МЕХНАТ БОЗОРИ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИНГ САМАРАЛИ РИВОЖЛАНИШ ЙУЛЛАРИ
Нодира Бердимурадовна Улугмурадова
Самарканд давлат университети доценти
Махлиё Ахмад кизи Мияссарова
Самарканд давлат университети талабаси
Асилбек Умарбек уFли Рашидов
Самарканд давлат университети талабаси
АННОТАЦИЯ
Маколада мехнат бозори инфратузилмаси самарали ривожланишининг хусусиятлари ва тенденциялари тахлил этилган ва унинг шакланиш самарадорлиги ошириш билан боглик ижтимоий-иктисодий муаммолар аникланган хамда давлат ва нодавлат иш билан бандлик хизматлари фаолиятининг асосий йуналишлари тадкик этилган.
Калит сузлар: инфратузилма, мехнат ресурслари, миграция, ишчи кучига талаб, ишчи кучи таклифи, давлат ва нодавлат иш билан бандлик хизматлари, ракобат, ишсизлик, фаол сиёсат, пассив сиёсат, ишга жойлаштириш, касбий-малака.
КИРИШ
Ахолининг иш билан бандлик даражаси хар кандай давлат иктисодиётининг ривожланиш куламини ифодаловчи курсаткичлардан биридир. Мехнат ва ахоли иш билан бандлиги сохасида бозор алокаларини ривожлантириш янги ва ухшаш булмаган ёндашишни, мехнат бозори элементларини урганишда мунтазамликни, бозор категориялари ва тушунчаларининг услубий базасини янгилашни талаб этади. Ракамли иктисодиётни шакллантириш ва ривожлантириш буйича чора-тадбирларни амалга ошириш келгусида ахолини окилона иш билан бандлиги сохасидаги институционал тузилмалар фаолиятларини жадаллаштириш ва норматив-хукукий базаларини ривожлантиришни талаб килади.
Шу нуктаи назардан Мухтарам Президентимиз Ш.Мирзиёевнинг Олий Мажлисига мурожаатномасида "2021 йил 1 январдан талаб юкори булган ишчи касблар буйича фукароларнинг малака даражасини тасдиклаш тизимини жорий этиш Ёшлар формидаги учрашувда ёшлар тадбиркорлиги ва бандлигини таъминлаш учун 100 миллион доллор ажратиш тугрисида" карор кабул килинди. Бундан ташкари, ёшларнинг бизнес лойихаларини кредитлаш хамда уларни касб-хунарга укитиш учун 1 триллион сум ва 50 миллион доллар ажратилади деб утдилар. [5]. Шундан келиб чиккан холда, мамлакатимизда
"янги иш уринларини яратиш хамда ахолининг, энг аввало, ёшларни иш билан бандлигини таъминлаш, мехнат бозори мутаносиблигини ва инфратузилмаси ривожланишини таъминлаш, ишсизлик даражасини камайтириш" долзарб масала хисобланади.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
1. Холмуминов Ш.Р., Арабов Н.У. Мехнат бозори инфратузилмаси. Укув кулланма. -Т.: "Фан ва технологиялар", 2016. 150-155 б.
Мазкур укув кулланмада мехнат бозори инфратузилмаси ва унинг таркибий кисмлари узаро узвий богликдиги илмий-назарий жихатдан тахлил этилиб, уни ривожлантириш самарадорлигини комплекс бахолаш ва истикболлаштириш услубияти хамда давлат ва нодавлат иш билан бандлик хизматлари шаклланиши ва ривожланишининг асосий йуналишлари аникланган. Шунингдек, мехнат бозорини тартибга солишнинг ташкилий-иктисодий механизмини такомиллаштириш ва мехнат бозори инфратузилмасини ривожлантириш самарадорлигини оширишнинг стратегик концепцияси ишлаб чикилган.
2. Колесникова О. Об оценке эффективности работы службы занятости // Человек и труд. - 2002. - № 3. - С. 55 - 56.
Ушбу маколада мехнат бозори инфратузилмаси тушунчасининг мохияти, унинг функционал элементлари, таркибий кисмларининг таснифи ва узаро алокадорлиги ёритиб берилган хамда мехнат бозори инфратузилмаси даражалари ва функциялари илмий жихатдан тадкик этилган. Шунингдек, маколада иш билан бандлик хизмати фаолиятининг самарадорлигини бахолаш учун оптимал усуллардан фойдаланиш зарурати кисман асосланган.
