МЕДИАТАЪЛИМ ИНДИВИДУАЛ ТАЪСИР ЭТАДИГАН УСУЛ
Б.Э.Каршиев
Ренессанс таълим университети Ижтимоий-сиёсий фанлар кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ
Таълим уар томонлама тарацций этаётган бугунги кунда таълим муассасаларида таълим-тарбия сифатини ошириш ва бунда илм-фан, техника тарацциётидан кенг фойдаланиш, фойдаланганда уам унумли ва тушунган уолда фойдаланиш, эгалланган компетенцияларни уаётда, амалиётда цуллай олиш мууим ауамият касб этади.
Калит сузлар: медиатаълим, маънавий бушлиц, ахборот асри, компетенциявий ёндашув.
Today, when education is progressing in every way, it is important to improve the quality of education in educational institutions and to make wide use of the development of science and technology.
Key words: media education, spiritual gap, information age, competence approach
Укитишнинг замонавий усул ва воситаларини амалиётга жорий этиш бугуннинг долзарб вазифаларидан хисобланади. Шиддат билан узгариб бораётган дунёда глобаллашув жараёнларининг ижобий томонлари билан бирга, унинг салбий окибатлари хам хаётимизга кириб келмокда. Бундай хатарлардан хаётимизни асраш, маънавий бушликка йул куймаслик учун, аввало, эзгу инсоний гоялар ва юксак махорат билан яратилган асарлар оркали, бугунги кунда жахон майдонида юз бераётган кескин акл-заковат ва истеъдод мусобакасида беллашувга кодир буладиган ёшларни тарбиялашни хаётнинг узи такозо этмокдаки, бунинг учун таълим муассасаларида дарс бериб, фаолият юритиб келаётган укитувчига замон билан хамнафас булиш, талаб даражасида мехнат килиш, укувчи-ёшларга таълим-тарбия беришдек вазифа, катта масъулият юкланади.
Замонавий укитувчи бугунги «ахборот асри» деб номланган янги даврда:
• уз билимларини мунтазам ошириб бориш;
• ахборотларни туплаш;
ABSTRACT
КИРИШ
66
www.birunijournal .uz
• уларни тахлил килиш;
• ахборотни кайта ишлаш ва уларни узатиш;
• муаммолар ва келишмовчиликларни хал килиш;
• мустакил карорлар кабул килиш;
• ижтимоий-иктисодий хамкорлик килиш;
• илгор технологиялардан фойдалана олиш ва уларни амалиётга татбик эта олиши талаб этилади.
Шунингдек у:
• мактабда мехнат килиш лаёкатига тайёр булиши;
• олган билимларини амалиётга татбик эта олиши;
• кундалик хаётда кулланувчи технологиялардан хабардор булиши;
• муаммо хусусида чукур фикрлаш ва уз билимини ошириб бориши;
• мехнат жамоаси ва мутахассислар билан хамкорлик кила олиши;
• зарурат булганда карорлар кабул килиши;
• муаммоларни хал этиш ва янги фикрлар яратишда замонавий технологиялардан фойдалана олиши талаб этилади.
Ахборот билан ишлаш компетенциясини шакллантиришда:
• мавжуд ахборот манбаларидан (интернет, телевизор, радио (аудиовидео ёзув), телефон, компьютер, электрон почта ва бошкалар) фойдалана олиш;
• медиавоситалардан зарур булган ахборотларни излаб топа олиш, саралаш, кайта ишлаш, узатиш, саклаш, хавфсизлигини таъминлаш ва фойдаланишда медиамаданият (турли медиа асарларни тахлил килиш, бахолаш, яратиш учун зарур буладиган билим, куникма ва малакалар йигиндиси)га риоя килиш;
• маълумотлар базасини ярата олиш, асосийларини танлай олиш ва уларни тахлил кила билиш;
• кундалик фаолиятда учрайдиган хужжатлар билан ишлай олиш (оддий табрикномалар ёза олиш, анкеталар тулдириш, мехмонхона руйхатида узи тугрисидаги маълумотларни кайд эта олиши ва бошкалар)ни билиши ва амалда куллай олиши керак булади.
МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Демак, таълимда компетенциявий ёндашув оркали укувчиларнинг шахсий, касбий ва ижтимоий хаётларида учрайдиган вазиятларда эгаллаган турли типдаги малакаларини самарали равишда куллашга ургатиш, таълим муассасасида умумтаълим фанлари буйича укувчиларнинг билим, куникма ва малакаларга эга булишлари билан биргаликда, уз фикрини бошкаларга
67
www.birunijournal .uz
тушунтира олиш, бошкаларни тинглаб уларни тушуна олиш, бахсга киришиш, кундалик хаётда муваффакиятларга эришиш учун укувчи ушбу ахборотларни излаб топиши, тахлил килиш, билим, куникма ва малакалардан кундалик хаётларида учрайдиган муаммоларни хал этишда фойдалана олишларини шакллантириш зарур.
Буларни, албатта, хар бир укитувчи узининг самарадор дарслари оркали амалга оширади. Бу борада, айникса, таълим-тарбияни медиатаълим оркали амалга оширса, амалий натижа яккол кузга ташланади.
Медиатаълим интерфаол, укувчига индивидуал таъсир этадиган усул сифатида таълим жараёнига жадал суръатлар билан кириб келмокда. Медиатаълим укувчини шахсий фикр юритиш, ижодкорлик фаолиятларини ривожлантириш, ахборот олиш, уни кайта ишлаш, синтез килиш, шахсий хулосалар чикаришга ургатади.
Синфхоналарга матбуот, телевидение, радио, кино, видео ва интернетлар олиб кирилмокда. Буларнинг барчаси «медиадарслар» номи билан таълим жараёнини ташкил этишга ёрдам бермокда. Шу муносабат билан мактаб таълимига медиадарслар киритилмокда. Медиадарсларнинг кандай методик имкониятлари бор ва улар кандай афзалликларга эга?
• Укув жараёнида бир вактнинг узида укитувчи назарий ахборотларни бериш билан материалларни юкори даражадаги замонавий техника воситасида намойиш этиш имкониятига эга булади. Укув объектлари ва вокеаларини моделлаштиради, уни автоматик равишда тест кетма-кетлигида намойиш этади, тасвирини туширади.
• Укув мехнат фаолиятларини ташкил этишда компьютер техникаларини куллаш, фойдаланиш имкониятини тугдиради. Шахсан узлари укув материалини амалиётда синаб, бажариб бориш имкониятига эга буладилар.
• Укувчининг якка тартибда ишлаган холда кизикиш ва ижодий ишларини такомиллаштириш имконияти яратилади.
• Мультимедиа техникаси укувчиларнинг укув мазмунини узлаштиришларига кизикишини янада оширади.
• Укувчида кургазма-образли таъсирда фикр юритиш, моторик ва вербал коммуникатив куникмаларнинг шаклланишига олиб келади.
• Ахборот билан ишлаш (ахборот кидириш, зарурларини ажрата билиш, кайта ишлаш, тартибга келтириш), ахборотлар мазмунини тушуниш, мантикий якинларини ажратишга ургатади. Шулар асосида ахборотни олиш маданияти шаклланади.
68
www.birunijournal .uz
Медиатаълимнинг бош максади асосий конунларни тушунишга ёрдам бериш, оддий йуналишлардаги медиаахборотлар тилини урганиш; укувчининг бадиий усиши, ривожланишига хисса кушиш, медиатекстларни малакали тахлил эта олиш, ургатиш ва кабул килиш куникмасини шакллантиришдан иборат.
Унинг педагогик стратегияси медиаматнларни бадиий тахлил кила олиш, унга лугавий асосда бахо бера олишдан иборатдир.
Медиатаълим кандай шаклланади? («Медиатаълим деганда педагогика назарияси ва амалиётида махсус билим сохаси сифатида каралаётган оммавий коммуникация воситаларини эгаллаш учун назарий ва амалий куникмаларни шакллантиришни тушуниш лозим». ЮНЕСКО.) У муайян хакикатни ифодалайдими? Кимнинг манфаатини кузлайди? Унинг мазмуни нималардан иборат? Укувчилар уни кандай кабул киладилар?
Таъкидлаш жоизки, медиатаълимнинг марказида укувчи шахси туради, унинг кизикиш, хохиш-истаклари хисобга олиниши, олинган ахборотларга танкидий куз билан караб, уларни танкидий фикрлашга ургатиш керак.
Россия ва бошка мамлакатлар олимларининг фикрига кура, медиатаълим тарбиявий, таълимий ахамиятга эга булиб, укувчиларни укув-билиш жараёнида креатив фикрлашга ургатади.
