Научная статья на тему 'МАДАНИЯТНИНГ ҲУДУДИЙ ЖИҲАТЛАРИНИ ГЕОГРАФИК ТАДҚИҚ ЭТИШ ЙЎНАЛИШЛАРИ'

МАДАНИЯТНИНГ ҲУДУДИЙ ЖИҲАТЛАРИНИ ГЕОГРАФИК ТАДҚИҚ ЭТИШ ЙЎНАЛИШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
18
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Область наук
Ключевые слова
анъана / моддий маданият / маънавий маданият / урф-одат / қадрият / этнос / табиий мувозанат.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Джўрабоева Х. Ш.

Бугунги кунда инсоният олдида турган глобал муаммолар, жумладан, жаҳон миқёсида кузатилаётган экологик инқирозлар ва табиий ресурслардан фойдаланиш муаммоси иқтисодий ёки сиёсий соҳаларда эмас, балки айнан маданият соҳасида ҳал этилиши лозимлиги тобора аён бўлиб бормоқда. Ушбу мақолада маданиятнинг ҳудудий жиҳатлари ва уни географик ўрганишнинг асосий йўналишлари очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МАДАНИЯТНИНГ ҲУДУДИЙ ЖИҲАТЛАРИНИ ГЕОГРАФИК ТАДҚИҚ ЭТИШ ЙЎНАЛИШЛАРИ»

УДК 911.3+913.1

Джурабоева Х.Ш.

Фаргона давлат университети география кафедраси докторанти Узбекистон Республикаси, Фаргона шахри

МАДАНИЯТНИНГ ХУДУДИЙ ЖИХДТЛАРИНИ ГЕОГРАФИК ТАДЦЩ ЭТИШ ЙУНАЛИШЛАРИ

Аннотация. Бугунги кунда инсоният олдида турган глобал муаммолар, жумладан, жауон мицёсида кузатилаётган экологик инцирозлар ва табиий ресурслардан фойдаланиш муаммоси ицтисодий ёки сиёсий соуаларда эмас, балки айнан маданият соуасида %ал этилиши лозимлиги тобора аён булиб бормоцда. Ушбу мацолада маданиятнинг уудудий жщатлари ва уни географик урганишнинг асосий йуналишлари очиб берилган.

Калит сузлар: анъана, моддий маданият, маънавий маданият, урф-одат, цадрият, этнос, табиий мувозанат.

Jurabaeva X.Sh. doctoral student Department of Geography Ferghana state university Uzbekistan, Ferghana

DIRECTIONS OF GEOGRAPHICAL RESEARCH OF TERRITORIAL

ASPECTS OF CULTURE

Annotation. It is becoming more and more clear that the global problems facing humanity today, including the environmental crises observed on a global scale and the problem of the use of natural resources, should not be solved in the economic or political spheres, but in the sphere of culture. This article reveals the territorial aspects of culture and the main directions of its geographical study.

Keywords: tradition, material culture, spiritual culture, tradition, value, Ethnos, natural balance.

Х,ар бир худуднинг табиий, минтакавий хамда тарихий узига хослиги шу ерда яшовчи этнос учунгина хос булган маданиятнинг ривожланишига шароит яратади. Маданият эса уз навбатида этнос хаётининг сакланиб колиши ёки таназзулига сезиларли даражада таъсир курсатади. Маданиятдаги узига хослик этносларнинг яшаш мухитига мос холдаги турмуш тарзида хамда хужалик фаолияти юритиш учун табиатдан фойдаланишида намоён булади. В.Г.Богараз-Тан таъкидлаганидек, муайян

худудда яшовчи «махаллий ахоли маданиятига назар ташласак, хатто энг колок халклар хам узи яшаб турган атроф-мухитга мукаммал даражада мослашган, такрорланмас маданий кадриятларга эга эканлигини куриш мумкин...» [3, 38-б.]. Демак, этнос билан худуд уртасида узаро узвий алока булиб, бир жойда узок вакт (бир неча авлод) яшаган этноснинг табиатдан фойдаланиш хамда хужалик юритиш анъаналари муким холатга келади ва маданий кадрият даражасига кутарилади.

