Научная статья на тему 'МАМЛАКАТИМИЗДА ИНСТИТУЦИОНАЛ ЎЗГАРИШЛАРНИНГ ДИНАМИКАСИГА ТАЪСИР ҚИЛУВЧИ ОМИЛЛАР'

МАМЛАКАТИМИЗДА ИНСТИТУЦИОНАЛ ЎЗГАРИШЛАРНИНГ ДИНАМИКАСИГА ТАЪСИР ҚИЛУВЧИ ОМИЛЛАР Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
148
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
институт / институционал ўзгаришлар / институционал ўзгаришлар динамикаси / экзоген омиллар / эндоген омиллар / комплекс характердаги омиллар / иқтисодий эркинлик индекси кўрсаткичлари. / институт / институциональные изменения / динамика институциональных изме­ нений / экзогенные факторы / эндогенные факторы / факторы комплексного характера / показатели индекса экономической свободы.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Каландаров Равшан Абдукаюмович

Ушбу мақолада институтлар ва институционал ўзгаришларга ҳамда уларнинг динамикасига турли хил қарашлар ўрганилган. Институционал ўзгаришларнинг динамикасига таъсир этувчи омиллар таҳлил этилган. Институционал ўзгаришларнинг Ўзбекистон миллий иқтисодиётининг реал сектор­ даги ривожланиш жараёнидаги ролини очиб берилган. Институционал ўзгаришларга баҳо беришда иқтисодий эркинлик индекси кўрсаткичлари асос қилиб олинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по экономике и бизнесу , автор научной работы — Каландаров Равшан Абдукаюмович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА ДИНАМИКУ ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫХ ИЗМЕНЕНИЙ В НАШЕЙ СТРАНЕ

В данной статье рассматриваются различные взгляды на институты и институциональные изме­ нения и их динамику. Анализируются факторы, влияющие на динамику институциональных изме­ нений. Выявлена роль институциональных изменений в развитии реального сектора националь­ ной экономики Узбекистана. На основе Индекса экономической свободы дана оценка институци­ ональных изменений.

Текст научной работы на тему «МАМЛАКАТИМИЗДА ИНСТИТУЦИОНАЛ ЎЗГАРИШЛАРНИНГ ДИНАМИКАСИГА ТАЪСИР ҚИЛУВЧИ ОМИЛЛАР»

Каландаров Равшан Абдукаюмович,

Тошкент молия институти «Иктисодиёт, бошкарув, соликлар ва суFурта» кафедраси катта укитувчиси, "Таълим сифатини назорат килиш" булими бош мутахассиси

МАМЛАКАТИМИЗДА ИНСТИТУЦИОНАЛ УЗГАРИШЛАРНИНГ ДИНАМИКАСИГА ТАЪСИР КИЛУВЧИ ОМИЛЛАР

УУК: 330.6.12

КАЛАНДАРОВ Р.А. МАМЛАКАТИМИЗДА ИНСТИТУЦИОНАЛ УЗГАРИШЛАРНИНГ ДИНАМИКАСИГА ТАЪСИР К,ИЛУВЧИ ОМИЛЛАР

Ушбу мак,олада институтлар ва институционал узгаришларга хамда уларнинг динамикасига турли хил карашлар урганилган. Институционал узгаришларнинг динамикасига таъсир этувчи омиллар тахлил этилган. Институционал узгаришларнинг Узбекистан миллий иктисодиётининг реал сектор-даги ривожланиш жараёнидаги ролини очиб берилган. Институционал узгаришларга бахо беришда иктисодий эркинлик индекси курсаткичлари асос килиб олинган.

Калит сузлар: институт, институционал узгаришлар, институционал узгаришлар динамикаси, экзоген омиллар, эндоген омиллар, комплекс характердаги омиллар, иктисодий эркинлик индекси курсаткичлари.

КАЛАНДАРОВ Р.А. ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА ДИНАМИКУ ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫХ ИЗМЕНЕНИЙ В НАШЕЙ СТРАНЕ

В данной статье рассматриваются различные взгляды на институты и институциональные изменения и их динамику. Анализируются факторы, влияющие на динамику институциональных изменений. Выявлена роль институциональных изменений в развитии реального сектора национальной экономики Узбекистана. На основе Индекса экономической свободы дана оценка институциональных изменений.

Ключевые слова: институт, институциональные изменения, динамика институциональных изменений, экзогенные факторы, эндогенные факторы, факторы комплексного характера, показатели индекса экономической свободы.

KALANDAROV R.A. FACTORS AFFECTING THE DYNAMICS OF INSTITUTIONAL CHANGE IN THE COUNTRY

In the article is discussed different perspectives on institutions and institutional changes and their dynamics. Factors influencing the dynamics of institutional change are analyzed. The role of institutional change in the development of the national economy of Uzbekistan in the real sector is revealed. The Economic Freedom Index is used to assess institutional change.

Keywords: institution, institutional changes, dynamics of institutional changes, exogenous factors, endogenous factors, factors of complex nature, indicators of economic freedom index.

1. Кириш.

Ижтимоий хаётнинг хозирги шароитида институционал узгаришлар кулами кенгайиб, улар-нинг инсон фаолиятининг барча сохаларига чукур кириб бориши кузатилмокда. Бунга асо-сий сабаб иктисодиётнинг хар бир сохасида бево-сита ишчи кучи ва аклий мехнат махсули булган махсулотлар хал килувчи урин эгаллаши хамда мулкчилик хукукларининг узгаришидир. Бу эса занжир реакцияси сингари бутун ижтимоий-иктисодий тизимга таркалмокда. 2017 йилдан бошлаб кабул килинган Узбекистон Республи-каси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожланти-риш буйича Харакатлар стратегияси тутрисида"ги ПФ-4947-сон Фармони республикамизда бир катор институционал узгаришларни амалга оши-рилишига сабабчи булди.

