НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 2 (25) 2020
УДК 821.51
Панова Зенуре Сейрановна, старший преподаватель кафедры крымскотатарской филологии, Таврическая академия, ФГАОУ ВО «Крымский федеральный университет имени В.И. Вернадского», г. Симферополь, республика Крым, Российская Федерация е-mail: [email protected]
МЕМЕТ НИЯЗИЙ КЪЫРЫМТАТАР ДИАСПОРАСЫНЫНЪ КОРЮМЛИ
ВЕКИЛИ
(МЕМЕТ НИЯЗИЙ - ОДИН ИЗ ЯРКИХ ПРЕДСТАВИТЕЛЕЙ КРЫМСКОТАТАРСКОЙ ДИАСПОРЫ)
Аннотация. В статье рассмотрен жизненный путь яркого представителя крымскотатарского литературы зарубежья - Мемета Ниязий. Обозначены основные этапы жизни автора, посвятившего себя просвещению, образованию и оставившего богатое поэтическое наследие. В процессе работы изучен архив журнала «Эмель», хранящийся в Центральной Республиканской государственной библиотеке им. И. Гаспринского. Были использованы научные работы Керимова И.А., Фазылова Р., Урсу Д.П., Усеинова Т.Б. и др.
Ключевые слова: литература, поэзия, родина, ностальгия, народ, образование, издатель.
Panova Zenure Seyranovna, Senior lecturer of the department of the Crimean Tatar Philology Crimean Federal University Behalf of V.I. Vernadsky, Simferopol, Crimea Republic, Russian Federation e-mail: [email protected]
THE MEETING OF NIAZIAS - ONE OF THE BRIGHT REPRESENTATIVES OF
THE CRIMEAN TATAR DIASPORA
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 2 (25) 2020
Annotation. The article discusses the life path of the bright representative of the Crimean Tatar literature abroad - Memet Niyazi. The main stages of the life of the author, who devoted himself to enlightenment, education and left a rich poetic heritage, are outlined. In the process of studying the archive of the magazine "Emel", stored in the Central Republican State Library named after I. Gasprinsky. The scientific works of I. Kerimov, R. Fazylov, D. Ursu, T.B. Useinov were used. and etc.
Key words: literature, poetry, homeland, homesickness, people, education, publisher.
КИРИШ. Макъалемизде къырымтагар иджрет эдебиятынынъ белли векили Мемет Ниязийнинъ омюри узеринде иш алынып барылды. Эдебиятшнаслыкъ нокътаи - назарындан: Мемет Ниязий миллий бир дуйгъу ве тюшюндже алемини, аят адиселерини, юрт ве дюнья меселелерини, эски-янъы тарих вакъиаларыны, дин ве дюнья тарихыны, талим узериндеки тюшюнджелерини халкъ козю иле корип, халкъ тили иле анълаткъан буюк маарифчи, буюк шаир, сезгир юртсевер, эм де миллетсевер инсан олгъаныны исбатламагъа арекет этильди.
Ишимиз узеринде Керимова И.А. [1], Фазылова Р., Нагаева С. [7], Урсу Д.П. [4], Усеинов Т.Б. [2, 5, 6] киби эдебиятшынасларнынъ ильмий ишлеринен къулландыкъ.
ЭСАС КЪЫСЫМ. «Къырымтатар диаспорасы» дегенде, биз четэльде догъып, оськен, озь Ана-Ватанындан марум къалгъан къырымтатар халкъыны козьде тутамыз. XX асыр агъыр, телюкели ичтимаий-сиясий, социаль-икътисадий сарсынтыларнен кечти ве нетидже оларакъ сынъырлары ичерисинде яшагъан джеми халкълар, бу джумледен къырымтатар халкъы бу сарсынтыларны озь башындан яшап кечирди. Халкънынъ бир къысмы даяналмайып, эсасен Керчь ве Кефе тарафларда яшагъан баба-деделермиз бир къысмы Тюркиеге, экинджиси Добруджагъа иджрет этмеге башладылар.
Иште, эки асыр эвельси тувгъан топракъларыны терк эткен, бир къысым баба-деделермизнинъ несиллери, дюньянынъ эр кошесинде яшап, Къырым
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 2 (25) 2020 асретлигинде кунь кечирелер. Олар озь ана тилини, аньанелерини, медениетини, эдебиятыны сакълап къалдылар. Бутюн рухий байлыкъларыны тасвирлеп, несильден несильге кечирип Къырымгъа, Ватангъа севги дуйгъусыны ашладылар.