3. Бейсенов С, Мухамбетов Т. Инфраструктура рынка труда // Человек и труд. - 1999.-№1. -С. 25-28.
Ушбу маколада мехнат бозори инфратузилмасининг шаклланиши ва ривожланиш хусусиятлари ёритиб берилган булиб, унинг ташкилий таркиблари ва усткурмавий элементлари, вазифалари ва функциялари, даражавий булимларининг погонали тизими хамда мехнат бозори инфратузилмасидаги иш фаолиятини ташкил килиш асослари илмий жихатдан асосланган.
4. Рынок труда. Учебное пособие. Под общей редакцей д.э.н., проф. Абдурахманова К.Х., д.э.н., проф. Одегова Ю.Г. - Т.: ТФ РЭА, 2009. - 384.
Ушбу укув кулланмада мехнат бозори шаклланиши ва ривожланиши, унинг турлари ва шакллари, ишлаш механизми, механт бозори моделлари хамда ишсизликни камайтириш йуллари ва иш билан бандликни тартибга солиш механизмлари тадкик этилган. Шунингдек, мавзуга доир жихати буйича ахолини иш билан таъминлаш дастури ва иш билан бандлик хизмати фаолияти самарадорлигини бахолаш курсаткичлари таснифининг илмий асослари тадкик этилган.
Тадкикот жараёнда мехнат бозори инфратузилмаси таркибий кисмлари ва уларнинг узаро самарали алокадорлигини аниклаш буйича иктисодий тизимлар ва нисбатларни урганишга диалектик ва тизимли ёндашув, комплекс бахолаш, киёсий ва солиштирма тахлил, статистик ва динамик ёндашув хамда гурухлаш усулларидан фойдаланилди хамда иш билан бандлик хизмати фаолиятининг самарадорлигини бахолашнинг оптимал усулларидан фойдаланиш зарурати асосланди.
Мехнат бозори инфратузилмасининг ривожланиш самарадорлиги унинг таркибий кисмлари самарадорлиги билан аникланади, уларнинг хар бири унинг натижаларига уз хиссасини кушади. Лекин мехнат бозори инфратузилмаси ривожланишини умумлашган холда бахолашни таъминловчи иктисодий ва ижтимоий самарадорлик курсаткичлари унинг таркибий кисмларининг кайтимини тавсифлаш, ривожланишининг истикболли йуналишларини аниклаш асосида кучли ва кучсиз томонларни ажратиш имконини бермайди.
Давлат иш билан бандлик хизмати барча тизимлари самарадорлиги масалалари долзарб хисобланиб, унинг худудий органлари фаолиятлари самарадорлигини бахолаш зарур. Давлат иш билан бандлик хизмати фаолияти самарадорлигини хар томонлама бахолаш унинг якуний ши натижаларини тавсифловчи узаро боглик курсаткичлар тизимидан фойдаланилди. Шунингдек, республикамиз Бандлик ва мехнат муносабатлари вазирлиги худудий иш билан бандлик хизмати органларининг фаолиятларини такомиллаштириш хамда мехнат бозори мониторингини мустахкамлаш максадида, худудий иш билан бандлик хизмати органлари фаолиятининг самарадорлигини бахолаш буйича курсаткичлар тизимини кенгайтириш зарур. Бунда Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2007 йил 24-майдаги 106-сонли "Ишга жойлаштиришга мухтож иш билан банд булмаган ахолини хисобга олиш методикасини такомиллаштириш тугрисидаги" ^арорига мувофик мехнат ресурслари балансини тузиш ва ишга жойлаштиришга мухтож шахсларни аниклаш методикасига асосанланган холда тахлил жараёни амалга оширилди [2].
НАТИЖАЛАР
Мехнат бозори холатининг етарли даражада баркарор таъминланиши мехнат бозори инфратузилмаси барча субъектлари, шунингдек давлат ва нодавлат иш билан бандлик хизматлари томонидан кутилаётган бир катор жорий масалалар ва муаммоларнинг муваффакиятли ечимларини хал этишни зарурат этади.
Узбекистоннинг ижтимоий-иктисодий ривожланишида кулга киритилаётган ижобий натижалар, шунингдек иктисодиётни модернизациялаш асосида замонавий тармок ва ишлаб чикариш кувватларининг йулга куйилиши, бунинг таъсирида республикамиз иктисодий салохиятининг сезиларли даражада ортиб бораётгани, яратилаётган махсулот ва хизмат турларининг
купайиб, сифатининг тубдан яхшиланиб бориши, иктисодиётимизнинг янгича мазмун ва мохият касб этаётганлигининг далили хисобланади.