Олимларнинг фикрича, инсоният олдида турган экологик инкирозларнинг вужудга келиши маънавий кашшоклик ва маданий тараккиётдаги умумий таназзул билан боFлик. Хрзирги глобал иклим узгариши шароитида жахон микёсида кузатилаётган чучук сув такчиллиги ва трансчегаравий сув ресурсларидан фойдаланиш муаммоси хам иктисодий ёки сиёсий сохаларда эмас, балки, айнан маданият сохасида хал этилиши лозимлиги тобора аён булиб бормокда.

Маданият ходисасини ифодалаш учун Гарбда «culture» (лотинча «ерга ишлов бериш», «ерни парваришлаш», «дехкончилик мехнати») Шаркда, хусусан, туркий халкларда араб тилидаги - «мадина» («шахарга хос»,

«шахарга оид») атамасидан фойдаланилади [1, 2]. Жамият тарихининг утган даври давомида тадкикотчилар томонидан цивилизациялар, турли-туман маданиятлар тараккиётига оид жуда бой ва сермахсул маълумотлар йиFилганига карамай, хозиргача фанда маданият атамасининг ягона, мукаммал таърифи йук. Хрзирги кунда аксарият илмий нашрларда маданиятнинг 600дан ортик таърифлар борлиги таъкидланмокда [ 1, 2, 11]. Маданиятни урганувчи фанлар уз вазифа ва максадларидан, хар бир тадкикотчи эса уз дунёкараши ва ёндашувидан келиб чиккан холда, маданиятнинг таърифини яратади.

Маданият ходисаси маданиятшунослик, этнология, фалсафа, тарих, социология, санъат, ахлок, эстетика, диншунослик, фольклоршунослик, археология ва бошка куплаб фанларнинг урганиш объекти хисобланади. Маданиятни тадкик этишда табиий ва ижтимоий фанлар чоррахасида жойлашган география фани «фанлар орасида кулай «географик урин»га эга». Кейинги йилларда этнологияга доир нашрларда хам географик омил этноснинг пайдо булиши ва мавжудлигини таъминловчи зарурий шартлардан бири сифатида каралмокда. Географик омилнинг таъсирини этноснинг нафакат моддий, балки маънавий маданиятини шаклланишига, унинг рухиятига хам таъсир килишини, бу эса узига хос миллий хусусиятларда, урф-одат, расм-русум, анъана ва кадриятларда намоён булишини таъкидланмокда [12].

XIX-XX аср бошларида олиб борилган тадкикотлар, яратилган тамойил ва таълимотлар география, этнология, экология, маданиятшунослик, социология ва бошка фанлар чоррахасида маданият географияси, маданий экология, мерос географияси, экологик антропология, этногеография, этноэкология, этнометеорология,

этнопсихология, этнотопонимика каби бир катор янги илмий йуналишларнинг ривожланишига асос булди. География фани доирасида маданиятга бир томондан реал ходиса сифатида каралиб, унга «макондаги объект» (турли маданий объектларнинг худудий ташкил этилиши, уларнинг ландшафтдаги ифодаси,...) нуктаи назаридан ёндошиш мумкин. Бошка томондан эса «маконни узлаштириш» (географик макон FOяси, турли худудларнинг киёфаси, махаллий жамоаларнинг маълум бир табиий ёки ижтимоий мухитга муносабати) жихатидан ёндошилади [5]. Хозирги кунда Мустакил Давлатлар Хамдустлиги мамлакатларида маданий география, этноэкология хамда мерос географияси йуналишлари жадал суръатлар билан тараккий этиб бормокда.

Маданият географияси ёки маданий география ижтимоий-иктисодий географиянинг тез ривожланиб бораётган илмий йуналишларидан биридир. «Маданий география» (Cultural geography) ибораси купрок Европа ва Америка мамлакатларида, «маданият географияси» (география культуры) эса асосан Россия ва МДХ давлатларида кулланилмокда [6.10-б]. Хозирги кунда хорижий мамлакатларда маданий география ижтимоий географиянинг турт етакчи тармоFи (иктисодий география, ижтимоий география ва сиёсий география)дан бири булиб, МДХда, жумладан, Россияда XX асрнинг 70-80 йилларидан ривожлана бошлади [6, 8].

