"МАТЛАЪ УС-САЪДАЙН ВА МАЖМАЪ УЛ-БАХРАЙИН" АСАРИНИНГ БУХОРО ТАРИХИНИ УРГАНИШДАГИ АХДМИЯТИ
Усмонхон Баходирхонов
Тошкент давлат шаркшунослик университети магистранти
АННОТАЦИЯ.
Мазкур маколада "Матлаъ ус-саъдайн ва мажмаъ ул-бахрайин" асарида Бухоро шахрининг тасвири урганилган. Маколада урганилаётган асарда Бухородаги сиёсийц жараёнлар, Бухородаги хукумдор сулолалар, шахар маданияти, тарихий обидалар, географик жой номлар ва турли халклар хакидаги маълумотлар тахлил килинган.
Таянч суз ва иборалар. Абдураззок Самаркандий, "Матлаъ ус-саъдайн ва мажмаъ ул-бахрайин", темурийлар даври, Бухоро шахри, шахар маданияти, географик жой номлари ва халклар.
THE SIGNIFICANCE OF THE WORK "MATLA US-SADDAIN AND MEJMA UL-BAHRAYIN" IN THE STUDY OF THE HISTORY OF BUKHARA
Usmonkhon Bahodirkhonov
Master of Tashkent State University of Oriental Studies
ABSTRACT
This article examines the image of the city of Bukhara in the work "Matla us-sadayn and majma ul-bahrayin". The article analyzes the political processes in Bukhara, the ruling dynasties in Bukhara, urban culture, historical monuments, geographical names and different peoples.
Key words and phrases. Abdurazzaq Samarkandiy, "Matla us-sadayn and majma ul-bahrayin", Timurid period, Bukhara city, urban culture, geographical names and peoples
КИРИШ
Тадкикотларимиз натижасида шуни айтишимиз мумкинки, "Матлаъ ус-саъдайн ва мажмаъ ул-бахрайин" асарида Бухоронинг тарихи алохида ва яхлит тарзда берилган эмас. У бутун асар давомида, турли вокеалар кесимида, баъзи уринлардагина учрайди. Шу уринда дастлаб асарнинг яратилиш тарихи хакида, айрим маълумотларни такдим килиш уринли булади.
Абдураззок Самаркандий 1413-1482 йилларда яшаб ижод килган, тулик
исми Камолиддин Абдураззок ибн Жалолиддин Исхок Самаркандий) - XV асрнинг кузга куринган тарихчилари жумласидан. Узига тук мансабдор (кози аскар ва имом) оиласидан чиккан. Абдураззок Самаркандий кенг маълумотли киши булган. У фикх, тафир, хадис, аруз, араб тили ва тарих илмларини пухта эгаллаган. А.Самаркандий кози Азузиддиннинг "Рисолайи Азудия"(араб тили грамматикасининг баъзи масалалари, яъни юклама ва олмошга багишланган) деган китобига шарх ёзган ва уни 1438 йили Шохрух султонга такдим этди. Подишох ёш олимдаги салохиятни куриб уни сарой хизматига, фикримизча девони иншоге, тайинлади. Шу пайтдан бошлаб, то 1463 йилгача Абдураззок Самаркандий дастлаб Шохрух, унинг вафотидан кейин Абулкосим Бобур (14511457) ва бошка Темурийлар саройида хизмат килди.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Абдураззок Самаркандий "Матлаъ ус-саъдайн ва мажмаъ ул-бахрайи" ("Икки саодатли юлдузнинг чикиши ва икки денгизнинг кушилиш жойи") деган асар (1467-1469 йиллар орасида битилган) ёзиб колдирди. "Матлаъ ус-саъдайн" Эрон билан Урта Осиёнинг XIV-XV асрлардаги тарихи, шунингдек Темурийлар давлатининг кушни мамлакатлар (Хитой, Х,индистон, Миср ва б.к.) билан олиб борган муносабатлари тарихидан мухим маълумот берди. Асар икки кисм (дафтар) дан иборат: 1) Элхон Абу Саъид замонидан то Амир Темурнинг вафоти ва Х,алил Султоннинг Самарканд тахтига утказилгангача булган катта даврни уз ичига олади; 2) Шохрух султон даври (1405) дан то Темурий Султон Абу Саъиднинг улдирилишигача булган давр тарихи баён килинади. "Матлаъ ус-саъдайн"нинг 1316-1427 йиллар тарихини уз ичига олган кисми маълум даражада компиляция булиб, асосан Х,офиз-и Абрунинг "Мажмуъ ат-таворих" асарига таяниб ёзилган. 1427-1469 йиллар тарихи баён этилган охирги кисми эса оригиналдир ва Эрон билан Мовароуннахрнинг 42 йил ичидаги тарихини урганишда зур ахамиятга эгадир.
