Научная статья на тему 'МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА АСАБ БУЗИЛИШИНИ АНИҚЛАШ ВА ОЛДИНИ ОЛИШНИНГ ХАЛҚОНА УСУЛЛАРИ'

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА АСАБ БУЗИЛИШИНИ АНИҚЛАШ ВА ОЛДИНИ ОЛИШНИНГ ХАЛҚОНА УСУЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
48
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
возраст дошкольного образования / нервное расстройство / определение нервного расстройства / предотвращение нервного расстройства / меры предотвращения нервного расстройства

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Наргиза Мирзамаҳмудовна Хўжаназарова

В социализации детей дошкольного возраста очень важно, чтобы они были здоровы с физиологической точки зрения. Ведь физиологически здоровые дети имеют положительное отношение к окружающей среде, социальным субъектам, а в противном случае их отношение приобретает отрицательный характер. Положительное или отрицательное отношение детей к своему естественному и социальному окружению связано с нервными расстройствами, которые они испытывают. В статье рассматриваются данные явления и международные методы их устранения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА АСАБ БУЗИЛИШИНИ АНИҚЛАШ ВА ОЛДИНИ ОЛИШНИНГ ХАЛҚОНА УСУЛЛАРИ»

МАКТАБГАЧА ЁШДАГИ БОЛАЛАРДА АСАБ БУЗИЛИШИНИ АНЩЛАШ ВА ОЛДИНИ ОЛИШНИНГ ХАЛЦОНА УСУЛЛАРИ

Наргиза Мирзамахмудовна Хужаназарова

Кукон ДПИ

Аннотация: В социализации детей дошкольного возраста очень важно, чтобы они были здоровы с физиологической точки зрения. Ведь физиологически здоровые дети имеют положительное отношение к окружающей среде, социальным субъектам, а в противном случае их отношение приобретает отрицательный характер. Положительное или отрицательное отношение детей к своему естественному и социальному окружению связано с нервными расстройствами, которые они испытывают. В статье рассматриваются данные явления и международные методы их устранения.

Ключевые слова: возраст дошкольного образования, нервное расстройство, определение нервного расстройства, предотвращение нервного расстройства, меры предотвращения нервного расстройства

POPULAR METHODS OF IDENTIFYING AND PREVENTING NERVOUS DISORDER IN PRESCHOOL CHILDREN

Nargiza Mirzamahmudovna Khojanazarova

Kokand SPI

Abstract: V sotsializatsii detey doshkolnogo vozrasta ochen vajno, chtoby oni byli zdorovy s fiziologicheskoy tochki zreniya. In physiologically healthy children, they have a positive relationship with the environment, social subject, and in the opposite case, the relationship acquires a negative character. The positive or negative attitude of the child to his natural and social environment is related to nervous disorders that cause him to suffer. V state rassmatrivayutsya dannye yavleniya i mejdunarodnye metody ix ustraneniya.

Keywords: age of preschool education, nervous breakdown, definition of nervous breakdown, prevention of nervous breakdown, measure of prevention of nervous breakdown

Шахс камолотида уни ижтимоийлаштириш мухим ахамиятга эга. Ижтимоий-фалсафий нуктаи назардан ижтимоийлаштириш шахс томонидан намунали хулк, психологик механизм, социал норма ва кадриятларни

"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / http://oac.dsmi-qf.uz Volume 4 Issue 3 / June 2023

узлаштирилишини ифодаловчи жараён эканлиги айтилади. Яъни, "жамиятнинг муваффакиятли ривожланиши учун зарур булган намунали хулк, психологик механизм, социал норма ва кадриятларни узлаштириш жараёни" [3, 173-б.]. А.В.Мудрикнинг фикрича, шахснинг ижтимоийлашуви "маданиятни узлаштириш ва кабул килиш жараёнида инсоннинг ривожланиши хамда уз-узини узгартириб бориши" саналади [1,с.7]. А.Ш.Содикова шахс ижтимоийлашувида унинг психологик функциялари такомиллашуви мухим эканлигини инкор этмаган холда глобаллашув шароитида ижтимоий-ахлокий кадриятлар, хулк-атвор меъёр ва коидаларнинг узлаштирилиши, дунёкарашнинг бойиши етакчи урин тутиши [3, 7-8-б.]га эътиборни каратади.

Мактабгача таълим ёши болаларини ижтимоийлаштиришда узлуксиз таълим тизимининг дастлабки ва мухим боскичи булган мактабгача таълим ташкилотлари алохида урин тутади. Ижтимоийлаштириш жараёни бевосита мактабгача таълим ёши болаларида атроф-мухитга муайян муносабатни карор топтириш асосида кечади. Микро ва макромухитлар томонидан курсатилаётган ташки таъсирлар натижасида уларда атроф-мухитга, ижтимоий субъектларга ва ижтимоий муносабатларга нисбатан ижобий ёки салбий муносабат шаклланади.