Маданий географияга XX асрнинг 20-йилларида АК,Шлик К.О.Зауэр (1889-1975) томонидан асос солинди. Ушбу йуналишнинг мухим тушунчаси хисобланган «маданий ландшафт» хам шу олим томонидан фанга киритилган. К.О.Зауэрнинг фикрича, «маданият - ташки фаол куч, табиий жараёнлар эса мухитдир. Уларнинг узаро таъсири натижасида маданий ландшафт вужудга келади». [10. с.18]. Маданият географияси фанлараро хусусиятга эга булиб, Р.Ф.Туровский бу йуналиш «маданиятшунослик ва география фанлари чоррахасида шаклланган»лигини таъкидлайди [11. с. 11]. А.Г.Дружинин ва В.Н.Стрелецкийнинг ёзишича, «маданият географиясининг шаклланиши, биринчи навбатда, илмий билимларнинг иккита асосий тармоFи - география ва маданий антропологиянинг узаро узвий таъсири жараёнида содир булган» [7. с. 5]. Маданият географияси урганадиган муаммолар доирасига куйидагиларни киритиш мумкин: инсон жамоалари билан уларнинг яшаш мухити уртасидаги узаро алокадорлик; этник гурух томонидан худуднинг моддий ва маънавий узлаштирилиши; маданий алокаларнинг асл географик сабаблари; хаётни таъминлашнинг минтакавий ва махаллий тизимлари; худудий ахамиятга эга кадриятлар ва хулк-атвор стратегиялари; ахоли пунктлари ва демографик жараёнларнинг маданий-этник хусусиятлари; маданий географик районлаштириш ва бошкалар.

МДХда маданият географиясининг мукаммал назарий асослари А.Г.Дружинин (1989; 1999) ва В.Н.Калуцков (2016) томонидан ишлаб чикилган. А.Г.Дружинин маданиятга куйидагича таъриф беради: «Хар

кандай сайёравий ходиса каби маданият хам худудийдир, яъни, географик омилнинг кенг микёсдаги таъсирини бошдан кечиради, макон жихатдан фаркланади ва узига хос куринишларда ташкил этилади, имманент (ички) худудий шаклларда ривожланади» [6. с.4]. У маданият географиясини «худудий ижтимоий тизимларнинг шаклланиши, ривожланиши ва фаолият жараёнида маданиятнинг худудий конуниятларини урганадиган географик билимларнинг узига хос тармоFи» сифатида эътироф этади. В.Н.Калуцков томонидан олиб борилаётган изланишларда маданий ландшафт концепцияси, адабиёт географияси хамда топонимикага оид тадкикотлар асосий уринни эгаллайди. Унинг ёзишича, географиянинг долзарб назарий-методологик муаммоларидан бири тилнинг маданий ва лингвистик ресурсларидан тулик фойдаланишга асосланган ландшафт назариясини ривожлантиришдир [8].

Ю.А.Ведениннинг илмий тадкикотларида табиий ва маданий меросни урганиш, тавсифлаш, мухофаза килиш ва улардан фойдаланишда географиянинг мухим урни борлиги курсатиб берилди. Географиянинг мерос сохаси билан алокаси уни урганиш ва саклаш тамойиллари хамда усулларини сезиларли даражада кенгайтирди. Ю.А.Веденин меросни урганиш ва саклашнинг географик тамойиллари орасида куйидагиларни ажратиб курсатади: маданий ва табиий хилма-хилликни саклаш; худудий яхлитлик; маданий ландшафт; экологик тамойил ва бошкалар. У маданий меросни урганиш ва мухофаза килишда биринчи марта ландшафт концепциясини куллади ва маданият экологиясининг ажралмас кисми сифатида мерос экологияси FOясини киритди [4].

Кейинги йилларда Мустакил Давлатлар Хдмдустлиги, жумладан, Узбекистонда ривожланиб бораётган янги илмий йуналишлардан бири этноэкология (юнон тилида ethnos - халк, oikos - уй, бошпана, logos - суз, таълимот)дир. Бу атамани Филиппиндаги кадимги Хануно ёзувларини урганган америкалик антрополог Г.К.Конклин узининг «Связь культуры Хануно с растительным миром» (1954) номли тадкикот ишида илмий ёндашув сифатида фанга киритди. Унинг тушунтиришича, этноэкологиянинг вазифаси табиат хакидаги халк билимларини жамлаш ва уларни атроф мухит билан буладиган алокада куллаш усулларини ишлаб чикаришдан иборат, деб курсатилади.