Асарда вокеалар йилма - йил, хронологик тартибда баён этилган ва бу хол, шубхасиз, асардан фойдаланишда маълум кулайликлар тугдиради. "Матлаъ ус-саъдайн"нинг кулёзма нусхалари жуда куп ва СССР, Покистон, Эрон, Туркия, Саудия Арабистони, Англия, Франция, А^Ш ва б.к. мамлакатларнинг кутубхоналарида сакланмокда.
Асарнинг матни Покистонлик шаркшунос олим Мухаммад Шафиъ тарафидан 1933, 1941, 1949 йиллари Лохурда чоп этилди. Асардан айрим парчалар (асосан элчилик, муносабатларига доир кисмлари) француз (Катомер, Галлан), инглиз (У.Хомберс, Эллиот ва Доусон), рус (В.Г.Тизенгаузен) тилларида нашр этилган. Асарнинг катта кисми (Абдураззок Самаркандийнинг Х,индистон
caфapномacи Ba "Мaтлaъ yc-caъдaйн"нинг I жузъи) A.Уpинбoeв тapaфидaн 1960, 1969 йиллapи yзбeк тилидa xaм чоп этилган. Aбдypaззок Сaмapкaндий acapидa тapиxий вокeaлapни изчил бaëн килмaй, йил тapтиби бyйичa, яъни xap биp ^тта capлaвxa оcтидa шу йили pyй бepгaн Borçeanap бaëн этилaди. Мyaллиф мyaйян йил вокeaлapи бaëнини тугатгач, yндaн cyнг шу йили вaфот этгaн олимлap ёки caнъaткоpлap xas^a «^crça, лyндa, лeкин Ш^к xaлклapи мaдaнияти Ba мaънaвияти тapиxи учун мухим мaълyмотлapни кeлтиpaди1.
МУ^ОКАМА
Aбдypaззок Сaмapкaндий тeмypийлapнинг caлкaм 170 йиллик тapиxини, яъни 1304 - 1470 йиллap мобaйнидa cодиp бyлгaн вокeaлapни yзигa xoc биp ycyлдa тapиx caxифacигa мyxpлaб кeтгaн. Бизгa хоз^ги Ba^rra ß^ap Aмиp Тeмypнинг Угли Шoxpyxнинг дaвлaтчилик бoбидa олиб бopгaн caъй -xapaкaтлapи, aдoлaти, мaдaниятгa оид aмaлгa oшиpгaн ишлapи, yмyмaн, унинг дaвлaт бошлиги cифaтидaги к^к уч йиллик фaoлияти мaвxyм булиб кeлapди. Aбдypaззoк Сaмapкaндий эca, Шoxpyx М^зо ибн Aмиp Тeмyp Kypaгoнни узокни кypa oлгaн cиëcaтчи, мaмлaкaтнинг aдoлaтли пoдшocи, xopижий дaвлaтлap билaн дуетота ano^a ypнaтгaн зийpaк диплoмaт, тeмypийзoдaлapнинг бошини к;oвyштиpишгa жиддий xapaкaт килгaн дaвлaт apбoби cифaтидa кypcaтaди.
