Илиева Лола Камоловна,
педагогика фанлари номзоди, доцент, Тошкент кимё-технология институти "Узбек тили ва адабиёти" кафедраси доценти
МАСОФАВИЙ ТАЪЛИМДА ХОРИЖИЙ ТИЛЛАРНИ УКИТИШ-УРГАТИШ МАСАЛАЛАРИ
УДК: 372.8
ИЛИЕВА Л.К. МАСОФАВИЙ ТАЪЛИМДА ХОРИЖИЙ ТИЛЛАРНИ УКИТИШ-УРГАТИШ МАСАЛАЛАРИ
Маколада масофавий таълимда хорижий тилларни укитиш-ургатиш масалалари мавзуси-нинг долзарблиги х,ар томонлама асосланган. Глобаллашув жараёнида булажак мутахассис-ларнинг бирор бир хорижий тилда эркин сузлаша олишлари маданиятлараро мулокот асри талабларидан х,исобланади. Жумладан, хорижий тилларнинг афзаллик жих,атлари, инновация ва инвестициянинг х,амкорлик билан боFликлиги, тадкикот максади ва методлари, асо-сий натижалар х,амда хулосалар баён этилган. Айни пайтда республикамизда масофавий таълимда хорижий тилларни укитиш-ургатиш масалалари тах,лил килинган булиб, таъ-лим жараёни ва укитиш мазмунини статик х,амда динамик жих,атдан кайтадан тузиш муам-моси куйилган. Кредит-модуль тизими учун замон талаби даражасидаги укув-методик таъми-нотни яратиш тадкикот ишининг асосий максади этиб белгиланган. Узлуксиз таълим тизими-нинг бошланFич, урта ва юкори боскичларида хорижий тилларни укитиш-ургатиш юзасидан тавсия ва курсатмалар, яъни тил урганишдаги тусикларни бартараф этиш механизмлари ишлаб чикилган. Касбга йуналтириш - компетенция - ихтисослаштириш интеграциясининг зарури-яти, масофавий таълимнинг афзалликлари ва кийинчиликлари келтириб утилган. Жумладан, маколада тажриба-синов жараёнида аникланган масофавий таълимда хорижий тилларни укитиш-ургатишнинг узига хос жих,атлари, ижобий ва салбий томонлари х,амда мавзу юзасидан умумий хулосалар такдим этилган. Тадкикот материалларидан педагог ходимлар ва илмий изланувчилар уз фаолиятларида кенг фойдаланишлари максадга мувофикдир.
Таянч суз ва тушунчалар: узлуксиз таълим, укув-методик таъминот, прагматика, модуль, кредит, силлабус, ахборот маданияти, интеграция.
ИЛИЕВА Л.К. ВОПРОСЫ ОБУЧЕНИЯ И ИЗУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА В ДИСТАНЦИОННОМ ОБРАЗОВАНИИ
В статье изложены актуальность и востребованность темы обучения и изучения иностранного языка в дистанционном образовании, постановка задачи, цель и методы исследования, основные результаты и выводы. А также, рассматриваются потребность в иностранных языках в процессе глобализации, особенности и преемственности обучения языкам в начальном, среднем и высшем образовании, необходимость интеграции профессионализации - компетенции - специализации, создание учебно-методического обеспечения кредитно-модульной системы. В настоящее время анализируются проблема преподавания иностранного языка в дистанционном обучении в нашей стране, ее условия. В процессе глобализации способность будущих профессионалов свободно говорить на иностранном языке является одним из требований эпохи межкультурного общения, приобщение к иной культуре и участие в диалоге культур.
Даны инструкции по процессу статической и динамической реорганизации учебного процесса и содержания. В частности, в статье представлены особенности, преимущества и проблемы преподавания иностранного языка в дистанционном обучении, выявленные в экспериментальном процессе, а также, приведены методические рекомендации и выводы по теме. Учителя и исследователи должны широко использовать эти исследовательские материалы в своей работе.
Ключевые слова и понятия: непрерывное образование, учебно-методическое обеспечение, компетенция, информационная культура, модуль, кредит, силлабус, интеграция.
