^ нa фaкaг эxтиpoм бa xaдки бeroнa бaдки тaвaccyти зaбoни xopw^ pox бa суи мyoшиpaти бaйни шaxcx,o вa бaдaнд бapдoштaни caтx,и кacбии шoгиpдoн мeбoшaд [2; с.19].

Бapoи xocил нaмyдaни caдoxияти бaйнифapxaнгй мeъëpxoи фapxaнгии зepин rammx^ мeгapдaнд:

1. Аз xy, нaмyдaни вoкeияти кишвapи oмyxтaшaвaндa pady oин вa aнъaнaxoи oн;

2. Дoниcтaни xycycиятxoи фapxaнгии кишвapи бeгoнa. Аз xyд нaмyдaни вoxидxoи лeкcикй 6o тapкибxoи xycycияти фapxaнгй дoштa;

3. Мaxopaги бa cиcтeмa дapoвapдaн вa 6o зaбoни xopw^ шapxy эзox дoдa тaвoниcтaни мaълyмoти фapxaнгй; мyкoиca нaмyдaни дaдeлx,oи фaъoлияти ю^ияти фapxaнгии кишвapи oмyxтaшaвaндa 6o кишвapи xyд [2; с.20].

Бapoи бaлaнд бapдoштaни caвияи дoниши дoнишчyëн бa pox мoндaни вocитaxoи фaъoлгapдoнии onxo зapyp мeгapдaд. Фaслиятмaндии дoнишчyëн бapoи бeдop кapдaни xиccи xyдшинocй дap никши orno, фaъoлшaвии мyнocибaги толибилмoн ниc6aги aзxyдкyнии дoниш мycoидaг мeнaмoяд.

^p ин мaвpид бa xиcoб гиpифтaни xycycиятx,oи инфиpoдии тслибилм муфид мeбoшaд. Он имкoният мeдиxaд, ки муст^^гая™ тaxcилкyнaндa дap фaъoлия:ги дapcй вa бepyн as дapcй тaъмин кapдa шaвaд. ^p нaгичaи чунин бa pox мoндaни Mop ниcбaги вocитaxoи oмyзишии зaбoщoи xopmp xиcлaгx,oи индивидyaдй вa дacтaчaмъoнaи тслибилмoн aфзoиш мeëбaд [4; с. 142].

Рoбигaи мyшгapaки зaбoн вa фapxaнг; зapypияти якчя вa дap пaйвacтaгй oмyxгaни orno дap шapoити мyocиp warn^ pyзмappa бa xиcoб мepaвaд [1; с.12]. омузиши якчoяи зaбoн фapxaнг вa тaъpиx aB ^y^na; coлx,oи зиëдecT; ки дap Дoнишкaдaи Осдаи миëнaшинocии Дoнишгсxи бa нoми Xyмбoлдти ш.Бepлин бa pox мoндa myiaacr ^p ин 4o бoяд як Kan.^ мущми мeтодoлoгй нaмyд. Гш дap capи oн aCT, ки xycycиятxoи xocи зaбoн вa фapxaнг xaнгсми мyкoиcaи 0Щ0; яънe дap киëcи oмyзиши зaбoн вa фapxaнги xyдй вa бeгснa omwop мeгapдaд. Бa xycyc мoнeaxoи фapxaнгиpo бидуни мyкoиca мyшoxидa вa omwop ^дш дyшвop aCT. Агap мoнeaxoи зaбoнй ниc6aгaн вoвexy paвшaн бoшaнД; лeкин мoнeaxoи фapxaнгй тaщo xaнгoми мукмс^ xycycиятx,oи фapxaнгии ду зaбoн omwop мeгapдaд. Дap axcap мaвpидxo ин тaфoвyтxoи фapxaнгй xaHparoEap, aчиб ш нoгyвop эxcoc кapдa мeшaвaнд. Аз чyмлa, ифoдaи «эx:гиpoм» дap этикети нутк дap минтaкaxoи гyнoгyн бa тaвpи мyxтaдиф зoxиp мeгapдaд. Интиxoби ин ë oн шaкли эxтиpoмй aз xoлaги ичтимoии xaмcyxбaT; xapaктepи мyнocибaги вaй, фaзoи pacмй ë Faйpиpacмй вoбaстa aCT [8; с.208]. Аз ^y^rna; мypoчиaт дap шaкли «ту» дap зaбoщoи точикй вa pycй 6o шaxcoни бeгoнa 6o кaдoнcoлoн ш aмaлдopoн кoбили кaбyл нeст. Бapъaкcи чунин xoлaг низ мyшoxидa мeгapдaд, ки дap нoxияxoи чaнyби чум^й шaкли мypoчиaт 6o "шую" ш дap як кaгop нaвoxии шишл, aз ^y^rna, Айнй, na^aRem; Xpcop, Иcфapa вa raMpa мypoчиaт дap шaкли «ту» мaк6yл нeст Дap зaбoни oлмoнй дap шaкли «Шую» 6o дустон xeшoвaндoн вa xaмкopoн мypoчиaг кapдa нaмeшaвaд.

