Научная статья на тему 'Мактаб адабий таълимига оид баъзи мулоҳазалар'

Мактаб адабий таълимига оид баъзи мулоҳазалар Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
213
57
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
адабий таълим / компетенция / онгли муносабат / медиамаданият / руҳий ва интеллектуал фаолият / преподавание литературы / компетенция / сознательное отношение / медиакультура / психическая и интеллектуальная деятельность

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Яркинова Барчиной Баргиевна

Мақолада мактабда адабий таълимнинг моҳият ва мазмуни ҳамда бадиий асар таҳлили борасида фикр-мулоҳалар билдирилган. Адабиёт ўқитувчилари учун бадиий асар таҳлилига доир тавсиялар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

НЕКОТОРЫЕ СУЖДЕНИЯ О ПРЕПОДАВАНИИ ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ

В статье высказаны взгляды на основу и содержание преподавания литературы и анализ художественного произведения в школе. Даны рекомендации для учителей литературы по анализу художественного призведения.

Текст научной работы на тему «Мактаб адабий таълимига оид баъзи мулоҳазалар»

Яркинова Барчиной Баргиевна,

Андижон давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш худудий маркази «Тилларни укитиш» кафедраси доценти, филология фанлари номзоди

МАКТАБ АДАБИИ ТАЪЛИМИГА ОИД БАЪЗИ МУЛО^АЗАЛАР

УДК: 372.882

ЯРКИНОВА Б.Б. МАКТАБ АДАБИЙ ТАЪЛИМИГА ОИД БАЪЗИ МУЛОЦАЗАЛАР

Маколада мактабда адабий таълимнинг мохият ва мазмуни хамда бадиий асар тахлили борасида фикр-мулохалар билдирилган. Адабиёт укитувчилари учун бадиий асар тахлилига доир тавсиялар берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: адабий таълим, компетенция, онгли муносабат, медиамаданият, рухий ва интеллектуал фаолият.

ЯРКИНОВА Б.Б. НЕКОТОРЫЕ СУЖДЕНИЯ О ПРЕПОДАВАНИИ ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ

В статье высказаны взгляды на основу и содержание преподавания литературы и анализ художественного произведения в школе. Даны рекомендации для учителей литературы по анализу художественного призведения.

Ключевые слова и понятия: преподавание литературы, компетенция, сознательное отношение, медиакультура, психическая и интеллектуальная деятельность.

YARKINOVA B.B CONCEPTS RELATED TO TEACHING LITERATURE AT SCHOOL

The article is devoted to the content and meaning of teaching literature at school. Besides, there are given recommendations to literature teachers regarding to literary analysis of literary texts.

Keywords: literature teaching, conscious attitude, competence, media, culture, psychological and intellectual activity.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

Кириш.

Мамлакатимизда демократик жамият куриш вазифаларини амалга оширишда таълим-тарбияни тубдан ислох этиш ва уни модерни-зациялаштириш мухим роль уйнайди. Бу жараёнда укитувчилар фаолияти мухим сана-лади.

Давлатимиз рахбари Ш.Мирзиёев узининг «Танкидий тахлил, катъий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаоли-ятининг кундалик коидаси булиши керак» аса-рида таълим ва илм-фан, давлатнинг ёшларга доир сиёсатини амалга ошириш, таълимнинг янги, замонавий усуллари, жумладан, ахборот-коммуникация технологияларини жорий этиш сохасидаги ишлар ахволини танкидий тахлил килиб, бир катор вазифаларни амалга оши-ришга эътибор каратдилар1.

Хозирги глобаллашув даврида укитувчи-нинг педагогик жараёндаги асосий вазифа-лари узгарди. Унинг бошкарувчанлик фаолия-тига янгича талаблар куйилмокда. Бошкариш - йуналтириш, вазифа куйиш, урганиш, ёрдам бериш ва куллаб-кувватлашни хамда маслахат бериш, рахбарлик килиш, кузатиш, талаб килиш, курсатма беришларни уз ичига олади.