ILIEVA L.K. THE ISSUES OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN DISTANCE EDUCATION
In the article is described the relevance of foreign languages teaching in distance of learning, the problem statement, the purpose and methods of the research, the main results and conclusions. At present, the problem of teaching the foreign language in distance learning in the country, its conditions are analyzed. In the process of globalization, the future of professionals to speak a foreign language fluently is one of the requirements of the age of intercultural communication. That's why is actual development of integration, creation of educational-methodical support for credit-module system, advantages and difficulties of distance learning.
There is discussed development of a national model of linguocultural education and methodological support for the educational system in «Secondary special and higher education», suggested ways of eliminating inconsistencies in the learning process of foreign language teaching tools, the effectiveness of the integrated training system to determine the level of experimental testing.
Guidelines and recommendations for static and dynamic restructuring of the educational process and teaching content are provided. In particular, the article presents the specifics, advantages and challenges of teaching foreign language in distance learning, identified in the experimental process, as well as conclusions on the topic. Research materials should be widely used by teachers and researchers in their work.
Key words and concepts: teaching and methodological support, rantm^ng education, integration, information culture, module, credit, syllabus.
Тадк,ик,от мавзусининг долзарблиги.
Республикамизда ракобатбардош кад-рларга эх,тиёж кундан-кунга усмокда. Узлук-сиз таълим тизимининг барча боскичларида таълим сифатини ошириш ва мазмунини такомиллаштириш х,амда укитиш жараёнини самарали ташкил этиш долзарб масалалар-дан х,исобланади. Бинобарин, масофавий таъ-лимда хорижий тиллар буйича кредит-модул тизимига асосланган электрон укув-методик мажмуалар, силлабуслар, укув-услубий ада-биётлар, электрон дарсликларни яратиш, хусусан, дарслик ва укув кулланмаларнинг сифатини ошириш, уларда фан, техника ва технологиялар буйича жах,онда эришил-ган ютук ва янгиликларга эътиборни каратиш ва таълим жараёнига, ахборот-коммуникация ва педагогик технологияларни, мультимедиа воситаларини кенг жорий этиш давр талаби булиб колди. Ушбу масалалар замон талабига мос ракобатбардош, юкори малакали компе-
тентли кадрларни тайёрлашга хизмат килувчи узлуксиз таълим тизими учун янги янада тако-миллашган укув-методик таъминот яратишни такозо этади.
Маълумки, укув-методик таъминот укув предмети хусусияти, укитиш жараёни харак-тери ва педагогик-дидактик системани асос-ловчи конкрет назария билан аникланади. Хорижий тил таълимининг асосий максади маданиятлар диалогини юритишга кодир интеллектуал шахсни шакллантириш ва тилда умумий компетентликка эришишдан иборат. Хорижий тилнинг бошка укув предметлари-дан кескин фарки укувчи-талабаларнинг тил тажрибаси, яъни, компетенция (лингвистик, социолингвистик ва амалиёт)ларнинг х,исобга олинишидир. Мазкур компетенциялар Уму-мевропа халкаро стандарти даражалари (А1, А2, В1, В2, С1)га мос тарзда ишлаб чикилган янги давлат таълим стандартларида уз аксини топган. Пухта ишланган ва таълим жараёнига
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 12 (97)
хизмат килувчи укув-методик таъминотда ушбу лингводидактик Fоя ва талабларга асос-ланиш зарур булади1.
Тадкикот иши 2018 йил 5 июлдаги ПК-3775-сон «Олий таълим муассасала-рида таълим сифатини ошириш ва улар-нинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислох,отларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида»ги, 2019 йил 8 октябрдаги ПК-5847-сон «Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожланти-риш концепциясини тасдиклаш туFрисида»ги карорлари ва мазкур сох,ага тегишли бошка меъёрий-х,укукий х,ужжатларда белгиланган вазифаларни х,ал килишга муайян даражада хизмат килади.
Муаммонинг цуйилиши.