Xa^ тapик; мoнeaxoи фapxaнгй aз мoнeaxoи зaбoнй дидa тaъcиpнoктapaнд. Нopoxaг бyдaни xaтoxoи фapxaнгй 6o oн зoxиp мeгapдaд, ки caxpy xaгoxoи фapxaнгй нoбaxшидaниaнд. Ärap шaxc xaгoи зaбoнй кyнaд, oн иcлox кapдa мeшaвaд. Вaлe xaгoи фapxaнгй бoиcи paнчиши шaxc гapдидa мeтaвoнaд [3, с.54]. Дyшвopй бapoи oмyзиши xycycиятx,oи фapxaнгй 6o oн зoxиp мeгapдaд; бapoи теш^ии xaгoxoи фapxaнгй

(миали rem^pm xaгoxoи гpaммaгикй) ягон xen коида, лyFaги фapxaнгй ë дacIype мавчуц recx. Бapoи xaшaккyли ^шлака^и xaxaммyлпaзиpй бa муаллими зaбoни xopw^ ингтоби шaклx,oи xamкили фаъолияги гаълимй а^амията бyзypг дopaд [5, c.122]. Аз чумла, ингтоби шакли гашим дap гypyxxoи xypд, аoзмoн додани фаъолияти ^yx^, чуфгй ва инфиpoдй xeлe cyцманд acx. Дap гашкили дилxox фаъолияти коммуникативй бapoи ноил гapдидaн ба мaкcaдxoи мaъpифaгй фазои аoзгop xeлe

cyцмaнд acx. ,3ap paфти ичpoиши cyпopиmxo бояд, аз чумла, шакл^ои фаъолияти xa^Kopom ба pox монда шаванд. Чунин фаъолияг имконияг мeдиxaд, ки мyomиpaти миëнифapxaнгии дузабона, poxy ycynxoM мycGxибa ва кумаки бaйниxaмдигapи шог^дон pиoя гapдaд.

Дap шapoиги кунунй акгуалй буцани мавзуи xaxaммyлпaзиpй ба paвaнди ичгимой вобаста acx. 3epo дap шapoиги xosMpa дap ча^они wyocMp нaвъxoи гуногуни экcгpимизм, xaчoвycкopй, здад гapдидaни мингaкaxoи пypнизoъ чой дopaнд, ки он ба xaëra ичгимоии инаoн тaъаиpи манфй мepаaGнад. Пш аз xa^ia чунин xoдиcaxoи ичгимой ба чавонон ва нaвpaаoн бинoбap аaбaбxoи кaмгaчpибaгй ва xycycияти шннуоолии ощо тaъаиpи манфй pаaGнида метавонад [7, c.33]. Бинoбap ин ба oмyзгopoн лозим acx, ки дap гаълими забони олмонй ва шино^ии шогищон бо забон ва фapxaнги бсгона xaxaммyлнoкиpo биомузанд, го ки ощо гафовуг^ои фapxaнги якдигappo пaзиpyфтa гавонанд.