Иктисодиётни диверсификациялаш ва замонавий иктисодиёт тармокларини модернизациялаш жараёни, уни ташкил этувчи субъектлар иктисодий фаолиятлари моддий базасининг ривожланишига богликдир, чунки моддий ресурслардан самарали фойдаланиш хар кандай иктисодий усишнинг шарти ва бош омили хисобланади.
2018-2020 йилларда Узбекистон Республикаси буйича ЯИМ1 (жорий
нархларда, трлн. сум)
700 600
500 400 300 200 100 О
2018 йил 2019 йил 2020 йил
■ товарлар ишлаб чицариш ихизмат курсатиш ■ мацсулотларга оф соли^ар
2020 йил якуни буйича, ЯИМ таркибида товарлар ишлаб чикаришда 341 467,5 млрд. сум, хизматлар курсатиш сохасида - 194 363,5 млрд. сум микдорида ялпи кушилган киймат яратилди, махсулотларга соф соликлар эса 44 372,2 млрд. сумни ташкил этди.
Жорий даврда уртача алмашув курси буйича хисобланган номинал ЯИМ хажми 57 698,5 млн. А^Ш долларини ташкил этди (2019 йилда - 57 711,9 млн. А^Ш долл.).
2018-2020 йилларда иктисодий фаолият турлари буйича ЯИМни ишлаб чикариш
2018 йил 2019 йил 2020 йил
Млрд.сум Усиш суръати %да Млрд.сум Усиш суръати %да Млрд.сум Усиш суръат и %да
ЯИМ 406 648,5 105,4 510117,2 105,8 580203,2 101,6
44,4 194,3
45,3 167,8
45,6 129,5
231,5 297 341,5
Шу жумладан
Тармокларнинг ялпи кушилган киймат 361072,7 105,4 464854,5 105,9 535831,0 101,7
^ишлок, урмон ва баликчилик хужалиги 113660,7 100,3 130306,9 103,1 151251,0 103,0
саноат 95803,9 110,8 136103,2 105,0 152728,0 100,7
курилиш 22101,1 114,3 30595,4 122,9 37488,5 109,2
хизматлар 129507,0 105,5 167849,0 106,3 194363,5 100,1
Савдо, яшаш овкатланиш буйича хизматлар 26747,9 105,4 32501,7 107,2 37194,4 100,1
Ташиш ва саклаш ахборот ва алока 30616,0 106,9 36630,4 106,6 38531,5 97,8
Бошка хизмат тармоклари 72143,1 104,8 98716,9 105,8 118637,6 101,0
Махсулотларга соф соликлар 45575,8 105,9 45262,7 104,7 44372,2 101,4
-о-------
Манба: Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси маълумотлари
Иктисодиётнинг барча тармокларида яратилган ялпи кушилган киймат хажми ЯИМ умумий хажмининг 92,4 % ини ташкил этди ва 1,7 % га усди (ЯИМ мутлак усишига таъсири 1,5 фоиз пунктни ташкил этди). Махсулотларга соф соликларнинг ЯИМ таркибидаги улуши 7,6 % ни ташкил этди ва 1,4 % га усди (ЯИМ мутлак усишига таъсири - 0,1 ф.п.).
Тахлил шуни курсатадики, ЯИМнинг ижобий динамикаси, ахолини табиий усиши, миграцияни оптималлаштириш, худудлар иктисодиётини ривожланиши билан инвестицияни усиши, кичик бизнесни ривожланиши, ахоли даромадларини усиши, ходимлар малакаси, махсулот ишлаб чикаришда инновацияларни татбик этиш суръатини усиши, хужалик субъектлари бошкаруви самарадорлигини ошиши каби омиллар мехнат бозори ривожланишининг мухим омиллари хисобланади.
Шу билан бирга, мехнат бозори элементлари шаклланишининг худудий хусусиятлари демографик, худудий ва табиий-иклим омиллари таъсири билан хам боглик. Мехнат бозорида демографик омилларни салмокли таъсирини мамлакат ахолисининг худудлар буйича турлича зичликда жойлашуви
окибатида юзага келган мамлакат мехнат ресурсларининг вилоятлар кесими буйича нотекис худудий таксимотида хам яккол куришимиз мумкин.
