Научная статья на тему 'МАКТАБГАЧА ЁШИДАГИ БОЛАЛАРНИНГ ҲАРАКАТ КЎНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ'

МАКТАБГАЧА ЁШИДАГИ БОЛАЛАРНИНГ ҲАРАКАТ КЎНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

690
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Жисмоний машқлар / ҳаракат кўникма / ҳаракатли ўйинлар / жисмоний сифатлар / куч / тезкорлик / чақонлик / эгилувчанлик / чидамлилик / технологик / ақлий / ахлоқий / этик / эстетик . / physical exercises / movement ability / movement games / physical qualities / strength / speed / agility / flexibility / endurance / technological / mental / moral / ethical / aesthetic.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Зокир Нурматович Абдуллаев

Боладаги жисмоний сифатлар, ҳаракат кўникмалари ривожининг зарур ҳамда этарли даражасини таъминловчи жисмоний имкониятларнинг табиийликка мувофиқ ва индивидуал мос тарзда ривожлантирилиши, мактабгача ёшдаги болаларга жисмоний умумий тарбияга оид маълумотларни бериш, бунда уларнинг жисмоний тарбиясига оид ақлий, технологик, ахлоқий, этик ва эстетик қадриятларни ўзлаштиришига эришиш, билимларнинг мустақил машғулотлар ўтказишнинг бошланғич кўникмалари даражасида долзарблашуви.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPMENT OF MOVEMENT SKILLS OF PRESCHOOL CHILDREN

Physical qualities of a child, the development of physical abilities that provide necessary and sufficient level of movement skills in a natural and individual way, to provide preschool children with information about general physical education, thereby mastering the intellectual, technological, moral, ethical and aesthetic values of physical education, updating knowledge at the level of basic skills of independent study.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГАЧА ЁШИДАГИ БОЛАЛАРНИНГ ҲАРАКАТ КЎНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

МАКТАБГАЧА ЁШИДАГИ БОЛАЛАРНИНГ ХДРАКАТ КУНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ

Зокир Нурматович Абдуллаев

Урганч давлат университети

АННОТАЦИЯ

Боладаги жисмоний сифатлар, харакат куникмалари ривожининг зарур хамда этарли даражасини таъминловчи жисмоний имкониятларнинг табиийликка мувофик ва индивидуал - мос тарзда ривожлантирилиши, мактабгача ёшдаги болаларга жисмоний умумий тарбияга оид маълумотларни бериш, бунда уларнинг жисмоний тарбиясига оид аклий, технологик, ахлокий, этик ва эстетик кадриятларни узлаштиришига эришиш, билимларнинг мустакил машгулотлар утказишнинг бошлангич куникмалари даражасида долзарблашуви.

Калит сузлар: Жисмоний машклар, харакат куникма, харакатли уйинлар, жисмоний сифатлар,куч,тезкорлик,чаконлик,эгилувчанлик, чидамлилик, технологик, аклий, ахлокий, этик , эстетик .

DEVELOPMENT OF MOVEMENT SKILLS OF PRESCHOOL CHILDREN

ABSTRACT

Physical qualities of a child, the development of physical abilities that provide necessary and sufficient level of movement skills in a natural and individual way, to provide preschool children with information about general physical education, thereby mastering the intellectual, technological, moral, ethical and aesthetic values of physical education, updating knowledge at the level of basic skills of independent study.

Keywords: physical exercises, movement ability, movement games, physical qualities, strength, speed, agility, flexibility, endurance, technological, mental, moral, ethical, aesthetic.

КИРИШ

Узбекистон Республикаси Президентининг 2016 йил 29 декабрдаги "2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

чора-тадбирлари тугрисида" П^-2707-сонли хамда 2017 йил 9 сентябрдаги "Мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-3261-сонли, 2017 йил 30 сентябрдаги "Узбекистон Республикаси мактабгача таълим вазирлиги фаолиятини ташкил этиш тртрисида"ги П^-3305-сонли карорларингиз ижросини таъминлаш максадида мактабгача таълим муассасалари моддий-техника базасини мустахкамлаш, малакали педагог кадрлар билан таъминлаш, болаларни мактаб таълимига тайёрлаш даражасини тубдан яхшилаш, таълим-тарбия жараёнига замонавий таълим дастурлари ва технологияларини татбик этиш, болаларни хар томонлама интеллектуал, ахлокий, эстетик ва жисмоний ривожлантириш учун шарт-шароитлар яратиш буйича зарурий чора-тадбир ва режалар белгилаб берилди.