Таълим-тарбияда донишманд ва мутафак-кирлар, халкимизнинг миллий-маънавий кадриятларига таяниш мухим ахамиятга эга. Биз маънавий меросга бой халкмиз, аждодла-римиз колдирган бехисоб «маFзи тук ва гузал» (А.Каххор) бойликларимиз - оFзаки ва ёзма асарлар меросхури булганимиз холида уларни укиб, укиб урганиш, ургатиш, маънавий-рухий лаззат туйишдан узимизни бебахра колдир-маяпмизми, хусусан, мактаб адабий таъли-мида бадиий асарларга маълумот олиш ман-баси нуктаи назаридангина караб, бадият, санъат ходисаси сифатида укитишни амали-ётда куллай оляпмизми каби масалалар ечи-мини кутиб турибди, бизнингча.

Хассос адибимиз Абдулла Орипов таъбири билан айтсак:

Пишкирган дарёнинг кирFOFида сен

Ташнаи зор колсанг айбдор узинг.

Бошингга минг карра балолар ёFар

ОFзингдан чиккан сунг жахолат сузинг.

1 Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. - Т.: «Узбекистон», 2017.

Бизни-да, фарзандларимизни-да комиллика олиб борувчи, рухоний юксалтирувчи, маънавий бушликларимизни маFзлантирувчи ада-биёт дарёсининг пишкирган к,иргок,ларида ташнаи зор эканимиз, калб чан^имиз кон-маётгани айни хакикатдир. Бу борада бир томондан умумтаълим мактабларидаги уки-тиш сифати билан боFлик замонавий укув режа ва услубларини жорий этиш талаб дара-жасида эмаслиги, иккинчи томондан эса укувчиларнинг бадиий асарни урганган били-мини текшириш, бахолашда асосан тестларни мезон килиб олаётганимиз, ачинарлиси, тест саволлари мазмуни укувчиларнинг адабиёт-дан олган билим, куникма ва малакаларининг амалий куринишидан келиб чикмаётганлиги, аксинча, адабиёт цакидаги информацияни шакллантиришгагина каратилганлиги фикри-мизни далиллаб беради. Шу долзарб масала-ларни назарда тутган холда мактаб адабий таълими мохиятини белгилаб берувчи бадиий асар тахлилига кенгрок тухталмокчимиз.

Ма^оламизнинг ма^сад ва вазифалари ана шу э^тиёждан келиб чициб белгиланди.

Маълумки, умумтаълим мактабларининг 5-синфидан бошлаб укувчиларга адабиётшу-носликка оид илк маълумотлар бериб бори-лади. Мактабда адабиёт укитиш дастурлари укувчиларга боскичма-боскич бадиий адаби-ётнинг мохияти, адабий тур ва жанрлар, бадиий образ ва образлилик, шеър тизим-лари, бадиий тасвир ва ифода воситалари каби адабий-назарий тушунчаларни ургатиб боришни кузда тутади. Бу маълумотлар кон-крет бадиий асарлар тахлили жараёнида, бирор-бир адиб ижодий меросини урганиш баробарида бериб борилган.

Мактаб адабий таълими оддий укувчидан китобхон укувчини тайёрлаш, болаларни бадиий суздан таъсирланадиган, унинг жози-басини хис этадиган, хакикий бадиий асарни танийдиган, укиган асарини тахлил эта била-диган ва ундан узига хулоса чикаришга кобил, уз карашларини OFзаки ва ёзма равон ифода эта оладиган, бадиий асар укишни узининг биринчи хаётий эхтиёжига айлантирган укувчи шахсини шакллантиришни бош вазифа килиб куядики, бу борада педагоглар ва укитувчилар таркибининг профессионал дара-жаси, уларнинг махсус билимлари савиясига

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

бoFликl paвишдa юзaгa чи^диган жapaëн -тaълим oлиш, мaънaвий-мaъpифий кaмoлoт мacaлaлapи вa хaкикий кaдpиятлapни шшкл-лaнтиpиш жapaëнлapигa фaoл кyмaк бepaди-гaн мухитни яpaтиш зapуpлиги мухим мacaлa-лapдaн биpидиp.

