Научная статья на тему 'ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОСОБЕННОСТИ ПОЭЗИИ МЕМЕТ НИЯЗИЯ'

ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОСОБЕННОСТИ ПОЭЗИИ МЕМЕТ НИЯЗИЯ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
103
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭПОХА / ЛИТЕРАТУРА / ПОЭЗИЯ / РОДИНА / НОСТАЛЬГИЯ / НАРОД / ОБРАЗОВАНИЕ / УЧИТЕЛЬ / ERA / LITERATURE / POETRY / HOMELAND / NOSTALGIA / PEOPLE / EDUCATION / TEACHER

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Панова Зенуре Сейрановна

В данной статье проанализированы прозаические произведения крымскотатарского поэта Мемета Ниязия. Основная задача данного анализа - показать какое отражение находит время, сама эпоха, в произведениях поэта. Для достижения цели были использованы работы литераторов, таких как: Керимова И.А., Фазылова Р., Урсу Д.П., Усеинова Т.Б., Сейдаметов Э. Х. и др.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ARTISTIC FEATURES OF POEMS OF MEMET NIASIA

This article analyzes the prose works of the crimean tatar poet Memet Niyaziy. The main task of this analysis is to show how time, the era itself, finds itself in the poet's works. To achieve the goal, the works of writers were used, such as: Kerimova I.A., Fazylova R., Ursu D.P., Useinova T. B, Seidametov E.Kh. and others.

Текст научной работы на тему «ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОСОБЕННОСТИ ПОЭЗИИ МЕМЕТ НИЯЗИЯ»

УДК 821.51

Панова Зенуре Сейрановна, старший преподаватель кафедры крымскотатарской филологии, Таврическая академия, ФГАОУ ВО «Крымский федеральный университет имени В.И. Вернадского», г. Симферополь, республика Крым, Российская Федерация

е-mail: [email protected]

МЕМЕТ НИЯЗИЙНИНЪ ШИИРИЕТИНИНЪ БЕДИЙ ХУСУСИЕТЛЕРИ (ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОСОБЕННОСТИ ПОЭЗИИ МЕМЕТ НИЯЗИЯ)

Аннотация. В данной статье проанализированы прозаические произведения крымскотатарского поэта Мемета Ниязия. Основная задача данного анализа - показать какое отражение находит время, сама эпоха, в произведениях поэта. Для достижения цели были использованы работы литераторов, таких как: Керимова И.А., Фазылова Р., Урсу Д.П., Усеинова Т.Б., Сейдаметов Э. Х. и др.

Ключевые слова: эпоха, литература, поэзия, родина, ностальгия, народ, образование, учитель.

Panova Zenure Seyranovna, Senior lecturer of the department of the Crimean Tatar Philology Crimean Federal University Behalf of V.I. Vernadsky, Simferopol, Crimea Republic, Russian Federation

e-mail: [email protected]

MEMET NIASIIAN SHIRIETININ BEDIY HUSUSIETLERI (ARTISTIC FEATURES OF POEMS OF MEMET NIASIA)

Annotation. This article analyzes the prose works of the crimean tatar poet Memet Niyaziy. The main task of this analysis is to show how time, the era itself,

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (26) 2020 finds itself in the poet's works. To achieve the goal, the works of writers were used, such as: Kerimova I.A., Fazylova R., Ursu D.P., Useinova T. B, Seidametov E.Kh. and others.

Keywords: era, literature, poetry, homeland, nostalgia, people, education, teacher.

КИРИШ. Макъалемизде къырымтагар иджрет эдебиятынынъ белли векили Мемет Ниязийнинъ шиириети узеринде иш алынып барылды. Мемет Ниязийнинъ назм эсерлери, озь муимлигине бакъмадан, бугуньки куньгедже керек дереджеде огренильмеди. Теклиф этильген макъаледе къырымтатар шаирининъ яратыджылыгъы талиль этильмекте. Ишнинъ макъсады - шаирнинъ иджадында мевзу чешитлигини акс этильмеси.

Ишимиз узеринде Керимова И. А. [8, 9], Фазылова Р., Нагаева С. [2], Урсу Д.П. [7], Усеинов Т.Б. [3], Сейдаметов Э. Х. [4, 5] киби эдебиятшынасларнынъ ильмий ишлеринен къулландыкъ.

ЭСАС КЪЫСЫМ. Къырымтатар иджрет эдебиятынынъ корюмли векили, шаир, оджа, джемаатчы Мемет Ниязий Добруджа ве Къырым маарифине, эдебиятына озь хызмeтини, буюк иссесини къошты.