Этноэкологик тадкикотларнинг ривожланишида тарихчи ва этнограф олимлар - В.И.Козлов, С.А.Арутюнов, И.И.Крупник, Ф.Р.Итс, С.С.Губаева, А.Н.Ямсков, географ олимлардан С.М.Мягков, К.Б.Клоков, И.Ю.Гладкий, М.В.Рагулина ва бошкаларнинг хизматлари катта. Х,озирги кунда этноэкологиянинг асосий тушунчалари - маданий мослашув, тирикликни таъминлаш маданияти (Арутюнов, 1983), этноэкотизимлар (Крупник, 1989) табиатдан фойдаланиш ва уни мухофаза килиш (Ямсков, 2009) кабилар этнолог, географ, эколог, файласуф ва бошка соха вакиллари томонидан тадкик этилмокда. Этноэкология атамасини Россияда биринчи булиб

куллаган тарихчи олим В.И.Козлов (1983) кайд этганидек, МДХда «этник экологиянинг шаклланиши бир катор сабаблар, биринчи навбатда, XIX асрнинг охири XX аср бошларида табиий фанларни ижтимоий фанлардан ажратилиши туфайли кечиктирилди. Xусусан, илгари ягона халкшунослик фанига бирлаштирилган география - табиий фанларга, этнография эса ижтимоий фанлар каторига киритилди. Бунинг окибатида табиий ва хатто иктисодий географияда «инсон», этнографияда эса «табиий мухит» йукола бошлади» [9. с.6].

Шундай килиб, географик тадкик этишда маданиятга экологик-географик йуналишдаги тадкикот объекти сифатида ёндошилади, асосий эътибор этносларнинг атроф-табиий мухит билан онгли фаолияти воситачилигида буладиган алокаларини урганишга каратилади. Чунки факат география фани Ер шарини ландшафтларнинг барча хилма-хиллиги, иклим, тупрок, сув, табиий яшаш шароитларидаги фарклар билан камраб урганади, бу омиллар эса уз навбатида хилма-хил маданият турларининг, шу жумладан анъанавий сувдан фойдаланиш маданиятининг пайдо булишига сабаб булади.

Foydalanilgan adabiyotlar:

1. Абдурахмонов М., Рахмонов Н. Маданиятшунослик.// Укув кулланма.Тошкент: Алишер Навоий номидаги Узбекистон миллий кутубхонаси нашриёти, 2011. - 217 б. (3)

2. Ахмадалиев Ю. Этноэкология. (географик жихатлари). - ФарFOна: "Classic", 2021. 286б.

3. Богараз-Тан В.Г. Распространение культуры на Земле. Основы этногеографии. Л.: 1928.- С.38. (1)

4. Веденин Ю.А. Формирование нового культурно-экологического подхода к сохранению наследия // Экология культуры: Альманах Института Наследия «Территория». - М.: Институт Наследия, 2000. С.74-82.

5. Гладкий И.Ю. Географические основы этнической экологии: Дисс. ... доктора геогр.наук. - СПб, 2006-380 с.

6. Дружинин А.Г. Теоретические основы географии культуры. Ростов-на-Дону: из-во СКНЦВШ, 1999. - 151 с. (7)

7. Дружинин А.Г., Стрелецкий В.Н. "Культурная составляющая" общественной географии в современной россии: генезис, особенности и приоритетные аправления развития./ Известия ран. серия географическая №2 1. 2015.с. 5-20.

8. Калуцков В.Н. Культурная география России. Часть 1. Теоретический и специальный разделы. Учебное пособие. М.: факультет иностранных языков и регионоведения МГУ, 2016. 140 с.

9. Козлов, В.И. Основные проблемы этнической экологии. //Сов. этнография, 1983, № 1,-С.3-16

10. Стрелецкий В.Н. Концепт культурного ландшафта в мировой культурной географии: научные истоки и современные интерпретации/ Человек: Образ и сущность. Гуманитарные аспекты. №1. М.: 2019, С.48-78.

11. Туровский Р. Ф. Культурная география: теоретические основания и пути развития // В кн.: Культурная география / Науч. ред.: Р. Ф. Туровский, Ю. А. Веденин. М.: Российский НИИ культурного и природного наследия имени Д.С. Лихачёва, 2001. С. 10-94.

12. Культурология: Учебное пособие / Под ред. проф. Г.В. Драча. - М.: Альфа-М, 2003. - 432 с. (2)

13. Этнология: Учебник / Г. Т. Тавадов. — 2-е изд. — М.: «Дашков и К°», 2016. — 408 с.(5)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.