Хозирги глобаллашув, интеграция ва тех-нологиялаштириш жараёнида х,ам сифатли укув-методик мажмуалар ва дарсликларга булган эх,тиёж тобора ортиб бормокда. Зеро, масофавий таълим, кредит-модул тизими учун хорижий тиллардан укув-методик таъ-минот, укув-методик мажмуалар ва айникса, дарсликлар мазмунини тубдан янгилаш зару-рияти тугилмокда. Сабаби, лингводидактика-даги концептуал узгаришлар, узлуксиз таълим тизимида хорижий тилнинг бир хил маз-мунга эга эмаслиги, хорижий тил укув пред-метининг бошка фанлардан кескин фарки, компетенциявий-маданиятлараро, инте-гратив ва технологик ёндашувнинг дарсликлар мазмунида акс этиши, олий укув юрти укитиш методикасининг умумтаълим (мактаб) ва урта махсус таълим муассасаларига мос келмаслиги битирувчиларга куп кийинчилик тугдираётганлиги ва лингводидактик адап-тацияга мух,тожлиги, хорижий тил ургатиш жараёнида фойдаланилаётган мавжуд дарсликлар маълум кисмининг мазмуни олий таълим дарсликлари талабларига мос келмаслиги ва шу кабилар. Олиб борилган дастлабки изланишлар, муаммо юзасидан урганилган адабиётлар тах,лили узлуксиз таълим тизими
1 Илиева Л. Узлуксиз таълимда чет тилдан укув-методик таъминот: назария ва амалиёт / Монография; масъул мух. Ж.Жалолов; УРОУМТВ, Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети. - Тошкент, 2015. - 168 б.
учун хорижий тиллардан замонавий укув-методик таъминот яратиш ва укув жараё-нига жорий этиш муаммолари буйича илмий тадкикот олиб бориш, шунингдек, уларнинг ечимларини топиш бугунги куннинг муаммо-ларидан бири эканлигини курсатди.
Тадк,ик,от мацсади.
Узлуксиз таълим тизими учун янги замон талабидаги укув-методик таъминотни яра-тишдан иборат. Жумладан, тадкикот мав-зуси буйича катор ишлар режалаштирил-ган, масалан, хорижий тиллар буйича укув-методик таъминотга куйиладиган замонавий талабларни умумлаштириш ва тизимлашти-риш х,амда намунавий фан дастурлари, сил-лабусларни такомиллаштириш; хорижий тил ургатиш воситалари билан таълим жараё-нидаги номувофикликни бартараф килиш йулларини тавсия этиш; масофавий таълимда кредит-модуль тизими учун ишлаб чикилган интеграллашган машклар системасининг самарадорлик даражасини тажриба-синовда аниклаш, мустакил таълимни ривожлантириш ва бошкалар.
Тадцицот объекти - олий укув юрти хорижий тил таълими системаси ва укув материал-лари булса, тадцицот предмети укув-методик таъминотнинг назарий асослари ва мазмуний компоненти. Зеро, талабалар компетенцияла-рини х,исобга олиш, янгиланган таълим мазмуни ва замонавий методик х,амда лингво-культурологик машклар тизими оркали тала-баларнинг умумий компетентлиги таъминла-нади.
Тадк,ик,от методлари.
Тадкикотда адекват урганишга
йуналтирилган усуллар мажмуи: назарий (тах,лилий-синтетик, киёсий-таккослаш, аналогия, моделлаштириш), диагностик (суровлар, тест утказиш, кузатиш), прогностик (эксперт бах,олаш, мустакил бах,оларни умум-лаштириш), педагогик тажриба-синов ва математик статистика (маълумотларга статистик ишлов бериш, натижаларни график тасвир-лаш ва бошка) усулларидан фойдаланилган. Купгина тадкикотчиларнинг аниклашларича, хорижий тил урганиш жараёнида ахборот коммуникация технологияларидан фойдала-ниш хорижий тил мулокотининг аник вазият-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 12 (97)
ларини моделлаштириш ва визуаллаштириш, куп маротаба компьютер экранида лексик ва грамматик тил структураларини кайтариш, идрок этиш ва ахборот каналларига комплекс таъсир этиш, хорижий тил укув-методик мате-риали ва ахборотни кидириш, саклаш, кайта ишлашни ва такдим этишни мунтазам таъмин-лайди1. Шунга мувофик, тадкикот ишида тала-баларнинг корпоратив ва мустакил таъли-мини ривожлантириш буйича х,ам тавсиялар берилган.
