"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / http://oac.dsmi-qf.uz Volume 4 Issue 3 / June 2023
МАЪНАВИЙ ТАРБИЯ - МУ^ИМ ИЖТИМОИЙ ЗАРУРИЯТ
Одина Равшановна Уралова
ЖДПУ
Аннотация: Ушбу маколада узлуксиз маънавий тарбия - мухим ижтимоий зарурат эканлиги хамда "маънавият" инсон шахсияти, рухияти, узлиги билан чамбарчас боглик, шахс ахлокий холати ифодаси хар бир мамлакатнинг толеъси ва тараккиёти ёшларга кандай таълим ва тарбия берилишига хар томонлама богликлиги хакида суз юритилган.
Калит сузлар: рухий поклик, инсон тарбияси, маънавий камолот, глобаллашув, ахборот-алмашинув, давр, жамият, шахс, маьнавият, рух, акл
SPIRITUAL EDUCATION IS AN IMPORTANT SOCIAL NEED
Odina Ravshanovna Oralova
JSPU
Abstract: This article talks about the fact that continuous spiritual education is an important social necessity and that "spirituality" is closely related to human personality, psyche, identity, and the expression of the moral state of a person is the fate and development of every country, which depends on the education and upbringing of young people.
Keywords: spiritual purity, human education, spiritual maturity, globalization, information exchange, era, society, personality, spirituality, spirit, mind
Х,ар бир давр ва жамиятда инсон тарбияси энг мухим масалалардан саналиб келган. Шахс маънавий камолоти, рухий поклиги бирламчи уринда булмаган жамият инкирозга юз тутиши тарихдан маълум.
Бугун замоннинг нафаси узгача. Давр такдим этаётган имкониятлар бир-биридан янги ва таъсирчан. Глобаллашув шиддати, ахборот-алмашинув суръати, коммуникацион технология ривожи тезкор ва узгарувчан. Бу жараёнлар жамият хаётини яхшилаш билан бир каторда, бевосита инсоният рухиятига, маънавий-ахлокий сифатларига турли даражада таъсир утказиб, муайян хавф хам тугдириб боради. Шу нуктаи назардан караганда, биз учун, бутун инсоният учун шахс маънавий тарбияси ижтимоий долзарб ва мухим муаммолар каторининг юкори погоналаридан урин эгаллайди. Жумладан, Республика маънавият ва маърифат маркази ташаббуслигида катор хамкор ташкилотлар иштирокида шакллантирилган "Узлуксиз маънавий тарбия
концепцияси" ана шундай муаммолар ечимига каратилган амалий лойихадир. Буни фарзанд, шахс тарбиясига масъуллар укиб урганишлари, укиб-амал килишлари фойдадан холи булмайди.
Зотан, "маънавият" инсон шахсияти, рухияти, узлиги билан чамбарчас боглик, шахс ахлокий холати ифодаси экан, бу сув-хаво янглиг эхтиёж ва зарурат! Жисм хаётида сув-хаво энг аввалги уринда турса, рух учун маънавият шу даражадаги кадр-кимматга эга. Маънавият-маърифатсиз рух - жонсиз жасад кабидир. Рухни покловчи, комилликка етакловчи, шу оркали инсонни юксалтирувчи асосий омил бу - маънавиятдир. Долган барчаси ушбу тушунча атрофида жамланаверади. Буни улуг алломаларимиз, маърифатпарвар сиймоларимиз узок асрлардан буён эътироф этиб, таъкидлаб келишган. Бинобарин, Форобийнинг чин максади "ФОЗИЛ", Навоийнинг езгу орзуси "КОМИЛ" ИНСОН булгани хам бежизга емас.
Бизнинг минтакамиз дунёдаги энг катта цивилизация марказларидан булиб келганлиги хам, аввало, жамият маънавий хаётига мухим эътибор каратилганлиги, баркамол авлод тарбияси бирламчи уринда турганлиги билан белгиланади. Рухий комилликни асосий шиор тутган улуг мутафаккир Алишер Навоий:
Акл ила олам юзин обод кил,
Хулк ила олам элини шод код кил",-
дея жуда уринли таъкидлаган. Инсон булиб яралишнинг хикмати хам маънавий-ахлокий баркамолликда, рухий комилликка даъвогарликда, одамийлик сифатларини намоён этишдадир.
Буюк маърифатпарвар адиб Абдурауф Фитратнинг "Х,ар бир мамлакатнинг толеъси ва тараккиёти ёшларга кандай таълим ва тарбия берилишига хар томонлама богликдир", деган мухим гояси хам ёш авлод тарбияси билан нафакат оила, балки бутун жамият ва мамлакат шугулланиши мумкинлиги ва мухимлигини курсатади. Абдулла Авлоний хам уз карашларида "Тарбия - биз учун ё хаёт - ё мамот, ё нажот - ё халокат , ё саодат - ё фалокат масаласидир" деган улугвор гояни катъий илгари сурадики, буларнинг барчаси инсон маънавий тарбияси хар доим хам маърифат ахли, масъуллар учун мухим ва долзарб муаммо саналиб келишини курсатади.
