Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
О
R
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
МАШХУР ТАСВИРИЙ САНЪАТ АСАРЛАРИДАН НУСХАЛАР КУЧИРИШНИНГ АХДМИЯТИ
d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-6-477-485
Бобомуродов Зиёдилла Рустамович
Тошкент Архитектура-курилиш институти "Тасвирий санъат" кафедраси мудири, доцент
АННОТАЦИЯ
Тасвирий санъат буйича таълим оладиган булзуси рассомларнинг кундалик фаолиятларида шу соуани пухта урганишга булган интилиш асосий омиллардан уисобланади. Бу уз навбатида улардан уз иш тажрибаларини янада бойитиш, малакаларини устириш буйича цушимча манбаълардан фойдаланишлари лозимлигини талаб этилади. Айницса цадимги рассомларнинг ишлаш усуллари ва методларини астойлил урганиш уз навбатида булажак рассомларнинг тажрибалари ва малакаларини янада такомиллаштириш уамда мустаукамлашда катта ауамиятга эгадир.
Калит сузлар: Натюрморт, жанр, нусха кучириш, таълим жараёни, тафаккур, композиция, рассом, тафаккур, этюд, дидактик имкониятлар, ижодий фаолият.
Одним из главных факторов повседневной деятельности будущих художников, изучающих изобразительное искусство, является стремление досконально изучить эту область. Это, в свою очередь, требует от них использования дополнительных ресурсов для дальнейшего обогащения своего опыта работы и повышения квалификации. В частности, большое значение в дальнейшем совершенствовании и укреплении опыта и навыков будущих художников имеет тщательное изучение методов и приемов древних художников.
Ключевые слова: копирование, учебный процесс, человеческое мышление, композиция, художник, созерцание, этюд, дидактические возможности, творческая деятельность, этюд, будущий художник.
One of the main factors in the daily activities offuture artists studying fine arts is the desire to thoroughly study this area. This, in turn, requires them to use additional resources to further enrich their work experience and skills. In particular,
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
О
R
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
a thorough study of the methods and techniques of ancient artists is of great importance in the further improvement and strengthening of the experience and skills of future artists.
Keywords: copying, educational process, human thinking, composition, artist, contemplation, study, didactic possibilities, creative activity, study, future artist.
Кадимдан машхур рассомларнинг асарларидан нусха кучириб ишлаш ва шу тарзда уз тажрибаларини янада бойитиш азалий одатлардан хисобланган. Х,озир-чи?
Тасвирий санъат билан астойдил шугулланадиган хаваскор рассомлар купинча устозларига шундай саволни беришади: машхур рассомларнинг асарларидан кучириб чизиш мумкинми? Шу шартми? Бунинг зарарли жихатлари йукми? Одатда нусха кучириш ва у билан шугулланадиганлар борасида хар хил фикрлар юради. Чунки "кучирувчи" сузи кишида кандайдир карама карши хисларни, тушунчаларни уйготади. Гуё кучирган киши доимо шу иш билан шугулланадигандек таассурот колдиради. Шу уринда кадимги замон ва хатто хозирги замон рассомларининг катта шухрат козонган асарларидан нусха кучириш албатта керак. Бу укувчиларнинг тасвирий санъат борасидаги билим, малака ва тажрибаларини янада бойитишда каттта ахамиятга эгадир.
Тарихдан шуниси маълумки, кадимги тасвирий санъат усталарининг машхур асарларидан нусха кучириш билан азалдан бери шугулланиб келишган. XIV асрда яшаб ижод килган Ченнинио Ченнини хаваскор рассомларга карата "Доимо мехнат кил ва буюк усталарнинг энг яхши сара асарлардан нусха кучиришдан завклан" дея хитоб килган эди.
Эрта Уйгониш даврида бундай метод анъанага айланди. Биз хатто энг кадимги машхур рассомларнинг хам нусха кучириш билан шугулланганликларидан дарак берадиган далилларни шу вактгача сакланиб келинаётган уларнинг ана шундай ишлари намунасидан топишимиз мумкин. Масалан, А. Дюрер ёшлигида Мантеньнинг гравюраларидан нусха кучирган. Париждаги Лувр, Петрбургдаги Эрмитажда, шунингдек бошка таникли музейларда хам Рубенснинг Микеланжело Буараноти, Рафаэло Санти, Караваджо, Леонардо да Винчи, Корреджо, Жулио Романо каби машхур рассомларнинг асарларидан кучириб ишлаган асарлари хамон сакланиб келинмокда.
