O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar National University of Uzbekistan_Media education in Uzbekistan: problems, solutions and prospects
"МЕН" КОНЦЕПЦИЯСИ ВА УЗИНИ УЗИ АНГЛАШ УРТАСИДАГИ УЗАРО НИСБАТНИНГ УЗИГА ХОСЛИГИ
А. Абдура^имов
УзМУ Педагогика ва умумий психология кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ:
Мазкур маколада "Мен" концепцияси тугрисида умумий тушунчалар, концептуал ёндошувлар, таркибий кисмлари, узи хакидаги тушунчаларнинг таъсири, ижтимоий мухит, оила ва мактабнинг ижтимоийлашув жараёнига таъсири психологик жихатдан тахлил этилган. Шунингдек, "Мен" концепция шаклланишининг мухим элементлари ва бошка жараёнлар билан узаро алокадорлиги хакидаги карашлар психологик изохлаб берилган.
Калит сузлар: тасаввур, онгсизлик сохаси, психик тузилма, когнитивлик, интеллектуал фаолият, ахлокий феъл-атвор, эмоционал-кадриятлар.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье рассмотрена общие понятия концепции «Я», концептуальные подходы, её основные составляющие, влияния представлений о себе на личность, социальное пространство (среда), а также проанализированы вопросы влияния семьи и школы на социализацию личности. А также, психологически обоснована взаимосвязь основных элементов концепции «Я» и других процессов.
Ключевые слова: воображение, область бессознательного, психическая структура, познание, интеллектуальная деятельность, нравственный облик, эмоциональные ценности.
ANNOTATION:
General conceptions, conceptual approaches, structural parts of conception "I", the influence of conception about self, social environment, family and the influence of school on socialization process are analyzed in this article. The views about connection of important elements of forming the conception of "I" and other processes are explained in this article.
Keywords: imagination, field of unconsciousness, mental structure, cognition, intellectual activity, moral character, emotional values.
EonaHHHr öapKaMon maxc cu^araga maKmaHnmn öeBOCHTa onnaga onraH TapÖHACH Ba öonaHHHr pnBO^naHaeTraH maxc CH^aragara ^aonnnra эca y3apo
May 2024
158
муносабатларнинг узига хос хусусиятларини белгилаб беради. Баъзан болага нисбатан эътиборсизлик, мехр-мухаббат булмаган оиладаги боланинг тасаввурида "... мени ёктиришмайди, лекин мен узим харакат килиб, уларга якинлашишим керак ", "... мен яхши бола эмасман" - деган тасаввурнинг шаклланиши болада жиддий иллатлар пайдо булишига олиб келади. Масалан, узига булган ишончнинг пасайиши, узини узи айбдор деб хисоблашнинг ортиши, куркув ва фобия, кайфиятнинг бекарорлиги ва шунга ухшаш холатларнинг кучайиши кузатилади.
Оилада бола шахси ривожланишининг асосий йуналишларидан бири - бу ундаги "Мен" концепциясининг шаклланиши булиб, бир карашда соф когнитив холат булса-да, унинг манбаси ва шакллантирувчи омиллар оила мухити хамда ундаги шахслараро узаро муносабатларнинг характерига бевосита богликда кечишидир. Замонавий психологияда ота-она ва бола полиадик муносабатларига оид концептуал ёндашувлар мавжуд. Жумладан, "Мен" концепцияси - инсоннинг узи хакидаги тасаввурларнинг ривожланиб борувчи тизими булиб, унинг таркибига: а) узининг жисмоний, интеллектуал, характерологик, ижтимоий ва бошка хусусиятларини идрок килиш; б) уз-узига бахо бериш; в) шахсга таъсир утказувчи ташки омилларни субъектив англаш киради. Шунга кура,"Мен" концепциясини купинча йуналтирилган тушунчалар сифатида аникланади, унинг уч таркибий кисми ажратилади:
1.Когнитив - "Мен" киёфа, шахснинг узи хакидаги таассурот тизимини камраб олади.
2.Эмоционал-кадриятлар - узида шахс сифатида уз фаолиятига булган муносабат яъни, узига узи берган бахолаш тизими киради.
3. Ахлокий феъл-атвор, бу когнитив ва бахолаш тизимларининг феъл-атворда намоён булишини характерлайди яъни, узи хакидаги фикрларда, нуткида узини англаб туради.