Мамалакатимиз ахолиси 2020 йилга келиб 34036,8 минг кишини ёки 2010 йилга нисбатан 21,5 фоизга усган. Мехнат ресурслари сони 19435,0 минг киши иш билан банд ахоли сони 13716,8 минг еки 17,9 фоизга усганлигини кузатиш мумкин
Узбекистон Республикаси ахоли сони ва иш билан банд булган ахоли сони динамикаси (минг киши)
Курсаткичлар йиллар 2010-2020 й.й.да. усиш
2010 2014 2018 2020 фоиз
Ахоли сони 28001,4 31567,4 32956,1 34036,8 6036,4 121,5
Мехнат 16504,2 18761,0 18829,6 19435,0 2930,8 117,7
ресурслари
Иш билан 11628,4 13058,3 13273,1 13716,8 2088,1 117,9
бандлар
Ишсизлик 4,8 5,2 9,3 9,1 4,3 -
даражаси%
Манба: Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси маълумотидан
Республикамиз мехнат бозори инфратузилмаси ривожланиши ва холатининг тахлили шуни курсатадики, худудий мехнат бозорининг шакланиш самарадорлиги бир катор муаммолар ечимини ёритишни назарда тутади. Бизнингча, бу муаммолар куйидагилардан иборат:
- малакали кадрларнинг такчиллиги. Иктисодиётда мехнат таксимотининг чукурлашиб бориши, замонавий янги тармокларнинг вужудга келиши учун асос яратмокда. Бунинг натижасида мехнат бозорида замонавий касблардаги малакали кадрларга булган талаб ортиб бормокда. Сунгги йилларда БКМларида малакали ишчи кучи ошганлиги хамда олий ва урта махсус маълумотга эга булган мутахассисларни иш билан таъминланганлик даражасини усиши кузатилмокда. Лекин, республикамиз худудий мехнат бозорларида олий маълумотли ва малакали кадрларнинг таклифи 9-10 %ни, айрим холларда 7-8 %ни ташкил килмокда. Тадкикотлар шуни курсатмокдаки, мехнат бозорининг самарали шакланиши учун малакали кадрлар жами ишчи кучининг 20-30 %ини ташкил килиши зарур;
- таркибий ишсизлик. Хрзирги кунда иктисодиёт тармокларидаги технологик ва мулкчилик муносабатларининг узгариши таркибий ишсизлик микдорининг ошишига олиб кемокда;
- иктисодиёт тармоклари учун зарур булган малакали кадрлар таркиби ва касбга тайёрлаш хамда йуналтириш буйича укув юртлари уртасидаги номувофиклик. Таълим тизими ва марказларида малакали кадрларни тайёрлашнинг сифат курсаткичлари булиб, битирувчиларнинг ишга жойлашиш даражаси булиши зарур;
- ишсизлик давомийлигининг юкорилиги, бу курсаткич ишсизлик муддатини уртача 6-7 ойгача чузмокда. Бунинг натижасида, ишлаб чикаришда банд булмаган мехнат ресурслари салмогининг ошиб бориши бир неча ун минглаб кишилар кун иш вактининг йуколишига олиб келмокда. Ишсизликни давомийлигининг юкорилиги: буш иш уринлари хакида ахборотларнинг етишмаслиги; конунчиликда курсатилмаган ортикча хужжатларнинг иш берувчилар томонидан талаб этилиши; кадрларни танлаш усуллари муддатининг чузилиб кетиши; купчиликнинг бир хил касблар буйича мутахассисликка эгалиги; кадрларни кайта тайёрлашнинг узок муддатлиги ва бошка сабаблар натижасида юзага келмокда;
- иш изловчи фукаролар учун буш иш жойларига танловлар утказиш хакида ахборотлар олишнинг кийинлиги, иш берувчиларнинг буш иш жойлари хакида ахборотларни сир тутиши. Купчилик иш берувчилар Узбекистон Республикасининг "Ахолини иш билан таъминлаш тугрисида" ^онуннинг талабларига карамасдан иш билан бандлик хизмати органларига буш иш жойлари хакида тулик ахборотни бермайдилар. Улар бошка имкониятлардан фойдаланиш максадида кариндошлари, узининг корхонасидаги якин танишлари оркали буш иш уринларига номзодларни танлайдилар;
- кичик ва хусусий тадбиркорликни куллаб-кувватлаш ва ривожлантириш доирасидаги муаммолар. Буларга: хом ашё-материаллар етказиш буйича хамда тайёр махсулот реализацияси буйича муаммоларнинг мавжудлиги; зарур билим ва маслахат хизматларидан фойдаланиш имкониятларининг чегараланганлиги ва бошкалар.