Къырымтатар диаспорасынынъ корюмли векили, шаир, оджа, джемаатчы Мемет Ниязий, Акъяр дженкинден сонъра, 1862 сенеси Къырымдан Османлы Добруджасына кочкен, татар аилелеринден бирисининъ баласыдыр. Аилеси, Исмаил акъай ве Азизе ханым дигер кочьменлер иле бирликте, Добруджадаки Манкъалие къасабасынынъ Ашчылар коюнде ерлештилер. Къара денъизге якъын, берекетли ве темиз авада ерлешкен бу койде токъталгъан кочменлер Къырымнынъ Ор, Кезлев, Керчь ве Кефе тарафларындан кельгенлер. Иште, Исмаил акъай ве Азизе ханымнынъ аилесинде 1878 сенеси «басыкъ ве устю топракъ иле ортюсю, тек одалы бир эвде» Ниязий дюньягъа келе.
Ниязийнинъ бабасы, Исмаил акъай окъумакъ ве язмакъны бильген, атта арапча да анълагъаны ичюн, койнинъ халкъы оны «окъумышлар» арасына къошуп, «Исмаил Челеби» деп, урьмет эте. Анасы да окъумагъа, язмагъа бильген, халкъ агъыз яратыджылыгъыны пек яхшы таныгъан, балаларына девлер, джинлер иле курешкен батыр - пельванларнынъ масалларыны окъуп, анълата эди. Бойле «окъумышлы» аиледе оськен, тербиеленген Ниязий, та бала экенде окъумагъа, язмагъа авеси пейда ола, къонукъ север бир бала эди.
Ниязий биринджи окъув-язув дерслерини кой молласындан алгъан сонъ, элифбеден башлап тюрлю дин дерелерини окъумагъа авеси пейда ола.
1889 сенеси 11 яшлы Ниязий аилеси иле берабер Истанбулгъа коче. Истанбулнынъ даруль муаллимине кирип, тюрк тили ве эдебиятыны огрене ве айны шу вакъыт Мемет лагъапны алып, Мемет Ниязий адыны ташый.
Мемет Ниязий, тюрк тили ве эдебияты иле бирликте арап ве аджем тиллерини де огренип, буюк истидат ве мувафакъиет косьтере.
Парасы олмагъаны себептен, гизли сатылгъан, ясакъ китапларны алып окъуй. Оларнынъ арасында, о девирнинъ тюрк исьянджи шаирлери Намыкъ Кемал ве Абдулхакъ Халиднинъ эсерлеринен таныш ола. Оларнынъ миллетини
HÄYHHLIH BECTHHK KPLIMÄ, № 2 (25) 2020 cepöecrnHKKe Be MycTaKtHnnHKKe gaBeT этнg^н mHHpnepH MeMeTTe gortMym ropTyHa biHTbinyB györtynapbiHbi эп KtyBeTneHgHpe.
TropK groHbacbiHbiHt hhhm Be Hp^aH noKtpartbi onrtaH HcTaHÖynrta TacHnbre KenbreH reHnnepH Hne KtoHyma, onapHbiHt KtbipbiM, aHgaKH Ba3HeT aKtKtbiHga cyöeTnepHHH MepaKtHeH gHHbneö. H. racnpHHcKHHHHHt «Tepg^HMaH» ra3eTacMHeH aÖHbi 3aMaHga TaHbim ona. «Tepg^HMaH» ra3eTacbi Tecupu anTbiHga эge6нaт Be MegeHHeTKe xbi3MeT этмeгe HHeTneHe.
HuaeT, 1898 ceHecu MeMeT HHa3HH og«:a gHnnoMbiHbi anbin, KtbipbiMrta Kene Be koh MeKTeÖHHge nanaman, HnbK Kepe O3t mHHpnepHHH a3bin öamnaö.
1904 ceHecHHHHt öamnapbiHga, öaöacbiHbiHt Belara ceöeÖHHgeH, PyMbiHHarta KtaHTMarta Meg^öyp ona. Hg^perre amartaH ropTgamnapbiHa aHa thhh Be MHnnHH, MegeHHH HHg^enHKnepHHH amnaMaKt HHeTH Hne KocreHg^e KtacaöacbiHga epneme Be aHgaKH TropK pymguecuHge öamTa og^a, coHtpa uce Mygup onbin nanbima.
