Научная статья на тему 'Ўрта махсус ва олий таълим муассасалари талабалари учун психологиядан қўлланмалар ёзишда миллий қадриятларнинг ёритилиши'

Ўрта махсус ва олий таълим муассасалари талабалари учун психологиядан қўлланмалар ёзишда миллий қадриятларнинг ёритилиши Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
837
217
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
психология / фан методологияси / Шарқ мутафаккирлари / ўқув режаси / фанлараро интеграция / миллий қадриятлар. / psychology / methodology of discipline / easten scientist / training plan / interdisciplinary integration / national precious

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Н. Соғинов

Мақолада республикамиз таълим муассасалари учун психологиянинг турли амалий соҳалари бўйича дарслик ва қўлланмалар яратишда миллий-маънавий қадриятларнинг ёритилишига доир фикр-мулоҳазалар юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

LIGHTENING OF NATIONAL TRADITIONS IN THE PSYCHOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR THE HIGH SCHOOLS AND COLLEGES STUDENTS

In the article author considers lightening of national ethic precious in creation of texbooks for the highscools and colleges students.

Текст научной работы на тему «Ўрта махсус ва олий таълим муассасалари талабалари учун психологиядан қўлланмалар ёзишда миллий қадриятларнинг ёритилиши»

Н.Со^нов,

психология фанлари номзоди, доцент

УРТА МАХСУС ВА ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИ УЧУН ПСИХОЛОГИЯДАН КУЛЛАНМАЛАР ЁЗИШДА МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАРНИНГ ЁРИТИЛИШИ

Н.СО¥ИНОВ. РЕСПУБЛИКАМИЗ УРТА МАХСУС ВА ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИ УЧУН ПСИХОЛОГИЯДАН ЦУЛЛАНМАЛАР ЁЗИШДА МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАРНИНГ ЁРИТИЛИШИ

Маколада республикамиз таълим муассасалари учун психологиянинг турли амалий сох,алари буйича дарслик ва кулланмалар яратишда миллий-маънавий кадриятларнинг ёритилишига доир фикр-мулох,азалар юритилади.

Таянч иборалар: психология, фан методологияси, Шарк мутафаккирлари, укув режаси, фан-лараро интеграция, миллий кадриятлар.

Н.СОГИНОВ. ОСВЕЩЕНИЕ НАЦИОНАЛЬНЫХ ТРАДИЦИЙ В ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ РЕКОМЕНДАЦИЯХ ДЛЯ СТУДЕНТОВ СРЕДНЕ- СПЕЦИАЛЬНЫХ И ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ

В статье автор рассматривает освещение национально-нравственных ценностей при создании учебников и учебных пособий для студентов средне-специальных и высших учебных заведений

Ключевые слова: психология, методология предмета, ученые Востока, учебный план, межпредметная интеграция, националные ценности.

N.SOGINOV LIGHTENING OF NATIONAL TRADITIONS IN THE PSYCHOLOGICAL RECOMMENDATIONS FOR THE HIGH SCHOOLS AND COLLEGES STUDENTS.

In the article author considers lightening of national ethic precious in creation of texbooks for the highscools and colleges students.

Keywords: psychology, methodology of discipline, easten scientist, training plan, interdisciplinary integration, national precious.

"Олимлар орасида дарслик ёзишга пастроц бир илмий иш сифатида цараш иллати бор. Нега бундай? Бу психология цаердан пайдо булган? Ахир, дарсликларда миллат фикри, миллат тафаккури ва миллат мафкурасининг энг илтор на-муналари акс этиши керак эмасми?"1.

1 Каримов И.А. Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори. / Баркамол авлод орзуси. Тулдирилган 2-нашр. - Т.: "Узбекистон Миллий Энциклопедияси", 2000. -15-б.

Атокли психолог олим Герман Эббинга-уз "Психология узок утмишга ва киска тарих-га эга" деганидек, психология тарихига оид адабиётларда психологиянинг экспериментал фан сифатида юзага келиши 1879 йил Лейпциг шахрида, немис файласуф ва психолог олими Вильгельм Вунд (1832-1929) томонидан дунёда биринчи экспериментал психология лабора-торияси очилган сана билан боFликлиги кайд этилади1. Дархакикат, 4-5 минг йиллик тарих-га эга бошка фанлар каторида бу муддат жуда кискадир. Лекин психология таълимотларининг юзага келиши ва ривожланиши узок утмишга эга. Инсоннинг узини-узи ва атрофидагиларни билиши (психология) муайян саволларга жавоб топишдан бошланади. Таъкидлаб утиш жоизки, дунёвий ва диний илмларнинг барчаси инсон манфаатларига, уни билиш, урганишга хизмат килади. Масалага шу нуктаи назардан каралса, уларда албатта психология таълимотларига оид куплаб маълумотларни куришимиз мум-кин. Одамшунослик фанлари: антропология, археология, табиатшунослик, маданиятшунос-лик, тиббиёт, хукукшунослик, диншунослик, санъатшунослик, биология, социология, тарих, адабиёт ва шу кабиларнинг барчасида инсонга, уни билишга оид маълумотлар мужассамдир. Буларнинг интеграциясидан психологияга оид илмий маълумотларни фарклаб, саралаб олиш, уларни психология адабиётларида, психология фани буйича яратиладиган дарсликлар, укув кулланмаларида кайд этиб, асослаб бериш, бошланган асримизда республикамизда психология фанлари сохаларининг янада ривожла-нишини таъминлайди.

Хозирги вактда малакали мутахассисларни, айникса, олий маълумотли, зиёли мутахассисларни тайёрлашга мулжалланган бирон-бир таълим муассасаси йукки унда психология фан-ларининг у ёки бу сохаси буйича машFулотлар утилиши кузда тутилмаган булса. Мутахассис, зиёлининг хозирги замон психологияси илмий таълимотларидан, ютукларидан бохабарлиги, унинг психологик саводхонлик, психологик на-зокати масалаларининг мухимлик даражаси кун сайин ошиб бормокда. Айникса, булажак кадр рахбарлик лавозимига тайёрланаётган булса,

1 Платонов К.К. Занимательная психология. - М., 1986. -С. 4.

