ROLE AND SIGNIFICANCE OF LAW ORIENTED WORKS IN PRE-SERVICE TRAINING OF LEGAL SPECIALISTS
O.CHORIEVa
Tashkent state University of law, Tashkent, 100047, Uzbekistan
МЕСТО И РОЛЬ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ЛИТЕРАТУРЫ НА ПРАВОВУЮ ТЕМАТИКУ ПРИ ПОДГОТОВКЕ ЮРИСТОВ
О.ЧОРИЕВа
Ташкентский государственный юридический университет, Ташкент, 100047, Узбекистан
ЮРИСТ МУТАХАССИСЛАРНИ ТАЙЁРЛАШДА ХУКУКИЙ МАВЗУДАГИ БАДИИЙ АСАРЛАРНИНГ УРНИ ВА АХДМИЯТИ
О.ЧОРИЕВ"
Тошкент давлат юридик университети, Тошкент, 100047, Узбекистон
Аннотация: мазкур мацолада юридик кадрларни тайёрлашда ууцуций мавзудаги бадиий асарларнинг урни ва ауамияти, етук малакали мутахассис булиб етишишда уларнинг мууим восита булиб хизмат цилиши борасидаги фикр-мулоуазалар ифодаланган.
Калит сузлар: юрист, ууцуций мавзудаги бадиий асар, маънавият, жиноятчи, жазолаш, тарбиялаш,китоб мутолааси.
Аннотация: в данной статье речь идет о роли и значении правовых тем в художественной литературе при подготовке высококвалифицированных специалистов-юристов.
Ключевые слова: юрист, художественная литература, правовые темы, нравственность, преступник, наказание, воспитание, чтение книг.
Annotation: the article deals with the role and value of fiction on legal topics and also considered that they are tend to be an essential resource for training highly qualified lawyers.
Keywords:lawyer, fiction on legal topics, morality, criminal, punishment, mental and moral training, reading books.
Мамлакатимизда юкори малакали юрист мутахассисларни тайёрлашга алохида ахамият каратилмокда. Фикримизнинг тасдиги сифатида Узбекистон Республикаси Президента Ш.Мирзиёевнинг 2017 йил 28 апрелдаги "Тошкент давлат юридик университетида кадрлар тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш ва самарадорлигини ошириш чора-тадбирлари туFрисида"ги П^-2932-сон карорини курсатиб утиш мумкин[1]. Хдр томонлама ривожланган, уз Ватани фидойиси, давлат ва жамият олдидаги уз масъулиятини хис килувчи, мамлакатимиз келажаги учун виждонан ва халол мехнат килувчи, миллий ва умуминсоний кадриятларни хурмат килувчи, демократик ва хукукий ислохотлар, фукаролик жамиятини шакллантириш ва замонавий халкаро стандартларнинг юксак талабларига жавоб берадиган юкори малакали юридик кадрларни тайёрлаш ушбу карорнинг асосий максади саналади.
Юкори малакали юридик кадрларни тайёрлаш учун факатгина дукукий билимларнинг узи етарли эмас. Юристлар фаолияти модиятида инсон такдири, унинг эртанги кунига таъсир этувчи омиллар турар экан, дар томонлама кенг мушодада килиб карор чикара оладиган мутахассис булиши лозим. Юрист мутахассислар нафакат узлари юксак маънавиятли булиши керак, шу билан бирга бир-бирига ухшамайдиган инсон рудиятини дам теран англай олиши керак. Тошкент давлат юридик университетида амалга оширилаётган ишлар модиятида дам айни мана шу талабларга жавоб бера оладиган юристларни тайёрлашга алодида адамият каратилмокда. Бу ишларнинг амалий ифодаси сифатида Университетда Юристнинг ёзма нутки модули доирасида дукукий мавзудаги бадиий адабиётлар дам укув жараёнига киритилди. Бу талабаларнинг дунёкараши, маънавий олами юксалиши ва бир-бирига ухшамайдиган инсон табиатини урганиши учун мудим адамият касб этади.
Аввало, бадиий асарларни мутолаа килиш мутахассис учун кай даражада зарур эканлиги борасида тухталиб утамиз:
Биринчидан, бадиий асарларни мутолаа килиш инсоннинг маънавий олами юксалиши учун мудим урин тутади. Бу борада Узбекистон Республикасининг Биринчи Президенти И.А.Каримов таъбири билан айтганда, маънавият - инсонни рухан покланиш, цалбан улгайишга чорлайдиган, одамнинг ички дунёси, иродасини бацувват, иймон-эътицодини бутун циладиган, виждонини уйготадиган бециёс куч, унинг барча царашларининг мезонидир[2].
Иккинчидан, жиноят содир этганликда гумон килинаётган дар бир шахсга индивидуал ёндашиш лозимлиги, инсон табиати бир-бирига ухшамаслиги дакида тасаввурга эга булади. Ф.Достоевскийнинг "Жиноят ва жазо" романи модиятида ифодаланган фикрга кура, одамнинг табиатини бир чеккага йигиштириб цуйиб мантицнинг узи билан иш цуриб булмайди. Мантиц билан ходисанинг уч томонини куриш мумкин, инсон табиати эса миллионлаб цуринишларга эга[3].