Бизнинг фикримизча, мехнат бозори инфратузилмаси барча субъектлари, шунингдек давлат ва нодавлат иш билан бандлик хизматлари юкорида келтирилган мехнат бозоридаги мухим муаммоларнинг ечимини вилоятлар иш билан бандлик хизматлари доирасида содир буладиган жараёнларга фаол таъсир курсатиш ва назорат килиш асосида куйидаги ишларни амалга оширишлари зарур: ишсизликни ушлаб туриш, унинг давомийлигини кискартириш, ишчи кучига талаб ва таклиф уртасида мувозанатга эришишни таъминлаш, фукароларни ишга жойлаштириш самарадорлигини ошириш, ишсизларни, айникса, ижтимоий химояга мухтожларни ижтимоий жихатдан куллаб-кувватлашни уз вактида тулик микёсда амалга ошириш [4].
МУХРКАМА
Мехнат бозори инфратузилмаси таркибига иш билан бандликка кумаклашувчи давлат ва нодавлат муассасалар, мехнат бозорида тижорат ва
нодавлат мехнат воситачилигини амалга ошириш билан шугулланувчи органларни (универсал мехнат биржалари, кадрлар агентлиги, касбга тайёрлаш ва кайта тайёрлаш хамда касбга йуналтириш буйича турли хил укув марказлари, ихтисослашган мехнат биржалари) уз ичига олади [1].
Мехнат бозор инфратузилмасининг бош масаласи мехнат бозорини тартибга солишда инфратузилма субъектлари уртасида алокадорликни таъминловчи механизмларни яратиш ва функцияларни таксимлашни назарда тутади.
Шундай килиб, мехнат бозори инфратузилмасининг асосий субъектлари хамда мехнат бозорини тартибга солувчи институцион тузулмалари сифатида давлат иш билан бандлик хизмати ва ишга жойлаштириш буйича нодавлат иш билан бандлик хизмати органлари фаолиятларини караб чикамиз.
Давлат иш билан бандлик хизмати - давлат иш билан бандлик сиёсатини амалга оширишнинг таркибий кисми булиб, уни амалга оширишнинг асосий йуналишларини белгилаб беради [4].
Давлат иш билан бандлик хизматининг асосий масалаларига - бу мехнат бозорини бошкариш ва ишсизларга персонал ёрдам курсатиш, уларни хал этиш йулларини аниклаш, мехнат воситачилиги, касбий ва географик касбий харакатчанликни рагбатлантириш, мехнат бозори хакида ахборотлар туплаш, ишсизларни касбларга тайёрлаш ва кайта тайёрлаш буйича ишларни амалга ошириш киради. Шундай экан, давлат иш билан бандлик хизматининг ижтимоий функциялари ва мехнат бозорини тартибга солишдаги иктисодий функциялари бирга олиб борилиши назарда тутилади. Бу икки функция давлат иш билан бандлик хизматининг икки томонлама мохиятини аниклаб беради. Давлат иш билан бандлик хизмати ишсизлик муаммоларини (ижтимоий функция) ва иш билан бандлик муаммоларини (иктисодий функция) хал этиш уртасида турли хил вариантларни ишлаб чикади.
Мехнат бозори инфратузилмасида иш билан бандлик хизматининг нодавлат тузилмаларига ходимларни танлаш буйича агентликлар (рекрут агентликлари), тижорат мехнат биржалари, интернет тармогидаги биржалар киради.
Мехнат бозорининг холати иш билан бандлик сохасида жами ижтимоий-иктисодий жараёнларни акс эттиради. Иктисодий усишда инвестицияларнинг юксалиши ишчи кучига булган талабни оширади, инкироз даврида эса корхоналар узларининг мавжуд штатларини кискартирадилар. Бошка томондан, иктисодиётда тармокларнинг ривожланиши купинча шунга боглик буладики, тезлик билан молиявий ва технологик имкониятлар асосида малакали кадрларни таъминлаш шарт-шароитлари юзага келади.
Мехнат бозорида иш жойи сифати буйича уни икки хил асосий сегментга булиш мумкин: юкори малакали ва паст малакали ши жойлари, (мехнат бозори сегменти-ишчи кучига демографик талаб ва таклиф тузилмаси (жинси ва ёши буйича), касбий (мутахассислиги ва малака даражаси буйича) ва худудий
(минтакаларнинг ишчи кучига талаб ва таклифдаги хиссаси) жихатларга булинади) [3].