Маълумки, бола унга катталарнинг бевосита таъсири натижасида, мустакил фаолият жараёнида, шунингдек, атроф-мухитдан олаётган ахборотлари таъсирида ривожланади. Болалар куп уйинчок уйнайдилар, харакатланадилар ва шу билан бирга атрофдаги вокеаларни кизикиш билан кузатадилар, суратларни томоша киладилар, турли сабаблар юзасидан ота-оналарига мурожаат килиб, уларнинг топширикларини бажарадилар.

3 ёшдан 6 ёшгача, яъни мактабгача булган давр умумий сензитивлик нуктаи назаридан илк гудаклик даврининг тугридан-тугри давоми хисобланади. У ривожланишга булган онтогенетик потенциалнинг тухтовсизлиги билан ифодаланади. Бу даврда болада барча харакат куникмалари ривожланиб, такомиллашишда давом этади, бирок унинг теварагини ураб турган олам билан мулокоти хозирча чекланган. Аста-секин болалар мустакил була борадилар, уларнинг организми мустахкамланади, харакатлари анча аник, ишончли, тезкор булади. Уй-рузгор буюмлари, уйинчоклар билан бажариладиган харакатларнинг такомиллашуви хаётий тажрибанинг бойишига ёрдам беради. Хдракатлар янада аник, онгли, максадли булиб колади. Тугри ташкил этилган жисмоний тарбия мактабгача ёшдаги болаларда тафаккур, хотира, ташаббус, тасаввур, мустакилликнинг ривожланишига, асосий гигиеник куникмаларнинг пайдо булишига кумаклашади. Худди илк гудаклик давридаги каби мактабгача ёшда хам атрофдаги олам тугрисида ёркин тасаввурларнинг шаклланишида болаларнинг хиссий тажрибалари катта ахамиятга эга булади. Бу даврда уйин фаолиятнинг етакчи турига айланади, лекин бу одатда бола куп вактини кизикарли уйинлар билан утказгани учун эмас, - уйин бола психикасида сифат

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

узгаришларини юзага келтиради. Мактабгача ёшдаги боланинг уйини анча мураккаблашади: унда хаётий тажриба кулга киритилади, муайян максад аникрок намоён булади, ижодий тасаввур кузга ташланади ва ривожланади. Йилдан-йилга боланинг аклий ривожланишида катталарнинг огзаки тушунтиришлари ва топшириклари каттарок ахамият касб этиб боради. Соглом болани тарбиялашда энг мухим воситалардан бири жисмоний машклар, харакатли уйинлар ва спорт кунгилочар уйинлари саналади. Болалар билан жисмоний машкларни бажарганда уларнинг саломатлигини кузатиб бориш, ташки куринишига, кайфиятига, чарчаши, иштахаси, уйкусига эътибор бериш жуда мухим. Х,ар бир хатто мутлако соглом бола хам йилда 2-3 марта тиббий курикдан утказилгани маъкул. Бунда боланинг буйи, огирлиги, кукрак кафасининг айланаси курсаткичларини ёзиб бориш тавсия этилади, бу унинг тугри ривожланишини кузатиб бориш имконини беради. Жисмоний тарбия ва спорт сохасининг купгина олимлари фикрича, усиб келаётган ёш авлодни жисмоний тарбиялашдан максад шахснинг жисмоний ва маънавий маданияти асосларини шакллантириш, саломатлик захираларини соглом турмуш тарзида фаол хамда узок муддат давомида амалга оширилаётган кадриятлар тизими сифатида юксалтиришдан иборатдир.

АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Боланинг асосий жисмоний сифатларини ривожлантиришнинг ёш динамикаси В.С.Фарфель, Ф.Г.Казарян, Л.В.Карманова, Н.А.Фомин, В.П.Филин ва бошкаларнинг ишларида очиб берилган.

Олимлар фикрича, бола хаётининг олтинчи йили кучни (Г.М.Касаткина, В.Н.Новохатько, жумладан, тезлик-куч кобилиятлари хамда харакатлар тезкорлигини (Н.А.Ноткина,М.Н.Королева) тарбиялашнинг сенситив даври хисобланади.

Олти ёшда мазкур сифатларни шиддат билан ривожлантириш кобилияти сакланиб колади ва умумий чидамлиликни тарбиялаш имкониятлари пайдо булади (Н.В.Зимкин (49), В.Г.Фролов (131), Г.П.Юрко, А.В.Яшченко, В.В.Белоярцева (143), Н.А.Ноткина (95) ва б.).