«Мaтлaи caъдaйн»нинг биpинчи жилдидa ^c^a тapздa бyлca xaм Чингизxoн aвлoдидaн булган Эpoн xyкмдopи Aбy Сaъид (1316-1335) xawAa ran бopиб51, cyнг унинг вaфoти йили, яъни 736 (1335-1336) йилдa тyFилгaн Aмиp Тeмyp тapиxи бoшлaнaди Ba yмyмaн бyжилддa 704 (1304) йилдaн 807 (1405) йилгaчa YpTa Оcиë, AфFOниcтoн, Эpoн, Озapбaйжoн, киcмaн Х,индиетон Ba бошкд мaмлaкaтлap тapиxигa оид мaълyмoтлap кeлтиpилaди. Тapиxий Bo^eanap бaëни Aмиp Тeмypнинг 17 шaъбoн 807 (18 фeвpaль, 1405) йили Утpopдa вaфoт этгaнлиги, унинг нaбиpacи Хaлил Султоннинг Сaмapкaнддa тaxтгa yтиpгaнлиги Ba шу opaдa шд^ бyлгaн тaxт учун кypaшлap бaëни билaн тyгaллaнaди.
Иккинчи жидддa эca мyaллиф бош cyзидa Aмиp Тeмypнинг aвлoдлapи xaкддa cyзлaмoкчи экaнлигини atoró, Bo^eanap бaëнини Шoxpyxнинг Хиpoтдa тaxтгa yтиpгaн вaктидaн (мapт, 1405) бoшлaйди. Сунг y Шoxpyx вaфoтидaн (1447) ^йин xyкмдopлик килган тeмypийлap: м^зо Aбyлкocим Бoбyp (1452-1457), Aбy Сaъид (1451-1469) Ba бошкд шу opaдa тaxтгa yтиpгaн, aммo xyкмpoнликлapи купга бopмaгaн шaxзoдaлapдaн cyзлaб бyлгaч, Х,ycaйн Бойкодонинг X^poxAa иккинчи мapтa тaxтгa yтиpиши xaкидaги axбopoтлap билaн acapни тyгaтaди (875 йил caфap ойи 1470 йил aB^CT). Aбдypaззoк Сaмapкaндий «Мaтлaи caъдaйн»дa
1 Ж.Xaзpaткyлoв. Y^wac тapиxий oбидa. "Узбeкиcтoн aдaбиëти Ba camara" 2010 йил 16-coни.
тарихий вокеалар баёнини йил тартиби билан жойлаштирган. Асарнинг бундай тарзда тузилиши урта аср тарихчилигидан намуна сифатида диккатга сазовордир. Унда тарихий вокеалар мавзу эътибори билан узлуксиз, бир бутун тарзда ёзилмай, йилларга булиб юборилган. Яъни асарнинг катта сарлавхалари йиллар ракамлари булиб, хар бир шундай сарлавха остида уша йили содир булган вокеалар кичик фасл сарлавхачалар остида келтирилган.
Бунда, масалан, Мовароуннахр тарихига оид бир неча йил давомида кечган вокеалар Хуросон, Форс, Ирок, Озарбайжон ва бошка мамлакатлар тарихидан сузловчи фасллар билан булиниб-булиниб ёзилган. Зарур булган холларда эса муаллиф укувчига тушунарли булмоги учун, бирор вокеанинг бошлангич кисми илгариги йиллар кечмишлари орасида сузлаб утилганлигига ишора килиб борган.
«Матлаи саъдайн»нинг ёзилишига хос хусусиятларидан яна бири асардаги тарихий мазмуннинг ажойиб бир махорат билан бадиий шаклга уралиб кофияли наср (саж) услубида баён килинганлигидир. Содир булиб турган сиёсий муносабатлар, ижтимоий курашлар, маданий курилишлар, вайронагарчиликлар-киргинлар, хуллас, XV аср феодал жамиятига хос вокеаликлар адабий муболагалаштирилиб, коинот мавжудотлари ва узгаришлари билан ухшатмалар килиб келтирилган.