Тарбияланувчиларнинг атроф-мухит ва ижтимоий субъектларга ижобий муносабати мазмунида куйидагилар акс этади: табиат ва атроф-мухитга эхтиёткорона ёндашиш, табиат неъматларини асраб-авайлаш, уларни бойитиш ва купайтириш тугрисидаги гамхурлик килиш; табиатнинг мухим булаги булган хайвонот ва усимликлар дунёсига мехр куйиш, хайвон, кушлар ва баликлар севиш хамда улар тугрисида кайгуриш, усимликларнинг "тоза хаво яратувчи манба" эканлигини тушуниш ва уларни асраш, хайвонларга озор етказмаслик, усимликларни пайхон килмаслик; атрофдаги кишилар, шу жумладан, ота-оналар, оиланинг бошка аъзолари, тенгдошлар, тарбиячилар ва бошкаларни хурмат килиш, уларнинг курсатмаларига амал килиш, кийин вазиятларда улардан маслахат олиш оркали харакат килиш, узи учун нотаниш вазиятларда юзага келган муаммони мустакил хал килиш имкони булмаган вазиятларда катталардан ёрдам сураш; узини кийнаётган "болаларча муаммолар" тугрисида ота-оналарга, оиланинг катта ёшли аъзоларига ёки тарбиячиларга айтиш, уларнинг маслахатларини диккат билан тинглаш; уйинлар чогида имкон кадар тенгдошлардан ажралмаслик, улар билан бирга булишга интилиш, ёрдамга мухтож болаларга ёрдам курсатиш; салбий одатлар (йиглокилик, ужарлик, худбинлик, мактанчоклик, манманлик, рахмсизлик, тенгдошлари устидан кулиш, уларни менсимаслик ва бошкалар)дан воз кечиш, жамоага хурмат билан муносабатда булиш.

Кайд этилган холатлар мактабгача таълим ёши болаларини ижтимоий хаётга самарали тайёрланганликларидан далолат берса, улар томонидан салбий

хатти-харакатларнинг содир этилиши эса бунинг аксини курсатади. Тарбияланувчиларнинг табиат, атроф-мухит ва ижтимоий субъектларга салбий муносабатларида айнан куйидагилар акс этади: табиат ва атроф-мухитга зарар етказиш, табиат неъматларини исроф килиш; хайвон ва усимликларга шафкатсиз муносабатда булиш, уларга озор етказиш, усимликларни пайхонлаш, нихолларни нобуд килиш; атрофдаги кишилар, шу жумладан, ота-оналар, оиланинг бошка аъзолари, тенгдошлар, тарбиячилар ва бошкаларни хурмат килмаслик, уларга мехр куймаслик, имконияти ва аклий салохияти етмаган ишни хам узи билганича бажариш ва бунда катталарнинг ёрдамига таянмаслик, бундай узбошимчалик ёмон окибатларга олиб келганда бакириб-чакириш; атрофдагиларнинг рухий кечинмаларидан таъсирланмаслик, кишилар бошига тушган мусибатларга бефарклик, аксинча, вахшийлик, жангарилик ва купорувчиликларни таргиб килувчи мультфильм ва кинофильмлар, шунингдек, компюьтер уйинларига кизикиш; уйинлар чогида имкон кадар тенгдошлардан ажралиб туришга интилиш, улар билан бирдам булишни ёктирмаслик, ёрдамга мухтож болаларга ёрдам курсатмаслик; салбий одатлар (йиглокилик, ужарлик, худбинлик, мактанчоклик, манманлик, рахмсизлик, тенгдошлари устидан кулиш, уларни менсимаслик ва бошкалар)га эгалик.

Мавжуд манбаларни урганиш, ота-оналар ва тарбияланувчилар билан туркум сухбатларни ташкил этиш, тарбияланувчиларнинг фаолиятларини кузатиш уларнинг киришимли, хушмуомала, очик, самимий, ишонувчан, рахмдил, мехрибон, камтар, фаол, сахий, саховатли, чидамли, эътиборли ва куюнчак булишлари ижтимоийлашув жараёнининг самарали кечишини таъминлашга хизмат килишини тасдиклади.

Мактабгача таълим ёши болаларининг табиат, атроф-мухитга, ижтимоий субъектларга салбий муносабатларида булиши куп холатларда уларда кечаётган асаб бузилишлари билан боглик.

