МЕДИАСАВОДХОНЛИК ВА МЕДИА ПСИХОЛОГИЯ
Шомуродова Нигорахон Набижоновна
Жамоат хавфсизлиги университети доценти., пс.ф.н.
Хайдарова Хилола Рахимбердиевна
Узбекистан Миллий университети доценти, пс.ф.н.
Мазкур маколада медиасаводхонликнинг бугунги ахборотни идрок килиш жараёни тигизлашган даврдаги ахамияти, турли нотугри маълумотларни онгли тахлил кила олиш ва ахборий сегментдаги вокеликларни саралай олиш билимини шакллантириш зарурати хусусида ёритилган. Шунингдек медиапсихология сохаси оркали шахс хулк-атворига, идроки ва тахлилларига, саломатлигига ахборотнинг таъсир хусусиятлари ва медиапсихологиянинг урганиш муаммолари борасида фикрлар берилган.
Калит сузлар: медиасаводхонлик, медиапсихология, медиаконтекст, коммуникация функцияси, медиа эффектлари, психологик манипуляциялар медиатекст, медиабренд.
В данной статье освещается значение медиаграмотности в наше время, когда процесс восприятия информации перегружен, необходимость формирования умения сознательно анализировать различную дезинформацию и разбирать реализации информационного сегмента. Также через область медиапсихологии даются размышления об особенностях воздействия информации на поведение, восприятие и анализ личности, здоровья и проблемах изучения медиапсихологии.
Ключевые слова: медиаграмотность, медиапсихология, медиаконтекст, коммуникационная функция, медиа-эффекты, психологические манипуляции медиатекст, медиабренд.
This article highlights the importance of media literacy in our time, when the process of information perception is overloaded, the need to form the ability to consciously analyze various misinformation and analyze the realities of the information segment. Also, through the field of
АННОТАЦИЯ
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
media psychology, reflections are given on the peculiarities of the
May 6, 2023
National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of ^^bM^an's^evelopmen^^^^^^^^
impact of information on behavior, perception and analysis of personality, health and problems of studying media psychology.
Keywords: media literacy, media psychology, media text, communication function, media effects, psychological manipulation media text, media brand.
Медиасаводхонлик одамларнинг хукук ва имкониятини кенгайтириб, ахборот контенти ва янгиликларни танкидий кабул килиш кобилиятини оширади, бу эса карор кабул килиш пайтида бизнинг вокеликдан хабардор фукаро сифатида харакат килишимизга замин яратади.
Бундан беш йиллар аввал медиасаводхонлик деганда, ижтимоий тармоклардан ва шунга ухшаш хизматлардан фойдаланиш куникмасини назарда тутиладиган булса, бугун эса медиасаводхонлик манипуляция ва гаразли ташвикотга карши туриш кобилиятини ифодалайди. ОАВдаги айрим манипуляция ва фейкларни рад эта олишда, замонавий медиаконтекст билимдони сифатида куникмага эга булиш такозо этилади. Шу боис медиасаводхонлик жуда мухим куникмадир.
Медиасаводхон одам маълум бир малакага эга булиши лозим: у ахборотни топишни, тахлил килишни ва бахолашни, шунингдек, уни яратишни ва таркатишни билиши зарур. Ушбу куникмаларсиз сифатли контент яратиб булмайди. Суз эркинлигининг таркибий кисмлари эса - ахборот олиш хукуки, унинг ишончлилиги, медиаконтентни ишлаб чикариш ва таркатиш хукукидир. Ушбу жихатларнинг барчаси медиасаводхонликни хам таказо этади. Медиасаводхонлик ахборотни тахлил килиш ва саралаш имконини беради. Унинг киймати шундаки, у ахборот окимида адашмай харакатланиб, тасдикланган, ишончли, фойдали ва керакли маълумотларни топишга хизмат килади.