НАТИЖАЛАР
Бундан ташкари муаллиф аксар варакларда насрий тарзда ифодалаган фикрини бирор мисра ёки байт, баъзан эса бир неча сатр ёки сахифаларни эгаллаган шеърий парчалар келтириб кувватлаган, айрим холларда бу шеърий парчаларсиз насрий ифодаланган жумланинг маъноси англашилмай колади. Бунинг устига ифодаланаётган фикр Куръон оятлари, хадислар билан хам кучлантирилиб, бу хол асар матнининг хозирги укувчи томонидан тушунилишини кийинлаштиради.
«Матлаи саъдайн»га тарихий жихатдан каралганда, у XV аср форс насрий адабиётига хос накадар нафис бир услубда ёзилган, деб бахоланади ва шу билан бирга, уз даврининг ута укимишли, балки жамиятнинг юкори табакаларига мансуб кишиларига мулжалланганлиги маълум булади. Шу сабабли, «Матлаи саъдайн»ни укир эканмиз, унинг муатцшфи Абдураззок Самаркандий куз унгимизда анчагина кучли адиб сифатида гавдаланади. Бу жихатдан каралганда Алишер Навоийнинг: «Абдураззок хушмуховара киши эрди...фазлиёти хам яхши эрди... хусусан тарих илмиким анда мусаннафоти бор ва машхурдир, хар киши бу фанда анинг махоратин билай деса, уз тарихидан била олур», дейиши тарихнависнинг адабий махоратига асосланган жуда тугри бахо эканлиги англашилади.
Низомуддин Шомийнинг aсaри aсосaн Aмир Темyрнинг хдрбий юришлaри xдмдa XIV aср иккинчи ярмидa ^^a Осиё Ba Урта Шaркдaги сиёсий ax1волни ёритишга бaFишлaнгaн. Низомуддин Шомий уни 806 (1404) йили Aмир Темур Озaрбaйжондa экaнлиги тyFрисидaги мaълyмотлaр билaн тyгaллaб, кейин дaвом эттирмaгaн; Aмир Темурнинг вaфотигaчa 6ули6 yтгaн вокеaдaр китобга киритилмaй колгaн. Х,офизи Aбрy эсa yнгa иловa ёзиб, вокеaдaр бaёнини Aмир Темур вaфотигaчa еткaзгaн.Шy вaктдaн бошлaб Х,офизи Aбрy темyрийлaрнинг сaрой тaриxчиси 6ули6 колaди. 817 (1414-1415) йили Шоxрyx yнгa бир геогрaфик aсaр ёзишни бyюрaди. «У сaлтaнaт шиорли x1aзрaтнинг yлyF xотиридa, - дейди Х,офизи Aбрy Уз геогрaфиясигa ёзгaн бош сyзидa, - олaмнинг шaкди, кзфуклик Ba сувлик, водий Ba тоFлaрнинг кaйфияти xдмдa дaвлaтлaр (орaсидaги) йyллaр сонини тax1кдк килиш xоx1иши рaвшaнлик кyрсaтди. Дaвлaтлaр (орaсидaги) йyддaр Ba (етти) иклимнинг сyрaтини Ургaниш борaсидa ёзилгaн aрaб тилидaги бир китобни yлyF х^^т (Шоxрyx)гa тaкдим килинди.
