Научная статья на тему 'МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМНИ БОШҚАРИШДА АКТНИНГ АМАЛИЙ АҲАМИЯТИ ВА ФОЙДАЛАНИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ'

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМНИ БОШҚАРИШДА АКТНИНГ АМАЛИЙ АҲАМИЯТИ ВА ФОЙДАЛАНИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
74
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мактабгача таълим бошқаруви / ахборот-коммуникацион технологиялар / таълим тизими / телекоммуникация инфратузилмаси / Интернет тармоғи. / управление дошкольным образованием / информационно-коммуникационные технологии / система образования / телекоммуникационная инфраструктура / Интернет.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Абдужалилова Шоирахон Ғанижоновна

Бугунги кунда шиддат билан барча соҳаларга кириб бораётган ахборот-коммуникация технологияларидан мактабгача таълимни бошқаришда фойдаланишнинг амалий аҳамияти ва фойдаланишнинг афзалликлари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям , автор научной работы — Абдужалилова Шоирахон Ғанижоновна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Подчеркиваются практическая важность и преимущества использования информационных и коммуникационных технологий в управлении дошкольным образованием, которые сегодня стремительно входят во все сферы.

Текст научной работы на тему «МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМНИ БОШҚАРИШДА АКТНИНГ АМАЛИЙ АҲАМИЯТИ ВА ФОЙДАЛАНИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ»

МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМНИ БОШ^АРИШДА АКТНИНГ АМАЛИЙ АХДМИЯТИ ВА ФОЙДАЛАНИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ

Абдужалилова Шоирахон Ганижоновна

Фаргона вилояти Кувасой шахар 25-умумтаълим мактаби директори

Аннотация: Бугунги кунда шиддат билан барча сохаларга кириб бораётган ахборот-коммуникация технологияларидан мактабгача таълимни бошкаришда фойдаланишнинг амалий ахамияти ва фойдаланишнинг афзалликлари ёритилган.

Калит сузлар: мактабгача таълим бошкаруви, ахборот-коммуникацион технологиялар, таълим тизими, телекоммуникация инфратузилмаси, Интернет тармоги.

Аннотация: Подчеркиваются практическая важность и преимущества использования информационных и коммуникационных технологий в управлении дошкольным образованием, которые сегодня стремительно входят во все сферы.

Ключевые слова: управление дошкольным образованием, информационно-коммуникационные технологии, система образования, телекоммуникационная инфраструктура, Интернет.

Аbstract: The practical significance and advantages of the use of information and communication technologies in the management of preschool education, which are rapidly entering all areas today, are highlighted.

Keywords: preschool education management, information and communication technologies, education system, telecommunications infrastructure, Internet.

Хрзирги кунда таълим жараёнига ахборот-коммуникация технологиялари (АКТ) шиддат билан кириб келиши билан бирга, у таълимнинг самарадорлигини оширишда энг кулай омиллардан бири булиб колмокда. Таълим тизимини дунё стандартлари даражасига етказиш ушбу ислохотнинг мухим вазифаларидан биридир.

Жахонда замонавий таълимнинг характерли томони шундаки таълимни ахборотлаштириш ва ахборий жамиятнинг эхтиёжини хисобга олган холда кадрларни тайёрлаш хисобланади. Электрон хукумат тизимини такомиллаштириш, дастурий махсулотлар ва ахборот технологияларининг махаллий бозорини янада ривожлантириш, республиканинг барча худудларида IT-паркларни ташкил этиш, шунингдек, сохани малакали кадрлар билан таъминлашни кузда тутувчи 220 дан ортик устувор лойихаларни амалга ошириш бошланган [1].

Янги шароитлардан келиб чикиб, Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 6 октябрдаги «Ахборот технологиялари сохасида таълим тизимини янада такомиллаштириш, илмий тадкикотларни