Медиа (инглиз тилидаги-Mediator) сузидан олинган булиб, алока воситалари, ахборот узатиш воситалари хамда медиадан фойдаланилган таълим мухитини уз ичига оладиган кенг тушунчадир. Медиа бизга маълумот олишда ва уни таркатишда ёрдам берувчи нарсалар тупламидир. Сиз бугун медиани хар кадамингизда учратасиз, медиасиз бугун хаётни тасаввур килиш нафакат кийин, балки иложсиз десак хам булаверади.
Медиа психологияси-шахсни замонавий алока воситалари билан узаро таъсирлашув шароитида хам индивидуал, хам оммавий равишда таъсирини куриб чикадиган психология фанининг бир тармоги; медиа-маданиятнинг асосий таркибий
May 6, 2023
680
Uzbekistan'sdveomem^^^^^^^m
кисмларини, одамларнинг медиа-маконлардаги муносабатлари ва хатти-харакатларининг психологик конуниятларини очиб берувчи ва тавсифловчи, инсон томонидан медиа-маданиятни идрок этиш ходисалари ва механизмларини, ахборот-коммуникация технологияларининг замонавий маданиятида шахс ва оммавий ахборот воситаларининг узаро таъсирини урганувчи соха.
Медиа психологияси алока воситалари, технологияларни истеъмол килишнинг ортиб бораётган омили, одамларнинг маълумотларини идрок этиш, талкин килиш, уларга жавоб бериш, улар оммавий ахборот воситаларига бой дунёда узаро кандай муносабатда булишларини тушунтиришга харакат килади. Медиа психологлари асосан технологиянинг барча шаклларидан потенциал фойда ёки салбий окибатларни аниклашга эътибор каратадилар ва оммавий ахборот воситаларидан ижобий фойдаланишни таргиб килиш, ривожлантириш ва уни амалда куллаш учун харакат киладилар.
"Медиа психологияси" атамаси купинча нотугри талкин килинади, куп одамлар уни купинча технология билан эмас, балки оммавий ахборот воситалари билан боглашади. Медиа-психология буйича билим сохасини кенгайтириш, шунингдек, амалда фойдаланиш учун оммавий ахборот воситаларининг таъсири буйича тадкикотлар олиб боришга ёрдам беради. Медиа психологияси, шунингдек, психология нима эканлигини ва оммавий ахборот воситалари оркали асосий тадкикотларни одамларга кандай килиб энг самарали етказиш хакида умумий тушунчани кенгайтиришга ёрдам беради.
Медиа психологияси-психология фанининг янги ривожланаётган сохаси, унинг объекти замонавий медиа маданияти, жахон маданиятининг жадал ривожланаётган сохаси контекстидаги шахсдир.
Медиа психологиясининг пайдо булиши нафакат шахс ва умуман жамият учун оммавий ахборот воситалари ва тизимларининг тобора усиб бориши билан инсон медиа маданиятини ривожлантириш буйича тавсиялар ишлаб чикишнинг амалий медиа-компетенциясини яратиш, шахснинг медиа-иммунитетини яратиш ва мустахкамлашни урганади.
Россиядаги медиа психологиясининг йуллари ва муаммолари мунозараларда М.В.Жизина, Г.Н.Малюченко, Л.В.Матвеева, Г.С.Мелник, В.Ф.Петренко, Э.И.Пронин, Э.Э.Пронин, Д.О.Смирнов, А.В.Федоров ва бошкалар томонидан мухокама килинган. Бу эса медиа психологияда янги илмий ва амалий тадкикотлар учун янги истикболни очиб беради. Бошка бир хорижий тадкикотчи
May 6, 2023
681
Д.Гилес узининг "Медиапсихология" китобида медиапсихологияни урганиш сохаси жуда кенг эканлигини таъкидлаб, хусусан медиапсихологияси, масалан мусика психологиясига Караганда анча кенгрок булган улкан сохани камраб олади деб фикр билдиради.