унинг психологик саводхонлиги масаласи янада долзарб ахамият касб этади.

Шунинг учун хам, республикамиз таълим муассасаларида, касб-хунар коллежлари, академик лицейлар, олий таълим даргохларида, айникса, магистратура булимлари укув ре-жаларида "Психология", "Умумий психология", "Ижтимоий психология", "Оила психологияси", "Бошкарув психологияси" каби психологиянинг турли амалий сохалари буйича машFулотларнинг утилиши кузда тутилган. Мазкур фанлар учун укув дастурлари, укув-мавзу режалар ишлаб чикилган, улар буйича машFулотларни утиш учун укитувчилар танлаб олинган. Аксарият холларда бу машFулотлар юкори савияда утилмокда ва укувчи, тала-балар томонидан катта кизикиш билан ку-тиб олинмокда. Лекин, аксарият холларда, укитувчилар психология фанлари буйича машFулотларни утишда давлат тилидаги керак-ли дарсликлар, укув кулланмалари, фанга оид махсус адабиётларнинг камлигини таъкидлаб утадилар. Республикамиз халк хужалигининг у ёки бу сохасига малакали мутахассислар тайёрлашга ихтисослашган таълим муассасаларида булажак кадрларнинг психологик саводхонли-гини ошириш, уларнинг психологик тайёргар-лигини таъминлашга хизмат килиши мумкин булган, айникса, давлат тилидаги психология буйича махсус адабиётларга булган такчиллик мавжудлигини кайд этиш, аввало, биз олимлар учун, мустакиллигимизнинг учинчи ун йиллиги-га утганимизда аянчли холдир.

Бундай такчилликни кисман булса-да барта-раф этиш максадида, республикамиз психолог олимлари, психология фани укитувчилари томонидан имкон кадар дарсликлар, кулланмалар тайёрланиб, укувчилар эътиборига хавола этиб келинмокда. Улардан фойдаланган холда булажак кадрлар хозирги замон психологияси ютуклари, улардан кундалик хаётда, хизмат фа-олиятида фойдаланиш имкониятлари билан та-нишиб бормокдалар. Бирок айнан шу масалада жиддий муаммоларимиз хам йук эмас. Яъни, юкорида айтилганидек, янги укув адабиётла-рининг аксарияти давлат тилида эмас. Давлат тилида чоп этилганлари хам камчиликлардан холи эмас. Масалан, баъзи бир "Педагогика ва психология бакалавриат таълим йуналиши та-лабалари учун дарслик" ёки "Нопедагогик, ноп-сихологик сохаларда мутахассислар тайёрлов-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

чи йуналишлар учун психологиядан кулланма" каби рукнлар остида, республикамизнинг етак-чи психолог олимлари муаллифлигида ёки тахрири остида чоп эттилаётган дарсликлар ва кулланмаларда психология фани тушунчалари, таълимотлари хакида маълумотлар берилар экан, уларда х,али-х,ануз собик иттифок даври андазалари сакланиб колинганлигининг гувохи буламиз. Уларда аксарият таълимотлар ва, айникса, уларнинг асосчилари хакидаги маълумотлар бундан 50-60 йиллар мукаддам кандай берилган булса, шундайлигича колаверган. Фарки, нашрларнинг факат давлат тилида ёки лотин имлосида эканлиги, холос. Президен-тимиз таъкидлаганларидек, "... купгина укув юртларида, айникса, ижтимоий, жамиятшу-носликка оид фанлар буйича хамон эски укув кулланмалари, укув дастурларидан фойдала-ниб келинмокда. Бундай ахволни мустакил мамлакатимиз болаларига, ёш авлодига карши жиноят деб бахолаш керак"1. Шундай экан, бу масалага муносабатимизни узгартиришимиз, ёшларимизни жамиятимиз мафкурасига мо-нанд рухда тарбиялаш имкониятини берадиган дарсликлар, кулланмалар яратишимиз зарур.

Дарсликлар, айникса, психология фанларига оид адабиётлар хам, аввало, мустакиллигимиз, жамиятимиз мафкурасига, халкимизга хиз-мат килиши керак. Ёш авлодга таълим берилар экан, айнан у ёки бу психологик таълимот, психологик карашларда бизнинг аждодлари-миз, юртдошларимиз, мутафаккирларимизнинг урни, уларнинг шу фан тараккиётига кандай улуш кушганликлари, илмий мерослари хакида маълумотлар бериб утилса, ёшларимиз миллий кадриятларимизни билиб, англаб борадилар. Бу эса уларнинг нафакат фан асосларини яхширок узлаштиришларига, балки уларда шу фан тараккиётига аждодларимиз кушган хиссани билиш, англаш, фахрланиш туЙFусининг юзага келишига сабаб булади.

Шунинг учун хам, мамлакатимиз таълим му-ассасаларида тахсил олаётган талабалар учун психология фани тармоклари буйича дарсликлар ёзишда, аввало, шу фан тараккиётига юртдошларимиз, утмиш мутафаккирларимизнинг кушган хиссалари хакида кенгрок ва батафсил маълумот бериб утишга эътиборни кучайтириш

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. -Т.:"Маънавият", 2008. -89-б.

керак. Бунинг учун эса асослар етарли. Мухими, муаллифларимиз хам Fарб мамлакатлари психолог олимлари ишларидан, хам шарк мута-факкирларининг психологик карашларидан бохабар булсалар, каерда, кайси мавзуда аждодларимиз таълимотларини ёритиб утиш ло-зимлигини яхши биладилар. Акс холда, сунгги ярим аср давомида (албатта уша даврнинг узига хос Fоявий талаблари таъсири остида) яратил-ган дарсликлар, кулланмалар билангина кифоя-ланиб, уларда билдирилган маълумотлар, баён этилган, илгари сурилган мулохазалар билангина чекланиб колиш мумкин.