Учинчидан, жиноятчини жазолашни эмас, балки уни кандай тарбиялашни урганади. Зеро, Узбекистон халк ёзувчиси То^ир Маликнинг "Алвидо, болалик" киссасида бош гоя сифатида таъкидланганидек, хеч ким жиноятчи булиб тугилмайди, болани атроф-мухит, жамиятдаги турли иллатлар жиноятчига айлантиради[4].
Юкорида келтирган фикр-мулодазаларимизни дукукий мавзудаги бадиий асарларни тадлил килган долда асослашга даракат киламиз.
Хдр куни уч мадал овкатланиш инсон учун одатий дол эканлиги барчамизга маълум. Бу бизнинг даракатланишимиз учун кувват манбайи саналади. Аммо инсоннинг маънавий олами дам кунлик озукага мудтож эканлиги дакида бироз камрок уйлаймиз. Албатта, дар бир инсон маънавий озукага дам мудтождир. Бу озука барча инсонлар учун рудий покланишга, калбан улгайишга, ироданинг мустадкамланишига, иймон-эътикоднинг бутунлигига ва пок виждон содиби булишга хизмат килади. То^ир Маликнинг "Шайтанат" романи бу фикримизга яккол намуна була олади[5]. Асар кадрамонларидан икки образ, яъни Зодид Шарипов ва Асадбек долати кишини чукур уйлашга мажбур килади. Иккаласи дам адолатни юзага чикаришга адд килади. Аммо бири тугри йулни, иккинчиси эса нотугри йулни танлайди. Ачинарлиси, дар иккаласи дам узларига нисбатан килинган адолатсизлик окибатида шу карорга келишади. Зодид Шариповнинг акаси уртоклари томонидан маст долатда уриб улдирилади. Аммо турт киши биргаликда акасининг котили булишига карамасдан, факат бир шахсга суд дукми эълон килинади. Бу Зодид Шариповнинг шу кунгача физика-математика содасидаги эришган ютукларидан воз кечиб, дукук содасига утиб ишлашига сабаб булади. Асадбек эса отасининг халк душмани сифатида нодак камалганидан сунг, бутун даётини шу нодаклик килганлардан касос олишга, гуё шу йул билан адолат килишга адд килади. Асарда дар иккала образнинг такдир йули кай долатда давом этиши, улар дис этган кечинмалар, даёт асло касос олишдан иборат эмаслиги, турли пушаймонликлар, якинларига етган зиён-задматлар акс эттирилади. Асардаги дар бир образнинг такдиридан чикариладиган хулоса инсоннинг маънан юксалишига хизмат килади.
Жиноят содир этганликда гумон килинаётган дар бир шахсга, унинг табиатидан келиб чикиб алодида ёндашиш лозимлиги Ф.М.Достоевскийнинг "Жиноят ва жазо" романида атрофлича ёритиб берилган. Унда асар кадрамони Родион Романович Раскольников узининг нуктаи назаридан келиб чикиб, бир судхур кампир ва унинг синглисини болта билан чопиб улдиради. Унинг фикрича, инсонлар икки тоифага булинади: бири "одми" одамлар ва иккинчиси "фавкулодда" одамлар. Одми одамлар мумин-кобил булиб яшашлари, конунларни бузмасликлари лозим. Фавкулодда одамлар эса инсониятга хизмат киладиган гояларини амалга оширишлари учун конун доирасидан четга чикиши, датто буюк кашфиётлар олдида одамларни дам курбон килиши
мумкин. Ушбу фикрининг далили сифатида дамда узининг рудияти ^ай даражада кучли эканлигини исботлаш ма^садида у ю^оридаги жиноятни содир этади.
Асардаги судхур кампир улими билан боглщ ишни олиб бораётган Порфирий Петрович жиноятни очишда, аввало, Раскольниковнинг рудий долатидан келиб чи^иб ёндашади. Уни ^амовда олиб суро^ ^илмайди. Аксинча, унинг барча хатти-даракатларини кузатади. У да^идаги барча маълумотларни, яъни ёзган ма^оласини, жиноят содир этгандан сунг телбасифат булиб ^олганлигини, айнан шу жиноят да^ида эшитганда саросимага тушиб ^олишини, жиноят содир этган жойига бориб эшик ^унгирогини чалганлиги, у ердагиларга ^отил эканлиги ва узини мадкамага топширишларини сураганлигини билиб олади. Терговчи Порфирий Петрович ани^ далил булмаса дам Раскольниковдаги пушаймонлик дисси ор^али уз жиноятини тан олишига мажбур ^илади. Чунки унинг рудий долати, узининг "одми" ва "фав^улодда" одамлар да^идаги ^арашлари нотугри эканлигига амин булиб бораётганлигини сезганди. Шунинг учун дам судхур кампир ва унинг синглиси улими билан богли^ жиноятни тан олиб турган бош^а айбдор булса дам, Раскольниковнинг уйига бориб содир этган жиноятини тан олишига асос булувчи фикрларини айтади. Асарда Порфирий Петрович образи ор^али инсон табиатини урганиш, унинг рудиятидан келиб чи^иб ёндашиш, жиноятчига жиноятчи сифатида эмас, балки инсон деб ^араш лозимлиги ифодалаб берилади.
