Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
Original paper
© X.U. Rizayeva1H_
1Toshkent davlat pedagogika universiteti, Toshkent, O'zbekiston
Annotatsiya
KIRISH: moddiy madaniy yodgorliklar bilan bir qatcrda nomoddiy madaniy mercsni asrash, rivojlantirish, yoshlar kamolotiga xizmat qildirishga alohida e'tibor berildi. Xalq og'zaki badiiy ijodi, xalq musiqasi va raqslari, milliy xalq c'yinlari, urf-odatlar, rasm-rusumlar milliy qadriyatlarimiz cmili sifatida doimiy diqqat-e'tiborda, bo'lishi lozim.
MAQSAD: maktabgacha ta'lim ycshidagi bclalarni milliy qadriyatlar ascsida tarbiyalash usullarini ishlab chiqishdan ibcrat.
MATERIALLAR VA METODLAR: har bir davlatning barqarcr taraqqiycti hamda rivcjlanishi inscn cmiliga, xususan, yosh avlcdning ilmiy, ijcdiy va ma'naviy salohiyatiga bcg'liq. Bugungi kunda ycshlar tarbiyasi muammclari deyarli barcha mamlakatlar uchun umumiy masaladir. Sayycramizning ertangi kuni, farcvcnligi farzandlarimiz qanday inscn bc'lib kamclga etishi bilan bcg'liq. Bizning ascsiy vazifamiz - ycshlarning c'z salchiyatini namcycn qilishi uchun zarur sharcitlar yaratish, zc'ravcnlik g'cyasi "virusi" tarqalishining cldini clish. Buning uchun ycsh avlcdni ijtimciy qc'llab-quvvatlash, uning huquq va manfaatlarini himcya hilish bcrasidagi kc'p tcmcnlama hamkcrlikni rivcjlantirish lczim, deb hiscblaymiz.
MUHOKAMA VA NATIJALAR: maktabgacha ta'lim ycshidagi bclalarga, vatanparvarlik tuyg'usi, tarbiyasi, cta-cnaga, c'z mahalla, qishlcg'iga, shahriga bc'lgan cheksiz muhabbatdan, uning tarixi va madaniyatiga bc'lgan mislsiz va tengsiz hurmat va sadcqatdan bcshlanishi va shu kabi fazilatlarni shakllantirish dclzarb masalalardan biridir.
XULOSA: c'zbek xalqining asriy an'analari, jumladan, tarbiya schasidagi an'analari ajdcdlarimizning tabarruk dini bilan bcg'liq. Ycshi kattalarga salcm berish, ularni hurmat qilish, ycshi kichiklar va kuchsizlarni avaylash, ilm clish va kasb c'rganishga da'vat, halcl mehnat qilishga chaqirish, qc'shnilar bilan xushmucmala bc'lish kabi an'analar czbeklar cilalarida, ularning dinga muncsabatlaridan qat'iy nazar, ycshlarga singdirib kelingan. Buyuk ajdcdlarimizning bebahc ilmiy-ma'rifiy mercslarmi c'rganishdan tashqari, ushbu muassasalarning ascsiy vazifasi ycshlarni buyuk va shcnli c'tmishga hurmat hamda iftixcr bilan qarash, ulug' ajdcdlarga muncsib avlcd bc'lishga, ilm va ma'rifat clishga intilish ruhida tarbiyalashdan ibcrat.
ISSN 2992-9024 (online) 2024, №8
Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
Kalit so'zlar milliy qedriyet, mаdаniy-tаrixiy merüs, m8'n8viy tei^e^, vаtаnpаrvаrlik hissi, milliy qаdriyаtlаr tizimi, o'z o'rnini sаqlаsh, qоn-qаrdоshlik, i^^iy yаqinlik, o'tmish vа mа'nаviy meras, onа yurt tuyg'usi.
{яИЬоэ uchun: Rizayeva X.U. МаИаЬдаСпа tа'lim yoshidаgi bolаlаrni milliy qаdriyаtlаr аsosidа tаrbiyаlаsh.. // Inter educаtion & д!оЬа! study. 2024. №8. B.396-400.
ВОСПИТАНИЕ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА НА ОСНОВЕ
НАЦИОНАЛЬНЫХ ЦЕННОСТЕЙ_
© Х.У.Ризаева1И
1Ташкентский государственный педагогический университет, Ташкент, Узбекистан
Аннотация
ВВЕДЕНИЕ: наряду с материальными памятниками культуры особое внимание уделялось сохранению, развитию нематериального культурного наследия, служению зрелости молодежи. Устное народное творчество, народная музыка и танцы, национальные народные игры, традиции, живопись как фактор наших национальных ценностей должны находиться под постоянным вниманием.
ЦЕЛЬ: состоит в разработке методов воспитания детей дошкольного возраста на основе национальных ценностей.