Шу мулохазалардан келиб чиккан холда маз-кур маколада, психология фанларини укитишни ташкил килиш, фан доирасида машFулотлар утиш учун психология фанлари сох,алари буйича укув кулланмалар, дарсликлар яратиш-да эътибор каратиш лозим булган айрим маълумотлар устида тухталиб утишни лозим топдик. Ахир, "Хозир Узбекистон деб аталувчи худуд, яъни бизнинг Ватанимиз нафакат Шарк, балки умумжахон цивилизацияси бешикларидан бири булганини бутун жахон тан олмокда"2. Шундай экан, психология дарсликларида хам шу холат уз ифодасини топиши давр талабидир.

Дархакикат, сунгги йилларда психология буйича нашр этилган укув кулланма, дарсли-кларда бу мафкура тулалигича ёритилаяпти, деб айтиш кийин. Аксарият холларда улар "Нопеда-гогик, нопсихологик ихтисосликлар учун" деган рукн остида чоп этилади-да, китобларнинг са-вияси ёшларимизда ватанпарварлик хиссини тарбиялашга етарлича хизмат кила олмайди.

Бу уринда у ёки бу муаллифнинг муайян кулланмаси хакида тухталиб утмокчи эмасмиз. Лекин психология буйича яратилган аксарият дарсликларда шу фан дастури доирасида бери-лиши лозим булган психик жараёнлар, психик холатлар, шахснинг индивидуал-психологик ху-сусиятлари, шахслараро муносабатлар хакида ёки психология фанларининг у ёки бу сохаси буйича маълумотлар берилаётганда асосан Fарб олимлари (Россия, Германия, Англия, Франция, Америка ва бошк.) илгари сурган таълимотлар хакида, у ёки бу таълимотнинг яратилишига улар "асос солганлиги" хусусида ёзилади. Баъ-

2 Каримов И.А. Тарихий хотирасиз келажак йук (Тарих-чи олимлар ва журналистлар билан сухбат). / Биз кела-жагимизни уз кулимиз билан курамиз. Т. 7. - Т.: 1999. -132-154-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

зан бундай кулланмаларни укиш жараёнида, психология фани, психологик таълимотлар, асо-сан, Европада шаклланиб, Шаркда бундай фан булмагандек таассурот юзага келади. Мабодо, Шарк мутафаккирлари хакида ёзилса хам, асо-сан уларнинг исми шарифлари ва улар хам шу борада ижод килганликларигина кайд этилиб, асосий изохлар Fарб муаллифлари фикрлари оркали берилади.

Масалан, россиялик муаллифлар дарсли-кларда ирода хакида тушунча бериб утар экан-лар, ирода мехнат жараёнида юзага келишини таъкидлаб, бу уринда рус тилидаги "труд" ва "трудность" сузларининг бир илдизга эга экан-лиги хам тасодифий эмас эканлигига урFу бе-радилар1. Дархакикат, ирода узлуксиз мехнатда шаклланади. Шу хакда маълумотлар берилар экан, бизнинг дарсликларимизда, утмиш мута-факкирларимиз (Алишер Навоий, Жалолиддин Румий ва бошк.) ишларига мурожаат килинса айни муддао булади. Масалан, классик узбек адабиётида "Ранж" сузи куп ишлатилади. "Ранж" сузига - мехнат, машаккат деб изох, берилади ("Хак йулинда ким сенга бир харф укутмиш ранж ила, Айламак булмас адо онинг хакин юз ганж ила")2. Бунда ранж - мехнат, машаккат, кийинчилик, тусик деган каби маъноларда ишлатилади, яъни уларда ирода аломатлари куза-тилади.

Тафаккур ёки хотира мавзуларини утишда хазрат Навоий айтган: "Деди: хар ишки килмиш одамизод, Тафаккур бирла билмиш одамизод"3, "Табиатга хар неки одат булур, Чу эскирди одат табиат булур" каби фикрларидан фойдаланиш мумкин. Ёки айнан шу асарда берилган:

"Кимни тиласанг билай, маколин англа, Аслин, десанг, англайин, фиълин англа, КирдориFа бокиб, асл холин англа, АслиFа далил анинг хисолин англа".

Мазмуни: "Бировнинг кимлигини билай десанг, сузига бок, аслига кизиксанг, юриш-туришини кузат. Хатти-харакатини куриб, унинг аслида кимлигини билиш мумкин, чунки киши-нинг феъл-атвори унинг кандай инсон экан-

1 Еникеев М.И. Общая, социальная, юридическая психология. Учебное пособие для ВУЗов. - М., 2002. -С. 334.

2 Алишер Навоий. Хикматлар. / Нашрга тайёрловчилар: С.Муталлибов, Э.Очилов. - Т.: "Шарк", 2006. -214-б.

3 Алишер Навоий. Хикматлар. / Нашрга тайёрловчилар: С.Муталлибов, Э.Очилов. - Т.: "Шарк", 2006. -48-б.

лигига ёркин далил"4 каби фикрларидан шахс мавзусини укитишда фойдаланса булади.

Психология фанларининг асосий илмий-назарий тамойилларидан бири булмиш "онг ва фаолият бирлиги" хакида гапирилганда, Баховуддин Накшбанд "Дил ба ёру даст ба кор" деб бу борада анча олдинрок фикр билдирга-нини таъкидлаб утиш уринлидир.

Шахснинг ижтимоийлашуви омилларини ту-шунтиришда, буюк бобокалонимиз Абу Райхон Берунийнинг: "Жон осмондан бир холат ва кай-фиятда тушадиган ёмFир сувига ухшайди. Асл моддаси турлича булиб, ёмFирга куйилган тилла, кумуш, шиша, чинни, сопол ва шур тупрокдан ясалган идишларга ёмFир суви йиFилса, сувнинг куриниши, мазаси ва хиди узгаради"5, деган фи-крини келтириб утиш уринли.

Шуни алохида таъкидлаб утиш жоизки, XXI асрда Узбекистонда психология фанларининг истикболи алохида ахамият кашф этади. Чунки мамлакатимизда юртдошларимиз томо-нидан бажарилган илмий изланишлар, фан ютукларининг хаётга жорий этилиши борасида, хозирги замон психологияси таълимотларига оид мислсиз ишларнинг амалга оширилганли-гини куришимиз мумкин.