Бу нусхаларда - улар тугулланган ёки тезгина ишланган эскизлар сифатидами, барибир Рубенс антик санъатни, Уйгониш даврини, асарлардаги
КИРИШ
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
драпировкаларнинг куринишларини, инсон таналарининг тузилиши ва харакатларини урганган. Шунингдек, машхур рассомлар ва хайкалтарошлардан О. Ренуар, Э. Дега хамда Эдуард Манеларнинг кучириб ишлаган асарлари ва расмларидан куплаб нусхалар сакланиб колган. Машхур усталарнинг буюк меросларида унутилмас лахзалар хамон яшаб келмокда. Масалан, Энгер 87 ёшида Джоттонинг гравюраларидан кучириб чизган ва "Нега бундай киласиз" деган саволга, "Албатта урганиш учунда" деб жавоб берган экан.
МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Умуман олганда нусха кучириш билан бошка мамлакатлардаги машхур ва хаваскор рассомлар, уларни тайёрловчи таълим даргохлари хам шугулланиб келишган. Россияда XVIII асрда Бадиий Академия очилиши биланок нусха кучириш таълим жараёнига тадбик этилган эди. Шуниси диккатга сазовворки, унда машхур рассомларнинг гравюраларидан, каламтасвир ва рангтасвир асарларидан нусха кучириш катъий тартибда амалга оширилгандир. XIX асрда хам бу анъана давом этиб келган. Масалан, машхур рассомлардан бири булган К. Брюлов хам академяда укиб юрган чогида Велакеснинг машхур портретлардан хисобланган "Папа Иннокентий" асаридан нусха кучирган. Масалан, у Веласкеснинг этюдидан камида етти марта, чолнинг бош кисмини йигирма мартача кучириб чизган. Умуман олганда К. Брюлов катта холстга ишланган "Попейнинг сунгги куни" асарини яратмаган булар эди, агарда у Рафаэлнинг "Афина мактаби" асардидан нусха кучирмаганида. Рус рассомларидан Венициановнинг узи айтишича машхур рассомларнинг асарларидан нусха кучириб урганишга ун икки йилини сарфлаган экан. А. Иванов, В. Серов, И.Е.Репин ва бошка рассомлар хам нусха кучириш билан шугулланганлар ва бу борада узларининг фикр-мулохазаларини хам ёзиб колдирганлар. Масалан А. Осроумов Лебедовнинг ёзиб колдирган эсдаликларида "Мен Бадиий Академияга кирган дастлабки кунларимданок Эрмитаждаги асарлардан нусха кучиришни бошлаганман... Бу мен томондан килинган дадилликдир. Доимо ривожланиб борар эканман, Эрмитаждаги барча асарларни яратишдаги кийинчиликларни, такомиллашганлик жихатларини тушуна бошладим. Мен канчалик куп урганган булсам, такомиллашишнинг шунчалик кийин эканлигини англаб етдим... Мен узимча Рембранднинг "Супургили киз" асарини кандай яратганлигини хис килган холда ишлаб куришга жазм этдим". Юкорида курсатиб утилган далилар асосида шуни кайд этиб утиш лозмки, бу борада бизнинг олий таълим даргохларида ана шундай ишлар олиб борилмокда. Белгиланган тартиб буйича Тошкентдаги тасвирий
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
o
R
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
caHtaT acapnapu HaMofium этнnaeтгaн Kypra3Manap, My3efinapga xo3upga Mamxyp paccoMnapHuHr acapnapugaH Hycxa KynupaeTraH paccoMnapHu ynparam MyMKuH. ^eMaK, 6y Sopaga Su3ga xaM MatnyM Sup TapTuSra acocnaHraH Hycxa Kynupum umnapu onuS SopunaeTraHnurugaH ganonaT Sepagu. K^aguMru paccoMnapHuHr umnapugaH KyHupunaguraH Hycxanap xaBacKop paccoMnapra KyfiugarunapHu ypraHumnapu Ba y3namTHpHmnapnga MyxuM axaMuaTra эгa Synagu:
1. ^aBacKop paccoMnap Hycxa Kynupap экaнnap, my acap Myannu^uHuHr umura Ba y3ura HucSaTaH xypMaTuHu, xafipaTu xaMga Kofiun KonraHnuruHu xuc этa Sopagu.