Балалыкъ чагъындан Къырымнынъ гузеллиги, багъчаларнынъ боллугъы, нагъмели йыллары, тарлаларнынъ зенгинлигини: сувлары, дагълары, денъизи, чокъракълары акъкъында эшитип, омюринде корьмеген Ватанына ашкъ ола. Бельким шу себептен онынъ биринджы назм эсерлери Къырым асретлигинен багълы мевзуда язылгъанлар.

Мемет Ниязий ильк кере Къырымны корьгенде, онынъ хаялындаки Къырымдан, даа чокъ гузель олгъаныны анълай. О, Къырым акъкъындаки ильк теэсуратларыны «Ешиль ада» шииринде тасвир эте:

Табиаттан топланылгъан чечектен Бек тюзюв бир деметсинъ, «Ешиль Ада»

Кимерде бир япракъларынъ солса да, Бармы, бильмем, сендай арув корюнген?

Санки къудрет къолуман ишленгенсинъ Тер-темиз бир аваман бесленгесинъ... [3, с.41] Мемет Ниязий джандан севип ве асрет иле янып, севгили «Ешиль Ада» акъкъындаки шиирлерини 1900-1920-джы сенелери арасында язды.

Автобиография шекилинде язылгъан «Нешин сюйдим?» шииринде Къырымнынъ не ерлеринден онынъ тамырлары олгъаны акъкъында икяе эте:

Къырымнынъ чёль бетинде,

Азавнынъ бир четинде, «Ширин» адлы бир койде. Бельки джарты бир уйде Бабам тувгъан!

Къыпчакъта ойнай, джайнай, Оськен эмиш къарт анай.

Кетен, сокъкъан, шал орьген, Шай арув куньлер корьген Башын джавлукъман бувгъан. [3, с. 36] Шаир баба-деделери Къырымны боштан терк этмегенлерини, аксине, белялардан къачып, Ана - Юртуны аджыныкълы алда къалдыргъаны акъкъында икяе эте:

Анамдан эшиткен сонъ, Корьдим джуртумны, сюйдим. Топракъ къокълап опькен кунь, Языкъ!..деп, джандым, куйдим. Шаир, омюрини зиядесинен Добруджада кечиргенине бакъмадан иджретте яшагъан ватандашлары акъкъында къайгъыра, Къырымгъа хабер этмеге истей - иджретте де къырымтатарлар бар ве «Добруджадан сизге селям кетирдим» шииринде озюнинъ дуйгъуларыны акс эте:

Бизге Къырым бир чакъырым болса да, Коп вакъытлар бир хабер алалмадыкъ, Асретликтен козьлерге яш толса да,

Ешиль Джюрткъа джол тапалмадыкъ. [3, с.29] Шаир, чар акимиетнинъ зулумына огърагъан ве кунь-куньден миллетнинъ, чыракъ киби, сёнгенини корип, озь къайгъы толу фикирлерини «Озь джуртумда гъарипман» шииринде беян эте.

Шаир эмин, не къадар азап, хорлукъ, ёкъсуллыкъ халкънынъ башына кельмесин, эп бир, бир куню бутюн миллет озь ана топрагъында джыйлышып, хоран тепип бир оларлар:

Юз элли йыл туснакъ къалгъан татарлыкъ Сарып джыйгьан кок байракъны коклерде

Бизде Къырым балалары, халкъымыз! Пек аз эвель айырылгъанмыз Къырымдан.

Тезалмаймыз, къайтаджакъмыз. [3, с.38] Мемет Ниязийнинъ, шаир оларакъ, иджады асырнынъ башында шекилленди. Къырымда ильк кере булунгъанда, язмагъа башлады. Онынъ шиирлери, газета ва журналларда, Тюркие ве Къырым матбуатында сыкъ - сыкъ корюне.

Басылгъан шиирлеринде миллетнинъ юрек яралары ве дертлерини белли этмеге, илим ве медениет ярдымы иле халкънынъ эр джеэттен илерильмесине хызмет этмеге тырыша. «Мемет Ниязий миллий бир дуйгъу ве тюшюндже алемини, аят адиселерини, юрт ве дюнья меселелерини, эски-янъы тарих вакъиаларыны, дин ве дюнья тарихыны, талим узериндеки тюшюнджелерини халкъ козю иле корюп, халкъ тили иле анълаткъан буюк маарифчи, буюк шаир, сезгир юртсевер эм де миллетсевер заттыр. Шаир, эдебиятшнаслар арасында иште бойле шахс оларакъ беллидир.» [11]

Мемет Ниязийнинъ эдебий аятнынъ ильк девирлеринде язгъан шиирлерини топлап, 1911 сенеси Истанбулда «Къадар матбуасы» тарафындан «Итхафат» («Багъышламалар») адлы 7 джйынтыкъ чыкъа. Джыйынтыкъкъа кирген шиирлер о заманнынъ дюльбер эдебий тили ве бедий услюбиетинен язылгъан олсаларда, оларда Къырымнынъ чёллюгине хас шиве элементлери устюндир.