Узок йиллик кузатишларимиз, утказилган тестлар, суровлар, сух,батлар тадкикот иши-мизни янада бойитди. Натижада бир катор мух,им масалаларни моделлаштириш ва график тасвирлаш имкони тугилди. Бун-дан ташкари, "Укув-методик мажмуа яратиш концепциясининг замонавий модели"нинг ишлаб чикилгани, „Deutsch und Kultur" (Немис тили ва маданият) дарслигининг яратилгани ва амалиётга татбик этилгани педагогика фани, колаверса, хорижий тил укитиш мето-дикаси ривожига кушилган катта х,исса булди.
Асосий натижалар.
Дунё буйича ривожланиш тез суръатларда намоён булмокда, шунга мувофик, парал-лел равишда, инсонлар кизикишлари х,ам ортиб бормокда. Дарх,акикат, «умр буйи укиб урганиш»ни х,аётнинг узи тасдиклаб турибди. Булажак мутахассисларнинг бирор бир хорижий тилни билишлари маданиятлараро мулокот асри талабларидан х,исобланади. Маълумки, укувчиларимизнинг купчилиги хорижий тилда, х,аттоки, она тилида х,ам уз фикрини эркин айтишга кийналишади, сабаби куп укиб урганмаслик ва мулокотнинг етиш-маслигидандир.
Буни бартараф килиш учун нима килиш керак?
Халкимизда «Бола бошидан, ...», деб бежиз айтилмаган. Мактабгача таълимнинг таъсис этилганлиги ва хорижий тилларни 2-синф-дан ургатишнинг йулга куйилганлиги х,ам айни муддао булди. Таъкидлаш жоизки, боланинг немис тилидаги товушларни талаффуз килиши
1 Буренкова Д.Ю. Формирование и использование комплекта учебно-методических и электронных средств для развития коммуникативных умений иноязычного общения (на примере англ. яз.): Дисс. ... к.пед.н. -Москва, 2008. - 140 с.
оркали нутки равон булса, сузларни ёд олиши эса зех,нини уткир килади. Немис тилида шун-дай товушлар, х,арфлар ва суз бирикмалари борки, уларни канчалик эрта ургатилса, кей-инчалик узлаштириш шунчалик осон булади.
Маълумки, хорижий тилни бошланFич даражада уйин тарзида, мусика, расмлар, предметлар ва бошкалар ёрдамида ургатамиз. Ушбу жараёнда болаларда уйлаш, фикрлаш оркали тафаккур шаклланиб боради, кизикиш, мотивация уЙFонади, мустакил дарс тайёрлаш (китоб укиш, ёзиш, тинглаш, гапириш) йулга куйилса, куникмалар х,осил булиб, келгусида яхши натижаларга эришилади. Айникса, масо-фавий таълимда ота-оналар назорати, кумаги укувчилар учун жуда зарур. Демак, масофа-вий таълимда ота-оналар учун тавсиялар ишлаб чик,иш педагоглар олдида турган асосий вазифалардан бири х,исобланади.
Урта ва юкори боскичларда х,ам таъ-лим мазмуни, укув материали мазмуни узаро узвийликда, боFликликда кенгайти-риб, х,аётга мослаб борилади. Асосий эътибор куйидагиларга каратилади:
(1) укувчининг психологик ёш хусусиятла-рини, кизикишларини х,исобга олиш;
(2) мос мавзу ва материални танлаш;
(3) тил ва нутк кийинчиликларини урганиш;
(4) янги материал ёки мавзуни такдим этишда таълим методларини туFри куллай билиш;
(5) коммуникатив компетенцияларни яхлит х,олда шакллантириш ва бошкалар.
Таъкидлаш жоизки, укитувчи тил урганишдаги барьерларни бартараф этиш механизмларини мукаммал эгаллаган булиши максадга мувофикдир. Дарх,акикат, куйида шу буйича тавсиялар бериб утамиз. Хар кандай хорижий тилни ургатишда укувчига хато килиш нормал х,олат эканлигини тушун-тириш, гапиришни гапириб, ёзувни ёзиб, укишни укиб, тинглаб тушунишни чет тилдаги матнларни куп тинглаш оркали урганишини уктириш талаб этилади.