ривожтантириш Ba ^тарни ит-индустрия бидж интегрaция кидиш чорв-тaдбирлaри тyFрисидa»ги П^-4851-сон ^рорига, Узбекистон Респyбликaси Президентининг 2020 йид 6 ноябрдaги «Тaъдим-тaрбия тизимини янaдa тaкомиддaштиришгa оид кУшимчa чорa-тaдбирдaр тyFрисидa»ги П^-4884-сон ^рорига, Узбекистон Респyбдикaси Президентининг 2017 йид 26 сентябрдaги «Педaгог кaдрдaрни тaйёрлaш, хадк тaъдими ходимдaрини кaйтa тaйёрлaш Ba yдaрнинг мaдaкaсини ошириш тизимини янадд тaкомиддaштириш чорв-тaдбирдaри тyFрисидa»ги П^-3289-сон кaроригa, Вaзирдaр Мaxкaмaсининг 2019 йид 13 м^д^и «Мaктaбгaчa тaълим тaшкидотдaри фaодиятини янaдa тaкомиддaштириш чорa-тaдбирлaри турисидв^и 391-сон ^рорига мувофик, тaълим боскичдaрининг уздуксиздиги Ba изчиддигини тaъминлaш, тaъдимнинг зaмонaвий метододогиясини ярaтиш, дaвлaт тaъдим стaндaртдaрини компетенциявий ёндaшyв aсосидa тaкомиддaштириш, yKyB-методик мaжмyaлaрнинг янги aвлодини ишдaб чикиш Ba aмaлиётгa жорий этиш хвмдв педaгог ходимдaрни Kama тaйёрдaш Ba yдaрнинг мaлaкaсини ошириш тизимини янaдa тaкомиддaштиришни тaкозо этaди[2].

Бугунги кyндa респyбдикaмизнинг мaктaбгaчa тaълим тaшкидотдaри директор Ba мyтaхaссисдaри yзлaрининг компьютер сaводхондиклaрини ошириб кедмокдaлaр. Кейинги кидитадиган ишдaрдaн бири, бу хдм бyдсa компьютердa yздaштириб одингaн нaзaрий Ba aмaлий кyникмaлaрни yздaрининг педaгогик жaрaёнидa тадбик кидиб фойдaлaнишдир. Юкоридa aйтиб yтидгaн кyрсдaрдa рвх6вр Ba ходимлaргa aхборот-коммyникaция технодогиядaридaн бидим Ba кyникмaлaрни янaдa чукуррок эгaлдaшдaрдa ёрдaм беради. Компьютер сaводхондиги бyйичa орттирилган бидим Ba кyникмaлaр рвх6вр Ba ходимлaрнинг педaгогик мвхорвтини юкселтириб, yлaрнинг aмaлдa кУддaниши мaшFyдотдaргa yзгaчa куриниш бaFишдaйди Ba сaмaрaли утади[3].

Хрзирги кyндa зaмонaвий бидимдaр сaри кенг йуд очиш, тaъдимотни тaкомиддaштиришдa янги охборот технодогиядaрдaн унумди фойдaлaниш — бугунги куннинг тaлaбигa aйдaнди. ввходвнки, тaъдим тизимидa сезидaрди yзгaришдaр руй бермокдa[4]. Зaмонaвий тaъдим жaрaёни МТТ ходимлaрини компетентди, креaтив Ba конструкта yйдaшгa кодир этиб шaкддaнтириш учун тaълим мухитининг энг aктyaл инновaцион имкониятдaрини aкс эттириш дозим. Мaктaбгaчa тaъдимни янaдa ривождaнтиришнинг энг мухим йyнaлишдaридaн бири тaъдим-тaрбия жaрaёнигa зaмонaвий педaгогикa Ba aхборот-коммyникaция технодогиядaрини кенг жорий этишдир.

Сунгги вaктдaрдa ушбу йyнaлишдa мaктaбгaчa тaъдимни бошкaришнинг aхборот тизимини (ЭМИС), шунингдек, бодaлaрни дaвлaт мaктaбгaчa тaъдим тaшкидотдaригa Дaвдaт хизмaтлaри мaркaздaри ёки Узбекистон Респyбдикaси интерaктив дaвдaт хизмaтдaрининг ягонa портки орк&ли ^буд кидиш 6уйичв дaвдaт хизмвтдври курсвтиш тизимдврини жорий этиш 6уйичв комплекс чорa-тaдбирдaр вм^ш оширидди[5].

Узбекистон Республикаси мактабгача таълим вазирлиги (кейинги уринларда — Вазирлик) томонидан таълим-тарбия жараёнига замонавий илгор укитиш шакллари, янги педагогик ва ахборот технологияларини жорий килиш оркали тарбияланувчиларнинг хар томонлама ривожланиши таъминланмокда.

Шу билан бирга, мактабгача таълимнинг хозирги холати телекоммуникация инфратузилмасини янада ривожлантиришни, мактабгача таълим ташкилотларининг кенг полосали Интернет тармогига уланишини таъминлашни, маънавий етук ёш авлодни тарбиялашнинг самарали ташкилий ва педагогик шаклларини ва усулларини ишлаб чикишни такозо этади[6].