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (26) 2020 «Итхафат» джыйынтыгъына кирген шиирлерининъ тематик диапазоны пек кенъиштир. Эсернинъ бир башындан экинджи бир башына къалкъып чыкъкъан, эм «багъышламаларны» бирлештирип бир шекильде берген мевзулары: мектеп, маариф, анъ, билим ярдымы иле татар джемаатынынъ медений севиесини котертмекте, буютмекте - энъ муим меселесидир.

Озь иджадында шаир юрегинде олгъан кедерни ифаде эте. Озь Ватанына къайтмагъа арз эте. Иджретте агъырлыкълар хорлукъларны чеккенине бакъмадан кенди Ватанына, эдебиятына халкъына садыкъ къалды. Шаир шиирлеринде озь топрагъымызны сакъламакъ, бирлешип душмангъа къаршы курешмеге чагъыра. Мемет Ниязийнинъ шиирлернинъ эр бир сатырында Ватан асретлиги сезиле.

«Добруджадан сизге селям кетирдим» шииринде шаирнинъ козьлери яш толу олса да «ешиль джурткъа догъру джёл тапалмадыкъ!» - деп сая. Шу шиирнинъ соньки бейитлеринде шаир халкъымызны бирликке чагъыра:

Бирлешейик биз ольсек де Ольмесин!

Татар намы» эшитильсин юксектен!

Эндиден сонъ душман бизни больмесин!

«Кок Байрак»ны салландыргъан

Ох, не арув шу барлыкъ!

Артсын шаны денъизлерде, эр ерде!» [3, с.38] Халкънынь, койлюнинъ агъыр яшайышына ишарет этип, айырыджа

ёкъсуллар табакъасы вазиети ичюн аджына «Бедбахт чифтчи», «Етим», «Онъы

тахлисе шитаб иделим».

Яшагъан вакъытнынъ, рухнынъ терджиманы олып, чешит тюрлю

адиселернинъ олувы, шаир айры ве терен анълатып бере. Ниязийнинъ къалеми

алтында олюм ве яшайыш; достлукъ ве душманлыкъ, къуванч ве къайгъы киби

дуйгъулар, къуветли маналарда усть алалар. Бу суретте, Ниязийнинъ дуйгъу ве

эеджанлары, гъазель, марш, икяе яратып, бус - бутюн тешкиль этелер.

HÄYHHLIH BECTHHK KPLIMÄ, № 3 (26) 2020 «Myg^ageneö maKupgaH» эcepннgeн aHtnamtma: «öyTMH g^uaH MaapH^HHHHKHeH ortpamKtaHti Be 6y 3aMaH Taneöe 6oroHg«:a «hhhm Be yHep» enyHga HantimMaKtHti, эм KypemMeKHu, KepeK onca «Tacunt hhwh o3t 0MwpnepuMH3HH rtaötm этepмнз», - gen aÖTanap maupHHHt «MeKTennunepu».

«Myg^ageneö maKupgaH» muup - guanor rneKunuHge a3tmrtaH. Ey muupge экн Taneöe apactrnga ontm KeHKeH «Myg^agenegeH» (gaBagaH) coHtpa, gepcTe, uöpeT öepreH MyarnuM. MyannuMHHHt KHM экeнннн ^apKttrna öapMaKt KLHHHH gerunt - MeKTenHHHt TepöueBHH ponro yciroHge, MeKTen caecuHge nantimMaKt -TtiptimMaKtHtiHt эмнeтннe umapeT этнп coHtKH HOKtTaHt Ktoa.

^hkhh MeMeT Hh33hh hhhm öepMeK Be aHtnapHti aögtiHgamaKt ^aanueTHHH, antiHtti3 MeKTen guBapnapHtiHt apactrnga KtangtipMactrnti K03tge Tymaö, am og^aHtrnt Be maupHuHt Ba3u^ecu xanKt apactrnga uhum Be apu^HuHt KttiHMeraHu, MaKtcagnaptiHti öentruneMeKTe, onapHtrnt BacTactrneH TropK TaTap g^eMueTuHuHt эcкн MeH^aar 3tiHg^tipnaptfflgaH KtypTaptm, aHti MegeHufi öup amaötim ennaptiHti Be napenepuHu KoctrepMeKTegup.