Жахон хамжамияти тарихи институционал жараёнлар динамикасига таъсир килувчи учта асосий омиллар гурухи мавжудлигини исбот-лайди, улар: эндоген ва экзоген омиллар хамда уларнинг комплекс таъсири.

Институционал узгаришларга таъсир килувчи экзоген омилларга асосан жахон микёсида нарх-лар кутарилиши, товар ва пул бозори уртасидаги номутаносибликлар, экспорт ва импортдаги фаркларни киритиш мумкин. Шуни алохида таъ-кидлаш керакки, дунё иктисодиётидаги глобалла-шув жараёнининг чукурлашуви - экзоген омил-ларнинг урнини янада оширмокда. Экзоген омиллар иктисодиётга, хусусан, реал секторга таъсир этиб, циклик тебранишларни хосил этади. Экзоген омилларни салбий таъсири реал сектор курсаткичларининг пасайишига сабабчи булиб, товар ва хизматлар бозорида мувозанатликни издан чикаради.

Охирги йилларда жахон иктисодиётдаги тур^унлик хам айнан экзоген омиллар сабабида вужудга келди ва институционал узгаришларни амалга ошириш заруриятини келтириб чикарди. Жумладан, Covid-19 юзага келтирган пандемия сабаб, мамлакатлар уртасидаги логистика тизи-мининг ишдан чикиши, чегараларнинг ёпилиши, хом ашё ва тайёр махсулотлар нархининг кескин кутарилишига, баъзи импортга асосланган ишлаб чикаришларнинг тухтаб колишига олиб келди.

Институционал узгаришларнинг эндоген омил-лари - бу мавжуд институционал вазиятнинг узгаришига хисса кушадиган ички раFбатлантириш

омилларидир. Уларга асосан иктисодий харак-тердаги ижтимоий йуналтирилган омиллар киради. Бу тадбиркорлар ва ахолининг вазиятни узгартиришга булган иштиёки булиб, фаровонлик даражасини оширишга интилиш, шунингдек, маъ-лум ахлокий ва маданий кадриятлар доирасида маънавий ривожланишга интилишларидан ибо-рат. Хар кандай мамлакат тарихидаги одамлар-нинг ихтирочилик ва новаторлик фаолиятига асос-ланиб хар кандай шаклда инновацияларга инти-лиши хам институционал узгаришларнинг эндоген омиллари булиб хизмат килади.

Комплекс характердаги омиллар - бу институционал узгаришларнинг узаро боFлик булган эндоген ва экзоген омилларнинг турли комби-нациясидир. Уларнинг комплекс таъсири нати-жасида умумий иктисодиётдаги узгаришларнинг кучайиши ва институционал вазиятнинг сезиларли даражада силжишига олиб келади. Бундай синер-гетик таъсирнинг намоён булиши, масалан, Кондратьев тулкинининг куйи нуктасида ёки таби-атнинг халокатли таъсирга эга исталмаган иклим ходисалари билан табиий офат худудлари учун хос булган ишлаб чикаришнинг турFунлигига туFри келиши мумкин.

2. Илмий муаммонинг цуйилиши.

Институционал узгаришлар иктисодиётда ЯИМ усишга таъсири сифатида кечса, у билан баро-бар реал секторга булган ёндашувлар хам бутун-лай уз шаклини кенгайтирди. Жумладан, "Халкаро иктисодиёт лутати"да иктисодий усишга "узок вакт давомида иктисодиётнинг товар ва хизматларни ишлаб чикариш ва ахоли фаровонлигини таъмин-лаш кобилиятининг ошиши" деб таъриф берил-ган. Мазкур таъриф, иктисодий усишга даврий тебранишлар жараёнида руй берадиган асосий турдаги махсулотлар ишлаб чикаришнинг узок муддатли усиш тенденцияси сифатида каралади. Ушбу ёндашув 2004 йилда Нобель мукофоти совриндорлари Ф.Кудланд ва Е.Прескоттларнинг илмий тадкикотларида уз аксини топган. Уларнинг фикрича, технологик ютуклар, яъни узок муддатли истикболда иктисодий усишни белгилаб берувчи технологик ривожланишнинг ижобий тенденци-яларидан кура киска муддатли циклик тебранишлар ЯИМ хажмининг узгаришига олиб келади. Натижада узок муддатли иктисодий усиш ва киска муддатли циклик тебранишларни бирлаш-тирган холда тахлил килиш оркали, ялпи ишлаб

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 4(152)

чикаришда тебранишларнинг асосий омили сифа-тида технологик узгаришларни курсатиб беришди.

Г.Б.Кляйнер замонавий иктисодий усишни марказли, кисмларга ажратилган, тармоклараро таркалиш билан таъминланмаган хамда бунда усиш натижалари табиатан тизимли эмас, таш-килий ва технологик янгиликларда уз аксини топ-маган ва жамиятнинг ижтимоий ривожланишига олиб келмайди, деб хисоблайди.