Мактабгача таълим сохасида инновацион жараёнларни ривожлантириш ва жорий этиш максадида куйидаги тадбирларнинг амалга оширилиши назарда тутилмокда:

1) Вазирлик ахборот хавфсизлигининг муносиб даражасини таъминлаш, ягона ахборот майдонини яратиш;

2) мактабгача ёшдаги болаларни ривожлантириш сохасида илгор халкаро тажрибани урганиш, умумлаштириш ва жорий этиш максадида хорижий мамлакатларга укув сафарларини ташкил килиш;

3) мактабгача таълим сохасида дастурий воситалар, ахборот маълумотлар базалари, мультимедиа махсулотларини ишлаб чикиш ва уларни мактабгача таълим ташкилотлари фаолиятида куллаш;

4) Мактабгача таълимни бошкаришнинг ахборот тизимини (ЭМИС) янада такомиллаштириш ва ривожлантириш, маълумотларни киритиш ва тезкор алмашиш учун мобил иловаларни яратиш;

5) укув ва укув-методик адабиётларнинг янги авлодини тайёрлаш ва нашр этишни ташкил килиш, ракамли таълим ресурслари, уйдан туриб масофали таълим бериш ва ота-оналар билимини ошириш технологияларини жорий этиш;

6) мактабгача ёшдаги болаларни эрта ривожлантириш сохасида илмий тадкикотлар олиб бориш, илгор илмий ишланмалар ва технологияларни мактабгача таълим ташкилотлари фаолиятига интеграция килиш;

7) инновация лойихаларини амалга ошириш максадида хужалик юритувчи субъектлар, стартап-лойихалар ташаббускорлари, олимлар, молиявий институтлар ва бошка манфаатдор шахслар уртасидаги узаро хамкорликни кенгайтириш учун зарур ташкилий-техник ва молиявий-иктисодий шарт-шароитларни яратиш;

8) мактабгача таълим тизими ходимларининг инновацион ахборот-коммуникация ва педагогика технологиялари сохасидаги билимлари ва малакасини ошириш, инновацион таълим мухитини ташкил килиш;

9) биринчи боскичда хар бир туман таянч мактабгача таълим ташкилотини, кейинчалик эса республиканинг хар бир мактабгача таълим ташкилотини Интернет тармогига чикадиган персонал компьютерлар билан таъминлаш.

«Электрон хукумат» тизимини шакллантириш буйича Концепция ва Комплекс дастур давлат органларининг узаро ва ахоли хамда тадбиркорлик субъектлари билан муносабатларининг бугунги холати ва йуналишларини

инобатга олган холда, «Электрон хукумат» тизимини шакллантириш ва ривожлантириш буйича асосий вазифаларни белгилайди. «Электрон хукумат» тизимини жорий этиш буйича таклиф этилаётган чора-тадбирларнинг самарадорлигини бахолаш учун давлат органлари интерактив хизматларининг турли сохалари ва йуналишлари буйича максадли курсаткичлар ва индикаторлар ишлаб чикилган. «Электрон хукумат» тизими жорий этилиши натижасида тулик транзакцияланган хизматларга утилиши кутилмокда, бу эса, ахоли ва бизнес вакилларининг давлат хизматидан фойдаланишда турли инстанцияларга катнашни ва давлат хизматчилари билан бевосита мулокотда булишни истисно этади. Бу, уз навбатида, ахолига кушимча кулайликлар яратишга ва бизнес юритиш шароитларини яхшилашга хизмат килади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Юлдашев У., Мамаражабов М., Турсунов С. Педагогик Wэб-дизайн. Укув кулланма - Т.: «Ворис», 2013.

2. Арипов М., Файзиева М., Доттоев С. Wэб-технологиялар. Укув кулланма. - Т.; «Файласуфлар жамияти», 2013

3. Фозилов Ш.Х., Жуманазаров С.САхборотли олам. Илмий-оммабоп рисола. Фан ва технология» нашриёти. 2007 йил.

4. Узбекистон Республикаси Халк таълими вазирлиги хузуридаги Мультимедиа умумтаълим дастурларини ривожлантириш маркази сайти — \у\у\у.едупортал.уз, www. мултимедиа.уз.

5. Мичаэл Х,ендерсон, Геофф Ромео. Теачинг анд дигитал течнологиес(Биг иссуэс анд сритисал куэстионс). Самбридже Университй Пресс. 2015.

6. Бент Б.Андресен анд Катжа ван ден Бринк. Мультимедиа ин Эдусатион.УНЕССО Институте фор Информатион Течнологис ин Эдусатион. 2013.ИСБН 978-5-7777-0556-3.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.