Аксарият тадкикотчилар медиа психологияси янги соха эканлигига кушиладилар инсоннинг рухий холатлари, жараёнлари ва хусусиятлари хакидаги билимлар оммавий ахборот воситаларининг янги роли ва таъсирларини идрок килинишида медиа таълим, медиа педагогика, медиа саводхонлик, медиа компетенция каби мухим тушунчалар юзага келишини таъкидлайдилар. А.В.Федоров жамиятдаги оммавий ахборот воситаларининг ишлаш жараёнларининг психологик конуниятларини ва психологик конунларни урганади.
Бошка тадкикотчилар, масалан, С.М.Виноградова ва Г.С.Мелник медиа психологиясининг пайдо булишини бугунги кунда оммавий ахборот воситаларини глобал ва минтакавий микёсда кучайиб бораётганлиги, одамлар уртасидаги алока ва коммуникация функцияси, оммавий ахборот воситалари, индивидуал ва гурухли медиа эффектлари, психологик манипуляциялар таъсири остида шахснинг хулк-атвори ва медиатекстларни онгли кабул килиш жараёнлари ва механизмларига тобора кучли таъсирини ортиб бораётганлиги билан изохлайди.
Шуни таъкидлаш керакки, хатто психологик хамжамиятда хам алохида илмий фан-медиа психологиясининг мавжудлиги тугрисида ягона фикр йук. Ва бугунги кунда баъзилар медиа психологияни алохида мустакил фан деб хисоблаш мумкинми деган шубха билан карашмокда. Шу муносабат билан Э.Э.Пронин шундай ёзади: "Медиа психологияси шунчаки маълум бир феноменологик соха учун мода номи эмас. Аслида, бу янги шаклланишни рагбатлантириш учун интуитив уринишдир".
Шундай килиб, Фисчофф-Шпурк узининг "Медиа-психология" китобида, медиа психологиясининг истикболларини жуда оптимистик бахолайди.
Медиапсихологик мавзуга багишланган тадкикотлар сони ортиб бормокда, хар куни медиапсихологиянинг долзарблиги ва амалий ахамияти ортиб бормокда психологик билимларнинг янги сохаси сифатида: оммавий ахборот воситалари ва оммавий ахборот воситаларининг таъсирини урганиш шахсият медиа психологиясининг мухим вазифасига айланади. Шуни таъкидлаш керакки, медиа массаларининг инсон хаётининг турли сохаларига таъсири деярли чексиздир.
May 6, 2023
682
Uzbekistan'sdveomBm^^^^^^^m
Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^^araqqiyqtiningpqydeyqr^
Медиа психологияси амалий сохаларининг кенг доирасига эга телевизион ва интернет психологиясидан, фикрлашни медиация килишнинг амалий саволлари, ижтимоий тармокларни урганиш ва медиа махсулотларини тахлил килиш, кино терапиясини ривожлантириш, янги ижтимоий медиада бренд алокалари ва медиа таълими, амалиётга йуналтирилган медиа психологиясининг устувор йуналишларини тадкик килиш масалалари туради.
2022 йили дунё ахолиси жами 12,5 триллион соат вактини глобал тармокда утказган. Жорий йилги хисоб-китобларга кура, 5,16 миллиард киши интернетдан фойдаланмокда. Бир фойдаланувчи кунига уртача 6 соат вактини интернетда утказар экан, бу согликни саклаш, иктисодиёт, таълим, психология ва хатто сиёсат каби сохалар олдига катор муаммоларни куяди. Масалан, медиакарамликни инсоннинг жисмоний холати, саломатлигига салбий таъсири — куриш кобилияти сусайиши, умуртка погонаси кийшайиши, ривожланишдан ортда колиш, диккат етишмаслиги, ирода бузилиши, стресс, депрессия, хотира сусайиши кабилар, шунингдек, ахборот таъсирида уз танасига зарар етказиш каби куринишларда намоён булади.
ирода бузилиши, стресс, депрессия, хотира сусайиши кабилар, шунингдек, ахборот таъсирида уз танасига зарар етказиш каби куринишларда намоён булади.