Бошка фанлар буйича илмий манбаларни урганиш ва уларнинг тахлили хам, бизга психология фани, психологик таълимотлар тари-хига, хозирги замон психологияси категория-ларига оид куплаб маълумотлар мавжудлигини курсатади.

Масалан, яратилганига 2700 йилдан ошган "Авесто"да уша даврларда психодиагностика амаллари кандай бажарилганлигига мисоллар мавжуд. Унда хозирги Мовароуннахр ва Хуро-сон халклари яшаган минтакаларда истикомат килган барча кавм ва кабила ахллари орасида "лагомзадан"6, "зин задан"7, "камарбастан"8 каби синаш усуллари мавжуд булганлиги баён эти-

4 Уша манба, 91-бет.

5 Беруний Абу Райхон. Хиндистон. // Танланган асарлар. II жилд. - Т.,1963. -53-б.

6 Лагомзадан - отга сувлик сола билиши оркали синаш.

7 Зин задан - отни эгарлай билишига караб синаш.

8 Камарбастан - йигитларнинг ота касбидан ташкари, чавандозлик, кураш тутиш малакаларини аниклаш. Бу синовдан утганларга чупон чулиFини олиб, от суриб, туя миниб юриш хукуки берилган.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

лaди1. Улapдa acocaн, ëшлapни кyндaлик xaë^a, oилaгa, y ёки 6y кacбни бaжapишгa тaйëpлик дapaжaлapи aник1лaнгaн. Йигитлapнинг мйл-лapни бйкиш, ТУЯ, oтлapни пapвapишлaб yлap-ни бoшкapиш, узйк яйлoвлapгa cypyB хaйдaш, чopвaни дappaндa, хaйвoнлap, кapoкчилapдaн мyхoфaзa килиш, Уттиз икки хapбий хyнapни билишлapи мaжбypий бyлгaн. Aнa шу мaлaкa-лap хocил бyлгaч, yFил бoлaлap 17 ëшидa '^a-гoмзaдaн" Ba "зин зaдaн" имтихoнидaн yтгaн. Haтижaдa, yлap бaлoFaт ëшигa eтгaн, pУзFop юpитишни ypгaниб, "кaд xyдo"2 6УЛИШ, ЧУПСН чyлиFини йлиб, йт cypиб, туя миниб юpиш хукукини кул^ киpитгaн. Aлoхидa иктидopли йигитлap э^ чaвaндoзликкa мaxcyc тaйëpлaн-гaн, х^бий мaшклapдa иштиpoк этгaн. Йигит-лapнинг энг capaлapи хapбий coхaлapгa жaлб килингaн. Бу кaби мaълyмoтлapдaн "Пcиxoдиaг-нocтикa", "Kacбий тaнлoв", "Kacбгa йyнaлтиpиш", "Ëшлapни кaттa хaëтгa тaйëpлaш" мaвзyлapидa мaшFyлoтлapни тaшкил килишдa фoйдaлaниш Уpинлидиp.

Буюк yтмишдoшлapимиздaн биpи Низймул-мулк "Сиëcaтнoмa, ёки cияp ул-мулук" нймли acapидa Сoмoнийлap дaвpидa юкopи лaвo-зимлapгa, жyмлaдaн, хapбий coхaгa кaдpлapни тaнлaб йлиш, тaйëpлaш, жoй-жoйигa куйиш Ba yлapни 7 йил дaвoмидa йилмa-йил кyзaтиб 6o-pиш кaндaй aмaлгa oшиpилгaнлигини ëзaди3. Бу тaдбиpлap бугунги кyнлapимиздa пcиxoлo-гик aмaлиëтдa oдaт тycигa киpгaн "пcиxoлoгик бopиш" тaлaблapигa тyFpи кeлaди.

Бун^ yxшaш тaдбиpлap Шapкнинг мaшхyp aллoмaлapидaн янa биpи Xycaйн Вйиз ^ши-фийнинг "Фyтyввaтнoмaи Султйний: ëxyд жaвoн-мapдлик тapикaти" нймли pиcoлacидa хaм бaëн этилгaн. Koшифий фyтyввaт илми (жaвoнмapд-лик) хaкидa ëзap э^н, "Бу илмнинг уз мaвзyи 6op, бу мaвзy - инcoн pyхи хиcoблaнaди. 3epo инcoннинг pyхини тapбиялaш, пapвapиш этиш opкaли уни гyзaл Ba хaмидa xyлк-aтвopли, фa-зилaтли килиб eтиштиpиш мумкин" дeб тaъкид-лaйди. Aллoмa "Фyтyввaт нимa?" дeгaн caвoлни Уpтaгa тaшлaб, yнгa "Фyтyввaт элдaн яшиpин би-

1 Химидий X,. "Aвecтo"дaн "Шoхнoмa"гa. I Химиджсн Хймидий; мacъyл мyхappиp H.Koмилoв. - T.: "IHap^', 2007. -67-б.

2 ^д xyдo - йигитлapнинг уй xoжacи, oилa бoшлиFи po-ли^ тaйëpлик дapaжacини aниклaш.

3 Алиш^ Haвoий. X^ivia^ap. I Haшpгa тaйëpлoвчилap: С.Myтaллибoв, Э.Очилсв. - T.: "IHap^', 2006. -38-б.

poн иш килмacлик, хaммa oдaмлap билaн xyш-фeълликдa яшaш, caxoвaтлилик, кaлбни кибpy XaBo, гинa-кyдpaт, хacaд-Faзaбдaн пoкизa, пйк тутиш, вaфoдopлик, хaммa вaкт xaлк xизмaти-дa бyлишдиp"4, дeб жaвoб бepaди. Унинг acap-лapидa бaëн этилен тaълимoтлap, "фacллap" Д.Kapнeги ишлapидaги "кoнyн"лap билaн бeмa-лйл бaхcлaшиши мумкин. Бyндaй мaълyмoтлap-дaн ëшлapимиз бoxaбap бyлишлapи лйзим.