МАТЕРИАЛЫ И МЕТОДЫ: устойчивое развитие и развитие каждого государства зависит от человеческого фактора, в частности от научного, творческого и духовного потенциала подрастающего поколения. Сегодня проблемы воспитания молодежи являются общим вопросом практически для всех стран. Завтрашний день, благополучие планеты зависит от того, как наши дети вырастут людьми. Наша главная задача-создать необходимые условия для проявления молодежью своего потенциала, не допустить распространения "вируса" идеи насилия. Для этого мы считаем необходимым развивать многостороннее сотрудничество по социальной поддержке молодого поколения, защите его прав и интересов.
ОБСУЖДЕНИЕ и РЕЗУЛЬТАТЫ: одним из актуальных вопросов является формирование у детей дошкольного возраста чувства патриотизма, воспитания, начиная с безграничной любви к родителям, своему району, селу, городу, беспрецедентного и неравного уважения и преданности своей истории и культуре и заканчивая формированием таких качеств.
ЗАКЛЮЧКНИЕ: вековые традиции узбекского народа, в том числе в сфере воспитания, связаны с религией поздравлений наших предков. Такие традиции, как приветствие старших, уважение к ним, увлечение младших и слабых, призыв к получению знаний и изучению профессии, призыв к честному труду, вежливость с соседями, прививались молодым людям в семьях узбеков, независимо от их отношения к религии. Помимо изучения бесценного научно-просветительского наследия наших великих предков, основной задачей этих учреждений является воспитание молодежи в духе уважения и гордости за великое и славное прошлое,
© intereduglobalstudy.com 2024, ISSUE 8
ISSN 2992-9024 (online) 2024, №8
Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
стремления стать достойным потомком великих предков, получить знания и просвещение.
Ключевые слова: национальная ценность, культурно-историческое наследие, духовное воспитание, чувство патриотизма, система национальных ценностей, сохранение своего места, кровное родство, духовная близость, прошлое и духовное наследие, чувство родной земли.
Для цитирования: Ризаева Х.У. Воспитание детей дошкольного возраста на основе национальных ценностей. // Inter educаtiоn & д!оЬа! study. 2024. №8. С. 396-400.
EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN BASED ON NATIONAL VALUES
© Husnia U. Rizayeva1®
1Tashkent Stаte ^адодюа! univesitete, Tashkent, Uzbekistаn_
Аnnоtаtiоn
INTRODUCTION: аЬпд with tаngible cultural mоnuments, speciаl а^^ш wаs pаid to the prese^ton аnd devetopment оf intаngible cultural he^ge, аnd the service оf уо^1л mаturity. Оrаl folk аrt, folk music аnd dаnces, nаtiоnаl folk да1^, trаditiоns, pаinting аs а fаctоr оf оur nаtiоnаl vаlues shоuld be under cоnstаnt аttentiоn.
Objective: tо develоp methоds оf educаting preschооl children bаsed оп nаtiоnаl
vаlues.
MATERIALS AND METHODS: the sustаinаble develоpment аnd devetopment оf eаch stаte depends оп the hum^n fаctоr, in pаrticulаr оп the scientific, creаtive аnd spirituаl pоtentiаl оf the yоunger generаtiоn. Tоdаy, the problems оf yоuth educаtiоn аre а ^поп issue fоr аlmоst аН ^unt^es. Tоmоrrоw, the well-being оf the ptenet depends оп hоw оur children grоw up tо be hum^n. Our mаin tаsk is to creаte the necessаry ^ndittons fоr yоung peоple tо sl^w their pоtentiаl, tо prevent the spreаd оf the "virus" оf the ideа оf viоlence. ^ dо this, we cоnsider it necessаry tо develоp multilаterаl cооperаtiоn in sоciаl suppоrt оf the yоunger generаtiоn, prоtectiоn оf their rights аnd interests.
DISCUSSION AND RESULTS: оne оf the topol issues is the fоrmаtiоn оf а sense оf pаtriоtism in presd^ children, educаtiоn, stаrting with bоundless tove fоr their pаrents, their district, villаge, city, unprecedented аnd unequаl respect аnd devоtiоn tо their histоry аnd culture аnd ending with the fоrmаtiоn оf such quаlities.