Хрзирга кунда республикамизнинг йирик шахарларида, хусусан Тошкент, Самарканд ва бошка йирик шахарларида янги тармокларнинг ривожланиши натижасида мехнат бозорида маълум даражада юкори малакали иш жойлари сегменти шаклланмокда.
Мехнат бозорида тижорат иш билан бандлик хизматининг давлат иш билан бандлик хизматидан узининг ижтимоий-иктисодий фаолиятидаги фарки шундаки, унинг максади фойдага йуналтирилган. Ривожланган давлатлар тажрибасига кура, тижорат мехнат воситачилигининг фаолияти давомида юкори туловга эга иш жойлари сегментида фаол ривожланди.
Мехнат бозорида уларнинг фаолияти рентабелли корхоналарга ёки юкори касбий-малакага эга булган ишчи кучларига булган талабга каратилган. Ривожланган корхоналарнинг туловга лаёкатлиги ва малакали ишчиларга воситачилик хизматларининг курсатилиши тижорат мехнат воситачилигининг ривожланиши учун иктисодий база яратди.
Кадрлар агентлиги узининг мижозлари сифатида унга ташриф буюрувчи, яъни ариза билан мурожаат килган фирмаларга ходимларни танлаш буйича фаолият юритади. Аммо агентликда буш иш жойларини изловчилар унинг асосий мижозлари хисобланмайди. Шундай экан, кадрлар агентлигининг давлат иш билан бандлик хизмати билан тенглаштирилгандаги фарки шундаки, у иш берувчи мижозлар билан ишлайди. Тижорат ихтисослашган мехнат биржаларининг кадрлар агентлигидан фарки, уларнинг фаолияти хам иш берувчилар, хам иш изловчи кишиларга йуналтирилган.
Мехнат бозорининг бу сегментида тижорат мехнат воситачилиги буйича фаолият фойда бермайди. Чунки корхоналардаги мавжуд молиявий имкониятларнинг чегараланганлиги мехнат воситачилиги учун маблаглар ажратишни зарурат этмайди. Бирок иктисодиётда бундай фаолиятнинг амалга оширилиши ижтимоий жихатдан ахамиятли ва иктисодий жихатдан корхоналар учун самаралидир.
Мехнат бозорининг бу сегментида ижтимоий функцияларни давлат иш билан бандлик хизмати амалга оширади. Мехнат ресурслари ва корхоналарга мехнат воситачилиги давлат иш билан бандлик жамгармаси маблаглари хисобига молиялаштириш натижасида бепул курсатилади. Узининг чекланган ташкилий ва молиявий ресурсларига эга булган давлат иш билан бандлик хизмати мехнат бозорида монопол характерга эгадир. Шундай экан, бизнингча, давлат иш билан бандлик хизмати нодавлат ташкилотлар тузишда, шунингдек, ихтисослашган, самарали имкониятларга эга булган ва конунлар доирасида мехнат воситачилиги билан шугулланувчиларга ёрдам бериши керак.
Тажрибалар шуни курсатадики, ишга жойлаштириш буйича тижорат ташкилотларининг бошлангич фаолияти даврида уларнинг фаолияти буйича турли хил ёндашувлар асосида карашлар вужудга келмокда. Купгина давлат иш
SugaH SaHgguK xu3Mara OpraHgapu paxSapgapu xycycuft areHTguKgap Ba TumOpaT MexHaT SupmagapuHu HOMaKSyg paKOSaTHugap cu^arnga KapaMOKgagap.
Xym ygapHuHr KapamgapuHu KaHgaH Saxpgam MyMKHH?
Xycycuft Kagpgap areHTguru puBOmgaHraH KopxoHanap ynyH Maxcyc BOCHTanunuK xroMaraapuHu Kypcaramu HaTumacuga MexHaTra энг Hy$y3gu TagaSHOMagapHu Ogumra xapaKaT Kugagu.
gaBgaT urn SugaH SaHgguK xroMarnHuHr umra mOftgamTupum Syftuna WKopu caMapagu ^aOgutfrnra KapaMacgaH, yHHaguK KaTTa SygMaraH KucMra эгa Sym urn mOftgapu yHuHr epgaMuga Tyggupugagu.