Институционал иктисодиётнинг категория-ларидаги жиддий тафовутлар, бизнинг фикри-мизча, реал секторни ва умуман мамлакат ЯИМни усишини таъминловчи институционал узгаришларни кенгрок тахлил килиш учун Д.Норт томонидан институтларнинг берилган таърифи-даги "имкониятлар-чеклашлар" тизимини тадк,ик, килишни талаб этилади. У институтларни "рас-мий коидалар, норасмий чеклашлар ва чеклаш-лар самарадорлигини таъминлаш усуллари" ёки "уларни амалга оширилишни таъминлайдиган коидалар, механизмлар ва одамлар уртасидаги такрорланувчи узаро муносабатларни шакллан-тирадиган коидалар ва механизмлар" деб таъ-рифлайди. Шунингдек, Д.Нортнинг айтишича: "Институтлар - бу уйин коидалари, ташкилотлар - бу умумий максадлар билан боFланган шах-слар гурухларидир". Демак, улар мамлакатдаги реал секторни белгилаб берадиган йуналишларни амалга оширади ва татбиFи жараёнида коидалар ва чекловларнинг тупламларини узгартиради.

Юкоридагилардан келиб чикиб, Узбекистон миллий иктисодиётининг реал сектордаги ривожланиш жараёнидаги институционал узгаришларнинг ролини так,ик, этиш, бунда кеча-ётган узгаришларга иктисодий эркинлик индекси курсаткичларидан кенг фойдаланган холда бахо бериш мухим ахамият касб этади.

3. Тадк,ик,от методологияси.

Маколада иктисодий жараёнларни тахлил килишнинг анализ, синтез, статистик, жадвал, дедукция усулларидан фойдаланилди.

4. Тахлил ва натижалар му^окамаси.

Биз институционал узгаришларга юкорида к,айд этилган омиллар таъсир даражасини жахон буйича хисоб-китобни амалга оширадиган индек-слар оркали тахлил килишимиз мумкин. Улар каторига:

- жахон глобал ракобатлашув индекси. У Institute of Management Development (Швейца-

риянинг Лозанна шахрида жойлашган) томонидан тахлил килиниб, мамлакат реал секторини ракобатбардошлик даражасини аниклаш билан шуFулланади. Унда 333 та курсаткични узида жам-лаган ик,тисодиёт холати, давлат самарадорлиги, ишбилармонлик сохасининг холати ва инфрату-зилма ривожланганлик даражаси тахлил к,илади. Узбекистон бу рейтингга кирмаганлиги сабабли биз уни тахлил кила олмадик;

- глобал инновацион индекс. У INSEAD халкаро бизнес-мактаб, Cornell University - Кор-нел университети, World Intellectual Property Organization - Интеллектуал мулк буйича халкаро ташкилот томонидан тахлил килинади. Бизга ундаги таркибий субиндекси булган "Бошкарув институтлари сифати"ни тахлил килиш мухимдир;

- иктисодий эркинлик индекси. Бу индекс Heritage Foundation ва The Wall Street Journal хамкорлигида 1995 йилдан буён юритилади. Мамлакатда реал секторни институционал узгаришда мулкчилик муносабатларини тахлил килишимизда айнан мазкур индексни куриб утишимиз мухимдир.

Реал секторни институционал узгаришларда омилларни тахлил к,илишда "Глобал инновацион индекс" таркибига кирувчи "Бошкарув институтлар сифати" субиндексини тахлил к,илиб утишимиз мухимдир. "Бошкарув институтлар сифати" субиндекси уз ичига 3 курсаткични:

- мамлакатдаги сиёсий мухит. У 2015 йил-гача уз ичига сиёсий ва операцион барк,арорлик, хукуматнинг самарадорлиги ва матбуот эркин-лигини олган. 2015 йилдан сунг сиёсий мухитни аниклашда охирги курсаткич тахлили олиб таш-ланган;

- меъёрий мухит. У уз ичига норматив сифат, хукук устуворлиги, ишдан бушаш харажатларни олади;

- ишбилармонлик мухити. У 2020 йилгача уз ичига бизнесни йулга куйишнинг соддалиги, бан-кротликни хал этишнинг соддалиги, соликларни тулаш кулайлигини олган. 2020 йилдан бошлаб соликларни тулаш кулайлиги курсаткичи чикиб кетган (1-жадвал).

1-жадвал маълумотлари шуни курсатмокдаки, сунгги йилларда Узбекистонда амалга оширилаёт-ган институционал узгаришлар юк,ори бахоланиб, бошкарув институтлари субиндекси 2012 йилги 34,4 баллдан 2021 йилда 55,8 баллга кутарилди. Бу мамлакатимизни рейтингда 34 поFонадаги 128

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 4(152)

1-жадвал. Узбекистоннинг "Глобал инновацион индекс" таркибига кирган "Бошк,арув институтлар сифати" субиндекси1

s—\

№ Индикатор Йиллар Рейтинг узга-риши

2012 2013 2014 2015 2020 2021

1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2

1 Бошк,арув институтлар сифати 34,4 128 45,4 126 46,1 124 49 106 55,1 95 55,8 94 +34

1.1 Сиёсий мух,ит 34,6 128 36,1 131 36,1 134 33,3 115 46,7 98 47,6 95 +33

1.1.1 Сиёсий ва операцион барк,арорлик (Political and operational stability) 46,6 106 51,2 101 52,9 97 50,6 100 64,3 83 64,3 80 +26

1.1.2 Хукуматнинг самарадорлиги (Government effectiveness) 20,0 119 17,3 120 15,8 129 16,1 126 37,9 100 39,2 99 +20

1.1.3 Матбуот эркинлиги (Press freedom) 37,2 126 39,6 133 39,6 136 м/э м/э м/э м/э м/э м/э

1.2 Меъёрий мух,ит 42,2 129 45,0 123 45,2 123 45,7 121 48,6 107 49,9 107 +22

1.2.1 Норматив сифат (Regulatory quality) 11,4 139 8,0 140 6,7 141 4,4 139 12,7 127 17,5 126 + 13