Т.Ю.Логвинанинг фикрича, 5-6 ёшли болаларда куч, чидамлилик, эгилувчанлик, маконда мулжал олиш каби сифатлар энг кучли намоён булади, асосан угил болаларда ушбу курсаткичлар кизларга нисбатан юкорирок.

Етти ёшда мунтазам машгулотларда харакат координацияси етакчи сифат

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

булиб колади (А.И.Козлов, Л.И.Пензуллаева, Г.М.Касаткина. Шунингдек, турли координацион кобилиятларнинг энг жадал ривожланиш даври 4-5 ёшлар ораси эканлиги тугрисида маълумотлар бор (Т.И.Осокина, (Л.Т.Майорова, В.М.Зуев ва б.)

Бунда харакатларни такрорлаш, табакалаштириш хамда уларнинг улчамаларини олиш кобилиятларининг курсаткичлари буйича угил ва киз болалар орасидаги жинсий тафовутлар ахамиятсиз, яъни жиддий эмас. Бошка курсаткичлар (вакт танкислиги шароитида харакат фаолиятини тез узгартириш кобилияти, маконда мулжал олиш) буйича етти ёшли угил болалар шу ёшдаги кизлардан узиб кета бошлайди. Бирок харакат координацияси кобилиятларининг купгина курсаткичлари буйича угил болаларнинг яккол устунлиги факат 13-14 ёшларга келиб кузга ташланади (В.С.Фарфель ва б.).

В.М.Зуев тадкикотларида кулга киритган маълумотлар муаллифга мактабгача булган давр турли жинсли болаларда асосий улчамлари буйича харакатлар аниклигининг нотекис ва хар хил муддатли ривожланиши билан тавсифланиши хакида хулоса чикариш имконини беради. Тажриба кизларнинг беш ва олти ёшларда, угил болаларнинг эса етти ёшга келиб маконда аник харакатланишга оид топширикларни бажаришда устунрок эканлигини курсатди. Беш ва олти ёшга утган угил болаларда харакатнинг вакт улчамини такрорлаш аниклиги киз болаларникига нисбатан юкорирок, етти ёшли угил болалар эса тенгдош кизларга нисбатан топширикни ёмонрок уддаладилар.

НАТИЖАЛАР

Мактабгача ёшдаги болаларнинг жисмоний тайёргарлиги динамикаси ва ёш хусусиятлари.Болалар жисмоний тайёргарлиги холатини тадкик этиш 3 ёшдан 6 ёшгача булган болаларнинг барча жисмоний сифатлари ривожланиш даражасининг табиий усишини аниклашга имкон берди (3.1-расм) Аммо хар бир текширилаётган жисмоний сифатда тегишли ёш хусусиятлари намоён булади.

Шундай килиб, 3 ёшдан 6 ёшгача булган угил ва киз болалар гурухларида куч имкониятлари сезиларли ортади (Р<05). Бунда, агар 3 ва 4 ёшли кизлар кучнинг интеграл курсаткичлари жихатидан уз тенг-дошлари булган угил болалардан олдинда булсалар, 5-6 ёшда угил болалар кучлирок эканлиги маьлум булди. 3 ёшдан 4 ёшгача, 4 ёшдан 5 ёшгача ва 5 ёшдан 6 ёшгача булган угил болаларда куч имкониятларининг усиш курсаткичлари ишончли эди

Academic Research in Educational Sciences

VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022 ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

(Р<0,05 дан Р<0,01 гача). Кизларда эса ишончли узгаришлар 3 ва 4 ёшлилар хамда 4 ва 5 ёшлилар орасида аникланди (Р<0,05).

Угил болалар ва кизларнинг уртача гурух маьлумотларини тахлил этиш шуни курсатдики, бу болалар барча ёшда кучининг ривожланиш даражаси буйича фарк килади. Бирок бу жисмоний сифатда угил ва киз болалар орасидаги ишончли тафовутлар (жинсий диморфизм) факат 4 ва 5 ёшларда кузга ташланади.