Пcиxoлoгия фaнлapидaн яpaтилaдигaн кул-лaнмaлapгa киpитилиши шapт бул^н мулй-хaзaлapни буюк бoбoкaлoнимиз Aмиp Teмyp ишлapидa хaм кyплaб ^ишимиз мумкин. Шу ypиндa тyxтaлиб утиш жйизки, юpтбoши-миз Иcлoм Kapимoв тaъкидлaгaнлapидeк, "... мycтaмлaкaчилик йиллapидa, яъни миллий кaдpиятлapимиз, aзиз aвлиëлapимиз Ba aллo-мaлapимизнинг бйй мepocи, тaбappyк нoмлa-pини xaлкимиз xoтиpacи Ba юpaгидaн бyтyнлaй yчиpишгa кapaтилгaн cиëcaт хукм cypгaн дaв-pлapдa Aмиp Teмypнинг хaëти Ba фaoлиятини Уpгaниш y ëкдa тypcин, хaттo унинг нймини тил-гa йлиш хaм мyтлaкo тaкиклaб кУйилгaн эди"5. Xarro, aйpим чeт эл aдaбиëтлapидa aждoдлapи-мизнинг биз учун миллий кaдpият хиcoблaнмиш ишлapигa нoxoлиc, биp ëклaмa caлбий бaхo бepиш хoллapи кyзaтилaди. Maмлaкaтимиздaн тaшкapидa чйп этилaëтгaн Ba aкcapият ëшлa-pимиз Укийдигaн мaнбaлapнинг aйpимлapидa, жaмиятимиз мaфкypacигa зид мaълyмoтлap-нинг бepилгaнлигигa хaм гyвoх бyлaмиз.

Macaлaн, шyндaй мaнбaлapнинг биpи-дa буюк бoбoкaлoнимиз Aмиp Teмyp шaxcи хaкидa нoтyFpи мaълyмoтлap кeлтиpилгaн6. Ёки ëшлapимиз кyпpoк мypoжaaт килaдигaн Ин-тepнeт мaтepиaллapидa: "Бepyний - apaб йли-ми", "Ибн Синй - фopc шoиpи", "Бoбyp - мyFyл capкapдacи" кaби жaмиятимиз мaфкypacигa xизмaт килмaйдигaн мaълyмoтлap бepилгaн. Шyндaй э^н, aввaлo ижтимoий-гyмaнитap, шу жyмлaдaн, пcиxoлoгия фaнлapини Укитишдa бу кaби "Foя"лapгa бac кeлa oлaдигaн, yлapнинг хaммacи хaм acocли эмac экaнлигини иcбoт-лaйдигaн мaълyмoтлap бepилиши шapт.

4 Xycaйн Всиз Koшифий. Фyтyввaтнoмaи Султоний: ëxyд жaвoнмapдлик тapикaти. - T.: 1994. -228-б.

5 Teiviyp тyзyклapи. I Фopcчaдaн A.СoFyний Ba XKapaiviaTOB тapж.; Б.Aхмeдoв тaхp. ocтидa. - T., 2011, -6-б.

6 Kto ecть ктс: Hoвeйший cпpaвoчник шкoльникoв. - M.: СЛОВО, Экемс, 2007. -С. 963.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИЕ 2014, 1

Сохибкирон Амир Темур уз тузукларида: "Хар ернинг табиати, хар эл ва шахарнинг расму одатлари, мизожидан вокиф булиб турдим. Хар бир улка ва шахар ахлининг ашроф-улуFлари билан дуст тутиндим. Мизожларига, табиати-га туFри келган, узлари танлаган одамларни уларга хоким килиб тайинладим. Хар бир мам-лакатнинг ахволини, сипоху раият кайфияти-ни, туриш-турмушини, килиш-килмишларини, урталаридаги алокаларини хатга битиб, мен-га билдириб туришлари учун диёнатли, туFри ёзувчи кишиларни белгиладим" дея ёзади1. Бу Fоялар ижтимоий психология, бошкарув пси-хологияси буйича дарсликларда уз аксини то-пиши зарур. Амир Темур турли миллатларга мансуб кушин ва ахолини бошкаришда улар-нинг этнопсихологик хусусиятларини инобат-га олган холда бошкарувни ташкил килган. "... турку, тожик, арабу ажамнинг турли тоифа ва кабилаларидан булган ва менга нисбатан хайрихохлик килган кишиларнинг улуFларига хурмат курсатдим, колганларини хам уз холига яраша сийладим"2. Бу маълумотлар, Амир Темур уз фаолиятида ижтимоий психология, бошкарув психологияси, этнопсихология ва психология-нинг бошка амалий сохаларида укитиладиган таълимотлардан кандай окилона фойдаланган-лигини курсатади.

"Бобурнома"да муаллифнинг буюк подшох, мумтоз шоир, назариётчи адабиётшунос, факих, тилшунос, санъатшунос, этнограф, хайвонот ва наботот оламининг билимдони сифатида купкиррали фаолият ва ижод сохиби эканлиги намоён булади. Унда этнопсихология фанининг Fоявий бойишига хизмат киладиган куплаб маълумотлар келтириб утилган.

"Бобурнома" асарида баён килинишича, Бобур илк ёшлик даврида, Андижон тахтини ракибларига бой берганидан сунг, панох ис-таб тоFа юрти, Тошкент беклигига боради. У ерда тоFасига мурожаат килиб бир рубо-ий айтганида, шевалардаги тафовут туфайли сухбатдошлар бир-бирларини кутилганидек (адекват) тушунмайдилар. Бу хакда Бобур, "... сунгра маълум булдики, туркий сузларда жой такозоси билан "т" (то), "д" (дол), яна 'У (fайн), "к" (коф) ва "к" (коф) бир-бирлари билан алма-

шиниб келар экан"3, деб ёзади. Шу каби тафо-вутларни Бухоро, Кашкадарё, ФарFона, Наманган, Андижон, Хоразм ва бошка деярли барча худудларда кузатишимиз мумкин. Масалан, Бухоро, Сурхондарё, Кашкадарё вилоятларида сузларга бошка худудлар шеваларида булмаган товушларни кушиб гапириш, келишиклар ва кушимчаларнинг бошкача ишлатилиши каби холлар турли худудлар кишиларининг бир-бирларини нотуFри тушуниш эхтимолларини оширади.