Яте аз apзиmxoи му^ими yмyмибamapй ва ^cnm чуцонашавандаи фapxaнг - забон ба myмop мфавад. БинGбap ин омузиши забон (чй забони мoдapй ва чй забони xopичй) бapoи гашаккули шaxcияx caxvM бyзypг мeбoзaд. Тaвpe ки пpoфeccop Бим И.Л. кайд кapдaaат, «забони xopичй баpoи paвoнa гашган ба чак,они wyocHp xaмчyн paвзaнaи иловагй ба xиаoб мфавад» [1, c.13], ки xaraccyra он шaxc ба apзишx,oи фapxaнги ча^нй мymappaф мeгapдaд. Омузиши забон ва гамаддуни бeгoнa бapoи дoиpaи вагев дap мyoшиpaти миëни мapдyмoн ва гж,кими xa^i^^mo® байналмиллалй вocигaи ^yp^e ба xиcoб мepaвaд.

Шaxcи фapxaнгии xoзиpaзaмoн на гащо фapди маълумогнок, балки mco^cx, ки дopoи xиаcиëти эxтиpoми xy, ва эxтиpoми дигаpoн мeбoшaд. Бинoбap ин якe аз вазифа^ои oмyзгopи забони xopичй дap чавонон xocan намуцани мaxopaта эxтиpoми якдигap xamoi^H мyoшиpaг дap aаocи xaмкopй ва xai^rnp^ омода буцан бapoи кабули xycycиягx,oи забон ва фapxaнги бeгoнa, акидаи дигap ва paамy оини бeгoнa мeбGшaд. Аз ин py, и^у xaxcилoг xaмчyн як омили инкишофи фapxaнг xa^H^ вocигaи xa-ллу фaали пpoблeмaxoи тезу тунди ичгимой, шеет, бaйнифapxaнгй ва миëнимaxaллaвй мeбoшaд. Aзбaаки чавонон ва навpаcGн бо caбaбxoи xycycияги cиннyаoлй бapoи фа^мидани аaбaбxoи чунин пpoблeмaxoи ичгимоию бaйнифapxaнгй дониши кофй нaдopaнд ва аз чи^ати пcиxoлoгй бapoи бapг'apaф намуцани чунин дyшвopиx,o омода нeагaнд, дap ин чода накши oмyзгop xene бyзypг acx.

Hvipy дap rnapoHra xaxcилoти гуманистй, ки дap мapкaзи диккаг шoгиpд мeиагaд, инкишофу pyшди шaxcияги y, мyoшиpaг бо цитрон ва аoIаиaлизaгcияи y (ба rnaponra ичгимой мутобик шуцани y) а^амияти бyзypг дopaд. 3epo шoгиpд аз объекта г'axcилoт ба xaмкopи бapoбapxyкyк мубаддал мeгapдaд ва мyнocибaги байни устоду шoгиpд дap acGCи xaмкopй ва аGзaндaгй ба амал мeoяд. Дap xocил намуцани малакак,ои xaxaммyлпaзиpй ба xиcGб гиpифг'aни xycycиягx,oи CGтcиoкyлxypй (фapxaнги ичгимой) [6, c.28], аз чумла, xycycиягxoи эгникй ва авлодй cyцмaнд мeбoшaнд. Macana^ дap 4yTvixyp™ Точикистон мapдyми мулгиэгникй (миллагу кавм^ои гуногун) якчоя Nopy зиндагй ба cap мeбapaнд. Рaнгopaнгии xycycиягxoи эгникй на тащо дap capy либо^ xypo^ пушок, xapзи бинocGЗй ва мeъмopии ин мapдyмoн дида мeшaвaд, балки гафовут дap мyнocибaгx,oи ичгимой, аз чумла, дap xapзи ^^rop ва мyoшиpaги мapдyмoн ба нaзap мepacaд.

Дap як ка^ мyaccиcaxoи xaxcилoги миëнa ва олии ЧТ xapзи xaxcилoги дузабона чой дopaд: гочикй-yзбeкй, гочикй-pyœ, точикй-к;иpFизй, тoчикй-тypкмeнй. Дигap намуци гаълими дузабона - гаълими oмexгa дap дoиpaи макакои aлoxидa мавчуцанд. Аз чумла, дap бaъзe cинф ë гypyxxoи таълимй намояндагони якчанд миллагу xaлкиягx,o якчоя та^ил мeкyнaнд: киpFизy yзбeк бо точикон дap як cинф ва f.

