МАЪНАВИЙ - АХЛОКИЙ ТАРБИЯ ЖАРАЁНЛАРИДА МА^МУДХУЖА БЕХ^БУДИЙНИНГ ИЖТИМОИЙ - ПЕДАГОГИК МЕРОСИДАН
ФОЙДАЛАНИШ
Зебунисо Бадромовна Адрарова
УзМУ Ижтимоий фанлар факультети "Педагогика ва умумий психология"кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ:
Бугунги кунда ёш авлодни баркамол килиб тарбиялашда буюк маърифатпарварларнинг карашларини урганиш, педагогик таълимотлар тарихига холисона бахо бериш, хусусан, Туркистонда жадидчилик харакати ва унинг йирик намояндаси Махмудхужа Бехбудийнинг маънавий- ахлокий карашлари ва ижодини урганиш хам долзарблик касб этади. Маколада буюк маърифатпарварнинг маънавий - ахлокий карашларидан Олий таълим ташкилоти тарбия жараёнларида фойдаланиш механизмлари хакида фикр юритилади.
Калит сузлар: таълим, тарбия, маънавият, маърифат, дунёкараш
АННОТАЦИЯ:
В современном контексте изучение взглядов великих просветителей, объективная оценка истории педагогических доктрин и, в частности, исследование морально-этических взглядов и работ Махмудходжи Бехбуди, выдающегося представителя движения джадидов в Туркестане, имеют важное значение для воспитания всесторонне развитого молодого поколения. В данной статье рассматриваются механизмы использования морально-этических взглядов великого просветителя в воспитательных процессах высших учебных заведений.
Ключевые слова: образование, воспитание, духовность, просвещение, мировоззрение
ANNOTATAION:
In today's context, studying the perspectives of great enlightenment thinkers, providing an unbiased assessment of the history of pedagogical doctrines, and particularly examining the moral and ethical views and works of Mahmudkhodja Behbudi, a prominent representative of the Jadid movement in Turkestan, is crucial for nurturing a well-rounded younger generation. This article discusses the
388
May 2024
mechanisms of utilizing the great enlightener's moral and ethical views in the educational processes of higher education institutions.
Keywords: education, upbringing, spirituality, enlightenment, worldview
Узбекистонда мустакиллик йилларида педагогик таълим жиддий узгаришларни бошдан кечирди. Миллий гояга асосланган янги услубий ёндашувлар пайдо булди, илм-фаннинг муаммоли сохасига илгари ишлаб чикилмаган мавзулар кириб келди, куплаб тарихий, ижтимоий-педагогик вокеалар янгича талкин килинди, янги таълим стандартлари, дастурлар, дарсликлар ва укув кулланмалар яратилди. Мамлакатимизда ёшларни ижтимоий муносабатлар томон йуллаш натижасида уларнинг узини, уз илдизларини тушуниши, фукаролик, маданий, куп маданиятли ва конфессияли жамиятга интеграциялашувига имкониятлар кенгайди. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022-йил 28-январдаги "2022-2026-йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида"ги ПФ-60-сон Фармонида янги мазмундаги узлуксиз таълим тизимини яратишнинг хукукий-меъёрий асосларини модернизациялаш устувор йуналиш сифатида белгиланди. Натижада миллий ментал характеримизга мос келадиган юксак ахлокий дунёкарашга эга булган республикамиз ёшларини маънавий-ахлокий ва жисмоний баркамол этиб тарбиялаш, уларга таълим-тарбия бериш тизимини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, олий ахлокий фазилатлар, эмпатик гамхурлик билан боглик маънавий туйгулар йуналишдаги фазилатларни намоён килувчи психологик-педагогик тизимни такомиллаштиришга катта имкониятлар яратилди. Шу уринда, буюк маърифатпарвар аждодлар маънавий бойлигидан фойдаланиш, уларнинг таъсирчан механизмларини таълим-тарбия жараёнига татбик килиш асносида булажак касби учун зарур буладиган педагогик карашлар тизимини таркиб топтириш зарурати мавжуд булиб, бунда педагогик таълимотлар тараккиётига улкан хисса кушган маърифатпарварлар, алломалар ижодини урганиш, уларнинг фаолиятига замонавий позициядан туриб, холисона бахо бериш эхтиёжи мавжуд. Туркистон заминида таълим-тарбиянинг ривожига улкан хисса кушган Махмудхужа Бехбудийнинг маънавий-маърифий карашларини урганиш механизмларини такомиллаштириш воситасида ёшларда утмишга хурмат билан муносабатда булиш, ватанпарварлик туйгусини шакллантириш, миллий узликни англаш, тарихий тафаккур куникмаларини эгаллашга хизмат килиши шубхасиз. Булажак мутахассис сифатида талабалар хар кандай вазиятда танкидий фикрлаш ва муаммолар ечимини топиш, узаро хамкорлик асосида етакчилик кобилиятини намоён этиш, инновацион билимларга чанкоклик ва вазиятга мослашувчанлик,
May 2024
389
тадбиркорлик ва ишбилармонлик, инсонлар билан самарали мулокотни ташкил этиш, ишлаб чикариш жараёнида маълумотларни бахолаш ва тахлил килиш куникмаларини ривожлантиришга йуналтирилган тизимни ишлаб чикишга эхтиёж сезилмокда. Бу вазифаларни амалга ошириш учун олий таълим муассасалари тахсил олувчиларида маънавий-ахлокий сифатларни ривожлантириш стратегиясини укув жараёнига татбик этиш долзарб муаммо хисобланади.