Таълим тизими ахборотни энг куп кабул килувчи сегмент — болалар ва ёшларнинг ижтимоий тармокларга карамлиги, компьютер уйинларига муккасидан кетиши, Homo sapiens, яъни глобал тармокда онлайн булмаса, бир нарсадан курук коладигандай хавотирда яшовчи авлод, моббинг, яъни телефонга богланиб колиш сабабли реал хаётдаги мулокотдан кочиш, бегоналашув, номомобия — телефонсиз колишдан куркув каби муаммоларга карши курашиши керак. Салбий мазмундаги, куркув, хавотир, эртанги кунга ишончсизлик келтириб чикарувчи ахборотларнинг рухий таъсири алохида мавзу. Умуман олганда, ахборотнинг куплиги инсоннинг мустакил фикрлаши, узини англашига хам салбий таъсир курсатади.
Медиасаводхонлик динлараро багрикенглик, маданиятлараро хамжихатлик, тенглик, ижтимоий интеграция, мослашувчанлик, тинчлик ва баркарор ривожланишни таъминлашга хисса кушади. Бу куп миллатли мамлакатимизда тинчлик, хамжихатликни таъминлашда нихоятда мухим.
Медиатаълимни жорий этиш Узбекистоннинг ахборий ва киберхавфсизлигини мустахкамлайди, миллий манфаатлар йулида аудиторияни дезинформациядан химоялаш ва
May 6, 2023
683
Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotining^oydevor^
жамиятда соглом ахборот мухитини шакллантириш учун глобал тармок ёки ОАВдан фойдаланишда техник чекловларни куйишга зарурат колдирмайди, медиага карам инсонлар сонини камайтиради. Соглом ахборий мухит иктисодиётнинг барча тармоклари - ишлаб чикаришдан согликни саклаш тизимигача — ривожига ижобий таъсир курсатади.
Узбекистон Республикасининг "Болаларни уларнинг соглигига зарар етказувчи ахборотдан химоя килиш тугрисида"ги, "Киберхавфсизлик тугрисида"ги конунлари ва бошка бир катор хужжатлар мохияти ахолининг медиасаводхонлигини куллаб-кувватлайди. Мавжуд ахборий вазият мамлакатимиздаги конунчилик асосида медиатаълимни жорий этиш заруратини курсатади.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:
1. Abduxalilovich, A. Q. (2015). PSYCHOLOGICAL PECULIARITY OF INTELLECTUAL ACTIVITY. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 3(2).
2. Бабашев, Ф. А. (2018). Реформы, нацеленные на дальнюю перспективу. Вопросы науки и образования, (1 (13)), 118-119.
3. Бабашев, Ф. А. МЕДИАОБРАЗОВАНИЕ-НЕОТЪЕМЛЕМАЯ ЧАСТЬ НЕПРЕРЫВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. Му- аллим rei м зликсиз билимлендири3, 63.
4. Виноградова С.М., Мельник Г.С. Психология массовой коммуникации. М.: Юрайт, 2014. 512 с.
5. Фисчофф -Шпурк П. Медиапсихология. Основные принципы. Харьков: Гуманитарний Центр, 2007. 288 с.
6. Erkaboyeva, N. S. (2016). FEATURES OF MODERN UZBEK FAMILIES. Ученый XXI века, (4-1), 36-39.
7. Долгов Й.Н. и др. Развитие культури медиапотребления: социально-психологический подход. Саратов: Издательство Саратовского университета, 2009. 200 с.
8. Shomurotova, N. (2020). Оммавий маданият. Архив научных исследований, (22).
9. Шомуротова, Н. Н. (2020). РОЛЬ СОЦИАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ. Вестник Ошского государственного университета, (1-4), 299-303.
10. Шамуротова, Н. Н., Хакимова, Ф. Т., & Холиева, Н. Х. (2020). Проблемы и перспективы семьи в современном обществе. Проблемы науки, (3 (51)), 27-29.
May 6, 2023
684