KyM

- ▲ - -Чидамлилик

-Тезкорлик

■ -Ж- - Эпчиллик

■ Эгилувчанлик

3.1-расм. УFил болаларнинг жисмоний сифатлари интеграл курсаткичларининг нисбий уртача гуру* ^ийматлари ёш динамикаси

3

4

5

6 Еш иил

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

3-6 ёшли угил ва киз болаларда чидамлилик ва чакконликни ривожлантиришнинг ёш динамикаси куч имкониятларини тахлил килиш чогида кузатилган узгаришларни эслатади (3.1-расм). Тезкорликнинг ривожланиш даражаси 3 ёшга нисбатан 4 ёшли угил болаларда хаммадан кучлирок намоён булди (Р<0,05).

Бошка чегарадош ёшли угил болаларда жимоний таёргарликнинг бу курсаткичи ишончли узгармайди. К^изларда эса ёш ошган сари, айникса, турт ва олти ёшларда аввалги ёшларга нисабатан тезкорликнинг ривожланиш даражасида тобора усиш кайд этилади (Р<0,05). Угил болаларда хам, кизларда хам эгилувчанлик курсаткичлари уч ёшдан турт ёшгача булган ораликда ошиб боради. Кейинги ёш даврларида мазкур жисмоний сифатнинг жуда ишончли булмаса-да, хар холда пасайиши кузатилади. Олти ёшлардан ташкари биз угил ва киз болалар орасида эгилувчанликнинг ривожланиш даражасида ишончли фаркларни курмадик. Биз учун 3-6 ёшли болаларнинг жисмоний тайёргарлигидаги узгаришларни мактабгача таълим муассасасидаги табиий (тажрибавий эмас) шароитларда тадкик этиш кизик эди. Шу максадда биз йиллик циклда жисмоний сифатларнинг ривожланиши интеграл курсаткичлари динамикасини ургандик.

Дастлабки тадкикотлар МТМда ноябрда, якунийлари эса июнь ойида утказилди. Демак, иккинчи тадкикотгача турт ёшли болалар пайдо булди. Бирок бунда болаларнинг сони умумий микдорнинг уртача 30-35 % инигина ташкил этарди ва бундай ёш даврида улар купи билан 5 ойгина булишди, шунинг учун биз уларни танлаб олинганлар орасидан чикариб юбормадик.

Укув йили охирида 3-6 ёшли барча болаларнинг жисмоний сифатлари ривожидаги дастлабки курсаткичларда узгаришлар кузатилди.

Аммо йил давомидаги бундай узгаришларнинг катталиги ва хусусиятлари угил болаларда хамда кизларда турлича булди. Масалан, агар угил болаларда йил давомида куч курсаткичларидаги ишончли узгаришлар факат 5 ёшда кайд этилган булса, кизларда бу турт ёшда хам, беш ёшда хам, олти ёшда хам кузга ташланди (Р<0,05). Чидамлилик интеграл курсаткичлари угил болаларда уч ва беш ёшда жиддий узгарган булса, кизларда бу факат уч ёшда кузатилди.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

3.2-расм. Кизлар жисмоний сифатлари интеграл курсаткичларининг нисбий уртача гуру* кийматлари ёш динамикаси

Угил болаларда хам, кизларда хам йил давомида тезкорлик курсаткичларини тадкик этишда сезиларли узгаришлар кайд этилмади. Худди шундай холат чакконликнинг йиллик динамикаси тадкик этилганда угил болаларда кузатилди. Кизларда эса жисмоний тайёргарликнинг бу курсаткичи турт ва беш ёшларда анча яхшиланди.

Агар угил болаларда ёш гурухларида йил давомида эгилувчанлик курсаткичлари яхши томонга узгарган булса (уч ёшдагина жиддий), кизларда бу ижобий жараён факат уч ва турт ёшда кайд этилган. Шундай килиб, 3-6 ёшли болалар жисмоний тайёргарлиги курсаткичларининг ривожланиш даражалари йиллик динамикасини тадкик этиш табиий, ёш узгаришлари билан боглик хамда анъанавий тарбия жараёни давомида, асосан, ижобий узгаришларни аниклашга ёрдам берди. Айни пайтда угил болаларда хам, кизларда хам барча ёш гурухларида жисмоний сифатларнинг мутлак курсаткичларидаги узгаришлар хусусияти бир хил эмас. Жинсий диморфизм кучнинг намоён булишида 4 ва 5 ёшда, чидамлилик хамда чакконликда - 5 ёшда, эгилувчанликнинг намоён булишида 3 ёшда айникса яккол ифодаланади. Бошка холларда 3-6 ёшли болалар жисмоний тайёргарлигининг нотекис ривожланиш хусусияти кузга ташланади. Жисмоний тайёргарлик курсаткичларининг усиш суръатлари тахлил этилганда, мазкур фактлар айникса