1.2.2 Хуку к, устуворлиги (Rule of law) 11,4 139 9,7 139 11,5 138 15,6 133 18,7 124 19,1 123 + 16

1.2.3 Ишдан бушаш харажатлари (Cost of redundancy dismissal) 21,7 95 17,3 82 17,3 81 17,4 81 17,3 69 17,3 69 +26

1.3 Ишбилармонлик мух,ити 26,6 117 55,0 99 56,9 93 67,9 76 69,8 72 69,8 72 +45

1.3.1 Бизнесни йулга куйишнинг соддалиги (Ease of starting a business) 37,4 88 87,0 54 92,5 22 89,0 55 96,2 8 96,2 8 +80

1.3.2 Банкротликни х,ал этишнинг соддалиги (Ease of resolving insolvency) 25,8 104 41,4 64 42,2 55 46,5 72 43,5 90 43,5 90 + 14

1.3.3 Солик,ларни тулаш кулайлиги (Ease of paying taxes) 16,5 117 36,7 135 36,1 134 68,3 92 м/э м/э м/э м/э

1 WIPO Всемирная организация интеллектуальной собственности. Глобальный инновационный индекс https://www.wipo.int/publications/ru/series/ index.jsp?id = 129. 2011, 2016-2019 йилларда эълон к,илинган х,исоботда Узбекистон рейтингга киритилмаган. (1)-балл, (2)-рейтинг, (м/э)-мавжуд эмас.

уриндан 94 уринга кутарилиб олишга имконият яратиб, куйидаги ижобий жихатлар билан тав-сифланади:

- мамлакатда бизнес юритиш мухитининг яхшиланишига олиб келди;

- хорижий инвесторларнинг инвести-цион карорларни кабул килишда кафолатларни оширди;

- мамлакатимизнинг жахон хамжамиятидаги обрусининг ошиши хамда турли "кора руйхат"лардан чикарилиши кузатилмокда;

- мамлакатнинг иктисодий хавфсизлик дара-жаси ортмокда.

"Бошкарув институтлари сифати" таркибига кирувчи сиёсий мухит курсаткичи 2012-2021 йиллар мобайнида субиндекс билан пропор-ционал узгарди. Рейтингда 33 поFона 34,6 балл 128 уриндан 47,6 балл 95 уринга кутарилиш кайд этилди. Меъёрий мухит курсаткичи нис-батан паст суръатлар билан усиб, 42,2 балл 129 уриндан 49,9 балл 107 уринга кутарилди. Бу рейтингда 22 поFона кутарилиш кузатилди. Ишбилармонлик мухити курсаткичининг узгариши юкори бахоланиб, рейтингда 45 поFона усиш руй берди. Курсаткич 26,6 балл 117 уриндан 69,8 балл 72 уринга кутарилди. Шу жумладан, биз-несни йулга куйишнинг соддалиги курсаткичи 80 поFона кутарилиб, усиш суръати ва мутлак, дара-жада энг юкори 37,4 балл 88 уриндан 96,2 балл 8 уринга эришди. Юкоридаги курсаткичларнинг усиши миллий иктисодиётнинг либераллаштири-лиши; валюта, солик ва мажбурий туловлар тизи-мидаги ислохотлар; давлатнинг иктисодиётдаги урнининг камайиши ва тадбиркорлик фаолиятига берилаётган эркинликлар хисобига эришилди.

2021 йилдаги хисоботда "Бошкарув институтлари сифати" субъиндексида Эстония 81,1 балл 22 урин, Латвия 78,9 балл 29 урин, КозоFистон 69,8 балл 45 урин, Озарбайжон 65,5 балл 58 урин, Россия 63,1 балл 67 урин, Молдова 59,8 балл 81 урин, Беларусия 57,8 балл 85 урин, Украина 56,2 балл 91 урин1 эгаллади. Узбекистон бошка давлатлар курсаткичи билан солиштирилганда нисбатан паст урин эгалламокда. Бу эса мамлакатамизда институционал узгаришларнинг мухим йуналишларини

белгилаб олиш ва ислохотларни давом эттиришни зарур килиб куяди2.

Мамлакатимизда мулкчилик муносабатла-рини амалга оширишга каратилган кулай мухит ишбилармонлик даражасини янада институционал яхшиланишга каратилмокда. Бу уринда хукуматнинг хусусий секторни ривожлантиришга имкон берувчи ва раFбатлантирувчи асосли сиё-сати ва хукукий хужжатларни ишлаб чикиш, амалга ошириш кобилиятини уз ичига олади. Унинг ёрдами билан бозор иктисодиёти тамой-илларига зид булмаган чора-тадбирлар, маса-лан, нархлар даражаси ва банк секторини назо-рат к,илмаслик, тадбиркорлик, савдо муносабатла-рини ривожлантиришни хаддан ташкари тартибга солишлардан холи булишлик амалга оширилади.