2. AHtaHaBHH Ba KaguMru paHrracBup, KanaMTacBup umnam ycynnapu, MeTognapu ypTacugaru SornuKguK, caMapanu ^uxaTnap Ba KaMnunuKnapHu, эpнmнnгaн roTyKnapHu ypraHuS, y3 $uKp Ba Mynoxa3anapuHu SungupaguraH SynuS Sopagunap.
3. 3Hr acocuficu Mamxyp paccoMnapHuHr KaHgafi paHr TycnapugaH ^ofiganaHraHnuKnapuHu, umnam ycnySnapuHu, MyfiKanaMHu roprroum MaxopaTnapuHu ypraHuS, y3namTupumra xapKaT Kunagunap.
4. Hycxa Kynupum ^apaeHuga y3napu TaHnaraH paccoMnapHuHr um ^aonuaTnapu, Hycxa Kynupum ynyH TaHnaHraH acap Sopacugaru Tapuxufi ganunnapHu xaM ypraHagunap Ba y3napuHuHr SunuM goupanapuHu aHaga KeHrafiTupagunap.
5. AfiHuKca, Sup TacBupufi caHtaT acapuHu apaTumgaH onguH yHra KypunraH TafieprapnuK Sopacuga xaM KepaKnu MatnyMoTnapHu ypraHuS Sopagunap.
Mamxyp paccoM Ba xafiKanrapom MuKenaH^eno "KuMga kum Hycxa
«-« c ")") "P KS
KynupumHu эпnfi onca, y pacM umnamHu xaM эпnafigн... geraH эgн. By y3 HaBSaTuga Hycxa Kynupumga xaM y3ura xoc TanaHT, nugaMnunuK, caSp-SapgomnuK, yKyB, ManaKa, uHTrooMnunuK, roKopu gapa^agaru KrouKum xaMga TacBupufi caHtaT acapuHuHr y3ura HucSaTaH xypMaT^xTupoMga Synum noзнмnнгннн TaKo3o этagн. X,aKuKaTgaH xaM Mamxyp paccoMnap ToMoHugaH apaTunraH TacBupufi caHtaT acapnapuga TacBupnaHraH MaH3apanap, HaTyropMopTnap Ba my KaSunapgaH xafipaTnaHMacnuKHuHr acno uno^u fiyK. fflySxacro SyHgafi acapnap xap KaHgafi Syna^aK paccoM ynyH SuTMac-TyraHMac xa3uHa, unxoM MaHStau SynuS xu3MaT Kunagu. By ^apaeHga xaBacKop paccoM rye xaKuKufi paccoM SynraHgeK y3uHu xuc этagн. AfiHuKca, paccoM ToMoHugaH apaTunraH acapgaru BoKea-xpgucanapHuHr xaKKoHufinuru, acnura aKuHnuru KumuHu xafipaTra conagu. 'Ty3an KypuHum onguga эмac, SanKu MeH paccoM SynaMaH geS KapTuHa onguga afiTumagu"-geraH эgн OrrocT PeHyap.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Одатда бизнинг давримизда бадиий таълим даргохларида Ленинграддаги И.Е. Репин номидаги институтнинг классик меросидан намуна сифатида фойдаланиб келинган. Бунда талабаларга утиладиган дастур мазмунига мос келадиган укув топширикларига мос келадиган намуна асарлар борлиги, асос булиб хизмат килган булса ажаб эмас. Бу уз навбатида бадиий Академиянинг кандай илмий салохиятга эга эканлигидан далолат беради. Олиб борилган тадкикотлар ва кузатишлар асосида нусжа кучиришнинг узига хос ташкилий кисмлари аникланди. Буни биз куйидаги жадвалдан кришимиз мумкин:
Шуни алохида кайд этиб утиш лозимки, кадимги рассомларнинг ижоди ва
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
техникаларини урганиш талабаларнинг бадиий дунёкарашларини, маданиятларини, бадиий дидларини устиради. Турли туман рассомчилик мактабларининг узига хос техник услублари билан танишиш имконини хам яратади. Демак, талабаларнинг нусха кучириш билан шугулланишлари уларнинг касб махоратларини тушунган холда тугри эгаллашларида мухим роль уйнар экан. Бизнинг мамлакатимизда хам талабалар учун намуна булиб хизмат киладиган куплаб рассомларни курсатиб утиш мумкин. Масалан: манзара жанрида У.Тансикбоев, З. Иногомов, НДузиев, портрет жанрида эса А. Абдуллаев, Р. Чориев ва бошкалар, натюрморт жанрида эса .... лар шулар жумласидандир. ХУЛОСА
Шуни унутмаслик лозимки, талабалар томонидан кучириб ишланган тасвирий санъат асарларининг нусхалари хам фонд учун танлаб олинади. Келажакда булажак рассомлар ана шундай нусха кучириш жараёнида орттирган иш тажрибаларидан узларининг ижодий фаолиятларида кенг микёсда фойдаланадилар.