Узбекистон Респyбликaси Фaнлaр aкaдемияси Шлркшунослик инститyтидaги кУлёзмa нyсxaдa (рaкaми 5361) эсa бу aсaр Х,офизи Aбрyнинг 817 (1414-1415) йилдaн кейин, 820 (1417-1418) йили ёзишга бошлaгaн тaриxий aсaри «Мaжмya» «Туптам^инг бошидa келтирилгaн. Х,офизи Aбрy узининг геогрaфик aсaрини 817 (1414-1415) йили ёзиб тугатганлигини кaйд килaр э^н, бу ердa «тaриx»ни кyрсaтиб утишининг сaбaби: узок мyддaтлaр дaвомидa aсaрдa зикр этилгaн мaвзелaр вa (чизилган) шaкдлaрдa yзгaришлaр юз бериши эхтимоллиги, мaсaдaн, бир мaвзенинг xaроб булиши вa бошкaсининг обод булиши, бир дaрёнинг ок^й колиши, бошкaсининг рaвон булиши, бир денгизнинг куриб колиши вa бошкaсининг сyвгa тулиши мумкинлигидир», - деб тaбиaтдa геогрaфик Узгaришлaр содир булиб туришини эътироф этaди,yнинг келтиргaн мaълyмотлaри S17 (1414-1415) йилга оид булиб, кейинги дaврлaр учун тyFри келмaй колиши э^тимолини билдирaди. Бyндaн кyринaдики, Х,офизи Aбрy узининг ёзaётгaн aсaригa кaттa эътибор бериб, унта уз дaврининг етук геогрaфик aсaри» сифaтидa кaрaгaн вa мaълyмотлaрни yшa дaврдaги имконият йул куйган дaрaжaдa aник келтиришгa xдрaкaт килган.Хрфизи Aбрy геогрaфик aсaрини битиргaнидaн кейин ята Шоx1-рyxнинг бyйрyFи билaн йирик бир тaриxий aсaр - «Мaжмya»(«Тyплaм») ёзгaн. Бу aсaрнинг ёзилиш сaбaбини гaпириб, Х,офизи Aбрy шyндaй дейди: «У сaлтaнaт шиорли x1aзрaт (Шоxрyx) ... тaриxдaрни вa утмиш aждодлaр ёдгорликлaрини мyтолaa килишгaбyлгaн мyxдббaти вa x^a^ra тyфaйли xaдкдaрнинг нaсaб вa ax1воллaри, турк, aрaб вa aжaм x1yкмдорлaрининг рaвнaк вa инкирозлaри вa (тaриx) илмининг тaрмокдaрини (Ургaнишгa) чукур киришди. (Шу тaрздa) y вокеликнинг yзгaриб тyришидaн вокиф булиб, бу фaннинг кдсмлaрини уз ичигa олган бир тyплaм - «Мaжмya»ёзилишигa ишорaт килди».
XV acpдa тeмypийлap дaвлaтининг мapкaзидaн й^ок epлapдa ëзилгaн ëки чeт эл caйëxлapи Ba элчилapи тoмoнидaн к^д этилгaн фикpлap xaм Aбдypaззoкники cингapи yзигa xoc xycycиятгa эгaдиp Ba yлapни xaм вoкeликни бeтapaфoнa ëpитyвчи мaнбaдap дeб xиcoблaш кийин. Шу билaн биpгa, эътиpoф этиш ^pa^^ «Мaтлaи caъдaйн»,yмyмaн oлгaндa, axcap xoллapдa, бошкд мaнбaдapдaн кypa бaъзиycтyнликдapгa эгад^. Нeгaки, уни ëзгaн Aбдypaззoк Сaмapкaндий acapдa тилгa oлингaн вoкeaдapнинг дeяpли бapчacининг зaмoндoши Ba уз мaвкeигa бинoaн, шохиди xaм бyлгaн xa^a унинг Шoxpyx нoмидaн cyзлaб, бaъзи шaxзoдaдapгa кapaтa aйтгaн нacиxaтoмyз эcлaтмaлapи мaзмyнигa кapaгaндa, y уз дaвpининг инcoнпapвapлик Ba aдoлaтпapвapлик мaфкypaдapини илгapи cypгaн мyaдлифлapдaндиp. Шу мyнocaбaт билaн юкopидa эcлaтиб yтилгaн Aбдyлвoce aн-Низoмийнинг Aбдypaззoк Сaмapкaндий ««окони caид (Шoxpyx)нинг дaвлaти зaмoнидa узок мyддaтлap шyxpaтли ишлapни бaжapишни
бyйнигa oлгaн, бaъзи coxиб дaвлaт шaxзoдaдapнинг xизмaтидa caдopaтлик олий мaнcaбигa eтишгaн ... ^ммо шyнгa кapaмaй) yлapнинг axвoллapини ëpитишдa икки юзлaмaчиликкa мaйл килишни жоиз дeб тoпмaгaн», — дeгaн cyзлapини эътибopдaн чeтдa кoлдиpмacлик лозим бyлaди.