roKopuga M3ara KegraH SyHgaH xOgaraap SugaH gaBgaT urn SugaH SaHgguK xu3Mara ^aOgutfraHu KyftugaruHa u3Oxgam MyMKuH:
1) gaBgaT urn SugaH SaHgguK xu3Mara y3uHuHr MatgyMOTgap SaHKuga Hy$y3gu Sym urn mOHgapura xaM, KaM urn xaKu TygaHaguraH Ba KaM MagaKagu MexHaT TagaS KugaguraH urn mOHgapura xaM эгa. KopxoHanapgaH urn SugaH SaHgguK xu3Marara SepugaguraH TagaSHOMaHuHr KaTTa kucmu hohop TapMOKgapgaH, O3 kucmu SapKapOp puBOmgaHaeTraH TapMOKgapgaH TamKug этagн. EapKapop puBOmgaHaeTraH TapMOKgapra Te3 Ba cu^arau MexHaT BOcuTaHuguru xu3MaTgapu acOcaH xycycuft Kagpgap areHTguru TOMOHugaH Kypcaragagu;
2) EyHgaH TamKapu gaBgaT urn SugaH SaHgguK xu3Mamra umraMOuft muxaTgaH xuMO^gaHraH MagaKagu umnugapgaH TamKapu, umraMOuft xuMO^ra MyxTOm SygraH, atHu HOgaBgaT urn SugaH SaHgguK OpraHgapu xroMaraapugaH ^OHgagaHum uMKOHutfrara эгa SygMaraH umnugap xaM MypOmaaT Kugagugap;
3) OOHgagu Sym urn mOftgapura эгa SygraH TagSupKOpgap Ba MagaKagu MyTaxaccucgap gaBgaT um SugaH SaHgguK xu3MaragaH KaM ^OftgagaHagugap. Ygap xOguMgapHu TaHgam Ba Sym um mOftgapu тyFpнcнgaгн axSOpOTgapHu тyFpнgaн-тyFpн KapuHgOmgapu, TaHumgapu OpKagu MygOKaT ypHarnS, MatgyMOTra эгa Sygagugap;
4) gaBgaT um SugaH SaHgguK xu3Mara y3uHuHr umTuMOuft ^yH^uagapuHu Samapumga umraMOuft TatMuHOT OpraHgapura aftHaH yxmam xOgga aMagra Omupagu, KaHcuKu puBOmgaHaeTraH $upMa umnura SygraH TagaSHOMaHu Sepumra mOmMaHgu, HyHKu um SugaH SaHgguK xu3MaTu xucOSuga MexHaTra HOgOHuK umgamHu xOxgaMaftguraHgap Sygumu MyMKuH.
MexHaT SO3Opuga gaBgaT um SugaH SaHgguK xroMara нmтнмoнн-нктнcogнн ^yH^uagapuHu Samapumga, acOcuH cySteKT cu^araga HuKumra MamSyp: umcu3gapra umTuMOuH TygOBgap, ^yKapOgapHu KacSra HyHagTupum Syftuna xu3MaTgapHu Kypcaram, y3OK MyggaT umcu3 SygraHgapra umcu3guK MaKOMuHu Sepum, umcu3gapHu KacSra TaHepgam Ba Kama TaHepgamHu yTKa3um, ^yKapOgapHu umra mOHgamTupum Ba ugrapuru xyKyKgapuHu TuKgam Syftuna Typgu TamKugOTgap SugaH KymMa gOHuxagapHu TamKuggamTupum umgapu aMagra Omupugagu.
MexHaT BOcuTaHuguru gOupacuga Kagpgap areHTguru gaBgaT um SugaH SaHgguK xu3Mara SugaH paKOSaTgama OgaguMu? - geraH caBOg W3ara Kegagu.
Бизнинг фикримизча, йук. Иш берувчилар кадрлар агентлигига узларида мавжуд буш иш уринларига ходимларни танлаш буйича мурожаат килганларида номзодларга катта талабларни куядилар.
Шунинг учун агентлик мехнат бозорининг маълум сегментида фаолият олиб боради. Агентлик куп мехнат талаб киладиган иш жойларига ишчи кучини киска кунларда ишга жойлаштиради. Кадрлар агентлиги уртача бир ойда 10-12 талабномани бажаради, бунда хар бир агентлик фукароларнинг аник касбий гурухлари ва категориялари буйича ихтисослашади. Маълумки, кадрлар агентликлари фаолиятлари микдорий натижалар буйича аник касб ёки категориялари асосида ишга жойлаштириш буйича кушимча омиллардан фойдаланадилар.