Медиатаълимнинг укув-билиш жараёни куйидаги боскичлардан иборат:
• медиатаълим тарихи хакидаги билимлар, унинг тузилиш назариясини урганиш-узлаштириш;
• медиаматнларни онгли кабул кила олиш, унинг тилини билиш ва «укита олиш», шу хакида тасаввурларини кенгайтириш, куриш оркали хотирасини мустахкамлаш, танкидий, мантикий, ижодий, образли, муаммоли фикр юритишни урганиш;
• медиа материаллардан креатив фикрлаш оркали амалиётда фойдаланиш.
Медиатаълимнинг энг мухим вазифаларидан бири, усиб келаётган янги
авлодни тобора жадаллашиб бораётган ахборотлар окимида турли ахборотларни олиш, тушуниб етиш, унинг инсон психикасига таъсирини билиш ва ундан тугри, максадли фойдаланишга олиб келади.
Медиатаълим олинган ахборотларни интеграция килиш, шу асосида шахсий фикрини билдириш ва кайта олишга чорлайди. Уз фикрини эркин билдириш, шахсий ривожланиш, турли ахборий хуружларга карши фикр билдириш оркали унинг ижтимоий жамиятдаги фаоллиги ошади. Медиа ахборотлардан фаол ва тугри фойдаланиш маданияти шаклланади. Шу оркали
69
www.birunijournal .uz
берилаётган ахборот хакида фикр юритила бошлайди ва ахборот билан ишлаш компетентлиги шаклланади.
Медиатаълимда укувчи креатив фикр юритади, яъни, янги тушунчаларни узлаштира бошлайди. Жумладан, «фабула», «сюжет», «мавзу», «конфликт», «композиция», «кадр», «план», «монтаж» каби тушунчаларни укув жараёнига алокадорликда тушуниб, амалда куллаб, узлаштириб боради.
Шунинг учун хам медиадарслар:
• «Бадиий имитацияли» кичик сценарийлар, минисценарий, медиаматнлар тузиш, уни интерфаол усулда намойиш этиш;
• театрлашган вазият хосил килиш (медиаматн асосида айрим эпизодларни инсценировка килиш, медиаматн жараёнини намойиш этиш);
• тасвирий-имитация тайёрлаш (афишалар яратиш, фотокургазма, маълум мавзуда асарлардаги расмларни намойиш этиш) кабиларни тушуниш, куллай олиш куникмасини хосил килади.
Юкоридаги дидактик материалларни тайёрлаш, намойиш этиш, тахлил асосида хулоса килиш, укувчининг эмоционал кабул килиши оркали нафис санъатни тушунишига олиб келади. Бу холат укувчининг умуминтеллектуал ривожланиши, билим олиши, тарбия топишида мухим омил булиб хизмат килади.
Медиадарслар берилаётган ахборотларни кабул килиб олиш, узлаштириш жараёнида икки янги компонентнинг иштирокини таъминлайди.
Биринчидан, медиадарсларда компьютерлар универсал холда кулланиши ва иштироки билан характерланади.
Иккинчидан, анъанавий технологиялар воситалари ёнига дастурли воситалар тулдирувчи булиб киради. У холда айрим предметлар, мавзуларни укитиш, узлаштиришга кулай мухит яратилади. Бунда таълим мазмуни, матн аник равон шакллантирилган булади. У таълим мазмуни тасвирланган холда схема, расмлар, жадваллар, видеофрагментлар, овозли, анимацион таъминотлар билан намойиш этилади.
Юкоридаги фаолиятни амалга оширишда компьютер ва дастурлар бир-бири билан уйгунлашган, мослашган холда бир-бирини тулдириши керак. Таълим максади, мазмуни, шакли, укитиш методлари, укитувчи ва укувчилар фаолияти мувофиклаштирилади.
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда, кайта тайёрлаш ва малака ошириш таълим муассасалари тизимида педагогик ходимларни укитиш жараёнига
70
www.birunijournal .uz
«MeguaTatnuM acocnapu» yKyB KypcuHH Kupuram Ba yHgaH TatnuM coxacuHH aHaga TaKOMunnamTupumga caMapanu ^oöganaHHm gaBp TanaÖHgup. 3epo, MegHaratnuM negaroraapHHHr HHTenneKTyan canoxuflTHHH omupum öunaH öup Karopga gapc ^apaeHuga yKyBHHnapHHHr öhhhm, MatnyMOTHHHr Te3, TymyHapnu Ba egga Kpnapnu öynumHHH TatMHHnoBHH TatnuM ycynu экaнпнгн öunaH x^m MyxuM ypaH TyTaga.
71
www.birunijournal .uz