Бугунги кунда ёш авлодни баркамол килиб тарбиялашда маърифатпарварлар карашларини урганиш, педагогик таълимотлар тарихига холисона бахо бериш, хусусан, Туркистонда жадидчилик харакати ва унинг йирик намояндаси Махмудхужа Бехбудийнинг маънавий- ахлокий карашлари ва ижодига булган кизикиш хорижлик олимларнинг доимий диккат марказида булган. Жумладан, америкалик олимлар- Адиб Холид, Э Олворт, франциялик А.Беннингсон, германиялик И.Балдауф орлеанлик профессор Э.Лаззери, япониялик Х,.Команцу каби шаркшунос, тарихчи олимларнинг жадидшуносликка оид тадкикотларида мазкур масаланинг у, ёки, бу жихатлари тадкик килинган. Умумжадидчиликка багишланган бу тадкикотларнинг барчасида Бехбудий Туркистон жадидларининг етакчиси сифатида эътироф этилади ва унинг фаолиятидаги узига хос жихатлар атрофлича талкин килинган.
МДХ, давлатларида А. Маниёзов, Г.Ашуров, М.Шукуров, О.Сайфуллаев, Р.Хрдизода, А.Мирахмедов, И.Нуриллин каби тадкикотчи ва олимлар жадидларни адабий-тарихий фаолиятини тадкик килган. Уларнинг хам ишларида М.Бехбудийнинг фаолияти алохида эътирофга сазовор булади.
Учинчи Ренесанс куришнинг талаблари асосида таълим тизимини прогрессив ислох килиш ва ривожлантириш, тахсил олувчиларнинг кизикиш ва эхтиёжлари асосида сифатли билим бериш,тахсил олувчиларни маънавий-ахлокий тарбиялаш вазифасини катъий тарзда белгилаб берган. 2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегиянинг 5-бандида Маънавий тараккиётни таъминлаш ва сохани янги боскичга олиб чикиш масаласи белгиланган. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 30 сентябрдаги "Маърифатпарвар жадидчилик харакати намояндаларини мукофотлаш тугрисида"ги фармонида, миллий таълим ва тарбия тизимини яратишга бекиёс хисса кушган мутафаккир Махмудхужа Бехбудий "Буюк хизматлари учун"ордени билан такдирланди.Бу албатта юртимизда улуг аждодларимиз хотирасини абадийлаштириш, уларга хурмат курсатиш каби хайрли ислохатларни амалга ошириш ва албатта алломанинг илмий меросини янада чукур урганишга кенг йул очади.
May 2024
390
roKcaK MatHaBuAT Ba axgoKufi SapKaMogguK xap KaHgafi xagK, xap KaHgafi gaBgaT pHBO^HHHHr 6om Me30HH SyguS xH3MaT KugraH. Y36eKucTOH PecnySguKacu npe3ugeHTH ffl.M.Mup3uefieB: '"flnru Y36eKucTOH op3ycu, SyryHru KyHgapuMu3ra HucöaraH afiTraHga, xo3upru gaBpHuHr TaK030CH, yHHHr acg Kue^acuHH, xapaKaraaffrapyBHu Kyngapu Ba oMuggapuHu SegrugafiguraH FoABufi-MatHaBufi acoc, xa^KHMH3ra xoc ApaTyBnaHguK mu^oara Ba KeHr KygaMgu ucnoxoTnapuMH3HHHr akkoh u^ogacugup", - geS TatKuggamgapu Se^ro эмac. Byna^aK MyTaxaccuc cu^arnga TagaSagap xap KaHgafi Ba3uATga TaHKugufi ^uKpgam Ba MyaMMogap enuMuHu TonumHu, y3apo xaMKopguK acocuga eTaKnuguK koSuhuatuhu HaMoeH этнmнн, 3aMOHaBufi SuguMgapra naHKOKguKHu Ba Ba3uATra MocnamyBnaHnuKHu, TagSupKopguK Ba umSugapMoHguKHu, uHcoHgap SugaH caMapagu MygoKaTHu TamKug этнmнн, umgaS nuKapum ^apaeHuga MatgyMoTgapHu SaxogamHu Ba Taxgug KugumHu, AHruguKgapra KrouKyBHaHguruHu Ba TacaBByp xocug Kugum KyHuKMagapuHu эгaggamgapннн ycTyBop Ba3u$anap KuguS KyfiugraH.