Тилда антоним, синоним, омоним сузлар де-ган тушунчалар мавжудки, уларнинг нима экан-лигини аксарият билади. Лекин узбек тилида ийхом деган тушунча бор4. Купчилик бундан бехабар булиши мумкин. Ийхом - суз санъати, суз тагидаги суздир. Сузнинг хамма хам бир-дек тушунавермайдиган, тегишли ижтимоий гурух, худуд, тоифа одамлар узича идрок эта-диган жихати, бошкача мазмуни хам мавжуд. Масалан, водий вилоятлари, Андижон, Наманган, МарFилон, Куконда аския санъати кенг таркалган, бирор-бир халк сайли, байрамлари аскиясиз утмайди. Лекин бундай аскиявозлик, хурсандчиликни бошка худудлар кишилари тушунмаслиги мумкин. Аскияни англаш учун "пайров"ни фахмлаш талаб этилади. Холбуки, аския дунёнинг бошка бурчакларида учрамай-диган, асосан, водий вилоятларида ривожлан-ган, ута мураккаб санъат, суз уйинидир.

Шу уринда, бир маълумотни келтириб утиш жоиз. Атокли совет психологи, психология фанлари доктори, профессор, психолингвист А.Р.Лурия утган асрнинг 40-йилларида ФарFона водийсида, асосан, МарFилон ва Кукон шахарларида этнопсихологик экспедицияда иштирок этиб, узи утказган этнопсихологик тадкикотлар натижаларига асосланган холда узбекларда (марFилонликлар ва куконликлар мисолида) юмор хисси йук, деган хулосага келган. Айтмокчимизки, бу билан бирон-бир собик совет ёки инглиз, америкалик, немис, француз мутахассиси бизнинг худудлар фукаролари

1 Тохир Малик. Нафс кишанлари. Фалсафий уйлар. / Тохир Малик. - Т.: "Янги аср авлоди", 2013. -77-б.

2 Уша манба, -77-б.

3 Захириддин Мухаммад Бобур. Бобурнома. / Захириддин Мухаммад Бобур; Тахрир хайъати А.Каюмов, Х.Султонов, Б.Алимов ва бошк.; Халкаро Бобур фонди. -Т.: "О^^сЫ" НМИУ, 2008. -87-б.

4 Захириддин Мухаммад Бобур. Бобурнома. / Захириддин Мухаммад Бобур; Тахрир хайъати А.Каюмов, Х.Султонов, Б.Алимов ва бошк.; Халкаро Бобур фонди. -Т.: "О^^сЫ" НМИУ, 2008. -5-б.

хакида муайян фикрни билдирган булса, уни мутлак хакикат сифатида кабул килиш эмас, балки яхшилаб урганиш, тахлил килиш, уларга ижодий ёндашиш, таъбир жоиз булса, уз маф-курамиз чиFириFидан утказиб, сунг тегишли хулосага келиш керак. Атокли адибимиз Тохир Малик ёзганларидек: "Бир миллат тарихини урганиб, бахо бераётган бошка миллат ваки-лининг баён этилган фикрида уз миллати ман-фаати ётади. Ана шу манфаат холислик йулини тусади"1.

Психология фанлари доктори, профессор Е.Н.Резников2 узининг "Теоретические и методологические проблемы этнической психологии" номли монографиясида атокли кирFиз адиби Чингиз Айтматовнинг "Хар бир миллат нафакат тук, балки мангу булишни хам хохлайди", деган фикрини иктибос сифатида келтиради. Хар бир миллатнинг мангу булишни хохлаши бевосита унинг рухияти, аникроFи онгости (онгсизлик) механизмларига боFлик. Атокли психолог олим Карл Густав Юнг психоанализ таълимотининг калит тушунчаларидан бири - "либидо"ни талкин килар экан, уни инсон калбидаги жараёнлар фаоллигини белгилайди-ган рухий кувват, онгости кучи деб курсатади3. У бунда "архетип" тушунчасидан фойдаланади. "Архетип" шундай рамзий-тимсолий формула-ки, англанмаган холатда ишга тушади ва хеч качон англанмайди. Инсон уз хаёти ва фаолия-ти давомида ана шу тимсолларга таянади. Юнг кузда тутган "архетип"лар инсон рухиятининг энг тубида ётган рухий кечинмалардир, улар нафакат алохида индивиднинг, балки бутун ин-сониятнинг куп минг йиллар давомидаги хаётга мослашуви ва яшаш учун кураши натижасида шаклланган. Юнг, улар нафакат инсонга, балки бутун тирик мавжудотга тегишли эканини таъ-кидлайди.

Шу таълимот нуктаи назаридан олганда, шахс ким булиши, кайси миллатга мансуб, кайси худуд фукароси булишидан, узини кандай тутиши, ким деб таништиришидан катъи назар, узи хам

1 Тохир Малик. Нафс кишанлари. Фалсафий уйлар. / Тохир Малик. - Т.: "Янги аср авлоди", 2013. -324-б.

2 Резников Евгений Николаевич - психология фанлари доктори, профессор, хамюртимиз. Россия Федерацияси-да "Рус халкининг психологик портретини тузиш" илмий экспедициясини бошкарган.

3 Рузматова Г. К,алб катламлари. // "Тафаккур", 2009, №

4. -56-59-б.