REFERENCES
1. Бобомуродов Зиёдилла Рустамович. (2022). ТАСВИРИЙ САНЪАТ ТАРИХИГА ОИД МАТЕРИАЛЛАРНИ ЗАМОНАВИЙ АРХИТЕКТУРА ТАЪЛИМИ ЖАРАЁНИГА ИНТЕГРАЦИЯЛАШ. E Conference Zone, 6-9. Retrieved from https://econferencezone.org/index.php/ecz/article/view/905
2. O'Neill, G. (2015). Curriculum Design in Higher Education:Theory to Practice, Dublin: UCD Teaching & Learning. ISBN 9781905254989 //www.ucd.ie - 189 б.
3. Albert Bandura, Richard Walters. Teenage aggression. Studying of influence of education and family relations. Publishing house: Eksmo-Press, Aprel-Press ISBN: 504-004214-0 Year of the edition:-2000
4. Year of the edition: 2002 6. Abraham Harold Masloou. Motivation and Personality. Year of the edition: 2011
5. Prof. Dr. Thomas DeiBinger, Dipl. Hdl. Silke Hellwig Structures and functions of Competency-based Education and Training (CBET): a comparative perspective. (University of Konstanz) ISBN 3-937235-49-3 second in December 2011 p 52.
6. Xasanova M. Z. EFFICIENCY OFINNOVATIVETECCNOLOGIESINТНЕ TRAINING OFFUTURE TEACHERSOF FINE ARTS.The way 0f Science International scientic journal, № 4 (74), 2020 The journal is founded in 2014 (March) ISSN 2311-2158 pp-67-69.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
О
R
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
7. Bobomurodov Ziyodullo Rustamovich, Bekmirov Sherzod Choriyevich Berdiyev Nurmon Ochilovich, Akhmedov Mukhomod-Umar Bakhriddinovich , Khasanova Munisa Ziyodulla kizi. PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FUTURE FINE ARTS TEACHERS' PREPARATION FOR THE LEADERSHIP OF THE SCHOOLCHILDREN ARTISTIC AND CREATIVE ACTIVITIES. European Journal of Molecular & Clinical Medicine ISSN 2515-8260 Volume 07, Issue 09, 2020.https://ejmcm.com/
8. Xasanova M. Z.INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE PREPARATION OF FUTURE TEACHERS OFFINE ARTS. International Journal of Academic Pedagogical Research (IJAPR)ISSN: 2643-9123. Vol. 5 Issue 1, January - 2021, Pages: 86-87.
9. Bobomurodov Ziyodullo Rustamovich, Akhmedov Mukhommod-Umar Bakhriddinovich, KhasanovaMunisa. UNDERSTANDING COMPOSITION THROUGH WORK ANALYSIS.ACADEMICIAAn International Multidisciplinary Research Journal (Double Blind Refereed & Peer Reviewed Journal)ISSN: 22497137 Vol. 11 Issue 1, January 2021.
10. Xasanova M. Z. КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ ИННОВАЦИЙ В ВЫСШЕМ ХУДОЖЕСТВЕННОМ ОБРАЗОВАНИИ.Международная научно-практическая конференция «Современная наука. XXI век: научный, культурный, ИТ контекст»стр.270-275.
11. Xasanova M. Z. Kompozitsiya tasviriy san'atning o'quv р^тей sifatida. Kompozitsiya sxеmalari (uchburchak, doira, ellipsvah.k.) to'g'risida. "Узбекистан олимлари ва ёшларининг илмий-амалий тадкикотлари" мавзусидаги конференция материалларининг 24-сон 2-кисм.