MatgyMKu, XIX acp oxupu XX acp Somgapuga ^op PoccuAcuHuHr YpTa Ocuegaru eKu yma gaBpga HoMgaHraH, TypKucToHgaru MycTaMgaKanuguK cuecara ^aKaTruHa cuecufi xyKMpoHguKHu эмac, uKTucogufi xyKMpoHguKHu xaM aHrgarap эgн. HmgaS nuKapum, caHoaT KopxoHagapuHuHr ApaTugumu, TexHuKa, TpaHcnopT TapMoFuHuHr KeHrafiumu MexHaTra AHruna MyHocaSarau TagaS Kugap эgн. ^op PoccuAcu ynyH afiHaH MaHa my ^apaeH AHru pyc TypKucToHuHu TamKug этнmгa epgaM Sepgu Sepgu.
HmgaS nuKapumHuHr AHrugaHumu, AHru agoKagapu By^ygra Keggu, caHoaT, TeMup fiyggap, Kypugum Ba SomKa coxagapga gacTgaSKu umnu rypyxgapu nafigo Syggu.
KefiuHru BaKTgapga oguS SopugraH TagKuKoTgap, Ky3aTyBgap Ty^afigu ^op PoccuAcu TypKucTOHHu MycTaMgaKara afigaHTupum ^apaeHuga Maxaggufi xagKgapra HucSaTaH KaMcuTyBnuguK cuecaraHu oguS SopraH, geA ogaMu3. AfiHaH Sy foa yma gaBp MatMypgapuHuHr YpTa Ocuegaru cTpaTeruK pe^agapuHu acocuHu TamKug KugraH. ByHgafi xapaKaT TypKucToHga aMag KugraH umuMoufi xaeT KoHyHgapu Ba aHtaHagapuHu u3gaH nuKapum, Maxaggufi ^aMuATHuHr guHufi-MatHaBufi Heru3uHu SapSog Kugumu, Muggufi MagaHuAT Ba TatguMHu oSpycrogaHTupum Ba ceKuH-acTa SeTapa^gamrapum, nupoBapg HaTu^aga TypKucTOHHu AHruna pycgamTupumgaH uSopaT SygraH.
YgKaHu PoccuAHuHr xoc-ame MaHSaura Ba Tafiep MaxcygoTgap So3opura afigaHTupugumu, neKcro TagaHumu Ba KammoKgaHumu ^aguggapHuHr xaMga Muggufi 6yp^ya3uAHuHr Ha^paraHu yfiFoTuS, roprauHr uKTucogufi MycTaKugguruHu TuKgam FoAcu Ba KypamuHu maKggaHTupgu.
May 2024
391
Туркистоннинг уша даврдаги зиёли катлами рус хукмронлигини четдан сунъий равишда яратилганлиги, бу миллий кадриятларни ифодалай олмаслигига ишонч хосил килиб, уз мамлакатини узгалар эмас, узлари бошкаришлари лозимлигини тушуниб етдилар. Бунинг учун эса курашиш лозимлигини, бу йулда бор имкониятдан фойдаланиш Ватанининг озодлиги шунчаки оддий кураш билан эмас, балки етук сиёсий ирода билан амалга оширилиши лозимлигини бор буйи билан англаб етдилар. Махмудхужа Бехбудий шунинг учун хам "хак олунур, берилмас", деган эди.