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

ёркин намоён булди. МУХ,ОКАМА

Вариантлар коэффицентининг нисбатан юкори даражаси куриш куч курсаткичлари орасида угил болаларда беш ёшда, кизларда эса турт ва олти ёшда мувофик равишда чидамлилик курсаткичларида - угил болаларда уч ва олти ёшда, кизларда уч ва беш ёшда; тезкорликда - угил ва киз болаларда факат беш ёшда; чакконликда - угил болаларда факат турт ёшда, кизларда эса уч, турт (ишончли курсаткичлар) хамда олти ёшда; эгилувчанликда - угил болаларда беш ва олти ёшда, кизларда уч ёшда (ишончли курсаткичлар) ва олти ёшда аникланади. Вариантларнинг энг паст коэффициентлари угил болаларда уч ва олти ёшда, чакконлик ва кучда, кизларда эса факат куч курсаткичлари орасида турт ёшда маълум булади.

Жисмоний тайёргарлик ва диккатнинг интеграл курсаткичлари орасидаги узаро богликлик тахлили бирон-бир жиддий тафовутларни юзага чикармади. Бу 3.1-жадвалда аник куриниб турибди. Диккат хамда чидамлилик кийматлари орасидаги ишончли богликлик угил болаларда факат беш ёшда, кизларда эса олти ёшда чакконлик билан кузатилди.

Угил болаларда уч ёшда богликликнинг нисбатан юкори даражаси диккат ва чидамлилик курсаткчилари орасида аникланади, турт, беш ва олти ёшда эгилувчанлик билан, мувофик равишда кизларда уч ёшда чидамлилик, турт ёшда - тезкорлик ва эгилувчанлик, беш ва олти ёшда - факат эгилувчанлик курсаткичлари билан юзага чикади. Тахлил этилаётган курсаткичлар орасидаги вариантларнинг энг паст коэффициентлари угил болаларда уч ёшда (эгилувчанлик курсаткичлари билан), кизларда эса беш ёшда (чидамлилик курсаткичлари билан) аникланди.

Уч ёшли угил болаларда тафаккур хамда эгилувчанлик кийматлари орасида нисбатан мустахкам богликлик кайд этилди, турт ёшда - чидамлилик, беш ёшда - барча беш хил жисмоний сифатлар, олти ёшда - куч ва чакконлик орасида. Мос равишда бундай йуналиш кизларда уч ёшда чакконлик, турт ёшда эгилувчанлик, беш ёшда чакконлик ва олти ёшда куч хамда чакконлик курсаткичлари билан намоён булди. Богликликнинг (корреляция)нинг энг паст коэффициенти угил болаларда (тезкорлик) ва кизларда (куч) турт ёшда аникланди.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

Мазкур холатда факат кизларда чакконлик (уч ёш), чидамлилик (турт ёш) ва тасаввурнинг интеграл курсаткичлари орасида вариантларнинг иккита ишончли коэффициенти маълум булди.

Бошка холларда жисмоний сифатлар орасидаги узаро алока катталиги ишончли булмади. Лекин, агар жадал ривожланиш даврини бошидан кечираётган 3-6 ёшли биз текшираётган болаларнинг курсаткичлари статистик ишловдан утганлигини хисобга оладиган булсак, хатто ижобий богликлик хам хеч булмаганда жисмоний сифатларнинг узаро таъсири йуналиши хусусида маълумот бериши мумкин.

Уч ёшли угил ва киз болаларда куч ва чакконлик курсаткичлари орасида, турт ёшда угил болаларда факат куч курсаткичлари, кизларда эса тезкорлик билан, беш ёшда угил болаларда - куч, кизларда тезкорлик ва эгилувчанлик, олти ёшда угил болаларда тезкорлик, чакконлик ва эгилувчанлик, кизларда эса куч ва чидамлилик курсаткичлари билан нисбатан мустахкам ижобий богликликлар кузатилди. Вариантларнинг энг паст коэффициентлари угил болаларда турт ёшда (чидамлилик), кизларда эса уч ёшда (тезкорлик) кайд этилди.