12. Akhmedov, M.-U., & Kholmatova, F. (2021). FORMATION OF CREATIVE PROCESSES IN STUDENTS THROUGH TEACHING COMPOSITION IN FINE ARTS. Збгрник наукових праць AOrOZ. https://doi.org/10.36074/logos-09.04.2021.v2.03
13. Ahmedov, M.-U., & Xolmatova, F. (2021). TEACHING STUDENTS TO DRAW ELEMENTS OF PATTERNS IN WOOD CARVING CIRCLES. Зб1рник наукових праць A'OWZ. https://doi.org/10.36074/logos-30.04.2021.v2.17
14. Akhmedov Mukhomod-Umar Bakhridinovich. (2022). THE IMPORTANCE OF FOLK APPLIED ART IN THE FORMATION OF YOUTH CREATIVE ACTIVITY. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 3(02), 142-156. https://doi.org/10.37547/pedagogics-crjp-03-02-23
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
о
R
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
15. Jabbarov, R., & Rasulov, M. (2021). FURTHER FORMATION OF STUDENTS' CREATIVE ABILITIES BY DRAWING LANDSCAPES IN PAINTING. Зб1рник наукових праць AÖWZ. https://doi.org/10.36074/logos-30.04.2021.v2.09
16. Jabbarov, R. (2019). Formation of Fine Art Skills by Teaching Students the Basics of Composition in Miniature Lessons. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 17(1), 285-288. doi:http://dx.doi.org/10.52155/ijpsat.v17.1.1424
17. Jabbarov, R. (2021). Sharq uyg'onish davri yetuk san'atkori buyuk miniatyurachi musavvir Kamoliddin Behzod ijodi ta'sirida yuzaga kelgan o'ziga xos yo'nalish. Жамият ва инновациялар, 2(5/S), 59-67. https://doi.org/10.54274/2181-1415-vol2-iss5/S-pp59-67
18. Хасанова, М. (2021). Олий педагогик таълимда "Композиция" фани мазмунини такомиллаштиришда тарихий манбалардан фойдаланиш. Общество и инновации, 2(5/S), 112-118.
19. Akhmedov Mukhomod-Umar Bakhridinovich. (2022). THE IMPORTANCE OF FOLK APPLIED ART IN THE FORMATION OF YOUTH CREATIVE ACTIVITY. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 3(02), 142-156. https://doi.org/10.37547/pedagogics-crjp-03-02-23
20. Maxkamova, S., & Jabbarov, R. (2022). Axborot - kommunikatsion texnologiyalaridan foydalanib tasviriy san'at ta'limi samaradorligini oshirish metodikasi. Zamonaviy Innovatsion Tadqiqotlarning Dolzarb Muammolari Va Rivojlanish Tendensiyalari: Yechimlar Va Istiqbollar, 1(1), 27-29. Retrieved from https://inlibrary.uz/index.php/zitdmrt/article/view/5097
21. Muslimov Narzulla Alikhanovich, Urazova Marina Batyrovna, Muslimov Sherzod Narzulla ugli. (2020). DEVELOPMENT OF DESIGN TECHNOLOGY FOR FUTURE VOCATIONAL EDUCATION TEACHERS, MODEL OF TRAINING AND BASIC INDICATORS OF DISSERTATION. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/ Egyptology, 17(7), 10534-10551. Retrieved from https://www. arch ives.palarch.nl/index.php/jae/articl e/view/4088
22. Халимов, М. К. Сравнение продуктивности учебной доски и проектора в преподавании предметов, входящих в цикл инженерной графики / М. К. Халимов, Р. Р. Жабборов, Б. Х. Абдуханов, А. А. Мансуров. — Текст: непосредственный // Молодой ученый. — 2018. — № 6 (192). — С. 203-205. — URL: https://moluch.ru/archive/192/48066/
23. Ozodovich, A. A. (2021). The Use Of Tasks That Create A Tendency To The Problems Of Making Typical Mistakes In The Possession Of Graphic Literacy. The
Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6
educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(06), 99-103. https://doi.org/10.37547/tajssei/Volume03Issue06-16
24. Rustam Ravshanovich, J. (2021). Formation of Creative Abilities of Students by Teaching the Genre "Landscape" of Fine Arts. Spanish Journal of Society and Sustainability, 1, 1-8. Retrieved from http://sjss.indexedresearch.org/index.php/sjss/article/view/1
25. Abdurashidxonova, M., & Rasulov, M. (2021). Ташкентская школа резьбы по дереву и представители узбекского народного прикладного искусства. Общество и инновации, 2(5/S), 130-137. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss5/S-pp130-137
26. Murad Absamatovich Rasulov (2022). O'ZBEK XALQ AMALIY SAN'ATINI TASHKIL TOPISHI VA TARIXIY RIVOJLANISH BOSQICHLARI. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 2 (5), 319-329. https://cyberleninka.ru/article/n/o-zbek-xalq-amaliy-san-atini-tashkil-topishi-va-tarixiy-rivojlanish-bosqichlari