"Эллик йилдан бери, - деб ёзган эди Фитрат, - эзилдик, тахкир этилдик. Кулимиз богланди. Тилимиз кесилди. Огзимиз копланди. Еримиз босилди, молимиз таланди. Шарафимиз емирилди, номусимиз гасб килинди. Инсонийлигимиз оёк-ости килинди. Тузимли турдик, сабр этдик. Кучга таянган хар бир буйрукка буйсундик. Бутун борлигимизни бердик". Мавжуд холат XIX асрнинг иккинчи ярми - ХХ аср бошларида Туркистон заминида мустамлакачилик ва улуг миллатчиликка асосланган сиёсий-маъмурий тизимни бошлаб берди. Жумладан, Бехбудийнинг хам бу боради уз фикри ва маслагига эга эди. Жадидлар уз асарларида асосан Туркистон ва Бухородаги мавжуд урф-одатлар, эски мадраса таълими, хурофот ва жахолатни, махаллий бойларнинг саводсизлигини танкид остига олдилар. Улар улкани маданий-маърифий, ижтимоий-иктисодий колокликдан куткариш учун дунёвий ва диний илмларни урганувчи ёшлар кераклигини уктирдилар. Бундай ёшлар ривожланган мамлакатларнинг шахарлари Москва, Санкт-Петербург, Истамбул, Берлин, Лондон, Париж олий мактаб ва мадрасаларида таълим-тарбия, савод ва маърифат олганлиги, уларнинг Туркистонга кераклигини оммага таргиб килдилар. Жадидларнинг бу гоявий карашлари шу даврдаги катор макола ва асарларда, айникса, Махмудхужа Бехбудийнинг «Падаркуш» («Отасини улдирувчи») (1911) пьесасида зиёлининг саводсиз бойга углини диний ва дунёвий илмлардан хабардор килиш зарурлиги борасида берган насихатларида очик-ойдин курилади. Жадидларнинг бу борадаги фикр-гоялари асардаги Зиёлининг дунёкараши оркали ифодаланган ва деярли бутун улканинг ёш авлодига каратилган эди, деб айтиш мумкин. Жадидлар вактни уйнаб утказувчи замонлар утиб кетганини, энди билим олиш, илм-фан кучи билан турмуш тарзини узгартиришни талаб этувчи янга даврнинг келганини айтмокчи булган: «Х,озир янги ва бошка замондир. Бу замонга илм ва хунарсиз халк бойлиги, ери ва асбоби кундан кун кулидан кетгандек, ахлок ва обруйи хам кулдан чикар. Бунинг учун биз мусулмонларни укутмокка саъй килмогимиз
392
Мау 2024
go3uMgyp»1. By $uKp ^uggufi, xagK Ba MaMgaKaT TaKgupu SugaH Sofhuk foa ogFa cypugraHura xaTToKu, Sy MacagaHuHr yMyMMuggufi gapa^arana KyTapugraHgurura umoHH xocug Kugum MyMKuH. YmSy FoABufi fiyHagumHu MyHaBBapKopu ASgypamugxoHoB, Xp^u MyfiuH, ASgygga ABgoHufi, ASgygKogup fflaKypufi, ASgygga Bagpufi, ASgypay^ Ornpar Ba SomKa KyngaS ^agugnuguK xapaKaTu HaMoAHgagapu xaM y3 acapgapu, MaKogagapuga epuTgugap. TypKucToHga Matpu^aTHuguK EBpona Matpu^arnugurugaH ^apKgu ygapoK ukku acocufi fiyHagumga Kengu. Arap EBpona Matpu^arnuguru ugFop Kapamgap Maxcygu SyguS MafigoHra hukk^h Sygca, fflapK Matpu^arnuguru yHra eHMa-eH nopu3Mra Kapmu Kafi^uATHu xaM u^oga этgн. MoxuATaH ugFop Ba aHTuKogoHuag Heru3ra эгa SygraH Matpu^arnuguK , acocaH TapTuSoTgapra Kapmu Kypam xycycuATuHu HaMoeH Kuggu. ^yHKu MycTaMgaKa xyKMpoHgurura1875 fiugga TypKucToH reHepag-rySepHaropguru TapKuSuga Ty3ugraH TypKucToH yKyB umgapu SomKapMacu Komuga Maxaggufi MaKTaS Ba Magpacagap Syfiuna Ha3opaT komuccuacu TamKug этнgн6, yHu SomKapum B.HaguBKuHra Sepuggu. Maopu^ Ho3upu SygraH HaguBKuHHuHr 1901 fiugga TomKeHT maxpugaru эcкн MaKTaSgapHuHr my BaKTgapgaru xogaTu xaKugaru MatgyMoTura KapacaK, эcкн MaKTaS MamFygoTgapu ynyH agoxuga SuHogap KypugMaraH. 