Фaн-тexникa acpи вa жaдaл тapaккий этaëт-^н хaëт yкувчилapдa УКУВ пpeдмeтлapи бyйичa фaкaтгинa билим, кyникмa вa мaлaкa-лapгa эгa 6УЛИШНИНГ УЗИ eтapли эмacлиги, тaъ-лим муaccacacини мувaффaкиятли битиpгaн aйpим Укувчилap xaë^a куп мувaффaкият-cизликкa учpaëтгaни, кyпинчa мaктaб ëки лицeйдa oлингaн билим вa кyникмaлap тeздa хaл килиниши кepaк бyлгaн x1aëтий вaзият-лapгa тyFpи кeлмacлиги ëки умумaн x1aëтидa кepaк бyлмacлигини кУpcaтмoкдa. Сoддapoк aйтaдигaн бул^к, «aдaбиëт кaëкдaю, хaëт кaëкдa» ибopacи тeз-тeз кулoккa чaлинaëт-гaни х^ч кимгa cиp эмac. Шунгa ^pa, тaълим жapaëнигa, шу жумлaдaн, aдaбий тaълимгa хaм yкувчилap эгaллaгaн билим, кyникмa вa мaлaкaлapини бeвocитa кундaлик хaëтидa кУллaшгa ypгaтaдигaн кoмпeтeнциявий ëндa-шувгa acocлaнгaн ДTСлapни яpaтиш вa тaълим жapaëнигa кУллaш зapуpияти юзaгa кeлди.

Узбeкиcтoн Рecпубликacи Олий вa ypтa мaxcуc тaълим вaзиpлиги хaмдa Уpтa мaxcуc, кacб-хунap тaълими мapкaзининг 2G13 йил 22 aвгуcтдaги 39-, 41-, 273-^нли кУшмa буй-pуFигa мувoфик, кoмпeтeнциялapни шaкллaн-тиpишгa йyнaлтиpилгaн Дaвлaт тaълим ^н-дapтлapи вa укув дacтуpлapи лoйихaлapи мутaxaccиcлap тoмoнидaн тaкoмиллaшти-pилди хaмдa pecпубликa микëcидaги 39 тa умумий ypтa тaълим муaccacacи, 28 тa ^c6-хунap кoллeжи вa aкaдeмик лицeйидa тaжpибa-тaдкикoт ишлapи oлиб бopилди.

Taжpибa-cинoв нaтижaлapи вa излaнишлap acocидa oнa тили вa aдaбиëт фaнидaн куйи-дaги таянч компетенциялар ишлaб чикилди вa тacдиклaнди:

- мaвжуд axбopoт мaнбaлapидaн (китoб, oммaвий axбopoт вocитaлapи, интepнeт, китoб, луFaт, мaълумoтнoмaлap, (aудиo-видeo ëзув), тeлeфoн, кoмпьютep, элeктpoн пoчтa вa бoшкaлap) фoйдaлaнa oлиш вa улapдaги мaтe-pиaллapгa oнгли мунocaбaт билдиpиш, xулoca чикapиш, ибpaт oлиш вa уз фaoлиятидa кУллaй oлиш;

- мaвжуд axбopoт мaнбaлapидaн (китoб, oммaвий axбopoт вocитaлapи, интepнeт, китoб, луFaт, мaълумoтнoмaлap, (aудиo-видeo ëзув), тeлeфoн, кoмпьютep, элeктpoн пoчтa вa бoшкaлap) зapуp бyлгaн axбopoтлapни излaб тoпa oлиш, capaлaш, кaйтa ишлaш, узaтиш, ^^ш, xaвфcизлигини тaъминлaш вa фoйдa-лaнишдa мeдиaмaдaниятгa pиoя килиш;

- шaxc cифaтидa мaънaвий, pухий вa интeл-лeктуaл кaмoлoтгa интилишни хaëтий-мaъ-нaвий эхтиëжгa aйлaнтиpa oлиш;

- бaдиий acapлapдa тacвиpлaнгaн миллий вa умумин^ний кaдpиятлapни эъзoзлaш вa улapгa aмaл килиш;

- бaдиий китoблapни мунтaзaм укиш вa Уpгaниш, xулoca чикapиш, ибpaт oлиш; уз xaтти-хapaкaти, фикp-мулoхaзaлapигa тaнки-дий ëндaшa oлиш, узини нaзopaт килa билиш, oFзaки вa ëзмa мaтнлap мaзмунигa тyFpи бaхo бepa oлиш;

- бaдиий, публици^ик, илмий, илмий-oммaбoп, фaн вa тexникa, caнъaт вa бoш-^apra дoиp китoблapни мунтaзaм укиш, Уpгaниш вa xулoca чикapиш, тeгишли хoлaт-лapдa улapдaн уз фикpининг иcбoти вa дaлили cифaтидa aмaлиëтдa фoйдaлaнa oлиш;