Ик,тисодий эркинлик индексини ташкил этувчи курсаткичларни мамлакатимизда олиб борилаёт-ган институционал узгаришларни намоён этувчи курсаткич деб олиш мумкин. Индекс 12 та (мулкчилик хукуклари, суд хизмати самарадорлиги, хукумат яхлитлиги, солик юки, давлат харажат-лари, фискал саломатлик, тадбиркорлик эркин-лиги, мехнат эркинлиги, пул эркинлиги, савдо эркинлиги, инвестиция эркинлиги, молиявий эркинлик) 4 гурухда: конун устуворлиги, давлат аралашуви даражаси, тартибга солувчи самара-дорлик, бозор очиклиги курсаткичларида бирлаш-тирган. Индексда 186 мамлакат курсаткичлари акс этилади ва улар 100 балли тизимда бахоланади. Индекс киймати канча юкори булса, давлатда иктисодий жихатдан шунчалик эркинлик булади. Олинган баллар буйича куйидагича гурухларга булиш мумкин:

- 0-49,9 балл иктисодиёт мутлако эркин эмас;

- 50-59,9 балл иктисодиёт асосан эркин эмас;

- 60-69,9 балл иктисодиёт уртача даражада эркин;

- 70-79,9 балл иктисодиёт асосан эркин;

- 80-100 балл иктисодиёт бутунлай эркин.

Мазкур курсаткичлар давлат органлари томонидан эълон килинган расмий маълумотлар ва халкаро ташкилотларнинг (Жахон Банки, Халкаро валюта Фонди ва бошка) рейтингларига асосла-нади. Узбекистон Иктисодий эркинлик рейтингида 2021 йилги натижаси буйича 6 поFона кутарилиб,

2 Муминов Н.Г., Хамраев О.Я. Концепция «нового государственного управления» и зарубежный опыт в сфере социального партнерства // Актуальные научные исследования в современном мире (Украина). № 6 (38), часть 4. 2018. С. 119-123.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 4(152)

1-расм. Узбекистан ва дунёда (уртача) мулкчилик х.ук.ук.лари курсаткичи1.

Узбекистон Бутун дунё

58,3 балл билан 108 уринни эгаллади. 20172021 йилларда Узбекистон рейтингда сезиларли кутарилишга, 2017 йил 148 уриндан 2021 йил 108 уринга, эришган булишига карамай, нисбатан паст даражани эгаллаб келмокда. Бу мамлакатимизни халкаро рейтингларда эгаллаган урнининг ошиши, Узбекистонни нафакат дунё даражасида тан оли-ниши, балки амалга оширилаётган институцио-нал узгаришлар тутри йуналишда олиб борила-ётганлиги англатмокда. Узбекистоннинг халкаро рейтингларда урнини ошириш буйича комплекс чора-тадбирлар Узбекистон Республикаси Пре-зидентининг 2019 йил 7 мартдаги "Халкаро рейтинг ва индексларда Узбекистон Республикасининг урнини яхшилашга оид чора-тадбирларни тизим-лаштириш тутрисида"2ги ПФ-5687-сон ва 2020 йил 2 июндаги "Узбекистон Республикасининг халкаро рейтинг ва индекслардаги урнини яхшилаш хамда давлат органлари ва ташкилотларида улар билан тизимли ишлашнинг янги механизмини жорий килиш тутрисида"3ги ПФ-6003-сон Фармонлари билан белгиланган. Мазкур курсаткичларнинг ошиши реал секторда хам иктисодий усишга ижо-бий таъсир килмокда.

1 Index of Economic Freedom https://www.heritage. org/index/visualize

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 7 мартдаги "Халкаро рейтинг ва индексларда Узбекистон Республикасининг урнини яхшилашга оид чора-тадбирларни тизимлаштириш туfрисида"ги ПФ-5687-сон Фармони https://lex.uz/docs/4230916

3 Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 июндаги "Узбекистон Республикасининг халк,аро рейтинг ва индекслардаги урнини яхшилаш хамда давлат органлари ва ташкилотларида улар билан тизимли ишлашнинг янги механизмини жорий к,илиш туfрисида"ги ПФ-6003-сон Фармони https://lex.uz/docs/4838762

Иктисодий эркинлик индексида

Узбекистоннинг урни ошиб бораётган булсада, барча курсаткичларда бундай узгариш куза-тилмаган. Баъзи курсаткичлар 80-100 балл "иктисодиёт бутунлай эркин", баъзилари эса 0-49,9 балл "мутлако эркин эмас" даражасини курсатмокда. Куйида Иктисодий эркинлик индек-сининг Узбекистон ва бутун дунёдаги баъзи курсаткичларини тах,лил килиб утамиз.

1-расмда Узбекистонда мулкчилик хукуклари ва уларнинг х,имоя килиниш даражасини ифода этадиган курсаткич 2000-2008 йиллар 30 балл, 2009-2010 йиллар 20 балл, 2011-2016 йиллар 15 баллни ташкил этиб, уртача дунё даражасидан 15,6-28,6 балл паст. Узбекистонда амалга оши-рилган ислох,отлар нафакат бу, балки бошка курсаткичларга хам таъсир килиб, уларнинг дара-жаси уртача жахон даражасига кутарилди, баъзилари эса ундан хам юкори натижага эришди. Жумладан, мулкчилик хукуклари курсаткичи 20172021 йиллар 48-56,6 баллни ташкил этиб, 20202021 йиллар уртача дунёдан 2-4 балл юкорилади. Лекин бу курсаткич хам салбий талкин этилади, чунки 60 баллдан кам булиши "иктисодиёт асо-сан эркин эмас"лигини курсатади.

Муайян вактдаги шаклланган мулк хукуки иктисодий муносабатлар динамикасига сезиларли таъсир курсатмокда. Мулк буйича конуний белгиланган имтиёзлар ва устувор йуналишлар кучли дастаклар сифатида чикиб, иктисодий алокаларни амалга оширишга, жамоат манфаатлари тизи-мини шакллантиришга таъсир килади. Мулк хукуки буйича шаклланган ушбу таъсир мамлакат ахолисининг асосий кисмига ижобий ёки салбий таъсир курсатиши мумкин. Чунки марказлашган режали иктисодиётга эга мамлакатларда товарлар дефицитини келтирганлигини тарихда курганмиз.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 4(152)

2-расм. Узбекистан ва дунёда (уртача) х,укумат яхлитлиги курсаткичи1.