Бapoи caмapaнoк гузашгани мaшFyлиягx,o аз забони xopичй xax,aммyлпaзиpии дoнишчyëн ниcбaги xa^CTrnap axaмияги xoca дopaд, зepo дap xap як гypyxи гаълимй намояндагони миллагу кавм^ои гуногун та^ил мeнaмoянд. Дap xocил намуцани малака^ои г'axaммyлпaзиpй бapxypдop буцан аз xycycиягx,oи эгникй ва авлодй муфид acx [8, c.209]. Дap гypyxx,oи дopoи xycycиягk0и гeгepoгeнй (гочик, yзбeк, к;иpFиз дap як ^yx) гафовут дap мyнocибaгx,oи забонй ба нaзap мepacaд: бapoи aкcapи шoгиpдoн забони аввал забони давлаггй мeбoшaд. Бapoи чанд шoгиpди дж^ забони аввал забони к^гтой ë yзбeкй acx. Шoгиpдoни yзбeк ë киpFиз дap галаффуз ë чyмлacoзии гочикй xaxo мeкyнaнд, ки ин бoиcи ^HcxapaH дигapoн гapдидa мсгавонад. Чунин xoлaг албагта дymвopиx,oи илoвaгиpo ба мин мeopaд, зepo фapкиягk0 бояд дap xaйëpии

нуткии толибилмон ба назар гирифта шуда, ощо дар чараёни таълими забони хоричй ба воситахри он фан нейтралй гардонида шаванд. Аз чумла, чунин проблемам бояд тавассуги исгифодаи технологияи муосир, интихоби маводи дидакгикй ва мегодаои самаранок ^ал гарданд. Барои он ки душворих,о дар таълими забони хоричй пешгирй карда шаванд, зарур асг, ки принсип ва усулхое, ки барои ташаккули малака^ои та^аммулпазирй таъсир мерасонанд, мукаррар карда шаванд. Хусусият^ои фарккунанда бояд х,ангоми ташаккули малака ва ма^орати тах,аммулпазирй дар муассисах,ои та^силоти миёнаи умумй, литсейхд гимназияхд коллечх,о ва мактаб^ои олй ба хисоб гирифта шаванд.

АДАБИЁТ

1. Бим И.Л. Личностно-ориентированный подход - основная стратегия обновления школы / И.Л. Бим // ИЯШ. - 2002. - N° 2. -С. 11-15.

2. Веденина Л.Г Межкультурное обучение как полилог языков и культур // Межкультурная коммуникация: тездокл -Иркутск, 1993. -С.18-21.

3. Игнатенко Н. А. Факторы формирования иноязычной социокультурной компетенции будущего учителя Дис. Кандпед.наук -Воронеж, 2000. -162 с.

4. Маслоу А. Мотивация и личность=MotivationandPersonality / Пер. А. М. Татлыбаевой. - СПб.: Евразия, 1999. -478 с.

5. Сайфуллоев Х.Г Причины инголерантносги подростков и пути разрешения конфликтной ситуации в многоязычном классе. Актуальные проблемы изучения и преподавания иностранных языков (Материалы межвузовской конференции РТСУ), 25 февраля 2010 г - Душанбе, 2010.

6. Сафонова В.В. Проблемы социокультурного образования в языковой педагогике // Культурологические аспекты языкового образования / Подред. В.В. Сафоновой. - М., 1998. - С. 27-35.

7. Фельдштейн Д.И. Психологические особенности развития личности в подростковом возрасте // Вопросы психологии.- 1988. -№ 6. - С.31-41.

8. Формановская НИ. Вежливость и толерантность как коммуникативные механизмы снижения речевой агрессии / НИ. Формановская // Агрессия в языке и речи: сборник статей. - М., 2004. - С. 207-218.