KocTeHg^ege oHbiHt Hg^agbi TaÖHH onapaKt эп rypbneHe, rtaöpeTHHH g^eMaar umuHe öepe. TropK pymguecuHge M. HHa3HH Mygup Ba3H^ecuHH oh hha geBaMbHga anbin öapa. ähhm 3aMaHga, 1908-1909 ceHenepHHge, KocreHg^ege, öup Ktan apKtagamb Hne öepaöepnHKTe «MycynbMaH Tacunu Maapu^ g^eMueTHHH» TemKunb этenep, oHbiHt KtypynTaHbiHbi oTKepenep. Ey TemKHnaTHbiHt MaKtcagbi ^aKtbip öananaprta apgbiM этмeк. M. HHa3HH xanKtHeH cbiKtKtbi cypeTTe öartnbi onrtaHbi ceöeöuHgeH Be racnpHHcKHHHHHt «Tepg^HMaH» Tecupu anrbiHga TropK-TaTap xanKtbHMHt Maapu^ Be MegeHHH ceBuecu He gepeg^ege onrtaHbiHbi aHtnafi. ^oöpyg^aga HemHp этнnbгeн «^oöpyg^a cagacbi», «TemBHKt» Be «BlmbiKt» ra3eTanapbiHga, «MeKTen Be эanн» Meg^MyacbiHga nanbima.
MeMeT HHa3HH ^oöpyg^aga amartaH TarapnapbiHbi 3ynyMnbiKtTaH HMKtaprtaH Be MaapH^ enyHa KtoörtaH, o geBHpge aHtbi ÖHp aBa cenTHpreH HHcaHnapgaH ÖHpH эgн. fflaHp o3b эcepnepннge, MaKtannepHHge, ra3eTa Be ^ypHannapga MyHM Mecenenep aKtKtbiHga o3b TromroHg^enepHHH ÖHnbgHpe.
1914 ceHecH Meg^HgHe KtacaöacbiHga MycynbMaH ceMHHapHacbiHga TropK THnH Be эge6нaтbI og^acbi onapaKt nanbima.
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 2 (25) 2020
1918 сенеси М. Ниязий сиясий денъишмелеринден рухланып Къырымгъа келе. Акъмесджитте чыкъмагъа башлагъан миллий «Акъ сёз» газетасынынъ баш муарири ола. Бир йылдан сонъра, яни 1919 сенеси Багъчасарайда Менъли Герай медресесинде миллий окъувнынъ мудири вазифесине таин ола. Иште, бу вакъытта халкъ арасында мешур олгъан «Менъли Герай медресесине марш» шиирини яза.
1920 сенеси сиясий себеплерден Къырымны терк этмеге меджбур ола ве омрюнинъ сонъунадже оджалыкъ япа.
М. Ниязийнинъ оджалыкъ фаалиети 33 йыл девам этти. О, оджалыкъ ишинен бир сырада джемаатнынъ бутюн ишлерине къошулып, озюни фааль бир джемаатчы оларакъ косьтерди. 1920-1930 сенелери Румынияда тюрк тилинде нешир этильген газета ве журналларда бир сыра озь макъалелерини ве манзумелерини бастырды.
Иджадий фаалиетини эсасен баба юртуна багъышлагъан шиирлер язувнен иджретте омюрини кечирген Мемет Ниязий 1931сенеси ноябрь 29-да вефат этти.
Шаир кечинди, лякин онынъ иджады яшай, о эдебиятымызда озюне эдебий ер тутты ве халкъкъа хызмет этмекте.
Список источников:
1. Керимов И.А. Мемет Ниязий // И.А. Керимов. - Голос Крыма. - 1996. -11 октября.
2. Къуртумеров Э.Э., Усеинов Т.Б., Харахады А.М. Къырымтатар иджрет эдебияты. Окъув къулланмасы / Э.Э. Къуртумеров, Т.Б Усеинов, А.М. Харахады. - Акъмесджит: Къырымдевокъувпеднешир, 2002. - 256 с.
3. Миреев М.В. Эмиграция крымских татар в Румынию в творчестве Мемета Ниязи: в поисках потерянного Рая // Культура народов Причерноморья. - 2011. - №211. - С. 141-144.
4. Урсу Д.П., Сейдаметов Э.Х. Тюрки в этнической истории Добруджи // Таврийские студии, 2011. - №1. - С. 42-45.
НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 2 (25) 2020
5. Усеинов Т.Б. Народный стих Мемедемина Яшара / Т.Б. Усеинов. -Монография. Книга 2. - Симферополь: КРП "Издательство «Крымучпедгиз», 2009. - 160 с.
6. Усеинов Т.Б. Философские мотивы в творчестве крымскотатарского поэта Румынии - Мемедемина Яшара (1936—2007) // Вопросы крымскотатарской филологии, истории и культуры. - 2018. - Выпуск 6 - С. 5357.
7. Фазыл Р., Нагаев С. Къырымтатар эдебиятынынъ тарихы / Р. Фазыл, С. Нагаев. - Акъмесджит: Къырымдевокъувпеднешир, 2001. - 640 с.