Тилларни ургатиш жараёнида хато килишдан куркишни ва гапиришга тускинлик килаётган кийинчиликларни машклар оркали бартараф этиш максадга мувофикдир. Чунончи, прагматикани, вази-ятлар тематикасини кенгайтириш ва мазму-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 12 (97)
нини чукурлаштириш, каерда, качон, ким билан, нима максадда мулокотга киришиш ва хоказоларни ривожлантириш хамда мада-ниятга боFлаш зарур саналади. Гапириш оркали укувчи ва талабаларда коммуникатив, яъни лингвистик (лисоний), социолингвистик (ижтимоий маданий) ва прагматик компетен-циялар шаклланиб боради. Демак, булажак укитувчилар хорижий тилни пухта эгаллаш-ларидан ташкари, педагогика, психология ва методикани хам билишлари талаб эти-лади. Сабаби хорижий тил мутахассиси тилни нафакат узи учун, балки узгага ургатиш учун хам урганиши зарурлиги уз исботини топди.
Таъкидлаш жоизки, Тошкент кимё технология институтида утказилган тажриба-синов жараёнида масофавий таълимнинг куйидаги узига хос жихатлари ва афзалликлари мав-жудлиги аникланди:
- мазкур таълим х,ар кандай жойдан ва турли вактда хамда вазиятда масофадан боFланиш имкониятини беради;
- куп сонли укувчилар ва аудитория-ларни бир вактнинг узида камраб олиш мум-кин булади;
- таълим жараёни динамик ва таълим мазмуни ута сикик холга утади;
- таълимнинг турли шакллари ривож-лантирилади (якка, мустакил, сиртки);
- замонавий компетенцияларни кас-бий ва академик узаро боFликликда куллаш кобилияти шакллантирилади;
- талабани мустакил таълим олишга йуналтиради.
Жумладан, масофавий таълимни сифатли ташкил этишнинг узига хос кийинчиликлари ва муаммоларини санаб утамиз:
- Интернет тезлигининг пастлиги;
- масофавий таълимни олиб бориш учун шароитларнинг етишмаслиги;
- ахборот технологиялари (Moodle, Zoom ва бошк,а платформалар) буйича билим-нинг ва ахборот маданияти (ахборотни кабул килиш, кайта ишлаш ва узатиш)нинг етарли эмаслиги;
- хорижий тил ук,итиш-ургатиш методи-каси ва технологиясини яхши билмаслик;
- хорижий тилни юк,ори даражада эгал-ламаганлик ва хоказолар.
Мазкур тусик,ларни енгиб утиш учун укитувчи ва укувчи мунтазам укиб урганиши, изланиши талаб этилади. Хозир барча учун хар качонгидан хам сохалар буйича хорижий тажрибаларни, уз кадриятларимизни хисобга олган холда, масофадан эгаллашга шарт-шароитлар яратилган. Онлайн курслар, виде-одарслар, сохавий адабиётлар ва бошк,аларни масофадан эгаллашнинг кенг имкониятлари мавжуд1.
Хулосалар.
Масофавий таълимда хорижий тилларни укитиш-ургатишда уз ечимини кутаётган катор масалалар мавжуд. Дархакикат, олий таълимда кредит-модуль тизими учун янги давлат таълим стандартлари, намунавий укув дастурлар, укув-услубий мажмуалар, Силла-буслар, электрон укув адабиётлари, методик кулланмалар ва шу кабиларни яратиш зару-рати тугилмокда. Шу уринда олимларнинг мунозарабоп атамаларга берган изохларини келтириб утишни жоиз деб топдик. "Модуль" кандайдир система, курилма, ташкилотнинг маълум даражада мустакил кисми. Модуль таълим мазмуни ва жараёни аспектларини узида бирлаштирган дидактик лойиха2. Кредит - талабанинг фанларни укиб-урганиши учун сарфланган вактнинг улчов бирлиги-дир. Кредит-модуль тизими талабаларнинг таълимга янгича муносабатда булишларини ва мустакил ишлашларини таъминлайди. Сил-лабус - фаннинг кискача мазмун-мохияти, дарс берадиган профессор-укитувчи х,акида маълумот ва унинг укитиш хамда бахолаш методикасини уз ичига олади3.