3-расм. Узбекистон ва дунёда солиц юки курсаткичи2

2-расмда Х,укумат яхлитлиги курсаткичи 20002021 йиллар мобайнида тулкинсимон усиш тен-денциясига эга булиб, 10-30,5 баллни ташкил этди. Лекин бу курсаткич дунё даражасидан бирмунча пастлигича (11-29 балл) колмокда. Сунгги йил-ларда тафовут камайганлигига карамай (15 балл), ушбу сох,ада амалга оширилиши лозим булган институционал узгаришлар буйича ишларни давом эттиришлигини англатмокда.

3-расмда Солик юки курсаткичи дунё буйича бир канча юкори (59-78) баллни ташкил этмокда. Узбекистонда бу курсаткич факат 2000-2003 йил-ларда дунё даражасидан паст булиб, 50,9-71,9 баллни ташкил этди. Кейинги 2004-2021 йиллар солик

1 Index of Economic Freedom https://www.heritage. org/index/visualize

юки курсаткичи дунё даражасидан (14 балгача) ва мутлак даражада (94,4 баллгача) бирмунча юкори булганлиги кузатилди. Бу солик конунчилигида амалга оширилган ислох,отларнинг натижасидир. Солик юки курсаткичи билан бирга 2017 йил-дан бошлаб юритилаётган Фискал саломатлик курсаткичи х,ам юкори натижаларга эга. Бу албатта яхши. Юкорида айтиб утилганидек, тах,лил этила-ётган курсаткичлар 80 баллдан юкори булиши бу курсаткичнинг мутлак эркинлигини курсатади ва солик юкининг камлигини курсатади.

4-расмдан куришимиз мумкинки, тадбир-корлик эркинлиги курсаткичи 2000-2005 йиллар мобайнида нисбатан паст булиб, 40 баллни ташкил этган. 2006-2021 йилларда дунё уртача даражасидан юкори булиб, 64,8-75,7 баллга бах,оланган. Шу билан таъкидлаш зарурки, кел-гусида бу курсаткични 80 баллдан юкори, яъни

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 4(152)

80 70 60 50 40 30 20 10

4-расм. Узбекистон ва дунёда тадбиркорлик эркинлиги курсаткичи1.

72.5 72.6 73.5

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

63.5 63.3 63.2

Ф Ф Ф Ф Ф

40 40 40 40 40 40

2000 2001 2002 2003 200+ 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 201S 2019 2020 2021

■Бутун дунё

5-раем. Узбекистон ва дунёда ме^нат эркинлиги курсаткичи2

80 -| 70 -60 -50 -40 -30 -20 10 -\ 0

67.1 67.1 66.8 66.9

64.9

59.4 59.4 59,5

50.4 52

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021

■Бутун дунё

"мутлак, эркин" даражага кутариш долзарб ахамият касб этади.

Мехнат эркинлиги курсаткичи 2005 йилдан юритила бошланди. 5-расмдан куришимиз мум-кинки, 2005-2021 йиллар мобайнида Узбекистонда ва бутун дунёда бу курсаткич унча фарк, килмасдан 60-65 балл атрофида ташкил этди. Бу мехнат эркинлигининг уртача даражада эркинли-гидан далолат беради ва бу йуналишдаги инсти-туционал узгаришларни давом эттириш лозим-лигини курсатади.

Ик,тисодий эркинлик индексида

Узбекистоннинг кам сонли курсаткичлари бутун дунё курсаткичларидан паст натижа курсатмокда.

Шулардан биттаси Пул эркинлиги курсаткичидир. 6-расмда куриниб турганидек 2000-2021 йилларда бу курсаткичнинг Узбекистондаги натижаси яхши-ланган булсада, уртача дунё даражасидан 15 балл паст булиб, ик,тисодиётнинг "уртача даражада эркинлиги"ни курсатмокда. Узбекистон Респу-бликаси Президентининг 2020 йил 12 майдаги "2020-2025 йилларга мулжалланган Узбекистон Республикасининг банк тизимини ислох, к,илиш стратегияси туfрисида"ги ПФ-5992-сон Фармонида белгиланган асосий йуналишдаги вазифаларнинг бажарилиши ушбу курсаткичнинг кутарилишига олиб келади3.

1 Index of Economic Freedom https://www.heritage. org/index/visualize

3 Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 15 майдаги "2020-2025 йилларга мулжалланган Узбекистон Республикасининг банк тизимини ислох килиш стратегияси тутрисида"ги ПФ-5992-сон Фар-мони. https://lex.uz/docs/4811025

6-расм. Узбекистон ва дунёда пул эркинлиги курсаткичи1.

90 -1

80 -70 -60 -50 -40 -30 -20 -10 -о -

62.6 62.4 61,7 б4=2 63 63 Л 63.5 61Д 61i9 J 59_9

48.5

44 9

' 42.4 41 з 42.3

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 200S 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 201S 2019 2020 2021

■Бутун дунё

7-расм. Узбекистон ва дунёда савдо эркинлиги курсаткичи2

7-расм маълумотларига асосан Узбекистонда савдо эркинлиги курсаткичи бутун дунё курсаткичидан уртача 10-12 балл ортда колиш билан бирга, 2021 йилда 55,4 балл билан "иктисодиёт асосан эркин эмас" гурух,ига кирди. Бу салбий х,олатдир. Бунга асосий сабаблардан бири сифатида Узбекистоннинг Жах,он савдо ташкилотига аъзо эмаслигини курсатишимиз мумкин. Узбекистон Республикаси Вазир-лар Мах,камасининг "Жах,он савдо ташкилоти билан ишлаш буйича идоралараро комиссия

1 Index of Economic Freedom https://www.heritage. org/index/visualize

туррисидаги Низомни тасдиклаш х,акида"3ги Карори Узбекистоннинг Жах,он савдо ташкилотига киришида мух,им ах,амият касб этади.