Асаб бузилишларининг асосий белгилари куйидагилардир: импулсив (тезкор) харакатлар; бир жойда тинч утира олмаслик; бошлаган уйинни охирига етказмаслик; бировнинг (айникса, ота-онанинг) гапига кулок солмаслик; кайсарлик; диккатнинг пасайиши, укувсизлик; атрофдагилар ишига, бошка болаларнинг уйинларига аралашиш, уларга халакит бериш; тез-тез жанжал чикариш, укаларига азоб бериш ёки уларга бутунлай бефарклик; шахсий нарсаларни богча ёки бошка жойларда унутиб колдириш; берилган саволларга шошиб жавоб бериш; тез хафа булиш, йиглокилик; энурез (урнини ёки кийимини хул килиб куйиш); бошининг сурункали огриши; фикрнинг тез чалгиши; сергаплик.

Тиббий нуктаи назардан шахсда асаб бузилишлари кузатилганда куп холатларда тинчлантирувчи дорилар (Фитоседан, Персен, Тенотен, Деприм,

Афобазол, Гербион, Новопассит, Фенибут, Пантогам, Глицин) кабул килинади, бирок, болаларнинг ёш хусусиятига кура тинчлантирувчи дорилардан фойдаланиш улар организмининг кейинги ривожланишига салбий таъсир курсатиши мумкин. Шу боис бу уринда турли доривор гиёхлардан фойдаланиш максадга мувофикдир. Тажриба-синов ишлари даврида респондент-тарбиячилар хамда ота-оналар учун тарбияланувчиларга тарбияланувчиларда кузатиладиган турли асаб бузилишларини бартараф этиш усуллари тугрисида маълумотлар берилди. Бу борадаги харакат буклет тайёрлаш ва уни респондентлар орасида намойиш килиш шаклида ташкил этилди. Буклетда куйидаги маълумотлар уз аксини топди: 50 г туйилган кайиннинг бахорги ёш барглари устига 1 стакан кайнаб турган сув куйиб, 5-6 соат дамланади ва барглари сикиб, сузиб олинади, кунига 3 махал овкатланишдан 30 дакика олдин 1/4 стакандан ичилади; зирк (барбарис) пустлоги ва илдизидан тайёрланган дамлама марказий асаб тизимини тинчлантиради, бунинг учун 30 г хомашёга 1 стакан кайнок сув куйиб, 15 дакика паст оловда иситилади, кунига 3 махал 0,5 ош кошикдан истеъмол килиш фойдали; 0,5 стакан кизил лавлаги шарбатини 3 соатга салкин жойга куйиб, худди шунча микдорда асал кушилади, кун давомида 4 махал овкатдан ярим соат олдин истеъмол килиш максадга мувофик; 0,5 чой кошик асални ярим стакан кайнатилган сувда эритиш ва 1/3 лимоннинг шарбати кушилади, тайёр шарбатни 3 га булиб ичиш мумкин; бола куркканда бузноч (бессмертник) усимлигини куйдириб тутиш максадга мувофикдир; ялпиз дамламаси асабларни тинчлантиради, дамламани тайёрлаш учун 0,5 ош кошик ялпизни 0,5 стакан кайнаб турган сувда 40 дакикага дамлаш лозим, сунгра 0,5 пиёла илик дамламани секин, хуплаб ичиш керак; асаб бузилишларида 250 г шакар ва худди шу микдорда асал олиб шиша идишда аралаштирилади ва кунига 2 махал 0,5 ош кошикдан истеъмол килинади; тусатдан куркиб колганда бир оз шакар кушилган 0,5 стакан илик сув ичилса фойда беради; 300 г сувда ёнгок барги кайнатилиб, у билан асаб касаллигига чалинган бемор ювинса ёки баданига суртилса шифо топади; лавлаги илдизининг сувини асал билан аралаштириб бурунга томизилса, бош ва асаб касаллигига шифо булади; занжабилни истеъмол килиш асабнинг мустахкам булишига ёрдам беради; тог хавоси асабни тинчлантиради; янги ток навдасини истеъмол килиш асаб касалига даводир; катик зардобини ичиш, ялпиз ва кийинутдан чой дамлаб ичишнинг фойдаси катта.

Демак, мактабгача ёшдаги болаларни ижтимоийлаштиришда уларда асаб бузилишлари булмаслиги мухим. Зеро, асаб бузилиши уларнинг хулкида салбий одатлар намоён булишига олиб келади. Болаларда асаб бузилишини аниклаш ва олдини олишнинг халкона усуллари мавжуд. Улардан максадли фойдаланиш болаларни самарали ижтимоийлаштиришни таъминлайди.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Мудрик А.В. Основы социальной педагогики. - М.: ACADEMA, 2006. -

С. 7.

2. Содикова Ш.А. Талабаларни ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёрлаш (педагогика ОТМнинг "Мактабгача таълим" йуналиши мисолида). - Т.: ТДПУ, 2009. - 7-8-б.

3. Фалсафа. Кискача изохли лугат / Масъул мухарир. А.Жалолов. - Т.: "Шарк" НМК Бош тахририяти, 2004. - 173-б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.