Тараккиётнинг янги боскичида одимлаб бораётган Узбекистонда узлуксиз маънавий тарбия концепцияда белгиланганидек, тизимли ва максадли йулга куйилса, курсаткичлари кун сайин ошиб бораётган оилавий ажримлар, жиноятчилик холатларининг олди олинади, ахоли ва ёшларнинг дунёкараши, тафаккури бойиб, маънавий камолот сари интилади, жамият хаёти бир неча баробарга яхшиланади. Зотан, ривожланиш, муаваффакиятнинг асосий пойдевори маънавият ва маърифатдир. Хусусан, узбек халкининг азалий
кадриятлари, миллий манфаатлари, диний, маданий-маънавий мероси бугунгача халкни, миллатни, жамиятни бирлаштириб, юксалтириб келаётган ягона кудратли куч хисобланади.
Кушни ва хорижий мамлакатлар хаётига назар соладиган булсак хам, хар бир миллат ва давлатнинг уз тараккиёт тенденциялари, аввало, миллий манфаатлар, азалий урф-одат ва анъаналар, тарбиявий принципларга таянади. Нодавлат жамоат ташкилоти саналмиш Республика маънавият ва маърифат маркази ташаббуси билан ишлаб чикилган "Узлуксиз маънавий тарбия концепцияси" хам ушбу жихатларнинг барчасини камраб олади. Уни шакллантиришда миллий, диний кадриятлар, буюк аждодларимиз ва хорижий тажрибалар чукур урганилган, киёсий тахлил килинган, шулар асосида тегишли хулоса ва тавсиялар берилган, чора-тадбирлар келишилган. Жумладан, Узбекистон "Миллий тикланиш" демократик партиясининг сайловолди дастурида хам узлуксиз тарбия тизимини жорий этиш, мамлакатимизда узлуксиз тарбиянинг хукукий асосларини, амалга ошириш механизмларини шакллантириш, бу борада зарур булган Конун ва карорларни шакллантириш, такомиллаштириш сингари мухим таклиф-тавсиялар илгари сурилди. Буларнинг барчаси узлуксиз маънавий тарбиянинг кун сайин долзарб ижтимоий заруратга айланиб бораётганидан далолат беради.
Концепциянинг асосий йуналишлари, максад ва вазифалари, ижрочи масъулларини белгилашда шу каби асосий жихатлар эътиборга олинган. "Узлуксиз маънавий тарбия концепциясини тасдиклаш ва уни амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Хукумат карори эса мазкур концепциянинг хукукий асоси, уни амалга оширишнинг, ижро механизмининг датлабки кадамидир. У хар кандай мафкуравий тазйиклардан холи. Уз халки, миллати, уз Ватани манфаатларини камраб олган, инсонийлик мезонларини, ёш авлод камолотини илгари сурган ушбу мухим дастурни барча ватанпарвар, миллатсевар, фидокор инсонлар хуш каршилайди, куллаб-кувватлайди.
Карорда белгиланганидек, Концепциянинг максади - ёш авлодда мустакил, бахтли хаёт учун зарур ижтимоий малака ва фазилатларни ёшига мос, боскичма-боскич шакллантиришдан иборат. Ушбу максадга эришиш жараёнида эса куйидаги вазифалар боскичма-боскич бажариб борилади:
маънавий-ахлокий тарбияни бахолашнинг илмий асосланган индикаторларини ишлаб чикиш;
тарбиянинг хомиладорлик давридан бошланадиган, тадрижийлик ва узлуксизлик тамойилларига асосланган методикасини ишлаб чикиш ва хаётга татбик этиш;
узлуксиз тарбия тизимида миллий ва замонавий педагогиканинг илгор ютукларидан самарали фойдаланиш;
TapöuflnaHyBHunap öunaH öupra TapÖHAHHnapHHHr xaM öunuMu Ba ManaKacHHH MyHTa3aM omupuö öopum;
ouna, TatnuM Myaccacanapu Ba Maxanna, myHuHrgeK, oMMaBufi axöopoT BOCHTanapn Ba öomKa h^thmohh Ty3unManap ypTacuga caMapanu xaMKopnuK MexaHH3MHHH fiynra Kyfium;
MatHaBHH TapöuflHuHr Tagpu^MH puBo^naHum Ba y3nyKcu3nuK TaMOHHnnapnra acocnaHumu;
YMyMHH ypTa TatnuM MyaccacanapHHHHr I-XI cuH^napu ynyH "OgoöHoMa", "BaTaH TyfirycH", "Munnufi HCTHKnon Foacu Ba MatHaBuaT acocnapu", "^uHnap Tapuxu" ^aHnapHHH öupnamTupraH xonga "Tapöufl" ^aHHHH ^opufi Kunum öunaH öofhhk TamKunuH, MonuaBufi, HnMHH-MeToguK umnap KOMnneKCHHH aManra omupum.