^oöpyg^a TarapnapHtiHt apactrnga MeMeT Ннaзнннннt энt TaHtmrtaH Be энt OKtynrtaH «Carttim» muupnep g^tiötiHTtirttigtip. Ey g^tiötiHTtiKtKta maupHuHt TyBrtaH ropTyHa, KttiptiMrta, acperauK MeH3yctrna öartimnaHrtaH эcepпepн KupreH. Omop öoro rtaM - Kegepu Be KyBaHH une amaraH, KopwMnu maupHuHt poMarnuK pyxny muupnepu, rtaeT cage Be aHtaötimnti TuntHeH a3tmrtaH. «Emunt Aga», «Emunt g^ypTKta», «^oöpyg^agaH cu3re cenaM KeTupguM», «TaTap öapMti? gen copartaHnaprta», «Huhmh cwfigroM», «03t g^ypTyMga rtapunMaH», «OönaB», «ÄKtMecg^uT MyarnuM MeKTeöuHe» kuöu Be gurep Memyp muupnepu 6y g^tiötiHTtiKtTa ep anrtaHnap.

MeMeT Ннaзнн - ÄHa MpTyHa, KttiptiMrta ctiKt öartHeH öartnti эgн. OHtHt ceBrucu, ceHMe3 amKtti neK öywKTup. Ey ceBru Be amKtti OHtHt aaTtrneH öup KentMeKTenep. fflaup KttiptiMHeH aKttiH TaHtimKaH coHt, MunnerauHt Tapuxti, KeHMumu Be Keneg^eru aKtKttrnga MecenenepuHu orre crope, KeHgu xanKtHMHt amaötimtiHti, вaзнeтннн Kopun neK KegepneHe.

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (26) 2020

Мемет Ниязийнинъ омюри сыкъ сюретте оджалыкъ фаалиетинен багълы. Шаир озь шиирлеринде халкъны илимге, окъувгъа, медениетке чагъыра. Эм тек шиирлеринде дегильде, о, омюри бою насыл этип, миллетни джаиллик пердесинден чыкъарып, маарифчилик ёлуна къоймакъ меселелернинъ чезилюв ёлларыны араштыра, умютини джоймай. Шу акъта, озь тюшюнджелерини «Менъли Гирай медресине марш» шииринде баян эте.

Шаир «Акъмесджит татар муаллим мектебине» шииринде бу усулгъа эсасланып, миллетнинъ медений севиесини юксельтмек ичюн халкъны чагъыра.

Мемет Ниязийнинъ шиирлернинъ гъаеси, Къырымны зынджырлардан арынмакъ, мустакъиль оларакъ, Къырымда тюрк байрагъы далгъалангъаныны корьмекте. Амма онынъ эмели къадар нетиджеси чокъкъа сюрмеди. Лякин, Ниязийнинъ ичиндеки Ватан ашкъы, куреш атеши сёнмеди, аксине даа да алевленди.

Список источников:

1.Архив журнала «Emel» Центральной Республиканской государственной библиотеке им. И. Гаспринского.

2. Фазыл Р., Нагаев С. Къырымтатар эдебиятынынъ тарихы./ Р.Фазыл, С.Нагаев, - Акъмесджит: Къырымдевокъувпеднешир,2001.- 640с.

3. Усеинов Т.Б., Къуртумеров Э.Э., Харахады А.М. Къырымтатар иджрет эдебияты. Окъув къулланмасы / Т.Б Усеинов, Э.Э.Къуртумеров, А.М. Харахады - Акъмесджит: Къырымдевокъувпеднешир, 2002. - 256 с.

4. Сейдаметов Э. Х. Эмиграция крымских татар из Добруджи на территорию Османской империи в 1878-1912 гг. / Э. Х. Сейдаметов // Культура народов Причерноморья, 2012. - № 233. - С. 114-116.

5. Сейдаметов Э. Х. Краткая история образования крымскотатарской истории на территории Румынии / Э. Х. Сейдаметов // Культура народов Причерноморья, 2011. - № 199. - С. 60-62.

НАУЧНЫЙ ВЕСТНИК КРЫМА, № 3 (26) 2020

6. Урсу Д. П., Сейдаметов Э.Х. Тюрки в этнической истории Добруджи // Таврийские студии, 2011. - № 1. - С. 42-45.

7. Керимов И.А. Мемет Ниязий //И.А. Керимов. - Голос Крыма. -1996.11 окт.

8.Керимов И.А. Мемет Ниязийнинъ ветан асретлиги // И.А. Керимов. -Къырым. - 2006. - № 49 - 50. - июнь 10.

9. Миреев М.В. Эмиграция крымских татар в Румынию в творчестве Мемета Ниязи:в поисках потерянного рая.//Культура народов Причерноморья. -2011. -№ 211. -С141-144.

10. Юсуф Али Озь Юртумда гъарипман/ Али Юсуф. -https://leylaemir.org/literary-gallery/memet-niyazi/memet-niyazi.php

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.