ХУЛОСА
Дapxaкдкaт, Aбдypaззoк Сaмapкaндий тapиxий acap ëзиш кaнчaдик жиддий Ba мacъyлиятли иш экaнлигини тушуниб eтгaн Ba узи кeлтиpaëтгaн мaълyмoтлapи ишончли, acocли бyлишигa xapaкaт кдлган. ТyFpи унинг бу мaълyмoтлapни шapxлaшдa узи xизмaт кдлган жaмиятнинг юкopи тaбaкaдapини мaктaш xoллapи yчpaйди, лeкин мyaллиф уз дaвpигa яpaшa билимдон, юкcaк мaдaниятли Ba жaxoнгaштa киши бyлгaнлиги тyфaйли мaктoвлap opacидa xa^M^ra axвoлни xaм кypcaтиб yтaди. У б^ тoмoндaн уз вaдинeъмaтлapини мaктaб ëзгaн бyлca, иккинчи тoмoндaн yлapнинг тoж-тaxт тaдaшиб, юкcaк мaвкeни эгaдлaшгa интилиб олиб бopгaн yзapo кypaшлapи acнocидa оддий мexнaткaш xaдк axвoли OFиpлaшиб, ишлaб чикэдиш кyчлapигa зapбa e^a^^^ aйникca, мapкaзий вилoятлap Мoвapoyннaxp Ba Хypocoндaн й^ок yлкaдapдa тeмypийлap c^carara кодши нopoзиликлap кyчaйгaнлиги xoллapини xaм тyFpи кдйд килиб yтaди. Шapиaтдa бeлгилaнгaндaн тaшкapи Faйpи шapъий coликдap тyлaшгa мaжбyp этилгaн Ba ички низoлap тyфaйли жaбp кypгaн кишилapгa ниcбaтaн мyaдлифнинг xaйpиxoxлиги aйpим жyмлaлapдaн ceзилиб тypaди. «Бe-чopaдapгa ниcбaтaн зулм paBo кypилгaнлиги мулк кУлдaн кeтгaнлигининг нишонид^», дeйди Aбдypaззoк золим Xyкмдopлap тaвcифидa. Тeмypийлap дaвpининг буюк мyappиxи Aбдypaззoк Сaмapкaндийнинг «Мaтлaи caъдaйн Ba мaжмaи бaxpaйн» acapининг yзбeк тилидaги нaшpи Мapкaзий Оcиë Ba Уpтa Ш^к мaмлaкaтлapи xaдкдapининг XV
acpдaги cиëcий-ижтимoий, и^и^дий Ba мaдaний тapиxини ëpитиб мaнбa cифaтидa xизмaт ^^a oлaди.
REFERENCES
1. Aбдypaззoк Сaмapкaндий. Мaтлaи caъдaйн Ba мaжмaи бaxpaйн. 1, 2-китoблap. Т.: 2008. Тapжимa Ba изoxлap мyaдлифи A. Уpинбoeв.
2. Axмeдoв Б. Ba бошк. Aмиp Тeмyp Ba УлyFбeк зaмoндoшлapи xoтиpacидa. - Т.: Укитyвчи, 1996. - 312б.
3. Б.A.Axмeдoв. Узбeкиcтoн тapиxи мaнбaдapи. - Тoшкeнт: "Ук,итyвчи". 2001. Б. 714.
4. Бypиeв О. Тeмypийлap дaвpи ëзмa мaнбaлapидa Мapкaзий Оcиë (тapиxий-гeoгpaфик лaвxaлap). - Тoшкeнт: Узбeкиcтoн, 1997 - 165 б.;
5. Бypиeв О. "Бoбypнoмa"дaги тoпoнимлap изoxли лyFaти. - Тош^т1: Нaвpyз, 2015 - 140 б.