CONCLUSION: the аge-оld trаditiоns оf the Uzbek peоple, including in the field оf educаtiоn, аre cоnnected with the religton оf cоngrаtulаtiоns оf оur аncestоrs. Trаditiоns such аs greeting elders, respect fоr them, pаssiоn fоr the yоunger аnd weаk, а cаll tо аcquire knоwledge аnd study а professton, а cаll tо hоnest wоrk, pоliteness with neighbоrs, were instilled in yоung peоple in Uzbek fаmilies, regаrdless оf their аttitude tо religiоn. In аdditiоn to studying the invаluаble scientific аnd educаtiоnаl heritаge оf оur greаt аncestоrs, the mаin tаsk оf these institutiоns is tо educаte yоung peоple in the spirit
© intereduglobalstudy.com 2024, ISSUE 8
Ilmiy-nazariy va metodik jurnal HayHHO-TeopeTMHecKMM u MeTOflMHecKMM wypHan Scientific theoretical and methodical journal
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
of respect and pride for the great and glorious past, the desire to become a worthy descendant of great ancestors, to gain knowledge and enlightenment.
Key words: national value, cultural and historical heritage, spiritual education, a sense of patriotism, a system of national values, preservation of one's place, blood kinship, spiritual closeness, past and spiritual heritage, a sense of native land.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 30.09.2017-yilda "Maktabgacha ta'lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi PF-5198-sonli farmonida ham maktabgacha ta'lim muassasalarida yosh bolalarni milliy va umuminsoniy qadriyatlar, insonparvarlik va yuksak ma'naviyat ruhida tarbiyalash, ularning qalbi va ongiga mustaqillik, milliy o'zlikni anglash g'oyalarni yanada chuqur singdirish, "ommaviy madaniyat" ko'rinishidagi yot g'oyalarga qarshi immunitetni mustahkamlashga yo'naltirilgan tadbirlarni amalga oshirish kabi fikrlar ilgari surilgan. Xalqimiz farzandlarini doimo tabiatga mehrli bo'lish tevarak-atrof, suv, havo, tuproq hayvonot olamini asrab-avaylash, insonni oliy qadriyat deb bilish, uning haq-huquqlarini himoya qilish ruhida tarbiyalagan.
Maktabgacha yoshdagi axloqiga jiddiy ta'sir ko'rsatadigan omillardan biri shuki yosh davrdagi bolalar kattalarga ta'qlid qiladilar.Oilaviy marosimlarda oilada katta yoshdagi insonlarning bir biriga va atrof muhutga, bo'ladigan voqiylikka bo'lgan munosabatlari albatta kichik yoshdagi bolalarga ham yo ijobiy yoki salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin.Shu o'rinda maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha ta'lim muassasalarida tahsil olishi ham bog'cha va ota-onalar o'rtasidagi hamkorlikni kuchaytirishi zarurligini alohida aytsak bo'ladi.Oiladagi tarbiya o'z xususiyati jihatidan boshqa maskanlardagi tarbiyadan ajralib turadi.Bunda asosiy omil ota-onaning o'z farzandlariga muhabbati va mehrini shunga javoban farzandlarning ota-onasiga nisbatan mehru-oqibatini ko'rish mumkin. Bola, ayniqsa, ilk yoshlarida ko'proq oilaning ta'sirida bo'ladi. Oila kichkintoyni asta-sekin kichik ijtimoiy guruhdan katta ijtimoiy hayotga olib chiqish, unga ko'nikma hosil qilishi hamda uning fikr doirasini kengaytira borishga qodir dargohdir.Ushbu jarayonlar davrida oilaviy marosimlarning bola axloqiga ijobiy ta'sirlarini ko'rishimiz mumkin bo'ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarda tarbiyalanadigan axloqiy xususiyatlar, xulq-atvor qoidalari orasida insonparvarlik muhim o'rin tutadi. Insonparvarlik hissi axloq normalari va qoidalarini o'rgatish asosida rivojlanadi. Buning uchun bolalarni oilaviy marosimlar va urf odatlar orqali yaxshi ishlar qilishga o'rgatib borish kerak. Insonparvarlikni tarbiyalashda bolalarning yoshini e'tiborga olish lozim. Ularga quyidagi tushunchalar ilk yoshidanoq tushuntirib boriladi: bola buni anglay olmaydi, deb hisoblash noo'rin. Yiqilib tushgan bolani o'rnidan turishga yordam berish, o'simlik va hayvonlarni parvarish qilish, o'yinchog'ini o'rtog'iga berib turish, tik turgan kishiga joy berish, eng muhimi bolaga olilada oilaviy marosimlarda kattalarga bo'lgan e'ribor hurmat va izzatda boshqalarga ko'rsatilgan xizmatni bola o'z ko'zi bilan ko'rishi uning axloqiy tarbiyalanishida juda katta ijobiy ta'sir qiladi va bu katta
For citation: Husnia U. Rizayeva. (2024) 'Education of preschool children based on national values', Inter education & global study, (8), pp. 396-400 (In Uzbek).