3cku MaKTaSgapga gapcgap acocaH Mac^uggapga, xy^pagapga Ba KumgoK oKcoKoggapuHuHr yfigapuga oguS SopugraH. By MaKTaSgap caHuTapuA-rurueHaHuHr TagaSgapura yMyMaH ^aBoS SepMac эgн. Bu3 Sy MatgyMoTgapHu aguS C.AfiHufiHuHr "3cku MaKTaS", M.MyxaMMag^moBHuHr "3cku MaKTaSgapga xaT - caBog yprarum" homhu KKToSgapuga xaM arpo^guna MatgyMoTgap SepugraH. YKyBnugap noxog Syfipagapga yTupumraH. XIX acp oxupu - XX acp Somgapuga oMMagamraH otuhhuhuk KK3gap ynyH SomgaHFun TatguM вaзн$acннн ago этgн. Ygapra SuSuxagu^a eKu SuSuoTuHgap gapc SepraHgap. MaKTaS fiuggapuga Ku3gap y3 SuSuoTuHgapu Somnuguruga acocaH «X,a$TuAK»Hu, KyptoHHuHr 2-3 cypacuHu yKuS ypraHraHgap. KyptoHHuHr SomKa cypagapuHu эca yfigapuga yprarumraH. «^u3gap ynyH ugM MyTgaKo opraKHa. K^gapHu TuKum, Sunum Ba TyKumra ypraruHrgap, yKum Ba e3umHu neTra cypuS KyfiuHrgap, - geraH ^aMoarrnuguK ^uKpuHuHr MaB^ygguru agaSueTgapga KegTupugagu. - Tapuxufi SuguMgap эca acocaH nafiFaMSap Ba aBguegap xaKugaru a^coHagapHu y3 unura ogagugap. KaMgaH-KaM Ku3gap yKumra yprarugagu, yHgaH xaM KaM xogucagapga - e3umra; ygapgaH Kynnuguru acocaH KyHgy3ru uSogar, HaMo3 yKum SugaH SaHg», - geS, my gaBp MaKTaS-Maopu^ura Saxo Sepugagu. TypKucToHgaru MaKTaSgapga Ku3gap KynpoK $opc Ba TypK metpuATuHu ypraHuS, e3yBra KaM эtтн6op SepraHgap.
1 BexSygufi M. AtMoguMu3 euHKu MypoguMu3. // OfiHa. 1913. № 7. B.156.
May 2024
393
Мактабларни тугатишлари билан кизларнинг укишлари хам тугаган. Уларга умуман дунёвий фанлар укимаган ва дунёвий ишларга аралашиш мумкин булмаган. Баъзи жойларда кизлар мактаби булсада, ота-оналар бир йилдан кейинок кизларининг укишини тухтатиб куяр, одатда уларни жуда ёш эрга бериб юборардилар. М.Бехбудийнинг маърифий карашларига эътиборни каратадиган булсак, хотин-кизларни илм-у урфонга жалб этиш масаласи етакчи уринларда турганини курамиз. Хотин-кизларни энди, дорилмуаллимин ва дорилфунунларга тортиш вакти етган эди. Туркистонда хотин-кизлар саводи масалалари хам Махмудхужа Бехбудийнинг энг катта эътиборли муаммоларидан бири эди. Шуни алохида таъкидлаш лозимки, Бехбудий яратган усули жадид рухидаги узбекча ва форсча дарсликлари уз замонасидаёк жуда машхур булиб кетган ва улардан баъзилари кайта нашр этилган.
REFERENCES:
1. Ахрарова, З. Б. (2021). ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ-ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТГА ЙУНАЛТИРИШДА ФАН ТУГАРАКЛАРИНИНГ УРНИ. In Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1) (pp. 315-317).
2. Ахрарова, З. Б. (2021). УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ КУЛЛАШ ЖАРАЁНЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(NUU Conference 1), 190-194.
3. Ахророва, З. Б. (2023). МАХМУДХУЖА БЕХБУДИЙНИНГ МАЪНАВИЙАХЛОКИЙ ТАРБИЯГА ОИД КАРАШЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 201-206.
4. Turdiqulova, N. T. L. Q. (2023). KITOBXONLIK BUYUK KELAJAK POYDEVORI. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 698-703.
5. Хамрокулова, Ш. Э. (2021). Узбек маърифатпарвари Абдурауф Фитрат асарларида экологик тарбия масалалари. Science and Education, 2(11), 11161119.
394
May 2024