- жaмиятдa бyлaëтгaн вoкea, хoдиca вa жapaëнлapгa дaxлдopликни хиc этиш вa ундa фaoл иштиpoк этиш;

- мaктaбдa вa мaктaбдaн тaшкapи aдaбий-бaдиий йyнaлишдaги тaдбиpлapдa (туpли мaв-зудaги кУpик-тaнлoвлap, муcoбaкaлap вa х.к.) фaoл иштиpoк этиш, aтpoфдaги инcoнлap билaн xушмуoмaлa булиш;

- бaдиий acapлapдa xилмa-xил шaкл вa кypинишлapдa нaмoëн бyлaдигaн кaхpaмoн вa пepcoнaжлapнинг ижтимoий-мaънaвий, фу^-poлик, инcoнийлик вa бoшкa буpч хaмдa хукуклapини бaжapишлapидaги yзигa xocлик-лap (хaлoл, виждoнли, жoнкуяp, лoкaйд..)гa кapaб туpиб xoлиc вa жиддий мулoхaзa юpи-тиш;

- бaдиий acapлapдa aкc этгaн юкcaк мaъ-нaвий фaзилaтлap, шунингдeк, юкcaк бaдият нaмунaлapини aнглaй oлиш, хиc этиш вa бoш-кaлapгa eткaзишгa интилиш;

- бaдиий aдaбиëт вa caнъaтдa a^ этгaн вaтaнпapвapлик, инcoнпapвapлик Foялapи, умумин^ний вa миллий кaдpиятлap тacвиpи-дaги yзигa xocликлapни aнглaш, улapдaн тaъ-cиpлaниш, улapдaги гyзaллик вa эзгуликдaн

ЗAMOНAВИИ TAЪЛИM / СOВPЕMЕННOЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

урнак олишга интилиш, ёвузлик ва хунуклик-дан нафратлана олиш;

- бадиий асарларда акс этган тарихий, маънавий ва маданий хрдисалар мох,иятини туFри тушуниш ва талкин кила олиш, улардаги эстетик жих,атларни илFай олиш х,амда тушун-тириб бера олиш.

Айнан оладиган булсак, адабиётдан фанга оид компетенциялар куйидагилар:

• адабий-нуткий компетенциялар;

• бадиий асарни тах,лил (анализ, синтез) килиш компетенцияси.

Демак, бадиий асар тах,лили мактаб адабий таълимининг асосий компетенциясидир.

Эх,тимол кимларгадир адабий таълим, бадиий адабиёт шунчаки кунгил хушликдек, анчайин енгил, урганилиши осон бир сох,а булиб туюлган булиши мумкин. Бирок бу юзаки тасаввурдир. Адабиёт олами, бадиий-лик илми билан танишиб борганингиз сари бадиий адабиёт, бадиий асар каби тушунча-ларнинг анча мураккаб х,одиса эканлиги, кон-крет бадиий асарни тах,лил килиш, унинг бадиий кийматини белгилаш фаннинг бошка сох,алардаги изланишлардан осон кучмасли-гини англаб борасиз1. Адабий таълим х,амда бадиий асар тах,лили чинакам илм эканлигини англаш учун эса бадиий асарни бир тизим сифатида тасаввур кила билиш х,амда тах,лил килиш зарур.

Зеро, асардаги барча унсурлар, х,атто, биз-нинг наздимизда ортикчадек туюлганлари х,ам муаллифнинг ижод онларидаги рух,ий х,олати, демакки, асарнинг мазмун-мох,иятини анг-лашга хизмат килади. Шунга кура, бадиий асардаги х,ар бир унсур уша ижодий-рух,ий х,олат мах,сули, асарда биронта х,ам ортикча унсур мавжуд эмас. Дейлик, катта х,ажмли романнинг бошланиш кисмидаги конкрет унсур унинг охиридаги бошка бир унсур билан мазмуний алокага киришиши мумкин, лекин бу алока бевосита эмас, яъни, ёзувчи бу алокага х,еч кандай ишора килган эмас. Бирок уларнинг х,ар иккиси бутуннинг кисми булгани учун х,ам бутуннинг мазмун-мох,иятини очишда бу алока мух,имдир. Бадиий асарни укишнинг ижодий жараён деб аталиши х,ам аслида шундан, яъни, асар кисмларини узаро

1 Куронов Д. Адабиёт назарияси асослари. - Т.: «Навоий университети», 2018. -39-6.