Иктисодий эркинлик индексининг Узбекистондаги энг паст курсаткичини инвестиция эркинлиги ташкил этади. Бу курсаткич 2000-2009 йилларда 30 балл, 2010 йили 10 балл, 2011-2018 йилларда аникланмаган, 2019 йилда 10 балл, 2020-2021 йилларда 20 баллни ташкил этди. Бу уртача дунё даражасидан (48,8-59,7 балл) анча паст булиб, "мутлако эркин эмас"

3 Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2020 йил 28 майдаги "Жах,он савдо ташкилоти билан ишлаш буйича идоралараро комиссия туFрисидаги низомни тасдиклаш х,акида" 339-сон Карори. https://lex.uz/docs/4831763

8-расм. Узбекистон ва дунёда инвестиция эркинлиги курсаткичи1.

збекистон Бутун дунё

60 п

50.6

47.9

9-расм. Узбекистон ва дунёда молиявий эркинлиги курсаткичи2.

52.9 53,2 51,8 53 524 ^

49,4 48 8 48.8 48.9 48.9 48.9 48.7 48.8 48.9 49 49,1 49,2 48.8

50 -

40 -

30 -

20 -

10 -

/-•-л

Х20 20 20 X Х20 20

ф ф ф ф ф с \ффффффффг

10 10 10 10 10

10

10

10 10 10 10 10 10 10 10 10 10

3000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 200S 2009 2010 2011 2012 2015 2014 2015 2016 2017 201В 2019 2020 2021

Узбекистон Бутун дунё

деб бах,оланди. Реал секторга инвестициялар-нинг киритилиши кенгайтирилган такрор ишлаб чикаришнинг асосини ташкил этади. Демак реал сектордаги иктисодий усиш бевосита инвестици-ялаш жараёни билан бо^ик. Узбекистонда инвестиция эркинлиги курсаткичининг пастлиги бу сохддаги ислох,отларни изчил давом эттиришни зарур килиб куймокда.

Иктисодий эркинлик индексидаги молиявий эркинлик курсаткичида х,ам Узбекистон паст баллга эга. Жумладан, 2000-2006 ва 2010-2019 йилларда 10 балл, 2007-2009 ва 2020-2021 йил-

1 Index of Economic Freedom https://www.heritage. org/index/visualize

2 Index of Economic Freedom https://www.heritage.

org/index/visualize

ларда 20 балл. Бу жуда салбий натижа булиб, уртача дунё даражасидан 30-40 балл паст ва мамлакатимизда молиявий эркинлик курсаткичи "мутлако эркин эмас" даражадалигини англа-тади. Узбекистонда Халкаро рейтинг ва индек-слар билан ишлаш буйича Республика кенгаши ташкил этилган булиб, унинг асосий вазифалари сифатида давлат х,окимияти ва бошкаруви тизимини такомиллаштириш белгилаб куйилган3.

3 Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 июндаги "Узбекистон Республикасининг халкаро рейтинг ва индекслардаги урнини яхши-лаш х,амда давлат органлари ва ташкилотларида улар билан тизимли ишлашнинг янги механизмини жорий килиш тутрисида"ги ПФ-6003-сон Фармони https://lex.uz/docs/4838762

ИКДИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 4(152)

5. Хулоса ва таклифлар.

Юкорида индекслар буйича тахлилимиз бизга институционал узгаришлар динамикасига таъсир этишда эндоген ва экзоген омилларни биргалик-даги харакати зарурлигини курдик. Чунки экзоген ва эндоген омиллар, бир-бирини коплаш жараёнида у ёки бу институтнинг шаклланиши ёки ривожланишида сезиларли ижобий таъсир курсатиши мумкин. Шунингдек бизнингча кулай иклим шароити, инновацион ривожланиш ва мамлакатда асосий институционал шаклларни баркарорлаштиришга имкон беради.

Купинча ижтимоий институтларга омилларни таъсир даражаси яширин шаклда, бир институтнинг иккинчисига нисбатан кичик имтиёзлари бериш, хукукларнинг бир кисмини утказиш ёки маълум бир шаклга аралаш муносабатларнинг пайдо булиши оркали содир булади. Амалдаги ижтимоий-иктисодий тизим доирасида янги ташкилий шаклларнинг пайдо булишидаги асосий урин, бизнинг фикримизча, институционал узгаришларнинг ижобий динамикаси учун шароит яратишга йуналтирилади.

Институционал шаклларнинг ижобий динамикаси учун экзоген ва эндоген омилларни таъсир даражасини аник,лаш учун анъанавий ва инновацион шаклларнинг маълум бир узаро комбинаци-ясини амалга ошириш лозим. Шунингдек, инсти-тутларни замонавий шаклга келтириш жараёнини тезлаштириш, ахолининг фаровонлик даражаси ва ижтимоий ишлаб чикариш самарадорлигини оширадиган субъектив омилларни топиш лозим. Бунда ижобий институционал динамиканинг субъектив омиллари ижтимоий зарурий мехнат сарф-ларни тежаш, инсонлар фаровонлигини ошириш ва уларнинг эхтиёжларини окилона кондириш хамда шахсий, гурухий ёки жамоавий, миллий ва глобал манфаатларга асосланади.