МЕТОДИКА ФОРМИРОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ

В статье рассматривается вопрос формирования социокультурной компетенции студентов, который определяет не только специфику будущей профессиональной деятельности, но и создает широкий контекст межкультурного общения и профессионального сотрудничества. Существенным является включение студента в практическую межкультурную коммуникативную деятельность, что будет способствовать формированию у них позитивного отношения к носителям иной лингвокультуры, преодолению скованности, трудностей в процессе межкультурного общения и развитию речевой компетенции в поликультурных условиях.

Ключевые слова. Компетентностный подход, качественное образование, концепция, межкультурный диалог, межличностное взаимодействие, толерантность, эмпатия.

FORMATION OF SOTTOKULTUR COMPETENCE OF STUDENTS WITH TWO FOREIGN LANGUAGES IN ETHNOCULTURAL CONDITIONS

This article deals with issues regarding theformation ofcreative abilities at studentsfor whom the new concept of formation and the education is considered essential, new psychology andpedagogy strategy in basis which there should be an aspiration to joint creative search (the teacher and the student). Here, the interaction and cooperation between university teachers and students is central. Furthermore, it is important to involve students in intercultural communicative practices because it enhances their ability to understand, appreciate and adopt the particularities of other languages and language-cultures.

Keywords: competence approach, quality education, intercultural dialogue, interpersonal interaction, personal reflection, tolerance, empathy.

Сведения об авторах:

Султанова Сурайё Абдурашидовна - аспирант кафедры методики преподавания английского языка Таджикского государственного педагогического университета имени С. Айни, тел.: (+992) 919 539 264 Сайфуллаев Хайрулло Габдуллаевич - доктор педагогических наук, профессор кафедры немецкого языка и методики его преподавания Таджикского государственного педагогического университета имени СадриддинаАйни, тел.: (+992) 93 408 74 68, E-mail: [email protected]

About authors:

Sultonova S A - the post-graduate student in the Department of the English Language and its Teaching Methodology, Tajik State Pedagogical University namedafter Sadriddin Aini, Tel. : (+992) 901900711

Sayfullaev Khayrullo Gabdullaevich, Ph.D in Philology, head of Chair of German and its Methodologz of Teaching, Tajik State Pedagogigal University named after Sadriddin Aini, E-mail: [email protected]

НАЕЩИ ТЕХНОЛОГИЯМИ НАВИНИ ИТТИЛООТИВУ ИРТИБОТЙ ДАР РУШДИ

НИЗОМИ МАОРИФ

Ёров А.

Донишгоуи давлатии амузгории Тоцикистон ба нами С. Айни

Рушди босуръати технологияи информатсионй имконият додааст, ки тамоми муассисахои таълимиро бо асбобхои аёнй, компютерхо, тахтахои электронй ва проекторхову дигар тачхизоти замонавй таъмин карда шавад. Чумхурии Точикистон дар зарфи солхои истиклолият нигох дошта, дар системам сохаи маориф, бо рохи гузаронидани ислохоти мухталиф, бо ворид гардонидани технолгияхои навини иттилоотиву иртиботй ба муваффакиятхои назаррас ноил гардидааст, ки дар ин муддат заминаи меъёрии хукукии сохаи маорифи миллии Чумхурии Точикистон тахия ва кабул гардид;

- стандартхои давлатии таълимии нави муассисахои тахсилоти томактабй, ибтидой, миёнаи умумй, ибтидой, миёна ва олии касбй тахия ва кабул гардиданд ва тибки онхо низоми дузинагии тахсилоти олии касбй (бакалавриат ва магистратура, бо нигох доштани ихтиссснокй дар холатхои алохида) чорй гардид, накшаву барномахои нави таълимй дар хамаи зинахои тахсилот тахия ва дар амал чорй карда шуданд;

- Консепсияхои истифодабарии технологияхои игтилостй дар чараёни идоракунии низоми системаи маориф ва фаъолияти таълимй тахия ва кабул гардиданд;

- тачрибаи ичозатномадихй барои фаъслияти таълимй, инчунин аттестатсияи давлатй ва ваколатдихй ба муассисахои таълимй чорй карда шуд;