Мехнат бозорида иш билан бандлик сохасидаги институционал тузилмалар ичида давлат иш билан бандлик хизмати монопол булиб, узининг фаолиятлари самарадорлигини оширишга харакат килади.
Нодавлат иш билан бандлик органлари мехнат бозорида хизматлар сифатини оширишлари, бу йуналиш буйича хизматлар доирасини кенгайтиришлари ва ижтимоий кафолатланган минимумдан юкори даражада хизматлар курсатишлари мумкин. Бунда нодавлат иш билан бандлик тузилмалари давлат иш билан бандлик хизмати фаолияти доирасидан алохида холда мехнат бозори сегментида иш юритадилар. Нодавлат иш билан бандлик тузилмалари фаолиятлари мехнат бозорини бошкариш ва иш билан бандликни тартибга солиш самарадорлигини ошишида мухим ахамиятга эга. Шу билан бирга тижорат бандлик органлари ва укув марказлари бюджет маблагларини талаб этмайди, балки бунинг акси давлатга маълум микдорда аник даромадларни келтиради.
ХУЛОСА
Шундай килиб: давлат иш билан бандлик хизматининг асосий вазифаси нодавлат иш билан бандлик органларини ташкил этиш ва мехнат воситачилиги билан самарали шугулланишлари учун имкониятлар яратишга кумаклашиш зарур.
Мехнат бозорида ташкилий тузилмаларни иш билан бандлик сохасидаги фаолиятларининг асосий максади ишчи кучига талаб ва таклиф уртасида мувозанатни ва ахолининг иш билан окилона бандлигини таъминлашдан иборат.
Юкоридагиларни эътиборга олган холда, мехнат бозори инфратузилмаси ривожланиш холатининг тахлилий натижалари шуни курсатмокдаки, мехнат бозоридаги ташкилий тузилмалар самарадорлигини таъминлашда юзага келадиган муаммолар куйидаги асосий ижтимоий-иктисодий омиллар таъсири билан белгиланади: ташкилотлар томонидан туловсиз таътил берилиши, иш вактининг кискартирилиши; ишчиларни бушатиш урнига маош туловларини кечиктирилиши; ишсизлик нафакаларининг камлиги; БКМлари таклиф этаётган
иш жойларининг маъкул эмаслиги; иктисодиётнинг пинхоний секторининг мавжудлиги; ишсизликнинг узок давом этиши; мехнат бозорида кам микдордаги малакали кадрларнинг таклифи; мехнат бозорида юкори малакали кадрларга талабнинг мос келмаслиги; ижтимоий химояга мухтожлар салмогининг ишсизлар уртасида ортиб бориши; корхоналарда кадрлар кунимсизлигининг ортиб бориши; иш берувчилардан келадиган катта микдордаги кийин бажариладиган талабномалар; буш иш уринлари хакида ахборотларни етишмаслиги; укув юртларининг иктисодиёт тармоклари билан талабалар амалий билим ва куникмаларини ошириш буйича етарли даражада алокаларнинг мавжуд эмаслиги; нодавлат иш билан бандлик хизматларининг етарли даражада ривожланмаганлиги; иктисодиёт тармокларида нуфузли булмаган иш уринларининг купайиб бориши; мехнат бозори конъюнктурасининг номутаносиблиги; ишчи кучи талаб ва таклифининг сон ва сифат курсаткичлари билан мос келмаслиги ва хоказо.
Юкорида келтирилган омиллар таъсири натижасида юзага келадиган муаммоларнинг хал этиш йуллари ва усулларини аниклаш хамда бартараф этиш мехнат бозори инфратузилмаси ривожланиши учун ижтимоий-иктисодий мухитни юзага келтиради.
REFERENCES
1. Колесникова О. Об оценке эффективности работы службы занятости // Человек и труд. - 2002. - № 3. - С. 55 - 56.
2. Рынок труда. Учебное пособие. Под общей редакцей д.э.н., проф. Абдурахманова К.Х., д.э.н., проф. Одегова Ю.Г. - Т.: ТФ РЭА, 2009. - 384.
3. Словарь терминов, применяемых в деятельности служб занятости. - М.: 1997. -С. 74.
4. Холмуминов Ш.Р., Арабов Н.У. Мехнат бозори инфратузилмаси. Укув кулланма. -Т.: "Фан ва технологиялар", 2016. -332 б.
5. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Sh.M.Mirziyoyevning Олий мажлисига муражаатномаси // Халк сузи, № 276 (7778) 2020 йил 30 феврал.
6. Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси маълумотидан.