Шундай килиб, тадкикотларнинг статистик материалларини узаро богликликка кура тахлил килиш мактабгача таълим муассасасидаги табиий шароитда ривожланаётган болаларда жисмоний сифатлар орасидаги узаро богликликнинг узига хос хусусиятларини аниклаш имконини берди. Бу хусусиятлар шундан иборатки, 3-6 ёшли болаларда жисмоний тайёргарликнинг хар хил курсаткичлари албатта таъсир утказади. Лекин бу таъсирларнинг катталиги хали яккол ифодаланган (ишончли) шаклда намоён булмайди. Биз турли ёш ва жинсли болаларнинг жисмоний сифатлари орасидаги узаро богликлигида кандайдир конуният борлигини пайкамадик. Мазкур курсаткичлар ва жинсий диморфизм орасидаги узаро таъсирнинг намоён булишида ёш омилининг мавжудлиги тугрисида тула ишонч билан гапириш мумкин. Бизнинг ишимизда 3-6 ёшли болаларнинг жисмоний сифатлари такомиллаштириш жараёнига аник максад билан таъсир курсатувчи ташки омил сифатида харакатли уйинлар танлаб олинди.

ХУЛОСА

Юкорида таъкидланганидек, жисмоний сифатлар курсаткичлари усиш суръатларининг ёшга кура узгаришларини тахлил килиш йиллик циклда

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

гурухнинг уртача курсаткичларини тадкик этиш асосида амалга оширилди.

Уч ёшли угил болаларда кучнинг ривожланишида (12%) ва чидамлиликнинг ривожланишида (11,5%) усиш суръатлари анча юкори. Шу ёшдаги кизлар гурухида чидамлилик (22,5%) хамда куч (6,0%) сифатларининг усиш суръатлари яккол ифодаланганлиги кайд этилди.

Турт ёшли угил болаларда энг юкори суръат куч ва эгилувчанликни, кизларда эса куч ва чакконликни тахлил этганда кузатилди .

Беш ёшдаги угил болалар чидамлилик (13,8%) ва куч (10,5%) курсаткичларининг, кизлар эса куч (12,0 %) хамда чакконлик (7,6%) курсаткичларининг юкори усиш суръатларини саклаб колдилар.

Олти ёшда угил болаларда чидамлилик (12,8%), кизларда эса куч (6,9 %) курсаткичларининг усиш суръатлари айникса юкори эканлиги маълум булди. Юкорида келтирилган маълумотлар турли жисмоний сифатларнинг катор курсаткичлари усиш суръатларидаги ижобий узгаришлар тугрисида хабар беради. Бирок тадкикотларимиз давомида угил болаларда турт ёшдан бошлаб тезкорликнинг, турт ва олти ёшда чакконликнинг, уч ва беш ёшда эса эгилувчанликнинг интеграл курсаткичларида усиш суръатлари пасайганлиги аникланди. Кизларда шундай салбий узгаришлар - беш ёшда чидамлиликни, турт ва беш ёшда тезкорликни, олти ёшда чакконликни, беш ёшда эса эгилувчанликни тахлил этганда, курсаткичларнинг усиш суръатлари пасайиши кайд этилди.

REFERENCES

1. Аганянц Е.К. и др. Возрастная динамика физических качеств при различных двигательных режимах //Природа. Общество. Человек: Вестник Южнороссийского отделения международной академии наук высшей школы. -Краснодар. - 1996. - № 1(4).- С. 22-24.

2. Андерсон В.А. и др. Физическое воспитание детей дошкольного возраста: Кн. для воспитателя детского сада: Из опыта работы / Сост. Ю.Ф. Луури.- М: Просвещение, 1991.- 63 с

3. Баскакова И.Л. Внимание дошкольника, методы его изучения и развития. Изучение внимания школьников. - М.: Издательство «Институт практической психологии», Воронеж: НПО «МОДЭК», 1995.- 64 с.

4. Ноткина Н.А. Развитие двигательных качеств у детей дошкольного возраста. Игры и упражнения. - СПб., 1995.- 64 с.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 3 | ISSUE 1 | 2022

ISSN: 2181-1385 Scientific Journal Impact Factor (SJIF): 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor: 0.89

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-1-288-298

5. Усманходжаев Т.С. Народные игры, национальные виды спорта и пути их использования в физическом воспитании детей и молодёжи / Соглом авлод тарбияси буюк давлат куриш заминидир. Илмий амалий анжуман материаллари. 2-кисм. Тошкент. 1994, - Б. 165-166.

6. Усманходжаев Т.С. Соглом бола - эл бойлиги // Кичик ёшдаги болаларнинг жисмоний тарбияси тугрисида. Тошкент. «Янги аср авлоди». 2005. - б.61.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.