"Мен" концепциясида шахснинг хаётий тажрибаси шаклланади, аввало ота-она ва бола муносабатлари фикримизнинг яккол далилидир. Ушбу тажрибани тугри англаши- шахс уз олдига куйган максадларига, кутилаётган натижалар тизими, уларнинг бахоланишига ва шу билан бирга шахснинг ривожланишига, унинг фаолиятига ва ахлокига таъсир курсатади. "Мен" концепцияси ва узини узи англаш уртасида узаро нисбат халигача аникланмаган. Куп жихатларда улар маънодош (синоним) сифатида ишлатилади. Шу билан бирга, "Мен" концепциясини узини узи англаш жараёнининг натижаси сифатида карашлар хам мавжуд. "Мен" концепциясининг шаклланиши, ривожланиши, узгариши ички ва ташки омиллар билан
159
May 2024
боглик. Ижтимоий мухит, оила ва мактаб "Мен" концепцияси-нинг ижтимоийлашув жараёнига таъсир утказади.
Энди реал ва идеал "Мен"нинг "Мен" концепцияси билан узаро алокадорлиги хусусида. "Реал" тушунчаси зинхор бу концепциянинг хакикатан реаллигини назарда тутмайди, балки бунда энг асосийси, шахснинг узи хакидаги тасаввури яъни, " .. кандай булсам, шундайман" ва идеал "Мен" - бу шахснинг уз истагидаги тасаввури "... кандай булишни истайман" нини англатади. Бир томондан реал ва идеал "Мен" уртасидаги зиддият жиддий ички шахсий келишмовчиликка сабаб булиши мумкин. Бошка томондан, реал ва идеал "Мен" нинг узаро мос келмаслиги шахснинг узини узи такомиллашувига, ривожланишига интилиш манбасига айланади. Х,ар кандай вазиятда, реал ва идеал "Мен"нинг тулик мос келиши усмирлик ва успиринлик даврлари учун "бегона"дир. Яъни, хар бир инсон узи ва узлигини канчалик англаса, унинг жамият томонидан кабул килинган меъёрларга риоя килиши учун шунчалик куп изн беради яъни, бу унинг тарбияланганлиги англатади. Узини узи англаш, узидаги мавжуд сифатларни бахолаш жараёни купинча конкрет шахс томонидан "кийин" кечади ёинки, инсон табиати шундаки, у узида макбул меъёрлардан "огиш" мавжудлигини англамасликка, уларни "яширишга" харакат килади, хаттоки бундай тасаввур ва билимлар "онгсизлик сохаси"га сикиб чикарилади. Бу атайлаб килинадиган иш булмай, у хар бир шахснинг уз шахсиятини узига хос химоя килиш механизми булиши мумкин. Бундай химоя механизми эса инсонни купинча турфа ёмон асоратлардан, хиссий кечинмалардан асрайди. Шуни таъкидлаш мумкинки, "Мен" тимсолининг ижобий ёки салбий кечишида яна уша шахсни ураб турган ташки мухит, узгалар ва уларнинг узаро шахслараро муносабати катта роль уйнайди. Одам узгаларга караб, гуёки ойнада уз аксини кургандек тасаввур килади. Бу жараён психологияда рефлексия деб аталади. Унинг мохияти -айнан узига ухшаш одамлар образи оркали узи тугрисидаги образни шакллантириш, жонлантиришдир. Рефлексив "Мен" тимсоли эгасининг онггига тааллукли жараёндир. Масалан, тасодифан учратиб колган танишингизга узингиз, уз ишингиз, ютук ва камчиликларингиз хусусида берилиб гапира туриб, унинг ташки киёфасидан Сизни бетокатлилик билан тинглаётганлигини, хаёли бошка ёкдалигини сезиб колсангиз, кейинги сафар ундан "урток шошмаяпсанми? " -деб сурайсиз. Мана шу илгариги рефлексиянинг натижаси булиб, сухбатдош урнига туриб, узингизни англаш (мен унга кандай куринаяпман?) учун ташланган назардир.
Аксарият психологларнинг фикрича, шахсдаги етакчи сифатларнинг шаклланиши ва "Мен" концепцияси асосларининг яратилиши айнан
Мау 2024
160
онтогенетик ривожланишнинг дастлабки 5-6 йилларида руй беради. Узини-узи англаш масалаларига багишланган адабиётларнинг тахлилича, кичик ижтимоий гурух сифатида оила "Мен" концепцияси шаклланишининг асосий учогидир. Зеро, ота-она ва оила аъзоларининг бола билан узаро муносабатлари ва унинг узини узи англаши уртасидаги узаро алока, узини тартибга солиш шакли сифатида, бола хулк-атворини бошкариш усуллари ва ота-она муносабатларини намоён этувчи модел эканлигига ургу каратилади. Шунингдек, боланинг узини узи англаши интериоризация усули буйича ота-она билан мулокотнинг турт хилини ажратиш мумкин.
1.Узига муносабат ёки "Мен" тимсолини бевосита ва бавосита хулк-атвор оркали сингдириш.