Субъектив омилларнинг узига хос хусуси-яти шундаки, улар хар доим хам институционал узгаришларнинг динамик жараёнларига бевосита таъсир килмайди, аксарият холларда бу жара-ёнга билвосита таъсир курсатадилар. Масалан, ижтимоий хаётни демократлаштириш субъектив омил булиб, хусусий ва жамоа мулк шакллари уртасидаги муносабатларни мустахкамлашга ёрдам бериш, янги институционал шаклларнинг шаклланишига таъсир килишдир. Субъектив ва

объектив омиллар жамиятнинг айрим гурухлари учун хаёлий нафлар, мулкчилик муносабатлари хукукий асосларининг узгариши, илмий-техник тараккиётига бошлаган янги эхтиёжларнинг пайдо булиши билан хам боFлик.

Агар маълум бир вакт оралиFида институционал узгаришлар учун барча шарт-шароитларни бахоласак, у холда объектив ва субъектив шароит-ларнинг ажралмас булаги сифатида караш, институционал узгаришларнинг динамикаси учун кулай ёки нокулай шароитлар ташкил этади. Объектив шароитларга атроф-мухит, иктисодий ва демо-график омил, мавжуд илмий-техник салохиятдан самарали фойдаланиш, урта муддатли ва киска муддатли циклли жараёнлар билан узаро боFланиш, шунингдек жахон минтак,авий тажри-балари хам зарур. Институционал узгаришларнинг ижобий динамикаси учун шарт-шароитлар ушбу жараённинг ташки зарурий шарти булиб, унинг мохиятига сезиларли таъсир курсатади.

Иктисодий усиш назарияларида келтирилган юкоридаги омиллар билан бирга, эквивалент ривожланиш омили - жамият иктисодий инсти-тутларининг самарадорлик даражаси хам мавжуд. Юкори самарали институтлар, мулк хукуки ва шартномавий муносабатларнинг замонавий тизими баркарор ва юкори суръатли иктисодий усишнинг асосидир.

Тахлилга асосланиб юкори самарали замонавий институционал иктисодий тузилманинг бел-гиларини ажратиб олишимиз мумкин. Булар:

- ишчи кучининг юкори касб малакаси ва маълумот даражаси;

- асосий воситалар, бинолар, иншоотлар, ускуналар ва бошк,а капиталлаштирилган ресурс-ларда моддийлаштирилган самарали капитал;

- замонавий техник ва иктисодий тизимга мос келадиган илмий-техник тараккиёт даражаси;

- бир томондан мавжуд мулкий муносабатларни химоя килишни ва бошк,а томондан уларни баркарор демократик тамойиллар асосида тако-миллаштиришни таъминлайдиган хукукий меъёр-ларнинг ривожланиши;

- интеллектуал мулк хукукларини химоя килиш, муаллифлик хукукини такомиллашти-риш, лицензиялар, саноат намуналари, патент-лар, савдо белгиларини химоя килиш.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 4(152)

Фойдаланилган адабиёт руйхати.

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 7 мартдаги "Халкаро рейтинг ва индексларда Узбекистон Республикасининг урнини яхшилашга оид чора-тадбирларни тизим-лаштириш туFрисида"ги ПФ-5687-сон Фармони https://lex.uz/docs/4230916

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 12 майдаги "2020-2025 йилларга мулжалланган Узбекистон Республикасининг банк тизимини ислох, килиш стратегияси туFрисида"ги ПФ-5992-сон Фармони. https://lex.uz/docs/4811025

3. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 28 майдаги "Жахон савдо ташкилоти билан ишлаш буйича идоралараро комиссия туFрисидаги низомни тасдиклаш хакида" 339-сон Карори. https://lex.uz/docs/4831763

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 2 июндаги "Узбекистон Республикасининг халкаро рейтинг ва индекслардаги урнини яхшилаш хамда давлат органлари ва таш-килотларида улар билан тизимли ишлашнинг янги механизмини жорий килиш туFрисида"ги ПФ-6003-сон Фармони https://lex.uz/docs/4838762

5. Каландаров Р.А. Иктисодиётнинг реал сектори ривожланишига институционал узгаришларнинг таъсирини ошириш йуллари. Халкаро молия ва хисоб 2021. №3. https:// www.interfinance.uz/en/arxiv/269-3-2021

6. Клейнер Г. Особенности формирования экономических институтов в России. Экономика и математические методы. 2003. т. 39. №3. https://kleiner.ru/wp-content/uploads/2014/11/ osoben_2003.pdf

7. Kydland F., Prescott E. Time to Build and Aggregate Fluctuations Econometrica. 1982. Vol. 50. No 6. https://www.jstor.org/stable/1913386

8. Муминов Н.Г., Хамраев О.Я. Концепция «нового государственного управления» и зарубежный опыт в сфере социального партнерства // Актуальные научные исследования в современном мире (Украина). №6 (38), часть 4. 2018. С. 119-123

9. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики. М.: Фонд экономической книги "Начала". 1997.

10. Норт Д. Пять тезисов об институциональных изменениях Вашингтонский университет. г. Сент Луис. http://research.by/webroot/delivery/files/ecowest/1999n4r01.pdf

11. WIPO Всемирная организация интелектуальной собственности. Глобальный инновационный индекс https://www.wipo.int/publications/ru/series/index.jsp?id=129

12. Global Innovation Index 2021. Tracking Innovation through the COVID-19 Crisis. Р.Р. 30-31. https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2021.pdf

13. Index of Economic Freedom https://www.heritage.org/index/visualize

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.