англамаган, хатто тушунмаган холда шу худуд, шу миллат вакилларида минг йиллар давомида шаклланиб келган, улар рухиятининг энг тубида ётган рухий тимсолларга таянади, шу кечинма-лар билан яшайди. Бизнинг мамлакатимиз хам куп миллатли, унинг фукаролари юздан ортик миллат вакилларидан иборат. Шунинг учун хам ушбу масала бизнинг республикамиз учун хам энг долзарб масалалардан бири хисобланади. Президентимиз Ислом Каримов ёзганларидек: "Шу тупрокда туFилиб, шу юртга мехнати синг-ган хар бир инсон - агар у буюк Ватанимиз, та-баррук тупроFимизни худди биз каби мукаддас билса, Узбекистан фукароси деб саналишга хаклидир"4. Улар хакли равишда республикамиз фукароси экан, турли миллат вакиллари сифатида уз хулкида, узи мансуб булган миллатга хос этник хусусиятларни намоён килади, муайян худудда узок йиллар, бир неча авлод давомида биргаликда умргузаронлик килган миллатлар миллий маданиятининг, этник хусусиятлари-нинг бир-бирларига узаро таъсири, "киришиб, кушилиб кетиши" руй беради. К.Г.Юнг ибораси билан айтганда, шу худуд фукаролари уртасида узига хос "архетип"лар, шахс томонидан хамма вакт хам англанавермайдиган (балки бутун-лай англанмаслиги эхтимол булган) онгости кучлари, рухий кувватлари шаклланади. Бу таъсир кучларини психоанализ асосчилари "либодо"5 ёки "мортидо" дея номлаб, уларни вулконга киёслаганлар. Вулкон ута кудратли ходиса, агар унинг кудрати бошкарилса, у либидо куринишида намоён булса, жамият, унинг тараккиёти учун чексиз кувват манбаи булиб хизмат килади. Акс холда, унинг окибатларини тасаввур килиш мушкул.

Юкоридаги каби мулохазаларни шарк му-тафаккирлари ишларида хам кузатиш мумкин. Факат уларни бугунги кун талабларига жавоб берадиган тарзда талкин килиб укувчилар эъ-тиборига хавола этиш лозим. Масалан, пси-хологияда Фалес, Аристотель, Платонларнинг психика, рух-жон ("Акл рухи", "Жасорат рухи", "Нафс рухи") хакидаги таълимотларини ай-тиб утиш жараёнида Ибн Синонинг "Акл", "Калб", "Куч" рухлари хакидаги таълимотла-

4 Каримов И.А. Ватан ва халк мангу колади. / Хикматли сузлар ва иборалар туплами. - Т., 2010. -34-б.

5 Либидо - яратувчи, ижобий куч; мортидо - бузFунчи, салбий куч.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

p^ И.Сeчeнoвнинг "Бйш мия peфлeкcлapи" Xaкидaги тaълимoтлapини тyшyнтиpишдa Фй-poбийнинг "Фйзил oдaмлap шaxpи"дaги "Taнa жoнлapи" xaкидaги кapaшлapидaн фoйдaлaниш aйни мyддao бyлaди. Улap ижтимйий пcиxoлo-гия, бoшкapyв пcиxoлoгияcи кaби coxaлapдa яpaтилaдигaн дapcликлapдaн ypин oлca, ëшлa-pимизни вaтaнпapвapлик pyxидa тapбиялaш-дa, бoшкa Fapб мyaллифлapи илгapи cypгaн Foялapдaн-дa кyдpaтлиpoк кyчгa эгa бyлaди. Чунки yлap кaйcидиp биp кaдимий юнйн ëM алман мyтaфaккиpининг эмac, бaлки Шapк му-тaфaккиpининг фикpидиp. Шунинг учун xaм, yлap бу кaби мaълyмoтлapни "узиники" дeб кaбyл килaдилap, бyндaй мaълyмoтлap ëш-лapимиздa миллий мaфкypa, вaтaнпapвapлик pyxини шaкллaнтиpишдa кучли Foявий ймил вaзифacини yтaйди.

Бугунги кyндa яpaтилaëтгaн дapcликлa-pимиздa кyxнa Шapк мyтaфaккиpлapидaн Бypxoниддин MapFинoний, Hизoмyлмyлк, Ал-Хopaзмий, Абу Hacp Фopoбий, Абу Рaйxoн Бe-pyний, Умap Хaйëм, Ибн Синй, Aмиp Teмyp, Mиpзo УлyFбeк, Xycaйн Вйиз Koшифий, Aлишep Haвoий, Зaxиpиддин Myxaммaд Бoбyp ^би yлyF aллoмaлapнинг минг йиллap дaвoмидa дyнë илмигa, жyмлaдaн, пcиxoлoгия тaълимoтлapи-гa кУшгaн xиccaлapи чeкcиз э^нлигини йчиб бepишгa эътибopни кyчaйтиpиш, бу бopaдaги мaълyмoтлapгa кyпpoк ypfy бepиш кepaк.

Рecпyбликaмизнинг тypли тaълим мyac-cacaлapидa фaoлият йлиб бopaëтгaн пcиxo-лйг мyтaxaccиcлap, пcиxoлoг oлимлap yзлapи яpaтгaн дapcликлapдa, кУллaнмaлapдa, илмий мaкoлaлapидa Fapб Ba шapк мyтaфaккиpлapи тaълимoтлapини киëcий тaxлил килиб, фaнлa-

papo интeгpaциядaн, тaълим мyaccacaлapидa Укитилaдигaн бйш^ фaнлap ютyклapи, илмий мaълyмoтлapидaн caмapaли фoйдaлaниб, pe-cпyбликaмиздa пcиxoлoгия фaнлapи тaъли-мoтлapини янaдa pивoжлaнтиpиш бopacидa yзлapининг caлмoкли cyзлapини aйтишлapи зapyp. Бу мacaлaлapни биз узимиз xaл этмacaк, чeтдaн кeлиб xeч ким бaжapиб бepмaйди.