Жамиятдаги турли долатлар туфайли кимдир жиноят оламига кириб ^олади ёки жиноятчи деган тамгани олиб юришга мажбур булади. Лекин ю^орида айтилганидек, деч ким жиноятчи булиб тугилмайди. Бу айни да^и^ат. Шундай экан, жамиятда жиноятчиликнинг олдини олиш, уни энг ю^ори даражада камайтириш дар доим мудим адамият касб этади.
Нодар Думбадзенинг "Кукарача" киссаси бош ^адрамони Георгий Тушурашвили (унинг ла^аби Кукарача булади) дам айни шу масалада ани^ ма^садга йуналтирилган ишлар олиб боради[6]. Асарда у участка инспектори сифатида гавдалантирилади. Кукарача узига тегишли дудудни назорат ^илар экан, дар доим бир нарса учун ва^т топарди. У яшайдиган дудуддаги барча болаларнинг хатти-даракатларини кузатарди. Энг асосийси, шу болалар огир о^ибатга олиб келувчи жиноят содир этганларида, уларни ду^у^ий ^оидалар асосида жазолашни эмас, тарбиялаш йулидан борарди. Бир мисол тари^асида шу дудудда яшовчи бир нечта болалар бали^ларни нобуд ^илганда, уларнинг дар бирининг уйига бориб ота-онаси олдида бу ^илган ишлари, нафа^ат узлари яшайдиган одамлар учун зарарлиги, шу билан бирга давлат учун зарар келтириши да^ида ва бу ^онунларга асосан ^андай жазолар берилиши да^ида тушунтиришлар олиб боради. Бу йул билан Кукарача жиноятчиликнинг олдини олишга, уни имкон ^адар камайтиришга, усиб келаётган ёшларнинг билиб-билмай ^иладиган ишлари ^андай о^ибатларга сабаб булишини тушунтиришга даракат ^илади. Бу асар ор^али фидойилик, уз касбини сева олиш, дар ^андай шароитда ишласа дам жамият учун фойдали шахс була олиш, садо^ат ва соф инсоний тушунчаларни англаб етиш мумкин.
Хулоса ^илиб айтганда, бундай асарларни у^иш, урганиш юрист мутахассис учун жиноятчини жазолаш лозим деган ^арашга эмас, уни ^андай ^илиб ^айта тарбиялаш масаласи долзарб эканлигини дис ^илишга ёрдам беради. Судья уз вазифаси фа^ат ду^у^ий нормалар асосида дукм чи^аришдан иборат эмаслигини теран англаши лозим. Албатта, бунда жиноят содир этилишига сабаб булган омилларни атрофлича урганиши, хусусан, жиноятчининг оилавий адволи, мадалла адлининг у да^идаги фикрлари, содир этган жиноятидан ^ай даражада пушаймонлиги ва жамиятдан ажралиб ^олаётган инсонни яна жамиятга ^айтара оладиган одилона дукм чи^ариш йулларини топа олиши керак. Шунинг учун дам юрист дар доим бир ^атор саволларга жавоб топиш ну^таи назаридан масалага ёндашса, ма^садга мувофи^ булади. Бунда, жиноят содир этилмаслиги дам мумкин эдими? Кандай ^илиб жиноятчи деган номга дучор булган инсонни яна жамиятга ^айтариш мумкин? ^айси йулдан борилса, ^онун жазолаш эмас, балки тарбиялаш механизми булиб хизмат ^илади? Бу каби саволларга жавоб топа оладиган юристгина дар томонлама билимли ва ю^ори малакали мутахассис була олади.
References:
1. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning 2017 yil 28 apreldagi "Toshkent davlat yuridik universitetida kadrlar tayyorlash tizimini tubdan takomillashtirish va samaradorligini oshirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi PQ-2932-son qarori // O'zbekiston qonun hujjatlari milliy bazasining rasmiy veb-sayti - www.lex.uz<http://www.lex.uz>.
2. Karimov I.A. Yuksak ma'naviyat - yengilmas kuch. - T.: Ma'naviyat, 2013. - B. 19.
3. F.Dostoyevskiy. Jinoyat va jazo. - Toshkent: Yangi asr avlodi, 2017. - 856 b.
4. Tohir Malik. Alvido, bolalik. - Toshkent: Adolat, 2003. - 175 b.
5. Tohir Malik. Shaytanat. Tom 1-5. - Toshkent: Sharq, 2006, 2017.
6. Nodar Dumbadze.Abadiyat qonuni: hikoya, qissa va romanlar. - Toshkent: Sharq, 2014. - 464 b.