боFлаган х,олда яхлит бутунликни х,осил килишнинг узи ижоддир. Аник асарнинг турли укувчилар томонидан турлича тушунилиши-нинг боиси х,ам шу - кисмлар орасидаги куринмас алокаларни тиклай олиш имконияти барча укувчиларда х,ам бирдек эмас. Бунда укувчига ижодий жараённинг модели булмиш асарнинг узигина ёрдам бериши мумкин. Асарни тушунишнинг купчилик эътироф этган коидаси эса оддийгина: бутунни кисм, кисмни бутун оркали тушунилади. Хатто, кези кел-ганда биттагина унсурнинг эътибордан четда колиши х,ам бутуннинг мазмун-мох,иятини узгартириб юбориши мумкин. Зеро, структура мазмуннинг мантикий ташкилланишидирки, уша мантикни узлаштирмасдан туриб бадиий асардаги мазмун жилоларини илFаш душвор-дир2.

Мавзунинг бошк,а олимлар томонидан урганилганлиги.

Бадиий асарни бир бутун тизим сифатида тах,лил килиш жараёни бевосита укитувчи ва укувчи х,амкорлигида олиб борилишини назарда тутсак, укитувчи томонидан адабиёт-шунос х,амда назариётчи-педагог олимлар, тадкикотчиларнинг илмий тах,лилларини син-чиклаб урганилиши асар мазмун-мох,иятига чукуррок кириб бориш, тасвирдаги бадиий-ликни укувчига «юктириш»га кумак беради, албатта. Масалан, мактаб адабий таълимида Чулпон ижодига кенг урин берилган. Чулпон шахсияти ва ижоди буйича бошка тадки-котларни назардан сокит килмаган х,олда, истеъдодли адабиётшунослар Дилмурод Куронов, Козокбой Йулдошев каби олимлар-нинг тадкикотларининг укитувчилар томонидан изчил урганилиши Чулпоннинг насрий х,амда лирик асарларининг атрофлича тах,-лилга тортилиши, асар Fоясининг укувчиларга сингдирилишига асос булиб хизмат килади. Жумладан, Дилмурод Куроновнинг «Узбекистон адабиёти ва санъати» газетаси-нинг 1990 йил 9 февраль сонидаги «Кеча ва кундуз» таржима тажрибаси» маколаси; Гулис-тон журналининг 1991 йил 4-сони 28-32 бет-ларидаги «Зеби, Зеби, Зебона» маколаси; «Шарк юлдузи» журналининг 1996 йил 5-сони 186-197 бетларидаги «Яна «Кеча ва кундуз

2 Шу асар. 41-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

хакида» маколаси; «Узбек тили ва адабиёти» журналининг 1997 йил 3-сон 41-47-бетларидаги «Чулпон хикояларининг жанр хусусиятларига доир» каби куплаб маколалари хамда К.Йулдошевнинг «Адабиёт укитишнинг илмий-назарий асослари» рисоласидаги Чулпон ижоди, лирикаси тахлилига баFишланган фикрлари ва бошка тахлилларини изчил урганиб, танкидий ёндашган холда тахлилга киришсалар максадга мувофик булади. Методист олим К.Йулдошев юкорида зикр этилган рисоласида <^ри» хикояси тахлилига тухталар экан, асардаги амин портрети асарнинг уму-мий мазмунидан узилган холда, шунчаки пер-сонажнинг кандай киёфали эканини билдириб куйиш учунгина тасвирланган эмаслиги, шу портрет тасвирисиз аминнинг Кобил бобога муносабати тушунарли булмаслигини таъкид-лайди1.

Олимнинг фикрларини давом эттирган холда, асардаги образ (персонаж)нинг эсте-тик-тарбиявий кийматини (укувчи китобхонда эстетик хиссиёт: нафрат ёки мухаббат каби туЙFуларни уЙFотиши), мактаб адабий таъли-мидаги ахамиятини хисобга олсак, асарнинг бир кисми хисобланувчи куйидаги тахлил объектларини матндан олиб, тахлиллашни тавсия киламиз:

• ка^рамонга муаллиф тавсифи;

• ках,рамоннинг адабий портрети;

• ках,рамоннинг бадиий психологизми (динамик ёки аналитик);

• персонаж нутки.