2.Хатти-харакат стандартлари ва даъволар, ижтимоий кутилмалар даражасининг шаклланиши оркали боланинг узига муносабати шаклланади.
3.Боланинг хулк-атвори устидан назорат, бунда бола томонидан бир вактнинг узида узини узи назорат килиш усуллари ва курсаткичлари узлаштириб олинади.
.Боланинг узини узи бахолаши куринишларини узгартиришга кодир бола хулкини "йулга солиш", бунда болага ота-она томонидан утказилувчи "Мен" тимсоли хамда уз узига муносабатнинг ижобий ва салбий маънога эга булиши мумкинлиги табиий, албатта.
Ота-она ва бола триадик муносабатларидаги соф ижобий холат бола "Мен"ини шаклланишини енгиллаштиради. Ана шу учлик муносабатларидан бири билан алмашган холда бола катъий чегараларга мухтожлик сеза бошлайди. Масалан, эр-хотин орасидаги муносабатларнинг совуклашуви мухаббат ва нафрат "можаро" ишлаб чиккан асосий тенденциялари ё онага ёки (купинча) отага йуналтирилганлиги билан боглик тарзда кечади.
Дейлик, ота-онанинг уз боласига нисбатан хаддан зиёд гамхурлик (гиперпротекция) курсатиши "... мени севишади ва мен керакман, улар мени деб яшашади" -деган тасаввур шаклланишига сабаб булади. Бундай оилалардаги болалар узларининг борлигидан, тугилганлигидан магрурланиб яшайди ва шунинг учун хар кандай тилак ва хохиши амалга ошишига ишонади.
Одатда бундай боланинг тугилишини ота-она узок вакт кутган булади ва буни улар хадеб болага эслатаверади, шунинг учун хам бола жуда эгоист (худбин) булиб улгаяди.
Шундай килиб, ишонч билан айтиш мумкинки, илк болалик даврларида болада узини узи бахолаш ва узини узи кабул килиш умумий даражаси юкорилигига мос келувчи "Мен" концепция шаклланишининг мухим элементлари сифатида:
Мау 2024
161
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
1) Ота-она уз боласи кандай булса шундайлигича унинг барча шаклланаётган шахсий сифатлари доирасида кабул килишга йуналтириш;
2) Ота-она тарбиясида ахлок меъёрларининг муносиб уринга эгалиги яъни, бола хулкини тартиб-интизомга сола олишнинг катъийлиги;
3) Болага хос булган субъектив хусусиятлар билан бирга ота-оналарнинг узини узи бахолаш даражаси юкорилиги;
4) Ота-онанинг тарбия мезонлари ва талабларида узаро уйгунликнинг мавжудлигига эришиш, болада жами инсоний фазилатлар шаклланишининг бош омилидир, дейиш учун асос булади.
Демак, онтогенезнинг мактабгача ёш даврида шахснинг "Мен" концепцияси шаклланишининг узига хос хусусиятларини тахлил килиш асосида куйидаги хулосаларга келдик.
1. Ривожланаётган бола шахсининг ижтимоий гурух яъни, оиладаги у учун ахамиятли инсонлар (ота-она ва бошка оила аъзолари) билан муносабатлари фаоллашуви натижаси сифатида аникланади.
2. Натижа сифатида стратегик кадриятлар йуналиши тизимига богланган тулаконли "Мен" концепцияси шаклланади.
3. "Мен" тимсоли - узи хакидаги билим ва узига муносабат хамда узига хос соха, узи бахолаш, тасаввурлар йигиндиси шаклида таянч таркибий кисмга дифференцияланади.
4. Узини англаш жараёни сифатида рефлексияловчи "Мен"га "Мен" концепцияси махсулот сифатида мансуб булади.
REFERENCES:
1. К. А. Абдурахимов (2024). ОНГ ВА ОНГСИЗЛИК МУАМОСИНИНГ КИЕСИЙ ТАДЛИЛИ. Academic research in educational sciences, 5 (NUU Conference 1), 46-51.
2. Кодиржон Абдухалилович Абдурахимов (2023). ФИКРЛАШ ФАОЛИЯТИДА ОНГСИЗЛИКНИНГ РОЛИ ВА УРНИ МУАММОСИ. Academic research in educational sciences, 5 (NUU conference 3), 22-29.
3. Abduxalilovich, A. Q. (2015). PSYCHOLOGICAL PECULIARITY OF INTELLECTUAL ACTIVITY. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 3(2).
4. Abdurakhimov Kodirjon Abdukhalilovich. (2021). Family as a Subject of Psychocorrective Influence. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(2), 656-668.
162
May 2024