- таъмири асосии муаасисахои таълимии миёнаи умумй ва шхтмони муассисахои таълимии нав анчом дода шуда, хамзамон, онхоро мувофики шароити чойдошта бо техникаву технологияхои навин таъмин намуда истодаанд;

- истифодабарии шабакаи махалй ва глобалиро дар муассисахои таълимии давлатй ва гайридавлатй инкишоф диханд;

- китобхои электронй ва дарсии нави замонавй тахия ва интишор гардиданд ва нусхаи электронии онхо дар китобхонахои электрони аксар муассисахо чойгир карда шуданд. Аз соли 2005 то соли 2015 як катор конунхо ва санадхои меъёриву хукукй кабул гардиданд, ки сиёсати давлатиро дар сохаи маориф муайян намуданд. Онхо асосан ба навсозии сохаи маориф, комёб шудан ва ба дастрасии баробар ба тахсилот, баланд бардоштани сифати таълим ва сатхи саводнокии ахолй, тайёрии касбии мутахассисон равона гардидаанд.

Дар якчанд дахсолаи охир масъалаи асосии истифодаи технологияхои навини иттилоотй-иртиботй ворид намудани навоварй ба мучаххаз гардонидани заминаи моддии сохаи маориф алокаманд мебошад. Инкишофи босуръати техника чунин такозо менамояд, ки чомеа аз навгонихои илми технологии иттилоотй ва иртиботй истифода барад, сатхи донишу маълумотхои худро бо бардорад.

Барои бомуваффакият дохил намудани навгонй дар сохаи маориф сараввал бояд, сармоягузориро дар ин соха чоннок намудан лозим аст. Чунки амалисозии барномаи азнавбаркароркуний дар сохаи маориф раванди мураккаб аст ва метавонад якчанд солро дар бар гирад. Дар Чумхурии Точикистон раванди тачхизонидани муассисахои тахсилоти томактабй, умумй бо компютерхо ва принтерхо дах сол кабл огаз гардида буд. Аммо, бо як чихозонидани компютерхо дар муассисахои таълимй мушкилоти чорй чораи халли худро намеёбад. Барои чихозонидани муассисахои тахсилоти томактабй, умумй ва миёнаю олии тахассусй бо проекторхо, тахтахои электронй, ворид гартан ба шабакаи интернетй аз чониби Вазорати маориф ва илми кишвар якчанд чорахои зарурй андешида шудааст:

- таъммнсти муассисаохои таълимй бо техникаи хозиразамон (компютерхо, проекторхо, тахтаи электронй, интернет, алокаи кайхонй, китобхонаи электронй ва гайрахо);

- баланд бардоштани сахми кормандони муассисахо оид ба чалби донишомузон ба кироатхонахои муассисахои таълимй ва хамзамон, онхоро бо шабакаи баландсуръати интернет пайваст намудан;

- омузгорон, муассисон ва раёсати муассисаи таълимй вазифадор карда шудаанд, ки дар ганй гардонидани китобхонахо аз хисоби асархои илмии олимони муассисаи таълимй, ки ин хам метавонад кобилияти эчодии хонандагонро бедор намояд, хисагузор бошанд.

Хамин буд, ки из чониби Пешвои миллат сосгузори сулху вахдати миллй, президенти кишвар Эмомалй Рахмон соли "2017 - Соли чавонон" эълон гардид, ки аз чониби оммаи халк ба хушй кабул карда шуд. Чунин пешниходи созавдаю бунёдюрона чавононро водор месозад, ки онхо бояд аз дастовардхои навини илму техника бархурдор туда, онро ба нафъи худ ва чомеа истифода намоявд. Мухассилини мактабхои миёна ва олй бояд хар дакикаву сонияхои худро на батаври бояду шояд, балки пурсарамар ва максаднок истифода баранд. Имрузхо дар хар лахзаву замон ба навгонихои илму техника дастрасй дорем, аммо на хамаи чавонон мохияти асосии онро дарк кардаанду ба таври лозимй истифода мебаравд. Масалан; кисми зиёде аз чавонон аз телефонхои мобилй истифода мебаранд. Ин чавдон кори бад нест, чунки бо истифода аз телефонхои мобилй бисёр корхои

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.