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети ва Тошкент кимё технология институтида утказилган тажриба-синов ишлари, урганишлар ва куп йиллик кузатиш-
1 Илиева Л.К. Масофавий таълимда немис тилини укитиш-ургатиш масалалари. „DaF-Unterricht im digitalen Zeitalter" мавзусидаги Халк,аро илмий-амалий онлайн конференция материаллари туплами, 27 - 28 ноябрь, 2020, 174-177 б.
2 Чекалева Н.В. Теоретические основы учебно-методического обеспечения процесса изучения педагогических дисциплин в педагогическом вузе: Дисс.....
д-ра пед. наук. - СПб., 1998. - 426 с.
3 uza.uz/oz/society/kred. Кредит-модуль тизимига утиш нима учун керак? Мак,сад, мохият ва афзаллик ...Ш. Мустафокулов, М.Султонов. - Тошкент, 2020.
ларимиз натижасида шундай хулосаларга кел-дик. Хорижий тилларнинг афзаллик томон-лари куйидагиларда намоён булди:
(1) инсон хотираси мустах,камланди, тафак-кури, нутки, иктидори ва маданияти ривож-ланди;
(2) мутахассиснининг ракобатбардошлиги ошди;
(3) хорижий тилни мукаммал эгаллаган мутахассис чет эл тажрибасини мустакил узи ургана олди;
(4) натижада у х,амкорлар билан эркин мулокотга киришди ва х,оказолар.
Бундан ташкари, инновациянинг узи х,амкорлик билан боFлик эканлиги яна бир бор уз тасдиFини топди. Качон инновация самара беради, качонки у миллий шароитни х,исобга олган х,олда, хорижий тажрибага асосланилса. Агар мутахассис уз сох,аси билан бир каторда, хорижий тилларни х,ам яхши ургансагина, келгусида юкори натижаларга эришади, компетентли булиб етишади, Вата-нига мустакил инвестиция киритади, эгаллаган мутахассислиги билан карьера кила олади.
Тадкикотнинг мавзуси таълим
боскичлариаро узвийликни таъминлашга каратилганлиги, хорижий тил таълимига ком-петенциявий, интегратив ва технологик ёнда-шувнинг амалий жих,атдан куйилиши, миллий Fоя, маданий меросимиз ва маъна-вий кадриятларнинг хорижий тил ва мада-ният бирликлари билан киёслаб урганишга баFишланганлиги, янги давлат таълим стан-дартлари ва дарсликларга куйиладиган замо-навий талаблар, уларни яратишнинг методик-дидактик принциплари ва лингвокультуро-логик материални такдим этиш технология-сининг ишлаб чикилиши ва амалиётга жорий этилиши билан Республикада олиб бори-лаётган илмий-тадкикот ишларининг усту-вор йуналишларига мосдир. Бундан ташкари, тадкикот иши педагогика фани, айникса, хорижий тил ургатиш методикасини бойи-тишга, баркамол авлодни ривожлантириш, талабаларнинг лингвистик, социолингвистик ва прагматик компетенцияларини шакллан-тириш, мутахассиснинг умумий компетентли-гига эришиш ва ракобатбардош кадрлар тай-ёрлашга хизмат килади.
Масофавий таълимда хорижий тилларни укитиш ва ургатиш масалаларига каратилган изланишлар куйидаги хулосалар килиш имконини берди:
1. Модулли тузилма асосида укув-методик таъминот модели ишлаб чикилди.
2. Ушбу моделнинг асосий функцияси таълим жараёнида талабаларнинг мустакил таълим олиши ва амалий фаолиятларини ривожлантириши учун шарт-шароитлар яра-тишдан иборат.
3. Замонавий таълим шароитида узлуксиз таълим ва лингводидактикадаги концептуал узгаришлар туфайли янги укув-методик таъминот яратишга эх,тиёж урганилди, уларнинг тузулмаси ва мазмунига куйиладиган талаблар ишлаб чикилди.