"Tyккизинчи-yн бeшинчи acpлapдa мaъ-pифaтли дyнë бyxopийлap, фapFoнийлap, xopaзмийлap, бepyнийлap, ибн cинoлap, yлyFбeклapни кaнчaлик иззaт-икpoм килгaн бyлca, йигиpмa биpинчи acpдa биз xaлкимиз, миллaтимизгa ниcбaтaн aнa шyндaй эxтиpoмни кaйтaдaн кУлгa киpитишимиз кepaк. Ушa дaвpдa yлyF aждoдлapимиз acoc coлгaн Ba oлaмгa дйнг тapaтгaн илмий мaктaблapни зaмoнaвий шшк-лдa кaйтaдaн тиклaшимиз лйзим"1. Утмиш му-тaфaккиpлapимиз эpишгaн ютyклap билaнгинa кифoялaниб, yлap кoлдиpгaн yлкaн мaънaвий мepoc билaнгинa Fypypлaниб юpaвepишимиз кaмлик килaди.

Шyндaй э^н, мaзкyp ишни жиддий нaзo-paт ocтигa йлиш, pecпyбликaмизнинг пcиxoлoг oлимлapи, йлий тaълим мyaccacaлapи пcиxo-лйгия фaнлapи Укитyвчилapининг фaoлиятини мyвoфиклaштиpишгa xизмaт килaдигaн илмий-ycлyбий aнжyмaнлapни тaшкил килиш лйзим. Етaкчи пpoфeccиoнaл пcиxoлoг oлимлap, мyaл-лифлapнинг xaмкopликдaги фaoлиятини тaш-кил килиш opкaли жaмиятимиз мaфкypacи уз ифoдacини тoпгaн, ëшлapимиз учун xaкикий "кyпpик" бyлa oлaдигaн дapcликлapнинг яpaти-лишигa эpишиш мумкин.

Aдабиётлар:

1. Kapимoв И.А. Tapиxий xoтиpacиз кeлaжaк йук (Tapиxчи oлимлap Ba жypнaлиcтлap билaн cyxбaт). I Биз кeлaжaгимизни уз кулимиз билaн кypaмиз. T. 7. - T.: "Узбeкиcтoн", 1999. -132-154-б.

2. Kapимoв И.А. Жaмиятимиз мaфкypacи xaлкни - xaлк, миллaтни - миллaт килишгa xизмaт э^ин. I Биз кeлaжaгимизни уз кулимиз билaн кypaмиз. T. 7. - T.: "Узбeкиcтoн",

1999. -84-102-б.

3. Kapимoв И.А. Бapкaмoл aвлoд - Узбeкиcтoн тapaккиëтининг пoйдeвopи. I Бapкa-мйл aвлoд opзycи. Tyлдиpилгaн 2-нaшp. - T.: "Узбeкиcтoн Миллий Энциклoпeдияcи",

2000. -9-30; 248-б.

1 Kapимoв И.А. Вэтэн Ba xaлк мaнгy кoлaди. [Х^м^тли cyзлap Ba ибopaлap тyплaми]. -T., 2010. 99^^

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИЕ 2014, 1

4. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. -Т.: "Маънавият", 2008. -176-6.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

5. Каримов И.А. Ватан ва халк мангу колади. / Хикматли сузлар ва иборалар туплами. -Т., 2010. -136-6.

6. Каримов И.А. Илм-фан имкониятларидан туларок фойдаланайлик. / Узбекистан мустакилликка эришиш остонасида. - Т.: "Узбекистан", 2012. -72-95-6.

7. Абу Райх,он Беруний. Хиндистон. // Танланган асарлар. II жилд. - Т., 1963. -214-6.

8. Зах,ириддин Мух,аммад Бобур. Бобурнома. / Зах,ириддин Мух,аммад Бобур; Тах,рир х,айъати А.Каюмов, Х.Султонов, Б.Алимов ва бошк.; Халкаро Бобур фонди. - Т.: "O'qituvchi" НМИУ, 2008. -288-б.

9. Еникеев М.И. Общая, социальная, юридическая психология. Учебное пособие для ВУЗов. - М., 2002. -С. 418.

10. Хусайн Воиз Кошифий. Футувватномаи Султоний: ёхуд жавонмардлик тарикати.

- Т., 1994. -228-б.

11. Кто есть кто: Новейший справочник школьников. -М.: СЛОВО, Эксмо, 2007. -С. 1120.

12. Алишер Навоий. Хикматлар. / Нашрга тайёрловчилар: С.Муталлибов, Э.Очилов.

- Т.: "Шарк", 2006. -224-б.

13. Низомулмулк. Сиёсатнома, ёки сияр ул-мулук (Форс тилидан тарж., сузбоши ва изох,лар: Шодмон Вох,ид Хусайнзода, А.Эркинов). (Хукукий меросимиз хазинасидан). -Т.: "Адолат", 1997. -256-б.

14. Платонов К.К. Занимательная психология. - М.,1986. -С. 224.

15. Реан А.А. Психология и психодиагностика личности. Теория, методы исследования, практикум. - СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2008. -С. 255.

16. Резников Е.Н. Теоретические и методологические проблемы этнической психологии: монография. / Е.Н.Резников. - Мн.: Изд. центр. БГУ, 2006. -С. 440.

17. Рузматова Г. Калб катламлари. // "Тафаккур", 2009, № 4. -56-59-б.

18. СоFинов Н.А. Умумий ва ижтимоий психология асослари. -Т., 2011. -268-б.

19. СоFинов Н.А. Фанлараро интеграция ва Узбекистонда психологиянинг ривожла-ниши. / XXI аср психологияси: назария, амалиёт, истикболлар: Халкаро илмий-амалий конференция материаллари, 2013 йил 22 май. - Т.: "Mumtoz so'z", 2013. -96-98-б.

20. СоFуний Алихонтура. Туркистон каЙFуси. Биринчи китоб. -Т.: "Шарк", 2003. -240-б.

21. Темур тузуклари. / Форсчадан А.СоFуний ва Х.Караматов тарж.; Б.Ах,медов тах,р. остида. - Т., 2011. -184-б.

22. Тох,ир Малик. Нафс кишанлари. Фалсафий уйлар. / Тох,ир Малик. - Т.: "Янги аср авлоди", 2013. -340-б.

23. Хомидий Х. "Авесто"дан "Шох,нома"га. / Масъул мух,аррир Н.Комилов. - Т.: "Шарк", 2007. -320-б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.