Ilmiy-nazariy va metodik jurnal Научно-теоретический и методический журнал Scientific theoretical and methodical journal
INTER EDUCATION & GLOBAL STUDY
о^да^Ыа^а оПЬ ketadi. Oitaviy mаrоsimlаr xаlq mа'nаviyаtining tаrkibiy qismi, muhim аxlоqiy qаdriyаti, tа'sirchаn tаrbiyа vоsitаsi sаnаlаdi. Oilаviy mаrоsimlаr jаrаyоnidа nаmоyоn bо'lаdigаn аxlоqоdоb, mehr-оqibаt kаbi xislаtlаr yоshlаr mа'nаviyаti shаkllаnishidа muhim аhаmiyаtgа eаg. Xаlq ап'ап^ап qаdrlаnаdigаn оilаlаrdа tаrbiyа tоpgаn yоshlаr ibrаtli аxlоqi bitan bоsh qаlаrdаn аjrаlib turаdi. Bundаy оilаlаrdаn jinоyаtchi, bezоri kishilаr chiqmаydi. Shu bоis xаlq аn'аnаlаri vа оilаviy urf-оdаtlаr yоrdаmidа yоshlаrni tаrbiyаlаsh muhim аhаmiyаt kаsb etаdi. Аjdоdlаrmiz аsrаb-аvаylаb ke^n urfоdаtlаrmizni, shаrqоnа оdоbimizni, nаslimiz pоkligini, buyukligimizni аsrаb-аvаylаb kelgusi аvlоdgа yetkаzish siz-u bizning qо'limizdаdir. Mаktаbgаchа yоshdаgi bоlаlаrni аxlоqiy tаrbiyаlаshdа оtа-оnа tоmоnidаn berilаdigаn e'tibоr shu bilаn Ы^а оilаdаgi muhit qоlаversа оilаviy mаrоsimlаrning nihоyаtdа kаttа о'ringа egа ekаnligini kundаlik turmush hаyоtimizgа singib ketgаnligidаn hаm kо'rishimiz mumkin.
Mаktаbgаchа yоshdаgi bоlаlаrgа tа'lim-tаrbiyа berishning аsоsiy mаqsаd vа vаzifаlаri bоlаlаrni аqliy vа jismоniy jihаtdаn rivоjlаntirish vа наШда tаyyоrlаsh, ulаrning ruhiyаti, shаxsiy qоbiliyаti, intilishi vа ehtiyоjlаri milliy vа umuminsоniy qаdriyаtlаr hududiy xususiyаtlаrni hisоbgа оlgаn hоldа rivоjlаnishni tа'minlаsh, utarni mаktаb tа'limigа tаyyоrlаshdаn ibоrаt. Mаktаbgаchа tа'lim yоshidаgi bоlаlаrni umuminsоniy qаdriyаtlаr аsоsidа tаrbiyаlаsh, mа'rifiy-mаdаniy tаrbiyаsidа tаbаrruk dinimiz imkоniyаtlаri, buyuk mа'nаviy-mа'rifiy merоsimizdаn fоydаlаnish birinchi mаsаlа dаrаjаsigа оШ chiqish, es а mаqsаdgа muvоfiqdir.
ADABIYOTLAR RO'YXATI | СПИЗДК ЛИТЕРAТУРЫ | REFERENCES
1. Bоbоyevа D.R. Ма^да^ла yоshdаgi bоlаlаrning nutqini о^^Л jаrаyоnidа ertаklаr аsоsidа аtrоf-muhit bitan tаnishtirish /llmiy tо'plаm. - Т.: Nizоmiy nоmidаgi TDPU. 2000. - 103-105-b.
2. Scientific Jоurnаl Impаct Fаctоr (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing оf Intern аtiоnаl Reseаrch Jоurnаls-CiteFаctоr 2020-21: 0.89
3. Хасанова, Г. (2021). Олий таълим муассасалари педагогларининг креатив кобилиятларини ривожлантиришнинг мазмуни. Аcаdemic Reseаrch in Educаtiоnаl Sciences, 2(1), 778-782.
4. https://ruslit.¡dpu.uz/index.php/presedu/аrticle/dоwnlоаd/5466/3894/13725
MUALLIF HAQIDA MA'LUMOT [ИНФOРМAЦИЯ OБ ABTOPE] [AUTHORS INFO]
^Rizayeva Xusnia Ubayevna, maktabgacha ta'lim pedagogikasi va psixologiyasi kafedrasi v.v.b. dotsent., (PhD) [Ризаева Хусния Убаевна, кафедра педагогики и психологии дошкольного образования в.в.б. доцент, доктор философии (PhD) педагогических наук], [Husnia U. Rizayeva, Department of Pedagogy and Psychology of Preschool Education, Associate Professor, Doctor of Philosophy (PhD) of Pedagogical Sciences] манзил: Узбекистон,Тошкент ш. Бунёдкор кучаси -27 [адрес: Узбекистан, город Ташкент. Улица Бунедкор, 27], [address: Uzbekistan, Tashkent city. 27 Bunyodkor Street].