Образга бевосита ёзувчининг узи томони-дан берилган таъриф муаллиф тавсифи булса, персонажнинг суз билан чизилган ташки киёфаси - портретдир. Портрет, аввало, пре-сонажнинг укувчи куз олдида конкрет инсон сифатида гавдаланишига кумаклашади. Иккинчи томондан, бадиий асарда портрет характер белгиларига эга булади. Бадиий психологизм дейилганда, персонаж рухиятининг очиб берилиши, унинг хатти-харакатлари, гап-сузларининг психологик жихатдан асосла-ниши тушунилади. Персонаж уй-кечинмалари, Хис-туЙFуларининг «ички монолог», «онг окими» тарзида ёки муаллиф тилидан (узиники булмаган автор гапи) баён килиниши психоло-

1 Йулдошев К. Адабиёт укитишнинг илмий-назарий асослари. - Т.: «Укитувчи», 1996. -92-б.

гик тасвирнинг аналитик шакли хисобланади. Асарда персонаж рухиятининг унинг хатти-харакатлари, гап-сузлари, юз-куз ифодалари (мимикаси), ундаги физиологик узгаришларни курсатиш оркали очиб берилиши динамик психологизмдир.

Юкоридаги тахлил укувчи онгида асар пер-сонажининг ёркин тасаввурини пайдо килади ва бу ассоциатив билим оркали асар мох,и-ятига кириб боришига йул очиб беради.

Шу тарика асардаги хар бир бадиий унсур-нинг тахлилга тортилиши укувчини асарни тушуниш томон йуналтирувчи омил хисоб-ланади.

Хулоса:

- биринчидан, асарнинг таркибий кисм-лари, уларнинг мохияти, хар бирининг бутун таркибидаги урни ва вазифалари тасаввур килиниши, асар матнидаги хар бир унсур «маFзининг чакилиши» бадиий тахлилнинг рисоладагидек олиб борилишига йул очиб беради;

- иккинчидан, бадиий тахлиллашда асарни укувчилар томонидан яхлитлигича, бутунли-гича хам аклий, хам хиссий идрок этиш ва кабул килинишига эришилади. Зеро, «бадиий тахлилсиз машFулотда адабиёт укитувчиси ночорлигича, адабиёт дарслари зерикарлили-гича, асардан чикариладиган хулоса «ижти-моий насихат»лигича колаверади. Тахлил Fариб булганлиги учун адабиёт укитиш жараёни олдига куйилган бош максад - бар-камол шахсни шакллантириш амалга ошмайди»2;

- учинчидан, адабий таълим олдида турган вазифалар хам бадиий асарларни чукур тахлил этишни талаб килади. Негаки, мактаб укувчиларида китобга мухаббат укилган китобнинг сир-асрорини билгандан кейин-гина шаклланади. Талаба бадиий асардан лаз-зат туйса, узининг завкини келтирган тасвирий унсурларни пайкай билса, чинакам бадиият намунасини сохта асарлардан ажрата олиш малакасини эгаллаётган булсагина китобхонга айланади. Чунки бирор асарни укиш жараё-нида, уни тахлиллашда туйилган лаззат укувчини бошка асарларни укиш, улардан хам завкланишга ундайди;

2 Уша жойда, 63-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

- туртинчидан, максадимиз аён экан, адабий таълимнинг натижаси - укувчиларимиз адабий асарни укиши, укиши, х,ис килиши, ундан завклана билиш малакаларини эгаллаб олиши, адабиёт укишни узи учун зарурат макомидаги табиий эхтиёжга айлантирган

шахс сифатида камол топишига эришишимиз керак. Бунинг учун адабий таълимни ислох килиш, хар бир машFулотни шу максадда таш-кил этиш, адабиёт сабокларининг мохиятини чукуррок англаб олиш талаб килинади.

Адабиётлар руйхати:

1. Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. - Т.: «Узбекистон», 2017.

2. Куронов Д. Адабиёт назарияси асослари. - Т.: «Навоий университети», 2018.

3. Йулдошев К. Адабиёт укитишнинг илмий-назарий асослари. - Т.: «Укитувчи», 1996.

4. Расулов А. Бадиий асарга ёндашув асослари. Филолог-магистрлар учун укув кулланма. - Т.: «Университет», 2003.

5. www.e-adabiyot.uz - адабиётга оид сайт.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.