Y3nyKCH3 MatHaBHH Tapöua gaBnaT TatnuM cTaHgapTnapura MyBO^HK TatnuM gacTypnapuHH aManra omupyBnu gaBnaT Ba HogaBnaT TatnuM Myaccacanapu; TatnuM coxacuga unMufi-TagKuKoT umnapuHu aManra omupyBnu unMufi-negaroruK Myaccacanap; gaBnaT öomKapyBu opraHnapu, ^aMoarnunuK TamKunoTnapu, Maxanna Ba ouna uHCTmyTnapu opKanu ^opufi этнnagн.
Y3nyKcu3 MatHaBufi Tapöua Кoнцепцнacн Kyfiugaru öocKu^napHu KaMpaö onagu:
SupuHHu öockuh - ounanapga (ukku gaBp: 1-öaep - xoMuna gaBpu, 2-öaep - öona TyFunraHugaH 3 emrana öynraH gaBp);
ukkuhhu öockuh - MaKTaörana TatnuM 3-6 (7) emrana öynraH gaBp;
ynuHHu öockuh - yMyMufi ypTa TatnuM TrouMuga (ukku gaBp: 1-öaep -7 (6)-10 em öomnaHFun cuh$, 2-öaep - 11-17 em ypTa Ba WKopu cuH^nap);
TypTuHHu öockuh - umnaö nuKapumga ^aonu^T KypcaraeTraH Ba öaHg öynMaraH emnap, myHuHrgeK, ypTa Maxcyc Kacö-xyHap, onufi TatnuM Myaccacanapu TrouMuga (ukku gaBp: 1-öaep - ypTa Maxcyc Kacö-xyHap Ba onufi TatnuM öunaH KaMpaö onuHMaraH, myHuHrgeK, umnaö nuKapumga ^aonu^T KypcaraeTraH Ba öaHg öynMaraH emnap - 17-30 em, 2-öaep - ypTa Maxcyc Kacö-xyHap, onufi TatnuM MyaccacanapuHuHr yKyBHu-Tanaöanapu 15-22 (24) em).
EyryH "Y3nyKcu3 MatHaBufi Tapöua кoнцeпцнacн" MatHaBufi öapKaMon, WKcaK canoxuarau aBnog Tapöuanam, Matpu^arau ^aM^rau maKnnaHTupum capu MapgoHa KagaM Kyfigu Ba öy Munnufi xapaKaT anöaTTa, öocKu^Ma-öocKuH y3uHuHr caMapacuHu öepuö öopagu. MaKcaguMu3 öup: 3aMOHaBufi Tanaönapra moc, Ma^KypaBufi Ta^OBy3napgaH xuMoanaHraH, xap KaHgafi axöopoT xypy^napura Kapmu Typa onaguraH, y3 KaTtufi xaeTufi пoзнцнacнгa, Ta^aKKyp canoxu^Tura эгa maxcu^THu maKnnaHTupum. ^oHa^oH Узöeкнcтoннмнзнн pyxufi Ba ^ucmohuh coFnoM, MatHaBuH-Matpu^uH öapKaMon, тatnнмнн-тapöнaвнн eTyK aBnog, н^тнмoнн-cнecнн öapKapop ^aMu^T öunaH aHaga TapaKKufi эттнpнm, ®;axoH
caxHacHgarH ypHHHH MycTaxKaMnam. A^gognapgaH Mepoc OHa BaTaH paBHa;HHH TatMHHnam! By mapa^nH fiynga öapna Macty.nnapHH, MHnnaTgom, wpTgomnapHMH3HH aMannfi xaMKopnHKKa, y3apo KynnaS-KyBBaraamra, ÖHpgaMHHKKa, xaM^HxaraHKKa nopnaö K;onaMH3.
Oonga^aHH^raH agaßneT^ap
1. A.MHH0Bap0B. "negarorHKa". —T.: y;HTyBHH, 1996.
2. P.MaBHOHOBa Ba 6om;anap. "negarorHKa". —T.: y;HTyBHH, 2008.
3. negarorHKa. // M.ToxTaxog«:aeBaHHHr yMyMHfi Taxpupu ocraga. - T.: Y3ÖeKHCTOH Oaönacy^napH MH.MHH ^aMH^ra, 2010.
4. HöparHMOB X.H.., AögynnaeBa ffl.A. negarorHKa Ha3apHacH. - T.: "OaH Ba TexHonorHanap" HampHeTH, 2008.
5. ro3HHKafieBa E., AxMegoBa M., KypöoHoBa r., ffl.TamMeTOBa. YMyMHH negarorHKa. - T.: T^nY, 2012.
6. O'ralova, O. (2021). A6y Hacp OopoÖHH HnMHH-MatpH$HH MepocHHHHr acocHfi HyHanHmnapH.3aMoHaBHH TatnHMga negarorHKa Ba ncHxonorHa ^aHnapH. https://ppmedu.jspi.uz/index.php/ppmedu/article/view/1529