4. Утказилган изланишлар ва тах,лиллар асосида тил ва маданиятни узаро боFликликда ургатишни урганиш (Deutsch lehren lernen) мух,имлиги уз тасдиFини топди.
5. Талабаларнинг мустакил таълимини ривожлантириш, уларда ахборот маданияти (материал ва ахборотни мустакил излаш, кидириб топиш, уни кайта ишлаш ва амалий фаолиятда куллаш)ни шакллантириш билан чамбарчас боFликлиги аникланди.
Юкоридагилардан келиб чикиб шундай хулосага келдикки, хорижий тилларни, ахборот коммуникацион технологи-яларини ва уз сох,асини мукаммал эгаллаган мутахассис маданиятлараро мулокотга х,амда ракобатга кириша олади. Шундай килиб, иктисодиёт юксалади, халк фаровон-лиги яхшиланади, х,ар томонлама манфаатли иш амалга ошади. Демак, ёш авлод ана шундай тасаввурга эга булиши лозим. Таъкид-лаш жоизки, касбга йуналтириш - компетенция - ихтисослаштириш интеграциясини амалга оширишни давр такозо этмокда. Маз-кур жараён айни узлуксиз таълим тизими учун янги замон талабидаги укув-методик таъми-нотда уз аксини топади ва келгусида педагогика сох,асига, ракобатбардош кадрлар тай-ёрлашга хизмат килади. Дарх,акикат, тадкикот материаллари, ундаги тавсиялар, курсатмалар укитувчилар, педагог ходимлар ва илмий фао-лият билан шуFулланувчилар учун дастурила-мал булади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 12 (97)
с МАСОФАВИЙ ТАЪЛИМ / ДИСТАНЦИОННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 31 и
Адабиётлар руйхати:
1. Илиева Л. Узлуксиз таълимда чет тилдан укув-методик таъминот: назария ва ама-лиёт / Монография; масъул мух. Ж.Жалолов; УРОУМТВ, Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети. - Тошкент, 2015. - 168 б.
2. Чекалева Н.В. Теоретические основы учебно-методического обеспечения процесса изучения педагогических дисциплин в педагогическом ВУЗе: Дисс.....д-ра пед.
наук. - СПб., 1998. - 426 с.
3. uza.uz/oz/society/kred. Кредит-модуль тизимига утиш нима учун керак? Максад, мох,ият ва афзаллик ...Ш. Мустафокулов, М.Султонов. - Тошкент, 2020.
4. Буренкова Д.Ю. Формирование и использование комплекта учебно-методических и электронных средств для развития коммуникативных умений иноязычного общения (на примере англ. яз.): Дисс. ... к.п.н. - Москва, 2008. - 140 с.
5. Илиева Л.К. Масофавий таълимда немис тилини укитиш-ургатиш масалалари. „DaF-Unterricht im digitalen Zeitalter" мавзусидаги Халкаро илмий-амалий онлайн конференция материаллари туплами, 27 - 28 ноябрь, 2020, 174-177 б.
LIST OF REFERENCE LITERATURE
1. Ilieva, L. Foreign language teaching and methodological support: theory and practice / Monograph. Responsible Correspondent J.Jalolov; ORRUMTV, Tashkent State Pedagogical University named after Nizami. - T .: Navruz, 2015. - 168 p.
2. Chekaleva, N.V. Theoretical foundations of educational and methodological support
of the process of studying pedagogical disciplines in a pedagogical university: Diss.....Dr.
ped. sciences. - SPb., 1998 .-- 426 p.
3. uza.uz/oz/society/kred. Why switch to a credit-module system? Purpose, essence and advantage... Sh. Mustafoqulov, M.Sultonov.
4. Burenkova, D.Yu. Formation and implementation of educational set, methodological and electronic means for the development of communicative skills in foreign language communication (for example, in English): Diss. ... c.p.n. - Moscow, 2008 .-- 140 p.
5. Ilieva Lola Kamolovna. Issues of teaching German in distance education. Proceedings of the International scientific-practical online conference «DaF-Unterricht im digitalen Zeitalter», 27. - 28. November, 2020, 174-177 p. - http://www.uzspic.uz/bildungkonferenz